Meg, forbilde?

“Du er et dårlig forbilde”, “tenk på hvordan jentene som har deg til forbilde blir påvirket”, “synes du at du er et godt forbilde?”. 

Dette får jeg høre ofte. Og hver gang stusser jeg like mye over det. 

Jeg vet at jeg, i min posisjon, ikke kan skyve bort det faktumet at jeg påvirker. Jeg påvirker mine lesere og jeg påvirker mine følgere. Og nettopp det synes jeg er vanskelig. Det er drit vanskelig. For hva er egentlig et godt forbilde? Hva må til for å bli et godt et? Hvordan i all verden kan folk ha meg som forbilde? Sistnevnte er helt fjernt for meg. Ganske rart å tenke på. Men jeg vet jo at jeg har jenter som ser opp til meg. Og disse jentene? De påvirker jeg. Enten jeg vil det eller ei.

Jeg har aldri sagt at jeg er et godt forbilde. Og det mener jeg ikke at jeg er heller, i grunn. For jeg gjør mange ting jeg aldri skulle ønske min lillesøster skulle gjort. Aldri. Hva ville jeg sagt om hun kom til meg og sa at hun ville operere seg? Jeg hadde blitt knust. For hun er verdens nydeligste. Og slik tror jeg det er for mamma, når jeg endrer på mitt utseendet. Hun blir lei seg om så jeg bare endrer min naturlige hårfarge. “Men, Isabel. Du er jo så fin! Ikke ødelegg deg, du er finest naturlig. Slik som du har blitt født”. Den setningen har jeg hørt mange ganger, og det stikker hver gang. For jeg vet jo at det ikke er noe hyggelig for henne. 

Jeg drikker alkohol, jeg banner, jeg har et voldsomt temperament og jeg prioriterer feil hver eneste dag. Jeg fester litt for mye, jeg endrer på mitt utseendet og jeg legger meg under kniven. 

Er det et godt forbilde? Ønsker jeg at jenter der ute skal se opp til det? Svaret er nei. 

MEN! Og dette er et stort “men”. Jeg ønsker at dere skal se opp til meg personlighetsmessig. Meg på innsiden. For jeg er en veldig snill person. Jeg er vanvittig omtenksom, jeg er alltid glad, sprer glede til de rundt meg og jeg er ekstremt gavmild. Jeg viser mye kjærlighet og omtanke til mennesker og jeg er veldig ærlig og åpen. Jeg får folk til å le og jeg har gode moraler og verdier. Jeg er en god venn, jeg støtter og viser forståelse. Jeg er kjærlighetsfull og rettferdig.

Problemet mitt er at jeg ikke fokuserer så mye på Isabel på innsiden her inne. Men det lover jeg at jeg skal bli flinkere til. Dere skal få se mer av Isabel. Ikke bare hvordan jeg ser ut på utsiden, men også hvem jeg er på innsiden.

Jeg har holdt det hemmelig, men sannheten er at ja,  jeg synes at jeg er et dårlig forbilde.

25 kommentarer
    1. Godt skrevet, Isabel! Jeg kommenterer nesten aldri blogginnlegg, men tenkte at du trenger noen fine og oppmuntrende ord 🙂
      Jeg skjønner det er vanskelig å måtte være et så stort forbilde for mange unge jenter. Jeg tenker at man må få gjøre som man vil. Er man ikke fornøyd med utseendet sitt så er det opp til den enkelte om man ønsker å opere seg eller ei, men det er absolutt ikke nødvendig spør du meg. Vi er alle vakre på vår måte. Dessverre er det så lett for folk å dømme en, men som du sier så er det jo det på innsiden som teller. Det er en god idé å vise enda mer av den gode innsiden din som vi allerede har fått sett litt av 🙂
      Lykke til videre!

    2. Så søtt Isabel ❤️
      Du er god duu! Helt enig med deg, du har en flott personlighet!!
      Og det er det som gjør deg enda penere enn det du allerede er🎀
      Jeg bare digger deg! 👌🏻💃🏼

    3. Kjære deg!
      Jeg kommenterer aldri på noen blogger, men jeg synes du bør vite at du er helt perfekt og du er et forbilde for meg og helt sikkert for flere andre!❤️❤️Hver gang jeg leser bloggen din motiverer du meg❤️❤️Jeg ser både opp til deg og Pierre, jeg blir forelsket hver gang jeg ser et bilde av dere sammen!!❤️❤️ Jeg vil si dette engang til at du er utrolig og at jeg ser opp til deg sånn helt seriøst!!!!!
      Lots of love!❤️Klem meg og håper du får en fin lørdagskveld videre!❤️

    4. Hei Sara. Er veldig enig med deg. Man burde først og fremst fokusere på personligheten til folk, for det er dette som fatisk betyr noe. Men denne bloggen din er ikke din personlige dagbok som bare du kjenner til. Denne bloggen kommer ungjenter til for å høste inspirasjon fra, for du er en vakker og populær dame. Du har garantert hørt dette før. Og jeg har litt konstruktiv kritikk å komme med, som jeg vil prøve å si på en så pen måte som mulig, for jeg vil ikke bli ansett som et troll. Du hadde ikke trengt å dele så mye om operasjonene og gnidd det så mye inn i hodet på usikre jenter der ute. Jeg har meg selv som eksempel. I alle år på ungdomsskolen syntes jeg at alle venninnene mine var tynnere enn meg. Jeg var tykk, hadde stor rumpe, fleskete mage og hengelår. De andre var veltrente og perfekte med små sprettrumper. Og nå? Nå er jeg 21, ser tilbake på bilder fra den tiden og ser at jeg var minst like tynn som mine venninner. I sinnet til ungjenter er det mye kritikk mot en selv. Jeg er ikke bra nok, alle andre er så mye penere og bedre enn jeg. Jeg angrer så mye for alle de årene med bortkastet selvforakt.
      Jeg har en nydelig datter på ett år. Jeg håper ikke bloggverdenen eller magasiner vil påvirke hennes selvbilde til å tenke at rumpa hennes er for liten og nesa for stor. For når man ser på deg fra før dine opperasjoner, så er du en vakker dame fra topp til tå, og det siste jeg hadde tenkt på var at du måtte fikse på utseendet ditt. Du er nok også påvirket av andre rundt deg som gjør noe med ditt selvbilde. Jeg skulle ønske at jeg hadde, og håper at min datter, vil se hvor perfekt hun er. Du påvirker mye mer enn du tror, selv om du kanskje lurer deg selv litt med at folk må jo se på personligheten. Selv om det er en fin tanke, så gjør ikke folk det. Så jeg ber deg innstendig om å ikke dele og gjøre så stort ut av opperasjonene.
      Klem Ingrid.

    5. æ skjønne jo at du ufrivillig e blitt et forbilde for små jenten, Men ingen i verden kan komme her å fortelle at du e ansvarlig for om dæm ønske operasjona av kroppen sin. e så sinnsykt lett å skylde på en kjent person som e forbilde. men e d ingen som ser alle annonsa på nett om plastik kirugi? og ungdom les sie opp og ned og plastikk kirugi der dæm vil. håpe folk slutte å gi dokker skylda for d ene og d andre. ellers kan dæm som mene d e din feil at unge jente drømme om operasjona ta sæ springfart te helvette og kysse sæ sjøl i ræva. foreldra må kunne ta sitt ansvar å snakke fornuft med ungan sine. hilsen mamma te tenåring.

    6. Hei! Den skrivemåten med å bryte av setningsledd i plutselige spørsmål er mer slitsomt for lesere enn det bidrar til å gi den “følelsen” du prøver å formidle med den. Det er heller ikke særlig god norsk! Som f.eks. “og disse jentene? De påvirker jeg”.
      Hilsen norsklærer 8)

    7. Du hadde lignet sykt mye på Priscilla Presley på 60-tallet med svart hår! Elsker henne, dere ligner også <3

    8. Måtte bare legge igjen en kommentar på dette innlegget. Fikk egentlig et ganske motsatt inntrykk av deg enn hvordan du beskriver deg selv (altså personlighets messig). For en stund tilbake var deg, Pierre og Sara på Park. Der var jeg og venninna mi og før deg og Pierre ankom, satt vi sammen med Sara og kom ganske godt overens med henne. Hun var veldig hyggelig og inviterte oss til å sette oss med henne, på VIP-området. Dessverre ble vi fort jaget ut da du ankom. Dere virket overlegene og sure. Jeg har selvfølgelig forståelse for at dette var et planlagt event og hva deres jobb der var er jeg åpenbart ikke sikker på. Det var likevell svært ubehagelig og bli jagd bort fra et bord vi var invitert til å sitte ved. Ga ikke akkurat inntrykket om at du er åpen og omsorgsfull, glad og imøtekommende hvertfall.

    9. Frida Emilie Lie: Hei Frida. Grunnen for at dere fikk være på VIP-en før vi kom, var fordi at Sara var alene da vårt fly var forsinket som resulterte i at vi kom senere til eventet som vi var booket til. Det hadde blitt veldig urettferdig for alle andre på klubben om noen får lov å være inne på vipen med oss, mens andre blir nektet. Derfor gjør vi alltid sånn når vi er på eventer – at det kun er oss der inne. Det er ganske normal prosedyre når vi er rundt på eventer 🙂 Ingenting stygt mot deg, selvsagt. Vipen er vårt “fristed” når vi er på bookings.

    10. Uansett hvor mange opperasjoner du tar eller hvor mye botox du sprøyter i leppa vil det aldri forandre hvordan du er på innsiden og det er det som teller. Du er fantastisk både utenpå og inni, selv med en liten nese og store lepper ❤️ Stå på!

    11. Når du ser på alle de fine kommentarene du har fått er den eneste du har svar på en med kritikk. Du burde svare og takke de som skriver fine ting til deg og ignorere de som skriver stygt. Mange av dem gjør det bare for å få oppmerksomhet, så hvorfor ikke gi det til de som faktisk skriver noe fint?

    12. Synes det er tøft gjort at du står for det du har gjort og er erling rundt det. Og for all del om man blir lykkelig av det så selvfølgelig go for it. Eneste som er trist er at dette blir det nye “pene” at unge jenter vil se ut som de på tv, de pene jentene som blogger..som alle har gjort et eller annet med utseende? Men med én gang en får litt ekstra penger så er det rett under kniven..likestilling sier vi? Vi vil at gutta skal se mer en det ytre, men like vel så er det dette vi legger vekt på. Vi som får dem til å tro at vi våkner med sminke på, pupper så svære som meloner men bare noen tommer rundt livet? At resten som ikke har en konto til å støtte opp under dette er da ikke like attraktive.. Selv om man ikke kan klandre noen for å ta et slikt valg, så er det fortsatt mennesker som er fremme i media som når ut til flest folk. At du er et dårlig forbilde vil nok mange si, men å gå til angrep på én når det er så mange andre som gjør akkurat det samme blir feil.. Syntes det er trist å se at så mange unge jenter velger å gjøre så drastiske forandringer med utseende sitt..og at det er dette vi gjør for å bli lykkelig.. tror at dess eldre en blir, dess mer fornøyd blir en med seg selv, på bakrunn av hvordan en er innvendig..og at man mister seg selv mer og mer når man forandrer på det som faktisk gjør deg deg, gjør deg unik..
      Men at vi skal kommentere om hvorvidt en var penere før, eller om du hadde kledd en annen hårfarge? Vi som tilhengere og brukere har og en jobb å gjøre, som forbilder..for det er slike kommentarer som får jenter til å bli missnøyde med seg selv i første omgang.
      Igjen så vil jeg bare si at jeg er glad på dine vegner, at du har en snill kjæreste som stiller opp, jobb som du trives med, og et liv som virker ganske spennende! Stå på!

    13. Hei Isabell! Jeg leser bloggen din daglig. Akkurat per nå ser jeg på fjordårets sesong av paradise hotell. Og med det lurer jeg på, skammer du deg for hvordan du oppførte deg? Jeg synes du og martins var skikkelig ufyselig, og hvertfall mot Elin og Emilie. Blir flau av å se på dere!

    14. Hei ! Eg vil bare sei at du e perfekt , du e nydelig og et godt forbilde !! :* De så seie någe aent e sjalu , sånn e det å sånn komme det altid te å bli . Stå på , du ser steinbra ut! 🙂 🙂

    15. Vet du hva? Jeg synes du er et godt forbilde, nettopp fordi du er ærlig om alle disse tingene. Alle har komplekser med seg selv og som de ønsker å forandre på, og dersom det kan gjøres; hvorfor ikke? Man er ikke et dårlig forbilde selv om! Fortsett og vær så ærlig som det du er, og så mange andre vil og se deg og din personlighet!

    16. Kjære Isabell.
      Jeg forstår veldig godt at du valgte å operere nesen, har selv hatt en lignende nese og ble mobbet for den i utallige år. Jeg turte ikke engang se spesielt gutter i ansiktet i frykt for at de skulle kommentere nesen min. Så jeg blir sykt irritert når mange etnisk norske kritiserer vårt valg. De forstår virkelig ikke hvordan det er å føle at du ikke blir sett for den du er, men sett på som din nese. Ville bare du skulle vite at det faktisk er folk det ute som forstår deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg