skulle ønske jeg ikke brukte de 20.000,-

Det gikk fra glede til sinne på mindre enn et sekund.

Materialistisk lykke er høyt verdsatt hos meg, og ja – jeg er veldig materialistisk av meg. Noe dere både har påpekt og vitnet her på bloggen. Og jeg innrømmer det, jeg er så forbanna overfladisk. Jeg elsker klær, sko, vesker og sminke. Jo mer, jo bedre! Det verste er at jeg aldri får nok. Aldri. Mye vil ha mer. 

Jeg så på Sweatshop i går kveld.

Den dårlige samvittigheten fylte hele min kropp, fra topp til tå. Her får jeg servert midt i trynet hvordan tekstil industrien faktisk fungerer. Hvor forbanna grusom den er. Hvor urettferdig disse stakkars arbeiderne blir behandlet. De tjener 140 dollar i måneden, og de jobber hver eneste dag, flere timer daglig. 140 fuckings dollar, dere. Det utgjør 1151,43 kroner. Hvor SJUKT er ikke det? Jeg kjenner at jeg blir så ekstremt forbannet. Forbannet på disse store selskapene som aksepterer så latterlig dårlige arbeidsforhold, og forbannet på meg selv for å være en såpass stor kunde hos dem. 

Før jeg satte på programmet hadde jeg allerede brukt et par timer på både Nelly og Asos. Jeg klikket hjem varer for 20.000 kroner. Dere som har meg på snapchat fikk nok med dere litt av handlekurven min? Jeg vurderer å brenne alt opp når det ankommer i posten. Jeg vil ikke støtte dette markedet som gjør at stakkarslige mennesker skal måtte ofre sine liv for at jeg skal kunne gå kledd i akkurat den toppen. Man må jo naturligvis kunne kjøpe klær, og ikke minst gå kledd i plagg. Det er ikke klærne som er problemet, det er de store kjedene som tillater mindre enn levelønnen til sine ansatte, de som gjør at disse jævlene kan tjene sine milliarder. Takknemligheten de viser er å gi de usle 1151 kr i månedslønn. For en patetisk, tragisk bløff.

Jeg blir kvalm. Jeg skjønner ikke hvor jeg har vært mentalt, for hvordan i all verden har jeg kunnet være så uviten? 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg anbefaler alle å se serien her. Det er alfa omega, for vet dere? Vi tenker ikke over det her i vårt stabile og trygge land, for vi har det jo så bra! Har du noensinne fundert over hvem som syr klærne du kjøper? Ikke? Samme her, før jeg så episodene.

84 kommentarer
    1. Så går det 2 dager, også kjøper du for nye 20.000kr uten å unne det en tanke igjen. Det er sånn du er.

    2. Hei du, jeg ville bare skyte inn noe… Det skal sies at det kanskje frister å boikotte slike selskap som har arbeidere som syr klærne for veldig lav lønn – i tillegg til at de hardårlige arbeidsforhold på jobben deres. Men hvorfor skal de risikere sitt liv og helse på den måten? Jo, fordi de trenger penger. Slike store firmaer som H&M, har veldig stor etterspørsel på klærne. Og det er nettopp fra denne etterspørselen arbeiderne får jobb. Det å boikotte slike firmaer kan faktisk være det verste en kan gjøre. Dersom etterspørselen av klær blir lavere, vil de ha et overflod av varer og kaste bort ressurser. De vil da tjene mindre, og hva vil dette påvirke? Lønnen til arbeiderne. Det er nemlig vi, forbrukerne, som hjelper disse arbeiderne til å tjene penger. For hvis vi ikke kjøper klærne slik at de skal få lønn, hvem skal da? Etter min mening, er det viktigere å heller prøve å sette lys på mote- og klesindustrien. Og det har du gjort:) Du har nevnt sweatshop, en veldig god serie som kan virkelig sperre opp øynene til en. Men tenkte jeg bare skulle nevne dette med boikott av slike firmaer. Håper du ikke blir fornærmet på noen som helst måte, da dette er min personlige mening:)

    3. Til anonym over her: det er ikke bare hm som gjør dette. Mange mange mange flere kleskjeder gjør dette, men hm er en av dem som sweatshop har gått hart ut mot fordi man må begynne et sted, og hm er verdens nest største kleskjede. Det er nok mange om ikke alle kjedene som samarbeider med Nelly og ASOS som holder på slik som hm gjør.

    4. Til den personen som skrev over at det ikke var Nelly og Asos som drev med slikt, men H&M. Det er fler enn HM som driver med det. Hvordan tror du klærne til nelly blir så sykt billige???

    5. Hei Isabell! Bra du blir engasjert i dette, digger det! Men etter min forståelse etter å ha sett dette, så er det HM som er den værste. De har ikke nevnt noe om ASOS og Nelly. Tviler veldig sterkt på at Nelly har slike forhold, mtp at Anniken har nettopp vært med Nelly til USA! Der de har tatt shoots osv. 😊❤️
      Klem!

    6. Det skal sies at dette er sesong to av serien. Sesong en hadde premiere i 2014, og vant Gullruten så det er litt godt gjort og ikke ha sett en eneste episode før idag eller i det hele tatt fått med seg hele oppstyret som kom i ettertid og all den kranglingen mellom H&M og spesielt Anniken (annijor.blogg.no) Men uansett, klær må man ha! Men etter at jeg selv så første episode for to år siden har jeg ikke vært innom en eneste H&M butikk engang. Dessverre er også Cubus minst like ille, for ikke å snakke om Werner som har selskap som Bik Bok, Carlings osv under seg. Men igjen, hva skal man gjøre.. For klær MÅ man ha og det er heller ikke alle som har råd til å kjøpe klær fra de dyrere kjedene som Acne, Tiger of Sweden osv. Jeg tror at klærne man kjøper hvis man lever på en gjennomsnittlig inntekt for oss som er i den aktuelle aldersgruppen som H&M,Bik Bok og Cubus sikter til, så er det vanskelig å unngå å ikke kjøpe klær fra de. Det er heller vi, slik som Sweatshop har gjort, som må pushe på de som sitter på all makten og som tjener alle pengene. Vi må pushe de på å gi tekstilarbeiderne bedre lønn, bedre arbeidsforhold, og langtidskontrakter. Det er den eneste løsningen som vil funke i det lange løp. Disse butikkene vil aldri gå konkurs og ta slutt, men vi kan få de til å skjerpe seg!! 🙂

    7. Hvordan du sier dette nå, også kommer klærne i posten, og du er supergira og alt du så på sweatshop er borte. Lenge leve den jævla dobbelmoralen din ja, vi får nok se hva du kommer til å gjøre. Er 100% sikker på at du kommer til å leve det materialistiske livet ditt igjen: griser kommer til å fly den dagen du faktisk bryr deg.

    8. Hva heter du på Snapchat, Isabel?
      Digger bloggen din og deg❤️
      Stå på videre❤️ Er helt enig med det i alt nesten❤️

    9. Å brenne klær for 20 000kr hjelper ingen. Da har timene som tekstilarbeiderne la ned i de klærne bortkastet, pengene du brukte var bortkastet..
      Enig med en over her at boikott nødvendigvis ikke er det beste, vi burde heller legge press på HM og andre i bransjen på andre måter som ikke får store negative konsekvenser for tekstilarbeiderne

    10. Det dere ikke tenker på at dette er fattige land.
      Levelønnen er lav. En sykepleier tjener ikke noe mer enn
      fabrikkarbeider .
      En norsk lønn kan ikke sammenlignes med en levelønn
      i Kambodsja.

    11. Har tenkt litt på det de gangene jeg ser du linker til forskjellige nettsider, og har lurt på om du har tenkt på hvordan de klærne ble produsert. Men selvfølgelig, så vet man jo ikke det før du faktisk får info. Synes det er så fint at du har sett serien og vet det, og håper du, som en stor innflytelse til oss andre i landet, er med på å prøve å gjøre noe med det. Sååå glad du skrev dette innlegget – stå på!

    12. Send tilbake klærne!!! Så taper de 20 000. Hjelper ikke å brenne de, det merker de aldri!!!! Rull inn, eller faktisk gjør noe med det. Boikott de helt.

    13. Det er fælt hvilke forhold noen lever under, og jeg er helt enig med deg.
      Men samtidig, det å bruke 20 000 på klær på en dag er ganske så sykt 😛 Jeg forstår at det er fristende om man har penger til det…men man kan kanskje tenke seg en ekstra gang før man handler inn klær for flere tusen på en dag, som man kanskje bruker bare 1-2 ganger. Da kjøper man ikke klær fordi man trenger å ha noe å gå i, da handler man klær som ender opp med å ligge i skapet før man kanskje kaster dem/selger dem/gir dem bort. Noen mennesker lever for litt over 1000 kroner i måneden. Andre bruker mindre enn 20 000 kr i samlet forbruk på en hel måned. Jeg sier ikke at man skal leve dårlig, men hva med å spare en del penger man heller kan bruke på noe nyttig i fremtiden? Eller gjøre noe med dem som kan hjelpe andre?
      Det å brenne klær for 20 000 vil ikke hjelpe noe nå, med tanke på at du allerede har gitt penger til selskapene, samtidig som at du mest sannsynlig ikke kommer til å gå med alle de antrekkene noe særlig mange ganger. Det er greit å være litt materialistisk, jeg vil tro at alle mennesker er materialistiske. På en eller annen måte. Men jeg ville ha tenkt meg om en ekstra gang med tanke på hva man virkelig trenger, og hvordan man kan bruke pengene på en fornuftig måte både i dag og i fremtiden. Hva får man ut av klær til 20 000 kroner. Kortvarig glede, i forhold til hva man kan få til ved å tenke langsiktig og fremtidsrettet.
      Digger bloggen din og hva du gjør for å gjøre deg selv lykkelig. Men er du virkelig lykkelig? Jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde hatt en godfølelse av alt det du gjør, men alle er forskjellige – og det må man respektere. 🙂

    14. dette med boykott er en interesant diskusjon. noen lure hoder må hjelpe oss å finne vei i denne sump. at du brenner det du har kjøpt hjelper jo ingen da. ren boikott mister de inntekt, om enn lav. det må en utvidet politisk løsning til. vi kan nok alle begynne med å tenke litt over det syke forbruketvi har. kanskje heller betale mer for ferre klær til arbeidere som har gode, ufarlige forhold. ikke bare tenke på vår egen korte lykke og matrielle behov.bra hvis du forsøker å bruke de små grå i toppetasjen og utvide perspektivet litt ja!!!

    15. Jeg syns det er flott at du endelig ser hvor overfladisk og unødvendig det er å kjøpe så mye klær som du gjør. Håper inderlig bare at du har dette i bakhodet hver gang du skal kjøpe noe nytt!

    16. Å brenne tøyet har ingenting for seg: du har allerede betalt til selskapet, og du latterliggjør arbeidet tekstilarbeiderne har lagt ned for å lage det du har kjøpt.
      Men jeg håper du setter mer pris på hvert plagg. Jeg har lest bloggen din lenge, og slik det virker for meg så kjøper du vanvittig mengder med klær. Disse klærne bruker du kun et par ganger. Håper du i fremtiden tenker på at alle pengene du bruker på klærne går til eierne av selskapet, samtidig som arbeidet som ble lagt ned for å lage plaget er nærmere bortkastet.
      Jeg mener, som mange påpeker, at boikott ikke nødvendigvis er den beste løsningen. Et sted må man jo handle klær. I tillegg så vil arbeiderne få enda mindre lønn(og de er avhengig av lønnen de får). Omfattende boikott kan bety arbeidsløshet eller enda lavere lønn enn nå.
      Ellers synes jeg det er flott at du viser engasjement for noe annet enn ditt eget liv. Håper det viser seg i senere innlegg!

    17. Klær for 20.000 i seg selv er jo en skandale. Du skriver at du ikke skal få mer kontroll over økonomien din, og dette er det du gjør? Det er kanskje ikke det mest oppegående du har skrevet på bloggen.. Å brenne klærne gjør ikke saken bedre heller. Et tips fra en student: 20.000 kr er penger jeg bruker på klær i løpet av 5 år. Kanskje du burde tenke deg om en gang eller to før du handler så mye. Hvordan skal du få tid til å bruke alle klærne du får sponset/kjøper? Klær er ikke bruk og kast.
      Jeg vil bare si til slutt at jeg ikke har et hat-forhold til deg og bloggen din, men av og til er det greit å kommentere kritikk. Du er ei flott jente 🙂

    18. Store merker som Nike og Gap har også arbeidere på luselønnselv om de er store rike merker. Husker vi så en dokumentar om dette på skolen. Lurer på om den finnes på netflix. Der jobber arbeiderene for mindre enn 1000kr mnd og de jobber gjerne 16-20 timers skift. Boikott hjelper ingen verdens ting, her må man ty til høyere makter. Feks politisk. Boikotter man får jo ikke arbeiderene engang de usle 1000 kronene. Er helt forferdelig at store bedrifter/merker kan tjene så mange milliarder i overskudd i året men ikke betale arbeiderene sine mer. Grådighet er en farlig sykdom.

    19. Haha hva faen.. Du kjøper klær for 20.000, og så skal du brenne de? Ikke får selskapene penger for klærene, men du brenner klær som er laget av hver enkelt menneske, av en menneskehånd. Et menneske har svettet og sikkert grått og blødd for å lage akkuratt det plagget til deg, for at du skal kjøpe det og så brenne det? Altså… Du mangler noe. Returner det heller, please :p

    20. Ville nok ikke ha brent de, men du kan jo foreksempel gi de til Fretex eller noe, så kan folk som ikke har så mye penger til klær heller få kjøpe det litt billigere💕 Men du finner nok på noe💕 Klem fra meg😚💕

    21. brenne klær til en verdi av 20.000 kr som de stakkarsene har brukt tid på å lage slik at de får litt penger for å overleve, really?

    22. Hei! Som andre har nevnt, er nok ikke brenning av klær løsningen. Du burde heller sjekke hvem du annonserer for, og hva rettigheter deres arbeidere har. Du som har mange lesere har makt, og du om du føler for å bli litt samfunnsengasjert, er dette noe du kan sette deg inn i , og kjempe for. Så kan du føle at du gjør noe positivt for samfunnet, og ikke sitte med dårlig samvittighet. Ha en fin helg!

    23. Det jeg tenker er at du har allerede kjøpt klær for 20 000 kr og da kan du bare ta det i mot og la være å brenne det. Så får du kanskje tenke deg litt mer om før du i det hele tatt bestemmer deg for å kjøpe klær til så jævlig mye penger, når du nå vet at de som lager klærne tjener så lite på det

    24. Du får jo uansett ikke forandret dette, alle trenger klær. Å kjøpe klær for 20 000 og akkurat kjøpt så mye i London rett før en rumpeopperasjon er vel kanskje litt mye, men du har fortjent dette. Om du vil gi 20.000 i måneden til veldedighet eller bruke de på deg selv er jo helt opp til deg. Det er dine penger. Og hva skjer med disse som tjener så lite? De som har lite penger, og sliter seg igjennom år etter år med jobb de tjener dritt på, hva skjer med de hvis du slutter å kjøpe ting? Da mister de jo jobbene sine. Du Gjør mer for de ved å handle klær hos de. Tror de setter mer pris på å ha jobb, enn å ikke ha jobb.
      Men du snakker om å brenne klær for 20 000? Altså, hat det klikka for deg? Hvorfor lager du ikke et klesalg? Der pengene kan gå til nettopp disse arbeiderne for disse firmaene. Eller menneskene som jobber der? Du trenger ikke bare å selge klærne på arrangementet, du kan lodde ut noe. Da tjener du jo mer enn på å selge. Ha “auksjon” så folk kan by på antrekk.
      Og du snakker sånn? Tenk på hvor mye du kan gi til andre. Se etter jenta som leiter etter mest mulig klær for 200 lappen hun har med seg. Gi henne et antrekk du liker veldig godt, gjør henne lykkelig, hun med veldig lite penger som vil bli helt utrolig lykkelige bare pga det lille antrekket som kanskje ikke betyr noe for deg, annet enn endagsbruk.
      Ikke si at du skal brenne klær til 20 000. Tenk på leserne dine som ikke har så mye og sliter med å kjøpe nye klær hele tiden. Kanskje får et nytt antrekk til første skoledag. Det er ikke bare de som lager klærne som sliter.

    25. Det hjelper vel ikke at du brenner klærne når du får dem i posten. Du har da allerede brukt 20.000 kroner. Du har fortsatt støttet industrien, sånn at de kan fortsette å holde på som de gjør. Eneste grunnen til at folk sitter og syr klær for småpenger på andre siden av verden er at sånne som deg gir dem muligheten til å fortsette med det. Trist at du som har en såpass stor mediemakt bruker den sånn som du gjør. Tenk hvilke endringer du kunne skapt i samfunnet vårt hvis du hadde gjort ting litt annerledes.

    26. Syns det er bra du tar opp dette, og jeg håper du vil begynne å se litt annerledes på det med klær. Når det er sagt så syns jeg det er veldig bra at du ofte har klessalg, at ikke klærne går rett i søpla. Men dette har jeg spurt mange ganger om på bloggen din, og av og til har du ikke godkjent kommentaren min engang. Jeg lurer på hvor pengene fra det forrige klessalget ditt ble av? Du sa du skulle gi de bort til en organisasjon. Hadde satt peis på om du kunne ha skrevet litt om det. Og kanskje ha klessalg litt oftere? Hehe, den hvite bodyen du har, har jeg siklet så på. Hahah
      Men nå sporte jeg litt av, fortsett med slike innlegg, bruk stemmen din til viktige ting også, finn en balanse siden du er en hverdagsblogg.
      God tur hjem

    27. Jeg synes det er ganske sykt og i det hele tatt bruke 20.000 kr på klær når man ikke trenger noe av det.. Jeg er som de aller fleste andre også glad i å shoppe, og så klart skal man unne seg fine ting innimellom. Men åpne øyne litt, og se hvordan mennesker har det rundt i verden. Vi har mer en nok penger i verden til alle, men noen (som for eksempel vi nordmenn) har så utrolig mye, mens andre dør fordi de ikke har mat og rent vann. De dør av sykdommer fordi de ikke har såpe og vaske seg med, og ikke har penger til og vaksinere barna sine.. Hvis alle bare hadde brydd seg litt mer, så kunne vi ha hjulpet så utrolig mange! Og særlig du, som har så mye penger og ikke minst innflytelse. Det hjelper ikke bare og snakke om at man synes det er grusomt og trist, man må gjøre noe! Dette er absolutt ikke noe angrep på kun deg, det gjelder alle. Jeg blir så fortvilet, det er på tide at vi mennesker begynner og stille opp for hverandre, vi er alle like mye verdt. Og at noen på en dag kan shoppe for like mye penger som kan redde livet til hundrevis av mennesker, det er ikke greit..

    28. Skrev akkurat et innlegg hvor jeg belyste dette temaet, selv. Boikott er nok ikke veien å gå, men heller å begrense seg. Også gjelder det å ikke glemme i morgen, men ta kampen hele veien 💪🏼 Helt forferdelig, med tanke på det svimlende overskuddet de største har!

    29. Du kan jo vurdere å gi bort klærne til organisasjoner? Fretex feks. Da har du i hvert fall støttet et godt formål og ikke kastet bort penger, men heller hjulpet mennesker i nød.

    30. Du kan jo vurdere å gi bort klærne til organisasjoner? Fretex feks. Da har du i hvert fall støttet et godt formål og ikke kastet bort penger, men heller hjulpet mennesker i nød.

    31. Så bra at du har blitt litt mer bevisst på dette 🙂 Jeg skjønner i utgangspunktet ikke hvorfor du handler billige klær når du skryter av hvor mye penger du har, og når du samtidig er så oppslukt av Kim K. som bare har elegante designklær. Flere burde slutte med kjøp-og-kast-mentaliteten sin og faktisk investere i færre dyrere klær som de kan ha i flere år. Drittbutikker som cubus, bikbok, gina, nelly osv. selger jo klær som har lik kvalitet som på et tyrkisk gatemarked.

    32. 20 000 på klær???? Og du brukte nettopp 80 000 på shopping da du var og opererte rumpa ?? Nå mister jeg snart håpet på menneskeheten. Heldigvis er ikke alle som deg. Har ikke handlet klær på 1 år, og har absolutt ikke lidd noen nød. Prøv det! Altså dette shoppinghysteriet går ikke bare utover stakkars arbeidere, men også miljøet. Hadde alle shoppet slik som den gjennomsnittlige nordmannen hadde vi trengt 4 jordkloder, og dine shoppingvaner går laaaaaangt over den gjennomsnittlige nordmann…

    33. Du overrasker virkelig noen ganger. Og det mener jeg ikke negativt. Slike innlegg er grunnen til at jeg er fast leser av bloggen din! Keep it up 🙂

    34. Bra å høre at du ikke skal støtte dette markedet mer! Da er det altså slutt på å klikke klær hjem en haug med klær du egentlig ikke trenger. Men du, de klærne du allerede har kjøpt, kan du heller gi til et flyktningmottak eller til Fretex hvis du ikke allerede har brent dem, da. Særlig 😉

    35. Så fint at du har sett dette (ca to år etter de fleste men likevel BRA!!) Kjøp klær fra ordentlige steder, god kvalitet koster gjerne mer men samtidig er det lettere å spore tilbake hvor de er laget og om de får den betalingen de faktisk fortjener. Og (siden du tross alt fronter det ganske tydelig at du tjener fett) er det noen som har råd til det er det deg!

    36. Sykt bra, Isabel!!! Ser sykt mye på doku og anbefaler deg virkelig “Go back to where you came from”. Det er en australsk serie om flyktningekrisen, og selv om dette ikke handler det spøtt om dårlige arbeidsforhold, så er det en fin sere å se på hvis du først skal se dokumentarer som kan endre verden.
      Kos og klemz❤️❤️❤️👍👍👍

    37. Det er bedre om du returnerer klærne eller bare bruker de, for brenner du de har du likevel kjøpt de og da er det enda mer urettferdig for arbeiderne at du har kjøpt og brent det de har brukt så masse krefter på å lage.

    38. Veit du ka, Isabel 🙂
      Bruk så mye pænga du bare vil bruke på klær, veit du ka æ bruke like mye pænga på klær og dritt sjøll, å æ syns at detta e bra, så æ si det bare, ikje slutt me og handle klær, altså hallo, det e ditt liv og det e kun du som bestæmme over dæ sjøll 🙂 Det e ingen som kan si at du ska slutte og handle klær 🙂 Å ikje brenn opp klærn du har kjøpt, vær heller gla før at du har mulighet og kjøpe klær og alt du vil ha ♡♡♡ 🙂 ilu ♡

    39. Morsomt hvordan folk kommenterer og forteller deg hva du burde gjøre og ikke. Som om de gjør det. Her lukter det mye hykleri.

    40. Du får sende klærne tilbake og få igjen pengene da vettu. Så gir du de 20.000 til en organisasjon i stedet. Da kanskje folk vil få litt respekt for deg.

    41. Brenne klærne? Da får selskapene sine 20.000 uansett, spiller ingen rolle. Returner klærne så de taper penger, eller så kan du selge klærne også gi de til fattige, gi klærne til fattige eller rett og slett beholde klærne selv og tenke på det til neste gang. Å brenne de hjelper ingen.

    42. Lever tilbake, så får du igjen de pengene 😉 Hvis du sier du bryr deg så mye som du gjør, så gjør du det. Eller avbestille 🙂

    43. Hei Isabel!
      Jeg liker at du engasjerer deg mye mer i viktige saker.
      Jeg aldri hvert noe fan av slike rosablogger som”jeg er perfekt”, “jeg har ditt, og datt”. Slik inntrykk har jeg fått av deg, men det trenger ikke å være negativt. Vi alle er jo forskjellige! Men jeg blir veldig glad når jeg ser at du reagerer på slike viktige saker, og ikke går for “lykkelig og uviten” som mange gjør. Jeg leste også forrige innlegget der du tipset om hvordan leserne dine kunne tjene penger ved å svare på undersøkelser, hvor du videre skriver at du donerte pengene til en dyresak! KJEMPE BRA!!
      Du som har fått sjansen til å fått deg en bloggkarriere og har mange som følger deg, er det ekstremt viktig å engasjere seg! Og nettopp du kan være med på å forandre verden for mange dyr og mennesker. Har du tenkt over hvilken sminke du bruker som er dyretestet? Mange dyr blir mishandlet hver dag for at vi kan bruke sminke. Du kan være med på å snu dette, ved at du bare reklamerer for sminke som ikke er dyretestet. Det samme gjelder pels. Du har en stor folkegruppe som følger deg, og dine valg og meninger kan bidra til at flere vil gå den retningen og hjelpe andre enn mange andre kan klare 🙂 Du har en helt unik måte å bruke bloggen din på, nemlig å hjelpe andre!
      Stå på! Jeg håper du kommer til å engasjere deg mer. Jeg selv er med i Noah og jobber for dyrs rettigheter. Jeg håper du fortsetter denne retningen!
      Jeg heier på deg 🙂
      Hilsen Susi

    44. Husker vi så helt ned i barneskolen på slike videoer som dette. Så dette har jeg og de elevene som har gått på min skole visst lenge. Det er ganske bra å se det så tidlig. Rart du ikke har fått det med deg?

    45. Du bare prater og det er lite handlingskraft i deg. Hadde det virkelig berørt deg så sender du det i retur. Noe jeg tviler sterkt på at du vil gjøre. Og det er du ikke stand til å innrømme heller. Der bør du bli mer moden der. Håper du sender klærne i retur asap og heller vær fornøyd med det du har. Klær, sminke sko og vesker er ikke langsiktig glede. Veldig kort er den.du kommer ikke langt med å være overfladisk. Det finner du nok ut av hvis du ikke vil lære av andre.
      Send varene i retur slik at du står for dine synspunkter om industrien . Lykke til!

    46. eller så kan du bare avbestille det du bestilte siden du plutselig ble et ”nytt menneske” i to sekunder her :))

    47. Lættis, du sa jo når du hadde vært i London at det var lov å svi av store summer en sjelden gang, men det gikk ikke lenge før du var på’an igjen! Kom deg ned på jorda, jente. Tviler på at du kommer til å brenne klærne og det tar vel ikke lang tid før du svir av svimlende summer igjen uten å ofre de stakkars arbeiderne en tanke…

    48. Så bra du tar opp denne saken!
      Hvis du går inn på hm sine Facebook-sider er det mange som har skrevet “Når skal arbeiderne deres få en lønn det er mulig å leve av?” eller lignende. Dette er for å presse hm til å ta ansvar og gjøre en endring. Desto flere som gjør det, desto bedre. Så hvis du gjør det og oppmuntrer leserne dine, utgjør jo det en forskjell 🙂

    49. Dude, hvis du brenner klærne så er det respektløst for de tekstilarbeiderene som har jobbet i mange timer for å laget de klærne.

    50. Skjønner at du angrer, men så kan du jo eventuelt sende det tilbake. Da har menneskene ikke gjort jobben forgjeves, men kjedene tjener heller ikke på deg 🙂 Forresten, bare si i fra hvis du mangler noe å bruke penger på en annen gang. Gir deg gledelig kontonummeret mitt, haha. Baaare si i fra! Neida (joda).. Neida.. ………. 😐

    51. Dette blir vel kanskje litt unødvendig å blogge om. Jeg mener; du kunne da søkt opp litt omkring dette FØR du brukte de kronene ? 🙂

    52. Det er ikke nok å skylde på selskap, selv om det er helt forferdelig med arbeidsforholdene de gir. Men igjen tilbud og etterspørsel. Det har aldri blitt produsert så mye klær tidligere enn hva det har nå, og det er rett og slett fordi folk har aldri kjøpt så mye klær som nå. Jeg er ganske sikker på at hvis du spør besteforeldre og foreldre var det ikke vanlig å bruke 20 000 kr på klær på en dag.
      Det er jo ikke slik at man aldri kan kjøpe klær, men det finnes ansvarlige mengder da. Selv begynte jeg å lese meg opp på dette tema, og la helt om på shopping vanene mine, og nå i dag kjøper jeg enten bare på bruktbutikker (som er litt enklere siden jeg bor i USA), ellers så handler jeg veldig sjeldent klær i butikk.
      PS. Send a message – og vær et bra forbilde. Send tilbake klærne. Ellers er det ikke vits å skrive slike innlegg, for da er det bare tomme ord. Akkurat som om noen gir deg et løfte, så må de også bevise det, ellers er det ikke noe vits i å gi et løfte.
      Håper du virkelig tar deg nær nok av dette og gjør noe – eller så er du nok bare som mange av dem som kommenterer over her; en hykler.

    53. Nå har ikke jeg lest kommentarene ovenfor, så jeg får bare beklage hvis jeg gjentar noe som allerede står her. Vil bare informere om at H&M eier ingen av disse fabrikkene, og har derfor ikke noe de skulle ha sagt angående lønnen til de som jobber på fabrikkene. Det er slik i disse landene at fabrikkeierene styrer alt, så det er vel heller de vi burde rette en finger mot.. Dette er også grunnen til at klærne selges så billig. For de dette er newsflash for har virkelig ikke fulgt med på skolen når det var snakk om i og u-land. Hvis vi hadde sluttet å kjøpe klærne fra h&m hadde disse personene mest sannsynlig mistet jobben sin og kanskje sultet i hjel.. Harde fakta 🙁

    54. Det hjelper så lite at du prøver å være samfunnsbevist som lever i en overflod av klær, sko og vesker etc. Og du ble oppmerksom på dette nå? Følger du overhodet ikke med i timen. Denne debatten har vært i media i mange år.
      Det du ikke vet er at mye av det du betaler dyrt for også produseres på disse fabrikkene. En billig jeans fra HM syes side om side en dyr jeans fra Feks Diesel. Det er stoffene som er forskjellig. Betalingen for å sy den er det samme. Så det er ikke bare de såkalte billig kjedene som er “fæle”
      Det vinkler ikke denne TV serien innpå. Nei denne saken er så komleks at de klærne du klikket hjem i går ikke vil hjelpe stort. Du må nok ta større grep.
      Til slutt vil jeg si at alternativet til de som syr på disse fabrikkene er langt verre om de ikke hadde hatt noen jobb.
      Og en ting til du burde ha dårlig samvittighet for er dine kirurgiske inngrep. Du får de utført i et land som har mange tekstilfabrikker. Har du undersøkt hva de får betalt de som pleier deg/ jobber på disse klinikkene….Tenk over det

    55. Tror egentlig du synes lønna dems er då lav Pga din egen er unormalt høy.jeg tjener ti tusen her i Norge og lever på det.i fattige land kan nok tusen kroner være mye for dem.en bloggers lønn er jo av en annen verden .

    56. Skjønner ikke at alle tok det med å brenne klærne så bokstavelig. Det var jo bare en et forsterkende ordbruk for å uttrykke en frustrasjon. Selfølgelig skjønner hun at å brenne klærne ikke er til noen nytte. Bra du engasjerer deg!

    57. Men du kommer til å fortsette å handle, sånn siden du må jo gå i klær. Blir spennende å se om du legger om vanene dine eller ikke. Hvis ikke, som er mest sannsynlig, så kunne du spart deg dette innlegget.

    58. Men det andre gjerne ikke vet, er at hvertfall et av de store kjedene jobber for at de skal få høyere lønn, men det er regler i disse landene når det kommer til lønn og. Ikke hør på bare disse bloggerne. Sett dere mer inn i hvordan situasjonen virkelig er. Ja det er trist at forholdene er sånn. Men hva skulle de gjort om de ikke hadde noe lønn fordi alle går inn for å ikke kjøpe klær?

    59. Etter husleie og regninger lever jeg på 10000 kr, som alenemor. Det går helt fint. Blir kvalm av sånne som deg.

    60. yo Emma og dere andre som tror 1162 kr kan være mye i andre land, dere kan se sesong 1 av Sweatshop, der de norske ungdommene får dagslønna si med oppgave om å kjøpe seg middag for det.. Der ser du at prisene i landet og lønna deres ikke får det til å gå opp.

    61. Haha at DU av alle bloggere skal “bry seg” er feil, du er den eneste bloggeren som bare tenker pås eg selv (og bestekompis/bestevennine/kjæreste Pierre) Haha

    62. Fint at du nevner dette, men jeg ser ikke poenget i innlegget. Hvis dette provoserer deg og virkelig satte en støkk, og du ønsker å være mer bevisst – hva tenker du å gjøre fremover? kommer du til å forandre din holdning til shopping? eventuelt boikotte butikker som H&M? Innlegget blir meningsløst i mine øyne hvis du skriver om dette men fortsetter som før og alt blir glemt.

    63. Kanskje du bør bli veganer. Har du noen ide om hva de dyrene går igjennom før de havner i butikken, det er grusomt.

    64. Dette gjelder også Bik Bok har jeg hørt ?? Men det blir såå feil når du først skryter av din egen penge bruk så syns du liksom synd på disse menneskene som lager klærne !?? Dette innlegget har du fått beskjed om å skrive . Akuratt som sofie Elise og di andre topp bloggerne !!

    65. Kanskje gi penger til veldedighet istedet for å bruke 20 000 kr på klær på en dag hvis du plutselig skal begynne å bry deg om sånt.

    66. Ikke brenn nokka… da brenner du jo flere timers arbeid som noen har slette for… bær plaggene med verdighet å vite at folk jobba hard før at du skal kunne bruke akk det… igjen pass mer på hvor man kjøper klær ;D

    67. Og om to dager kommer det innlegg på bloggen om dagens outfit, og da viser du frem de klærne du sier du har så dårlig samvittighet for nå! For det er sånn du er. Two-faced.

    68. Sykt hvor forskjellige vi mennesker er, du kan bruke 20.000 på å kjøpe deg klær på bare en dag, mens jeg og familien min må samle tomflasker sån at vi får kjøpt brød og melk for å overleve månden. Håper du setter pris på det du har, for det er mange av dine medborgere som ikke har det like godt som deg.

    69. Ser at det står mye over her at H&M osv ikke har noe med å gjøre på lønna til de som jobber på fabrikkene. Vet ikke hvor mye dette blir snakket om på Sweatshop, siden jeg dessverre ikke har sett det. Men sjekk ut the True Cost på netflix og John Oliver har også et veldig bra segment med det.
      Sannheten er at H&M ikke eier fabrikkene, men de går allikevel rundt reglementet og presser ned priser. Dette illustreres godt på the true cost, når de som eier fabrikkene dessverre ikke har noe annet valg enn å høre på de som de selger klærne til (H&M osv).

    70. Jeg vet du ikke mente det bokstavelig, men verken kast eller brenn plaggene, for både du og mange andre kvinner/menn elsker klær, meg selv inkludert, så hvis du velger å kvitte deg med det du klikket hjem fra Nelly, så kommer du i nærmeste fremtid til og ville ha noe nytt. Det vil bare resultere i en ond sirkel.
      Problemet er at det selvfølgelig ikke bare er HM som har ekstremt dårlig arbeidsforhold i fabrikkene, samt gir arbeiderne mindre enn en levelønn. Typ alle klær du har, uansett merke, er produsert under svært dårlige og farlige forhold. Uavhengig om det er dyre merker eller ikke. Derfor er dette en vanskelig kamp, for alternative med å gjøre f.eks. HM konkurs vil heller ikke løse problemene arbeiderne står ovenfor.

    71. for å vise støtten din til de stakkarslige så kan du heller sende varene tilbake å få tilbake pengene og heller donere de, isedenfor å brenne varene. fordi hvis du brenner varene så har de forsatt vunnet penger på deg!

    72. Veel… Bra du er engasjert, men dersom å brenne klærne er din måte å vise din støtte på bør du revurdere dette. Å brenne klær vil ikke ha noen påvirkning, bare HELT unødvendig arbeid for tekstilarbeiderne, samtidig som kjedene har tjent pengene.
      kan samenligne det med en vegitarianer som kjøper kjøtt(og støtter industrien) men kaster kjøttet i protest.

    73. du kunne jo gitt bort klærne du kjøpte til de som bor ute i Oslo, f. eks? 🙂 Bedre enn å brenne timer med arbeidskraft, da kommer jo klærne til nytte

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg