JEG BLIR UTNYTTET ØKONOMISK

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dette innlegget kommer trolig til å bli en ny snakkis, og det er jeg klar over på forhånd. Likevel velger jeg å dele dette med dere, da det har ført til at jeg stoler mindre og mindre på mennesker jeg omgås med. Selvfølgelig gjelder ikke dette alle i min omgangskrets, men et par personer. La oss komme til poenget: jeg er ikke akkurat kjent for å legge skjul på økonomien min. Jeg tjener ekstreme summer, noe som er veldig uvanlig til en 23-åring å være. Det er ikke normalt å tjene så godt i så ung alder, men jeg har klart å få det til. Jeg har jobbet og stått på i et par år, som har resultert i et AS som gjør det vanvittig bra. Det er noe jeg er forbanna stolt over, men også noe jeg ikke tar for gitt. Hard work pays off!

Helt siden jeg var en liten jente, har jeg vært kjent for å like å dele med meg. Jeg har alltid vært gavmild, og det er noe jeg har fått komplimenter for så lenge jeg kan minnes. Det å spandere på mine nære og kjære er noe jeg gjør med glede! Likevel opplever jeg oftere og oftere at enkelte personer utnytter det mer og mer. Det er ikke lengre slik at det blir satt pris på og takket for, men mer noe som blir tatt som en selvfølge. Det er ikke mange ukene siden jeg var ute med en vennegjeng, da en jente jeg knapt hadde “kjent” i 30 minutter presterte å lire av seg at jeg er gjerrig. Hvorfor? Jo, fordi at jeg ikke ville betale hele bordets andre runde med drikke. Ha i bakhodet at jeg betalte hele første runden, og spanderte på alle som satt ved bordet. Denne jenta kjente jeg ikke en gang, annet enn at hun har skrevet til meg ved flere anledninger på sosiale medier. Plutselig var hun blitt god venn med min nære venninne, og da anså jeg henne naturligvis som en i “gjengen” da vi dro ut for å feste. Jeg hadde ingen problemer med å betale hennes drikke også. Når andre runde med alkohol ble bestilt, betalte en annen venninne av meg. Så, alt i alt var det T og jeg som betalte for alkoholen den kvelden. Denne jenta som mente at jeg var gjerrig (til tross for at jeg betalte flere tusen kroner for alkohol, inkludert hennes drinker), gikk rundt å sa dette videre til vennene mine. At jeg var gjerrig. Den ene kompisen min sa seg enig, noe jeg fikk vite i etterkant. Det ironiske er at denne jenta ikke betalte en eneste øre selv i løpet av hele kvelden, men presterer likevel å gå å baksnakke de som faktisk har betalt for hennes kveld. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det er i slike situasjoner at jeg virkelig begynner å tvile på hvorfor enkelte personer prøve å komme tett innpå meg. Hva er deres hensikter? Er det fordi at du synes at jeg er en kul person som du oppriktig er interessert i å bli kjent med, eller er det fordi at du håper på å få spandert reiser, drikke og diverse andre saker på? Jeg er i hvert fall veldig glad for at det kom frem til slutt, at “vennene” mine mener at jeg er gjerrig fordi at jeg ikke legger Visa-kortet mitt på bordet og lar alle drikke så mye de vil på min regning. Hvordan er det rettferdig? Hvorfor skal mennesker direkte kreve at jeg skal betale for DEM, kun fordi at jeg tjener bedre enn hva de gjør? 

Jeg synes at det er et interessant tema å ta opp, for det er nemlig så merkelig for meg å se hvordan folk tar MINE penger for gitt. Hvordan enkelte blir direkte irriterte på meg dersom jeg ikke er den første som drar frem kortet. Hvor er selvrespekten din? Betal for ditt eget shit, og ikke krev at andre skal betale for DEG.

Takk for meg.

58 kommentarer
    1. Tusen takk for at du kjøpte en øl til meg på flyet på vei ned til Rhodos og at du tok vare på meg ❤️ Du er bra du

    2. Herregud!! Folk eier ikkje skam alså!! Du er no grei som spanderte på ho, men eier ikkje ho selvrespekt ??hadde aldri klart å bli spandert på slik som ho har gjort!!😡😳 Med mindre noen spanderer en runder så tar eg etterpå så tar nestemann…og heller ingen som skal forvente at folk spandere på andre…
      Slike folk er boss og ikkje bra at du fant ut av det👍🏽💜ha en fin helg frøken bella💜😀👍🏽

    3. Man får ingenting gratis her i verden. Sett krav til dine venner og forvent at man skal enten dele likt eller betale hver sin gang. Det skal ikke vere en selvfølge at du skal betale noe, selv om du har bedre økonomi.

    4. Omg.. helt enig i at det er et interressant tema :0 jeg er selv en person som blir helt rar om folk betaler for meg. Eller om jeg plutselig får en ting/gave ut fra ingensteder. SELV om det feks er mamma som gir meg. Det dær med å utnytte har jeg aldri klart å funnet meg i, eller skjønne meg på. Men jeg hadde en del venner som alltid utnyttet kjæresten osv..
      Huff. Bare vær klar i tonen til enkelte! Smask;* ♡

    5. Hun er tydeligvis blind når det kommer til seg selv, det er jo hun som er gjerrig som ikke vil bruke sine egne penger for å betale for drikken hun sluker ned. Man kan ikke forvente at andre mennesker skal betale alt man peker på kun fordi hun/han tjener mer, idiotisk🙄 Gjerrig er du ikke Isabell, dine nære og kjære blir skjemmet bort støtt og stadig. De kan ikke ta det som en selvfølge, for det er absolutt ikke normalt å få ting servert på et sølvfat uten å bruke en eneste krone selv.

    6. Blir forbanna av å lese dette, folk eier ikke skam ! Ikke deg det e noe i veien med her bella ❤️

    7. Spiller vel ingen rolle hvor hardt hun har jobbet for å tjene pengene, uansett er det en skam av andre å snylte på henne! Sånn generelt er det feil i alle sammenhenger uansett hvem det er å snylte på andre. Blir flau av snyltere!

    8. Det er bare en ting å gjøre med slike mennesker, Isabel, og det er å be dem komme seg til helvete ut av livet ditt. Selv om du har råd til å betale betyr det ikke at folk skal gå rundt og forvente at du gjør det, eller at de har rett til å være stygge i munnen når du ikke gjør det. “Ja, jeg er visst litt gjerrig. Du betaler denne runden, så tar jeg neste, eller?”, skulle du ha sagt. Da hadde hun nok klappet igjen nebbet og stukket av med halen mellom bena, gold digger som hun tydeligvis er xD

    9. Åh, vet du? Jeg må si jeg synes du virker så utrolig snill og grei, og du får så mye hat ufortjent! Bare tenk at de menneskene som prøver å dra deg ned er allerede under deg❤️ Jeg elsker å lese bloggen din, så bare stå på!!

    10. Denne bloggeren som spyr ut dritt om deg på bloggen sin er bare så ufattelig smålig. Jeg og ca 10 andre jeg kjenner har prøvd uttalige ganger og kommentere på innleggene hennes om hvorfor hun skriver som hun gjør når hun ikke kjenner deg en gang. INGEN av våre kommentarer er blitt godkjent! Mens kommentarer hvor folk er enige med hennes meninger om deg kommer rett på bloggen.. hvor sleipt og utspekulert er det… jeg skal være ærlig å si at jeg har ikke vært super fan av deg jeg heller. Men vet du hva, jeg liker deg mer og mer. Du virker som en ekte og ærlig person:) stå på videre! Og ikke la deg tråkke på av misunnelige sørlands-bloggere;)

    11. Har du prøvd å bli venn med noen uten alkohol? Kansje melde deg på noe idrettlag eller TV program da er jeg helt sikker på at du får gode venner som vil uansett være der for deg uavhengig av hva Du spanderer. Det er en annen måte å bli kjent med folk på iforhold til å bli kjent på fester med alkohol og tro at man er BFF etter første drink.

    12. Kjære BELLA. du er virkelig fantastisk fin! Jeg er så stolt av den veien du har gått og som du enda går på. Takk for st jeg får følge deg. Og se opp til deg. Jeg er evig glad for at du er du. Og du er ikke gjerrig. Du er en fantastisk jente. Jeg ønsker at jeg fikk møte deg. Enten random på gata og bare overfalt deg med en god klem. For du fortjener det. En dag skal jeg få gitt deg en verdifull klem. Du er helt fantastisk Bella. Stå på dine krav. Du gir meg så mye. Og jeg følger deg hver dag. Og gjør så godt jeg kan for å støtte deg. Ikke hør på haters. De vet virkelig ikke hva de snakker om.
      klemz

    13. Ekte venner lar ikke vennen sin ta på seg selv hele regningen , for og så slippe dritt at du er gjerrig.
      Slike personer som utnytter deg Isabel er du bedre foruten.
      Alle i Norge har krev på penger , har du ikke råd til og ta noen drinker ute? Ikke gå ut og gå utifra en vellykket økonomisk person skal sørge for at du har det kult ute. Folk alså.. 🙂

    14. Fy så low life!!! Du fortjener så mye mer for din gavmildhet! Jammen godt du fant ut!
      Tenk å si noe sånn! Jeg blir alltid rørt når noen spanderer, og det betyr ikke hvor mye penger de har! <3

    15. Hva slags venner har du egentlig? Hvorfor velger du å tiltrekke deg og omgås slike? Altså, føler du har så mange falske venner overalt og “alle” behandler deg dårlig på et eller annet vis. Du vet ordtaket: “vis meg dine venner og jeg skal si deg hvem du er” Det ligger faktisk noe i det, og tror neppe det er tilfeldig at du opplever så mye drama og dårlig venneskap, da det alltid er to sider av en sak.
      Ps. du jobber ikke hardt. Slutt å innbille deg det. PH, Pierre, din oppmerksomhetssyke og alle dine operasjoner + omstridte meninger er det som gir deg klikk.

    16. Du er gjerrig Isabel! Når du tjener så mye i mnd så er du faktisk gjerrig som forventer andre skal være med å betale. Du går jo ut for å bli sett med de du er med. Så har du en lønn som er ti ganger mer enn vanlig person. Selvfølgelig er det du som skal betale da! Men sånt skjønner vel ikke du. Syns det er kvalmt du leker offer igjen nå og vil at folk skal synes synd på deg igjen! Folk som støtter deg har ikke egne meninger selv! Syns det er frekt av deg Isabel og være gjerrig da du tjener ti ganger mer enn et vanlig person gjør. Og du fortjener absolutt ikke lønnen du har heller idag!

    17. KA har ikke fullført videregående en gang, men det svarer hun heller aldri på haha.
      Jeg har god økonomi, å jeg betaler gjerne for vennene mine, så lenge de betaler andre ganger såklart, og det gjør de og for de er ekte venner 🙂 hun jenten virket lite gjennomtenkt…
      God helg til deg :)!

    18. Hei Isabell. Jeg er en jente fra oslo på 20 år. du er bare helt nydelig, jeg unner deg alt god. Men lurer veldig på hvor du får fjernet baby hårene/ hårvekst helt oppi i pannen.. sånn at det blir jevnt, har prøvd selv men ser helt sykt ut.. Håper på ett svar! need help

    19. Jeg syntes det er patetisk at noen i det hele tatt bryr seg om dette. Lønn er forskjellig og individuelt, om man spanderer en runde på byen, javel. Da gjør man det for å være hyggelig, ikke nødvendigvis fordi man har så mye penger. Det norske folk må virkelig slutte å se ned på hverandre og være negative. Vi mennesker får til forskjellig her i livet og det skal man være stolt av. Man lever den veien man ønsker å leve og jobber for målene sine, tjener man mye penger så skal man absolutt få lov til å bruke pengene på seg selv. Det er ingen andre en den individuelle personen som eier disse pengene, så hvorfor skulle bruke pengene på alle andre. Man fortjener å skjemme seg selv bort i blant. Åpne øyenene, vi lever i 2017. Vi er heldige som lever i Norge.

    20. Hard work pays of ja…. er nok veldig hardt å ta tusen bilder av seg selv og syte om det “forferdelige” livet sitt 😉 å nei off…stakkars bella 🙁

    21. Hard work pays off ja…. er nok veldig hardt å ta tusen bilder av seg selv og syte om det “forferdelige” livet sitt 😉 å nei off…stakkars bella 🙁

    22. Jeg synest der er rart at folk ikke kan være enig i det du skriver her. Jeg er ikke sånn super fan av deg, men synest du virker som en god person når man ser forbi fasaden du har bygget opp rundt deg.
      Men en ting skal være sikkert, ingen kan forvente at du bare skal betale og betale for alle andre. Jeg selv er ung, student og alenemor. Det er sinnsykt trangt økonomisk, men jeg forventer aldri st andre skal betale, og nekter vell egentlig andre det ganske så ofte! Om jeg velger å være med vennegjengen ut en kveld drikker jeg heller lite og betaler for det selv enn å drikke meg full på andre sin regning ☺️ Stå på Isabel, jeg heier på deg

    23. Bedre å være litt gjerrig (=økonomisk) enn å være en parasitt, noe enkelte av dem du omgås, ser ut til å være. Parasitter snylter på andre, og de er overalt, så pass på.

    24. Jeg er selvfølgelig helt enig med deg. Det er flaut for disse folka at de snylter på andre. Det er jo de som er gnitene.

    25. Hei Isabel
      Jeg synes folk kan dra til h*****e, det at du faktisk åpner lommeboken din for så mange er utrolig generøst. Folk burde passe på sin egen økonomi og ikke forvente “spons” av de som har mer å rutte med. Jeg personlig sier heller nei til å være med på noe om jeg ikke har råd, og spanderer når jeg har mulighet så lenge jeg vet det går begge veier. Liker bloggen din utrolig godt, og ville også vært stolt av å ha jobbet meg sånn opp i bloggverdenen da det ikke er noe hokus pokus!
      Stoooor klem

    26. Jeg blir oppriktig sinna av slike mennesker! Hva så om du tjener godt? Det er ingen selvfølge at det er du som skal betale for hele kvelden. Om så en person hadde hatt flere millioner, så betyr det ikke at den personen er forpliktet til å spandere på folk hele kvelden. Ærligtalt altså.

    27. På hvilken måte har du jobbet hardt ? Ved å ha Clickbaits og være luremus. Skjønner ikke hvordan du sover godt om nettene

    28. Hard work betyr og lese og ta i mot disse tilbakestående kommentarer folk skriver! Hun er et menneske og har følser selv. Er dt rart det er mobbing blandt barn sier jeg bare…. flaut as… but Haters make you famous ❤️

    29. Noe jeg synes er et interessant tema er hva som får folk til å ha en så stor trang til å finne tema å prate om hvor de kan fremme at de har og bruker mye penger.. Det å bruke penger eller å operere seg til “det bedre” er akkurat samme greia – du synes ikke at du på innsiden er bra nok og må bruke det du har på utsiden til å heve deg selv som person.

    30. Isabel! Spendera inte flera tusen på krogen. Bjud inte massa random människor på allt möjligt. Det finns bättre val att göra även om man har en hög lön. Lägg undan alla pengar du tjänar på bloggen, investera dem. Skaffa ett kul jobb eller studera och fortsätt blogga om det. Du kommer få massa intressant att skriva om och träffa massa roliga människor om du börjar jobba med något annat också. Istället för att blogga om att blogga. Du har en hög lön, men om du är smart tar du chansen att bli rik också. Du vet aldrig hur dina förutsättningar är i framtiden. Du har en enorm chans som inte många får. Ta vara på den.

    31. e helt utrulig at folk forvente at du ska betale for dæm.. og d har ik noe å si at du har mer penga enn de fleste av oss andre.. og d tell heller ik om du har jobba el vunne penga. dine penga e dine penga!!! æ hadde nok vært mye kjipere enn du noen gang kan være.. men d e for at æ vet at penga vare ik evig. æ håpe for din del at du spare litt penga til framtida oxo. du e ung nu og har godt med penga men husk d kommer en dag der du må slite mer økonomisk. så bruk penga på dæ og ditt med go samvitighet og spar litt😊 og husk at d e ik så mange av dæm du spandere på som hadde vært villig å kaste bort sine penga på dæ.. sorry men d e nok fakta.

    32. Du er altfor god❤️ Det er simpelt, begynn bare å betale for deg selv i en god periode fremover. Gode venner/ venninner vil ikke ha noe imot å betale for seg hver eneste gang. For det er ikke din spandering de har blitt med deg til byen for.

    33. Fy faen jeg er takknemlig for at jeg ikke har så dårlige folk i livet mott som du har.. du tiltrekker til liksom drittfolk!! Kan ha noe med deg å gjøre

    34. Normalt at alle betaler for seg selv. Du er nok utsatt for å bli utnyttet av folk. Vær på vakt. Du kan putte din x inn i denne gruppen som utnytter deg også. Han har utnyttet deg både når det gjelder økonomi og følelser. Gjør det sikkert fortsatt. Han bærer ikke mye preg av å akkurat ha forlatt deg inne på ph. Rett på en ny Isabell, runk og sex. Æsj, at du gidder å fortsatt være med han slik som han har behandlet deg.

    35. Nå må du snart slutte å være så negativ alltid, Isabel! Må alltid innom bloggen din, men i det siste har det bare vært deprimerende å gå innpå bloggen din ettersom det alltid er så “stakkars meg” og enorme humørsvingninger. Jeg går liksom ikke ut av bloggen din med en glad følelse når du hele tiden er så negativ og alltid går i forsvarsmodus enn å faktisk face litt konstruktiv kritikk av og til. Misforstå meg rett, jeg digger bloggen din, men det er litt slitsomt å lese negativt på negativt på negativt:(

    36. Kaja: den bloggeren som skriver så mye stygt om Isabel er sykelig opptatt av Kim Kardashian og helt tydelig bitter for at Isabel ligner mer på Kim enn det hun selv klarer å få til.

    37. Æsj, slike folk som regelrett “snylter” på andre har jeg så lite overs for! Og i lengden er dette dårlige venner, og folk man egentlig ikke trenger å omgås med. Når du har spandert en runde, er det helt fair at det er nestemann i køen som skal spandere neste runde, IKKE du. Jeg er spandabel av meg selv, og av den grunn hadde fått dårlig samvittighet av å melke vennene mine for penger og bli påspandert runde for runde uten å punge ut et øre selv. Det hadde jeg faktisk ikke funnet meg i! Rettferdigheten lenge leve, uansett hvor mye man drar inn

    38. Elsker å kunne spandere på vennene mine og kjøpe gaver til dem osv. Gjør meg så glad å kunne unne de fantastiske vennene mine ting. MEN hadde en kjæreste som til slutt “forventet” å få ting, det har fått meg til å tenke meg godt om! Pass på og ikke bli dum-snill. Du er ei flott jente som jobber hardt og står på! Det er dine penger, pass på hvem du velger og dele dem med.

    39. Skjønner sånn passe hvordan du har det. Har hatt noen sånne “venner” jeg også som har tatt det for gitt at jeg skal betale for maten deres, spandere alkohol og faktisk så ille at de har forventet at jeg skulle kjøpe noen klesplagg til dem. De har bare vært med meg for å ha det godt der og da, så har de stukket straks en bagatell har oppstått der stemningen mellom meg og de har vært dårlig. Skal i hvertfall ikke ha slike mennesker i livet mitt. Før eller siden får man opp øynene.

    40. Enig i at folk må betale for seg selv og ikke snylte på andre, men jeg er ikke enig i at du har jobbet hardt for pengene. Er jo PH deltagelse, etterfulgt av ekstreme overskrifter som ikke har noe samenheng med teksten og provoserende kirurgi som har gjort at du har fått lesere og dermed inntekt. Leger, sykepleiere, advokater etc jobber hard. De har studert hard i flere år og jobber daglig med vanskelige oppgaver. Å skrive et par innlegg og ta bilder er ikke hard jobbing. Men du er heldig som tjener så mye, på så lett jobb 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg