Nå er jeg sann mot meg selv

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Noe jeg har merket ved meg selv den siste tiden er at jeg føler meg “vanntett”, om det gir mening. Som om at saker som tidligere hadde gått totalt inn på meg for kanskje bare noen få måneder siden, kan tas med en klype salt i dag. Jeg tror det har med selvfølelse, selvtillit, erfaring og selvinnsikt å gjøre. Jeg er for at man til stadighet skal forbedre seg, forandre seg – ikke bare med sine egne kunnskaper, ikke bare på trening, jobb eller skole, men også den psykiske utviklingen. Det å ville bli et bedre menneske, men frem for alt være sann mot seg selv, og den man er.

Jeg har opplevd en vanskelig periode i livet mitt. Nå prater jeg ikke om min utrygge situasjon hjemme eller den vanskelige relasjonen med familien – jeg prater om det vi alle har problem med i ulike perioder i livet. Relasjoner. Ikke bare relasjoner med kjærlighet, men i all slags former av bekjentskaper. Hvordan andre betrakter en, hvordan man vil bli sett på, hva man er for type av menneske og ikke minst hvilken type av menneske man faktisk vil være. I så og si alle relasjoner man støter på kommer man før eller siden til et punkt der man kanskje kommer til å vokse fra hverandre. Mange av mine tidligere venner fra denne perioden har jeg ingen kontakt med den dag i dag. Det kan være på grunn av energier, utvikling, hvor man vil og hva man vil med sitt liv. Man kan ha problemer med sjalusi, man kan være eventyrlysten eller ordentlig, man kan være surrete eller man kan være veldig enkel. Man forandrer seg stadig, og dermed passer man kanskje ikke sammen til slutt.

I min omgangskrets som tenåring følte jeg aldri at jeg passet inn, jeg ville så mye mer enn de fleste jeg var med. Som om at jeg alltid drømte om noe større. Jeg kunne helt enkelt ikke se det de andre kunne se, det de kunne slå seg til ro med. For meg var det selvsagt at man skulle gjøre noe suverent ut av livet sitt, ikke bare sitte på ræva og ta seg til takke med den enkleste utveien. Jeg vokste opp i en liten bygd hvor man til stadighet byttet “leder” som man deretter tilpasset seg etter. På det viset tvang en seg selv til å være som alle andre. Jeg fokuserte mer på å forandre meg selv til hvordan jeg “burde” være og hvordan dem ville at jeg skulle være enn å høre på mine egne meninger og faktisk våge å være det mennesket jeg egentlig ville være. Beklageligvis trodde jeg at det var feil å være annerledes. At det var teit å ikke følge saueflokken.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Plutselig kom den dagen jeg er evig takknemlig over den dag i dag. Den der dagen hvor jeg tvang meg selv til å forlate lille Bryne, den der dagen jeg var lei av en liten bygd som skulle mene og dømme i hytt og pine. Jeg flyttet til Oslo. Jeg var som et blankt ark – plutselig tvang jeg meg selv til å lære å kjenne meg selv på ordentlig, og ikke mint begynne utviklingen til den personen jeg ville være, istedenfor å forsette å ta til takke med andres planer for meg. Plutselig hadde jeg en tom bok som jeg kunne skrive ned mine egne planer og tanker på – helt på egenhånd.

Jeg høres kanskje ekstremt hard og dømmende ut nå, men det kjentes ut som at jeg med store ambisjoner ikke fikk “lov” til å ha det, for at om alle var på “samme nivå” behøvde ingen å anstrenge seg, og slik kunne alle holde seg på det samme mentale nivået hele livet – uten å skille seg ut. Alle skal liksom ha det likt.

Per dags dato er jeg på et punkt i livet hvor jeg, med hånden på hjertet, kan si at jeg er sann mot meg selv. Nå spiller det ikke så stor rolle om andre mener noe annet enn hva jeg selv mener. Jeg er ingen person som vender kappen etter vinden og forsøker å passe inn. Jeg lytter og reflekterer, men samtidig tror jeg på meg selv. Vi er alle sammen ulike, og det er helt okei! Man fungerer ulikt, man får ha ulike mål i livet. Det viktigste i relasjoner er at man ikke fungerer helt likt, men at man har den kvaliteten som gjør at man kan akseptere hverandre for dem vi er og lar folk være dem de ønsker å være. 

Vær ydmyk, og tro på deg selv.

33 kommentarer
    1. kjempe fint innlegg!! veldig bra skrevet og veldig ærlig, liker når du skriver sånne innlegg 🙂 men du mener vel klype salt? 😂

    2. Ironisk at det kommer fra deg, du som har operert deg fra topp til tå for å passe inn i dagens skjønnhetsideal.

    3. Tror det er sånn de fleste steder, det å føle det slik er nok mer normalt enn du tror-i tenårene… uansett hvor du bor…

    4. Omg du hadde så syyyykt passet til industrial piercing i øret!! Sånn kylie har! Søk opp industriaaaaal omg så fint det hadde blitt på deg

    5. Du gir uttrykk for at du er blitt noe stort i forhold til andre. Hva har du blitt? Jo, en blogger, men husk blogging varer ikke lenge

    6. Hadde vært mye lettere å lese innleggene dine hvis du så igjennom de og rettet opp alle skrivefeilene dine. Blir ekstremt tungvint å lese spesielt når det er såpass lange innlegg…

    7. ERFARENHETER?! Når har du noen gang hørt noen si det??? Aldri??? Erfaringer er vel det du leter etter??? Kan du vær så snill lære deg rettskriving, riktig tegnsetting og ikke minst – RIKTIGE ORD?

    8. Et av dine beste innlegg jeg har lest faktisk! Satt virkelig tankene mine i spill 🙂 jeg har så lyst til å gjøre noe stort, komme meg unna det typiske A4 (som jeg føler ikke passer meg). Men er så sinnsykt usikker på hva og hvordan! Jeg er bare 21 år, så det kan enda skje 🙂
      Takk for dette innlegget, fine du!

    9. Vær litt ydmyk sjæl, da vel, i stedet for å fremstille deg selv som en som er ganske mye bedre enn feks dem du vokste opp med. Du oser av selvgodhet og -opptatthet.

    10. jeg bor på den samme lille (dritt) bygden som du gjorde, og jeg er helt enig med deg.. jeg synes alle her er jævlige og veldig flinke til å dømme og sladre andre.. jeg vil flytte

    11. Du er blogger, du lever av å SKRIVE, du kan i det minste legge litt sjel i å skrive riktig? Du skriver utrolig mye feil..

    12. God kveld, flotte du!
      Dette er et veldig godt skrevet innlegg! Du er en intelligent og reflektert dame 🙂 Skit en lang blaff i om noen må pirke i grammatiske småfeil, det er ingen eksamen du har her, men en flott blogg!
      Klem <3

    13. Jøsses og dere skal kommentere skrivefeilene hennes. Dere skjønner hva hun skriver gjør dere ikke? Slutt å legg dere opp i så mye. Herregud å folk skal irritere seg over småting.

    14. Skrive feil eller ikke, det er ikke så ille at én ikke får med seg handlingen i teksten. Om du finner det vanskelig å lese teksten pga enkle skrivefeil er det dine leseferdigheter som er et problem. Ser at det er en hel del av følgerne til Isabell som skal bli norsklærere..makan:p

    15. Hva har egentlig du oppnådd? Du havna på paradise hotel, du ble sett, du oppretta en blogg og fordi du er pen og lager mye drama, så følger småjenter bloggen din. Kids interesserer seg for pene jenter og drama. Thats it

    16. Veldig fint skrevet<3 Du er veldig inspirerende og jeg ser opp til deg.. Du er som et forbilde for meg. Men når det gjelder akkurat slike ting som dette så klarer jeg ikke å gjøre slik som du sier eller forteller. Jeg er så usikker på meg selv, og er redd hele tiden for hva som kan skje. Jeg vil alltid være forberedt og vite hva som skal skje bare for å ikke dumme meg ut eller gjøre noe jeg ikke burde for at folk ikke skal tenke rart om meg. Jeg går i 9. Klasse og gruer meg hver dag til skolen og i hvert faktum engelsktimene.. (Siden jeg er redd for å si noe feil og så skal andre tenke rart om meg) Denne sommeren har vært den mest stressende og mest frustrerende sommerferien noen sinne fordi jeg aldri har tenkt så mye på hva jeg vil at andre skal tenke om meg at dagen rett og slett ender med at jeg gråter meg i søvn fordi jeg er så redd for å ikke passe inn. Jeg sier ikke dette fordi jeg vil ha oppmerksomhet eller noe, men rett og slett bare for å få ut følelsene siden jeg ikke har andre å si det til og jeg føler at du er den eneste akkurat nå som kanskje forstår meg!
      Jeg er glad i deg<3

    17. 13.07.2016 kl.21:10
      Du er blogger, du lever av å SKRIVE, du kan i det minste legge litt sjel i å skrive riktig? Du skriver utrolig mye feil..
      Om ho skriv feil, ka faen har det me saken og gjør ??? – Æ skriv dialækt og har masse feil hær og dær, men æ drit i det.. æ har også vært blogger, men vi træng ikje og skrive riktig førdeom, det e nåkka vi væll helt sjøll… hørrejesus nån ska altså blande sæ inn i alt.. næj hoff få dåkker et bedre liv enn og kommentere blogga, dåkker e hæsli !!! 🙂

    18. 14.07.2016 kl.00:05
      Hva har egentlig du oppnådd? Du havna på paradise hotel, du ble sett, du oppretta en blogg og fordi du er pen og lager mye drama, så følger småjenter bloggen din. Kids interesserer seg for pene jenter og drama. Thats it
      Næj no må du gi dæ.. æ e ungdom, e da faen ikje bare kids som læs hænnes blogg.. ho e et godt forbilde, ikje no drama hær altså… hoff at det e mulig !!!

    19. Bryne er ikke en liten bygd 😂 Selv om byen ikke kan sammenlignes med Oslo, så er det langt ifra en liten bygd – særlig når man bor i Norge hvor det virkelig finnes små bygder… 🙈

    20. Kjenner meg så igjen i dette! Har lenge vært i en fast gjeng, men kjenner bare at jeg ikke orker halvparten av dem lenger. De er så fulle av fordommer og bitterhet at jeg blir helt gal. Føler jeg bare må komme meg laangt vekk.

    21. De som skriver så mye stygge ting på bloggen skulle hatt en diplom tilegnet lavt intellgente mennesker! Hvem F*** er det som gidder å gå inn på en blogg for å skrive masse stygge ting?! Dere som gjør det er et prakteksempel på det motsatte av det Isa skriver om her nå, at dere gidder å bruke tiden deres på å lete etter feil på noen som dere egentlig ikke liker? For et jævla trist liv!
      Stå på du Isabell!

    22. Kjære K.
      Med kids menes vel ungdom som du.
      Synes det er trist at du framstiller deg som en idiot Isabell, eller…. du er vel kanskje ikke det smarteste mennesket på jord.
      Lage mat og kjøre bil er ingen kunst, jeg hadde vært drit flau!
      Du mangler guts om du har problemer med å lage mat, når man er ‘nybegynner’ er det likt for alle, man må bare kaste seg i det å prøve å feile.
      Trenger ikke skrive som om du har funnet opp krutt for du har greid å lage spagetti… Det er ikke verre for deg eller noen andre.
      Samme gjelder å kjøre bil, man må bare ta seg sammen å tenke at man ikke er en unge lenger…
      Du skryter av ting du har oppnådd, men hverdagslige ting er rene dilemmaet?
      Skjønner ikke helt logikken, håper ikke du vurderer å få barn, hvordan skulle det gått? 😂
      Her virker det som om Rannveig Heitmann har bedre vett enn deg!

    23. Anonym over, jeg er like gammel som Isabel, og jeg leser bloggen hennes. Hun er sinnsykt pen fra topp til tå, men jeg leser den ikke bare pga hennes utseende, jeg finner heller ikke noe drama her fra hennes side. Synes hun gjør en skikkelig bra jobb som en blogger, og at hun er en motiverende person, motiverende fordi hun jobber hardt (selv om mange ikke ser det), hun har stå på-vilje, og er en veldig sterk og tøff person.

    24. Til deg over; om du mener å dra på et par møter, kjøpe klær hver dag og lage outfits, dra på ferier og skrive litt dritt hver dag med overdrevne overskrifter er å jobbe hardt, så vet du ikke hva hardt er. Amen

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg