det blir bare verre og verre

Når skal det ta stopp? Jeg er som noen av dere kanskje allerede vet, ganske blind. Jeg har -8,5 i syn – hvor sykt er ikke det? Det er jo helt vanvittig hvor dårlig jeg ser. Det er kanskje et år siden jeg var på synstest sist, og i dag har jeg ny time. Det er på tide, da jeg helt seriøst sliter med å lese skiltene på veien. Når jeg er på kjøretime, og kjørelæreren min ber meg om å følge skiltet mot “Carl Berner” har jeg ikke peiling på hvilken retning det er, før jeg typ er rett ved skiltet og jeg kan se det klart og tydelig. Med andre ord er det virkelig på tide å få korrigert synet mitt, slik at jeg kan se optimalt igjen. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det eneste som bekymrer meg er at det bare ser ut til å forverre seg. Jeg mener, -8,5 har jeg nå. Og tydeligvis er det enda dårligere enn som så. Når skal det ta stopp? Tenk om jeg helt seriøst ender opp med å bli blind? Jeg er oppriktig bekymret, altså.. Dette er noe som ligger i slekten, søsteren min har -8 på det ene øyet og -15 på det andre. DET er sjukt, det! 

Fuck.. Jeg skal kaste meg i taxien og komme meg til optikeren. Det blir “spennende” å se hvor dårlig syn jeg egentlig har. ARGH! 🙁 Wish me luck! La oss håpe at styrken jeg har ikke fører til at jeg blir blind for real. 

Ps. Jeg legger garderoben min ut for salg senere i dag! Følg med her i løpet av kvelden 🙂 Jeg selger så og si alt jeg eier og har.

33 kommentarer
    1. Siden du har så dårlig syn, er ikke du “pliktig” til å ha briller når du kjører? Eller holder det med at du bruker linser?

    2. Siden du verken studerer og befinner deg i en gunstig økonomisk posisjon burde du absolutt vurdere å operere øynene.:)

    3. Pappa hadde -9 tror jeg det var, og han tok laseroperasjon for øynene slik at han kunne slippe både briller og linser. Han kunne ikke se noe som helst om morningen, og slet med å stå opp av senga uten briller hahaha. Kanskje noe å vurdere for deg eller søsteren din?
      Forresten, jeg har lurt på dette lenge, men aldri turt å spørre. Det er kanskje litt for privat, og skjønner om du ikke vil svare men siden du har åpnet deg om så mye på bloggen. Hvordan er det med deg og din far? Har han vært i bilde i det hele tatt under oppveksten – eller har moren din alltid vært alenemor? 🙂

    4. du burde prøve briller eller kontaktlinser haha selvom du ikke er så gira på det da , jeg begynte selv jyst me kontaktlinser . så nesten ingenting før å fikk alltid vondt i hodet å nå ser jeg supert å har nesten aldri vondt i hodet.
      masse lykke til isabell:)

    5. Ser noen kommenterer at du “bare kan ta laseroperasjon”. Dette kan du fint gjøre, men anbefales ikke før man er 30. Dette er for å forhindre at synet skal forandre seg, og når det forandrer seg så mye i alderen du er nå, blir du litt i “risikogruppen”.

    6. Jeg har hele livet vært mer eller mindre bare sett på et øye,.hvis jeg dekker for det dårlige øye,ser jeg bare tåke og hvis en person kommer mot meg,har ikke sjans i havet til å se hvem det er.så belaster jo det gode øye,så håper det holder seg.men er skikkelig nærsynt og,så må temmelig tett oppi ting,for å se noen ganger.og etter at jeg ble syk,slutta helt å gå med vanlige briller,men solbriller må jeg ha pga lysømfintlighet.den kroppen er rar.blir ikke klok.

    7. Isabel!! Når legger du ut klærne dine for salg? Kan du si sånn ca når siden jeg er innlagt på sykehuset og må vite sånn ca!😄

    8. Jeg spurte om du var plaget av det når du kjørte, og du svarte nei? Men når du ikke klarer å lese skilt er det jo et hinder?

    9. istedenfor å bruke pengene dine på unødvendige kropps-operasjonen kan du vel heller bruke pengene på noe vettig, slik som en laseroperasjon? da gjør du både deg selv og resten av samfunnet en tjeneste, om du sliter såppas i trafikken pga dette.

    10. Jeg har like dårlig syn som deg, det er virkelig helt forferdelig hvor inkompetent jeg er uten briller eller linser, kjæresten bare ler av meg der jeg soser rundt i leiligheten før jeg får på meg linsene, haha! Pappa hadde hele -19 da han var på min alder, før han opererte seg, DET er sykt!

    11. Hei! Det er absolutt ingen fare for å bli blind. Du er fortsatt i en alder der avstandsstyrken holder på å stabilisere seg, og det varierer fra person til person hvordan øynene fungerer. Det som derimot er viktig med en såpass høy styrke er jevnlig oppfølging mtp at øyet hos nærsynte ofte er lengre og vil gjerne presse mer på netthinnen. Og til dere som spør om det er forsvarlig å kjøre bil – selvfølgelig, om hun er riktig korrigert, og da er ofte linser bedre enn briller hos nærsynte. Regner med hun fikk korrigert på styrken idag 🙂 Hilsen optikerstudent

    12. Har spurt om dette veldig mange ganger før, og kan ikke se til at du har svart.. Men hvorfor driver du og tar taxi rundt om kring midt på dagen når du kan ta buss/trikk/tbane/tog?

    13. Synet ditt bør ha vært stabilt i to år før du kan ta operasjon. Synet forverres av mye tid bak skjerm, så hvis du skriver lange tekster og redigerer bør du hvert 20 minutt se på noe som er 20 fot (ca 6 meter) unna i 20 sekunder for å avlaste øynene (tips jeg fikk fra optiker)

    14. Det som er “vanlig” er jo at man får dårligere Syn når du blir eldre. (Altså mot + siden) så det kan jo vere at du tilslutt ender opp med “greit nok” syn. <3

    15. Altså hallooo, jeg hater virkelig public transport!! Så hadde jeg hatt råd til å tatt taxi hele tiden slik som Isabel, er det faktisk ikke noe jeg heller ville gjort!! Så FOR et spørsmål!!! Hvem digger public transport lissom!! Færreste jeg kjenner!! Det jeg kunne tenkt meg før taxi var isåfall privat sjåfør 😉

    16. Haha, altså er definisjonen på latskap, hive penger ut av vinduet og ikke MINST ekstremt miljøvennelig..

    17. i hvilken verden er det forsvarlig av deg å kjøre bil uten linser/briller m -8.5? det kan gi stor straff, det er sinnsykt farlig. har selv -2 og kan overhodet ike kjøre bil uten, ser jo ingen skilt. og du kan ikek engang se mennesker.

    18. Jeg døde av den kommentaren at du ikke kan kjøre uten linser. Er du helt idiot eller? Jeg har selv -9 og -10 på mine øyne. Du bør dra på en konsultasjonstime hos memira i Oslo. Det er ikke alle som er egnet til laseroperasjon. På denne konsultasjonen forteller de hva slags laserbehandling som kan utføres på dine øyne og ikke minst om det er i det hele tatt mulig på deg. Jeg anbefaler deg sterkt å dra dit isabel! Har vært der selv

    19. Vil du høre noe ENDA sykere? Samboeren min ER faktisk blind. Vi snakker 1-2% syn. Du har muligheten til å fikse det med linser, briller eller operasjon, så bare ta det med ro 😉
      Det er smått fornærmende at du kaller deg selv “ganske blind”. Du er ikke det altså.

    20. siden du har – vil til slutt dette jevne seg ut jo eldre du blir. Hvis man har + blir det bare verre og verre desto eldre man blir. Dette fikk jeg beskjed av min øyelege, siden jeg også har – og ser rimelig dårlig

    21. Det er jo ikke latskap å ta taxi, noen får også totalt angst av å ta public transport! Jeg har selv slitt masse med dette!! ;( heldigvis har jeg bil og kan kjøre til det meste! Og ta taxi en gang iblandt om jeg trenger det!

    22. Åå, har hatt samme tanker. Har -8 på begge øynene nå, men er et par år yngre enn deg og det blir bare verre og verre.
      Har ikke vært så bekymret før jeg var hos optikeren og han sa “ja, får håpe det stopper å forverre seg nå da, ellers går det ikke så bra…” Betryggende

    23. Jeg har tatt laser igjennom Memira, og har aldri vert mer fornøyd. Jeg et selv like gammel som deg og gjorde dette for 2 år siden. Anbefaler deg det på det sterkeste å ta kontakt med de. Dyktige personer som gjør at du føler deg ivaretatt når du er der 🙂 Kan oppleves som litt ubehagelig de første dagene etter operasjonen, men jeg kan love deg at den dagen du våkner med bra syn, er det som julaften og bursdag i ett!

    24. Er noe annet om man er beyonce, but really det å drive å ta taxi rundt i Oslo på lyse dagen.. Synes det er så sykt

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg