den omtalte plakaten

Sunn fornuft-plakaten, dere… Hvor skal jeg begynne? 

Denne plakaten er noe som i følge meg dumforklarer alle blogglesere. Jeg synes det er tåpelig å prøve å få oss bloggere til å følge “regler” som er satt opp av enkelte personer. Den sier blant annet at man ikke skal ta bilde av tallerkenen sin hvor det viser hvor stor porsjon du spiser, man skal ikke utgi klesstørrelsen sin, man skal ikke skrive positive eller negative sider ved en matrett osv. Ja, listen er lang. 

Jeg blogger for Side2/Nettavisen, og jeg er så glad for at vi har valgt å ikke ta del i denne plakaten. Vi bloggere har våres egne blogger som vi har mulighet til å publisere det vi selv ønsker. Det er personlig, og det er en grunn for at vi er her vi er den dag i dag. Nettopp fordi at vi har vært oss selv, og skrevet våres blogger på det viset vi selv har ønsket. Det å prøve å tvinge på oss regler om hva som er “ok” og ikke blir for dumt. 

Blogglesere har hjerner. De er ikke dumme.

Det er min mening. 

37 kommentarer
    1. Bra du tok det opp, er så enig med deg! Leste igjennom punktene og det var jo helt latterlig. Hvis man la ut bilde av mat på et fat så skulle man da presisere at “man forsynte seg flere ganger!” Herregud! En annen ting var å ikke oppgi hvilken str man bruker i klær. Jeg syns det må være greit å oppgi når folk spør, jeg har noen ganger spurt om det fordi jeg har tenkt å kjøpe samme plagg selv og det er lettere å vurdere hvilken størrelse jeg skal bestille da. Bra at ikke du kommer til å følge “tipsene”. Så ut som de var skrevet av en drittunge uten gangsyn.

    2. Jeg har egentlig tenkt at den plakaten er en fin ting, men sånn som du formulerer deg nå så er jeg egentlig ganske enig.
      Kan vi ikke snart bli enig om at vi må slutte å mase om kroppspress og legge skylden over på mennesker som er slanke, trener eller spiser sunt…. Mennesker tar EGNE valg, og det må da for faan meg være lov å være seg selv uten at man skal lage masse regler rundt det – det er liksom greit å fortelle hva du veier hvis du veier 80kg, men ikke hvis du veier 40, jeg er egentlig drittlei av ordet “kroppspress”, hysteriske mennesker som ikke klarer å være fornøyd med seg selv.

    3. Det er tross alt unge jenter som leser bloggen din. Synes du ikke du har et visst ansvar for hvordan innholdet i bloggen din påvirker dem?

    4. Innen mange fag finner man i Norge – i tillegg til juridiske regler/lover – ulike former for etiske retningslinjer. Vi har f.eks. regler for god advokatskikk, etisk regelverk for journalister (den kalles Vær Varsom-plakaten), yrkesetiske regler for leger, for forskere og for mange andre fag-og yrkesgrupper. Hvis jeg forstår deg riktig, er bloggere så smarte at dere ikke trenger etiske retningslinjer? Eller mener du at dere også trenger det, men at du ønsker deg et annet innhold? I såfall, hvilket?

    5. Husk også at dere bloggere av en eller annen merkelig grunn er forbilder for alle lettpåvirkelige ungdommer rundt om i landet….

    6. Det handel ikke om at blogglesere er dumme!!! Det handler om at majoriteten av gruppen som leser blogger er unge jenter rundt 12-17 års alderen. Alle som leser litt rundt i media vet at jenter i denne alderen blir svært påvirket av det som foregår rundt dem da de er i en livsfase der hormoner løper løpsk og mange forandringer skjer både psykisk og fysisk. Det du også får vite hvis du leser litt i media er at instagram, facebook, snapchat og ikke minst blogger påvirker denne gruppen mennesker mye da de er i en livsfase der de lar seg påvirke i stor grad av det de ser på disse arenaene og dermed går rundt og tror at man må spise sånn, se sånn ut, eller kjøpe alle disse klærne og for å være god nok.. Det er på tide at du åpner øynene og innser at bloggen din og mange andre blogger er med på å bygge under dette presset om du vil det eller ikke.

    7. Men herregud jente… Du har tydeligvis tolket hele denne sunn fornuft-plakaten helt feil! Her er det ikke snakk om å gi dere restriksjoner, men rett være litt varsom på bilder og innhold man poster på sin blogg. Men du er vel for egoistisk til å skjønne virkningen av det du legger ut

    8. Hvis du har har spiseforstyrrelse skjønner ikke du hvilken faenskap du påvirker.du heler ikke akurat verden med og legge ut bilder av deg selv, iallefall ikke når kroppen din er kjøpt. Hvordan hadde verden vært hvis alle var som deg og gikk å kjøpte seg kroppen sin, også gikk og skrev om den med lesere helter helt ned i 9års alderen. Jeg vet du ikke har sagt at alle skal se ut som deg men du har en så stor stemme så det mye lurere av deg å fått leserne dine interessert i noe litt viktigere enn pupper.

    9. Marlene og Tina retards. Har dere hørt om spiseforstyrrelser, når du sier at du syns det er dumt man ikke kan legge ut sin mat mengde på en terlerken og så blogge om det har dere ikke helt skjønt det. Det tror jeg heller ikke en som ikke har bodd sammen med en forstyrret gjør. Kroppspress er ikke et hysteri det er en realitet. Spiseforstyrrelse er en av de sykdommene flest mennesker dør av i Europa. Jenter tenk dere om før der skriver. Iallefall når dere ikke har noe kunnskap om temaet

    10. What Live said! Du har påvirkningskraft på unge mennesker, enten du liker det eller ikke. De er sårbare og har et ønske om å være “perfekte”, noe som har potensiale til å bli veldig usunt. Du burde være ditt ansvar bevisst som toppblogger, istedenfor å bagatellisere det sånn som du gjør i dette innlegget.

    11. Oja, så du mener at dere bloggere er så smarte så dere ikke trenger regler? Dette handler om sunn fornuft som noen andre her også skrev. Mange jenter har et forbilde som de synes er perfekt og jeg vet at det er mange unge jenter som ser opp til deg. Og når du legger ut bilde av klesstørrelsen din og hva du spiser osv kan dette føre til at de jentene ser opp til deg kanskje begynner å slanke seg ekstremt. Du har en stor stemme i media og du MÅ faktisk tenke over hva du legger ut på bloggen din selv om du tror du bare kan gjøre hva du vil. Sånne rosabloggere som deg er med på å lage dette kroppspresset alle snakker om. Du burde også vite bedre enn å ødelegge en regel som har veldig mye å si i media. Journalister følger også denne plakaten, selv om du er en blogger og at bloggen din skal være personlig, betyr ikke det at du bare kan skrive det du vil. Husk at det er ikke bare personer på 18-20 år her, det er faktisk jenter helt ned i 9-års alderen.

    12. Åh, så gla jeg blir når jeg leser noen av kommentarene her. Jeg blir så gla av å lese at flere skjønner at presset på dagens ungdom har tatt helt av fra alle kanter, og at sosiale medier spiller en stor brikke i hvor presse kommer fra. Kall disse jentene hysteriske, selvopptatte, egosentriske, osv.. Der hjelper ikke når problemene blir så store at de får spiseforstyrrelser som i værste fall tar live av dem, blir deprimerte eller får angst så de ikke kan arbeide. Som du ovenfor sier her, dette probleme er reelt og det bør tas alvolig også av bloggere!

    13. Tror du misforstår meningen med denne plakaten. Det er ikke regler du MÅ følge, f.eks MÅ ikke United Influencers-bloggerne følge punktene nøye, det er bare retningslinjer som kan gi deg en pekepinn og som kan gjøre deg oppmerksom på hva du deler. Caroline Berg Eriksen var, sammen med Susanne Kaluza og psykiater Finn Skårderud, gjester hos God sommer Norge for ca. en uke siden, og de forklarte dette veldig godt, og du må forstå at dette ikke er regler, det er bare retningslinjer som kan være greie å ta en titt på og gjøre bloggere oppmerksomme på hva de deler med leserne sine.

    14. Jeg er absolutt ikke enig med deg, men jeg skjønner hva du tenker. Jeg mener at denne plakaten dumforklarer ingen, men mange av leserne deres er i en alder hvor de formes og skal finne seg selv. Sårbar alder, med andre ord. Hvem som helst kan bli påvirket av det som blir lest på bloggene. Dere er forbilder for mange unge mennesker, og har derfor en utrolig stor påvirkningskraft. Mange av bloggerne er gode forbilder, men mange bloggere blogger også om plastikk operasjoner som det er en vanlig ting man gjør i 20-årene. At plastikk operasjoner har blitt så “normalt” blant unge er skremmende. Noen bloggere viser den “gode” siden av seg selv og sin hverdag, og kan gi inntrykk av at dere er feilfrie. Dere står selvfølgelig ikke alene med ansvaret for unge mennesker, og jeg velger å tro at bloggene deres er en liten brikke av et større bilde når det kommer til unge menneskers selvbilde og avgjørelser. Å følge visse regler for å bli bedre forbilder skader ingen. Selv om bloggen er personlig, så mener jeg at det bør tas visse hensyn når dere har flere tusen lesere daglig. Dere har tross alt et ansvar for leserne deres.

    15. Disse hjernene kan være hjernene til småsmå jenter. De er ikke dumme nei, men de er lette å påvirke. Du gjør lurt av å ta litt hensyn til denne plakaten.
      Ta hensyn Isabel, du har større makt enn du tror.

    16. Det virker som du velger å se denne plakaten som noe dumt, slik at du ikke trenger å ta hensyn. Tror du undervurderer påvirkningskraften din voldsomt! Ja blogglesere kan “tenke selv”, men tenk på 10-17 år gamle ungdommer og hvor lett de lar seg påvirke for å passe inn eller prøve å bli likt. Selv om mediene og samfunnet har stort ansvar er du også en del av dette selv om du “bare” har en blogg. Er glad Fotballfrue har innsett dette og håper flere bloggere, inkludert deg, følger etter snart.

    17. Jeg synes denne plakaten er veldig bra fordi jeg lett blir påvirket selv. Ikke alle punktene jeg er enig i men de fleste. Synes alle bloggere burde følge disse rådene litt jeg, det kan hjelpe veldig mange unge jenter som leser alt.

    18. Alle yrkesgrupper som har stor innvirkningskraft har etiske retningslinjer de må følge, eksempelvis journalister, leger, politi og forskere. Mener du at disse yrkesgruppene er dumme, fordi de har retningslinjer? Dere bloggere kan ikke få alt i pose og sekk, hvis dere ønsker at blogging skal bli oppfattet som en ekte jobb, må dere regne med at det pålegges ansvar på dere, slik som med alle andre ekte jobber.

    19. Jeg forstår helt hva du mener, MEN når det er sagt så skjønner jeg ikke hvorfor du mener at bloggere ikke bør forholde seg til noen etiske retningslinjer når så og si ALLE andre yrkesgrupper gjør det. Jeg er selv sykepleier og må forholde meg til et sett etiske retningslinjer som i bunn og grunn i mitt hode “sier seg selv” men de er fortsatt der slik at alle sykepleiere har noe å forholde seg til. Samme med journalister; mange av de er skribenter slik som deg, de har også etiske retningslinjer å forholde seg til selvom de “har hjerner”. Hvorfor mener du at bloggere skal ha særbehandling?

    20. Tror ikke helt du har forstått formålet med plakaten. Det handler ikke om vi lesere som er over 20, vi som har kommet oss over usikkerhets-kneika og som forhåpentligvis er mer komfortabel i vår kropp og sinn. Det handler om å skjerme de hjernene som er unge, uferdige og usikre.. og jeg vil tørr påstå en stor andel av din leserskare er veldig unge.
      Jeg tenker tilbake til meg selv som 18-åring.. hvor skjør min selvsikkerhet var, og hvor lett jeg var å påvirkes til å tro at jeg ikke var bra nok. Det er disse leserne det skal tas mer hensyn til, og det er disse unge leserne du påvirker med å skrive så mye om dine X-antall kosmetiske inngrep.

    21. Njaaaa… Hvis bloggere skal hevde at ‘blogging’ er et faktisk arbeid, må dere regne med at det er visse regler/retningslinjer man burde/må følge. Å vite at man påvirket via blogg, men driter i følgene – resulterer bare i at man korter ned levetiden på bloggen sin. Helt selv.

    22. Dette handler ikke om at blogglesere er dumme, det handler om påvirkningskraften dere bloggere har, som flere før meg kommenterer. Det som virkelig bekymrer meg er hvor lite du bryr deg om hva flere kommenterer her, at du ikke svarer på noen kommentarer.

    23. Det handler ikke om å være dum, det handler om at noen lesere er veldig unge. Det handler om at mange lesere absolutt ikke har godt av å lese alle disse tallene. For hva er egentlig poenget ved å skrive nøyaktig hvor lite man spiste eller hvor mye man trente? Hva er poenget i å legge ut i detaljer om plastiske operasjoner? Jenter får ikke spiseforstyrrelser av blogger alene, men å late som om du overhode ikke har påvirkningskraft er så jævla naivt Isabel. Tenk på søsteren din, kanskje hun har nok bein i nesa til å ikke la seg påvirke av slikt, men slik er ikke alle. Jeg tror du vet mye om hvordan det føles å ikke være komfortabel i sitt eget utseende, og å nekte for at blogger som din ikke påvirker på lik linje med resten av media er tull. Ingen kan bestemme over hva du skal skrive, men jeg håper at du virkelig tenker deg om i fremtiden om hva du skriver.

    24. Å si at noen er dumme fordi de er lett påvirkelige blir vel feil?
      Jeg synes du er en flott jente og jeg dømmer ingen ting av det du gjør, men når du rakker ned på GODE verdier – da kjenner jeg at det koker inni meg, kjenner du alle bloggleserne i Norge du da?
      Jeg støtter denne plakaten i alle fall, og det er ikke regler – det er mer SUNN FORNUFT som plakaten faktisk kalles. For hvorfor skal vi som bloggere være med på å utvikle et dårlig selvbilde? Jeg sier ikke at vi er grunnen, men vi trenger ikke å gjøre ting verre. Jeg tviler på at det var grunnen til at du begynte å blogge.
      Hva er interessant med midjemål, porsjonsstørrelser og unaturlige bikinibilder? Er det noe man må poste, eller er det noe man kan unngå – med tanke på bloggleserne dine, som faktisk betaler lønnen din. Du pleier jo ikke poste slike ting uansett, så hvorfor rakke ned på tiltaket? Jeg håper du svarer på dette, for jeg lurer virkelig på hvilken grunn du hadde til dette.
      PS. Ikke ment som hat, men kanskje en tankevekker eller et tips.

    25. Heretter blir det lett å dele bloggere inn i to grupper;
      1: De fornuftige/ansvarsfulle (som sier seg enige i plakaten).
      2: De uansvarlige/ekstremt selvopptatte som ikke gjør det,men heller velger å leve i sin rosa, virkelighetsfjerne boble uten å bry seg om konsekvensene av det de skriver/gjør)…

    26. Jeg synes dette egentlig bare reflekterer hvor uvitende noen bloggere er om de som faktisk leser det de legger ut. Flere profesjoner har, som har blitt kommentert tidligere, retningslinjer i Norge som må følges. De fleste av disse kan man si er sunn fornuft om hvordan man skal forholde seg til forskjellige yrker og hva man kan gjøre. Du får betalt for dette arbeidet du gjør for side2/nettavisen, så hvorfor skal ikke du følge visse retningslinjer når de fleste andre ansatte der må det? Særbehandling av bloggere høres ganske feil ut.

    27. Folk får ikke spiseforstyrrelser, eller vrangforestillinger av den virkeligheten de lever i, eller dårlig selvbilde fordi de er dumme.

    28. Snakk om å sette seg selv i en offerrolle og å snu helt om på saken. Dette er jo ikke et angrep på bloggere, dette er en helt uskyldig og ganske fin oppfordring til bloggere om å sende riktig budskap til unge jenter og gutter i en utfordrende periode av livet. Dette er for å hjelpe unge mennesker der ute, at du får dette til å handle om deg selv og kaller det for tull sier jo ganske mye. Du vil ikke at unge mennesker skal påvirkes positivt? Du vil at ungdom skal påvirkes til å tenke på hvor mange kalorier de har på tallerkenen og om de har riktig str på klærne?

    29. Sånn jeg forstår deg så vil du ha total frihet når det kommer til hva du kan poste og hva du kan skrive?
      Du er selv veldig opptatt av å presisere at å blogge er en jobb på lik linje med alle andre jobber, men i hvilke andre jobber har man totalt frihet? Ingen som jeg kan komme på. I alle jobber må man følge visse regler og retningslinjer – nettopp fordi jobben man gjør på en eller annen måte påvirker andre mennesker. Det er klart at det er et stort ansvar å være blogger og det ansvaret må man virkelig ta på alvor.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg