JEG HAR HOLDT DET HEMMELIG

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

· SECRETS ABOUT YOURS TRULY ·

______

Jeg har gått på innsovningstabletter i fire år i løpet av livet mitt. Fra jeg var 15/16-20 år slet jeg veldig på privaten, noe som resulterte i at jeg ikke hadde sjanse til å “skru av” når jeg skulle sove. Jeg gikk på underskudd av søvn i lang tid, før jeg til slutt kollapset. Jeg sliter ikke med søvnen lengre, og det har jeg heller ikke gjort de siste årene. Takk gud for det! For meg er det veldig slik at hvis jeg har det vanskelig, så er det helt umulig for meg å sovne – uansett hvor trøtt jeg er, eller hvor lenge jeg har gått uten søvn. Det er helt ekstremt. Heldigvis er det lenge siden jeg har hatt det slik! 🙂

.       .      .

Jeg har en drøm om å skrive en bok. Ikke hvilken som helst bok, men en om barndommen og oppveksten min. Det har faktisk alltid vært en drøm for meg. Jeg husker at jeg nevnte det allerede da jeg var 12 år, til min daværende barnevernspedagog Vibeke. Det som stopper meg er frykten for å lese tilbake i alle journaler og papir som barnevernet har på meg. Jeg har fortrengt mesteparten, så dersom jeg skulle skrevet en slik bok hadde det vært en viktig del av prossesen. Jeg prøvde å lese litt når jeg var fylt 18 år, men jeg måtte gi meg like fort som jeg startet. Allerede etter snaue 30 minutter ble det for hardt for meg, så jeg la det bort. Siden den gang har jeg ikke turt å gi meg på den reisen igjen.. I tillegg til det har jeg så lyst til å oppfylle den ene drømmen som Pierre og jeg har sammen. Nemlig å åpne en nettbutikk! En ordentlig fin nettbutikk med de fineste klærne du kan tenke deg. Det er absolutt ikke umulig – plutselig skjer det! 🙂

.       .      .

Jeg har hatt hund i seks år. Når jeg fortalte at Pierre og jeg ønsker å skaffe oss en pomeranian, kom det inn mange kritiske kommentarer angående det med å ta vare på en hund og hele det opplegget. Jeg har faktisk hatt hund i store deler av mitt liv, derfor vet jeg veldig godt hva det å ha en hun krever av sin eier. Og det er vi klare for! Ikke helt enda da, vi har en reise planlagt i februar, så får vi se etterhvert. Det viktigste for oss er at vi vet at vi har alt på stell før vi går til anskaffelse av en firbent venn. Som jeg gleder meg, dere!

.       .      .

Jeg har bodd et år i beredskapshjem, seks år i fosterhjem og 7 uker på instutisjon. Som dere kanskje forstår, har oppveksten min vært ekstremt kaotisk og vanskelig, noe som gjenspeiles i alle de forskjellige stedene jeg har blitt “plassert” på av barnevernet. Det er mye av grunnen til at jeg er så selvstendig som voksen, for jeg har i grunn bare hatt meg selv å finne trygghet i i løpet av årene som liten. Ikke hadde jeg en mamma å stole på, og hvert fall ikke en pappa. Søsteren min ble dessuten plassert i et fosterhjem på andre siden av landet, som om ikke det at vi ble skilt var vondt nok i seg selv. Ah, den tiden av livet mitt får jeg vondt av å tenke tilbake på. Nettopp derfor gjør jeg det så sjeldent som det jeg gjør.

.       .      .

Når jeg skal reise, kjører jeg i 98% av tilfellene en veldig casual og naturlig look. Ergo: null sminke og oppsatt hår. Det at jeg går sminkefri, er grunnen til at jeg liker å gjemme meg bak et par med store solbriller på flyplassen. Det er absolutt ikke fordi jeg tror jeg er så viktig eller “kjendis”, men helt enkelt fordi at jeg ikke ønsker å flashe mitt sminkefrie ansikt. Haha. Slik har jeg alltid vært, til og med før jeg ble kjent.

.       .      .

Jeg har to minnekort fulle av bilder fra tiden før PH og frem til nå. Jeg sletter ikke bildene på grunn av at jeg liker å se gjennom de en gang i blandt. Jeg synes det er så fascinerende å se hvordan jeg endrer meg utseendemessig – sminken, håret, klesstilen.. You know! Når jeg ser bilder fra et år tilbake i tid blir jeg helt.. stum? Forskjellen er STOR. Ikke at det i seg selv er så sjokkerende for meg, men det å se det svart på hvitt gjør det liksom så.. virkelig? Jeg vet ikke.

 

47 kommentarer
    1. Hvis du er så voksen og har opplevd så mye vondt synes jeg det er merkelig at du ikke ønsker å bruke din stemme til å bidra til andre som ikke har det noe bra. Istedenfor velger du å si at det ikke er et fokus du ikke har på bloggen. Alle voksen personer klarer å se lenger enn sin neste operasjon, der kommer du til kort. Du fremstår ekstremt selvsentrert å veldig lite voksen og reflektert.

    2. Anonym: Hva i alle dager har mine operasjoner med min barndom å gjøre? Og HVA vet du om hva jeg bidrar med og ikke? Du leser min blogg, ikke mitt liv. Jeg kjenner jeg blir oppgitt når jeg blir fortalt slike ting, for du vet så lite. Det med veldedighet for eksempel er ikke noe jeg synes at jeg behøver å skrike høyt om! Det gjør jeg for min egen del, ikke for å skryte om det på bloggen. Det er veldig mye du som leser ikke vet om mitt liv, og det synes jeg du skal ha i baktanke før du legger igjen en slik kommentar som dette.

    3. Ikke ment som frekt spørsmål, men bare lurer på en ting. Da du hadde kontakt med din mor sa du at hun ikke hadde noe med din til i fosterhjem å gjøre og at ingenting var hennes feil, hun var en fantastisk mamma. Nå skriver du at du ikke kunne stole på henne, hva er grunnen til det?

    4. Ikke ment som frekt spørsmål, men bare lurer på en ting. Da du hadde kontakt med din mor sa du at hun ikke hadde noe med din til i forsterhjem å gjøre og at ingenting var hennes feil, hun var en fantastisk mamma. Nå skriver du at du ikke kunne stole på henne, hva er grunnen til det?

    5. Natasha: Mamma var ikke den som i hovedsak GJORDE det “vonde” (eller hva jeg kan kalle det…), men hun som mamma gjorde ikke sin jobb for å skjerme oss og beskytte oss. Derfor kunne jeg ikke stole på henne.. Fosterhjemmet har jeg ingen kontakt med.

    6. Hadde vært utrolig bra om du skrev en bok! Den hadde garantert blitt veldig sterk! Sånne bøker gir meg så utrolig mye! <3 Forstår ikke at du og søsteren din ikke kom i samme fosterhjem, det er jo helt hjerteskjærende!!! ;( At ikke foreldrene dine kjempet mer for dette skjønner jeg ikke! Feel your pain!! <3

    7. Et lite tips! Istedenfor å ha bilder på minnekort (ikke at det er noe galt i det) så burde du skaffe deg en harddisk, hvis du ikke allerede har en. Harddisk har MYE mer kapasitet og plass enn et enkelt minnekort 🙂

    8. Anbefaler pom på det sterkeste! Vi har selv ei, og vi er veldig i pommiljøet, da vi stiller, og er god venn med de fleste oppdrettere! Stor hund i liten kropp, men går dere inn for det, tror jeg dere klarer det uten problemer!
      Kan sjekke ut instaprofilen til peach om du vil. Peachthepomeranian.
      Spør meg gjerne om oppdrettere osv, om du vil 🙂
      Og for guds skyld, kjøp av oppdretter. Er så mye ymse på finn, og mange selger ‘pommer’ som egentlig er kleinspitz osv. Med stamtavle følger det ikke bare med info om mor og far; men da kan du finne ut hva som ligger bak og om linjene bak er rene 🙂 lykke til, uansett når den tid kommer!!😃

    9. Du sliter jo åpenlyst med søvn fortsatt? Er jo bare noen dager siden at du la ut en video om at du måtte Søgne for å snu søvnrytmen

    10. Jeg savner reiseinnlegg! når skal dere ut på tur eller ferie igjen? Det er lenge siden nå! hihi<3 det tror jeg du er enig i meg i❤

    11. Starkt av dig att börja berätta om din svåra uppväxt och anledningen till att du vill vara stark i dig själv. Jag hann läsa din systers blogg om er mamma, vilken var väldigt tuff att läsa och gav ytterligare bakgrund till ditt liv. Nu har du uppnått framgång med din blogg och du har fått din älskade Pierre som är ett starkt stöd för dig och du är en härlig älskling för honom. Trots din svåra uppväxt har du funnit ett mått av stabilitet, framgång och kärlek samt styrka i ditt liv. Du är en riktig kämpe och jag önskar er båda all lycka och framgång i livet.
      Ha det och till lycke!

    12. Ikke vondt ment, men hva er da grunnen til at Pierre også gjemmer seg bak store solbriller? Trodde ikke han brukte sminke. Men skjønner det der med deg altså!

    13. Forstår deg veldig godt Isabel. Hadde en typ slik barndom selv. Men har også kommet sterkt ut av det, med noen plager i ny og ne, men allikevel så er jeg så fornøyd med hva jeg har og skal få til:-) klem

    14. Du snakker ned om både mammaen din og barnevernet og fosterhjemmet. du har ikke vurdert å se deg selv i speilet? det er skjelden alle andre <3

    15. Godt å se at ting ordnet seg for deg <3 Håper du oppnår drømmen din om å skrive en bok en dag! Og nettbutikken din er jo bare å starte opp 😀 Jeg tror du hadde gjort det kjempebra! Lykke til!

    16. Jeg synes du er tøff som står frem Isabel <3 Skulle ønske jeg turte å fortelle om livet mitt. Men jeg tørr ikke. Synes du er en kjempe flink blogger. Og liker at du er så ærlig med leserne dine ❤️ klem

    17. Håper virkelig du tar gil deg det du vil. Og skriver en bok. Man får så utrolig mye ut av det. Og skrive ned på ett papir(pc) hva man føler og tenker er godt for så mangt. Har selv skrevet bok om min turbulente og vanskelige fortid og følte meg mye bedre når det var ferdig. Stå på! ❤ du virker som en superherlig person og håper virkelig ting går bra med deg uansett hva det måttet gjelde.

    18. Jeg får virkelig vondt i hjertet mitt av å tenke på hva du har opplevd. Jeg bare håper at du kan klare å legge det bak deg en dag. Eller akseptere det. Selv om det er vondt. Jeg kunne ønske jeg kunne fortelle deg at alt vil ordne seg.

    19. Bare en tanke jeg sitter med, Og dette er så absolutt ikke vondt ment isabell!
      Tenk om du tok tak og skrev den boken, gikk gjennom de vonde minnene, “facet frykten”, har du tenkt over at det kanskje kunne funket som en slags terapi for deg, slik at du kunne lagt det hele bak deg?
      Jeg kan ikke forstå hva du Har vært igjennom, men jeg tror dette hadde vært ekstremt Sundt for deg!!
      Tenk og, stemmen din ut til folket, tenk hvor mange som hadde funnet hjelp og trøst i dine ord!! Jeg tror det hadde vært bra for deg, til tross for at det betyr å dra frem mange såre minner, og masse arbeid!
      JEG hadde hvertfall kjøpt boken, lest den, og mest sansynlig funnet trøst i den :-)?

    20. Tror det er mer interressant å lese om din fortid enn sophie sin iallfall
      Men virke rart at dere skrive om mye av det samme greiene

    21. Syns du skal skrive den boken, det kan hjelpe mange andre ungdommer/barn som er i den situasjonen du var i nå med at de kanskje ikke føler seg så veldig alene lengre, uansett er du jo veldig flink å skrive! 🙂

    22. Oj kjækt at du vil dele..
      Mye vondt og det e ikje bra.. :-/
      Håpe du har det MYE bedre no !! <3
      Klæm ♡

    23. 09.01.2017 kl.20:03
      Hvis du er så voksen og har opplevd så mye vondt synes jeg det er merkelig at du ikke ønsker å bruke din stemme til å bidra til andre som ikke har det noe bra. Istedenfor velger du å si at det ikke er et fokus du ikke har på bloggen. Alle voksen personer klarer å se lenger enn sin neste operasjon, der kommer du til kort. Du fremstår ekstremt selvsentrert å veldig lite voksen og reflektert.
      ****************
      Kjære stygge anonym, oppfør dæ !!!
      Æ kjenne æ bli sint hær æ sett.. har du ikje no pent og si, så hold kjæft.. ikje kom hær og tru at du e bedre en alle andre, kjære stygge anonym.. før det e du ikje.. du e det værre og det ser du vel sjøll også håpe æ 🙂 HOFF !

    24. Du må jo søren meg forklare deg hvor hver eneste detalj ved livet ditt virker det som! Folk er bare sjalu, siden du er vakker og rik, skal ikke være lett når man er suksessfull.. håper ikke du tar de negative kommentarene til deg, du virker son en flott person. Keep up with the good work, girl!

    25. Jeg syntes det er tungt og trist å lese at du har hatt det vanskelig. Vi all kan dømme hverandre, men det er ingen som vet historien bak et menneske! Respekt at du deler dokke til oss! Veldig fint å lese Isabel:)

    26. Jeg bodde 2,5 år i fosterhjem, 3 mnd på Motivasjonskollektivet og 4 uker på Statens senter for barne og ungdomspsykiatri. Da jeg var 28 år var jeg klar for å lese alle papirer om meg selv, da var jeg gravid med sistemann. Det var en slags avslutning for meg. Jeg ble heller ikke skjermet godt nok hjemme, sånn sett riktig at jeg ikke bodde der. Men skjedde mye rart i barnevernet også… og fikk faktisk en beklagelse av saksbehandler under gjennomgåelsen av journalen. For meg var det godt og et punktum. Lykke til Isabell, uansett hva du velger. Klem

    27. Fyfaen så ekle mennesker som finnes. Noen av kommentarene her oppe er til å spy av! Ta å skjerp dere! La vær å kommenter vist du ikke kommer med noe menneskelig. Hater mobbing, nettmobbing, alt som er av den slags. La mennesker være mennesker!!!
      Ville også nevne en ting til deg Isabel! Har selv søsken som har havnet i “konflikt” med barnevernet kan man si. Min erfaring og hva jeg har vært vitne til er at de er en gjeng med idioter. Mange burde faktisk ikke få jobbe der. De gjør så utrolig mye galt, så klart noe riktig, men mye galt. Kanskje ikke helt innafor temaet? Men vet bare at de har veldig lett for seg å uttale seg på ekle måter mot andre…
      Håper du gir en GOD F i slike kommentarer som noen har skrevet her oppe. Du er faen meg så flott og at du i tillegg deler slike saker er ikke bare bare. Du har min fulle støtte og mange andre sin! STOR KLEM FRA MEG!

    28. Tøft av deg å fortelle så detaljert om din fortid. Og husk det, det er fortid! Du kan enten sitte å tenke tilbake, være skuffet, sint osv. Eller du kan ta det som en lærdom, lær av det og gå videre. Skriv boka, bruk det som terapi og hjelp samtidig andre i samme situasjon. Dette klarer du!
      Ps. Tror du misforsto den første kommentaren. Slik jeg leser den, synes bare vedkommende at du burde bruke din (kjendis)status til å snakke om din fortid, hjelpe andre i samme situasjon, at det er feil fokus å “satse” på utseendet. Tror ikke det var snakk om noe veldedighet og hva du bruker penger på, bare feil fokus, liksom. Jeg vil også si deg at alt henger sammen, dette vet jeg da jeg selv en vond fortid. Det at du opererer deg og er veldig utseendefiksert har absolutt noe med din bakgrunn å gjøre, tro det eller ei. Spør hvilken psykolog som helst, du vil få samme svar; JA! Bakgrunnen din, gen og miljø du vokser opp i, har formet deg til den du er i dag, enten du liker det eller ei. Det er det som finnes inni deg som må jobbes med, ikke det utenpå, hvis du skjønner. Men for all del, du er voksen og kan gjøre hva du vil:)
      Ps. Mammaer kan også gjøre feil, de vokser også, lærer mer, forstår bedre. Kanskje du ville få det bedre med å tilgi? Lykke til:)
      Håper du tar dette for hva det er, velmenende råd fra noen som vet.

    29. Hei! Har også tidligere vært under barnevernet, og lurte på hvordan man får tilgang til journalene om seg selv? Har litt lyst til å se i de selv. Klem<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg