ukens spørsmål

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

   UKENS SPØRSMÅL   

____

Er du imot pelsindustrien? Eller er det ikke så nøye siden allerede mange andre ikke er imot det?

Jeg er sterkt imot pelsindustrien, og eier absolutt ingen plagg av ekte pels selv. Jeg skal være ærlig å si at jeg har vært dum og naiv i lang tid, og tenkt at “det er vel ikke så ille?”. Heldigvis har jeg våknet opp, sett på dokumentarer og satt meg inn i all elendigheten som er tilknyttet den forferdelig groteske industrien. At stakkarslige, uskyldige dyr skal lide for at vi mennesker skal kunne “pynte” oss i en pelskrage, er for meg vemmelig. Jeg kommer aldri til å kjøpe noe med pels, ever. Jeg tror at det er mange som er som meg, som ikke helt har så mye informasjon om hvor jævlig det faktisk er. Gjør meg, og dere selv, en tjeneste å educate yourselves. Jeg lover at dere kommer til å bli direkte kvalme av å se hva så mange støtter opp om. 

 Lurer fortsatt på hvordan det er med toll? Jeg vet at man blir belastet dersom man bestiller for over 300, men ofte gjør mange det slik at de sender det som gave, altså man slipper å betale toll. Lurer derfor på hvordan du har erfart dette fra Sheln?

Det er ganske varierende. Av og til får jeg tollavgift, andre ganger ikke. 

Hvordan planlegger du blogginnlegg for dagen? Kommer det bare naturlig hver dag hva du vil blogge om, eller bruker du mye tid på planlegging?

Du, det kommer veldig an på! Dersom jeg vet at jeg har en travel dag fremfor meg, foretrekker jeg å gjøre klart alle innlegg i forkant, altså kvelden før. Det avlaster så mye! Jeg har en tendens til å stresse veldig når jeg har det travelt, så det med planlegging er alfa og omega når det er mye som skjer. Andre dager kan jeg ta det helt på sparket, og blogge underveis i løpet av dagen om det som måtte falle meg inn.

Var du og Mathias sammen?

Nei, vi var ikke det. Det var bare en spøk som gikk litt for langt, haha..

Er du veldig kresen når det kommer til mat? Sushien du spiser ser veldig kjedelig ut. Greit at du spiser kylling maki, men uten avokado? Liker du ikke å teste ut nye ting?

Jeg er laaaatterlig kresen når det kommer til mat, ja. Det er nesten litt sånn at det blir pinlig, altså. Tro meg, jeg prøver virkelig å slippe meg litt mer løs, men det er ikke så enkelt for meg. Jeg har alltid vært prippen i matveien, og det ser ikke ut til å slippe. Jeg testet en sushibit av Pierre som inneholdt avokado, og jeg syntes ikke det var noe særlig. Så jo, innimellom tørr jeg å teste ut nye ting, men det er sjeldent det faller i smak. Dessverre.

Hvem er det du reiser sammen med? Kos deg. <3

Jeg er i Spania sammen med bestien min Birgitte! Altså, det er så vanvittig deilig her. Vil jo aldri hjem.. Jeg forstår ikke hvorfor jeg fortsatt bor i Norge. Den bitende kulden er lite fristende. Kan vi ikke få sommer og sol året rundt? Please!

Bruker du extentions, eller er det ditt ekte hår?

All natural! For en gangs skyld, haha…

Hallo, kan du snappe mye når du er i Spania?

Absolutt! Jeg skal friste dere i hjel der hjemme i kulden, hehehe. Neida! Men jo, jeg skal se til å oppdatere ekstra mye mens jeg er her nede. Det er jo SÅ fint! Legg meg gjerne til: IsabelSraad, heter jeg.

________

STILL GJERNE SPØRSMÅL TIL NESTE UKE!

43 kommentarer
    1. Du vet at den fake pelsen du går med skader dyrene og at den er laget sv mikroplastikk som havner i havet, og at klærne dine er laget av mennesker som lever under helsefarlige forhold. Du vet at alle klærne dine som ikke er av ull eller bomull er laget av olje som skader dyra og naturen og er det ikke like ille at du spiser kjøtt da?? Og drikker melk.. Vet du ikke at kuene står innestengt nesten hele året..

    2. Du velger ut så dårlig spørsmål.
      Spørsmål du egentlig kan lett besvare i kommentarfeltet.
      Hva med å svare på hvorfor du aldri er invitert til vixdn?
      Hvorfor dere velger å betale en så høy husleie fremfor å kjøpe når dere lett kan betjene et lån med tanke på summen på husleien

    3. Spør igjen da du ikke svarte på forrige innlegg..hvor er bikinitrusen du hadde på deg i forrige innlegg kjøpt? Har lett overalt etter lignende, setter stor pris på svar <3 kos deg videre!

    4. Lurer på om du er en person som har sterke følelser? Altså blir du fortere glad enn andre, men samtidig tar du kanskje ting mer innover deg enn andre ville gjort også?

    5. Hva ligger temperaturen på ca, og hvor i Spania er dere? 🙂 Kjæresten og jeg vil bestille oss tur til et varmt sted i februar og har vurdert Spania, men leser at temperaturen ligger på rundt 15 grader og det syns jeg er litt kaldt…
      Ha en fin ferie 🙂

    6. Det er ikke bare pelsindustrien som er dritt.
      vor kommer skinnet fra?
      Skinn som selges i Norge kommer både fra norske og utenlandske dyr. Svinelær kommer fra griser i vanlig industriell produksjon. Griser står i betongbinger, hvor de såvidt har en kvadratmeter hver til rådighet.1) De har ingen mulighet til lek, bevegelse, roting i jord, sølebading, løping og annen naturlig adferd.2) På slakteriet blir de drevet med slag eller støt fra strømstav3), når de blir redde og ikke vil gå fremover. De bedøves ofte ved kvelning med CO2-gass. 3)
      Både kalver og kuer utnyttes til skinnproduksjon. De fleste kyr i Norge er ?kombinasjonskyr?, som både brukes til melk-, kjøtt- og skinnproduksjon. Det store flertall av disse står lenket til en bås ti av årets måneder.1) Kyr er flokkdyr, men står allikevel alene på båsen. Kalven, som selvsagt er helt avhengig av mor sosialt sett, blir tatt fra kua med en gang og satt alene i en kalveboks uten mulighet til engang å snu seg, eller i binge med andre kalver ? der bevegelsesmulighetene er meget begrenset.1,4,5) Underlaget i ku-båsen er gjerne hardt, og påfører dyra smerte.6) Den unaturlig store melkeproduksjonen gir produksjonssykdommer som f.eks. jurbetennelse og melkefeber.7)
      Sau- og lammeskinn produseres også i Norge. De fleste sauer står inne i trange binger i vinterhalvåret. Her har de ingen mulighet til sosial flokkadferd eller fysisk utfoldelse. Selv om de får utfolde seg når de først slippes på sommerbeitet, blir de også utsatt for lidelse pga manglende tilsyn8) og uheldig fysikk9) ? fremavlet av menneskets ønske om ?kjøttfylde?.
      I tillegg til de tradisjonelle typene skinn som produseres i Norge, selges skinnprodukter fra en rekke andre dyr inkludert kaniner i bur, eksotiske dyr som krokodille, skinn fra dyr i annen utenlandsk industriell produksjon ? og dessuten hunder og katter fra asiatisk skinnproduksjon. Sistnevnte blir fanget inn eller avlet under meget lidelsesfulle forhold og til slutt drept på smertefulle måter inkludert flåing ved full bevissthet, før skinnene eksporteres til det europeiske markedet under andre artsbetegnelser og uten mulighet til å spores tilbake til opprinnelsen.10)
      (www.dyrsrettigheter.no)

    7. 1327: Isabel har alltid hatt naturlig langt hår, det sa hun jo på paradise hotel også. Du ser jo også at lillesøstern med “samme type hår” også har langt naturlig.
      Og alle dere som lurer på vixen, det er vel ikke så mye poeng å dra dit når man ikke er nominert og ikke noe særlig venn med noen av de andre bloggerne.

    8. Hei. Siden du er i mot pelsindustri. regner jeg også med at du er i mot skinnindustri? Jeg veit du har designervesker og sikkert over 50 par skinnsko. Men ingen av merkene kan redegjøre for seg hvor skinnet er fra. Fakta er at det meste av skinnet som blir brukt i slik produksjon kommer fra Asia, hvor de flår dyr levende. På lik linje med pelsindustrien. Er det en sak verdt å engasjere seg i – og boikotte kjøp av ekte skinn – eller er ikke krokodiller og slanger verdt like mye som en mink? Gleder meg til å lese dine refleksjoner rundt akkurat dette.

    9. Er bare mink,rev.kanin Osv folk synes synd på når det komme til dyre industrien
      De fleste gir faen i hva som skjer med sauer,kyr osv

    10. hvorfor svarer du aldri på litt spennende og kleine spm, bare sånne kjedelige? Tenker mer på litt mer privat info som gjør oss interesserte og engasjerte til neste spørrerunde:)
      Eksempelvis om oprasjon, om sjalusi, om forhold ol.

    11. Bare en kommentar til den som spurte om toll, grensa er på 350, ikke 300, men da er det inkludert frakt 🙂

    12. Veldig bra at du er så stor motstander mot pelsindustrien, men hva tenker du om skinn, som i skinnvesker?

    13. Dobbelmoral ???
      Pierre trnger jo ikke å være imot pels selv om Bella er det – sikter til deg Nora .. De har ikke bare ett hode på deling vet du – de har sikkert delte meninger de også som alle oss andre

    14. Jeg lurer på hvor du har skrevet om at du har tatt en ny rumpeoperasjon. Så at mange kommenterte det på et tidligere innlegg. Er det sant?

    15. Pierre går med pels, og flere av dine venninner. Du spiser aaaalt for mye kjøtt også, noe som faktisk er verre enn pelsindustrien. Både for dyrene og verden. Men skinn er greit? Jeez.

    16. Det blir litt dobbelmoralsk å si du er så imot pels når du kjøper en veske til 50 lapper. Skinn er akkurat som pels, samme måte, like ille. Bare at pels er av skinnet, altså huden til dyra. Mangel på kunnskap, eller dobbelmoral? Håper først nevnte for din egen del. Kos deg videre på ferie.

    17. Hva med dun da? Det er like ille som pelsindustrien! De napper dun av gåsa mens den er levende og putter duna i varer som jeg er sikker på du har. Parkas, boblejakka, dyna og puta di, etc.?
      Skal du først slutte med pels, så bør du fankern meg også slutte med skinn(som nevnt over) og dun!

    18. Hva syntes du om at CF og Elin er allerede gravid med barn nr 2 ? Stå på videre Isabel. Digger deg !

    19. Hva tenker du om kosmetikkbransjer som bruker dyr som testobjekter? Du bruker jo mye sminke som er testet på dyr. stakkars små dyr som lider for at mennesker skal få være “perfekte”..

    20. Leser du andre blogger? Og evt hvilke?:)
      Hvilke andre bloggere kunne du tenke deg å bli bedre kjent med?

    21. Fikk ikke svar på mitt spm igjen..
      Hvortid skal du fortelle om den siste operasjonen som du tok i utlandet, hvor pierre ikke ville være med?

    22. Så utrolig fint og bra at du er så imot pels og bruker posisjonen din til å fortelle akkurat hva det er å si om pelsindustrien, at den er intet annet enn grusom! Jippi 🙂

    23. Var det gran Canaria eller Spania du var i? Kan du fortelle litt om hva jeg kan finne på med kjæresten min i gran Canaria? Klem

    24. Hvorfor svarer du ikke på noen av de mer “ordentlige” spørsmålene du får? Klarer du ikke å svare for deg selv på de vanskelige? 😉

    25. Siden du er sånn mot pelsindustrien, vil jeg også anbefale deg om at du sjekker hvordan hudpleieprodukter/sminke som tester på dyr. Den industrien er mist like grusom som pelsindustrien. Spesielt når vi bruker så mye sminke hver dag! Du kan lese om dette flere steder på nett, og hvordan sminkemerker som ikke tester på dyr 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg