OM JEG IKKE GJØR DETTE, FÅR JEG EN SAFTIG BOT

Jeg er en av de som mottok en bibel av en mail fra Forbrukerombudet hvor jeg har blitt “overvåket” i flere måneder. De har følgt med på meg på Snapchat, Instagram, min PRIVATE facebookprofil og ja – generelt alt av plattformer man kan følge meg på, både offentlig og privat. Jeg har fått advarsel om for dårlig merking av reklame. Jeg trodde helt ærlig at jeg var flink til å merke alt som er annonse og reklame. Om dere blar tilbake i arkivet er alt merket, og ikke er det merket med liten skrift, ei heller “dårlig” på noe som helst vis slik som de påstår. Jeg har aldri hatt en baktanke hvor jeg ønsker på noe som helst vis å lure leserne mine, og det er nettopp derfor jeg alltid informerer dere øverst i innlegget dersom det er annonse, sponset behandling eller affiliateslenker. Aldri har jeg publisert noe uten å merke først. Derfor ble jeg ganske sjokkert da jeg mottok den milelange mailen fra Forbrukerområdet.

Det de da mener er at merkingen er for dårlig (noe jeg ikke fatter i det hele tatt). “Annonselenker” øverst i innlegget holder ikke dersom det er en lenke til et plagg jeg har på meg. Nei, da skal det først markeres med “ANNONSE” eller “REKLAME” helt i starten av innlegget – i like stor skrift som alt annet i innlegget. Det er greit nok det, men der jeg synes at det begynner å bli latterlig er når de da mener at i tillegg til “REKLAME” i starten, skal det i tillegg stå “ANNONSELENKER” fremfor lenken til plagget. Med andre ord er jeg nødt til å markere dobbelt opp, for at dere lesere skal få det med dere og være klar over at det er reklame. Jeg beklager, men jeg tror helt oppriktig at leserne våres ikke er så fjerne at de ikke får det med seg første gangen. 

Jeg synes at reglene er til å le av, for de er jo så overdrevet. Jeg markerer alle mine innlegg med enten “annonse” eller “annonselenker” øverst i innlegget, i stor og tydelig skrift. At det ikke er bra nok, er for meg latterlig. Absolutt ALT skal markeres med REKLAME, til og med mine negler, hårfarge, vipper og bryn. Mener de da at så fort jeg viser trynet mitt på et bilde i et innlegg, så må jeg merke innlegget med REKLAME, for jeg fikk jo tross alt vippeextensionet sponset for tre uker siden, og allerede har reklamert for det? 

Reglene er tatt til et nytt nivå. Men, jeg vil ikke risikere å få en bot på over hundre tusen, så jeg kommer til å merke alt med REKLAME og helst TO ganger også, slik at Forbrukerombudet blir fornøyd. Så og si alle bloggere har reagert kraftig på dette, det er som sagt skikkelig overdrevet. Jeg har absolutt ingen hensikt i å lure leserne mine dersom det er noe som er annonse eller sponset, og derfor markerer jeg jo alltid også. Jeg reagerer bare på at det skal være så ekstremt pirkete. 

Jeg måtte bare få det ut, og forklare dere hvorfor jeg fremover kommer til å se ut som en vandrende reklameplakat, til tross for at jeg ikke er det. Om jeg linker til et plagg i et innlegg, kommer jeg til å måtte skrive ANNONSE øverst i innlegget – til tross for at det ikke er en annonse. Bare sånn at dere vet. Jeg mener, jeg må til og med markere med ANNONSE I STOR SKRIFT når jeg skal ha et KLESSALG, slik som jeg forøvrig har nå! Hvordan i alle dager er det REKLAME? Skjønner dere hvor firkanta dette er, eller? Blir helt paff, jeg.

Takk for meg,

Isabel REKLAME Raad.

57 kommentarer
    1. Hvorfor er det så strengt?? Kan ikke loven endres slik at man kan merke “mindre tydelig”? Er jo ikke gøy for leserne at bloggen kun består av reklame, men når dere ikke har noe valg så skjønner man jo det.. 🙁

    2. Anonym: Samme sier jeg. Jeg er all for å merke innleggene, det synes jeg er super viktig! Men når de skal overdrive det så ekstremt, mister det jo hele sin hensikt. Da blir det jo bare spam istedenfor, noe som gjør helheten av en blogg mye dårligere. Ikke gøy for hverken oss bloggere eller dere lesere 🙁

    3. Synes reglene er gode, jeg! Og så synes jeg at du er bedre enn veldig mange andre til å følge dem – men tydeligvis ikke god nok. Dette klarer du fint å sette deg inn i og å gjøre riktig.

    4. ForbrukerOMBUDET kjære. Og det skulle bare mangle at dere reklamerer skikkelig slik som alle andre er pliktet til!

    5. Anonym: Hahah oi! Takk <3 Ja, jeg er helt enig. Men når jeg markerer VELDIG tydelig, blir jeg irritert når jeg skal få pes for det. Jeg forstår de som skriver "annonse" i 7 i skriftype liksom og i lyyysrosa skrift, men det er ikke tilfelle her. Bare bla tilbake i arkivet.

    6. Hvis det bare står annonse i toppen av innlegget vet jo ikke leserne hva som er annonse/sponset/reklame. Så selvfølgelig bør det merkes HVA som er annonse/spons/reklame! Sier seg vell selv?

    7. Stadig overraskende at flere “topp”bloggere finner på å syte over reglementet. I utgangspunktet skulle hver og en av dere allerede visst dette på forhånd.
      Synes det er ganske humoristisk å se hvor panikk dere alle får. Det er ikke vanskelig å merke korrekt, det handler om å ha litt vett samtidig som dere skriver og publiserer innlegg.
      Skulle bare mangle at forbrukerombudet endelig tok tak i dette hos alle sammen. Må huske på at det er flere tidligere toppbloggere som har gått på en sinnsyk smell (blant annet Julia Nyland, Andrea Badendyck), da skulle det bare mangle at de “nyere” toppbloggerne får seg en anmerkning.
      Det lille som kreves av dere bloggere, er at dere i det minste gjør “jobben” deres skikkelig. For det er en jobb å være blogger, som dere alle må understreke hele tiden.. Da gjelder det å følge reglene på jobb, som i alle andre yrker.

    8. Skjønner ikke hvorfor bloggere reagerer så sterkt på det. Flere av “veteran-bloggere” har i flere år jobbet for å få blogging anerkjent som yrke. Og da følger regler med.
      Så vanskelig å merke er det tross alt ikke!
      Supert at du vil fokusere på tydelig og riktig merking fremover. Dårlig merking er en ukultur hos flere bloggere, så det er så bra å lese om de so tar til seg tilbalemeldinger fra FO 🙂

    9. Ja takk til tydeligere merking! Selv om du ikke er dårlig fra før, så kan det bli bedre 🙂 og det er jo helt valgfritt å bruke sponsede produkter. Tror dere ikke at de som har sponset deg med f. Eks hår eller negler er strålende fornøyd med at produktet deres vises daglig? Det samme gjelder klær, det er jo reklame for deres klesmerke om du viser det frem flere ganger, utenfor det obligatoriske annonseinnlegget.
      Vi som lesere har krav på å vite om du har fått det sponset, uavhengig av om produsenten kun har pålagt deg ett innlegg om produktet.
      Som sagt: helt valgfritt å ta i mot sponsing, og å ta bilder av det til bloggen 🙂

    10. BUHUU stakkars Isabel Raad.. er så sykt synd i deg, begynn å grine please:)) kanskje plastikk tårer kommer rennende, hvis det overhodet finnes noe menneskelig igjen i deg, da :)) robot next, eller?

    11. Du er jo helt klart i toppsjiktet, flinke jenta😍
      Kanskje vi skulle kåre deg som vinner av bloggernes allerbeste reklamemerkingsblogger 2017?
      Rett og slett gi deg den fantastiske smashings førsteplassen blant alle reklamemerkerne i bloggverdenen…?
      Du er kanskje ikke like flink til å merke som ForbrukerOmbudet tydeligvis er,
      men alle kan ikke være like gode…
      Og dessuten så skal man jo alltid ha noe å strekke seg etter😂😂😂
      Fortsett som du har gjort, du er mange ganger bedre enn det andre toppbloggere er

    12. Kjære Isabel. Hver gang du tar selfie så reklamerer du for de falske øyevippene dine og bryna dine, hver gang du viser en negl: ja, you get my drift. Jeg syns det blir helt riktig at du må skrive reklame før alle innleggene dine, FORDI DU REKLAMERER FAKTISK FOR EN BEDRIFT. Selv om du ikke skriver på hvert innlegg at det er der og der du fikser på deg selv, så reklamerer du indirekte for de stedene ved å vise resultater.
      Skjønner virkelig ikke poenget med at dere bloggere skal klage så jævlig hardt over den “bibelen” dere fikk, dere er jo levende reklamer liksom..

    13. Ine: Det blir for dumt i mine øyner. Jeg reklamerer jo ikke for det når jeg tar en SELFIE, uten å nevne ett sabla ord om vippene??? Det ER jo ikke reklame! Når jeg viser frem etter en behandling derimot, DET er reklame.

    14. Du er nok ikke den dårligste på akkurat det med merking av reklame, nei. Men forstår godt at de kommer ut med slike regler, slik at alle bloggere markerer innleggene sine på lik måte og ikke minst tydelig. Og som et lite svar til siste avsnitt: Det er riktig at informasjon om klessalg skal merkes som reklame, da er det er noe du potensielt tjener penger på ved å gjøre folk kjent om at det pågår. Helt lik situasjon som når du skriver innlegg med reklame for andre bedrifter, som tjener på det. 🙂

    15. Jøss! Jeg har aldri hatt noe problem med å vite når du har fått noe sponset. Jeg har heller aldri slitt med å finne annonselenkene dine. Syntes du er kjempe flink til det der jeg da.. teit om det skal være så strengt når det aldeles ikke er nødvendig. 🙂

    16. Hvis du ikke liker reglene og lovverket denne jobben gir deg, så Finn en annen jobb:)
      I mitt yrke er det en del ting jeg er lovpålagt å gjørr som jeg misliker sterkt. Men slik er det.
      Bra at dere bloggere må merke tydlig, mange prøverør å lure leserne. Og det sier seg slev dere må merke innlegg to ganger, hvordan skal jeg vite hva som er sponset/reklame hvis du bare skriver det øverrest? Jeg som forbruker og leser, vil hiten hva som er reklame. Reklame har for meg ikke samme verdi, og derfor vil nok flere av dere ikke tydelig merke det.

    17. Som flere skriver – du ER jo en vandrende reklameplakat. Bloggen er jobben din, og en stor del av inntekten går på å reklamere for bedrifter. At du velger å bli sponset på produkter som sitter permanent fast på din kropp – det er faktisk ditt eget valg. Så ja, HVER gang du viser ansiktet ditt må du reklamere for de falske vippene dine, tatoverte bryna,injiserte leppene og løshåret (eller hva du nå har fått sponset av disse behandlingene….). Sånn er det når man får ting sponsa og ikke kjøper det selv.

    18. ATTER EN FUCKINGS gang viser du hvor lite intelligent du er. Skal ikke så mye til da, er jo tross alt deg det er snakk om. All plastic, no brain HAHAHAH

    19. Slik er det her i Norge. Her har vi lover og regler ALLE må forholde seg til uten å klage. Syte og klage over lover hører barndommen til, for de lavtstående (aka: tilbakestående) i samfunnet til. Det er jo heldigvis helt frivillig å bo i dette landet, og de som synes Norge er noe dritt kan jo flytte utenlands eller flytte tilbake til det FATTIGE DRITTLANDET de kommer fra 😤😆😆😆😆

    20. Så jævelig bra !! Håper du får en saftig bot og legger ned den jævla stygge bloggen din ned. Er så dritt lei deg og bloggere i Norge generelt!

    21. Nå ja da merker ikke du godt nok, så alle bloggere burde slutte å syte og ta å gjør jobben- man kan ikke bare heve millioner og klage….

    22. Forstår meg ikke på denne sytingen. Vi har alle retningslinjer å følge. Om jeg som sykepleier ikke følger mine, eller slurver..ja da får det konsekvenser. Altså… bloggere lever av å reklamere for ting, et minimum burde vel være å sette seg inn i lovverket, og ikke sutre over tilbakemld og kalle det for flisespikkeri! Dere tjener såpass godt at man burde kunne forvente at dere tar dere tid til å lese og sette dere inn i regelverket som gjelder jobben din, slik alle andre må!

    23. Som blogger mener jeg det er din jobb å markere innlegg riktig. Ja det er strengt, men det er jo det for å beskytte folk mot reklame som er skjult i innlegg. Skjønner helt ærlig ikke hvorfor bloggere klager over dette? Dere tjener penger på annonser, da må man faktisk følge reglene for markering. Hvis jeg bryter regler eller lover ift min egen jobb mister jeg faktisk jobben. Det er forventet av meg å følge de retningslinjene mitt arbeid innebærer. «Bare» fordi det er reklame/sponset betyr det ikke at det er mindre viktig.

    24. Dette fikser du:) Jeg tror heller ikke leserne dine er dumme. Men på en livsstilsblogg som denne er det viktig å være klinkende klar på hva som er hverdagsprat (altså livet ditt som privatperson) og hva som er kommersielt. Du har mange unge lesere, og det som er åpenlyst for oss eldre, er ikke nødvendigvis åpenlyst for dem. Blir sikkert litt uvant i starten å merke så omhyggelig, men det blir nok fort en vane.

    25. Når du tar selfies så tenker folk: så fine vipper hun har, hvor legger hun dem? Så søker de opp og vipps så har du reklamert. Hva er egentlig så vanskelig?
      Fine negler: hvor går hun?
      Oi, så friskt og fint hår: hvem er frisøren hennes?
      Wow, sykt fin topp, har hun nevnt hvor hun fikk den fra i et annet innlegg?

    26. Jeg har aldri problemer med å se annonse- innleggene dine, jeg personlig synes at du merker reklame veldig åpenbart og synlig i innleggene dine. Synes virkelig at det å gi flere av bloggerne en såpass overdreven bot på reklamemerkering er helt latterlig. Om de skal begynne å gi ut bøter på noe så ubetydelig hadde det vært mer enn nok med 2-3k. Ser aldri folk som kjører uansvarlig i trafikken få over 100k i bot, og det er LIVSFARLIG.
      Jeg personlig liker best når selve innlegget er merket med “reklame” osv, men det hadde da blitt rotete å skrive det før alle linkene. Man trenger ikke høy IQ for å forstå at et innlegg merket med reklame, inneholder reklame og annonselenker. Vi er ikke blinde, man kan se det klart og tydelig.

    27. Er du dum? Du er jo bokstavligtalt en vandrende reklameplakat.
      I tillegg til at du ser ut som en fake dukke

    28. Pass på så du ikke får sparken etter å skrevet dette innlegget hvor du nevner det samme minst 100 ganger. Tror du skal få alt servert på gullfat. Altså bitch hva tror du om deg? Really curious..

    29. Huff. Er så sinnsykt mange ekle folk her i verden som skal gå til direkte angrep på deg i hvert eneste innlegg du legger ut. Det tragiske her er at disse personene gjerne er de som synes at nettmobbing er forkastelig når det blir fremstilt i media/nyheter. Det triste er at de er en del av problemet selv – de holder nettmobbing vedlike.. Håper du har en fin helg, Isabel. Stå på.

    30. Snälla vart är den orangea och den svarta bikini toppen ifrån som du och Rebecka har i en vlogg? 😳😳❤️

    31. Kjære Isabel,
      jeg har lest bloggen din ganske lenge, og synes det er utrolig motiverende å lese om hvordan du har gått fra å være på bunn, til å bygge opp drømmelivet som blogger. Kan du fortelle litt mer om veien du har gått, som har ledet deg dit du er i dag? <3

    32. Er faktisk helt enig med deg, Isabel. Dette begynner å gå over styr. Det holder faktisk med at man merker innlegget EN gang. Rettere sagt; det BURDE holde.
      Virker nesten som om forbrukerombudet ØNSKER å lage problemer.
      Nei, skulle det komme en dag hvor jeg får disse nissetufsene etter meg, skal jeg gladelig vise dem fingeren og flytte fra landet.

    33. Du er jo en vandrende reklameplakat, så er jo bare på sin plass. Alt er jo sponset når det gjelder klær og ansikt, utenom plastikken.

    34. Jeg skal ærlig innrømme at jeg syns du er en av bloggerene som faktisk er flink til og merke med sponset og reklame! Og jeg syns faktisk at når du kjøper noe du er veldig fornøyd med som du ønsker og dele videre så skriver du jo tilogmed når ting ikke er sponset! Er det noen som ikke burde få bot så er det deg, de kan jo ta seg en liten tur innom mammaen på toppen som ikke skjønner noenting om riktig merking, ho burde fått en saftig bot haha.

    35. Veldig profesjonelt å lage et eget innlegg om dette som har med din drift og hvordan du driver det på.
      Ikke alt som bør deles med leserne …

    36. Teite eller ikke, regler er regler og vi må alle følge dem. Du er nok dårligst til å merke annonser på Snapchat, så der burde du nok bli flinkere! Men på bloggen syns jeg du er veldig flink:)

    37. Synes du er ganske flink til å merke reklame/annonse jeg! Verre med noen av disse andre damene som kun skriver #ad eller ikke skriver noe i det hele tatt

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg