I går gråt jeg mens de sparket han i hodet

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Igår gråt jeg.


Jeg og pierre dro en kjappis innom en kebabsjappe for å kjøpe oss litt å spise da vi var på GG igår. Vi gikk gjennom barstreet (bangla road). Det var stapp fullt med folk som vanlig. Utallige thaier som prøver å selge deg roser, sigg, og spesielt ping-pong show. Gaten er stor og super lang, så her skjer det mye til alle døgnets tider. Jeg pleier bli ganske fascinert når jeg går gjennom gaten. Men ikke i går.

Mens vi går, ser vi plutselig en stor ring med folk. Det pleier jo å være mange av dem, for det er ofte streetdancere som opptrer mens turistene flokker seg rundt. Men igår var det ikke streetdancere i midten. Igår var det en ungdom som lå nede på bakken mens han ble slått, sparket og spyttet på av fem andre menn. Det første jeg gjorde var å løpe inn i ringen og rope “NO! STOP!”. I det jeg er ved dem river Pierre meg ut og bort. For hva f er det jeg driver med? “Du må da tenke. Vi er i Thailand, baby. Vi er i en av verdens største bargater. Dette kommet du til å vitne ofte. Og du kan ikke blande deg inn, elskling. For da må jeg også gjøre det, og da er det meg det går utover”. Han har rett, for hva kan lille jeg gjøre? Stoppe fem store menn fra å gå amokk på en annen? Pierre har rett. Han har rett, men hva med resten av saueflokken som står rundt og ser på? Hva feiler det dem? Hvordan kan noen stå å se på at en annen blir alvorlig skadet? Han blir skambankt. Jeg fatter det virkelig ikke. For meg er det absurd. Og jævlig kvalmende.

Vi mennesker er for opptatt av å “ikke blande oss i andres problemer”. Vi er så jævlig flinke til å holde oss borte. Men vet dere hva ironien er? Vi blander oss ikke når det virkelig trengs. Nei, vi blander oss når vi kan snakke drit. Vi blander oss når vi kan sette oss bak skjermen og trakkasere og hate på andre og deres liv. Blander vi oss når noen blir skambankt? Nei. Da står vi å ser på.

Mennesker er så jævlig feige. Det er helt sykt.

22 kommentarer
    1. Verden er helt syk.
      For en liten stund siden når jeg var på vei hjem fra skolen (går på VGS). Da så jeg tre små gutter (barneskole alder), to av de stod å preiket drit til han minste av de. Så hørte jeg at han store sa noe med at “jeg er den sterkeste på skolen så eg kan banke deg lett!!” Også begynte han å slå på han, og da gikk jeg ned å snakket til de og spurte de ka de holdt på med og ba de om å skjerpe seg

    2. Synes at det er bra at du brydde deg 👍 Men kjæresten din er en av disse pysene du blir kvalm av, en som ikke ønsker å blande seg inn og som heller vil stå å se på…. vet ikke om du helt tenkte over at du skriver dette indirekte i det du skriver? 😕

    3. Dere skal være forsiktig i Thailand. Det er mange turister som har blitt lurt og blitt drept. Jeg er opprinnelig fra Thailand og har bodd i Norge i 15 år og nå når jeg var i Thailand fikk jeg høre å gærne folk egentlig er av søskenbarne mine. Pierre var veldig smart som dro deg unna

    4. Alvorlig Isabell, folk integrerer ikke NETTOPP av samme grunn som Pierre stoppet deg, det at HAN har rett betyr ikke at alle andre skal risikere sitt liv for å redde en annen, han er da virkelig nødt å fikse det der selv, sier ikke det er rett å banke noen osv. Men du virker jo s dum.

    5. Hvorfor kan ikke resten av “saueflokken” stå å se på når du og Pierre kan det? I den ene setningen skriver du “Pierre har rett. Han har rett” (om at man ikke skal gripe inn i en slik situasjon), før du dedikerer resten av innlegget til å kritisere de som ikke griper inn. Det er jo selvmotsigende. Enten klarer du ikke helt formulere ut det du mener, eller så har du bare en mening som er lite reflektert, ikke vet jeg.

    6. Synes du var veldig tøff som førsøkte å stoppe det, men det er som Pierre sier. Det er ikke lett og verden er ikke enkel 🙁
      Men du kan ikke noe for det som skjer og det BØR ikke skje deg eller Pierre noe <3
      Vær forsiktige, Isabell og Pierre!

    7. de fleste tenke sikkert at dei ikke vil bli mørbanka selv også , tror neppe jenter kan hoppe inni en kamp og forsvare noen

    8. Helt sykt at folk kritiserer Pierre for å ikke bryte inn. Hva faen har han å stille opp med mot 5 andre menn? Utfallet av en slik innblanding hadde blitt to menn som ble banka opp, i stedet for én.
      Det kan også være at denne fyren fortjente å bli banka opp? Hva om han hadde voldtatt ei jente like før? Slike ting er ikke akkurat uvanlige i partystrøkene i Thailand. Blir dumt å konkludere at denne mannen var et offer uten å vite bakgrunnen for det hele.

    9. Hvis begge dere to hadde stått der, kanskje flere av de som så på hadde hatt guts nok også. Frykt smitter, styrke smitter.

    10. Ja det er skummelt å gripe inn.. Jenter kan slippe unne med det, mens dessverre ville nok de fleste mannfolk fått seg litt juling for å stoppe noe slikt…
      Vanskelig å si hvorfor, men er ikke umulig at film, video, nyheter og alt annet som påvirker oss har normalisert vold så mye nå at mange av oss ikke klarer å se det horrible som skjer

    11. Jeg håper da virkelig dere gikk for å hente noen som kunne stoppe de, el ringte til politi eller noe hvis dere syns det ble for skummelt å utrygt å gripe inn selv. Hvis dere bare gikk vekkderifra UTEN å gjøre NOE som helst (og da mener jeg ikke nødvendigvis å fysisk stoppe volden) så er det utrolig feigt av dere og sier mye om dere som person. I det minste håper jeg vertfall dere sjekket hvordan det gikk med personen etterpå, og evt hjalp å få han til lege el noe. Skjønner at det kan være utrygt å gå inn foran de som slo og sparket, og det var gjerne det rette, for ja, man vet aldri om de personene plutselig snur å går løs på de som griper inn, men å bare gå ifra en sånn situasjon, og ikke sjekke om personen er skadet etterpå osv…det er hjerteløst og kaldt altså. En person kan jo dø av et slag eller spark mot hodet hvis det treffer “feil” eller hardt nok, så hvis det hadde skjedd her hadde dere jo indirekte hatt en persons liv på samvittigheten. Neste gang så enten ring til noen autoriteter som kan gripe inn, eller få med dere noen andre som kan backe up, og grip inn. Jeg er jente selv og ikke akkurat sterk nok til å fysisk forsvare meg mot flere menn, men aldri i livet om jeg hadde bare klart å gå fra en sånn situasjon eller bare sett passivt på!!! 🙁 🙁

    12. @Silje (2015-12-14 15:48:48):
      Hva faen er galt med deg? En fyr får bank og så tenker du automatisk at han kan være en voldtektsmann? For alt du vet kan han være en barmhjertig samaritan som var på feil sted til feil tid. Ville du syntes det var greit om folk tenkte du var en overgriper hvis de tilfeldigvis gikk forbi mens du fikk grisebank av 5 ukjente mennesker? Skjerp deg!

    13. Tre gode grunnar til at det hadde gått bra:
      1. Dei vil ikkje banke opp ein falang. Då bryr plutselig politiet seg, og straffen er sånn ca 10-20 år i fengsel.
      2. Han er vel 50% høgare enn dei, og litt aggressiv framtoning, og dei hadde skygga banen.
      3. Dei hadde ikkje noko uoppgjort med ham.

    14. Er jo kjempe bra å bry seg.. Om dere også lar være å blande dere er jo det akkurat det samme som de andre som stod å så på. Ja det å blande seg kan gi konsekvenser, og det var dere redde for… Kanskje var de andre også redde for det(?) Men om alle var like redde hadde jo ingen noen gang brydd seg. Man skal alltid bry seg, særlig i noe slikt!

    15. Og hvorfor ringte dere ikke….Tja. POLITIET ???? Snakker om å være fuckings feig !
      Du sier du er kristen ?? En kristen hadde aldri klart å unnlate å gjøre noe !

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg