JEG VIL GÅ TIL EN PSYKOLOG

reklame ⎮ annonselenker

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Processed with VSCO with av8 preset

SKJORTE HER ⎪ JEANS UTSOLGT – LIGNENDE HER⎪ SMYKKE HER

Vet du… Jeg har tenkt mye i det siste. Jeg har mange tanker som hele tiden surrer rundt i huet mitt. Ikke nødvendigvis vonde eller tunge tanker, men generelt mye jeg tenker over. Jeg er en person som er veldig følsom og tar inn alle inntrykk rundt meg konstant. I det siste har jeg tenkt på å skaffe meg en psykolog som jeg skal gå til regelmessig. Hvorfor? Svar: hvorfor ikke? Jeg tror at vi alle mennesker har godt av å ventilere i blant. Få tømme alt man har på hjertet. Føler ikke du deg tusen kilo lettere etter at du har pratet ut med en venninne? Det gjør jeg. Det jeg derimot savner er å kunne fortelle alt og bare prate ut om saker og ting med en fremmed. En som ikke kjenner meg eller har noe tilknytning til meg. En som kan gi meg gode råd og tips til å hvordan for eksempel håndtere ulike situasjoner, eller å hvordan endre tankegang på enkelte ting. Jeg tror at jeg, og forøvrig alle andre, har godt av å ha en psykolog i livet sitt.

Dere kjenner jo meg, og da vet dere også at jeg er en sucker for reality-program. Spesielt Real Housewives. Jeg har jo vært en fan i flere år, og sett hver eneste episode av samtlige serier. Og vet dere? Typ ALLE går til psykolog. I USA er det nesten uvanlig om du ikke går til noen, til forskjell fra her i Norge. Det jeg synes at er veldig synd med oss nordmenn er at det å gå til psykolog nærmest er tabubelagt og/eller flaut. Hvorfor? Hvorfor skal det være flaut å prate med noen? Bare fordi at man går til noen, betyr ikke det nødvendigvis at man sliter med enten depresjon eller noe lignende. Man kan helt enkelt bare ha behovet av å prate med noen om livet generelt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Processed with VSCO with av8 preset

Jeg gikk til psykolog da jeg slet med anoreksi noen år tilbake, og jeg skal være ærlig med dere å si at jeg følte skam. Jeg turte ikke å si det til noen som helst, i frykt for at noen skulle tenke at jeg var gal. For det er jo faktisk ikke vanlig eller akseptert å gå til psykolog her i Norge. Det er synd å si, men man blir sett ned på dersom man gjør det. HVOR trist er ikke det?! 

Jeg velger å dele dette med dere nettopp fordi at jeg vil prate høyt om det, fordi at jeg vil at vi skal forsøke å få det til å bli mindre tabu. Hva faen er galt med å gå til noen å prate med? Ingenting. Absolutt ingenting. Det er snarere super bra!

36 kommentarer
    1. Jeg gikk selv til psykolog da jeg var deprimert, og det hjalp virkelig og anbefale! Men jeg også følte skam, og ingen av mine venner visste det eller vet det i dag. Det er bra du skriver åpent om dette, slik ar vi kan endre dette fra tabu til normalt!

    2. Tusen takk for at du skrev dette innlegget! Alle kan ha behov for psykolog i livet sitt. Om det er for å prate og få veiledning, eller om du har en diagnose. Det skal ikke väre tabubelagt noe av det! Vi er forskjellige, med ulik bagasje i sekken.

    3. Jeg er så enig! Hadde psykolog vært litt billigere skulle jeg mer enn gjerne oppsøkt en! Jeg sliter ikke psykisk i den forstand, men herregud så godt det skulle ha vært enkelte ganger å få hjelp til å sortere tanker 🙂 vil ikke si det er SÅ tabu lenger, for psykiske problemer er jo nesten “kult” nå. ALLE skriker ut (spesielt enkelte bloggere) at de har den og den lidelsen at jeg får helt avsmak. Men om man går til psykolog tror nok automatisk alle at man sliter veldig, og det er jo litt trist.

    4. Har gått til paykolog i mange år, pga psykiske lidelser: jeg har aldri blitt sett ned på av den grunn? Ganske vanlig å gå til psylolog når man sliter og føler halve Norge gjør det. Har aldri hjulpet meg noe, men kanskje det er lettere hvis man ikke sliter psykisk men bare trenger noen å snakke med om livet.

    5. Utrolig glad for at du har valgt å gå til psykolog! Det virker jo ikke som du alltid har det så bra, og da er det fint å gå til noen som kan hjelpe med å forstå <3 Det er jo som at når man har skadet seg, så går man til legen. Den mentale helsa er like viktig å pleie som resten av kroppen 🙂
      Jeg håper MANGE fler velger å gå til psykolog, og er glad i går fram som et forbilde.

    6. Helt enig at alle hadde hatt godt av å snakke med en psykolog i blant! 🙂 vi går jo på treningssenter for å forbedre vår fysiske form, vi må ikke glemme vår psykiske form! 💓

    7. Jeg synes det er så trist å høre at det ennå er tabu belagt i Norge å gå til psykolog! ;(( Derfor er det fantastisk virkelig at du kan skrive åpent om det som har Norges største blogg, tusen takk!
      Du får jo psykolog dekka også om du har behov for det. Men vil du ha mulighet til å velge blandt mange forskjellige, må du betale!
      Synes ikke det burde være tabu i det hele tatt å gå til psykolog!
      Og det kan man gå til for mange grunner! Og skulle man lide av en psykisk sykdom så betyr jo ikke det at man er gal, for noe tull! Utrolig trist at et land som Norge ligger så langt bak enda..

    8. Å gå til psykolog er såpass normalt i 2018 at ingen bryr seg om du går der, så og si ALLE hadde iallefall trengt det, føler meg så bra etter jeg har vært der, det har gått så bra at jeg skal slutte å gå der nå ♥️
      Anbefaler det virkelig Isabel! Men husk at du må føle den psykologen du får er rett for akkuratt deg og om du får det til med henne/ham, klem 🌸

    9. Du som skriver at det nesten er “kult” med psykiske lidelser. Og at ALLE skriker ut om ditt og datt.
      Det er hvertfall ikke sant. Er mange som faktisk sliter skikkelig, og det er ikke noe kult i det hele tatt! Det er faktisk jævlig.

    10. Så flott at du deler dette! Er ingen skam i å gå til psykolog. Tenk så fint å ha et menneske som kan hjelpe deg med å sortere tanker og følelser og gi deg noen verktøy for å takle hverdagen og alt den kan bringe med seg?
      Håper du gjør alvor ut av disse planene, tror det vil gjøre deg godt 🙂

    11. Enig i at alle burde gå til psykolog! Men i min omgangskrets er det virkelig ikke tabu eller skamfullt. Så det er nok litt forskjell på hvilke kretser man er i.
      Bare så synd det koster mye, så det ofte er de rikeste som har muligheten.

    12. Vil ikke si at det er tabu å gå til psykolog, jeg forbinder det mer med luksus. tror mange hadde gått til psykolog om det ikke hadde kostet så my penger. De som virkelig sliter har sjeldent råd til å gå til psykolog.

    13. Å gå til psykolog er egentlig en veldig fin ting. Jeg gjør det selv, og får så mye ut av hver time med henne. Jeg vet at mange føler en slags skam ved å gå til psykolog eller terapeut, men dette blir bare mer og mer vanlig. Og sannheten er, som du sier, at alle har behov for å få litt orden på tankene sine. Noen mer enn andre selvfølgelig, men det å kunne prate med noen som ser det hele utenfra er virkelig gull verdt, uansett! Jeg råder deg virkelig til å prøve det, også må du huske at selv om du ikke finner en som du liker ved første forsøk, kan du prøve noen andre. Å finne en psykolog er nesten som å finne en venn, for selv om man er to helt fremmede må man ha en slags kjemi for å kunne prate om veldig private og muligens vonde ting. Håper du finner noen å snakke med, og at det gir deg noe! Klem

    14. Maria: jeg mente absolutt ikke at det er kult, derfor gåsetegn. Men at alle skriker ut om det SOM OM det var kult. Enkelte bloggere sier de har den og den lidelsen, når neste innlegg viser det motsatte. Sleit med anoreksi, angst og depresjon i 8 år. Syns absolutt ikke det er kult.

    15. Syns det er super bra at du snakker om akkurat dette! Jeg sliter med sosial angst og depresjon og har gått til psykolog i 7 år 😊 Oog jeg skammer meg ikke over det. For hvorfor skal man det? Som du sier, så er det godt å prate med en fremmed om alt å ingenting. Lykke til! ❤️

    16. Det er da ingen som ser ned på folk som går til psykolog. Hvir får du disse dumme faktaene fra ? Hahah, herregud

    17. Er så enig, det burde ikke være så tabubelagt å gå til psykolog. Man går til legen når man har somatiske sykdommer, og går til psykolog når man har psykiske problemer. Ser liksom ikke helt forskjellen. Har selv gått til pykolog på dps i flere år, og føler likevel den skammen hver gang jeg går inn i byggningen. Det burde ikke være sånn!

    18. Helt enig med deg! Virker som mange ser på det som tabu og at du har problemer hvis du går til en. Jeg har dessverre opplevd å få slengt det i trynet at jeg bør oppsøke psykolog, akkurat som det er et slags skjellsord 🙁

    19. Kjempe flott, tror det er mange som har behov for psykolog og trenger å snakke litt. Lykke til 🙂 PS. må bare kommentere det du skriver og det stemmer ikke at det mange som går til psykolog i USA, har bodd der i mange år og vil si det er i flere i Norge i gjennomsnitt som går til psykolog enn i USA. Er ikke alt man ser på tv som er sant😅

    20. Det blir jo litt hva man gjør det til selv. Det er ikke tabubelagt å gå til psykolog før en selv påpeker at det er det .. det er litt synd. Har gått til psykolog selv, og det veldig deilig å få «ryddet litt» i tankene!

    21. Takk for dette innlegget! Jeg har selv gått til psykolog i 7 år og jeg er 24. Har slitt mye med angst og depresjoner i perioder og psykologen min hjelper meg masse. Det er teit at det er tabu i Norge å gå til psykolog. Har man et brukket bein er det ingen som sier noe på at man oppsøker legen, mens sliter man med psyken skal det liksom ikke snakkes om!
      Som du sier trenger man ikke være deprimert for å gå til psykolog da, man kan gå til en av mange forskjellige grunner. Alt er like fair og ingenting trenger man å være flau over.

    22. ikke hvem som helst får gå til psykolog,virke rart at kjendiser komme til lett og tydeligvis dere bloggere også
      Hørt at nåken ikke har “store” nok problemer så dei får ikke time mens dere får time av litt usikkerhet,urettferdig det der

    23. Kjempe bra! Jeg har gått 3 år til psykolog og hadde siste timen min i november. Jeg har vært et helt nytt menneske siden det! En psykolog hjelper deg med å sortere de mentale skuffene dine, rett og slett. Og gir deg verktøyene til å sortere de på egenhånd ved en senere anledning. Jeg er sterkere, stoltere og jeg kan enkelt flerre av meg bagateller og kjempe meg gjennom berg-og-dal-baner av følelser.

    24. Vet om utrolig mange som har gått eller går til psykolog . Det er jo egentlig ganske vanskelig nå til dags. Å blir mer å mer av det . Det har vært til stor hjelp for mange 🙂 gjør det du føler kan hjelpe deg 😁 er bare bra få ut ting osv. Å med alt press du kan ha på deg osv så er det ganske smart ha en psykolog gå til innimellom. . Ha en flott søndag:)

    25. Syns det er veldig lurt av deg. Hvis dette er noe du føler du burde gjøre, så er det lurt å stole på magefølelsen. Går selv og snakker med noen regelmessig. Når du går rundt meg følelser og tanker som tynger deg, vil du alltid føle deg 10 kg lettere etterpå. Er ikke engang alltid man trenger tips og hjelp, det beste er med terapi er å få ut alle følelsene sind i ord og ha noen som hører på deg. Lykke til! <3

    26. Elsker å kunne gå til psykolog! Jeg gikk ei periode i høst og vinter bare for å ha noen å snakke med som jeg visste at jeg kunne stole på😍

    27. Jeg er ikke enig at det er tabu/flaut å gå til psykolog i Norge, fordi jeg tror ikke det er sånn lenger. Kjenner utrolig mange som har gått til det og har gjort det selv. Men enig i noen over her som sier at det handler om pris, for det er j**vlig dyrt! Anbefaler alle som går på skole eller studerer å ta kontakt med helsetjenester for der kan man få billigere eller i noen tilfeller gratis tilbud.
      Også må vi slutte å si at det er tabu, for da blir det lavere terskel for å snakke om dette <3
      Og til dere som sier at man må ha skikkelige psykiske lidelser for å få hjelp hos psykolog: nei det må man ikke. Alle er forskjellige og for noen kan små ting som sitter dypt påvirke oss mer enn vi tror, uten at det kommer til syne gjennom tydelige tegn på psykiske lidelser.

    28. Do it ! Ikke noe å skamme seg over. Egentlig burde ALLE ha gått til psykolog alt man opplever i livet er jo en krise. Eks gifte seg,skille seg,få Barn,begynne på skole og noen ganger også slutte på skole,flytte,dødsfall mm så det er godt å ha noen med tausjets plikt som kan veie inn uten å større han eller hun. Ikke har de skjulte motiver heller så kjøt på!

    29. Jeg går fast til psykolog og har gjort det i flere år. Synes selv det ikke er tabu, men vet mange dømmer hvis de finner det ut. Jeg. Bryr. Meg. Ikke haha. Det er noe helt annerledes å snakke med en du ikke har noe annet forhold til enn inne på det rommet. De kan gi helt nøytrale tilbakemeldinger, og du får luftet bekymringer eller irritasjoner uten å bli dømt på noen måte. Kan kun anbefale det. Man blir et sunnere menneske av å snakke om ting.

    30. Vet ikke hvor du har ifra at det er tabubelagt? Jeg har gått til psykolog før og kjenner flere som har det, ingen som blir sett ned av den grunn.

    31. Gått til psykolog i mange år uten at det hjelper så ville ha sett om det hadde funnet alternativ behandling som faktisk ønsker å hjelpe deg som person ikke kunn er ute etter penger

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg