HVA TJENER JEG PENGER PÅ?

reklame

CASH 💰 MONEY

Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg befinner meg i en situasjon hvor jeg er nødt til å forklare hva jeg egentlig tjener penger på. Dette med blogg og sosiale medier er fortsatt veldig nytt for mange, og jeg opplever svært ofte at de jeg prater meg ikke kan skjønne hvordan man kan leve av å skrive dagbok på nett eller å poste bilder på Instagram. Jeg husker selv for et par år siden, når jeg leste blogger og faktisk tenkte i de samme banene selv. Man vet jo at bloggere/influencers tjener gode penger, men på hva? Jeg tenkte å fortelle dere litt om hvordan det fungerer i denne bransjen! 

Når det gjelder bloggen, tjener jeg penger på både klikk, affiliateslenker og på annonseinnlegg. Førstnevnte tjener man ikke noe særlig bra på dog, det er egentlig kun noe jeg ser på som en “bonus”. Jeg er usikker på hvor mye jeg tjener per klikk, men det er sinnsykt lite. Om jeg husker riktig er det rundt 0,042 øre. Det er jo så og si ingenting. Affiliateslenker derimot, det tjener jeg veldig bra på. Det samme gjelder annonseinnlegg. Det er disse to spekterene ved bloggen der jeg tjener de store summene. Hvor mye man kan ta betalt per annonse er veldig varierende fra blogger til blogger, det kommer mest an på hvor mange lesere du har. Jo flere lesere, desto høyere pris. Det blir selvsagt målt ut i fra ditt gjennomsnitts lesertall. 

(annonselenke) HOODIE HER

Når det gjelder de som kun driver med andre sosiale medier, som for eksempel Instagram, fungerer det litt annerledes. Jeg var på et vors for en liten stund siden, da en jente med et par tusen følgere på Instagram fortalte at hun tjente penger per klikk på sin Instagram-konto. Da lo jeg godt inni meg. Man tjener ikke et øre på at en person klikker seg inn på Insta-profilen din. Ikke et eneste øre. Absolutt ingen gjør det. På Instagram tjener man derimot kun penger på annonser. Der kan man også få nokså godt betalt, men det kommer naturligvis an på antall følgere. 

Håper dette ga dere litt mer innsikt i hvordan man faktisk kan tjene penger via blogg og sosiale medier. 😉

27 kommentarer
    1. Det er som du skrev til en kommentar i forrige innlegg. Du tjener faktisk 200k i måneden på å ikke gjøre en dritt. Hvordan føles det? Dårlig status med blogger as.

    2. Uansett hvordan man vender og vrir på dette bloggkaoset er det ikke en jobb. For at en jobb skal være en jobb må den bidra i samfunnet, være samfunnsytende. Sykepleiere, kassadamer/menn, lærere – de jobber. De yter noe for samfunnet. De bidrar i samfunnet. Å være blogger krever ingenting what so ever, basic skrivekunnskaper er i all hovedsak det man trenger. Blir så provosert av at du mener du jobber, blogging er en hobby, ikke en jobb. Det at du tjener 200k i måneden (som du tydeligvis har et sterkt behov for å nevne stadig vekk) betyr ikke at du jobber hardt, eller at du jobber i det hele tatt. Å slenge inn en annonselenke under et bilde av seg selv kan alle klare.

    3. Hei Isabell 🙂 Lurer på hvorfor det er så interessant å vite hva andre tjene! Penger er faktisk ikke alt og folk har ingen ting med om du tjener 3000kr eller 200.000kr i mnd. Jeg tenker at det er den jobben du har du liker og det er det som gjør at du tjener penger. Dette er et spørsmål jeg selv får ofte, men da spør jeg tilbake hva tjener du… enten så sier de …eee og svarer ikke noe mer eller så sier de hva de tjener også sier jeg Så bra det fortjener du sikker! Da spør ikke den flere gangen:) Mener det er privat! Forsett det gode arbeid du også sender jeg deg ønsker om å bli Stein rik så folk blir enda mer misunnelig 😀

    4. Jo flere klikk du har på bloggen jo høyere kan du ta betalt for et annonse innlegg. Så blir vel litt feil at klikk bare er en bonus

    5. Folk er jo helt på tur desverre når dei mener det ikke er en jobb…
      Så lenge du får betalt og skatter for det, har nok penger til og leve av hver måned så går det under definisjonen “jobb”.. uansett om du lever av blogging eller Youtube så lenge du får betalt for det og kan leve av det så er det jo en jobb :)! Spessielt når du sktter for det..
      Og det med at jobb må være samfunns ytende er bare piss, om jeg jobber på sjøen eller står i kassen på esso så er det like lite samfunns ytende som blogging xD

    6. Blir det egentlig noen sinne bra nok for dere negative drittslengere???
      Uansett hva faen Isabell gjør eller sier, prøver å forklare dere så er det alltid noe dere klarer å vri om på så det også er negativt. Ta det som det er, eller gi faen!
      Stå på Isabell! Du er gull verdt ❤️

    7. Liker deg, Isabel! Bare lurte på, siden du tjener så mye i måneden, hvordan har du ikke spart opp nok til å kjøpe bolig? Vet du har hatt husleie på rett under 20 000, men om du tjener 200 000 i måneden, og hadde spart halvparten av det i måneden, hadde du hatt 1.2 mill i løpet av et år.. Noe som er meget god og høy egenkapital for å kjøpe bra leilighet. Så hvorfor må du flytte hjem for å spare penger? Skal du kjøpe hele boligen uten lån, altså betale hele med en gang? Bare ble litt nysgjerrig.

    8. Caroline: Du har misforstått litt 🙂 Jeg flytter ikke hjem fordi at jeg MÅ for å få spart penger, men i og med at jeg blir å reise mye fremover ser jeg ikke noe grunn til å kaste ut 18.000 kroner ut vinduet i husleie når jeg uansett ikke kommer til å tilbringe tid hjemme. Jeg har spart opp en god del, men mer skal det bli. Jeg har jo mine krav til hvilken leilighet jeg vil ha, og det krever mye penger i egenkapital. 🙂 Jeg skal som sagt kjøpe eget veldig snart, så sparing har jeg med andre ord vært flink til (selv om jeg kunne vært flinkere, hehe). Klem!

    9. Jeg liker hvordan du motsier deg selv med at “jeg har en jobb og det er så slit” for det er forskjell å faktisk jobbe, enn å sitte med beina på borde og skrive noen teite innlegg, og legger ut bilder av seg selv og få betalt av annonsene… bare fordi du har vært noen uker på paradise.. du gjør ikkje shit.. gå på skole i flere timer for å så gå på jobb og slite i 8 timer så kan du komme her og si du gjør noe.. eneste du gjør er å leve på oss.. uten oss eg du nada

    10. Hvem skriver dette innlegget for deg? Det er veldig tydelig når du skriver innlegg selv, og når andre gjør det for deg, mtp språket,grammatikk og særskriving feil.

    11. Nei, Isabell.. dette innlegget har du ikke skrevet selv.. er absolutt ikke din måte å skrive på. Enig med Mia.

    12. De fleste synes nok det er interessant å lese om hva bloggere tjener fordi det er så ulikt. De fleste vet nok hva “vanlige” arbeidsgrupper som lærere og leger tjener, ihvertfall sånn ca. Men med bloggere er det så forskjellig! Og 200 000 i mnd er jo en helt vanvittig sum. Jeg som sykepleier tjener vel i snitt 21 000 i mnd og da jobber jeg turnus + helligdager. Og ja, du/dere bloggere skriver innlegg om kvelden og julaften også, men dere må ikke forlate familiene deres for å jobbe. Så dere er heldige som tjener så bra!
      Jeg lurer på en ting. Jeg regner med at din “mini me” går på barneskolen. Men hva gjør din mor og storesøster? Jobber eller studerer de? Evt hva? 🙂

    13. Hvordan føles det at du tjener 200 000kr i mnd på å ikke gjøre en dritt og skrive om svada hver dag?? Føler du at du har gjort deg fortjent til en slik lønning? Mens folk har strevd hele livet i samfunnet og bidratt og tjener langt mindre enn deg? Det er ikke jobb du har det er hobby som du får sykt bra betalt for. Idioter som betaler deg slik lønning!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg