derfor bruker jeg så mye penger

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Penge-prat.. Jeg vet det stilles spørsmål ved min livsstil og mitt pengebruk, så derfor tenkte jeg å prate litt om det i dag. Ikke at jeg i grunn har noe å “forklare” til noen andre, for det er en privatsak som jeg ikke egentlig behøver å fortelle til andre. Men! Dere vet jo at jeg liker å være åpen og dele litt vel mye, så here we go!

Da jeg var liten og bodde hjemme hos min biologiske familie, var vi ikke økonomisk stabile, om jeg kan si det slik? Vi hadde ikke mye å rutte med, og jeg kan ikke akkurat si at vi levde i sus og dus. Tvert i mot.. Vi hadde akkurat slik at vi klarte oss. Jeg fikk sjeldent nye klær, istedenfor arvet jeg alltid av søsteren min. Ferier hadde vi aldri råd til. Det er ikke alle familier som har mulighet til å jobbe masse, og det er heller ikke alle som er i stand til det. Hjemme hos oss var det slik på grunn av lite gjennomtenkte valg mine foreldre tok, som førte til at vi hadde lite penger til alt av nødvendigheter. Da jeg var 12 år ble jeg flyttet i fosterhjem. Familien jeg kom til hadde flott hus, fine biler, hytter og hele pakka. De hadde god økonomi, og vel så det. Her slapp jeg å være bekymret for at vi ikke ville ha råd til mat, og det var deilig. Dog merket jeg fort at det ble gjort forskjell på meg som fosterbarn, og de biologiske ungene i familien. Jeg fikk ikke like mye som de andre, og her ble det fort til at jeg “hadde jo det jeg trengte”. De andre fikk nye klær hele tiden, fordi at de tydeligvis vokset fra de gamle klærne fortere enn meg. Hele den situasjonen husker jeg at jeg syntes var veldig lei, for forskjellsbehandling føltes ikke noe særlig bra.

Etterhvert som jeg flyttet ut for meg selv da jeg var 17 år, fikk jeg meg jobb og stod på egne ben. Jeg har faktisk jobbet på både Synsam, parfymeri og på to restauranter i løpet av livet. Jeg har stått på og jobbet for å tjene egne penger, slik at jeg slapp å bli forsørget av noen andre. Jeg likte den følelsen av å vite at jeg har tjent mine egne penger, og slapp å være til bry for andre. Og slik har det fortsatt, bare at nå har jeg et helt annet yrke som jeg elsker. Jeg elsker jobben min, og jeg ser ikke lenger på det som kun jobb. Jeg ser på det som min livsglede, og noe jeg er evig takknemlig for. Og det er derfor jeg legger hele min sjel i dette. 

Jeg vet ikke hvor mye mening dette innlegget ga, men det jeg prøver å si er vel at jeg tror at på grunn av min oppvekst og det å ha lite penger, har ført til at jeg fort unner meg saker og bruker penger nå som jeg har muligheten til det, i voksen alder. Jeg har liksom aldri hatt mulighet til det før, hverken med hjelp av familie eller som barn. Det er derfor jeg skjemmer bort familien min såpass mye som det jeg gjør, også. Nå som jeg har en stabil og god økonomi ønsker jeg at mine søsken skal vokse opp med å kunne føle seg trygge og ikke måtte være bekymret, slik som jeg var da jeg var liten. Det føles fantastisk å endelig kunne kjøpe det sko-paret uten at jeg behøver å spise nudler til middag de neste to ukene, om dere skjønner. For slik har det jammen vært tidligere, da jeg har bodd alene og forsørget meg selv siden jeg var 17 år. Husleie, mat, strøm, telefon, internett. Alt har jeg jobbet for og betalt helt alene, og derfor synes jeg at det er okei å endelig kunne leve litt luksuriøst for en stund. Jeg har brukt ganske mye penger det foregående halvåret da det å ha penger har vært noe helt nytt for meg, men nå har jeg skjerpet meg betraktelig. Jeg bruker ikke like mye lenger, og ser til å spare pengene mine istedenfor, slik at jeg etterhvert kan investere i drømmehuset og drømmebilen. 

Jeg er evig takknemlig for at jeg har så fine og trofaste lesere som dere, for det er nettopp dere som gjør denne drømmen mulig for meg. Jeg har aldri gitt opp, selv om motgangene har vært mange og tunge. Jeg har stått på og kjempet meg til topps, og den kvaliteten er den jeg verdsetter mest ved meg selv. Jeg gir aldri opp! Jeg har troen på meg selv i alle situasjoner, og jeg tror på drømmene mine – uansett hva det er. For en ting er sikkert; alt er mulig om man bare er villig til å jobbe hardt nok for det! Husk det.  Det er jeg et levende bevis på. Jeg kom fra å ikke ha noe som helst, og nå sitter jeg her – lykkelig som har oppfylt drømmen min. Jeg har jobben jeg alltid har drømt om, en god økonomi og trygghet. 

49 kommentarer
    1. Bruk det du tjener på det som gjør deg glad og lykkelig! Det burde ikke være nødvendig å unnskylde seg for å klare seg bra. Jeg syntes du er kjempeflink! Stå på 🙂

    2. Fint at du er åpen om fortiden din❤️ Jeg har det helt likt og har god jobb nå og unner meg fine ting og dyre reiser. Og kunne kjøpe en topp, bukse,sko eller annet til min mor som har spinket og spart helle tiden slik at vi kunne spise Pizzabakeren pp lørdagskvelden å selv ikke gå ut å kose seg. Vi har også alltid levd på randen og akuratt klart oss. Så nå når jeg har god jobb så gjør jeg ting for mamma. Nå sjal vi ut neste helg og spise og drikke vin. On myyyy treat!!!

    3. Jeg elsker deg og bloggen din! Jeg hadde det sånn når jeg var yngre jeg og. Deilig å kunne ha økonomisk frihet! Og det fortjener du!!:) jeg håper du kan fokusere på de leserne som gir deg creds og ikke dritt. Du fortjener å høre at du gjør en god jobb. Hilsen helle

    4. Jeg skjønner deg så godt da jeg har elementer som er lik din bakgrunn. Likevel er det så viktig å tenke miljø og etisk forbruk. Skjønner jo argumentasjonen din, og forstår det psykologiske aspektet ved forbruket veldig godt, det er ikke det. Ingen kan bestemme hva andre bruker penger på, men det går an å ha en mening uten at det blir “hate”. Det er bare en tanke. 🙂

    5. Er utrolig glad på dine vegne vakre! <3
      Det er ingen som kan vite hvordan du har hatt det utenom deg! Du fortjener å være lykkelig å ha det bra som alle andre! 🙂
      Men når det er sagt, jo eldre man blir, jo mer vil man finne ut at det er ikke ting som gjør man lykkelig. 😉 Du er enda veldig ung! <3

    6. Blir det ikke da litt paradoksalt å legge ut filmer der du hiver opp masse cash, for andre folk som nå befinner seg i situasjonen du befant deg i da du var yngre? En ting er at du tjener godt med penger og unner deg saker og ting, men hvilken følelse hadde du sittet igjen med hvis du nå var 15 år, bodde hos fosterfamilie med god råd men som nedprioriterte deg som barn, og så i sosiale medier at andre folk kastet penger rundt seg som om det var søppel? Skjønner at du som menneske har hatt dårlig råd og derfor vil benytte deg av pengene du nå har tjent, synte bare det er trangsynt å skylde det på en barndom der dere ikke hadde god råd, da fler av leserne dine sikkert sitter i samme posisjon som du gjorde før og nå ser på deg hive penger rundt

    7. Ikke unnskyld deg selv for din egen pengebruk! Det er alltid mennesker som kommer til å kritisere, bare overse det.. Du for så mye hets, for hva millioner av andre mennesker utfører og tar for seg. Som f.eks. hvor mye negativitet du fikk for jumpsuiten, som du foresten så fantastisk ut i, og at du aldri kom til å kle noe like bra som Kylie Jenner. Dette er det selvfølgelig unge som skriver, for logikken henger ikke på grep. De skriver forferdelige kommentarer til deg om opperasjoner, men Kylie Jenner, som både har tatt for seg det ene og det andre, blir hyllet. Det henger ikke på greip hos meg. Ikke ta hat for noe millioner av andre mennesker gjør! Det er ditt liv, gjør akkurat hva du vil med det og dine penger. Jeg hadde aldri funnet meg i hvis noen hadde kommentert alt jeg gjør daglig, så applaus til deg Isabel!

    8. Sofie: Hen legger ut store deler av livet sitt via en blogg. Kommentering er en del av “gamet”. Og jeg ser flere komme med konstruktiv kritikk, tankekors eller forsiktige forslag, som i et debattforum hvor folk oppfører seg ordentlig. Det er forskjell på å være småstygg eller frekk og det å komme med konstruktuv kritikk eller innvendinger. Pengebruk og forbruk er jo et enormt samfunnsspørsmål både lokalt og gobalt (FN sliter med å nå bærekraftighetsmålene), så at folk diskuterer og drøfter det på en ordentlig måte, er nok mer positivt enn negativt.

    9. Charlotte, syns det er fantastisk at andre ungdommer i fosterhjem kan se at det er håp jeg! La nå Isabell hive penger rundt seg, er rimelig sikker på at fosterbarn har andre beskymringer enn hva Isabell gjør. Isabell er der hun er i dag, og har jobbet seg dit. Jævlig kult syns jeg! Hun har fått andres trygghet og statussymboler gnidd opp i trynet hele oppveksten, og nå er det faen meg hennes tur til å få lov til å vise seg frem. ❤️

    10. Hei!
      Har selv vokst opp i fosterhjem og flyttet ut i en alder av 17, men ettersom jeg fortsatt “tilhørte” barnevernet, hjalp de meg økonomisk. De står jo da ansvarlige for å forsørge deg frem til du er 18 i hvertfall:)
      Syntes bare det var litt rart om du ikke fikk noe hjelp der ifra, for det har du hatt krav på.

    11. Syntes det er fint det du skriver, og fårstår fullt og helt din sutuasjon. Jeg kan ikke skjønne at det ikke skal være lov å kose seg litt ekstra- når man har mulighet. Det gjør vel alle. Hvorfor man skal henge seg opp i din pengebruk, skjønner jeg heller ikke. Herregud du jobber hardt, tjener drit bra- så kos deg! 😀 ikke tenk på alle andre som kritiserer dette, er temmelig sikker på at de fleste hadde kost seg veeeldig om de hadde tjent som deg og andre toppbloggere.

    12. Folk forklarer gang på gang hvorfor det kan være problematisk å feks. strø penger rundt seg på instagram. Likevel kommer det kommentarer med “skjønner ikke hvorfor det skal være et problem”. Motargumenter heller, enn å si “skjønner ikke hvorfor”. Folk forklarer jo hvorfor de mener det de mener. Spør heller om utdyping eller motargumenter? <-- Ikke med spydig tonefall på noen måte, bare ment rett frem.

    13. Som 15:00 skriver over her, så skjønner jeg hvorfor du tenker som du gjør på grunnlag av din bakgrunn og barndom. Jeg setter ikke spørsmålstegn til det faktum at du bruker penger og unner deg goder, men til hvordan dette påvirker miljøet negativt. Skulle alle hatt et forbruk tilsvarende bare en brøkdel av ditt, ville jordkloden rett og slett gått under – noe den med tiden kommer til å gjøre, ettersom forbrukersamfunnet bare blir større og mer ekstremt. Hadde vært interessant å høre hva du tenker rundt dette: er miljøaspektet ved saken noe du tenker over eller bryr deg om?

    14. Skjønner ikke hvorfor folk skal legge seg borti hvor mye penger du bruker. Det er dine penger som du (unnskyld uttrykket) har jobbet ræva di av for å tjene inn. Stå på!😀

    15. Fint at du bruker penger på det du vil ha, folk reagerer vel mer på prioriteringene dine selv om du seff må få kjøpe det du selv vil! Du ser vel en vakker dag at å kjøpe masse billig dårlig kvalitets tøy flere ganger i mnd, masse brus og godteri er et sløs med penger etter hvert .. Ingen kan egentlig fortelle deg det, du finner det ut selv! 😊

    16. Skulle tro en oppvekst med trang økonomi lærte en litt om de ekte verdiene… Hva med å tenke litt miljøvennlig og etisk, i stedet for å være en pådriver i det ekstreme forbrukssamfunnet?

    17. Jeg er av den oppfatning at du betaler husleie og regninger først,og det du sitter igjen med etterpå er jo ditt eget valg hva du vil bruke penger på.og bruke etter når du får penger neste gang.jeg vokste opp med en mor som hamstret ting.ikke et skap eller skuff var tomt hos oss.idag har det gjort,at vi bare kjøper det vi trenger og ikke må ha,for det er fint osv.akkurat nok.kjenner jeg blir helt matt av den overfloden noen ganger,men vi mennesker er forskjellige.det viktigste er at du er lykkelig,men allikevel ser realiteten og virkeligheten ved å ha noe eget.

    18. Til J: Ja, de kan se at det er håp, men de får da også “andres trygghet og statussymboler gnidd opp i trynet hele oppveksten” (dine ord), av ikke bare sine egne fosterforeldre, men av offentlige personer som de kanskje gjerne ville likt å se at gjorde noe fornuftig med mesteparten av pengene sine, istede for å kaste de rundt seg.

    19. “Nå som jeg har en stabil og god økonomi ønsker jeg at mine søsken skal vokse opp med å kunne føle seg trygge og ikke måtte være bekymret, slik som jeg var da jeg var liten. Det føles fantastisk å endelig kunne kjøpe det sko-paret uten at jeg behøver å spise nudler til middag de neste to ukene, om dere skjønner”
      Det er jo ingen som reagerer på at du skjemmer bort søskna dine og familien din, det er bare hyggelig. Det er heller ingen som reagerer på “det sko-paret”, men når det blir typ 30 skopar på en måned og 300 nye topper, det er da man reagerer. At du sier du ikke bruker samme klesplagg mer enn en gang… Arrogant. Dette innlegget snakker du bare rundt grøten.

    20. Folk er bare sjalu! Hadde de tjent like godt som deg hadde de svidd av de pengene de også, enkelt og greit 😉 skal ikke være nødvendig og unnskylde deg! Du bruker jo pengene fordi du kan, og ikke minst fordi du vil! Veldig viktig og unne seg ting også:-) og ikke minst andre når man har muligheten til det!
      Gjør det som gjør deg glad, uten å tenke på hva alle andre synes <3

    21. Enig med Kari. Det er utenktelig at du ikke har hatt støtte fra barnevernet. Det er snakk om flere tusen. Har vert igjennom dette selv. Bruk for all del di pengene du vil, og di du tjener. Men kom også med fakta på bordet når det gjelder din tid hvor du bodde alene som 17åring, dersom du fikk disse pengen av barnevernet så blir det for min del helt feil å skrive at du fikset alt selv. Dette synes jeg gir en totalt forvrengt oppfattning av realiteten. Kjempe dumt!
      (Ps.uansett om du ikke fikk klart frem alle fakta her, så såg du smashing ut i den junpsuiten i helga)

    22. hei isabell! vil bare si jeg er like gammel som dg og også tidligere fosterbarn. jeg og ble forskjellsbehandlet til de grader så skjøner deg helt og holdent:) vil bare si stå på videre du virker som en bra jente!

    23. Trine: Det du sier er ekstremt nedsettende mot de som forklarer hvorfor de reagerer på pengebruken.
      “Hadde de tjent like godt som deg hadde de svidd av de pengene de også, enkelt og greit ;-)”. Dette vet du ikke.
      Folk forklarer og forklarer hvorfor de mener det de mener. Greit å være uenig, men kom heller med motargumenter!

    24. Jeg forstår deg utrolig godt jeg! Og som du nå sier, at du selv ser at det gikk over hauger og kanter i starten når pengene strømmet inn, og sånt lærer man av 🙂 Jeg tror alle, og da mener jeg alle, at vi bruker mer penger på tull jo mer penger man har! Jeg er riktig nok student, men når vi får storstipendet (august og januar) så bruker jeg mye mer på tull enn de andre månedene 🙂
      Kos deg og unn deg alt du kan! Det har du virkelig fortjent <3

    25. Herregud la hun bruke penger på hva hun vil! Hun shopper ikke mindre selvom dere klager. Har selv en veldig bra inntekt å shopper selv ekstremt mye,når man tjener sine egne penger så har man rett til å bruke de på hva man vil uten å måtte stå til ansvar for hva alle og en hver mener. Stå på videre Isabel ! Gjør akkurat det du føler for og som gjør deg lykkelig !

    26. Vet du, jeg hadde det på samme måte, er et år eldre enn deg bare, men like vel har jeg sett situasjonen jeg var i, og vurdert hva som er viktig. Derfor eier jeg min egen leilighet i dag. Og du eier, vel, masse verdiløse klær.
      Men for meg er det bra det er så mange der ute som har helt feil fokus, ellers hadde jeg kanskje ikke fått den leiligheten 🙂

    27. Miljøet?? Hva faen, unnskyld uttrykket skal Isabel alene gjøre med det?? Herremin, noe så dumt å høre på!!
      La nå for søren jenta unne seg det hun har lyst på og jobbet for!!!
      Kjenner meg så vanvittig igjen i det du skriver, og takk for åpenheten din ❤️
      Stå på, du er en flott jente på mange måter du 🙏🏻
      Klem!

    28. Godt skrevet 🙂
      Men hvorfor flasher du med penger ? Insta og snap. Hva er intensjonen din og hva oppnår du ? Ser det er flere som stiller spmtegn ved det.
      Håper på en god forklaring 🙂

    29. Har selv vært i den situasjonen som du har vært i, og det virker som at vi har to forskjellige opplevelser av den. Jeg har lært meg at penger skal jeg være forsiktig med og de vokser ikke på trær, og jeg har også lært å verdsette penger og en god økonomi mer:-) jeg kunne aldri funnet på å bruke flere 1000 på sko, klær og flere sydenreiser i året, jeg sparer heller opp flere 1000 av min inntekt i måneden til meg selv i tilfellet jeg kommer i en vanskelig økonomisituasjon igjen og til jeg skal kjøpe meg bil, hus og diverse:-) men er helt greit å ha to forskjellige opplevelser av penger, slik som du og jeg.

    30. Lisa: Alene? Hun er en av Norges toppbloggere. Hva hun opplyser om at hun bruker penger på og hvor mye, kan påvirke. Du ser jo lett det i kommentarfeltete hvor folk spør hvor hun har kjøpt klær, hvilke matvarer hun har brukt osv. osv. I tillegg er det mange annonser i bloggen, og har ikke sett mye annonser for feks. etiske merker enda.
      Les hva folk har skrevet ovenfor. Ikke mye “fy, Isabel” å lese. Handler mer om å gjøre oppmerksom på en annen måte å forbruke på, virker det som. Heller ingen som sier de er perfekte eller ingen som mener de kan bestemme hva hun gjør, om jeg snakker for meg selv vi alle fall.
      Og kjempefint om du er littegrann mer hyggelig i måten du skriver på.

    31. Du er så snill! jeg synes du uner deg så masse godt uansett hva det er! Ikke hør på de som hater, du er best! du er forbildet mitt!! elsker å lese bloggen din

    32. Lisa: Kommentaren din viser vel egentlig bare hvor lite opplyst og ignorante alt for mange mennesker er i forhold til miljøkrisen. Forhåpentligvis setter Isabel pris på at hun også har miljøbevisste og fremtidsrettede lesere som kan sette søkelyset på nettopp dette og skape en sivilisert og sunn diskusjon rundt temaet. Det er ikke snakk om å ikke få lov til å unne seg noe, men å være bevisst på de valgene en tar og konsekvensene av de 🙂

    33. Det er stor forskjell på å bruke pengene sine riktig når man skal unne seg noe godt – men du fremstiller pengebruket ditt idiotisk og feil. Greit du har god økonomi, det har jo jeg og – meeen jeg bruker de ihvertfall riktig og kjøper ikke hvert eneste nye plagg som jeg synes er fin på Nelly f.eks. som du gjør selvom jeg har råd til alt jeg vil ha.. Meen, dine penger – dine valg. Gjør det som gjør deg lykkelig, men hvordan du bruker penger nå gir ikke noe mening til hvordan forholdet i fortiden.

    34. shoppingen din er jo tydeligvis en kompansasjon for hva du har opplevd tidligere i livet. Du prøver og fylle et tomrom ved å shoppe, og det gir deg en kortvarig glede. Derfor fortsetter du med og shoppe hele tiden, fordi du aldri kan få nok, det ligger egentlig dypere enn å bare shoppe.

    35. Jeg har lest bloggen din lenge, men aldri kommentert.
      Men Isabell du er nydelig, og du virker som et urolig godt menneske!
      Spesielt hvor mye du bryr deg om din kjære og søsknene dine! Stå på Isabell, du er fantastisk 🙂

    36. Kjempe fint, og ærlig innlegg! Du nevnte at du sparer til en eventuelt drømmebil. Hahah av nysgjerrighet, hvilken bil er dette?

    37. Dette syns jeg var veldig bra skrevet!
      Du har virkelig klart å gå fra ingenting til å bli en av Norges største bloggere. Syns du virkelig fortjener å unne deg det du ønsker når du absolutt ikke har hatt mulighet til det tidligere. Får helt vondt inni meg når du deler historier fra oppveksten din. Stå på videre! Jeg heier på deg! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg