HOW TO SURVIVE HIGH SCHOOL

Gud, som jeg skulle ønske at noen kunne gi meg noen råd og historier for noen år tilbake – da jeg selv gikk på videregående. Jeg var så usikker på meg selv. Alt jeg tenkte var at jeg aldri var bra nok. Jeg strevde etter det perfekte, se best mulig ut, henge med de “kuleste” jentene på trinnet (helst året over), ha de dyreste klærne etc.. Det var en periode i livet mitt som jeg i dag ser tilbake på som noe trist. Jeg vet ikke, jeg blir bare så lei meg når jeg tenker på hvordan jeg egentlig hadde det på den tiden. Usikkerhet er en dum ting som alt for mange av oss sliter med på et daglig basis, men spesielt når vi er yngre. Det har i hvert fall jeg erfart. Jo eldre jeg blir, jo mer sikker blir jeg på meg selv og det jeg står for. De dumme tankene om meg selv blir færre og færre, men de er jo der fortsatt – bare ikke på samme måte. Jeg tror mange av dere kan relatere til det jeg skriver.

Jeg husker da jeg startet i første klasse på idrettslinja på Bryne VGS. Det var en tid hvor jeg aldri følte at jeg strakk til. Jeg var vant til at vennene mine dolket meg i ryggen. Derfor hang jeg alltid med guttene. Jeg likte ikke å være rundt jenter, for det eneste jeg opplevde da var konstant drama. Selv om man personlig ikke var innblandet, ble man likevel tvunget til å velge side eller å legge seg i. Det ble jeg forferdelig lei av etterhvert, så derfor foretrakk jeg mye heller å henge med guttene. Det var spesielt når jeg gikk på ungdomsskolen, da. Når jeg startet på videregående ble jeg plutselig interessert i guttene på en helt annen måte. Nå brydde jeg meg om å vise mest mulig kløft (helst de super push up bh-ene fra HM), for å få oppmerksomheten deres. Det er flaut å innrømme, men herregud så hardt jeg prøvde. Jeg eide ingen skam, forstår jeg nå. Likevel skal jeg være forsiktig med å dømme meg selv for hardt når jeg tenker tilbake på den tiden, for det hele bunnet jo i en rævva selvtillit som jeg desperat forsøkte å skjule. Alt jeg prøvde var å imponere, men det var helt feil retning å gå. 

Se så liten og uskyldig…

Jeg tar meg ofte i å ønske at jeg kunne hatt samme mentalitet da, som det jeg har nå. Tenk så mye lettere de tre årene hadde vært. Ikke hadde jeg måttet si teite ting for å bli akseptert, ikke hadde jeg måttet spille så ekstremt på kropp for å få guttenes oppmerksomhet, og ikke hadde jeg stått ut med falske venner i frykt for å være ensom og alene. 

Jeg vet at det er flere av dere lesere som er i den alderen nå, og kanskje kan kjenne dere mye igjen i det jeg nevner her? Isåfall vil jeg veldig gjerne komme med noen tips til hvordan å overleve på videregående, på best mulig vis. Jeg prøver å rådgi dere utifra mine egne opplevelser, handlinger og erfaringer. Kanskje noe av dette vil hjelpe dere? Det håper jeg veldig, det er derfor jeg skriver dette innlegget. 

MINE FEM BESTE TIPS

💕 Vær deg selv. Jeg vet at det høres sykt lol og teit ut, men sånn helt seriøst. Vær deg selv!! Ikke prøv å spill noe/noen du ikke er. Det kommer du til å bli så skuffet over om et par år. Dersom folk ikke liker deg for den du er, er de heller ikke verdt din tid. Hvorfor skal du omgås mennesker som du ikke føler at du er god nok for? Tro meg, de personene er ingen du kommer til å hverken ha kontakt med eller ville ha noe med å gjøre så fort du er ferdig på videregående. Jeg har ikke telling på hvor mange slike personer jeg har prøvd å spille ovenfor, fordi at de var de “kule” når vi gikk på skolen. Hvem faen er de nå? Ingen. Det er de samme personene som i dag skriver fanmails til meg, til tross for at de frøs meg ut og mente at jeg var teit for noen år siden. 

⚡️ Ikke ta skolen og karakterene FOR seriøst. Ja, jeg vet at skolen er viktig og det samme med vitnemålet og karakterer, men det er faktisk ikke hele verden. Du overlever om du får 4/5 istedenfor 6-eren du så hardt hadde håpet på. Livet går ikke under, og tro meg – du vil klare deg heeelt fint her i livet om du ikke har verdens beste snitt. DET GÅR BRA! Gjør skolearbeidet grundig, men husk også på at du har et liv. Ikke meld deg totalt ut av det sosiale bare fordi at du stresser så mye over karaktersnittet ditt. 

💕 Har du ikke så mange venner? No stress! Det er ikke ofte at de vennene man har på videregående er de man har livet ut. Faktisk så har studier vist at de vennene man får på universitetet er de man knytter bånd med som varer. Enten det, eller de du har stått nær siden du var liten. Selv har jeg kontakt med to venner fra VGS, og det er Michelle og Elias som er mine beste venner. De har jeg alltid hatt et spesielt bånd med. Jeg husker dog at jeg hang med mange andre på skolen, men det var bare vennskap man hadde fordi at man gikk på skolen sammen og tilbrakte x-antall timer i samme rom hver eneste dag. Venner vil du få, så ikke stress om du ikke har så mange akkurat nå. Tro meg, jeg hadd venner, men de var ikke noen jeg hadde sterke bånd til på det viset. Jeg mener, i dag snakker jeg ikke med en eneste en, foruten om M og E.

⚡️ Ikke la de “kule” gutta herse med deg. Ikke føl at du må gjøre noe som helst som du egentlig ikke er komfortabel med. Når jeg ser tilbake på hvem av guttene alle jentene siklet etter, vil jeg faktisk bryte ut i latter. Det høres kanskje fælt ut når jeg sier det rett ut på den måten, men HERREGUD så teite de var. Det innser man i ettertid vel og merke. Nå hadde jeg ikke datet en eneste av dem om jeg til og med hadde fått 2 millioner for det. Det hadde jeg ALDRI trodd om du hadde spurt meg for noen år siden. Da hadde jeg måpt og ment at jeg var helt skada. Nei, disse guttene er ikke noen du vil satse på. Kanskje er de usikre de også, akkurat som deg selv. Men oppførselen deres er i de fleste tilfeller ikke noe som man anser som “prince charming”.

_____

Jeg heier på dere, og jeg lover at dere vil se tilbake på årene på videregående som noe ekstremt lærerikt og ikke minst utfordrende. Det er på den tiden man lærer seg selv å kjenne, og ikke minst da man finner ut av hvem man er og hva man står for. Lov meg bare at dere tror på dere selv, og ikke lar noen herse med dere. Jeg elsker dere! Stor klem fra meg. ❥

57 kommentarer
    1. ❤️ aldri slutt med bloggen, uansett hvor dritt det føles noen ganger, fordi wow! Du inspirerer meg på så utrolig mange måter, Isabel! DU er også bra nok. Husk det.

    2. Bloggen din kan være litt overfladisk til tider (det sier du jo selv og, og sånn er vi mennesker!), men jeg ELSKER når du kliner til med sånne her innlegg. Det er så godt å se at noen bryr seg om andre, og jeg som er ferdig på vgs for noen år siden selv, kjenner meg såå godt igjen. Håper de som sliter med sånt nå tar det til seg! Det blir virkelig bedre folkens 🤞🏼

    3. “Jeg var så usikker på meg selv. Alt jeg tenkte var at jeg aldri var bra nok. Jeg strevde etter det perfekte, se best mulig ut […]”
      Så da du ble selvsikker opererte du pupper, nese og rumpe? I tillegg til alle injeksjonene? Jeg ser tanken din med dette innlegget, men at du oppfordrer andre til å være seg selv er i mine øyne litt søkt. DU ER BRA NOK, alle er det. Det er trist at du har forandret deg såpass mye. Det trist med unge nydelige jenter som fikser og klusser med gener og kropp. Dessverre vil det komme til syne når de blir eldre, og de fleste angrer når hjernen deres blir fullt utviklet. Skjønnhet kommer forresten fra innsiden, bare nevner det.

    4. Det er akuratt sånn jeg føler det på vgs, livet er så jævli kjipt når alt man tenker på er kropp, klær, være populær og utseende.. gleder meg til det er over 😭 bra innlegg❤️

    5. elsker når du skrive sånne innlegg!! Kan du skrive eller lage en video om sjalusi, kjæreste og press? elsker deg og bloggen din, stå på videre!!

    6. Dette er det dummeste innlegget du noen gang har postet. Fy faen så tett i huet og selvmotsigende i alt du skriver.
      Du har ikke blitt bedre , du har det ikke bedre. Det gikk ikke over.
      Du er operert i huet og ræva , du har ødelagt utseende ditt fullstendig og alt det dritet du sprøyter inn og fikser på kommer av en selvtillit som ikke eksisterer.
      Du bør ikke gi råd om å være seg selv. Du er vandrende plastiskk og i tillegg helt blottet for selvinnsikt og intelligens.
      Dette innlegget burde du holdt deg for god til . Helt ute

    7. Kjenner meg så godt igjen i det du skriver.mn jeg var mer av den sjenerte personen og den som nesten ingen så.like vondt det og.selvtilliten på den tida var heller ikke den beste,mn nå over 20 år senere,er jeg mer enn nok fornøyd med meg selv,bortsett fra sykdommen da.mn vi må gjennom noen faser her i livet og vi lærer på godt og vondt.klem❤.

    8. Veldig fint innlegg! Jeg starta på vgs i år, og har ikke mange venner der, Syntes det er fint at du sier at det er helt normalt, og at de vennskapene ikke alltid varer så lenge etter vgs.
      Du skrev at du skulle komme med 5 tips, men du skrev bare 4?

    9. Hvilke merke og farge har du på lipgloss på bilde nederst? Kjempe fin 🙂 håper du kan svare på et helt vanlig spørsmål og ikke bare svare de som slenger dritt.. 😉

    10. Syns du trekker fram mange gode poenger! Allikevel syns jeg innlegget blir litt dobbeltmoralsk. Du har jo tydeligvis ikke fått det så bra etter du ble eldre, med tanke på selvbildet ditt i forhold til operasjoner og injeksjoner. Hva tenker du om det?

    11. Jammen kjære deg. Vakre, gode deg. Du er fortsatt den usikre jenta som ikke føler seg bra nok. Du spiller fortsatt på kropp. Du er fortsatt på samme sted. Og det vil forbli slik til du vender blikket innover.

    12. Dette er et veldig motsigende innlegg.
      Du er jo fortsatt like usikker og higer etter det perfekte utseende osv. Opererer deg bokstavelig talt i huet og ræva og er sykt opptatt av utseende. Med falske vipper, negler, hår og what not så er du fortsatt ikke selvsikker. Du er fortsatt der, like usikker. Du må lande litt og se at du er vanlig “girl next door” ikke noe celeber kjendis som du fremstiller deg selv.
      Det som er trist er at du tar deg rett til å gi andre råd og tips når du ikke selv ser at du fortsatt er der du var tilbake på skolen..

    13. Hahaha, er dette innlegget ironisk ment? Du sier folk skal være seg selv- mens du skal være Kim -k? At folk ikke skal være kroppsfiksert med du er fullstendig ødelagt av operasjoner?? Wtf??

    14. Anonym: Hva skjer med å være douche? Å synke så lavt at du hater på en annen som kommer med et godt budskap er faktisk flaut. Gå og legg deg, og ta deg en bolle.

    15. Merkelig innlegg. Ditt forrige innlegg var om rumpa di for eit år siden, kontra i dag. Du virker jo meir usikker på deg sjølv ein nokon gong. Men lykke til vidare! 😀

    16. ALDRI SLUTT MED BLOGGEN!! EG HAR FØLGT MED PÅ BLOGGEN DIN SIDA PH OG DU HAR HJELPT MEG SÅ MYKJE MEIR ENN DU KANSKJE SJØLV TRUR❤️ DESSE TIPSA KJEM TIL Å HJELPE MEG MYKJE!!❤️

    17. En dag er jeg sikker på du ser tilbake på alt du har postet og skrevet og blir flau…. Sorry mener ikke å være stygg med deg.
      Syns bare synd på deg.
      Å alle de følgerne dine som ganske sikkert er unge jenter i starten av ungdomstiden sin. Syns ikke dette er å kalle «forbilde» for slike.
      Jeg ville vært veldig bekymret om dattera mi på 14 år hadde fulgt bloggen og instagramen din. Seriøst … det er dette som gjør hverdagen og livet til disse ung jentene mere utfordrende enn den er.
      Da jeg var på deres alder var hester og stallen livet.
      Ikke bilder av rompe, pupper, lepper og åssen type vesker og klær man MÅ ha for å være «in» .
      Syns ikke du fortjener så mye stygge kommentarer,
      Du viser bare med dine svar tilbake på at du ikke er så voksen og trygg på deg selv som du Kansje ønsker og tror .og dette blir da igjen; et feil «forbilde» til dine unge lesere ;(

    18. Jeg synes tanken bak dette innlegget er veldig fin, men jeg klarer ikke helt å ta det seriøst når du skriver
      “Ikke hadde jeg måttet si teite ting for å bli akseptert, ikke hadde jeg måttet spille så ekstremt på kropp for å få guttenes oppmerksomhet”
      Du spiller kanskje ikke på kropp for å få gutter lenger, men du spiller fortsatt på kroppen din. Forskjellen er bare at nå bruker du den for å tjene til livets opphold. Var kanskje heller ikke den heldigste setningen å bruke i blogginnlegget etter
      “bilder av rumpa mi før operasjonen”

    19. Du skriver også:
      “Nå brydde jeg meg om å vise mest mulig kløft (helst de super push up bh-ene fra HM), for å få oppmerksomheten deres. Det er flaut å innrømme, men herregud så hardt jeg prøvde. Jeg eide ingen skam, forstår jeg nå”
      Jeg tror kanskje at om noen år kommer du til å se at du driver med det samme nå, bare på en annen måte. Og det synes jeg er litt fælt, når du tidligere skrøyt slik over at alt med deg var naturlig..

    20. Leppene er alt for store. Ser ut som ei billig oppblåsbar dukke.
      Må ha svært dårlig selvtillit enda. Du var nydelig!

    21. Du burde kanskje fulgt mer med på skolen med tanke på at du ikke klarer å telle engang. Du har fire punkter, ikke fem.

    22. ‘Jeg tar meg ofte i å ønske at jeg kunne hatt samme mentalitet da, som det jeg har nå. Tenk så mye lettere de tre årene hadde vært. Ikke hadde jeg måttet si teite ting for å bli akseptert, ikke hadde jeg måttet spille så ekstremt på kropp for å få guttenes oppmerksomhet, og ikke hadde jeg stått ut med falske venner i frykt for å være ensom og alene.’
      Enda så sier/gjør du teite ting for å bli akseptert, enda så spiller du ekstremt på kroppen din for å tjene penger, enda så står du vel ut med falske venner for å unngå å være ensom? Dette er det mest dobbeltmoralske jeg har vært borti. Det er jo åpenbart du ikke har forandret deg psykisk fra VGS i det hele tatt. Kun kroppslig..
      Sier meg enig i kommentaren over her, tipper det går noen år så ser du selv at 16 år gamle shirog fortsatt er 22 år gamle shirog.. (vet ikke om du er 22 engang)

    23. «Jeg var så usikker på meg selv. Alt jeg tenkte var at jeg aldri var bra nok. Jeg strevde etter det perfekte, se best mulig ut»
      Tenker nok at de stakkars jentene som er så usikre på seg selv klikker ser inn på bloggen din og føler seg enda styggere og jævligere! Forstår ikke hvordan du kan sitte der og gi råd? Når du er den som gir de enda dårligere selvfølelse! Du ler av hvordan du så ut før! «Åh for en stygg rumpe jeg hadde, så flat!» Du er så dårlig forbilde du, og alle småjenter som leser blogger som din. Hva skjer når de leser om forbildene som legger seg under kniven? Der ingenting er normalt? Lurer på om du i det hele tatt klarer å tenke det ut selv?
      Ta deg noen psykolog timer, få litt selvinnsikt!!!

    24. Dette var det merkeligste jeg har lest. Så du er så mye mer selvsikker nå mener du? Synes du framstår som en utrolig barnslig og lite selvsikker person fortsatt.

    25. “Nå brydde jeg meg om å vise mest mulig kløft (helst de super push up bh-ene fra HM), for å få oppmerksomheten deres. Det er flaut å innrømme, men herregud så hardt jeg prøvde. Jeg eide ingen skam, forstår jeg nå. Likevel skal jeg være forsiktig med å dømme meg selv for hardt når jeg tenker tilbake på den tiden, for det hele bunnet jo i en rævva selvtillit som jeg desperat forsøkte å skjule. Alt jeg prøvde var å imponere, men det var helt feil retning å gå.”
      Er det ikke mye det samme du driver med nå for tiden?
      «Jeg var så usikker på meg selv. Alt jeg tenkte var at jeg aldri var bra nok. Jeg strevde etter det perfekte, se best mulig ut»
      Og er det ikke derfor du har operert så mye i senere tid..?

    26. Hoff før nån syke folk som kommentere…
      Har dåkker tængt på at dåkker bestæm ikje over Isabel !? – Næi det e jo klart, sånn tænke dåkker jo så absolutt ikje… å det e flaut !

    27. Jeg syns tanken bak dette innlegget er veldig fin, og jeg tviler ikke på at du hadde det tøft på videregående. Det som lyser litt igjennom er at du er i akkurat samme posisjon i dag, bare at du har mer penger. Det har ikke blitt bedre for deg, i alle fall ikke på det mentale plan. Du er fortsatt utrolig usikker, kroppsfiksert og en streber.

    28. Virkelig bra innlegg! Alle har vært gjennom denne tiden, og de som er i den synes det er helt forferdelig… Synes det er så fantastisk at du skriver slike innlegg, både at du skriver om deg selv og prøver å berolige folk! Slike innlegg trenger man virkelig og det er så fint at du skriver det og man merker du virkelig vil det beste for alle.❤️👏🏼👏🏼

    29. Være seg selv og ikke prøve å spille noe/noen man ikke er?
      Hvordan i helvette skal man ha funnet ut hvem man “er” i den alderen der??

    30. Jeg har hørt at du var poppulær blant guttene, jeg har hørt at ‘alle’ synes du var kjempe fin…. Tror du må våkne opp å prøve å se deg selv i fra andres øyne..

    31. Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal kommentere stygge kommentarer om at “så du følte deg bedre etter operasjonene” Om folk tenker seg litt om før de skriver skjønner de at hun kanskje gjorde det da på grunn av alle de idiotene som gjør så mange ungdommer usikre😾
      Jeg går selv på videregående nå og føler meg ofte ensom. Jeg har ikke mange venner og jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil. Jeg er den som aldri har noen å gå til når læreren sier at vi skal gå sammen to og to for å gjøre noe arbeid, jeg er alltid den som ikke blir invitert på fester og jeg er alltid den som sitter ensom på forelesninger😿 Jeg tror ikke folk som ikke føler seg ensom klarer å se for seg hvordan det er, men det skal jeg love dere, det er helt jævli!

    32. Kommenterer aldri bloggen din. Men leser av og til. Følger deg på snapchat også. Du får mye hat. Ja, du er kanskje drøy og litt vel dristig til tider. Ikke helt min smak, men det holder jeg for meg selv. Og vel så provoserende, Hahaha. Men sant skal sies, du er flink i jobben din. Sjalusi seirer over hele kloden, dessverre.
      Ville si at dette innlegget ble jeg litt “stolt” av, noe som var litt mer ekte fra deg. Jeg er like gammel som deg, så ikke akkurat veldig nyttig for meg, men må si at for de yngre, så vil jeg tro dette gir en liten wake-up-call.
      Som sagt, leser her innimellom, du er flink og provoserende, fortsett med arbeidet ditt så når du til topps! Ville bare gi en liten oppmuntring. (Synes også det er veldig koselig å se snaps med familien din. Veldig hyggelig å se på!, keep up the good work girl, og ikke tenk på de stygge kommentarene, du er bedre enn som så!)
      Mange klemmer!

    33. For noen utdannelser betyr det faktisk noe med seksere. Det kommer an på hvor høyt man sikter. Skal en bare ta til takke med 4-5 må kanskje en kommende lege eller psykolog ta opp fag. Ikke gøy! Er sjeleglad jeg presset meg til gode resultater og kom rett inn der jeg ønsket 🙂

    34. Dum kjerring fra fjortiss årene helt til nå!! Tror du livet handler om ditt falske liv! SLetter deg fra snap er dritt lei av å høre din kvalme stavanger dialekt på deg!! Falsk kjerring ISABEL

    35. Jeg har ingen ting i mot deg leser bloggen din hver dag. men dette innlegget kom fra feil person desverre. Forstår hva du mener men du har tross alt opperert deg så mye for å få den selv tilitten din å i tilegg bruker du fortsatt kropp for å få oppmerksomhet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg