I dag var jeg i Drammen

Inneholder en annonselenke

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hei hjerter! Nå har jeg akkurat kræsjet i sofaen hos mamma. Dagen i dag har jeg og Pierre tilbringt i Drammen. Vi måtte fikse noen greier, og innom skattekontoret der. Altså, shit så mye krøll det er med dette skatteopplegget. Nå som jeg har annen lønning fra Side2 blir det anderledes, for nå må jeg skatte selv. Det blir ikke trukket automatisk som før lenger, så nå må dette mattehodet ordne alt på egenhånd. Med andre ord kommer jeg til å ansette en regnskapsfører, haha. Jeg har nuuull peiling når det kommer til økonomi og skatting. Jeg fikk vite hvor mange prosent jeg faktisk må skatte hver eneste måned, og det er helt galskap! Det er sykt at opplegget faktisk er sånn at om du tjener godt må du skatte mer. Jo høyere inntekter du har, jo mer skatt må du betale til staten. Det suger! Men men.. Nå skal jeg kose meg videre med familien! Jeg reiser nemlig bort, og derfor vil jeg bruke masse tid med dem før jeg reiser ♥

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 Jakke: her 288 kroner

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Min fine ♥

36 kommentarer
    1. Det at man må skatte mer om man tjener mer sier vell seg selv. Skal de som tjener halvparten bruke hele lønna si til skatt liksom? Skattesystemet i Norge er kjempebra og mange land burde lære av oss 🙂

    2. Er jeg som er “anonym” over her, glemte å skrive inn navn, hehe.
      Er helt enig i at det er kjipt at halvparten går til skatt, jeg selv betaler jo en del skatt, MEN det må til for at landet skal gå rundt, og alternativet hvor vi ikke skulle betalt skatt og ikke hatt de godene vi har gjør det verdt det 🙂

    3. Selvfølgelig øker jo skatten med inntekten, hvis ikke hadde vi ikke hatt velferdssamfunnet vårt. Skjønner det kan vært kjipt tenke på at noe forsvinner, men det er nødvendig. Vi får alle igjen skatt hos velferdsstaten og om det virkelig skjer noe så er det kjempeviktig slik at vi ikke får millioner i sykehusregninger feks.
      Er en selvfølge at jo mer man tjener, jo mer skal man skatte. Alle skatter ca samme prosent av lønna og det er under halvparten

    4. Det stemmer absolutt ikke at de fleste skatter ca lik prosent av lønna.. Jo høyere lønn du har i forhold til alder, gjeld osv. Den er som oftest under 50 %, men variere ekstremt mye. Noen har 13% skatt andre har 45 %…
      De fleste toppbloggere tjener så mye at de har såkalt toppskatt. Da er det faktisk ofte halvparten av lønna som forsvinner i skatt 🙂

    5. Du tjener jo bra uansett. Du betaler skatt til staten så du får gratis sykepleie hvis du kommer på sykehuset. Nye veier og mye mer som er til gode for deg og alle andre i samfunnet. Når man har jobb, skatter man. Sånn er det uansett. Mulig du til og med får igjen på skatten! Man betaler aldri mer enn det du skal, og får tilbake hver eneste krone om du har betalt for mye.

    6. Hvis du synes det er helt på tryne så tror jeg kanskje du ska sette deg inn i hva vi faktisk får fra velferdssamfunnet, sånne utsagn får deg faktisk til å høres skikkelig dum ut… Tydelig at du ikke vet hvordan det er i andre land der hvor skatten er langt lavere.

    7. Anonym: Jeg skjønner jo selvsagt det 🙂 Jeg synes bare at det er dumt at dersom man tjener godt skal man bli “straffet” og måtte betale enda høyere summer til staten. Men det er min mening! 🙂

    8. Er det noen spesiell grunn til at du har begynt å havne nedover på blogglista? Plutselig er du på 4 plass.

    9. Å betale mer er jo ikke å bli “straffet”? Du får jo gratis sykehus, gratis skolegang, nye veier osvosv.

    10. Anonym: Jo, jeg mener det. For vi alle betaler jo skatt, men at vi som tjener mer må betale så utrolig høye summer til staten synes jeg er urimelig. Vi kan selvsagt skatte mer, det er ikke det. Men at nesten halvparten av lønnen min skal gå til staten synes jeg blir dumt. Hvorfor skal jeg måtte betale mer for disse nye veiene? 🙂

    11. Herregud Isabel. Såklart må dem som har mer peng betal mer skatt.
      Skulla all betalt like my da? Ka skulla dem fattige sotte igjen med da?
      Man betale jo en prosent av inntekten sin. Å da bli jo summen høyar når inntekten bli høyar!

    12. Anonym: Ja? Og DET synes jeg er dumt 🙂 Det er min mening, og du har din mening. Jeg synes det er dumt at jeg skal skatte halve lønnen min. Det er vel fair enough 🙂

    13. Så du synes det er bedre at de som tjener såpass lite at de såvidt har nok til mat på bordet og forsørge familien sin- de skal skatte mer av det lille de allerede har?
      Det er jo det du sier. Skal man gi millioner i skattelette for de rikeste her i landet, må det gå utover noen.. Og vi alle skjønner hvem det blir.
      Det er bare rimelig at de som tjener mer skal betale mer skatt, og allikevel er jeg rimelig sikker på at du sitter igjen med en ganske ok slant som gjør at du har penger til både mat og klær og vel så det.

    14. Marte: Hei Marte! Nei, absolutt ikke. Jeg synes ikke at det skal forandres på noe med de som tjener mindre, men for oss som tjener mer. Jeg har forståelte over at vi må skatte mer, men jeg synes ikke at 50% er rimelig. 🙂

    15. Grunnen til at du må betale mer i skatt enn andre, er jo for at det skal være mindre ulikheter blant befolkningen..

    16. Hvis ikke de som tjener mye penger skal betale mye skatt, hvor skal vi da få våre skatteinntekter fra? Vi kan jo ikke la de som tjener lite skatte mer?

    17. Noen foreslår at man skal betale samme prosentandel i skatt. Men tenk da, du tjener veldig lite i mnd. en annen har en veldig høy mnd.lønn. Og begge skal trekke la oss si 34% som er det mest vanlige for de med en normal inntekt. Du som tjener lite vil jo sitte igjen med vanvittig lite penger etter staten har tatt 34% av den allerede lille summen. Mens den personen som tjener en veldig høy sum vil likevel sitte igjen med overflod. Dermed er det ikke rettferdig at det skal trekkes samme prosent da det vil gå veldig ut over de som allerede har minst. Og å sammenligne jobber kan man heller ikke gjøre, for vi trenger jo at det jobber folk overalt, også i lavtlønnsyrkene. Så at man må skatte 36% og opp mot 42% skatt når man tjener veldig mye og likevel sitter igjen med så mye penger at man kan sløse, ja, da kan man egentlig ikke klage så veldig. Være glad for at man ikke sitter med tårene i øynene og snur på kronestykkene etter skatten har blitt dekket istedet.

    18. Folk har forskjellige meninger og det må respekteres. MEN jeg for min del som har diabetes 1 er sjele glad for skatteordningen vi har i Norge. Jeg hadde nok ikke levd i dag om det ikke var for den, da jeg som trettenåring plutselig ble veldig syk..jeg fikk gratis sykehus og legehjelp i to uker før jeg kunne klare meg på egenhånd. Og betaler kun en egenandel i året for insulinen og sprøytene jeg må ta daglig. Det er luksus i forhold til andre land.

    19. Ja, men herregud Isabel! Selvfølgelig skal du skatte mer når du tjener mer!
      Du synes det er galskap, og gir utrykk for at du syns det er urettferdig, at du må skatte en stor sum penger.
      Du vet, dette fordi staten mener du tjener godt nok til at de kan skatte deg opp mot 50% uten at du lider noen nød og har rimelig med penger til å dekke menneskelige behov.
      Jeg ble lam 13 år gammel, sitter nå i manuell rullestol og har diverse utgifter jeg/familien min aldri kunne ha betalt hadde det ikke vært for den fine velferdsordningen vi har i Norge. Bl.a. koster det 5000 kroner i måneden for at jeg skal kunne gjøre den enkle tingen det er å gå på do, det er 60 000 i året. Denne utgiften får jeg istedenfor en overkommelig egenandel på, og helt dekket etter at jeg har dekket frikortgrensen.
      Så da spør jeg deg, du syns det er urettferdig at du betaler opp mot 50% skatt. Men hva hadde du sagt om situasjonen var slik at vi ikke hadde de skatteordningene vi har, og DU hadde måttet betale 60 000 i året for å kunne gå på do? Hadde du syntes det var urettferdig?
      Vi betaler det vi betaler i skatt fordi det er behov for det. Hadde du betalt mindre hadde andre måttet betalt mer. Hvem skulle det være? De som har en lavere inntekt enn deg, eller de som tjener mer?
      Jeg sier ikke at du ikke jobber for det, men du er også heldig Isabel for at du har kommet deg inn i arbeidslivet og har den jobben du har. Springbrettet for jobben din var at du ble trukket ut til å få være med på PH, altså du var heldig. Alle er ikke like heldige som deg.
      Jeg håper du vil sette mer pris på jobben din og det livet du har og kanskje tenke deg en gang til om når det kommer til dette med skatt og velferdsordningen.
      Klem fra en frustrert Sara

    20. Hvorfor sletter du kommentaren min ? Sto kunn ett spm. Hvorfor er du i Drammen i fikser skatt når du bor i Oslo ?

    21. Vero: Jeg har ikke slettet, da har den ikke kommet frem 🙂 Jeg dro til Drammen fordi at det er det myyyyye mindre kø enn hjemme i Oslo. Hehe. I Oslo må man vente super lenge!

    22. Hei! Fin blogg!
      Kunne du skrive opp hvor du har kjøpt antrekkene du viser i innleggene dine? Du har så fin stil! 🙂
      Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg