JEG TRODDE JEG SKULLE DØ

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Først og fremst vil jeg takke for all omtanke det siste døgnet. Til dere som ikke har fått det med dere: det var jordskjelv som rammet deler av Hellas og Tyrkia i natt. Her på Rhodos merket vi veldig godt til det, men ikke i nærheten av så ille som det var i Kos. Huff, jeg blir helt trist…

I går kveld bestemte vi oss for å ikke dra ut, men heller ta en rolig og avslappende kveld. Ulikt til meg å være, jeg vet, men jeg kjente virkelig på kroppen at jeg behøvde en liten break. Uansett, vi lå å så på film i sengen da vi plutselig merker at hele bygningen begynner å gynge. Det var nesten som å være i en båt på havet hvor det er masse bølger. Dere fatter ikke, det var så utrolig skremmende. Først trodde jeg at jeg ble tullet med (ikke spør en gang), før det plutselig går opp for oss hva som faktisk skjer. Jeg hopper opp av sengen, blir helt stresset og vet egentlig ikke hva jeg skal ta meg til. Når jeg får øye på lampen som henger i taket og ser hvor utrolig mye den veivet frem og tilbake, skjønte jeg hvor ille dette var. I panikk kaster jeg på meg en t-skjorte og alle i leiligheten flyr ut av bygningen. Da møter vi på flere andre også, som er like skremte, men fulle.. Haha, så de tok litt lettere på det enn hva vi gjorde.

Det varte ikke lenge overhodet, men det satte sine spor ass. I dag fikk jeg vite at jordskjelvet lå 6,7 på skalaen, mens det forferdelige som skjedde i Thailand for noen år tilbake lå på en 8. Da er det jo faktisk ganske ille, altså. Fysj. Heldigvis gikk det greit her, og ingen jeg har hørt om/vet om har blitt skadet. Det eneste som har tatt skade av hendelsen er hotellet Petite som faktisk ble delt i to. Eller, det ble en sprekke på midten av hele hotellet. Tenk så skummelt! Alle som bodde der ble evakuert i natt, så ille var det. Håper det går fint med alle sammen! 

Mine tanker går ut til alle pårørende og alle som opplevde dette i både Hellas og Tyrkia. Det er skumle greier, man tror jo aldri at det skal skje en selv. Ta vare på hverandre. ❤️

24 kommentarer
    1. Uff.. På Kos var det voldsomt og stor panikk.. Visste faktisk ikke at Kos var så utsatt for jordskjelv. Må ha vært en forferdelig opplevelse for de som havnet midt opp i det…

    2. Herregud! Dette hørtes forferdelig ut. Jeg har selv en lillebror som var på sin første tur alene. Han var heldigvis bare på vei til Kos da det skjedde. Derfor ble de “strandet” på Kreta. Var så redd for han.

    3. Uff, jeg føler med deg og jeg vet hvordan det er. Utrolig ekkel opplevelse, noe jeg ikke ønsker for noen. Jeg var i Lesvos når det var jordskjelv der nå i juni, vårt var et sted mellom 6,2 og 6,4 (kom ulike meldinger på hvor sterkt det var). “Heldigvis” var det ingen nordmenn eller turister fra andre land som ble skadet, så da ble det jo selvfølgelig ikke omtalt like mye i norske medier. Vi var heldige ved at det skjedde på dagen, og derfor var flesteparten ute på stranden . Er sikkert mange som kommer til å kommentere at du ikke var i nærheten av å dø og at det ikke kan sammenlignes med hvordan det var i kos og det i Thailand (og det kan det faktisk ikke hvis du leser deg opp på hvordan jordskjelv måles, for det i Thailand hadde cirka 1000 ganger større energiutladning, så det jordskjelvet dere opplevde og mitt var egentlig ingenting i forhold til det i Thailand). MEN de som ikke har opplevd det har ingenting de skulle ha sagt. Jeg trodde selv at jeg skulle dø når det skjedde med oss, og det er en helt jævlig følelse som jeg ikke ønsker for noen. Dere får ta vare på hverandre der nede, snakk med hverandre og respekter at folk reagerer forskjellig <3

    4. Helt forferdelig det som skjedde.. min søster og svoger er på kos med sine tre barn på 2, 5 og 8 år, og de våknet av at de ble slengt i veggen og vannet fra airconditionen ble slengt ut i rommet.. de måtte sove på solsenger under åpen himmel i dag. Samtidig har der vært hell og lykke og det viser hvor gode bygningene er, “bare” to drepte med ett så kraftig skjelv. Håper alt er bra med dere der nede til tross for denne ekle opplevelsen

    5. Har opplevd jordskjelv selv og det er utrolig ekkelt. Det er så ulikt noe annet. Mange tror liksom at den ristingen du får av veiarbeid og sprenging er lik et jordskjelv, men det blir noe helt annet når det kjenner ut som bakken under deg rett og slett vaier i vind, eller som du sier, blir flytende og bølger som havet. Bra at alt gikk fint med deg og de du kjenner på øyen!

    6. En kompis av meg er hardt skadet og har ikke følelse i beina akuratt nå. Han ligger på sykehuset å venter på beskjed om han kommer til å bli bra igjen, bli lam fra livet og ned eller om han må amputere de hardt skadede beina hans.
      Syns det er jævlig at du “trodde du skulle dø”.
      Skjerp deg!

    7. Nå er bloggen din blitt så dårlig, tror det beste hadde vært om du tok deg ei lang pause fra den så kanskje du kom mer inspirert tilbake.

    8. Hei.
      Jeg syns du brude sjekke opp fakta før du publiserer, jordskjelvet som forårsaket tsunamien som blant annet rammet Thailand i 2004 ble målt til 9,1 (9,3 står det også skrevet) på richter skala. Det er ikke sammenlignbart i det hele tatt..
      Hilsen en som trodde hun skulle dø i Thailand i 2004.

    9. Kl 19:58, hva i all verden er det du sier?! Pleier du å ønske folk vonde hendelser? Eller har det bare klikka for deg akkurat i dag? Uansett hva du, jeg og andre måtte synes om noen går vi da vel ikke rundt og ønsker folk vi ikke liker noe vondt?! Hvis du gjør det, synes jeg at du er et slemt og smålig menneske!

    10. Unnskyld meg… hvem skriver “synd det ikke var jordskjelv der du var” til noen. Hvor ond er man da som menneske. Jeg blir redd for mennesker som faktisk kan si slike ting til andre. Ingen tegn på sympati eller empati, det er faktisk helt forferdelig.
      Til personen som skriver at Isabell skal skjerpe seg fordi kompisen er på sykehus. Veldig trist at han går gjennom noe slikt som han gjør, håper virkelig han får gode nyheter. Men folk kan faktisk få lov til å være redd når de opplever jordskjelv, de kan faktisk også få lov til å føle døden på kroppen. Det er ikke en konkurranse om hvem som har det verst! Det er rom for alle! Hvorfor skal Isabell skjerpe seg? Så fordi hun ikke døde, så har hun ikke lov til å si hva hun fryktet i det øyeblikket hun skjønte hva som foregikk?!
      Kjære Isabell
      Jeg er så lei for at du får slike kommentarer, jeg er også så lei for at du er et offer for mobbing. Jeg er ingen fan, men jeg er heller ingen hater. Leser bloggen din i ny og ned. Har aldri opplevd å lese at du har skadet noen eller mobbet noen. Jeg kan ikke forstå det folk skriver til deg, det er ikke fortjent. Ingen fortjener å høre slikt! Forsett å være deg selv – du er awesome 🙂 <3

    11. Hvorfor skal det alltid være noen som må komme med negative kommentarer? Skulle trodd det var en konkurranse om hvem som hadde det verst. Selvfølgelig blir man super bekymret når man kjenner at hele bakken under deg og alt rundt deg rister. Ikke akkurat unaturlig at man lurer på hva som vil skje og om man faktisk kommer til å dø. Og man reagerer forskjellig. Sender alle mine tanker til de som ble hardt skadd og de pårørende, det er helt grusomt. Men andre må også få lov å reagere, det kunne vært dem selv så selvsagt reagerer man med en enorm frykt. Tenk så fint om man bare kunne stått sammen og støttet hverandre, istedenfor at det alltid må kommenteres noe negativt..

    12. Det var jo ikke noe livstruende
      Hvordna kan du tro at du skal dø da ,når det bare var vibrering i bakken og såvidt en sprekk

    13. 17.08: litt vibrering i bakken liksom. Ganske sikker på at du hadde vært ganske redd selv i en slik situasjon. Og når noe slikt begynner, vet man jo ikke hvordan det vil ende. Så ja, det er faktisk lov å være redd og det er lov å bli redd for å dø. Ingen der som visste hva omfanget ville bli i situasjonen. Fint, det ikke ble livstruende på Rhodos, men det visste de da ikke før etterpå. Klart man blir redd når man står midt oppi det. Skjerp deg. Bruk hodet!
      19.51: Trist med kompisen din. Men er det ikke lov for andre å være redd og bli redd for å dø når de står midt oppe i et jordskjelv på Rhodos fordi din venn er skadet på Kos? Hadde ikke du vært redd om du var på Rhodos akkurat da jordskjelvet gikk? Hva er fornuften i din kommentar? Håper det går bra med vennen din!
      19.58: Du har helt klart et sykt problem som ønsker andre å oppleve et jordskjelv. Hva feiler det deg? Flaut at slike som deg finnes.
      Nyt de siste dagene på Rhodos Isabel. Og velkommen hjem til skiftende vær i Norge.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg