DET VERSTE SOM KUNNE SKJE, HAR SKJEDD

annonse ⎟ lenke nelly

JUMPSUIT HER

Altså, jeg er så lei meg. I går fikk jeg en sjokkerende telefon. Legen min ringte, og jeg har da altså fått svar på prøvene som jeg tok for noen uker siden. Jeg bestilte meg nemlig en legetime for å sjekke opp i hva de magesmertene som jeg slet med kom av, og det har jeg altså fått svar på nå… Jeg reagerer på melk….. På melk, for faen? Det finnes jo melk i så og si alt?! Faen, faen, faen. Jeg fikk beskjed om å bestille en ny legetime for å se hva vi skal gjøre videre, så inntil da får jeg bare roe ned panikken og finne meg i at det er slik det er. Disse magesmertene som jeg får i blant er helt fryktelige, så jeg visste at det var et eller annet som ikke stemte. Det blir så ille at jeg må legge meg i fosterstilling og vri meg i smerter. Det kommer helt ut av det blå og slår meg helt ut. Det har skjedd ganske ofte, sist var i LA. Det suger noe ekstremt når kroppen ikke er helt med.

Årh.. Jeg vet ikke hva jeg skal si, jeg.. Allergisk mot melk? Altså, jeg er laktoseintolerant? Må ikke jeg legge om hele kosten min nå? Jeg må begynne å sortere ut matvarer og matretter som inneholder melk? Kan man spise smør? Hva med ost? ÅH plis si ja til ost, Norvegia er livet :(((( ÅÅÅÅÅ, dette er skikkelig frustrerende!

Ny legetime skal i hvert fall bestilles, så får jeg ta det der i fra. Jeg må bare fordøye dette og la det smelte inn. Faen. 

145 kommentarer
    1. Jeg har melkeintoleranse.jeg kan ikke drikke rein melk,da får jeg hodepine med engang.mn hvis jeg blander melka ut i noe,så går det greit.i sauser og sånn,bruker jeg bare vann.det har gått seg til.prøving og feiling har det vært.håper legetimen kan gi deg litt mer svar,endring tar tid.varme klemmer❤det går seg til kjære deg❤.

    2. Slapp helt av. Det går fint 🙂 Jeg har det samme og kan spise ganske mye jeg også. Har mange gode oppskrifter 😘😊

    3. Mange som er laktoseintolerante kan tilvenne kroppen laktose, ved å kutte laktose totalt ut i et par måneder, før man gradvis øker inntaket av laktose.
      Det er faktisk en påfallende stor andel av verdens befolkning som er laktoseintolerante. Det er nemlig ikke meningen at mennesker skal få i seg laktose, utenom det første leveåret. Melk er tross alt fra naturens side ment for kalvene.
      Jeg er selv laktoseintolerant, men tåler laktose i små mengder 🙂 Verste som skjer om jeg får i meg litt er mye illeluktende luft i magen, hehe. Bare å kjøpe laktosefri melk, yoghurt, bake brød selv, etc. Går fint det!

    4. Prøv VitaBiosa, du får kjøpt det på helsekost. Det roer ned smertene og skaper balansen i magen. Jeg har irritabel tarm og reagerer på det meste. Dette hjalp meg virkelig!😁

    5. Hm, mener du at du er laktoseintolerant, eller allergisk mot melkeproteiner? For det er 2 helt forskjellige ting! Jeg er laktoseintolerant, og spiser og drikker nøyaktig som vanlig, men tar noe som heter Lactrase som man kan kjøpe på apoteket! Du tar en tablett før du drikker/spiser noe som har laktose, og da merker du ingenting 🙂 men hvis du har allergi mot melkeproteiner, blir det verre…

    6. Norvegia er naturlig laktosefri, så det kan du spise så mye du orker av! 🙂 ellers finnes det mange laktosefriealternativer nå! Oooog det finnes tabletter man kan ta før man spiser laktose, så når du vet du vil ha kakao med krem tar du en sånn tablett før.. det finnes også tabletter man kan ta når man har spist laktose uten å tenke seg om, de letter på smertene.. så ta det heeelt med ro! Det ordner seg !

    7. Jag är laktosintolerant (har varit det i över 8 år nu). Jag tar ett piller XYLAKTAS varje morgon sen så kan jag äta glass och mjölkprodukter som vanligt. Det kanske du kan testa? Finns på www. imagen. se. KRAM!

    8. Jeg er allergisk mot melk, så jeg drikker ikke ren melk eller spiser masse som inneholder masse melk, men det er ingen grunn for meg og legge om kostholdet til meg og familien. Jeg spiser ost, is, smør osv jeg må bare passe på at det ikke blir for mye av det. Etterkvart lærer du deg hvor mye akkuratt din kropp tåler før du får vondt. Lykke til!

    9. Norveiga er laktosefri, så den skal det gå fint å spise.
      Jeg er selv laktoseintolerant, og hvis jeg bruker melk bruker jeg bare laktosefri. Smør spiser jeg som vanlig, men det varierer helt sikkert fra person til person😊 Hvis jeg skal spise ute eller borte hos andre bruker jeg ofte et produkt fra apoteket som heter laktase, som hjelper med å balansere “forstyrrelsen”/ubalansen som oppstår.. Lever med andre ord livet tilnærmet normalt☀️

    10. Jeg er også laktoseintolerant, man kan spise ganske normalt. Men prøv å se etter matvarer uten laktose. Jeg kan spise vanlig ost uten problem og smør. Men når du er ute å spiser er det lurt å bestille noe uten melkeprodukter. PS elsker deg og bloggen din haha❣️

    11. Du kan fortsatt spise vanlig ost!:) det e ikkje laktose i ost faktisk:) bestemor og tante er laktoseintolerante, men dei kan fint ete ost! Og det e faktisk ganske lett å legge om kosten, du kjøpe bare laktosefrie produkt. Finns laktosefri melk, fløte, yoghurt, også har du ett soft flora smør som e uten melk og salt❤️

    12. ofte tåler man fløte og smør selvom man ikkje tåler melk, men er du allergisk mot melk eller er du laktoseintolerant -er to ulike ting. Ene er at du ikkje tpler melkesukkeret , det andre er at du kan være allergisk mot selve melkeproteinet. Det siste er eg og tåler melkeprodukter, men ikkje melk…..og endel ting med melkepulver i samt noen iskremer…så som flere sier du må bare prøve deg fra…allergitabletter hjelper meg også. Men spiser eg mye som eg ikkje tåler slår magen seg helt vrang også-eg får ikkje smerter alltid smerter,men kan bli veldig oppblåst og må løpe mye på do
      Så når du spiser noe du ikkje tåler så godt må du nesten tenke er det verd det <3

    13. Kommer an på hva du reagerer på.. laktose eller selve melkeproteinet.
      Reagerer du på laktose kan du spise laktosefri melk, yogurt osv. Kommer stadig flere laktosefrie produkter.
      Reagerer du på melkeprotein så må du spise melkefritt. Da blir det feks havre/soya/mandelmel osv, blå soft flora smør. Mulig du kan spise ting som inneholder spor av melk evt. Det må du kanskje bare teste deg frem til..hør med legen. Coop melkesjokolade/kokesjokolade inneholder kun spor av melk. Finnes flere også.
      Skjønner det er kjipt.. Men det vil nok være verdt det når du blir bedre i magen. Lykke til.

    14. Hei kjære deg!
      Melkeallergi og lakoseinntoleranse er to forskjellige ting
      Laktoseinntoleranse vil si at du kan spise melk, ost osv fordi det er laktosefrie. Men ikke vanlig melk, men laktosefri melk.
      Om du derimot har melkeallergi, noe jeg har, kan du ikke spise ost, smør, eller noen typer melk. Det eneste du kan drikke som er melk, er havremelk, mandelmelk og soyamelk.
      Melkeallergi vil si at du reagerer på proteinet i melken, mens laktoseinntoleranse vil si du reagerer på laktosen, som er melkesukker. Når den da er laktosefri, er dette melkesukkeret fjernet eller ikke tilsatt. Man kan derimot ikke fjerne melkeprotein ettersom det allerede er i melken fra kua.
      Håper dette ga mening

    15. Jeg hadde laktoseintoleranse da jeg var 10-12 år. Hadde forferdelige magesmerter dersom jeg bare spiste en rute med melkesjokolade. Til slutt sluttet jeg å spise noen form for melkeprodukter i 1,5 år, kun laktosefrie produkter og mat som ikke inneholdt melk. Når jeg etter nesten 2 år prøvde å spise noe som inneholdt melk igjen var intollerensen plutselig borte. Det er store muligheter for at du vokser det av deg dersom du holder deg helt uten melk over en periode:) nå kan jeg spise så mye jeg vil av alle melkeprodukter helt uten problemer!

    16. Jeg har laktoseintoleranse. Jeg kan ikke drikke melk i det hele tatt. Det er ganske dumt. Men det finnes andre alternativer. Men jeg savner å spise is.

    17. Jeg tåler ikke melk men kan spise omtrent det samme som alle andre, er bare til å bytte ut vanlig melk/fløte osv med tilsvarende i laktosefritt. Norvegia osten er laktosefri så kan spise så mye ost jeg vil også😁

    18. Ohh, fikk samme beskjed for ikke så veldig lenge siden selv, det er ikke det verste, du vender deg til det etterhvert. Kjøp laktase tabletter på apoteket og ta de før hvert måltid som inneholder melkeprodukter and you good👌🏽 Lykke til

    19. Jeg har laktoseintoleranse, og kan spise norvegia. Jeg reagerer også veldig på alt med laktose, men jeg tar noen tabletter som heter lactrase hver gang jeg skal spise/drikke noe som inneholder laktose. Kjøper de på apoteket i norge, men de er halve prisen på apotek i sverige! Fås både i 30 pk og 100 pk. På den måten slipper du å droppe alt med melk/laktose i♡

    20. Men kan det være at du er kun allergisk mot kanskje rein melk? Men ikke ting som inneholder melk? Jeg kjenner en del som bare ikke kan drikke rein melk men kan spise ting som inneholder melk.. men dette får du vell sjekka opp i hos legen?

    21. Dama mi drikker laktose fri melk uten problemer. Og kjøper noen tabletter på apoteket, som gjør at ho kan spise/drikke vanlig melk uten å bli dårlig. Husker ikke hva di tablettene heter. Er noe lactose lignende navn

    22. Jeg har laktoseintoleranse og drikker laktosefri/redusert melk, smaker nesten slm vanlig hvis ikke bedre. Har og tabletter som heter laktose som man tar før man spiser noe med melk i, og det funker helt supert!
      Norvegia er naturlig laktosfri btw 🤗

    23. Du kan spise/drikke alpro produktene, feks mandelmelk, soyamelk og kokosmelk som de blant annet har med sjokoladesmak også, de har også yoghurt osv.

    24. Norvegia er naturlig laktosefri, du kan ha skinker, ikke alle pølser, servelat uten melk kan du ha, ikke sjokolade men du kan ha NON stop. Ben & jerry har kommet med vegansk is som er melkefri, du kan gå i spesial hyllene på enhver butikk alpro puddinger (sjokolade, vanilje osv er super digge) du kan ha ris is fra isdisken og tofuline is, de er super gode! Du må bruke blått smør fra soft som heter spesial, du kan ha ris og mandel melk, HELDIGVIS har tine kommet med laktosefri melk, de har også nå laktosefri youghurt, du må være forsiktig med ferdige retter eks Toro, Fjordland osv osv, forsiktig med alle sauser osv.. en god start er å begynne å lage mer fra bunnen av.. smøre oster kan du IKKE ha..
      Sjokolademelken fra alpro er super god, MEN det som virkelig er døden av melk er vanlig sjokolademelk, kakao drikker og kaffedrikker med melk og fløte, smerten er uutholdelig!!!
      Jeg har melkeallergi, men jeg kan ha melk som er i mat (altså varmebehandlet) av en eller annen grunn, fløte må også bli varme behandlet, rømme går som regel greit, men de har heldigvis kommet med laktosefri rømme også nå.
      I spesialhyllene har de alt du trenger fra sauser til retter osv..

    25. Jeg er laktoseintolerant, bruker bare laktosefri melk istedenfor melk i alt jeg lager, og de fleste melkeprodukter kommer i laktosefri versjon, null problem

    26. Jeg har også melkeallergi. Jeg anbefaler deg å kjøpe xylaktas på apoteket i Sverige. De er reseptfrie og er tyggetabletter med jordbærsmak. Jeg tar en hver morra, og kan da spise og drikke produkter som inneholder melk så mye jeg bare orker!

    27. Laktoseintolerante og laktoseallergi er to forskjellige ting. Jeg er laktoseintolerant som da vil si at jeg kan drikke laktosefri melk, rømme, youghurt, is osv men hvis du har laktoseallergi så kan du ikke spise/drikke noen ting. Så da er du heldigvis heldig på den biten. Mange som er intolerant reagerer også forskjellig på ting. Jeg når jeg får fikk diagnosen så måtte jeg holde meg unna alt men 1 år etterpå når magen hadde stabilisert seg kunne jeg spise is og spise mat/desserter med melk i. Men kan ikke drikke vanlig melk, rømme eller youghurt da reagerer jeg.

    28. har dette selv. De har laktose fri melk, yoghurt, rømme og mange andre laktose frie produkter i butikken. Melken holder seg også mye lengre når den er laktose fri 🙂 eineste de ikke har er laktose fri cottage cheese. Det er litt dumt. Men det har de i Sverige.

    29. Kjøp laktoseredusert/laktosefritt. Finnes også noen piller på apoteket som man kan strø over mat/ta rett før et måltid som inneholder laktose, for å redusere symptomer

    30. Noen mener at det værste som kunne skjedd er å miste noen man er glad i andre, andre mener at det værste som kunne skjedd er at man får vite at man ikke tåler melk 😂😂

    31. Lol du trenger ikke overdrive, du må ikke legge om kosten. Venninnen min tåler ikke melk men kan fortsatt spise normalt, hun bare unngår selve melken og spiser fortsatt mat ute osv. Det som skjer er at hun må på do og får litt vondt i magen bare

    32. Jeg er “kokk” i sommer på et aldershjem, og syns det er sykt vanskelig å fikse mat til de som ikke tåler melk 😅(vi får tilsendt mat i sånne poser man bare varmer) haha så vrir hodet mitt hver dag. Men det er en tilvenningsak og til slutt tenker du nok ikke over det når du handler/spiser ute 🙂

    33. Du kan kjøpe berit nordstrand sitt smør! Det er uten melk og er suuuper godt!!! Jeg NEKTA noe annet en bredlett før, men nå spiser jeg KUN dette.. gi det en sjangs! Og ang melk og fløte å rømme osv kan du drikke mandelmelk,havremelk,rismelk osv. Fløte kan du bruke oatly sin imat (kjempe god og kan varmest) og rømme kan du også bruke oatly sin ifrache. Den er ikke “sur” slik som vanlig rømme.. men det er det eneste alternativet du har sikkert.. lykke til!

    34. Har laktoseintoleranse selv. Kan spise de fleste faste oster da der er naturlig laktosefrie. Skyr er laktoseredusert så har et godt alternativ til youghurt der. Eldorado som selges på kiwi har et veldig godt melkefritt bordsmør, samt stekesmør 👍🏻

    35. Hei! Spørs om det er laktoseintoleranse eller allergi mot melke protein? Jeg er hvertfall laktoseintolerant og tine har en egen laktosefri serie så du får handlet det du trenger av melk, rømme, kesam osv. Ost er det generelt veldig lite laktose i ca 0,1g i hvert 100g så jeg kan spise ost. Tåler litt laktose men ikke for mye. Og skal du ut og reise i Asia osv så kan du spise det meste da 90% av befolkningen der er laktoseintolerante.
      Dette klarer du fint, liten omvending men det er ikke den største!

    36. Jeg hadde det samme probleme som du har fått med magesmerter, og fant ut at jeg ikke tåler melk. Hvet hvor jøvlig de smertene er for å si det sånn, men det finnes mange forskjellige måter å ha laktoseallergi, jeg har en ganske mill så kan spise ting som har melk i seg men ikke drikke et glass bare med melk. Heldigvis finnes det laktosefri melk, rømme, ost, osv, slik at de ikke blir så vanskelig som man tror. Håper du finner ut av det❤️

    37. Hei Isabel! Jeg er laktoseintolerant selv og tåler ikke hvete heller oppå det hele. Så jeg føler med deg! Det finnes heldigvis masse laktosefrie/laktosereduserte produkter som smaker HELT likt som det med laktose. Så dette kommer til å gå veldig bra😊💗

    38. Reagerer du på melk eller er du laktoseintolerant? Det er 2 forskjellige ting å prøver. Har god erfaring om du noen gang skulle trenge hjelp eller motivering ☺️ Det går bra!

    39. Jeg har selv laktoseintoleranse og jeg kan så og si spise alt det de andre kan bare at det er laktosefritt. I butikken finner du laktosefri rømme, melk, fløte og alt annet du måtte trenge. Du kan spise norvegia og Jarlsberg, begge er naturlig laktosefri❤️ Man merker ikke forskjell på laktosefri mat og mat med laktose, så ikke stress, alt ordner seg så fort man blir vant til det. På restauranter har de alltid allergimeny der du kan finne masse god mat som du ikke blir dårlig av. Nå kan det også hende at du tåler littegrann melk, og da skader ikke ting der det står «kan inneholde spor av melk». Hvis du skal i middager eller selskap der det kanskje ikke finnes mat du tåler kan du få kjøpt tabletter du må ta før du spiser mat som inneholder laktose. Disse tablettene gjør at kroppen din tåler laktosen 100% eller hvertfall MYE bedre. Jeg ønsker deg masse masse lykke til❤️❤️

    40. Dette har ingenting med dette innlegget å gjøre, så beklager det! Men jeg ser på Love Island UK på Viafree.no. Der ligger sesong 1 og 3. Så at du ser på Watchseries, men hvilken sesong ser du på?

    41. Hvis det er laktose du reagerer på, finnes det mange varianter av ting du kan spise, evt tabletter du kan ta for å kunne spise ting med melk i innimellom. Er ikke laktose i ost.

    42. Norvegia har så lite melk at det ikke har noe å si. Eller spørs og du reagerer på melkesukker eller melke proteiner da🤷🏼‍♀️

    43. En jeg kjenner tåler ikke melk, altså melkeproteiner, men han kan fint spise norvegia siden den osten er behandlet i motsetning til andre oster 🙂

    44. Det finnes masse alternativer 🙂 Som f eks vegansk smør, det smaker kjempe godt og inneholder ikke melk. Samme med vegansk ost

    45. Melkeintoleranse er et sant mareritt, og du må forberede deg på et helvete på jord! Det er forferdelig å leve med, og jeg håper av hele mitt hjerte at du overlever. Stay strong!

    46. Jeg har spist melkeproteinfritt i noen mnd grunnet amming av et barn med melkeproteinallergi. I begynnelsen var det helt forferdelig, jeg måtte lese bakpå alt jeg kjøpte. Restaurantbesøk er vanskelig om du må spise helt melkefritt. Etter en stund gikk det greit, spiste veldig ensidig, men det gikk. Anbefaler deg å snakke med lege og eventuelt ernæringsfysiolog hvis du føler du trenger råd angående matvarer osv. Lag maten fra bunnen, og gå for rene produkter (kjøtt og grønnsaker). Ved melkeproteinallergi kan du heller ikke ha smør, ost eller lignende. (Ser noen her skriver at du kan spise norvegia om du har mpa – det stemmer ikke). Ved laktoseintoleranse er det litt “enklere”. Om du bruker p-piller inneholder også disse laktose. Så om du er veldig sensitiv burde du vurdere annet prevensjonsmiddel 🙂 som sagt, det er et styr i starten – men det går seg til 🙂
      Lykke til 🙂

    47. Hei Isabel!
      Leste litt gjennom kommentarfeltet her, og fra mitt syn så fikk du en del tilbakemeldinger som kanskje motsier hverandre og har ulike teorier/forklaringer ang reaksjon på melk. Jeg er ingen lege så jeg kan verken bekrefte eller avkrefte det folk har skrevet, og det er godt mulig mange har gode råd og fakta. Men håper du ikke “låser” deg til alle kommentarene, men at du snakker med legen din for å få en bedre (og helt riktig) forklaring, og så kan han hjelpe deg på best måte i din situasjon/dine mageproblemer. For det kan nemlig variere mye fra person til person.
      Ha en fin kveld!

    48. Kjære isabell dette går helt fint. Jeg har samme problemet å etter flere år med prøvelser og tilvenning har jeg funnet ut av at mandelmelk er min aller beste venn. Styr unna soya melk. Alt finnes fra ost til yougurt melkefritt 🙂 💛

    49. Har selv laktoseintoleranse. Norvegia er heldigvis naturlig laktosefri og de aller fleste produkter finnes også som laktosefri heldigvis. Det finnes også tabletter du kan få hos legen som du kan ha i bakhånd i tilfelle du skal ut å spise eller blir invitert over på middag. Håper jeg klarte å roe ned panikken litt i allefall

    50. D går bra og spise norvegia og d finnes også tabletter som gjør at du kan spise ting med melk i (som for eksempel is) hvis du får skikkelig lyst til d. Jeg har laktoseintoleranse og det hjelper å ta tablettene:-)

    51. Hei vennen
      Jeg har laktoseintoleranse, og det er sinnsykt normalt å ha det. Selv jeg har slitet med det i flere år, men det er altså ikke noe problem. Vi er så heldige som bor i et land hvor det finnes så mye matvarer uten laktose, finnes ost, melk, osv som du får uten laktose. Så ikke bekymre deg eller få panikk, fordi det finnes mye du kan spise fortsatt. Og laktoseintoleranse er ikke noe stort assa.

    52. Det finnes da laktosefri melk, fløte, biola og rømme. Vanlig Norvegia og andre gule/hvite oster som jarlsberg, synnøve osv er naturlig laktosefri så ost kan du spise! Usikker på smøret, men soft flora har et smør som er uten melk. Om ikke kan du lage ditt eget smør av laktosefri kremfløte. Piskes kremfløten lenge nok så blir det jo smør 😊

    53. Jeg tror ikke du egentlig trenger å kutte ut melk totalt, men ha det i mindre doser. Men jeg er ikke lege, så ikke ta det jeg sier for god fisk ☺️ Men lykke til, det er jo fryktelig kjipt uansett

    54. Jeg har vært laktoseintolerant siden jeg var 6 år og spiser helt normalt kost. Vil anbefale deg å kjøpe LAKTASE og LAKTRASE tabletter. Disse tar du før du spiser mat med melk i. Ellers så går det helt fint med laktosefrie produkter. Du merker ikke forskjell. Det eneste dumme er at ofte har de ikke laktosefrie produkter på restauranter, men da er LAKTASE og LAKTRASE gull verdt. De funker som bare det på meg, og jeg er ekstremt sensitiv på melkeprodukter.
      spør gjerne hvis du lurer på noe! vet det er verdens undergang her og nå, men du blir vant til det! stå på! 🙂

    55. Dra på apoteket å kjøp noe som heter Laktase eller Lactrase! Det er tabletter du kan ta sammen med mat- eller drikkevarer som inneholder melk. Funker for meg. Får store smerter uten.

    56. Hei. Vil også tipse deg og ta en ultralyd av galleblæra for å sjekke om det kan være gallestein. Legen suger på å sjekke opp i det først og veldig mange, som meg fks får feil diagnose. Jeg gikk i over 7 måneder med bytting av kosthold, masse forskjellige tabletter og Gud vet hva til de til slutt bestemte seg for å ta en ultralyd. Jeg reagerer også på melk så de trodde først det var det, men de smertene kunne jo ikke sammenlignes med gallestein anfallene! Lykke til 👏🏻🖤

    57. hahaha jeg ble sykt redd når jeg begynte å lese denne teksten. trodde du hadde fått kreft ellernoe, så ble så lettet. Men måtte le litt når….allergisk mot MELK!! kom. You got me, men glad det går bra med deg <3

    58. For å si det sånn… Det er ikke det VÆRSTE som kunne skje i live ditt 😉
      Her er det tilbakefall på lymfekreft igjen, så vær glad for hverdag du kan holde deg frisk.
      Man klarer det man MÅ her i livet <3

    59. Melk er egentlig ment for dyr. Så og si hele verden er “laktoseintolerante” utenfor Nord-Europa, og når du har tyrkiske (?) gener, er dette ikke spesielt overraskende nyheter. De fra Nord-Europa har fått et mutert gen slik at man tåler å drikke melk/laktoseprodukter i mye større grad, men i feks Kina er alle laktoseintolerante. Men de aller fleste tåler litt melk, men bare ikke i store mengder. Tarmen får mindre og mindre nedsatt kapasitet for laktose etterhvert som man blir eldre, da vil det hope seg opp med laktose som bakterier ELSKER og vil dermed spise og lage gass (som gir ubehaget i magen), men enzymet som bryter det ned vil som regel alltid ha noe kapasitet for å bryte det ned. Så derfor handler det for deg om rett og slett ikke overgå den “grensen” tarmen din har satt, for å bryte ned laktose. Så du må rett og slett prøve deg frem på hvor mye melk/melkeprodukter du tåler, for å så sette en dagsorden. Ta det helt med ro, dette er ingen dødsdom – det er helt vanlig og er ikke farlig.

    60. Det meste kan kjøpes laktosefri, så det er ingen problem! Ikke laktose i ost 🙂 Kjøp Laxtase på apoteket, hvis du skal på resturant og lignende, da får du ikke vondt når du får i deg laktose!

    61. Kjøp laktase-tabletter på apoteket! Har laktoseintoleranse selv og tar disse hvis jeg har planer om å spise noe med melk sånn som kaker eller sauser. Det er ikke så mye å legge om på kostholdet, bare kjøp soyamelk, rismelk eller laktosefri melk/fløte i stedet for vanlig melk:)

    62. Om det er laktose du reagerer på kan du kjøpe laktrase-kapsler på apoteket. Det er kapsler du inntar før et melkeholdigmåltid eller drikke,og det spalter melkesukkeret sånn at det går helt fint å spise/drikke..

    63. Jeg er laktose inntolerant. Jeg kan spise en viss mengde melk. Men det som hjelper meg er laktrase (tabeletter) som du får kjøpt på apoteket reseptfritt (men dyrt) det kan hjelpe 👍 jeg bruker å kjøpe de når jeg er i utlandet pga de er billigere der 👍

    64. Dersom du har laktoseintoleranse, og ikke annen type melkeallergi så kan du spise Norwegia. Norwegia er laktosefri 😉
      Hilsen fra en som sliter med det samme.

    65. Hei. Laktoseintoleranse og melkeprotein allergi er to helt forskjellige ting som flere over har nevnt😊
      jeg er laktose introllerant og min sønn er hyperalergisk mot melkeprotein. Så hos oss er hele huset 100% melkefritt..
      Men selv med melkeallergi kan det hende du tåler enkelte ting. En jeg kjenner kan spise Norwegia men ellers kun veganske oster! Det kan også hende du klarer å spise mer om. Du går fast på allergi medisiner. Det viktigste er først å finne ut hva du ikke tåler og i hvor stor grad, og så se på alternativene istedet for å fokusere på alt du ikke kan spise 🎊vi spiser både pavlova kake og lasagne, bare melkefritt 😊

    66. Livet som laktoseintolerant er ingen problem. Den laktosefrie melken som er på markedet er kjempe god, har lang holdbarhet og er rett og slett fantastisk. Det bugner av alternativer for oss nå på markedet, alt fra smør, is, fløte, cream fresh, melk, ost (norwegia er laktosefri), jeg har ingen problem med å leve laktosefri. Er jeg på besøk hos noen jeg ikke kan “forlange” at bruker laktosefrie produkter tar jeg bare en kerutabs på forhånd (en time før jeg spiser). Tabletter burde kun brukes når det er høyst nødvendig. Men tips; snakk om det med andre med en gang. Alle mine venner lager ting laktosefritt uten at jeg i det hele tatt sier noe nå. Før var det værre, jeg er vokst opp på geitemelk (smaker helt jævelig) og ikke aldri spise is (annet enn kunstig drittis) eller noe i barndommen, vi er SÅ heldige nå. Livet er ingen problem som laktoseintolerant. Og bare test deg frem, har jeg ikke spist noe laktose i løpet av dagen, kan jeg faktisk spise en porsjon med vanlig is. Lykke til og ikke se svart på det. Det er litt dyrere produkter (men minst like gode), men har du fått det påvist fra lege får du faktisk månedlig støtte (selv om denne er tullete lav, så burde alle benytte seg av det slik at vi på sikt kan få økt denne støtten). Dette går så bra. Ha en god sommer ♡

    67. Det er vanskelig i starten å endre på, men så fort du er over den kneika er det kjempegreit! I tillegg kommer du til å føle deg mye bedre generelt etter du slutter med melk.<3 Hvis du tenker på det så er det ikke naturlig for mennesker å drikke melk fra kuer; det produseres for kalven akkurat som at vi drikker melk fra mødrene våre når vi er baby. Ingen andre "species" på planeten drikker en annen species sin morsmelk, haha.<3 Dette går sååå bra!!

    68. Man får tak i så og si alt som inneholde melk laktosefritt 😊
      En anna ting e at du kan spise laktase å da kan du spise melkeprodukter 😊 Verden går ikke unner av en sånn bagatell.

    69. Man blir vant til det. Langt ifra det værste som kan skje. Finnes masse sykdommer som er værre så du trenger ikke overdrive…

    70. Det er forskjell på melkeallergi og laktoseintoleranse. Har du laktose må du redusere melk, har du melkeallergi må du kutte ut alt som inneholder melk

    71. Dersom det er laktose du reagerer på så er det ingen stor sak 🙂
      Jeg er selv laktoseintolerant, men idag finnes det heldigvis så mye laktosefritt! Du får melk, ost, fløte, rømme, kremost og.. ja, det meste laktosefritt igrunn 🙂
      Og enda bedre – det smaker som helt vanlig! Det var det jeg var mest bekymret for nemlig, men ble overrasket over at jeg ikke smakte forskjellen! 🙂
      Så det skal nok gå bedre enn du tror 🙂

    72. Ost er naturlig laktosefritt, så om det er laktosen du ikke tåler, så kan du fremdeles spise Norvegia! Og det er egentlig veldig lett, finnes så mange laktose-frie produkter man kan erstatte med. Og hvis man vet at man skal spise laktose feks i et selskap/restaurant eller veldig lyst på noe med laktose, finnes det noen tabeletter med laktase, som gjør at du da ikke blir dårlig av det måltidet! Jeg er selv laktoseintolerante og har cøliaki (tåler ikke gluten), og fikk vite dette da jeg var 20 år, og det har nå gått 2 år, og jeg har mer vansker for å finne mat uten gluten enn med laktose, så slapp av! Det går veldig fint altså <3

    73. Det er forskjell på melkeallergi og laktoseintoleranse. Ved allergi reagerer man på proteinet i melken
      og må kutte ut melk og melkeprodukter helt, mens ved intoleranse er det laktosen man reagerer på
      og man kan drikke/spise laktosereduserte eller laktosefrie produkter. Hvis det er intoleranse du har
      kan du som enkelte skriver bruke produktene Laktase eller Lactrase:)

    74. Fikk nettopp vite at jeg har glutenallergi noe som søg må jeg si:( så langt har det vært jævlig tung å legge om dietten pga vaner og annet men jeg har sett d positive nå og flere mener jo at en glutenfri diett er bra for deg og sunt og huden min er bedre Hehe.. bare stå i det❤️Finns masse bra alternativ til det meste❤️🤪støtter deg❤️Og lykke til hehe

    75. Samme her, og jeg tok nyheten syyyykt dårlig. Jeg levde for helmelk før. Men den gode nyheten er at laktosefri kremfløte faktisk er skikkelig god og smaker helt det samme! Så når det kommer til matlaging er det virkelig null problem. Men jeg savner fortsatt å drikke islatte med helmelk. Det finnes mye bra erstatning, men ingenting slår helmelk i mine øyne… men nå er jeg så vant til det at jeg nesten ikke tenker over det lenger. Det kommer til å gå så fint! 🙂

    76. laktoseinntoleranse og melkeallergi er to HELT forskjelligeting. du bør snakke med legen for å finne ut hvilke av de du har. er det melkeallergi kan du ikke spise noe med melk i. er det laktoseinntoleranse kan du ikke spise ting/ bør vertfall unngå ting med laktose i seg.

    77. Vær glad for at det ikke e gluten, for det e mye verre. Enkelt å erstatte med laktosefrie varer og i tillegg så finnes det piller på apoteket som heter laktase som man tar like før man spiser/drikker noe med melk i og det går bra👍🏼

    78. Du kan spise vanlig Norwegia for den er laktosefri. ✌🏻 Det er faktisk ikke så ille å være Laktoseintolerant nå om dagen. Fins masse godt uten!! Samboeren min har det samme så her er det bare produkter uten laktose😊 Lykke til❤️

    79. Jeg er også laktoseintolerant. Jeg anbefaler tabletter (laktas) tror jeg de heter, fåes i Sverige. Også i Norge, men det er ikke like mange i pakka. I sverige er det 100stk i en, som koster 199/299(?) å i Norge får man ikke mer enn 20 stk (hvis ikke mindre) for 299/399(?). Så det anbefales, da spiser jeg akkurat hva jg vil bare at jg må ta tablett hver gang jg skal spise/drikke noe med melk i. 😁 Men laktosefri melk, fløte osv er faktisk bedre enn vanlig 😊 Ja, det er dritt med laktoseinntoleranse. Men man lærer å leve med det også 😊

    80. Du må bare prøve deg frem. Jeg kan feks spise brunost, mens mor til samboer kan ikke det. Kinder bueno går fint, melkerull går ikke alltid like bra, du må finne dine egne grenser 🙂 og den laktosefrie melken er kjempe god! De fleste laktosefrie melkeprodukter (melk, fløte, rømme osv) har også mye lengre holdbarhetsdato enn vanlige melkeprodukter 🙂 jeg ble også veldig frustrert når jeg fikk samme beskjed av legen, heldigvis var det feil. Jeg har genet som kan gjøre at mine barn kan få “diagnosen”, jeg hadde det aldri selv, så jeg gikk tilbake til vanlige melkeprodukter på noen områder, fortsetter med laktosefri fløte i saus feks, da blir den tykk å god som jeg liker den 🙂 lykke til 🙂

    81. Hei! Jeg gikk fra å være laktoseintolerant til
      å være allergisk mot melkeprotein.(altså all slags melk, til og med uten laktose). Så lenge det ikke er farlig for deg så prøv deg frem!😄 jeg kan reagere noe voldsomt hvis jeg har i meg mye mengder.. men er jeg flink å holder meg unna lenge kan jeg kose meg med en skikkelig melkerett!!! Jeg kan også spise ting med melk i, sånn som kaker og ost!!! Men ikke «rennende» melkeprodukt som rømme, ren melk, smøreost og sauser siden det er hardere for magen(bortsett fra hvis jeg er forsiktig). Er du kun laktoseintolerant vil du komme deg lett i gjennom det, siden det finnes så utrolig mange produkter for laktoseintoleranse nå. 🙂 Norvegia er blant annet laktoseintolerant! 😀
      Skal sies at jeg ALLTID må ha rømme til fisk og taco 😉 dette går så fint!
      Klem fra ei som også sliter litt med noe av det beste jeg vet… produkter med melk😅

    82. Det skal nokk gå bra, jeg har laktoseintoleranse å de har laktosefri melk i stede for vanlig melk det smaker nesten akkurat det samme. Det er flere av de mest kjente typer ost som faktisk har ganske lite melk i seg, å det er flere typer smør som er laktosefri eller melkefri jeg selv bruker Berit smør syns det er ganske godt (den er helt fri for melk). Man finner laktosefrie produkter av stort sett alt som brukes til vanlig av pålegg, brød osv… jeg har ikke måtte forandret på kostholdet mitt måtte bare bytte ut noen produkter😊 Må bare si jeg elsker å følge med på deg. Du virker som et helt fantastisk menneske❤️ Får vondt i meg når jeg bruker å lese kommentarene på innleggene dine er synd du får så mye hat bare fordi du er deg selv. Hadde det vært en annen person som var sånn som deg på gaten eller som bare ikke delte live sitt med media hadde ingen reagert men bare fordi du gjør det får du hat, å det gjør vondt å se hvor jævlig noen personer kan være på nette. Men du er helt fantastisk fortsett med det du gjør er mange som elsker deg inkludert meg❤️
      Sorry om det er mange skrivefeil er ikke så flink til å skrive har dysileksi😬

    83. Jeg har hat melkeallergi siden jeg var 6 det har vært ille jeg har hatt det helt forferdelig i nesten alle bursdager og på resturanger er det masse ting jeg ikke kan spise men du kan kjøpe sånne tabletter som du må ta før du skal drikke melk eller spise noe med melk i det er jo melk i alt men om du har intoleranse kan du ta litt Melk men vær forsiktig for om di drikker for mye kan du få kjempevondt i magen men om du tenker på ost skal det gå bra JALSBERG ER DEN BESTE OSTEN FOR DE MED MELKEALERGI ☹️😁. Lykke til etter vært blir du vant til det og så er det ikke like ille

    84. Jeg tror jeg sliter med det samme 🙁 fikk du også vondt i ryggen i de “anfallene”, eller bare magen?

    85. Eller et tips, du kan begynne på herbalife Shake 😄 så godt og så enkelt! Og veldig Sunt👍🏼

    86. Kjære dæ, melkeallergi å laktose e to helt førskjellige ting, hvis du har laktose sånn som venninna mi har så kan du spis ost å smør å du kan drikk laktosefri melk.. men har du melkeallergi så e det noe helt anna. Du kan erstatt melk å laktosefri melk førr å vær på ei sikker sie med Mandelmelk, soyamelk og havremelk. Å rømme kan du prøv laktosefri.. sia rømmen e ett surna melkeprodukt så trur æ neppe kroppen blir å reagere heftig sånn som når du drikk ett glass med vanlig melk.

    87. Hei Isabel! Jeg tåler heller ikke melk jeg blir sykt dårlig og blir slått ut/: men hvis du vil ha kake på fest eller spise noe med melk kan du dra på apoteket å kjøpe laktasetabletter så kan du spise alt med melk i❤️ Sykt glad i deg du er drit pen😍😍

    88. Uff, så kjedelig.. flaks at det er kjempe masse du kan ha, er mye som er laktose fritt 🙂 blått smør(vanlig smør), steke smør med blå strek på kanten, laktose fri melk, laktosefri biola, yoghurt, Norwegia ost, sjokolade osv… se i fri for hyllene på butikken 🙂 du får også kjøpt tabeletter som er reseptfrie på apotek mot laktose, da har du 3 timer der du kan spise laktose:) om du typ vil ha sjokolade, eller skal ut og spise eller no slikt 🙂

    89. Lol, verste som kunne skjedd? Så på storyen din at du var helt «tom» og sjokkert, litta overdriving kanskje. Jeg har laktoseintoleranse, og det er ikke no krise. Er bare å unngå når man kan, og det finnes trossalt mange laktosefrie produkter, er virkelig ikke så mye jobb som man skulle tro! Jeg spiser både ost og smør, hvor sensitiv magen din er kommer nok helt ann på!

    90. Norvegia og Jarlsberg er naturlig fri for laktose:) og tine lettmelk har en laktosefri variant som smaker helt vanlig:) du trenger ikke legge om kostholdet ditt, det finnes også laktase tabletter du kan ta rett før et måltid med melk 🙂

    91. Norvegia gulost er faktisk laktosefri, det står bak på den. Å du kan kjøpe noen tabletter som heter lactrase på apoteket, som du kan ta 1-2 tabletter før du skal spise fløtegratinerte poteter for eksempel å det ikke er laktosefri fløte, så funker de veldig bra for mange. Jeg har de å syntes de funker kjempe bra

    92. Laktoseintoleranse er ufarlig. Gir bare litt fordøyelsesproblemer på enkelte om man får i seg laktose. Men er det melkeprotein du er allergisk mot, må du ligge helt unna.

    93. Kunne ønske jeg også hadde hatt en blogg jeg kunne klage til 20.000 mennesker på. Det er forskjell på laktose og melkepulver/melkeproteiner. Ost er naturlig laktosefritt og det finnes laktosefrie produkter. Ellers finnes det mange melkefrie produkter som havremelk, soyamelk osv. Det er også forskjell på intoleranse og allergi. Les litt om det du før du friker ut og får panikk. Legen informerer deg helt sikkert om dette. Ellers finnes det alltids noen som har det verre enn deg selv om dette kan oppfattes som helt forferdelig for deg. Prøv å se det relativt (i forhold til noe).

    94. Jeg tåler heller ikke melk, eller laktose da, men det er fordi jeg ikke tåler gluten heller. (Jeg fikk laktoseintoleranse fordi jeg ikke tåler gluten) det er ikke så gøy, men du kommer nokk til og venne deg til det ettervert.

    95. Hei, broren min hadde laktoseintoleranse. Han holdt seg unna melk i ca. 2 år. Etter det så forsvant det, han kunne begynne å drikke litt og litt, så nå tåler han det fullt igjen.

    96. Jeg har laktoseintoleranse og har ikke lagt om kostholdet mitt uten om å drikke laktosefri melk. Jeg benytter noen piller jeg fikk på apoteket(tror de hetter laktase) når jeg spiser produkter med melk i. Er bare å ta en eller to piller til hvert måltid så kan du spise melkeprodukter som en vanlig person:)

    97. Ååh det er ingen ting å frykte! Har hatt melkeintoleranse og melkeallergi siden barn- og eeelsker alt som har med melk å gjøre! Holder meg unna melkeprodukter så godt som jeg klarer, og trøster meg med å bruke vann i mange tilfeller i steden for melk- eller mandel/ris/kokos produkter i steden for! I tillegg er norvegia den osten som er kjent for at intolerante tåler best! Så det skal nok gå fint i moderate mengder 😃

    98. Jeg er lege i fordøyelsessykdommer og skjønner at mageproblematikk er leit å ha. Og melkeallergi og laktoseintoleranse som du har fått påvist er kanskje det verste i hele verden. Ser daglig pasienter med kreft i magen og i fordøyelsessystemet og som ikke har lenge igjen å leve. Men det du har dratt på deg med melkeallergi er mye verre enn kreft Isabel. Aldri glem det. Det er som du selv skriver melk i alt. I kjøtt, ris, spaghetti, frukt, grønnsaker, fisk, sjømat, og ikke minst i bomull som du har mye av oppi hodet ditt. Det er igangsatt kronerulling blant kreftpasientene for å gi deg mot til å fortsette kampen du nå er oppi og for å kunne bidra til ett verdig liv. Vi vippser deg penger. Ikke gi opp isabel og stå på! Du er ett forbilde for så mange og gir melkeallergi ett ansikt. Og husk igjen, at du har det antakeligvis som du selv skriver det verst i verden!

    99. Dersom du har laktoseintoleranse kan du bare ta en tablett med laktase sammen med måltidet, kjøpes på apoteket!:) dette er det enzymet man mangler dersom man har laktoseintoleranse.

    100. Jeg reagerer også på laktose, men jeg syntes det går helt fint! Ville vært verre med gluten!
      Dersom jeg er på besøk hos noen som ikke har laktosefrie produkter og jeg ikke har kjøpt det selv, har jeg pleid å ta tabletter mot melkesyrebakterier. Man får kjøpt det på apoteket, og da får man mindre vondt i magen.

    101. Hei. Jeg fant for et par måneder tilbake ut akkurat det samme. Jeg slet me magesmerter. Med ost så kan jeg ikke spise norvegia lengre, men Sunniva eller Synnøve heter det vel, den er laktosefri. Å melk er det jo laktosefri melk. Den blå er veldig god. Yougurth så er det en 4-pakning som er laktosefri. Da er det vanilje og blåbær. De jeg har funnet hvertfall og synes de er utrolig god❤️ Masse gode alternativer i butikken, det har jeg heldigvis funnet ut, og dagene mine ble reddet❤️ Håper det hjalp litt😊

    102. Å næmmen, det var jammen forferdelig du! 🙄🙈 Du vet at det finnes mennesker med virkelige problemer eller? 🤦‍♀️

    103. All ost er laktosefri, den inneholder et stoff som dreper laktosen! Så calm down osten er hvertfall ikke utelukket❤️

    104. Huff. Legen din vil nok ta flere prøver for å finne ut av det. Hvis du bare reagerer på laktose kan du fint fortsatt spise Norvegia ettersom den er laktosefri (de pleide å reklamere med det på den tidligere). Jeg reagerer på melkeprotein så jeg kan ikke ha noen melkeprodukter – er veldig rart i starten.. men finnes mange gode alternativer og oster uten melk 😁 finnes også spesiallagede smør og annet, så det vil nok ikke være et problem i lengden for deg. Blir bare uvandt i starten 🙂 men føler veldig med deg Når du får den beskjeden fra legen..

    105. Levd med laktoseintoleranse siden jeg var født, er nå 20 år. Du overdriver veldig i dette innlegget. Skjønner det er kjipt vist du ikke har oppvokst diagnosen og må omstille kostholdet litt, men det er alltid et tilbud som er melke fritt/laktosefri. Pluss, det med Norvegia osten- alle faste gule oster er som oftest laktosefri. Men brie og sånne litt mer bløte oster kan du ikke spise vis det er laktoseintoleranse du har. Vanlig brunost går heller ikke.
      Jeg pleier alltid å ha med meg lactase-tableetter vis jeg er ute å reiser eller spiser middag ute i tilfelle de ikke har laktosefrie matretter. Det går helt fint.
      Hvist det er melkeproteiner du ikke tåler, er all melk forbudt. Men det kommer an på hva legen din sier. I innlegget høres det ut som om du ikke vet så særlig mye om diagnoses din. Lurt å stille mere kritiske spørsmål neste gang du er hos legen.
      Også, Mørk kokesjokolade, sånn man bruker til baking, er helt uten melkepulver. Så den kan du spise uansett om du er laktoseintolerant eller ikke tåler melkeproteiner.
      det er ikke enden på verden, nu må du roe deg ned. Vi som har levd med dette i flere år, lever fortsatt. Og det er ikke sånn at vi spiser havregrøt og vann hver dag. Vi spiser akkurat det samme som alle andre som verken har laktoseintoleranse eller ikke tåler melkeproteiner, bare med vår egen lille vri. Slapp av.

    106. En god del her på tråden som reklamerer for at guloster er laktosefrie, det er de ikke. De har veldig lite laktose at produsenten velger å kalle dette laktosefritt. Dessverre er det slik at hvis du tåler veldig lite laktose så er gulost utelukket.
      Jeg er en av de «heldige» som tåler veldig lite. Laktase tabletter hjelper heller ikke. Dermed må du teste det ut selv, får du smerter så må du kutte produktet ut. Det er slitsomt å spise ute eller å være på reise. Jeg kan ikke spise det som samboer kan, opplever å få servert kjipere mat.
      Samtidig er det ikke verdens undergang når du er hjemme i Norge. Nesten alt av produkter med laktose finnes i laktosefrie varianter. Er det noe som frister skikkelig, da spiser man det og for tåle smertene etterpå 😉 Man lærer å leve med dette selv om det er kjipt til tider.
      Er det melkeallergi du har, så må du forholde deg til dette. Ta en skikkelig prat med legen din:)

    107. Er du seriøs nå? Her sitter du å klager på at du reagerer på melk? Altså, buhu. Hva med å skrive noen VIKTIGE innlegg som at barn som sulter ihjel.

    108. Allergisk mot (ku)melkeproteinet eller laktosen som er i melken? Hvis du kun er allergisk mot laktose, så kan du drikke/spise laktosefritt. Hvis du er allergisk mot kumelkprotein, kan du evt drikke geitemelk/havremelk/soyamelk, og kjøpe evt geitost i steden for vanlig ost av kumelk. 😊

    109. Skulle tro det var verdens undergang slik du skriver lol laktose kan du ble kvitt med hermlic metoden gode resultat

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg