JEG KJØPER MEG BOLIG!

Reklame | nelly

TOPP HER ⎟ BUKSER HER(20% rabatt på hele antrekket!) ⎟ SNEAKERS LOUIS VUITTON ⎟ VESKE GUCCI 

Hei dere! Jeg har lyst til å dele mer med dere om denne fasen jeg befinner meg i nå, hvor jeg skal kjøpe meg en bolig! Jeg antar at flere av dere kan finne det interresant. Jeg håper i hvert fall det!

Jeg har lenge hatt planer om å investere i bolig, og det er det jeg har spart til over en ganske lang periode nå. For å være mer konkret var det faktisk derfor jeg fikk meg en regnskapfører som ikke bare tar seg av regnskapet mitt, men som også hjelper meg med å være smart når det gjelder økonomien min.

Selve lånet har vært i boks ganske lenge nå, og det var ikke noe problem å få det av banken. Jeg vet at enkelte har ment at jeg ikke kjøper meg leilighet fordi jeg “ikke får lån av banken” eller “ikke har spart penger”, men det stemmer så klart ikke. Jeg både sparer mye penger OG jeg har for lengs fått lån. Problemet mitt frem til nå er derimot at jeg er skikkelig kresen og faktisk litt nervøs når det kommer til kjøp av bolig. For det første så har jeg ingen jeg kan “lene” meg på når det kommer til tips og råd, noe jeg har følt at jeg virkelig har behøvd. Og for det andre: det er mye penger det er snakk om, så derfor vil jeg være hundre prosent sikker på at boligen jeg kjøper er et sted jeg vil bli boende de neste årene. 

Etter å ha stått på egne ben siden desember med å se etter bolig og ikke kommet noen vei, bestemte jeg meg for å få meg en megler. Jeg har lyst til å få hjelp av noen som kan dette, og som vet hva jeg bør se etter og ikke. Heldige meg har fått en super flink megler som har hjulpet meg i rundt 2 måneder nå. Det er skikkelig trygt å ha en kunnskapsrik person med på laget, som kan veilede og hjelpe meg.

Så langt har jeg funnet én leilighet som jeg falt pladask for, og det skjedde så klart når jeg var i LA. Ali sendte meg bilder av leiligheten, i tillegg til at han dro på privat visning og hadde meg på FaceTime samtidig slik at jeg skulle få sett den “irl”. Leiligheten hadde alt jeg så etter, og jeg kan love dere at jeg var skikkelig gira på å få kjøpt nettopp den.

Budrunden var dagen etter og jeg holdt meg våken til langt utpå natt i og med at tidssonen i USA er helt motsatt enn her i Norge. Jeg la inn det første budet, og deretter var jeg i “krig” med en annen person i nærmere to timer, mener jeg? Til slutt endte det opp med at vi begge bydde langt over takst pris, så til slutt ga jeg meg. Det ble rett og slett for høy sum i forhold til hva leiligheten faktisk var verdt, så der måtte jeg tenke litt langsiktig. Ville jeg tjent like mye på den når jeg skulle solgt den i ettertid? 

Det var skikkelig kjipt at jeg tapte den budrunden og at den leiligheten ikke ble min, men nå har jeg i det minste fått vært med på hele den prosessen. Fy søren så nervepirrende det var med budrunde?! Jeg fikk skikkelig konkurranseinstinkt og var skikkelig sånn “ikke faen at jeg skal tape det her”, men så måtte jeg bare innse nederlag etterhvert. Haha! Bittersweet.

Nå krysser jeg fingrene for at en ny drømmeleilighet dukker opp i nærmeste fremtid, for det klør virkelig i fingrene etter å få kjøpt meg en egen bolig nå. Det å betale 29.000 kroner i leie her jeg bor nå merker jeg at jeg irriterer meg mer og mer over. Skikkelig unødvendige penger, men slik ble det ettersom jeg visste at dette kom til å bli en midlertidig løsning uansett og jeg var desperat etter å finne meg et nytt sted å bo. 

Slik ser altså denne boligjakt situasjonen ut for meg for øyeblikket! Det er en skikkelig spennende prosess, og jeg må si at jeg føler meg ordentlig “voksen” som nå skal investere i en egen bolig. Ikke minst er jeg forbanna stolt over meg selv som har spart opp en såpass høy sum og at jeg har fått lån uten hjelp av noen andre. De fleste får jo hjelp av foreldre når det kommer til egenkapital, men den muligheten har ikke jeg. Jeg har alltid måttet klare meg på egenhånd og jobbe hardt for det jeg har lyst på, og det har jeg klart nok en gang! At man er stolt må man få lov til å si.

La oss krysse fingrene for at jeg snart blir eier av drømmeleiligheten da, dere!! 🔑🏡✨

64 kommentarer
    1. Så gøy 😁 vi har ikke fått hjelp fra noen som helst så vi er også ganske stolte tiltross for å ha ett helt vanlig A4 liv med dårlig betalte jobber 🙂 lykke til videre!!

      1. Bodde dere hjemme hos foreldre mens dere sparte til det? 😉 apropos ikke alle er to heller. Så det hjelper jo på 👌🏻

        1. Vi leide 🙂 fullt klar over det, skulle jeg ikke få låv å nevne det at vi er stolte fordi? 😂 Jiisez

    2. OG, om man kommer i mål med drahjelp til egenkapital, skal man være forbanna stolt av seg selv da også 🙂 det kan være etter arv eller hva som helst. Så der skal du ikke sitte på din høye hest og se ned på andre som ikke har samme utgangspunkt som deg! Ikke alle kan ta ut 290 000 i mnd på blogging osv 😉

        1. Påstår du at inntekten hennes ikke er betydelig mye høyere enn andre i dette landet? Det sier seg selv etter hva man følger med på at hun gjør og har muligheten til. Det har aldeles ikke de aller fleste!

          1. Er jo ikke det som blir sagt. Men til tross for at hun fakturerer for 290.000 er dette før (blant annet) skatt.

    3. Det skal visst komme rekordmange boliger ut for salg etter påske, så håper du finner en du liker da 😊 Sykt kjipt å leie, vertfall til så høy pris!

    4. Hadde alle kunne tatt ut 290 000 i mnd på det du driver med, så tror jeg de fleste kunne kjøpt uten drahjelp på egenkapital. Men som det skal sies, du får muligheter få andre får. Så ikke vær for kjepphøy.

      1. At jeg har råd til det i dag kommer av hardt arbeid og slit. Jeg hadde ikke en krone på sparekonto for fire år siden, og jeg måtte ha to jobber for å få ting til å gå rundt ettersom jeg flyttet ut og sto på egne ben siden jeg var 17 år. Så jo, jeg synes absolutt at jeg har all rett i verden til å være stolt over meg selv og det jeg har fått til! 🙂

        1. Men du trenger ikke sitte å si det er noe bedre enn at de som får drahjelp som f.eks de med en inntekt osv ikke skal være stolt? Er det et problem for deg å sette boligkjøp som et gode for alle uansett betalt egenkapital helt alene eller ei? Du er rett og slett sløkket i den uttalelsen. Ikke kom og fortell at blogging f.eks og skrive bok, promotere, markedsføring er noe hardere enn sykepleie f.eks. En sykepleier på en inntekt sliter i dag! Du har hatt gullhår i ræva i tillegg til arbeid lagt ned, det er greien!

          1. Stikkordet ligger jo i din første kommentar, Lene: “hadde alle kunnet…”. Det er nettopp det: Alle kan ikke dra inn fete månedslønner på samme grunnlag som Isabel, fordi de ikke har valgt/hatt muligheten til å gå samme vei. De har ikke vært med på PH, eksponert seg foran hele Norge, operert seg, provosert, stått i stormen, etablert seg godt nok til å få samarbeidspartnere osv osv. Man kam selvsagt diskutere hvor bra, skadelig, rettferdig osv osv denne veien til penger er, men poenget er jo at Isabel har valgt en vei og satset på at det vil lønne seg (rent økonomisk hvertfall) og så langt gjør det det. Nei, det er ikke en rettferdig lønn mtp hvor underbetalt andre viktige yrker er (herregud, tenk på humanitære arbeidere f.eks), men det er jo ikke det I. påstår heller. Hun er stolt for den jobben hun har gjort på den veien hun har valgt. Vi kan være uenige om mye angående valgene hun har tatt, men det er vanskelig å si at pengene kommer av seg selv. Alle kan ikke dra inn like store månedslønner fordi de ikke har hatt lyst eller mulighet til å gå denne veien, og Isabel har vært heldig på mange måter som har fått alle mulighetene hun har, men hun har da bevist jobbet seg mot økonomisk sikkerhet “koste hva det koste vil” hva gjelder andre ting. La henne være stolt av det.

            1. Hva sier du til aleneforsørgere f.eks? Er du helt fjern i hodet ditt? Tror du det bare er å velge i vei for alle? Du må være en som bevisst skal skrive dritt tilbake til de som svarer bloggeren her. Makan.

            2. Øh, var den kommentaren ment til min Trine? Jeg sier jo at ikke alle har mulighet (eller lyst) til å velge samme vei som Isabel? Deriblant aleneforsørgere, folk som rett og slett ikke er like ‘heldige med’/kan spille på utseende osv osv. Er jo det som er hele poenget, at ikke alle “bare kan” bli store bloggere og tjene fett med penger, Isabel har dog VALGT, VÆRT HELDIG, HATT MULIGHETEN, men samtidig jobbet hardt for å kunne komme til det nivået hun er på idag (er jo ikke alle pærra-deltagere som klarer å holde på famen f.eks). Hun har VALGT utifra sine forutsetninger, men ikke alle har muligheten til dette – så hun har vært heldig (alt ettersom hvordan man ser det selvsagt) som har kunnet gjort det, også har hun vært “flink” som har klart det såpass godt. Tror ikke du har lest kommentaren min godt nok om du tolker det som at jeg bare bevisst skriver dritt til de som svarer bloggere, “makan” lol

          2. omg! her var det mye sjalusi. Når jeg leste dette innlegget så fikk jeg ikke inntrykk av at hun ser ned på noen andre. Det er et faktum at mange får hjelp av sine foreldre, jeg har også venner som har fått det. Og det er et FAKTUM at de som ikke har den muligheten til å få hjelp av sine foreldre må jobbe JÆVLI mye hardere for å komme seg inn på boligmarkedet. Og hvis du i det hele tatt vet en dritt om henne så har hun ikke hatt gullhår i ræva…et tips er å lese boken hennes så kanskje du får et nytt perspektiv. Hvis man sliter her i livet uansett yrke så har alle frihet og mulighet til gjøre noe med det. Det er ikke synd på dem som har slike yrker, de har valgt det selv….ALLE har frihet til gjøre akkurat det man ønsker med livet sitt. Ønsker man å syte, være sjalu å ikke komme noen vei med seg selv her i livet så har man det, og ønsker en å heie på andre, jobbe hardt selv og komme ut av dritten ja så har man det. En kan kun skylde på seg selv.

            1. Ikke alt trenger å være sjaulsi.. høres ut som dette er en som allerede har kjøpt. Må være lov å si noe tilbake om man opplever det som å skyve andre mindre heldige ned i dritten ved å sitte å skryte i ett vel?
              Det er mange der ute som ikke kan velge, det burde du og vite. Så det med å skylde på seg selv kan du ta med deg en annen plass syns jeg.

          3. Hei! Jeg har sykepleierlønn og har på 3 og klart å spare opp til å kjøpe bil for 100k, og spart over 200 000 i egenkapital. Hadde 50k på sparekontoen når jeg ble ferdigutdannet. Og ja, jeg har til nå bodd alene og betalt leige og alt annet. Så en sykepleier klarer også å få lån til leilighet helt alene uten hjelp fra mor og far. Nå er jeg 24 år og har klart å få lån på 2.6mill som er mer enn nok til å kjøpe leilighet for i min by.

            1. Det gjelder fremdeles ikke alle, ikke aleneforsørgere og ikke kronisk syke heller. Så at du alene kan klare det ved å leve på sykepleierlønn er jo innafor når du selv kan velge å leve på nudler eller spare masse på andre utgifter når du kun har deg selv å tenke på. Men skal du da trykke ned de som har mer enn seg selv å tenke på? Ved å si at du klarer det? Begriper meg ikke på sånne som dere.

            2. Men hadde du klart det om du måtte ha nesten 400 000 i egenkapital? Du hadde brukt lang tid. Med mindre du bor på steder som Sogn og Fjordane eller Møre og Romsdal. Da er det mye lettere for folk flest. Hjelp av mor og far. Du får det til å høres ut som det er gale på noe måte? Hadde du følt nederlag om dine foreldre hadde hjulpet deg i gang? Vært kausjonister f.eks? Folk trenger profesjonell hjelp spør du meg om man skal drive å tenke sånn. Man jobber for å få ting til å gå rundt. De aller fleste gjør det uavhengig av det ene eller det andre.

            3. til Amalie: Du sier på bakgrunn av min kommentar at jeg mest sannsynlig har kjøpt. Det er feil. Jeg har 18000 på BSU, en samboer på gjeldsordning som på grunn av det har kun 14000,- til livsopphold. Selv har jeg en deltidsjobb, men det jobbes HARDT for å få en fulltidsstilling, og har til tider sjonglert to jobber. Så, nei vi har ikke kjøpt noe selv. Alle valg i livet har konsekvenser i en eller annen form Amalie, så ja en kan kun skylde på seg selv. Og gjett om JEG skylder på meg selv, men jeg har lært av mine valg og vet nå hva jeg IKKE skal gjøre videre frem i livet. Alle som er friske, som kan jobbe, kan ta en utdanning har et eget valg om veien videre. De som har vært uheldige som er uføretrygdet mm, selvfølgelig laster jeg ikke dem for det. Når det gjelder de som er aleneforsørgere så ja, det er vanskeligere men absolutt ikke umulig å klare noe ved HARDT ARBEID( som sykepleieren over). Forøvrig SYKT bra jobba!!!

              Om du syns hun skryter, så ja vell…går det utover deg? Du velger selv å lese hennes blogg. Så istedet for å rakke ned(dobbeltmoralsk), så ta heller å gjør noe positivit for andre, eller deg selv. Bli heller inspirert og motivert.

    5. så sykt kult! veldig imponerende å klare det i så ung alder, og på egenhånd. inspirerende også. håper finner drømmeboligen din snart 😄

    6. Enig med de andre over her, synes du er veldig heldig som har så høy inntekt og muligheter til å spare opp egenkapital på kort tid. Jeg har lav inntekt, alenemor og aleneforsørger og ingen mulighet til å spare noe dessverre. Ønsker sterkt å kjøpe meg en bolig til meg og barnet mitt. Men dessverre har jeg ikke egenkapital og da får jeg ikke lån i banken. Skulle vært en menneske rett for alle alene foreldre å fått kjøpt seg egen bolig. Dessverre veldig urettferdig. Synes du er veldig heldig!

      1. Amen det du skriver her! Setter ting i perspektiv! Jeg er alene med en sønn men har fått kjøpt meg nå nettopp en fin leilighet. Ikke gi opp håpet! Og det er ingen nederlag i å trenge hjelp til egenkapital.

      2. Nei, det burde virkelig ikke være en menneskerett å eie bolig fordi du har barn. Dette er ditt valg, og burde ikke belaste alle andre ihht skatt.

    7. Jeg var 26 år da jeg om mannen min kjøpte oss leilighet ☺ Veldig stolt av å være eier istedet for leier. Nå er det noen år siden, og nå vil vi ha eget hus ☺ Lykke til med boligkjøp, du vil ikke angre, når du finner det du vil ha ☺☺

    8. Såå gøy å høre, Isabell!! Håper du vil dele litt mer rundt prosessen og kanskje litt hva du ser etter i en leilighet etterhvert😊 gleder meg på dine vegne!!

    9. Du sløser jo penger på klær og dyre vesker
      Hvordan kan det være å spare?
      Får du fleire milioner eller på bloggen?

    10. Du tjener flere millioner på bloggen i året og lever et luksuriøst liv. Flott du likevel har klart å spare til egenkapitalen og allerede har fått lån. Veldig smart å kjøpe fremfor å leie selvsagt, og du får nok tak i en super leilighet! 😊 Hva har du satt som tak på kjøpspris? Blir spennende tider fremover. Lykke til! 👍

        1. Skjønner ikke hvorfor noen “Hanne”, må være ekkel. Selv om noen lurer på noe, er det unødvendig å svare med hersketeknikk….., vet du ikke hva en leilighet er???. Det er jeg sikker på at hun gjør. Den lille kommentaren sier fryktelig mye om deg.

      1. Du forveksler nok bare ordet “bolig” med ordet “enebolig”, som er et frittstående hus eller en villa. En bolig er derimot rett og slett et helårs bosted for én eller flere personer. 🙂

    11. Åh jah 🙂 Gled dæ te den dagen 🙂 Det e så digg og kjøpe hus <3 Æ trives ikje i leilighet, så ble hus på mæ 🙂 Anbefale hus fræmfør leilighet for i hus kan du bråke så mye du vil og høre høy musikk osv uten klaging, men det kan du ikje i ei leilighet og det trækk mye ned spørr du mæ:-) Så næi, kjøp dæ hus me basseng, <3 Du vil trives mye bedre me hus enn me leilighet <3 Det vet æ og det førtjæn du <3 Bruk heller pængan på no mer fornuftig enn kjøp av leilighet 😀 Æ trur du vil angre ætter kvært og må begynne og sælge og da e det vældi vanskelig :-/ Me hus e det mer frihet og man kan gjøre det man vil uten klaga og div som te slutt kan bli ett jævlig stort problem.. så tænk før du hoppe inn i no så unødvendig som ei leilighet 🙂

      Klæm <3

      1. Ikke alle vil bo i hus og med alle forpliktelser som da følger. Maling, plenklipping, snømåking etc. Selv har jeg aldri hatt lyst til å bo i hus selv om jeg har råd til det. Leiligheter koster ofte mer enn hus fordi folk flest vil bo lettvint.

    12. masse lykke til og huske boligkjøper forsikring -eg sitter i en mølje nå pga skjulte feil og mangler i min nye bolig

      Blir spennende å følge deg i prosessen 🙂 <3

    13. Syns det er drit bra av deg og ha spart opp så mye og jobbet så hardt for det!!!! Sykt power🥳🥳🥳 men, må bare legge til at «de fleste» absolutt ikke får hjelp av foresatte med egenkapital osv. Er et fåtall som får det…

      1. Veldig mange trenger det i dag og det er det ingen problemer med. Du har ikke kunnskap om dette ser jeg. Om å gjøre å være sykt power? Det er sykt power å låne i banken og ser man vekk fra egenkapital. Djeez.

    14. Hva med å kjøpe et hus? Litt på utsiden av Oslo, med kort avstand. Man tjener mye mer på å ha et hus. Du som har ofte besøk, kan ha flere rom, hage med grilling på sommeren osv.

    15. Åh, det er så spennende med boligkjøp! Krysser fingrene for at du finner noe du liker nå etter påsken 🙂 Men det er lurt å ikke henge seg helt opp i at leiligheten skal være helt perfekt. Beliggenhet og planløsning er det viktigste, for resten kan man gjøre noe med (og selv om det koster en del å sette bort oppussing, så kan man allerede ha spart mange penger på å kjøpe en leilighet ikke alle vil ha, og dermed fått lavere pris 😉 Og så må jeg bare si at jeg synes du var fornuftig som ga deg i budrunden når leiligheten gikk så langt over takst. Lykke til 🙂

    16. Kan du være så snill å si hvilken modell Donna/Nina har i Louis Vuitton-vesken sin, som man kan se på et bilde i innlegget “Brunch med jentene”? Har lett overalt etter den, men finner den ikke..

    17. Helt fantastisk hva du har fått til🎀
      Håper du aldri slutter å blogge
      Savner litt mer blogging og bilder (med antrekk)😁

    18. Jeg heier på deg. Har til nå eid 3 leiligheter og 2 eneboliger siden jeg var 21 år sammen med samboer (er 36 nå hvis det har noe å si). At du betaler 29K i husleie dekker vilt mye i boliglån! Den beste investeringen du gjør er å kjøpe ditt eget. Om det kanskje ikke er drømmestedet først, så ender du der til slutt. Er så glad for at jeg/vi entret markedet så tidlig og nå sitter på drømmeboligen vi alltid har drømt om. Gleder meg til å følge deg:)

    19. Hei!
      Jeg har et lite spørsmål til deg 🙂
      Ser du har sneakers fra Louis Vuitton.
      Er du fornøyd med de?
      Vurderer og gå til innkjøp av et par Sneakers fra LV, men ville høre med noen som har de først 🙂

    20. Ønsker deg masse lykke til på boligjakten, Isabel <3
      Dette er velfortjent!

      Jeg var for noen år siden alenemor med en sønn hvor jeg med hardt arbeid klarte å kjøpe leilighet helt alene, uten drahjelp fra mor/far. Man må spare, ikke kjøpe unødvendige ting og hele tiden finne billigere løsning, så klarer man det 🙂

    21. Utrolig mange spydige mennesker her, som tydeligvis ikke vet hvor hardt du har jobbet, og tror pengene kommer av seg selv.. Ja, hun tjener ufattelig mye, men hun har óg vært nærmere bunn engang, men gått all in for å jobbe med det hun ønsker:) Når man lykkes har man all rett til å være stolt av seg selv. Husk at det er ikke bare bare å bli en av norges største bloggere.
      Stå på Isabel! Håper du finner din perfekte bolig, det fortjener du!

    22. Hei. Jeg lurte på hvor den gule korte jakken din på snap er ifra? Så vil jeg bare nevne at jeg har lest boken din, jeg er mektig imponert over personen du har blitt! Fikk så vondt i hjerte av å lese om lille Shirog. Tenk å være så sterk.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg