Mine nærmeste venner er de falskeste jævlene.

Det er ikke like lett alltid, dette med venner. Spesielt ikke når man ikke er en A4-person lenger. Jeg har faktisk ikke så mange venner lenger. Etter at livet mitt forandret seg silte jeg ut mitt nettverk. Jeg sorterte ut de falske menneskene jeg hadde i livet mitt. For falskhet var en stor del av “vennskapet” folk hadde til meg. Spesielt der jeg ble oppvokst. Folkene derfra er de verste, om jeg nå skal være helt ærlig og legge kortene på bordet. De er jævlig falske. Kanskje ikke mot andre, det kan jeg ikke uttale meg om, men mot meg er de virkelig det. Spesielt han ene.

Jeg har alltid vært en jente som har hengt mye med guttaboys. Jeg har ofte opplevd mye drama og sjalusi fra jenter og derfor har jeg alltid foretrukket guttene. De er så chill å omgås med, for de driter bare i. Haha. Det er liksom bare gøy. Dessuten har jeg vært en skikkelig fotball-jente i tenårene. Fra jeg var typ 12-17 år spilte jeg fotball hver eneste dag, sammen med them boys. Det var 3-4 gutter jeg var supergod venn med, som jeg verdsette høyt og var utrolig glad i. Vi hang og var gode venner helt frem til deltagelsen på PH. Da raknet det. Da forstod jeg virkelig hvem som var mine ekte venner og ikke.

Ikke en eneste fra oppveksten min har jeg et godt forhold til den dag i dag. Eller jo, Olav. Han har vært min bestevenn siden jeg flyttet i fosterhjemmet og han har jeg fortsatt kontakt med. Han er gull verdt og er den eneste som ikke har endret seg eller begynt å oppføre seg annerledes. Uten om Olav har jeg en til som jeg var veldig nær. La oss kalle han for B. B har betydd veldig mye for meg opp igjennom årene. Han var den jeg pratet med når jeg trengte å snakke, han var den som forstod og støttet meg. Han var også den jeg hadde det gøyest med. Men nå? Nå er han en jeg har ekskludert fra min venneliste. Ikke bare på Facebook, men også i mitt liv. Dagen det kom ut hvem årets Ph deltagere var, begynte kommentarene. Ikke til meg direkte, men på TV3 sin facebookside. “Hahahah!!! Fyfaen så flaut”, “herregud så desperat”, “døøør!”. Også drev de å tagget hverandre. Jeg ble lei meg. Jeg ble faktisk veldig lei meg. For hvorfor drev de på sånn? Greit nok, ikke alle synes paradise er så jævlig kult og det er jo helt greit! Men å drive å kommentere sånn om deres “vennine” var jo å synke litt lavt, synes jeg. B var en av de verste. Jeg ble sykt sjokkert, han var den siste jeg hadde forventet meg det av. Etter at han kommenterte piss, skrev jeg til han. Jeg syntes at det var dumt og jeg forstod ikke. Han svarte med at “det var jo bare tull, loool”. “Det fatte du vel!”. Nei. Det jeg derimot fattet var at han skulle tøffe seg for resten av saueflokken som lo så godt på facebook. Det var det jeg fattet.

En stund gikk, og plutselig kommenterte B på et instagrambilde jeg la ut. Jeg leser alt jeg får, og da jeg kom over hans navn stoppet jeg opp. “Du er en stor cellulitt” eller noe i den duren hadde han fått seg selv til å kommentere. Jeg så på hans profil senere, og da så jeg bilder han har lagt ut hvor han har hashtagget mitt navn. Alt er så jævlig ironisk og hånende. Alt for å le av meg. Jeg fattet jo nå at B ikke var min venn. Jeg unfollowa han på instagram, og en stund etter fikk jeg “hvorfor har du unfollowa meg?? Blitt for kule for dine gamle venner nå?”. Som om det smalt fra rett kjeft. JEG, for kul? Eller DE for kule? Followen min var det som betydde noe. Han trodde at han og gjengen sin som var mine tidligere kompisser kunne kommentere nedlatende og le av meg, mens jeg bare skulle sitte å ta i mot. For det var jo kødd.

For noen få uker siden fikk jeg nok og sa i fra. Slik gikk min melding: “Asså eg synes at det e så teit med dette opplegget. Som ******* og, kommentere på min vegg for å få “likes” av dåkk Undheimsfolk for å så gå å le for det e ironisk. Kortid har eg snakt med ******* sist? Koffår sko han liksom gitt meg et jævla hjerta på min vegg? Også like dåkk, og ler. Asså, kan dåkk ikkje bare gå videre med livet hvis eg e så jævla “herregud”? Eg har ikkje tatt kontakt med dåkk for heile jævla gjengen har vist seg å ver en gjeng med haters så eg ikkje har tid eller behov for.”. Han mente at det ikke var hat det de drev med. Han mente at “me må jo få lov te å tøysa litt!”. På min bekostning. Å le av meg og håne meg var “tøys”. Yeah right.  

Jeg avsluttet samtalen og vårt vennskap med: “eg har ikkje tid te mine nærmeste for tiden engang, å då kan eg skrive under på at eg hvertfall ikkje komme te å bruke et sekund på sånne som dåkk som kommentere stygt og ler, for å så komma å slikka mi ræv på privatchatten der ingen andre kan se. Falske jævler heile gjengen som eg ikke har noe til overs for”. 

Nå sitter jeg igjen med noen få, fantastiske venner. De jeg har beholdt i mitt liv er de som virkelig er verdt det. De som er min venn på ekte, ikke bare for det overfladiske. Jeg har kommet på det stadiet her i livet hvor jeg ikke lenger har tid til å waste tid på folk som ikke vil meg godt. Det er ikke verdt det. Nå som jeg har det veldig travelt får jeg mye mindre tid til å omgås med mine nære og kjære, og da er det ekstra viktig for meg at jeg prioriterer de rette menneskene i mitt liv. Jeg er ikke lenger interessert i deg som kun er med meg for å snylte til deg en shoutout. Du har jeg fått nok av og deg har jeg wastet nok tid på. Det er dere som alltid støtter meg, stiller opp og er der uansett hva som betyr noe. 

Jeg vet hvem som er med meg for å få en shoutout på instagram. Jeg vet hvem som er med meg for å bli sett. Jeg vet hvem som bruker meg. Jeg vet hvem som en en falsk venn av meg. Jeg vet hvem som er der for meg når jeg trenger dem. Jeg vet hvem som er genuine. Jeg vet hvem som er mine ekte venner.

47 kommentarer
    1. Folk fra Undheim er slik og forblir slik… Er fra Undheim selv, vet hvem du er gjennom “felles familie”…
      Jeg har også droppa alle “vennene” fra skolen på Undheim…. Er bare baksnakking å unødvendig shit, så forstår deg kjempegodt!
      Keep up the good work du 😉 Liker ærligheten i innleggene dine 🙂

    2. Fortsett slik, du skriver bra. Drit i de tullingene, de er ikke verdt det.
      Blogg-Bella, du er god! ❤️

    3. Man kan jo ikke bare slenge “dritt” offentlig, le og håne, for deretter å tro at det er greit å bare si “tulla” privat etterpå. Det er bare så falskt. Ikke noe å samle på. De er ihvertfall ikke venner. Er nok ganske normalt å endre på venneflokken når man går videre etter videregående. De fleste går hver sin vei og finner nye de passer bedre sammen med.
      Lykke til videre! Du klarer deg med de gode og ekte vennene du har!

    4. Vært bort i samme greiene selv! De vet godt selv at det der ikke var på tull, trust me. Så bare kutt de ut for godt 🙂

    5. Hei Isabel! når jeg leser innlegget ditt kjenner jeg meg så utrolig igjen i mange av de tingene du skriver. Jeg kommer i fra en ganske liten by, som alltid har vært kjent for å være en ”sladderby”. Jeg har bestandig gått bedre overens med gutter foran jenter. Nettopp samme som du sier, fordi de er så mye mer morsomme å være med, og de gir faen. Det er liksom no drama, just fun! Har en kjæreste nå, som har kompisser jeg går veldig godt overens med – og det sier de selv og. Jeg liker ikke drama, spesielt ikke jentedrama, og du kan tro at jeg har fått høre litt av hvert om meg selv pga at jeg har hatt guttekompisser osv. Nå har jeg svært få jentevenner, fordi jeg rett og slett ikke orker. Haha! Har noen få, gode – men utover det trives jeg faktisk best sammen med typen og hans krets. Vors med gutta er 10 gang morsommere enn et dramavors med jenter – og gud forby om du blir sett alene sammen med typen din og masse gutter. Haha, janteloven my ass… Isabel – stå på, og stå for det du mener og dine verdier. Liker å tro at karma kommer til de som fortjener det 😉 Falske venner er ikke noe å ta vare på, og når de oppfører seg slik er det en grunn – sjalusi. Klem!

    6. Språket og måten du skriver på er forbeholdt 9. Klassinger. Kan du ikke være så grei å lese korrektur på innleggene dine! Du bøyer ord helt feil, bruker å/og om hverandre og bygger opp setninger helt feil. Vil du ha en toppblogg burde du absolutt gjøre noe med dette! 🙂

    7. Du skriver akkurat slik jeg har det nå. Bare med jentevenner og uten og være med på PH! Jeg syns det er dritt og det er så slitsomt mentalt. Og du finner ut av at du er litt alene her i verden, ikke helt da…men nesten.
      Håper du driter i dem og at du lever livet, for du har åpenbart oppnådd mye mer enn det de noengang kommer til å gjøre. Snille mennesker er de som kommer lengst i livet!
      Stå på! <3

    8. Kanskje eg og kan få lov å blåse meg litt ut her😄 Nei må si at eg er enig har flyttet sjøl fra Jæren å det er deilig følelse. Slipper det A4 livet, folk så baksnakker eller finner opp ting og ryktene bare går å aldri stopper. Problemet er at det er en del bonde folk der så har faen ikkje ett bedre liv en å stedla det forbanna dyrå sine å henge på en lokalpub med skinnvesten på. Å då sitter dei der å finner på ting, baksnakker og lager rykter om folk så faktisk har ett liv. Og det kalles SLALUSI!!!!! Så takk Gud for eg har flyttet her kan eg gå i butikken, byen, ja overalt der eg slipper å få blikk eller høyre på baksnakking. Å det beste med alt her smiler folk til hverandre, hilser og vil bli kjent med deg sjøl om du har ett aent etternavn, anderledes klær eller hudfarge. Så masse lykketil Isabell nyt livet mens du kan og gi faen i alt det der.

    9. falske venner er ikke noe ha! Vet åssen det er og tro at du har ekte venner også en dag snur alt seg! Men man kommer seg videre, for det er bedre og ha 1 ekte venn enn 100 falske! Er ikke om og gjøre ha flest Likers på face og insta, eller mest kommentarer på bilder. Man vet at dem ekte vennen ser deg for den du er og ikke at var på tv, eller noe annet. Ekte venner er der i alle situasjoner og støtter hverandre. Ekte venner ser alt! Dem trenger nesten ikke si noe til, for dem ser alt i øynene på hverandre!
      Men stå på! ❤️

    10. De er sjalu og tåler ikke at du har komt deg en plass og ikke dem. Er ofte slik. Bedre med noen få gode venner enn flere dårlige. Det viktigste er at du selv føler at du er en god venn tilbake til dem som er der på gode OG dårlige dager. 🙂 Gode venner hadde heller aldri spurt om en shootout.

    11. Kjære Isabel,
      Jeg er faktisk imponert over at du klarer dette! Med tanke på at de var gamle venner av deg. Det er viktig å vite hvem som faktisk er der i en hver situasjon, og hvem som ikke er noe å ta vare på. Jeg har selv gitt opp på kontakten med en kompis jeg var veldig nær. Helt til han, ja.., gjorde narr av meg og mine venner. Det er bare en irritasjon å ha sånn mennesker rundt seg selv, så det er veldig greit å vite hvem som faktisk er der for deg! Uansett hva, hvor og når! (;
      PS: De gutta kommer til å angre på det! Vær sikker på det 🙂 Uansett er jo det deres tap!
      Mvh
      En støttende vestlending

    12. Må sei meg uenig i møje av dette her, itte så eg huske så va dæ du så slutta kontakt mæ samtligge folk frå Undheim når du starta på vg1? Då va ikkje Undheims folkå goe nok lengre. elle koss va dæ? stemme dette ? 🙂
      Takk for mæg! Hjertele hilsen T!

    13. Hei! Kunne du laget en guide over Oslos beste utesteder? Gjerne om ikke så altfor lang tid 🙂 hadde virkelig satt pris på det! Og husk, bedre med få gode venner enn mange du ikke står så close til

    14. helt enig med at man skal drite i falske venner, men synes ikke du at du synker like lavt som deler dette på en offentlig blogg? Synes det er ganske barnslig. Virker som du ikke har noe særlig å skrive om, og bare draaar innlegget ut. Om du leser gjennom innlegget ditt, hadde det holdt med to avsnitt spør du meg.
      Jeg er ikke noe særlig god på rettskriving, men som toppblogger er det noe du seriøst bør vurdere. Du glemmer bokstaver, og det ser ut som du har brukt 10min maks på innlegget. GJØR DET ORDENTLIG 🙂
      Sorry for all negativiteten, du er flink som har nådd så langt på så kort tid, men tenk hvor mye lenger du faktisk kan nå om du bare bruker en lite halvtime ekstra. Stå på Isabel!

    15. Sykt bra skreve! Kjenne me heilt i gjen i d meste du skrive (utenom PH). Syns bloggen din e sykt bra btw❤️

    16. Synd å høre, men hev deg over det! Disse guttene har sikkert vært forelsket i deg i årevis, og de er bare bitre over at de aldri fikk deg og at du faktisk har et spennende liv hvor noe nytt skjer hele tiden. Mens livet deres har vært på stedet hvil siden de gikk ut av ungdoms skolen. Så hvordan enkelte kommenterte og tagget under bilder på facebook og det gjorde meg trist, mest på dems vegne over at det ikke har kommet noe lengre i livet!

    17. Hei Isabell
      Jeg skjønner hvordan du har det. Jeg har selv opplevd mye baksnakking på skolen. Jeg hang alltid med 1 gutt som jeg likte veldig godt, Vi ble veldig gode venner. Jeg er ikke den typen som går ut og fester, men ble alltid baksnakket bare fordi jeg ikke ble venn med de andre på skolen. Og det er snakk om en høyskole! Jeg ble kalt for å være sær bare fordi jeg ikke ble venn med de. Skjønner ikke hvorfor mennesker kan dømme en perosn uten å kjenne den personen personlig. Jeg ble veldig lei meg når jeg fikk høre slike ting, men jeg ønsker de menneske bare godt uanset. jeg orker ikke å være en hater. Så lenge slike mennesker holder avstand fra meg så er jeg fornøyd 🙂
      Og bare smil, for livet er for kort til å bekymre seg.
      Klem fra meg

    18. Julia: Hei Julia! Hmm, jeg kan forstå hva du mener. Jeg henger ikke ut noen som helst, da jeg ikke nevner navn, og det er nok kun de selv som vet at det er de jeg snakker om. Og det synes jeg er helt greit, for det de har gjort er kvalmende. Jeg skriver om det for at jeg vet at det er mange som kjenner seg igjen i det jeg snakker om.

      Rettskrivingen som du snakker om skal jeg selvsagt prøve alt jeg kan å bli bedre på. Men jeg er ingen norsklærer, og om jeg så har en liten skrivefeil her og der synes ikke jeg at det er all verden. 🙂 Jeg prøver så godt jeg kan, hehe.

      Men takk for fine ord og konstruktiv kritikk, det setter jeg pris på! 🙂

    19. T.T: Hva snakker du om? Høres ut som om du “vet” mye, så kanskje du kan stå frem å si hvem du er så kan vi heller snakke. Hehe 🙂 Jeg hadde kontakt med disse jeg nevner i dette innlegget helt frem til i fjor. 😉

    20. Det beste med å gå i barnehagen er at absolutt ingen av vennene mine er falske! Ingen! Alle er like ærlige å rett fram. Gruer meg litt til jeg blir eldre.
      Hilsen Vera på snart fire år
      // Veras Univers

    21. Håper B sitter hjemme å føler seg dum når han leser dette innlegget.. Godt at du får luket ut de menneskene du ikke
      ønsker å ha i livet ditt.. Jeg liker deg ikke før, men etter at du ble en mer åpen blogg liker jeg deg faktisk veldig godt 🙂 Du virker som en veldig flott og god jente : ) Stå på..

    22. Trur du vet godt kem eg æ 😉 men dæ æ nå greit. Skreiv at eg va uenig 🙂 for meg følte det jaffal slik 🙂 men stao nå pao! 🙂 god helg

    23. Jeg hadde trodd at disse guttene ville ha vært venn med deg etter at du hadde vært med på PH, synes det er rart at de ikke er det. Hadde kanskje trodd at de hadde følt seg mer kule og synes at det var kult å være med en offentlig person som utrolig mange vet hvem er, det er ihvertfall slik ganske mange hadde gjort om deres venner ble kjente. Hadde også droppet disse vennene, slik som du har gjort, veldig teit å gjøre slikt bak ryggen din, og bare si at det er “tull” når de ikke en gang har snakket med deg om det de gjør. Hadde kanskje vær annerledes hvis du var med dem på dette tullet hvor de “tuller” med å tagge hverandre og skrive teite ting om deg, altså hvis det var en greie dere hadde, hvor du også synes det var litt morsomt og teit at du var med på PH eller noe sånt. Haha, vanskelig å få det jeg tenker til ord, men håper det var litt forståelig. Synes du gjorde et bra valg, og håper vennene du har nå fortsetter å være fantastiske. Det fortjener du ihvertfall!

    24. Hei isabel!
      Selv om man er sint og lei seg så er det ikke så veldig greit å legge samtaler på nettet! Det ble litt for kleint rett og slett å lese dette for min del som har følgt deg i det siste 🙂 men stå på videre! du er en flink blogger! 😀

    25. Så flink du er som faktisk gir tilbakemelding og takler kritikk! Er ikke mange som er tøff nok til det 😉
      Skrivefeil har alle, og det er helt greit! Men er bare den følelsen av at man leser et innlegg som er “kjapp kjapp” satt sammen, mye kjekkere å lese noe som man ettertid tenker “fyfaen, det var bra” eller “oi, det der er tatt lang tid, hun prøver virkelig å satse”
      STÅ PÅ!! Gleder meg til å høre nyheten om møtet ditt 🙂

    26. Hei, Isabel 😊 Vil bare si at du er en veldig sterk person, og var faktisk ganske trist å lese dette! Sånne folk som bare vil vere venn med deg fordi di vil få en høyere status i Norge, fortjener ikke venner i det heletatt! Tror de jentene og guttene er sjalue på deg fordi du er en så fantastisk jente som har fått en høy status i Norge ❤️❤️ Kunne dødd for å bli sånn som deg.. U are perfect 😎😎❤️ Klem

    27. Tusentakk for du delte dette innlegget! Vett nok godt kem nogen av de du hinte te i dette innlegget e! Lye, Bryne og undheims gutter som gjørr narr av de som ikkje e lige di sjøl både via facebook og instagram, noge som har irritert både meg og mange av mine venner! Velkommen te jæren, skille du deg litt ut blir du uheldigvis narra/snakkt dritt om..

    28. Enig med hun/han over her. Leser bloggen din gjevnlig og har ofte irritert meg over mange skrivefeil, stavefeil, samt rotete og usammenhengende tekst… Hadde ikke brydd meg om det var et par småfeil her og der, men det gjennomsyrer ofte hele innlgget. Jeg liker både deg og bloggen din, for all del, hvis ikke hadde jeg ikke gått inn for å lese. Håper du tar det som konstruktiv kritikk og forsøker å gjøre noe med det 🙂
      Som fortjent ang. dine falske venner. Ikke noe å spare på!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg