panikk

Finnes det en sykdom som gjør at man konstant tror man er gravid? Haha, jeg mener det altså! Jeg er overdrevent bekymret over å bli uønsket gravid heeele tiden. Det skal ingenting til før tankene mine går i full sving og jeg tenker “jeg er gravid!!!”. Det er ordentlig irriterende at jeg er så engstelig hele tiden.. Jeg tror det er på grunn av det at jeg er så sinnsykt redd for å bli gravid. Jeg vil ikke ha barn før jeg er gooodt voksen (typ 40), så det å bli «smelt på tjukka» utenfor min kontroll og mine planer hadde vært helt forferdelig. 

Slik som jeg skriver nå skulle man jo trodd at jeg ikke beskytter meg og ikke bruker noen form for prevansjonsmiddel – men det gjør jeg altså! Det er bare det at jeg vet om flere som har blitt gravid selv om de har gått på p-piller. Jeg har forsikret meg med legen min om at det merket jeg bruker er veldig sikkert, og det håper jeg virkelig at det er, også. Men likevel går jeg konstant med denne frykten for å faktisk bli gravid. Her hjemme har jeg alltid en graviditetstest liggende for sikkerhetsskyld. Det har seg nemlig slik at med en gang jeg kjenner meg det minste kvalm, forteller jeg P at “nå er jeg gravid”. Han stryker meg alltid like lett på hodet, smiler og trøster meg med at det er jeg nok ikke. Og det har han rett i, hver gang. I dag var en slik dag. Jeg har hatt litt humørsvingninger den siste uken, og i tillegg har jeg vært bittelitt kvalm (lol), og derfor måtte jeg selvsagt teste meg. Og det gjorde jeg i dag tidlig. Svaret var som vanlig: IKKE GRAVID. 

Er det kun jeg som er sånn her? Eller kjenner noen av dere dere igjen i det jeg skriver? Det er så utrolig dumt at det har blitt slik. Jeg vil ikke bli gravid, og jeg beskytter meg jo slik at det ikke skal hende, men likevel tror jeg alltid at det vil skje. Frykten for å ta abort er enda større, men det er en helt annen historie.. 

64 kommentarer
    1. Tro meg, du er ikke alene! Tror kjæresten min kommer til å bli gal til slutt. Er jeg en dag på overtid eller har noen cravings en dag tror jeg at jeger gravid. Helt forferdelig å gå rundt med den angsten hele tiden

    2. Jeg er også veldig sånn! Går på p-piller, har gjort det i snart to år, og er veldig nøye med å ta de til rett tid osv. Jeg gleder meg til å bli mamma en dag, men er ikke klar for det nå, så med en gang jeg føler meg det minste oppblåst er jeg livredd haha! Så skjønner deg godt!

    3. Det kalles innbilt svangerskap, ofte er det hunder og ulver som opplever dette, men mennesker kan også oppleve det.
      Kvinner kan få symptomer på graviditet (mens blir borte, puppene ømme, kvalme, oppblåst mage) selvom de ikke er gravide. Har flere venniner som har opplevd dette når de er i et nytt forhold eller prøver å bli gravide.

    4. Hvorfor ikke bruke det mest sikre prevensjonsmiddelet da? Hormonspiral! Ikke vondt å sette den inn heller, det er like sikkert som sterilisering! Bare et lite tips😀

    5. Visst du er redd for å bli uønsket gravid vil jeg virkelig anbefale deg p-stav. jeg hadde den i 2 år og den funket som bare det. og den varer i 3 år. Men med engang jeg tok den ut så var jeg full i hormoner og wups etter kun 1 gang ble jeg gravid! Var 14 uker på vei også plutselig kom jeg borti en spontanabort og måtte gjennom MA.. og det er noe jeg virkelig ikke unner noen.. så jeg ville definitivt begynt på P-stav!!:) koster 1140kr (da jeg kjøpte for 2,5år siden) og den varer i 3 år, verdt pengene!

    6. Skjønner godt at du ikke har lyst til å bli gravid nå. Men jeg gleder meg likevel til den dagen du blir det og blir en mamma. Jeg tror du kommer til å bli en veldig flink mor, som kommer til og oppdra barna dine på en bra måte.
      -Glad i deg

    7. Hei isabel:-)
      Anbefaler deg å skifte fra p-piller til hormon spiral! Er billigere og sikrere. Risikabelt med p-piller: man må ta det på samme tid hver dag( for at det skal vere 98 prosent sikkert) kan ikke ha løs mage eller kaste opp. Har blitt gravid på p-piller, bruker spilar nå. Den varer i 3-5 år. Får mindre eller ingen mena av det:)

    8. Haha, samma her! Men du vet det at uansett hvilken ppille man går på, og uansett hvor sikker den er, så er det avhengig av hvordan du tar den. Får man diarè, innen 4 timer etter at den er tatt, så må man ta en til. Gjør man ikke det, så er sjansen der.. Samme som når man spyr 🙂 Så bør den jo tas ca samme tidspunkt hver dag/kveld. MEN, i see your fear! :’)

    9. Tror de ligger i att du absolutt ikke har tid til barn nå å da blir redselen for de stor, pluss at p pille er ikke 100% de kan jeg bekrefte, jeg ble gravid når jeg gjikk på p p piller, men fikk disverre ingen symptomer på de så jeg levde som normalt, fortsettelse med p piller, røyk, alkohol å spiste ganske usunt, fant ut at jeg var gravid i de jeg spontan aborterte under samlede, jeg å han jeg var sammen med full i blod å sengen, viø ikkjeskremme deg altså men kansje du burde bruke kondom i tillegg når duer så redd? Skulle ønske jeg gjorde de så jeg slapp den opplevelsen jeg hadde 🙁

    10. Hvilken p-piller bruker du? Og hvor mange kjenner du som har blitt gravid selv om de går på p-piller? Det er jo meningen at man ikke skal bli gravid når man går på p-piller da.

    11. Gikk også på p-piller, men ble lei av at jeg gikk rundt og var redd for å bli gravid og brukerfeil er alltid der. Gikk over til kobberspiral, gjorde litt vondt å sette inn, men var bare vondt der og da, så er du safe i 5 år. Ingen piller å huske hver dag og ingen brukerfeil

    12. Jeg har inntrykk av at alle kjenner noen som har blitt gravid mens de har gått på p-piller. De er jo bare 98% sikre dersom alt går etter planen. Sliter man f.eks med løs mage,er man utrygg med én gang. Bruk heller et sikrere prevensjonsmiddel hvis du er så redd,men helt ærlig virker det jo egentlig som om du HAR lyst på barn. Til å “ikke ville ha barn på lenge enda” skriver du fryktelig mye om temaet. Du legger ut “gravidbilde”, skriver at du “leker forelder” og driver og tar graviditetstester. 😉

    13. Isabel! Hvilken str er den beige “suede” kjolen din fra Nelly? Veldig viktig, skal bestille nå snart siden jeg drar til LA om noen dager!

    14. Jeg ble gravid mens jeg gikk på p piller. Så nå er jeg mamma til en nydelig gutt som ikke var planlagt, men alikvel veldig ønsket. Er som ei nevner, har man diaré og oppkast,må du være forsiktig.

    15. Byttet p-pille til legen.. fikk beskjed om at disse var veldig bra.. gikk på di i mangemånder.. plutseli var det noe som ikke var som det skulle.. tok gtavid test.. sto ikke gravid.. supert tenkte jeg da.. hadde jo mensen.. fremdeles var det noe som ikke var som det skulle.. tenkte det hadde klikket helt for meg.. tok ny test 4 uker etter ca gravid.. var på tilig ul viste seg jeg var over 8 uker.. hvorfor den førstetesten ikke virket vet ingen.. tok den om morgenen som det sto også…

    16. Åh, kjenner meg så igjen! Hadde ikke noe problem med de tankene før, men etter jeg kom i forhold så er angsten der hver gang bare mensen er 1 dag for sein liksom.. Har alltid tester liggende hjemme, fordi jeg er student og det passer seg bare ikke! Selvom jeg er ganske klar for å bli mor nå (23år), så er ikke omstendighetene helt der 🙂 hehe.
      Men du hadde blitt en super mor, det er jeg sikker på! Men er du ikke klar, så er det forståelig du er ekstra engstelig, selvom du har alt annet på plass er følelsen av å ikke være klar den værste. For penger og støtte får man uansett!

    17. Hvorforvil du være gammel når du får unger? Men du kan velbare bruke alt av prevensjon når du har sex eller opperere bort eggstokkene dine så slippe du å bli gravid

    18. Kan hende du innerst inne vil bli gravid. Virker litt slik.
      Jeg selv fikk barn på p-piller, satt inn spiral og fikk jammen et barn med spiral og. Den satt ikke 100% riktig. Det er jeg glad for i dag, for som deg ville jeg egentlig ikke ha barn før jeg var over 30.Men omstendighetene ville ha det til at jeg var 19 og 20 og nå som 28åring har jeg mistet muligheten til å få flere. Jeg fikk livmorhalskreft og er strålebehandlet slik at jeg har gått gjennom overgangsalderen.
      Man vet jo aldri hva som skjer i fremtiden. Er ikke alltid så lurt å utsette alt.
      Jeg ville ikke ha flere barn da jeg hadde muligheten og valget var mitt, men nå…..

    19. Tror du innerst inne vil: Åh, tro meg – det vil jeg virkelig ikke. Hadde jeg blitt gravid hadde jeg tatt abort på sekundet. Åh, så trist å høre 🙁 Masse god bedring til deg, og takk gud for at du fikk sønnen din da du fikk han. Stor klem til deg <3

    20. Gravid når du er 40? Tenk hvordan kroppen din kommer til å se ut da.. beste tiden er starten av 20 årene. Da er huden fortsatt elastisk og trekker seg fint sammen igjen.. til hvor eldre du blir til hvor mer sannsynlig blir det med hengete og overflødig hud, samt barn med kromosomfeil o.l…

    21. Grunnen til at folk blir gravide på p-piller er brukerfeil, altså feil en selv gjør med f.eks å ta piller for sent, kaste opp o.l. Et godt tips når du er så redd for å bli gravid er å bruke den sikreste prevensjonsmetoden, hormonspiral eller p-stav. Her er det ingen brukerfeil, og dermed veldig få som blir gravide, selv om selvfølgelig ingenting her i verden er 100% sikkert, så er dette det absolutt beste. Trenger ikke tenke på å ta noen piller en gang, perfekt;) Hilsen jordmor;)

    22. Føler det ofte selv. Får helt angst og tenker “Er det bare meg eller har magen min vokst nå?” og tar bilder av magen i forskjellige vinkler. Skjekker om puppene er vokst osv.. Det er slitsomt. Ofte når jeg har hatt sex får jeg mensen senere enn normalt, og det hjelper ikke særlig på angsten.
      Jeg er veldig glad i barn, men er absolutt ikke klar for å få en enda. Men HVIS jeg skulle blitt gravid ville jeg tatt vare på barnet uansett! Så det er sagt.

    23. Haha! Jeg er akkurat samme. Sykt irriterende altså! Jeg føler med deg på denne. Haha. Går det an å bli sponset? Jeg tør ikke finne ut hva jeg bruker i året på tester engang! Hahaha 🙂

    24. P-sprøyte er en fin ting og også anbefalt og bruke og da kan man også ha sex uten kondom for man har ingenting og være redd før og det koster ikke mye heller, så anbefaler det 🙂 Jeg går på den og jeg trives med det ♡

    25. Hei! Jeg har gått på p-sprøyte nå i tre år og hatt sex uten kondom hele den tiden. Funker som bare det, sjekker meg innimellom men resultatet er negativt hver gang. Noe å virkeliganbefale, tas kun en gang hver tredje månde. 🙂

    26. Et lite tips.
      Ikke vent til du er 40 med barn.
      Har selv vokst opp med en godt voksne foreldre 40+. Å i en alder av 20 så er foreldrene mine over 60. Man lever i en frykt for at foreldrene skal dø når man fortsatt er veldig ung..

    27. Jeg drømte en natt at jeg var gravid og det var like før fødsel, i tillegg skal jeg begynne ta test innimellom selv om jeg går på piller fordi…inbilsk og redd hahah

    28. Et lite tips, ikke tro på at hormonspiral er like sikkert som sterilisering – det er bullshit. Det regnes som en av de sikrere prevensjonsmetodene, og jeg hadde det selv i 4 år uten å bli gravid, mens venninna mi ble det. Hjelper nok ikke stort på gravid-angsten din, men ingenting er helt sikkert 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg