“JEG HAR BLITT VOLDTATT”

Jeg har blitt voldtatt. Jeg aner ikke hvor mange ganger vi fikk höre nettopp den setningen da vi var på Rhodos. Jeg kan love deg at det må ha vært minst 10 ganger, og det er rimelig sykt. Det skjedde som oftest i barstreet på kveldene når folk var fulle og det var god kok på klubbene. Vi er alle bevisste på at voldtekt er en ting som desverre skjer i slike omgivelser med masse alkohol og festing. Derfor er det ikke så overraskende at folk kommer frem til en med den påstanden. Det syke er at dette ble misbrukt av utallige jenter. Jeg husker spesielt godt den ene kvelden.

Jeg og Sara var på vei til der vi bodde for vi skulle skifte klær. I det vi går ut fra barstreet ser vi en jentegjeng som sitter rundt en jente som gråter. Vi går selvsagt bort for å høre om det går bra og om de eventuelt behøver hjelp. Vi blir fortalt at jenta har blitt voldtatt. Ikke nok med det, men hun har blitt voldtatt av to gutter som jobber på Grabbarna Grus. Jeg og Sara ser på hverandre og begge to koker over av sinne. Hvordan i helvette kan VÅRES workers gjøre slik?! Vi trøster jenta (la oss kalle henne for B) og prøver å roe henne ned. Etterhvert blir hun med tilbake til Grabbarna Grus for å peke ut disse to som har utsatt henne for dette. Vi blir sjokkert når hun viser oss hvem det er. Jeg og Sara ser på hverandre og skjønner absolutt ingenting. Hæææ??? De??? De er to av de mest godhjertede guttene på hele øyen, og det finnes absolutt ingenting vondt i dem. Vi vil selvfølgelig ikke tvile på stakkars B, for hvordan kan hun være så i fra seg dersom dette bare er påfunnet? Nei, – ingen lyver om sånt! B går og setter seg ved jentene sine mens jeg og Sara tar med oss guttene for å høre hva faen som har skjedd. De skjønner ingenting. “Voldekt???”, de er helt sjokkert. Det de derimot forteller oss er at B ble med dem hjem for en tre-kant. De har til og med film av hva som foregikk, da alle synes det var en morsom idè å filme det (haha, ikke spør). Jeg kan si så mye som at det absolutt IKKE var en voldtekt, ikke i nærheten engang. Denne jenta koste seg rimelig mye om man kan si det slik… Guttene blir med oss tilbake til B og konfronterer henne. Hun blir super nervøs, og det står over hele ansiktet hennes at hun er flau og at hun skjemmes. Det ender opp med at hun innrømmer at hun løy. Det viste seg at den ene gutten hadde avvist henne i ettertid – derfor hennes syke oppførsel. Senere på kvelden var hun i topp humør og festet som om det var hennes siste dag på jord. Dagen etter kom hun å beklaget seg til oss samt til begge guttene. Hun hadde tydeligvis vært for full. Yes, for full. Altså…

Samme kveld setter jeg og Sara oss ned ved en pizza-sjappe og trykker innpå med litt nattmat. Da kommer det bort to søte jenter, som ville ta bilder sammen med oss. Kjempe hyggelig! Vi pratet en liten stund med dem, før hun ene plutselig slenger frem armen sin. “Se på armen min. Ser dere blåmerket?”, sier hun mens hun peker. Det var et ganske stort blåmerke også, og det så ikke mye bra ut. “Jeg har blitt voldtatt”, fortsetter hun. Jepp. Vi blir helt i fra oss igjen. Denne gangen kan det vel ikke være tull? Vi fortsetter samtalen og spør henne hvordan dette har hendt. Før jenta får tid til å svare ferdig, avbryter venninen hennes. “Du har faen ikke blitt voldtatt, det var da jeg reiv deg i armen da vi skulle opp i heisen på hotellet i går! Og det vet du jævlig godt”. Hun beklaget så mye på sin besteveninnes vegne, for hun hadde nemlig gått rundt å sagt dette til flere tidligere den kvelden. Altså, er det mulig?

Jeg synes at det er helt sinnsykt. Tenk å bli beskyldt for å voldta?! Helt ubegripelig. Dette skjedde altså flere ganger. Jeg forstår ikke hvordan jenter kan lyve om sånt. Er det for å få oppmerksomhet? Sympati? For å oppnå litt drama og spenning? På andres bekostning? Virkelig? Vi ble helt sjokkerte. Det er så synd at det blir såpass misbrukt, for tenk om en jente faktisk har blitt voldtatt en kveld. Da vil hun ikke bli tatt like seriøst som hun fortjener. Det er virkelig synd. Utrolig synd. 

Man tuller ikke med såpass alvorlige situasjoner. Punktum.

37 kommentarer
    1. Er så utrolig enig med deg! Slike ting skal ikke tulles med, jeg skjønner virkelig ikke hva som skal oppnåes med det. Tenk hvor ille det er å bli anklaget for noe man ikke har gjort, og enda værre: tenk hvordan utfallet for den uskyldige personen kunne blitt dersom saken hadde blitt tatt videre!

    2. YES! Takk for at du belyser at løgn rundt dette temaet er et utbredt problem, og det er faktisk et psykisk overgrep mot den som blir beskyldt for det! Tar av meg hatten for at du tar opp dette! 👏🏼

    3. Ja, det er et stort problem når noen (jenter som gutter) omtaler noe som en voldtekt når det faktisk ikke er det. LIKEVEL er det en ting du skriver som plager meg veldig: “De har til og med film av hva som foregikk, da alle synes det var en morsom idè å filme det (haha, ikke spør)”. Vi har alle ansvar for egne handlinger, men med dagens mobilbruk og spredning av ting over nett er det søren meg ikke noe å le av at man filmer sex med en drita full jente som ikke er i stand til å tenke klart. Det at guttene viser videoen til andre, og du likevel synes de er godhjertete sier noe om hvordan din tankegang er. Man kan være et offer uten å ha blitt voldtatt.

    4. Skulle ikke vært lov å lyve om noe sånt. Min x-bestevenninne løy om at en felles bekjent av Oss hadde voldtatt henne. Jeg kuttet kontakten med henne tvert, og vi har ikke smaket sammen på 4 år.

    5. Selv har jeg opplevd voldtekt i nærmeste familie, kjenner også noen som har opplevd voldtekt og vet om flere som har meldt flere falske voldtekter. Dette er egentlig helt sykt at de som faktisk må oppleve dette til slutt ikke blir trodd på fordi det er flere som melder ifra om falske voldtekter flere ganger. :-/ kan ikke fatte at noen har hjerte til å kødde med noe som er så alvorlig! Og det ødelegger dessverre mye for mennesker som faktisk opplever dette. Det er ikke en “kul” status å ha at “jeg har blitt voldtatt” så kan ikke fatte disse jentene som anmelder falske voldtekter!

    6. Hei du har utviklet deg til å bli en god blogger! I starten så var bloggen din litt sånn klisje og kjedelig slik som de fleste blogger, men i den siste tiden har du begynt å skrive bedre og bedre. Godt jobbet!

    7. Ser poenget ditt, men litt ironisk at du har overskriften “jeg har blitt voldtatt” for å få lesere også handler blogginnlegget ditt om at man ikke skal kødde med det? er jo akkurat det du gjør. De som ikke leser blogginnlegget tror jo at du har blitt voldtatt? Som mest sannsynlig var intensjonen din for å få både lesere og oppmerksomhet.

    8. Men hva får deg til å tro at det er greit å bruke den overskriften? Ser du ikke selv at det er et rop om sidevisninger og nye lesere? Ugreit

    9. Helt enig. Men unøvendig å fremlyse innlegge med overskriften “Jeg har blitt voldtatt” som i at du har blitt de selv. Så du gjør de samme litt halveis, for å få oppmerksomhet.

    10. når jeg var på grabbarna grus, var det to jævlig ekle fyrer som jobbet der, så kan være dem. De drev og tok på låret mitt, selvom jeg sa stopp.

    11. det at hun bruker “jeg har blitt voldtatt” med hermetegn er ikke egentlig så galt spør du meg. ja det er ironisk, men det passer utrolig godt til teksten hun skriver. den handler tross alt om folk som lyver om voldtekter

    12. Jeg HAR blitt voldtatt, og skjønner heller ikke hvordan noen kan lyve om noe sånt. Hadde aldri falt meg inn. Det er trist at noen gjør det, for det ødelegger troverdigheten til de som faktisk har blitt utsatt for overgrep.

    13. Selv har jeg blitt voldtatt 2 ganger, å blitt lagt inn x antall ganger pga disse hendelsene! Jeg har lært meg å leve med det, å det er bare noe jeg må respektere at det har skjedd, men at jeg ikke er blitt det nå etter at jeg har politianmeldt det.. Men Politiet her jeg bor er bare så korka i hode at de GIDDER FAKTISK IKKE Å GJØRE NOE MED DET!
      Så det vil si at de har henlagt hele driten, de har sendt ALT jeg har sagt til Politiet til han som faktisk gjorde dette mot meg! så han sitter med ALT som jeg har sagt.. Heldigvis har jeg ei venninde som hadde dette på PC en sin da han idioten fortalte at han hadde fått dette på mail! så nå har jeg også det han har sagt.. Men nok om det, Det er alikevell ikke noe jeg skriver på en blogg for å få mest mulig lesere, selv om det du skriver er mye sant! men ikke alt skal deles på nett! Dette innlegget har faktisk gjort at jeg ikke leser bloggen din lenger!
      Så takk for meg!:)

    14. Herregud!! Trenger ikke å skrive sånn på nette, synes synd på hu som opplevde dette.. selv om det var galt va henne.

    15. Dere kan jo tenke dere hvordan det føles for oss gutter når jenter drar den så langt med å politianmelde oss for uten at det faktisk har skjedd noe. Det har skjedd meg ved 2 tilfeller fordi jeg rotet med 2 jenter på en uke. Det jeg ikke visste var at disse var bestevenner og råtnet seg mot meg for å ta hevn da jeg ikke ville noe mer.. Det beste er at jeg sliter med det enda, jeg klarte ikke å gå på skole mer og nå sitter jeg med utrolig lav selvtillit og med ca null fremtidsutsikter for meg. Jeg har aldri vært en særlig sterk person så det gikk hardt innpå meg. Enda bedre ble det ikke når de gikk rundt å fortalte det til alle. Jeg ble kjent som “han som voldtok” når jeg møtte nye fjes. Jeg holdt meg hjemme nærmest hele tiden og var ikke ute på byen på nesten over et år.
      Det er faktisk ganske deilig å lese at NOEN tar opp dette. Fordi det er åpenbart null risk å si det om dagen. Du kan si det og stå frem og alle vil gi deg oppmerksomhet om du skulle trenge det.
      Uansett. Jentene slapp unna og jeg fikk beskjed av politiet at det ikke var vits å anmelde de for falsk anmeldelse.
      Overskriften er det ikke noe galt med. Hadde hun selv blitt det så hadde hun ikke skrevet ” ” foran og bak. Jeg skjønte med engang at det dreide seg om noen andre som hadde sagt det.

    16. Hei!
      På mange områder er jeg så utrolig enig med deg. Selvsagt er det fryktelig når jenter lyver om å bli voldtatt, da dette faktisk er noe av det verste som kan skje med deg, eller noe av det verste å gjøre mot andre. Å lyve om noe sånt er faktisk ulovlig, og man kan bli straffet ganske hardt om man beskylder noen for å ha voldtatt deg om det ikke er sannheten.
      Jeg vil likevel poengtere en av de tingene du skriver, for det var en setning du skrev som jeg la veldig godt merke til og som blir litt misvisende ved budskapet ditt. Jeg vet at mange jenter også tenker/har tenkt (inkludert meg selv en periode) det samme som deg, så jeg ønsker å ta opp dette som en tankevekker til jenter generelt da jeg synes det er så utrolig viktig å huske på;
      Du skriver bla. annet “De er de to mest godhjertede guttene på hele øyen og det finnes absolutt ingenting vondt i dem”. Dette var en setning som gjorde meg ganske sjokkert, for så utrolig naivt det hørtes ut! Det er så utrolig lett å tenke sånn, og jeg vet det godt selv fordi jeg gjorde akkurat det samme. Men det er så feil som det kan få blitt! Seeeelvsagt kan de godeste menneskene man kjenner også finne på å gjøre noe så grusomt som å voldta noen – og spesielt ved de rette omstendighetene. Man skulle ikke tro det, og man vil ikke tro det, men det er faktisk helt sant. Her var dere i tillegg på fest i utlandet med alkoholpåvirkede gutter og fulle jenter – perfekte omstendigheter om man ønsker å voldta noen med andre ord! Visste du at flertallet av de som blir voldtatt kjenner vedkommende godt og stolte mye på han/henne? Jeg har en mor som jobber med akkurat dette, så dette ligger det mye fakta i. For ekstremt mange jenter som har opplevd å bli voldtatt, ble dette nettopp gjort av noen de trodde de kjente godt og som de så på som en “som aldri ville gjort noe sånt”. Gang på gang skjer voldtekter når en man trodde man kjente, plutselig endrer personlighet og gjør det “utenkelige”.
      Selvsagt skal man ikke gå rundt å være redd for alle man tror man kjenner, men man skal i hvert fall IKKE være så naiv å tenke eller si at “h*n ville ALDRI gjort noe sånt” – for det kan man faktisk ikke vite, uansett hvor godt man mener å kjenne noen. Jeg tror nok ikke du mente det sånn, men jeg tror jeg ville vurdert å fjerne akkurat den setningen, for det ble veldig feil i den settingen her og det ødela litt det poenget du ønsker å få frem med innlegget. Dessverre er dette en så typisk naivitet vi jenter har uten at vi legger merke til det engang, og som igjen kan få brutale følger når de kunne vært minsket.
      I innlegget virker det som om du bruker nettopp dette med at guttene virker så godhjertede som en unnskyldning til hvorfor man i verste fall ikke skulle tro jenta, selv om dere heldigvis valgte å tro på henne. I mange tilfeller skjer det at jenta ikke blir trodd fordi guttene er kjente for å være de snilleste og hyggeligste på jord. Det er den største fella å gå i – for de som voldtar er som regel EKSTREMT flinke til å virke godhjertede, omsorgsfulle, snille, til å stole på osv. helt til han/hun skifter personlighet. Jeg er glad dere passet på å sjekke ut jentas historie før dere avfeide det hun sa, men husk at mange ikke gjør det fordi de tenker at guttene de kjenner aldri vil gjort det.
      Det er superduper viktig at man ikke glemmer det, for jeg tror helt ærlig mange jenter kunne unngått å bli voldtatt om de ikke var så naive og ble med gutter alene som “de kjenner”. Vær alltid to!! Jeg synes innlegget ditt er kjempebra så lenge du tenker på å fjerne akkurat det der! Du ønsker vel å formidle det rette budskapet, regner jeg med 🙂
      Stå på videre! I forhold til dette med å rope “ulv, ulv” og lyve er jeg helt enig med deg i 🙂 Klem

    17. Det var ei jente som løy om at typen min hadde voldtat hu før vi blei sammen fordi han ikke ville ha noe med hu å gjøre. Når jeg konfronterte hu blånekta hu for det. Nå har hu sagt det samme løynen flere ganger for oppmerksomhet! Den kjærringa har visst blitt voldtatt minst 10 ganger:’) Hu holdte seg hvert fall langt unna oss etter en liten alvorsprat!

    18. Jeg tror at mange av de som lyver om slike ting søker etter empati og medfølelse og trøst fra andre fordi de kanskje ikke får det når de trenger det hjemme ellers.
      Jeg har venner som jeg vet vil være der for meg når det skjer noe. De er noen av de beste menneskene jeg kjenner i hele verden.
      Men ingen burde gå rundt å si at de har blitt voldtatt o.l når det faktisk ikke har skjedd. Det er drøyt og usmakelig. Det er ikke noe du går rundt og sier til alle andre når det faktisk ikke har skjedd. Slike ting er helt forferdelig og er ikke noe å “tulle” med. Det er litt som å rope “ulv,ulv” når ulven ikke er der. Hva om noen lyver om dette mange ganger, også skjer det faktisk en dag?
      Det er ikke voldtekt dersom det skjedde frivillig. Om de hadde holdt henne nede og tvunget henne hadde jo saken derimot vært en ganske annen.
      Hun gjorde det frivillig slik jeg forstår det og kunne sikkert gått ut av rommet og sagt stopp når som helst.
      Men det bør i alle fall ikke brukes om du skal fiske etter empati fra noen eller skape litt drama for moro skyld. La heller være. Ta vare på den gode stemningen og kos deg i stedet.
      ——–
      Ha en fin dag videre 🙂

    19. Dette er upasselig og dele. Det er faktisk ikke greit det du holder på med her, og den overskriften jeg så på facebook. Jeg fikk klump i halsen, man pleier da ikke å skrive om slike hendelser i offentligheten men da jeg trykket inn ble alt forandret! Jeg ble rett og slett sinna. Din overskrift suger. Den rett og slett suger, plis slutt det du gjør. Hvorfor denne overskriften? hvorfor ikke bare drite å i lure mennesker til å få lesere. Mange mennesker sliter allerede etter å ha blitt seksuelt mishandlet og det å bare lese det på nettet, rett ut på denne måten er vanskelig. Tenk på noen andre enn deg selv, jeg blir kvalm.

    20. Da jeg gikk i 2 klasse på barneskolen skjedde det med meg. Faren til en venn. Jeg fortalte tingen ting før jeg gikk i 9 klasse. Er nå 12 år siden og jeg lider ekstremt enda. Kjæresten min, 2 kamerater og foreldrene mine vet om det, men ingen andre. Det er IKKE noe noen er stolt av og fortelle noen. Jeg lider psykisk med dette hver dag. Jeg har hemninger i hverdagen som eks angst for en rekke ting, som foreksempel være alene eller gå i butikken alene. Jeg er flau over det som har skjedd. INGEN skal tulle med det temaet (liker ikke ordet). Det er noe av det som ødelegger mennesker mest i mine øyne. Etter erfaring er det ingen ting du skulle og få oppmerksom het om. Vi er så klart alle ulike.
      Synes det var et bra tema du tok opp.
      Velger og være anonym.

    21. Dette er grunnen til at jeg tar avstand, det er lett for en gutt/mann og få skyldfølelse selv om vedkommende ikke har gjort noe galt.
      Jeg avviser alle jenter som er interessert i meg, jeg prater gjerne hyggelig men ikke noe mer enn det.
      Angsten for at sånne ting skal skje er for stor til at jeg vil åpne meg mer enn bare en hyggelig samtale, av og til føler noen av de seg såret fordi de blir avvist når det kommer til stykke.
      Men det er ikke fordi jeg har noe i mot jenter eller såre jenter, vil heller ikke være overlegen eller egoistisk.
      Har en bekjent som ble anmeldt av sin x kjæreste
      der det var henne som la opp til det selv og inviterte han til å gjøre det for så å anmelde han etterpå.
      Han hadde jo ikke voldtatt kjæresten sin så han ble jo selvfølgelig frikjent men tenk deg den følelsen man sitter igjen med etter en sånn hendelse.
      Det er jo naturlig for de fleste vanlige gutter å tenke er det noe jeg har missforstått av signaler, er det noe jeg har gjort galt? Man blir jo helt ødelagt for resten av livet egentlig. Dette var for 5-6 år tilbake da han var rundt 18 år og han har kjæreste i dag så han har heldigvis kommet seg over det, men det er det mange som ikke gjør og jeg tør ikke i det hele tatt fordi jeg har angst for at det samme skal skje meg.
      Jeg er glad på hans vegne at han har kommet seg over det og har fått seg en ny kjæreste i dag og at de er lykkelige sammen. Det er en noen år siden jeg har møtt han nå men har fått informasjon via melding og nett.
      Jeg er ikke homofil, noen mobber meg for at jeg er det selv om jeg ikke er det. Folk må gjerne kalle meg hva de vil, mobbe meg for hva de vil, si at jeg er usosial og ikke har noen venner. Mulig det kan virke overlegent men jeg er veldig fornøyd med meg selv.
      Jeg trenger verken venner eller kjæreste for å ha det bra inni meg og oppleve gode ting, jeg kan gå meg en tur i naturen og nyte det. Jeg har gode foreldre jeg er veldig glad i, jeg har fast jobb. Føler meg veldig vellykket selv om andre ikke syns det.
      Jeg oppfører meg ordentlig, er snill, medmenneskelig, høflig, hjelpsom og viser respekt for andre mennesker. Det gleder meg at andre har det bra og spesielt hvis jeg kan hjelpe andre og løse deres problemer. Da blir jeg enda mer glad. Enten det er i jobb eller privat sammenheng. Det å hjelpe andre er noe jeg gjør med stort hjerte uansett hvilket kjønn det er, barn, ung, voksen, gammel, familie, kjærestepar eller enkeltpersoner.
      Veldig bra tema, ønsker å være anonym, ikke i frykt for at jeg selv skal bli mobbet men av hensyn til pårørende og slektninger skal ta det ille opp og få problemer.
      Hilsen mann, 25 år.

    22. Jeg har hørt disse historiene hundrevis av ganger, damer blir voldtatt også blir de så sjokkerte at de ikke gjør noe. De reagerer ikke, man får inntrykk av at de kun venter på at han skal bli ferdig. Kvinner er nødt til å lære noe veldig enkelt; for at en mann skal kunne voldta, så må han dra frem det mest sårbare punktet på kroppen. Jeg tror ikke dere forstår hvor sårbar en mann er da. Hogg tak i utstyret så fort dere får sjansen og dra alt dere orker. Riv det av. Ingen mann står oppreist etter det. Jeg har selv brukt dette trikset for å stoppe aggresive, fulle menn jeg ikke hadde tid til å slåss med. Jeg hogger tak i skrevet deres og klemmer og drar alt jeg klarer. Har ennå ikke møtt noen som klarte å stå oppreist etter det. Så for guds skyld, bruk hodet. Menn er bare mennesker de også og de har flere svake punkter. Men hvis dere ikke gjør noe, da må dere regne med å bli brukt ja. Lær dere grunnleggende selvforsvar og slutt å klag. Alle bør være i stand til å forsvare seg selv og mennesker er ikke vanskelige å stoppe hvis man vet hvordan.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg