Da jeg var liten…

Jeg hadde hverken iPhone eller Macbook. Jeg hadde en TV fra gamledager (sånn der boks vet dere), og var jævlig fornøyd med den. Spesielt da jeg fikk den inn på mitt eget rom!

Da jeg var liten kunne jeg se hvor “gjengen” var ved å se hvor syklene stod parkert. Var gjengen hos Heidi, var også hele sykkelstativet utenfor huset hennes fullt. Vi tekstet ikke hverandre via iMessage, ei heller Instagram.

Vi satt ikke med elektroniker trykt opp i trynet. Vi lekte sammen! Hele nabolaget samlet seg hver eneste ettermiddag, hvor vi fant på ulike aktiviteter. Som oftest var det “boksen går” eller gjemsel. Sinnsykt gøy!

Merker hadde ingenting å si. Vi alle løp rundt i klær fra kjedebutikker, og det var aldri snakk om hvor klærna var kjøpt. Man måtte ikke ha på seg Gant skjorte, eller Michael Kors veske på armen for å være kul. Det var aldri noe press for å passe inn i den “kule” gjengen.

Det var gøy å dra på skolen! Jeg så frem mot det. Jeg gledet meg til å lære, og jeg gledet meg til å se vennene mine igjen. Nå er det slik at skole har blitt “teit” og man prøver å skulke unna mest mulig.

Vi tok bilder med vanlig, lite digital kamera som vi måtte dra å fremkalle på fotobutikk. Vi hadde ikke selfie-stick, Canon speilrefleks eller PhotoBooth på macen. 

Istedenfor Instagram, hadde vi MSN. Her chattet vi med hverandre, og kunne skrive egen status. Det mest typiske var å skrive en emo-setning av en sang. Haha! Y’all with me?! Jeg var en ekspert på disse. Skikkelig deppa, kjærlighetssorg lyrics hver eneste dag. Kul jente! Husker min msn var S-LOVE. Vi hadde Nettby også! Det var da vi var fjortizzer.

Jeg så opp til min mamma, og ikke som dagens ungdom – ser opp til bloggere. Det er klart at vi også hadde idoler (mitt var Britney Spears), men jeg gjorde ikke ALT de gjorde bare for jeg syntes hun var kul. Og dette synes jeg er det tristeste med hele forandringen opp i gjennom årene. Det er dine foreldre du skal høre på – og se opp til. Ikke de du ser og leser om på internett. 


Det er sjukt hvor mye verden har forandret seg på bare noen år. Jeg er født i 1994, og det er jo ikke sååå lenge siden. Men fortsatt har det skjedd utrolig mye siden da. Det synes jeg i grunn er en bra ting! Tenk om verden ikke hadde forandret seg? Det hadde vært tragisk! Det er bra at alt ekspanderes og at saker utvikles til det større. Feks dette med all teknologi. Det er jo fucking genious!

23 kommentarer
    1. Jeg er født i år 2000, og jeg også hadde den samme barndommen som deg, der du måtte skrive lapper om hvor du skulle, der hjemmetelefon var normalt å bruke, komme på døra uten avtaler, avtale med foreldrene om jeg skulle vere med en venninne hjem fra skulen.. Haha de aller beste tidene med hele barndommen! Null kroppspress, merkepress, osv.. Uten iPhone og iPad og Mac, isteden for hadde vi en kul Nokia mobil der du måtte sende sanger gjennom Bluetooth! Kjempe kult haha! Er så glad for at jeg fikk oppleve en barndom som dette og ikke en barndom med all den elektronikken som er nå..

    2. Kan du skrive et innlegg om hvorfor du valgte å ta nese operasjon, og hvordan nese du ønsker den skal bli, og hvordan nese du kunne ønske deg?:) evnt kjendiser du syntes har fin nese?

    3. Jeg er født i 97 og husker godt msn, hvor vi hang ut hverandre på statusen – haha! Hadde mange krangler med venninnene på msn.. Skikkelig barnslig. Og høydepunktet hele dagen var å løpe hjem fra skolen, skru på datamaskinen og spille sims! Ofte var pc’en så treg at det tok en time å komme inn på spillet, haha, men spille sims skulle jeg! Så var det verdens undergang hvis jeg glemte å lagre etter å ha spilt i flere timer. Savner å spille sims, as! Var ofte ute med venninner og tok tullevideoer, gikk på cafe og sånt. Var så mye flinkere til å møtes å finne på ting når vi var mindre.
      Men alt i alt trives jeg sånn som det er i dag, og. Tar man initiativ til å møtes så er det jo like morsomt selv om man er mer voksen. Må bare være litt kreativ.
      Men du, føler du motsa deg selv nederst der. Synes du det er trist eller tragisk at verden er blitt så liten at vi ser opp til kjendiser istedenfor moren vår? For det er jo et resultat av teknologien.. Vi er tettere på kjendisene enn noen gang. Jeg tror det skaper større press på oss unge!

    4. Flott at du tar opp dette !
      Som mamma til 3 og født på 80 tallet, har jeg sett hvordan duppedingser og sosiale medier opptar altfor mye av tiden vår.
      Og hvordan duppedingsene blir dyrere og mer fancy.
      Jeg blogget på kokofarmen.com (eller om det var .org) som ble drevet av noen flinke it geeks, tjenesten var gratis. Bildene vi la ut av oss selv var tatt med webcamera i veldig kornete oppløsning. Det fantes ikke toppbloggere, dagens outfit eller sponsoravtaler. Og internet gikk ufattelig treeeegt i starten! Hey jeg levde FØR internet også. I en alder av 16år var første gang jeg tastet www.
      I 2003 var SPRAYDATE den store greia og ALLE hadde profil der. Mannen min og jeg skrev faktisk med hverandre viste det seg alle disse årene senere. (vi husket brukernavnene våre)
      Tusen takk for et underholdende innlegg ! Tror de fleste fikk litt å tenke over 🙂
      Jeg har ingen blogg, men legger ved en link til der jeg jobber, – Isabella Hair, håper det er greit.
      Hilsen
      Jeanette
      Team Isabella Hair?

    5. 1992 eg, huske alle jekk i bula eller h2o kler 🙂
      Der adle va venner me adle ingen blei holdt utenfor:)
      Dugnaden på lekeplassen på sommeren der alle fekk kaptein Sabeltann is, nå e verden blitt føkkt opp, savne gamle dager der Stavanger såg “normal” ud

    6. 1994 her også! Helt sykt hvordan hverdagen nå er blitt. Dagens 14 åringer er ikke til å kjenne igjen, i motsetning til før i tiden. Nå er det jo nesten slik at de slipper inn på 20-års grense ute på byen fordi de er så “dolla up”
      Du er fin du Isabel 🙂 Ha en fin helg <3

    7. Vil bare si at det er ikke det at skole er så “teit”, men nivået på skolene er MYE høyere nå enn det var før. Jeg går i 10kl og vi har samme matte som de har på vg2. Mange sier at ungdommen nå til dags syntes skole er så teit, men de fleste er faktisk bare så utslitt og demotivert at vi rett og slett ikke orker det. Jeg sitter 2timer hver ukedag for å bli ferdig med alle leksene, og om jeg har prøve må jeg pugge til den i 1-2 timer utenom det(og da har vi gjerne 1-2 prøver i uken) Vi får altfor mye lekser, og lærerene begynner ofte på nye ting før vi har skjønt/lært det første, så det er ikke det at vi syntes skolen er så “teit”.

    8. 1998 her
      Haha, husker godt hvordan ting var før. MSN og Nettby, haha! Det var tider. Det er helt sykt hvordan ting har forandret seg, det ser jeg på nevøene og niesene mine. Enkelte av de går såvidt ut. De kommer hjem fra skolen eller barnehagen, og rett på duppedingser. Og det verste av alt er jo at de har det meste! Og når de har venner på besøk, hva gjør de? Spiller Wii eller PlayStation, eller iPad. Huff. Sykt hvordan ting har blitt og jeg gruer meg til hvordan det ser ut om noen år!

    9. Flott innlegg 🙂 men akkuratt det med at du før gleda deg til å gå på skulen for å læra og væra med vennar er jo greit,men det at det i dag er kult å skulke timar osv er jo heilt feil?folk vil jo oppnå best mogleg karakterar idag, det er det ungdommen strever etter? Viss du er ein som skulkar er du ikkje ein av “de kule” blandt de unge, i hvert fall ikkje der eg kommer frå. Ville bare kommentera på da for eg trur ikkje det fungerer slik nokon plass at det er om å gjere å skulka 🙂

    10. Flott innlegg 🙂 men akkuratt det med at du før gleda deg til å gå på skulen for å læra og væra med vennar er jo greit,men det at det i dag er kult å skulke timar osv er jo heilt feil?folk vil jo oppnå best mogleg karakterar idag, det er det ungdommen strever etter? Viss du er ein som skulkar er du ikkje ein av “de kule” blandt de unge, i hvert fall ikkje der eg kommer frå. Ville bare kommentera på da for eg trur ikkje det fungerer slik nokon plass at det er om å gjere å skulka 🙂 dette var ikkje noko personleg så eg håpar ikkje du tek denne kommentaren på ein negativ måte,det er ein grunn til at eg les bloggen og det er fordi eg synst du gjer ein god jobb.

    11. Enig med Frida over her. Det du sa om at det er “teit” å være på skolen, og folk vil skulke mest mulig, stemmer vel ikke helt. Grunnen til at folk skulker, og jeg snakker av erfaring, er en helt annen grunn enn at skole er “teit”. Det er vel mer presset alle føler, og det blir for mye, det er faktisk mange som ikke MAKTER å dra på skolen, fordi de ikke har håp i det hele tatt. Ville ikke noe vondt jeg heller, med kommentaren, følte bare du hadde misforstått det veldig. Skole kan være kjempegøy, uanseett alder, men det er aldri gøy om du har gitt opp alt, og føler at alt håp er ute. Da føler man det ikke er vits å møte opp, fordi man ikke strekker til, og får ikke til å prestere..

    12. Syns du motsier deg selv litt i slutten av innlegget? Hele innlegget handler om hvordan ting var når du var mindre, og jeg satt og tenkte mens jeg leste at det du mente med innlegget var at det var en feil og uheldig utvikling… og så kommer du med “jeg syns det er en bra ting” i det siste avsnittet. Syns du det er bra at barn ned i 9-årsalderen sitter oppslukt med insta og facebook, og blir fortere og fortere “små voksne”?
      Var bare litt nysgjerrig på dette… ellers syns jeg du har blitt en flink blogger med tiden!:)

    13. Jeg vet ikke hva slags miljø du sikter til når du sier at ungdommer nå synes skole er “teit” og at de prøver å skulke unna? Mitt inntrykk er at ungdommer i dag er både opplyste og lærevillige.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg