JEG ER FULLSTENDIG KLAR OVER DET SELV

Jeg er nok en av de som shopper mest i Norge, om jeg skal være helt ærlig. Jeg elsker å kjøpe meg nye ting, og jeg kan ikke akkurat påstå at det ikke skjer ofte. Forrige måned prøvde jeg å ha litt oversikt, slik at jeg har litt mer kontroll på hvor mye jeg faktisk kjøper og får i løpet av en måned. Vel, jeg sitter med 146 nye plagg og skopar etter forrige måned. Det er faktisk galskap – til og med jeg forstår det. Lenge har jeg tenkt på å ha shoppestopp, men uten å gjøre noe mer med det. Tanken har eksistert, men handlinger? Neh. Jeg tror faktisk at det er på tide nå. Jeg må bli flinkere til å bruke det jeg har i garderoben (som forøvrig er ekstreme mengder), og så kan jeg shoppe igjen når jeg har brukt alt jeg har, og helt fler enn en gang. Jeg har en dum vane hvor jeg ikke bruker plaggene særlig mange ganger. Det er jo fordi at jeg hele tiden kjøper nytt, så da er jo naturligvis de nye klærne mye mer interessante enn de “gamle”. Jeg får rett og slett løse det i-landsproblemet med å ikke kjøpe nytt, slik at det ubrukte blir spennende istedenfor haha. 

Jeg bruker alltid unnskyldningen at klær og sko er en super stor del av jobben min, noe som for så vidt er sant, men jeg utnytter det litt vel mye. Jeg trenger virkelig ikke 146 nye klesplagg og skopar i måneden. Det er jo bare latterlig. Det har begynt å gå mer og mer opp for meg, for jeg blir faktisk litt flau over meg selv. Jeg tar meg selv i å la være å snapchate når jeg shopper lenger, noe jeg ALLTID gjorde før. Nå har jeg så og si sluttet med det, så jeg kan trygt si at jeg forstår at det har blitt litt vel mye shopping. 

For en teit ting å ta opp egentlig, men det er jo så utrolig mange av dere som reagerer på de ekstreme mengdene med klær jeg viser frem at jeg føler at det er litt viktig å fortelle dere at jeg har begynt å smått innse hvor dere kommer i fra. Hehe!

32 kommentarer
    1. Seriøst menneske. Ta deg sammen Michael, du skryter jo bare om hva du har og hva du MÅ slutte med men aldri får det til … hadde det bare vært viktig ting!! Du som har en stor sjanse til å nå ut til folk, ta opp viktig ting,

    2. Det som imponerer meg mest er hvordan du finner så mange plagg du liker! Personlig finner jeg kanskje 1 plagg på 2 mnd som faller i smak.. de fleste kjøpene mine ender i retur fordi det ikke passer eller jeg er for kresen.
      Du ass… zyyking 🙂

    3. Streifer deg det aldri hvem som lager disse plaggene? Og hvordan det påvirker miljøet? Du burde virkelig få reality show der du drar og ser på fabrikkene i India og Bangladesh. Da hadde det kanskje gått ipp for deg hva du bidrar med over 140 ganger mer enn andre mennesker. Skal være bra imponert over deg om du publiserer denne kommentaren og svarer for deg

    4. Michael? Ser ingen M her. Dermed sagt en shoppinggal Isabel ser jeg:) lurt og ikke shoppe sååå mye, for hva er vitsen med og shoppe ting du ikke bruker, eller for såvidt bruker en gang. Nei et godt råd Isabel, kjøp noen få ting du virkelig elsker, og bruk det masse og ta godt vare på det. Så kanskje du får et litt mer ” moderat ” og sunt forhold til shopping:)

    5. Kvalmt å lese. Hvordan blir det den dagen du ikke har råd lengre til dette livet? Jo da finner du deg vel en eldre riking, slik at du fortsatt kan holde en viss standard 🙂
      Det livet du lever nå vil aldri komme til å vare evig.
      Er du smart så tar du vare på alt du har kjøpt slik at du har dette å selge den dagen pengene dine er bort, og du ikke lengre tjener slike store beløp som du gjør i dag. Du kommer virkelig til å merke det den dagen kontoen din er tom, og det ikke kommer særlig med penger inn på din konto. Det vil komme den dagen at en tusenlapp er penger for deg også.

    6. Haha ja kanskje lurt me shoppestopp, æ e en kjøper i mobila og du i klær og sko.. hoffamæ.. :-/ det e galskap.

    7. Tror det er en sunn tankegang. Selv om du har råd, er det helt sikkert ikke nødvendig. For å endre (u)vaner må man først bli bevisst og kjenne på det selv. Håper du gjennomfører om ikke kjøpestopp,så hvertfall færre innkjøp. Hold oss oppdatert da 😊

    8. Før jeg skriver dette så må jeg si at du er ekstremt pen, og at jeg synes bloggen din er fin og underholdende..
      Så til kommentaren min på dette:
      Herregud så dum du er! Hva med å shoppe halvparten/tre fjerdedeler mindre.. og så sparer du deg opp masse egenkapital, kjøper deg leilighet/hus og sikrer deg ett liv når bloggen går Dundas, noe den kommer til å gjøre etter hvert som du blir eldre…
      Jeg syns nesten det er flaut å lese om alt du kjøper, mens du bor ho din mor for å SPARE?? mest mulig til leilighet?????
      Seriøst, Isabel.. Du må få livet på rett sted
      Dette er ikke skrevet for å være slem.
      Klem

    9. Ingenting galt i å shoppe mye. Det som derimot kanskje ikke er helt greit, er når store mengder med klær blir brukt 1 gang, for så å bli kastet eller bli liggende bakerst i skapet og samle støv. Det er litt.. Unødvendig. Isteden kan du jo donere det til fattige i andre land, ha giveaways på bloggen, eller selge det videre 🙂

    10. Hva med å heller kjøpe færre plagg og mixe de til forskjellige outfits? Du trenger ikke å bruke samme bukse og genser til engangsbruk. Buksen kan mixes med andre overdeler og omvendt. Er jo det som er inspirerende, hvordan sette sammen få plagg med hverandre 🙂

    11. Du som snakker om du har så masse penger, hvorfor gir du aldri vekk klær gratis da til leserene dine😂 men du selger dem😂 trodde ikke du hadde behov får småtteri med penger✌🏾

    12. det At du sier at du shopper mest i Norge er jo bare bullshit. Grunnen til at du kjøper så mye som du gjør uten å bli blakk, er fordi hvert plagg koster mellom 50 og 200kr. Ville personlig heller spart til noe finere og mer eksklusivt enn de Bikbok/Nelly klærne dine.. men det er bare min mening.

    13. Jeg synes det er veldig bra at du selv er bevisst på dette, og ønsker å gjøre noe med det. Jeg tror også at det kan bli litt vane å shoppe hele tiden. Så dersom du shopper mindre, vil du bli vant til det etter hvert.

    14. Kjenner flere som sliter med å bruke det de har i garderoben, særlig når de har mistet litt av inspirasjonen siden nye plagg er så mye morsommere, men en ide kan jo være å la venninner gå gjennom garderoben din og sette sammen outfits for deg. Da kan man fort se ting med nye øyne 😀

    15. Hva med jorda vår ♡ .. Dette livet lever vi jo i fellesskap i verden. Sier ikke at du skal slutte å shoppe, men vær så snill og tenk deg om før du klikker hjem det neste plagget ❤

    16. Ærlig fuckings talt. Hvilken del av dette enorme forbruket ditt synes du er greit? Til og med uten å være ekstrem miljøaktivist ser man at dette er helt, helt fundamentalt feil. ANER DU hvilke prosesser som må til når du kjøper et plagg eller 15 fra sheinside.com? Har du i det hele tatt satt deg inn i hvor mye forurensing ett eneste plagg skaper? Vi lever allerede i et samfunn der høyt forbruk er vanskelig å unngå, men du drar det til det ekstreme. Du har MAKT når du har en så stor blogg. Det du også har, som du ser ut til å miste fokus på (akkurat i denne sammenhengen) er ANSVAR. Hvordan kan du reklamere for store klessalg og rabattkoder når det er så jævlig klart hva vi gjør med jorda? Med menneskene som lager klærne? Som høster bomullen, som syr, som jobber på båten som shipper plagget du bare «måtte ha» til en billig penge? Vet du i det hele tatt hvordan klærne dine blir fraktet til deg, bortsett fra at de lander på dørmatta di? At ingen vet en dritt om shippingindustrien men at den er en av de mest forurensende som finnes? Jeg sier ikke at det er galt å kjøpe klær, dette gjør jeg selvfølgelig også selv. Men det forbruket du så uskyldig irriterer deg over fordi du «må spare penger» er motbydelig. For å kunne stå inne for det vi gjør må vi kunne stå inne for hele prosessen. Se en dokumentar om shippingindustrien og klesindustrien (som forøvrig er verdens nest mest forurensende i verden) og skriv heller om dette enn hvor gøy du synes «ex on the beach» er.

    17. Da er det bare å starte med shoppe stopp, sett en dato for hvor lenge den skal vare!!!! Det er alltid gøy med en utfordring 🙂 Nå som du er i Mexico går jeg utifrå at du ikke har mulighet til å shoppe så mye? 😉

    18. Dere som kommenterer stykt er bare kjempe misunneli på Isabel!
      Du er mitt fårbilde Isabel <3 Elsker bloggen din!
      Når jeg blir 18 vil se ut som deg du er utrolig pen<3
      Klem fra Nina 11 år:*

    19. Hei!
      Jeg bare tenkte på en ting..
      Noe jeg aldri har skjønt er folk med mye penger, og hva de faktisk velger å bruke pengene sine på.. tro meg, jeg kan shoppe mye selv, men jeg har ikke så mye penger å bruke av som det du har.. om jeg hadde hatt så mye penger, så hadde jeg ikke klart å ikke bruke noe av det på noe fornuftig.. for eksempel bidrag og støtte til organisasjoner som hjelper fattige barn, de som ikke har det så godt osv..
      når du først har sjansen lissom..
      mitt råd er å shoppe litt mindre, og bruke de ekstra pengene du sparer på shoppingen på noe fornuftig og noe som du faktisk har makt til?> hjelpe de som er mindre heldige.
      Bare ett tips fra min side, ingen kritikk! Er bare noe jeg ikke klarer å forstå at noen har samvittighet til å sløse så mye penger bort på ting som ikke betyr noe som helst, når du kan gjøre litt av begge deler men da i tillegg gjøre noe som er viktig, og som du er så heldig å ha muligheten til ved å hjelpe! 🙂

    20. Bruk stemmen din, altså bloggen, til å fremme andre verdier enn nye klær, nye vipper, rabatt for Nelly, Shein, tannbleking osv.
      Hvorfor ikke fokusere på viktigere ting, det er nok å ta av i vår egosentriske, kvalme verden, hvor de aller fleste er seg selv og sitt nærmest.
      Er du smart og tenker framover med denne bloggen, så burde du nok gjøre et skifte ganske snart..
      Og jeg mener såklart ikke å komme med en pekefinger her(selvom jeg kunne vært moren din) men kun et velmenende råd fra en kvinne med noen flere år på baken enn hovedvekten av dine faste lesere.
      Lykke til videre 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg