JEG ER SÅ OG SI BLIND

Visste dere det? At jeg så og si er blind? Jeg har -10 i styrke på høyre øyet og -12 på venstre. Skjønner dere hvor dårlig synes mitt er, da? Haha! Fy, det er faktisk ikke så mange som vet det om meg. Jeg bruker linser hver eneste dag slik at jeg kan se noe annet enn “tåke”. Jeg har ikke peiling på hvor mange ganger jeg har gått på saker eller veltet ting som jeg ikke har vært kapabel til å se når linsene har vært av. Det er litt av et stress skal jeg si dere! Det første jeg gjør når jeg står opp på morgenen er å ta de på, og det siste jeg gjør før jeg legger meg er å ta de av. Synet mitt begynte å svekkes da jeg var rundt 10 år. I første omgang startet jeg kun med lesebriller, men det gikk ikke lenge før synet mitt forverret seg og jeg måtte bruke briller 24/7. Det var ikke så kult, spesielt ikke for en fotballsentusiast som det jeg var. Heldigvis fikk jeg lov til å gå over til linser etter 1-2 år. Lykkens dag for mini Bella, det!

Jeg har lenge tenkt tanken på om jeg skal ta laserbehandling på øynene mine. Er det noen av dere som har erfaring med det? Jeg har hørt mange skrekkhistorier om at man kan bli blind og sånn, så derfor har jeg egentlig ikke våget å gå inn for å gjøre det. Det er riktignok mange år siden jeg ble fortalt det, og ting utvikler seg jo så jeg regner med at sjansen for det er mye mindre i dag enn hva det gjerne var den gang. Jeg vet ikke, jeg synes at det er vanvittig skummelt nettopp fordi at det er synet mitt det er snakk om. Samtidig er jeg driiiiita lei av å være avhengig av linsene mine dag inn og dag ut, så jeg hadde jo ikke blitt lei meg dersom jeg hadde kunnet få et bra syn igjen.

Jeg håper at dere har lyst til å dele egne erfaringer og tips med meg! Det hadde jeg satt super duper stor pris på. ❥

117 kommentarer
    1. Pappaen min har tatt laserbehandling på øynene, han var veldig fornøyd etterpå men det tok ikke mange år før synet var like dårlig 😕

    2. Jeg har ingen efaring innen det selv, men har sett andre gjort det. Og jeg ville gjort det vis jeg var deg, og det kunne funket ❤️ Er jo stress og bruke linser/briller hele tiden ❤️
      Lykke til!!

      1. Hun mener nok -10 og -12 i briller. I linser blir dette rundt 8.50 -9.50 isåfall, og det finnes.. Jeg har -10 på begge øyne og bruker linser..

    3. Ånei, det var trist å høre. Men det som er enda mer trist er at nå kommer du til å få masse hatkommentarer som : åja, nå skjønner jeg hvorfor rumpa di er så stygg osv osv. Du deler en så stor og personlig hemmelighet også får du jo bare masse dritt, jeg skjønner ikke. Var fortesten helt amazing av deg å gi hun jenta 1000kr (!!!!!) for operajonen til hunden. Jeg leser innleggene og kommertarfeltet ditt hver dag og blir stadig overrasket over hvor onde folk er, det er så trist at folk gidder å hate på en som deg. Du er så fantastisk isabell❤️❤️❤️ Stå på, du er super pen💘💘💘

    4. Du er jo heldig som bare kan korrigere synet ned linser og se perfekt bare du har de på, da! Har selv operert øynene for grå stær, og den var vellykket, men det betyr jo at man mister evnen til å skifte fokus, så man vil jo aldri se helt vanlig igjen. Og jeg er bare 19 år!

    5. Jeg laseropererte mine øyne for 6 år siden på en privatklinikk i Oslo. Var også nærsynt, og ingen andre «feiler». Meget fornøyd og det gikk meget raskt (snakk om minutter) og smertefritt. Etterpå var det meget smertefullt to-tre dager der jeg ikke klarte lys og måtte ha øynene mye igjen og solbriller. Har ikke angret. Tror jeg ville vært mye mer bekymret for de andre operasjonene du har gjort (altså før operasjon).

    6. Jeg trur man bare kan ta laseroperasjon hvis man har under -10 i styrke. Vet ikke om du har snakket med en optiker eller en øyelege, men dette kan være lurt før man får falske forhåpninger. Ellers tror jeg ikke det er noen problem med selve operasjonen, litt ubehag men går over. Lykke til!

    7. Jeg og flere jeg kjenner har tatt laseroperasjon, og vi er storfornøyd. Deilig å slippe å være avhengig av linser. Men man må finne noen seriøse som gjør det her i Norge 👏😊

    8. moren min har tatt laserbehandling, og for henne gikk det helt fint! hun er superfornøyd og utrolig glad for at hun gjorde det.

    9. Jeg har tatt en sånn laseroperasjon og kjenner flere som har gjort det! Do it!! Lover deg at du ikke kommer til å angre! Det er så sinnsykt deilig å se med en gang jeg våkner på morgenen. 🙂 Jeg tok operasjon for 2 år siden og kan ikke huske de snakket om at eventuelle bivirkninger kan gjøre deg blind. Ta kontakt med noen for konsultasjonstime så får du høre litt mer 🙂

    10. Har selv tatt laseroperasjon for mange år siden, er ikke vondt i det hele tatt. Men desverre etter mye pc-bruk så gikk synet tilbake og hele operasjonen var bortkastet.

    11. Jeg anbefaler deg å gjøre det. Jeg tok lasek for 5 år siden og jeg angrer ikke ett sekund. Jeg tok den som kostet mindre enn den andre . Min kostet 24 tusen og den andre 45 mener jeg å huske . Forskjellen er at den jeg tok var mer smerter etter operasjon. Men de smertene var verdt all smerte da man for så bra syn ! Det ble gradevis bedre med synet,Etter noen månder så Jeg helt bra. Helingsprossen er varierende for hvor lang tid det tar fra person til person. ❤

    12. Hei,
      Jg bare lurte på hvordan d r å ha lange negler og bruke linser? Selv bruker jg linser, men tenker å ta akryl negler om ikk så lenge, med en viss lengde så jg bare lurte på om d r veldig vanskelig eller om d funker helt fint? Beklager for et kanskje litt rotete formulert spørsmål men håper du skjønner poenget mitt! 😅😅

    13. To kompiser sv meg har gjort det, å husker han ene var redd for det samme som du nevner, men alt gikk bra og han anbefalte det til andre senere. Gikk fra å nesten ikke se noe, til å se helt bra igjen 🙂
      Tror de er såpass flinke i dag altså!
      Er jo det samme at man kan dø under narkose, men sannsynligheten er jo ekstremt liten, alikevell er folk sååå redde for det :p

    14. Hei, så fin blogg! Laser er like trygt som linser, dvs at piller du deg daglig i øynene så er det en risiko for infeksjon og blindhet uansett. Ingen har blitt blind av de nye metodene, men ingen ting er 100%. Du kommer neppe til å bli kvitt linsene selv om du opererer, til det er synet for dårlig. Du kommer til å se rundt -1 etterpå kanskje. Operasjonen er easy-peasy! Angrer ikke ett sekund! Lykke til.

    15. Var du god i fotball? Hvor spilte du? Og hvilken divisjon? Klarer ikke se for meg at lille deg har spillt fotball 😂😂

    16. Heisann! Liker godt bloggen din, du virker så trivelig, omsorgsfull og ikke minst modig! Første gang jeg kommenterer på bloggen din, men her tenkte jeg at jeg kunne komme med erfaring ettersom jeg tok laseroperasjon i mars i år:-) Jeg tok den nyeste formen for laser (som også er den dyreste, men ikke mye dyrere enn de andre alternativene) og selve «operasjonen» var over på 2-3 minutter og gjorde ikke vondt. Det var litt ubehagelig i noen sekunder ettersom legen «presser litt» rundt øyet for å feste noe som gjør at du ikke kan lukke øyet akkurat i det laseren gjør jobben. Dette er som sagt over på bare få minutter og gikk veldig fint. Ca en halv time etter behandlingen så gikk bedøvelsen ut (øyedråper som jeg fikk før laseroperasjonen) og da ble det mer og mer ubehagelig. Siden man ikke kan kjøre samme dag som behandlingen så kjørte mamma meg hjem og jeg gikk å la meg. Når jeg våknet igjen etter noen timer så føltes det som øynene var full i sand, men dette visste jeg om at ville skje så jeg tok det helt med ro og gikk med solbriller resten av dagen (og 2 dager etter, men det er nok individuelt hvor lenge man trenger det). Solbriller pga man blir veldig lyssky de første dagene. Etter disse dagene ble synet 100 % superdupert og jeg lever lykkelig uten verken linser eller briller. Veldig fornøyd og anbefales! Ha en fortsatt fin dag:-)

    17. Min mann gjorde dette i Oslo i 2003. Han hadde -6. Ble strålende fornøyd. Husker han betalte 30k, regnet ut det ble spart inn i linser og briller på 5-6 år. Men han var jo nesten blind! Er det mulig å ha 10 og 12? Det må jo være pyton!
      Han har en kompis som driver med dette i Oslo og alle blir fornøyd. Men alle kan ikke gjøre en slik operasjon av ulike grunner. Lykke til!

    18. Jeg tok laserbehandling for en liten stund siden og ser veldig bra nå og trenger ikke bruke linser eller briller. Det er veldig liten sjangs for at du blir blind liksom, hvis laserbehandlingen mislykkes, ser du omtrent som du gjorde før! Ikke noe skummelt, legene er veldig dyktige!!

    19. Jeg har -3.75 på begge øynene og har vurdert laserbehandling selv, men kommet frem til at det ikke er verd det. Det er langt flere som er misfornøyd etter behandlingen enn det er folk som er fornøyde, og da er ikke det noe jeg har lyst til å gamble med. Det er jo faktisk øynene, og jeg tenker at blir man først blind etter en operasjon, kommer man helt klart til å sitte der og tenke at “hva tenkte jeg med? Linser var jo egentlig ikke noe stress i det hele tatt!”. Så nei, jeg fortsetter med linser, og det synes jeg du også burde gjøre 🙂
      et alternativ kan jo være såkalte døgnet-rundt-linser. Det har jeg begynt å bruke. Dette er linser du kan bruke døgnet rundt, natt og dag, i opptil èn måned. Da kan du våkne opp med perfekt syn, og trenger heller ikke stresse med å huske at du må ta de ut om kvelden. Det er selvfølgelig lurt å ta de ut innimellom, men du trenger absolutt ikke gjøre det hver kveld, og det er fint hvis du fks har vært på byen, er for sliten o.l. 🙂

    20. Hei! Først og fremst vil jeg si at jeg er fast leser av bloggen din, men av en eller annen grunn er dette første kommentar jeg legger igjen. Du er en sinnsykt inspirerende person, og hjertet mitt stikker hver gang du skriver om/jeg leser kommentarer du har fått av nettroll. Jeg smiler også hver gang du forteller om opplevelsene dine og det du tror, mener og står for. Stå på – du er flink!
      Venninnen min bruker også linser, men disse er sånne man bytter hver tredje uke om jeg ikke tar helt feil. Kanskje det kunne vært noe for deg? Da slipper du å ta de av og på hver morgen og kveld!
      Ha en fin kveld og en fortsatt god sommer <3

    21. Jeg gjorde det i november 😊 Er så SYKT glad for at jeg gjorde det, slipper å plages med linser lenger. Hele inngrepet tok 2 minutter, og etterpå måtte jeg ligge på et mørkt rom i 4 timer (hjemme altså, ikke på klinikken). Jeg sov de timene, og når jeg våknet, så jeg perfekt!! Det er et av de beste øyeblikkene i mitt liv 😂 var som en ny verden. Så anbefaler det på det sterkeste!

    22. wow visste ikke dette! selv har jeg -6 på begge øyene og astigmatisme på det venstre. kan ikke forestille meg hvor vanskelig du må ha det uten linser – jeg føler meg heeeeelt ubrukelig og disorientert uten mine briller eller linser. tror synet mitt faktisk begynte å svekkes på samme alder som deg (er 20 år), og det blir dessverre heller ikke bedre. har en kompis som utførte laseroperasjon for ett år siden og idag er han helt fin! har perfekt syn og hele pakken! jeg vet at man må feks ha en stabil, uforandret styrke i over ett år som en kriterie for operasjon og selvfølgelig penger for behandlingen da det er dyrt. så har medisinen helt sikkert (håper!!!) forbedret seg med årene og det skal være lett for deg, og meg, å en dag få synet vårt tilbake. :?)

    23. Mitt beste råd er å spørre lege/optiker om å bli henvist til en øyespesialist. Tror han/hun vil kunne gi deg de beste svarene og rådene..
      Lykke til..
      Hilsen Line

    24. Hei. Jeg har tatt en laseroperasjon før og det er ikke skummelt i det hele tatt. Det som skjer er at du får narkose (som betyr at du sovner) og etter det så bruker de låser og kniv på øyet ditt. Man merker ikke dette og det er ikke farlig i det hele tatt. Jeg anbefaler å ta denne operasjonen hvis du ikke vil gå med linser mer 😉
      Og hvis du gjør dette ønsker jeg deg lykke til 🙂
      Elsker deg<3

    25. Har ikke hatt noe erfaring med det personlig, men pappaen min hadde typ samme syn som deg- muligens litt bedre, og tok laseroperasjon for det for nærmere 6-7 år siden nå, og for hans del ble resultatet perfekt og vel så det. Han endte opp med å se ting bedre enn meg, spesielt på lang avstand- og med tanke på at han var grådig nærsynt, og jeg mildt langsynt så vil jeg si at den operasjonen var meget vellykket for hans del:)
      Er nok uansett best å reise på konsultasjon hos optiker for å høre mer om hva de kan gjøre for deg:)

    26. Det trenger du ikke være redd for, jeg kjenner en som har tatt laserbehandling, han er kjempe fornøyd og ser helt krystallklart😊

    27. Jeg har -5,7 og – 6 og føler meg som den blindeste personen ever uten linser :0 Har aldri møtt noen som har større styrke enn meg, hehe. Irriterer meg når folk ser øynene mine og spør om jeg bruker linser. Eh ja, men det er for å se, ikke for å skifte farge…også glemmer folk det hele tiden . Laser er dyrt, men du har jo råd til det. Hvorfor prioriterte du ikke den operasjonen når du er så svaksynt?

    28. Hei.
      Har en venninne som ville ta operasjon, hun fikk ikke fordi hun hadde for dårlig syn og hun har bedre syn enn deg. Bare sånn at du er forberedt, er ikke alle de vil operere 🙂 Har en kompis som tok operasjon, og han er veldig fornøyd!

    29. Mitt syn er også veldig dårlig, men jeg ble frarådet den behandlingen. Men det var pga mitt syn, spørr ulike optikere hva dem mener. Dem har som oftes best svar 🙂

    30. Når jeg var liten, var min pappa helt avhengig av briller for å kunne se noe. For rundt 10-15 år siden dro han til Oslo og gjennomførte laserbehandling, og synet hans har vært upåklagelig siden. Nå er han 60 år, og han sier enda at det er et av de beste valgene han har tatt i livet. Han har aldri måtte bruke briller igjen! Jeg har også en bekjent som var så og si blind, som deg. Han gjennomførte laserbehandling for snart to år siden, og han er også kjempe fornøyd. <3

    31. Jeg tok laser for 10 år siden. Hadde minus 2 og minus 2,5. Det var null stress og jeg ser fortsatt helt klart. En helt ny verden. Virkelig ikke noe å lure på! Var på en klinikk i Moss, husker ikke navnet, men de var veldig flinke. Aldri vært noe trøbbel. Kommer lett til å gjøre det igjen, om jeg begynner å se dårligere og det vil funke med laser.
      Ellers må jeg bare si du er super-fresh, og en bra blogg!!

    32. Hei! Kom tilfeldigvis innom bloggen din, og må bare kommentere. Jeg starta med briller da jeg var 12, og endte tilslutt på -6.75. Etter mange år med stabilt syn valgte jeg laser. Og takk for det! Etter 62 sek var synet mitt i 0! Hos en fantastisk klinikk i Larvik! Si fra hvis du vil ha mer info 😊

    33. Jeg har tatt laseroperasjon, angrer ikke ett sekund! Men nå var jeg «bare» litt over -3, vet ikke om det har noe å si men. Anbefaler hvertfall memira, følte meg ivaretatt og trygg hele veien 🙂

    34. Jeg har faktisk linsevann hjemme fra når du var i fosterhjem som har gått ut på dato, du brukte det altså haha. Glemte det hos oss 🤣

    35. Begge svigerforeldrene mine har tatt laserbehandling og de sier selv at de har fått et nytt liv etter dette 🙂 de gikk med briller før begge to, og synet var utrolig dårlig. Etter mye tenking prøvde først svigermor. Hun ble kjempefornøyd! Så var det svigerfar sin tur, og han var minst like fornøyd om ikke enda mer (da synet hans var dårligere enn hennes). Nå er det 5 og 6 år siden behandlingene deres, og de ser enda like godt! Har hørt at synet kan endre seg i etterkant av behandlingen, men det er tydeligvis lett å fikse opp i. Man kan bestille ny time for justering hvis dette skjer, og om jeg ikke tar feil så koster det faktisk ikke noe heller.

    36. Hei!
      Jeg har jobbet innenfor optikerindustrien siden jeg var 16 år, og vi anbefaler alltid å vente med dette til du er helt i slutten av 20-årene dine. Dette er fordi synet som oftest stabiliseres på denne tiden, selv om man kanskje har hatt samme styrke i mange år. De fleste unge på din alder driver ofte med mye lesing over lang tid, og ender ofte opp med briller selv etter en laseroperasjon. Derfor er det viktig å tenke på at mye nærarbeid også har stor effekt på synet ditt. Du med din jobb har mye skriving, og jeg antar derfor at dette påvirker synet ditt mye. Jeg kan godt forstå frustrasjon med tanke på styrken din, men de fleste som tar laser i din alder, ender opp med briller igjen fordi det rett og slett ble utført for tidlig. Dersom du tar laser nå, kan du ende opp med å måtte ta det enda en gang til. Igjen så lenge du føler du kan utsette deg for en slik prosedyre, og pengene helt klart ikke er noe tema skulle det ikke være noe problem å utføre det! Du burde så klart forhøre deg med din optiker eller øyelege før du bestemmer deg! Lykke til uansett!

    37. Har ikke tatt selv! Men begge foreldrene mine tok laser for ca 10 år siden! Ingen av de har hatt komplikasjoner og ingen av dem har trengt briller i etter tid 😄👏🏻

    38. Jeg kjenner flere som har utført laseroperasjon på øynene av forskjellige årsaker – og ikke hørt noe annet enn positivt om det 🙂 forløpig hvertfall.. Jeg ville nok tatt sjansen på det om det vil forbedre og gjøre hverdagen din lettere 🙂

    39. Hei du 😊 Har selv tatt laseroperasjon da jeg var lei linser og briller. Det er ikke vondt i det hele tatt. Men dessverre etter mye bruk av PC på jobben så gikk synet tilbake og hele operasjonen var bortkastet. Sure penger. Anbefaler deg å gjøre det men sett på skjermbeskytter på PC’n så du slipper å bli eksponert for det lyset, da det tydeligvis kan skade, noe jeg ikke visste. Lykke til

    40. Skikkelig tøft gjort av deg å dele!! Forstår godt hva du snakker om her. Har samme historie selv. Lesebriller i 10 års alderen og 24/7 briller noen år og så linser. Jeg red hester, så lite praktisk å ramle av hesten med brillene på. Jeg bruker i dag -4 p begge øynene, så ser litt mer enn deg, men kjenner meg godt igjen i tåkeverden. Bruker døgnlinser. Skifter de hver måned bare. Brukt det i mange år og veldig fornøyd med det. Har og vurdert laser for å få tilbake synet, men vet for lite om det, så følger dette innlegget her 🙂

    41. Tok laseroperasjon for 10 år siden. Hadde -5 og -6, og har enda perfekt syn. Ingenting å grue seg for. Hadde ikke brukt tid på å vurdere det en gang hadde jeg vært deg. Det er som en ny hverdag etterpå;)

    42. Jeg har tatt øyelaseroperasjon. Jeg var også nærsynt itillegg til at jeg hadde skjeve hornhinner. Det er noen år siden jeg tok det nå så de har sikkert blitt enda flinkere osv. Jeg tok den da dyreste og mest skånnsomme varianten (de forklarer om de ulike prosessene og alt man lurer på også velger man type operasjon.) jeg tror jeg tok lasek (?) hvertfall den måten som var best på den tiden. Var en veldig grei prosess. Bare stirra inn i noe forskjellige lys og kjente litt trykk på øynene også var det over. Gikk med solbriller etter operasjonen, altså resten av den dagen mener jeg å huske. Det kan svi littegrann typ første dagen etter operasjon, men man har øyedråper man skal dryppe med som lindrer det. Smertene, om man i det hele tatt kan kalle det det for det er så og si ikke til stede (hvertfall var det ikke det på meg) varer som jeg husker det, bare samme dag. Jeg var helt tilbake som før operasjon bare at jeg kunne se 😉 dagen etter operasjon. Jeg tok det først og fremst fordi jeg ikke kan bruke linser pga tørre øyne og allergi. Vet ikke om det var til noe hjelp, jeg ville uansett anbefalt å dra på en konsultasjon og finne ut om det passer for deg og for å få mer informasjon om prosedyren. Min far hadde ca -10 på øynene og de kunne ikke korrigere alt. Han har nå ca -5 og bruker derfor briller, men da med mye tynnere brilleglass, pluss at han ser jo litt bedre uten briller i forhold til før. Mulig de klarer å korrigere -10 idag, men det kunne de ikke når han tok det uten at jeg vet grunn til det. Håper dette var til hjelp 🙂

    43. Jeg fikk laserbehandling når jeg var barn, jeg sjeglet så vet ikke om det er samme prosedyre da, men det gikk fint –

    44. Heihei! Tante og min mot gjorde dette for et par år siden! De gjorde det samme. Hos samme behandler! Det er vondt noen dager etterpå og ikke garantert at det fungerer! Tante sine ble bedre mens min mor fungerte det ikke i det hele tatt!

    45. Hei🙂Har hørt at optiker kan hjelpe deg med linser du sover med om natten for å korrigere synet så det blir mot styrke 0 igjen. Vet få detaljer men du kan sikkert Google 🙂

    46. Har ikke tatt det selv, men jeg vet om 2 stk som har tatt det. Det gikk fint med dem og de bruker verken linser eller briller nå 🙂 Det er nok litt ubehagelig, men de sa det ikke var veldig smertefullt

    47. Min mamma tok laserbehandling og det gikk helt fint, men du må være klar over at når du kommer i overgangsalderen er det veldig stor sjangse for at du må begynne med briller eller linser igjen. Men nå som du er så ung vil jeg anbefale det så slipper du mange år med stress til du i hvertfall er rundt 40-50 år:)

    48. Skjønner ikke hvorfor du får så mye hat ved å vise frem dine dyre innkjøp.
      Jeg følger med bloggen og leser innleggene dine, og ser at du shopper en del, for det meste på Nelly og plt, men syntes ikke du kjøper dyre merketing så ofte som andre bloggere. Den eneste forskjellen er nok at du viser det frem, og det er ingen grunn for å hate på deg.
      Jeg selv har langt flere merkevesker en deg, men jeg får ikke noe hat for det, og det at du er en offentlig person er ingen grunn for at folk skal få lov til å slenge drittkommentarer.
      Se for eksempel på Louise Angelica Riise hun har en enorm veskesamling med kanskje 50 Chanel vesker, ingen slenger drittkommentarer til henne, jeg har til og med venner som har flere Chanel vesker. Det jeg prøver å si er at folk er noen merkelig vesener, hev deg over dem og drit langt i dem. Du er så mye bedre. Slike kommentarer fortjener ikke å godkjennes, sperr dem ute fra bloggen din! Do ur thing! <3

    49. Laser er bortkasta 🙂 synet stabiliserer seg ikke før man nærmere seg 25 hvis man er heldig 🙂 også går det 15-20 år så får man synsproblemer igjen pga alderen

    50. Den gamle læreren min tok laserbehandling når han var rundt 30, da hadde han enda værre syn en deg. Han har aldri brukt briller eller linser siden det, og han er nå 50! Ingen biverkningar eller noe:)

    51. Min mor har tatt laseroperasjon, hun hadde enda dårligere syn enn deg og det var VELDIG vellykket 🙂

    52. Faren min tok, funket fint i 5år så fikk han litt bedre syn enn han hadde før , men ikke så mye bedre…:/

    53. En generell kommentar til hele denne bloggen og dens kommentarer; hva tror dere (her i kommentarfeltene) skaper størst samfunnsproblem
      – Isabelle som tjener penger på å jobbe med blogg, og bruker de pengene som hun vil
      eller
      – Ufyselige mennesker som sparker fra seg utsagn som hore, udugelig og ukompetent til å være forelder?
      Som lærerstudent blir jeg forskrekket av den rollen internettet spiller inn i ungdoms liv, men ikke pga. kroppspress. Hva tenker dere med når dere snyter ut alle disse ordene med begrunnelse av at Isabell ikke er et forbilde? Hvor stor er dobbeltmoralen din? Hvem er _egentlig_ et forbilde, et nettroll eller en person som har jobbet seg opp til suksess? Dette går for bloggere generelt, men nå er jeg her fordi denne bloggen er ikke bare en nettside, det er et menneske. Et medmenneske som må stå i alt pisset dere slenger til alle himmelretninger.
      Når skal vi lære oss til at folk er forskjellige? Noen er som Nina og vil jobbe på Rema, Anders vil mekke bil og Lars vil kjøre lastebil; mens Kåre har satset hele barndommen for å spille i Liverpool, Olav Thon og Petter Stordalen gjør sin greie. La alle gjøre det som gjør dem lykkelige. Det er en grunn til at denne bloggen gjør det.
      Nå syns jeg alle skal se seg selv en ekstra gang i speilet og spørre seg selv om man er det mennesket man ønsker å være. Ut i fra mine øyne fins det opptil flere som burde tenkt seg om to ganger.
      Stå på, Bella. Ikke la noe eller noen dra deg ned. Klem.

    54. Kjempehemmelighet. Du er ikke alene om å ha dårlig syn, det er ikke noe stort å ha det i styrke. C l i c k b a i t . Oh, wait! Du tør vel ikke engang poste kommentaren min. Pysete taper.

    55. jeg bruker også linser med 3,75 styrke og jeg føler jeg ikke ser en dritt uten dem, men altsåå. kjipt å være avhengig av linser hele tiden, føler?n ):)

    56. Min pappa tok laserbehandling, han kunne nesten ikke se uten briller eller linser. Han fikk et nytt liv etter behandlingen, han sa det var det lureste han har gjort noen gang!😁

    57. Kunne ikke ta laser, fordi øynene mine hadde endel arrvev – det jeg derimot kunne var å ta en linseopperasjon, basically at de la en linse inn i øyet. Det som er så kult med det er at dette er reversibelt, i motsetning til hva laser er. Syns det er helt amazing!

    58. Min oldemor, altså en gammel dame på nærmere 90 år tok en slik laser behandling, kjerringa har aldri sett bedre 😁

    59. Go for it Isabella 👌🏼 Jeg har 2 stk som har tatt en slik operasjon, å det har vært vellykket😁 Dem er super fornøyd og det å kunne slippe briller og linser ja, en lettelse for hverdagen👏🏼 Så om du virkelig vill det, så syntes jeg du skal gjøre det! Kommer til å få så mye mere selvbilde ditt, og du vill føle deg SÅ mye bedre etter hvert ❤️❤️Støtter deg 110%!! Hilsen Susanne

    60. Man far og min samboer har begge tatt laseroperasjon på øynene. De gjorde det på memira. Begge operasjonene var vellykket 🙂

    61. Hei! Moren min tok laserbehandling for ca to år siden. Hun er superfornøyd med resultatet, og ser mye bedre enn hun gjorde tidligere! Hun sier at hun ikke har angret et sekund på at hun gjorde det <3

    62. Ta å fiks øynene med laser! Det er seriøst den beste avgjørelsen jeg har tatt! Hadde -7 så ikke like mye som deg, men… PMP synskirurgi i Stavanger er utrolig dyktige med veldig god oppfølging. Anbefaler dem!

    63. Hei! Jeg hadde -9,5 på begge øyene mine. Gikk til Memira for konsultasjonstime for og sjekke muligheten for laseroperasjon. Fikk da beskjed at de ikke kunne ta laseroperasjon da jeg hadde mer enn -5, og de da ville «skrape» vekke for mye, men jeg kunne ta noe som heter ICL operasjon. Dette er en helt smertefri operasjon, der du får noen deåper som bedøvelsesmiddel. De legger da inn en kunstig linse inni øyet, dette gjorde jeg for 1,5 år siden og jeg har ikke angret et eneste minutt siden den gang! Operasjonen kostet ca. 45k. Anbefaler iallefall å sjekke det ut, super flinke folk som utførte operasjonen, og alt i alt ein veldig bra opplevelse!

    64. Jeg har 10 + og 11 + på begge øynene og er rett og slett blind uten linser, har akkurat samme greia. Og hater brillene mine! Det betyr sykt mye at du som er en kjent person i Norge deler dette, for jeg trodde at det var unormalt og ha linser og utrolig dårlig syn.. Blei sykt gla hahahah ❤️ Er bare ei lita tennårings jente da men dette gjor meg serriøst glad ass .. Forbilde hahah ❤️❤️

    65. Håper du kan skrive en del om en eventuell operasjon på bloggen, hvis du gjennomfører det 😀
      Jeg har nesten – 7 i styrke i brillene mine. Har lyst å ta en laseroperasjon, men tenker slik som deg – er så skummelt med operasjon..

    66. Søstrene min har samme styrke som deg, og begge to har vært på konsultasjon for laserbehandling. Legen sa da at når man har så dårlig syn, vil behandlingen mest sannsynlig bare føre til at man går litt ned i styrke, og selv det kunne han ikke garantere.

    67. Dra til Memira! Sikker på at de har noen råd om hva som er lurt for at du skal få et bedre syn😊 Det skjer sjelden ?ulykker? som gjør folk blind. Mange av prosedyrene deres er raske og somewhat smertefrie etter hva jeg har hørt!

    68. Faren min tok laserbehandling for ca 1 år siden. Synet ble bedre, men han er veldig sensitiv mot visse lystyper som gjør at han får vondt i øya. Han må da hvile ved å bruke solbriller eller sove litt. Dette skal visst skje veldig sjelden på slike operasjoner. Men risikoen er der!

    69. Hei!
      Snakket med en kirurg om dette da jeg vurderte det selv. Han sa at han selv kunne ikke tenkt seg å laser-operere øynene pga at det alltid er en viss risiko ved enhver operasjon, konsekvensene av eventuelle feil er såpass store (det er tross alt synet man snakker om her), og man vet ikke om det fungerer/varer. Men som han også påpekte: han skjønner at folk velger operasjon dersom ulempene med linser/briller vurderes større enn ulempene med operasjon.

    70. Onkelen min tok laserbehandling for ca et halvt år siden og han hadde like dårlig syn som deg, men nå ser han absolutt alt! Så hvis jeg hadde vært deg hadde jeg gjort det❤️❤️

    71. Du må jo lære å twerke litt bedre isabel og ikke vær så oppmerksomhetsyk hele tiden . Koffår kjøpe du ikke deg et hus istedenfor å sløse så mye fordi du har god inntekt nå . Karma is a bitch og plutselig en dag blir du fattig igjen . Prøv å hjelp barn i nød og god karma komme tilbake .

    72. Min svigerbror brukte briller 24/7 men så vurderte han lenge laserbehandling. Etterhvert så gjorde han det og han er kjempe fornøyd! Synet hans er drit bra og goodbye briller😍👌🏼 Det er virkelig å anbefale! Han er veldig fornøyd etter behandlingen og ingenting har gått galt.

    73. Jeg har Albinisme og ser ca 6% av 100% som «normale» folk ser. Hadde laserbehandling kunne hjulpet meg hadde jeg nok fortsatt ikke turt tatt det, jeg har slått meg til ro med at sånn er jeg og sånn er det, og tro det eller ei, men jeg trives faktisk med å se under 90% dårligere enn de fleste. Jeg er såå glad synet mitt ikke blir bedre av å bruke briller, for jeg ser virkelig ikke ut med det🙈 Utrolig kult at du delte dette Isabel, klem❤️

    74. Spør optikeren din om Ortho K(?). Det er nattlinser som former hornhinnen(?) slik at du kanskje slipper linser om dagen 🙂

    75. Jeg vil anbefale at du booker en undersøkelse hos Memira på Majorstua. De er veldig flinke! De gjør en annen type operasjon enn laser som er «tryggere» og større sjanse for et bra resultat 😊 Jeg hadde -9 og -8,5 og etter operasjonen har jeg hatt 0/0 syn. Veldig fornøyd og angrer ikke 😊
      https://www.memira.no

    76. Pappa har gjort det, og nå ser han kjempebra igjen. Han brukte bare lesebriller før da, men nå slipper han det. Laseroprasjonen gikk med andre ord veldig bra

    77. Hvorfor får du ikke månedslinser eller halvtårslinser? Altså du går med dem en mnd/et halvt år i strekk før du tar de av deg og bytter😊

    78. Du får ofte gratis konsultasjon for å se om du kan ta laseroperasjon – der får du jo mye info så det er jo en fin start om du er nysgjerrig! Den nyeste metoden er tilnærmet smertefri, og man ser normalt dagen etterpå. Den største utfordringen er kanskje at de første dagene kan man blant annet ikke bruke øyesminke og ikke få vann inn på øynene, dette for å minske risikoen for infeksjon. Selve inngrepet er over i løpet av et par minutter. Anbefaler uansett å snakke med en klinikk så du vet at du får korrekt info. Sjekk også hva slags tilbud de har dersom operasjonen ikke blir helt vellykket første gangen, det bør være mulig å få gratis korrigering de første årene (ettersom flere trenger å gjøre ytterligere justeringer i ettertid). Er kjempefornøyd etter min operasjon som jeg tok for 3 år siden, da jeg var 21 år.

    79. Jeg tok laserbehandling for 3 år siden og er utrolig fornøyd! Livet uten linser er helt fantastisk. Brukte linser i over 12 år og var tilslutt drittlei av å ta de av og på morgen og kveld! Men jeg skal være helt ærlig med deg og det er at hvis du velger den behandlingen jeg tok (som er den gamleste og tryggeste) så begir du deg ut på litt «smerter» noen dager etterpå, dette sier jeg fordi det er så utrolig mange som sier at det ikke er vondt etterpå i det hele og du fungerer som normalt dagen etter. For å si det sånn, jeg var en vampyr i 1 uke etterpå! Haha hatet sollyset, men det gikk selvfølgelig over.
      Jeg kan betrygge deg med en ting, og det er at de måler tykkelsen av hornhinnen din i forkant av operasjonen for å sjekke at den er tykk nokk og for at du ikke står i risikosonen til og bli blind under operasjonen 🙂
      Gjør det! Du kommer ikke til og angre!

    80. Tror det skal være rimelig sikkert, det er jo så vanlig? Men de sier ifra hvis de ikke tror det blir en vellykket informasjon. Det gjorde de med meg. Jeg fikk avslag!

    81. Hvordan ser du når du tar på deg linser? At du liksom ikke tar feil linse på feil øye og hvordan ser du hvor øyet ditt er i det hele tatt, haha?

    82. Min mor så også veldig dårlig, brukte både linser og briller. Hun tok laser og nå bruker hun ingenting, nå ser hun perfekt

    83. En venn av meg fikk problemer med tørre øyne etter laseroperasjon. For han har det blitt et langvarig problem, men jeg tror det stort sett er forbigående for de som opplever det.

    84. Moren min tok laseroperasjon på begge øynene for noen år siden. Hun forteller nå at det er det beste hun noen sinne har gjort! Anbefales altså☺️🙏🏼

    85. Ja tanta mi tok de men du blir avhengig av de tar bar kanskje 3-5år før de er tilbake som dårlig igjen så ville ikke anbefalt😍😍❤️

    86. Anbefales på det sterkeste! Det eneste jeg tenkte etter operasjonen var: hvorfor gjorde jeg ikke dette tidligere?!
      🙂

    87. Jeg tok noe som heter ICL-operasjon på memira klinikken, hadde bare halvparten så dårlig som deg, pluss skjeve hornhinner men så alikavel minimalt, så kan ikke tenke meg hvordan du har det😅 men anbefaler deg sterkt å sjekke det opp! Beste avgjørelsen jeg har tatt i mitt liv!
      Kort sagt opererer de en linse inn i øyet ditt, men du får nok av beroliggende og bedøvelse så null stress😊

    88. Jeg ville forhørt meg med proffesjonelle, jeg har selv operert øynene, da med ICL som vil si operere inn en permanent linse. Da laser ikke er effektivt nok ved så svak styrke, jeg hadde -5. Tok flere tester og de profesjonelle bekreftet at det var ingen ting i veien for oprasjonen. Denne gikk fort uten noen problemer, fikk beskjed om at jeg kom til være var på lys i ettertid. Jeg ble superfornøyd, var inne på sjekk dagen etter og alt så bra ut. Så gikk det noen timer og jeg begynte få vondt i hode og sliten, jeg tok dette som at øynene bare må tilpasse seg og at kroppen ikke var vant til den nye hverdagen og synet. Utover dagen ble bare smertene verre og verre, jeg vurderte legge meg til sove og håpe det gikk over til dagen etter, men kom til konklusjon var best ringe kirurgen før jeg la meg. Heldigvis svarte han rask den kvelden kl 23.00. Jeg fikk klar beskjed om reise til nærmeste sykehus så rask som mulig. Kjøreturen tok en time til sykehuset. Da jeg kom dit ble jeg raskt satt i rullestol og kjørt til sjekk av øynene for så og «skyte» hull til tårekanalene. Grunnet disse hadde tettet seg og trykket på øyet var oppe på 60. Normalt er 18-22. Jeg fikk beskjed etter dette at hadde jeg kommet 1time senere hadde jeg vært blind så utrolig glad jeg ikke la meg for å sove. Dette hadde aldri skjedd tidligere fikk jeg beskjed om og sjansen for noe sånt var mikroskopisk. Dette skjedde med meg hele 7 ganger innen 2 uker. Som i seg selv skulle være umulig ifølge klinikken. Dette er nå snart 6 år siden og jeg fikk heldigvis fikset det og lever med bra syn i dag. Men må bruke databriller ved mye skjerm jobbing.
      Det vil alltid være risiko og øynene er utrolig skjøre og svært sjeldent lett rette opp når det går virkelig galt. Så hør med spesialist og gå en runde med deg selv på om det er verdt det.

    89. Jeg har vel rundt -6, og klager! Huff! Lenge siden jeg sjekka synet sist, er livredd for å få bekrefta hvor dårlig jeg ser! Vet om flere som har gjort operasjon, noen har vært heldige. Men leger/øyeleger/optikere fraråder mot det da synet kan gå tilbake igjen etter et par år. Synet må ha vært stabilt i noen år før man prøver. Og risikoen for å måtte begynne å bruke linser igjen er ganske stor. Og man kan ikke operere på nytt om det først er gjort. Så er dritkjedelig! Et liv med linser resten av livet, Jippi!

    90. Jeg har veldig hod erfaring med laseroperasjon for synet. Tok det for snart 4 år siden. Hadde da -2,75 på begge øyne bare da. Gjorde det på Memira på Majorstua. Veldig hyggelige folk der og dyktige og informative. Anbefaler de! Noen kan bli lysømfintlige etter en slik operasjon, men jeg har ihvertfall ikke hatt noe problemer i ettertid! Jeg brukte både linser og briller. Deilig å kunne se perfekt umiddelbart etter du våkner og ikke tull med tørre øyne eller linser som gjemmer seg i øyelokket 😉

    91. Mamma gjorde hun det. Først var hun skeptisk ut ifra det folk sa om hvor galt det kunne gå. Men da hun snakket med fagfolk forstod hun at det kom til å ga bra og at det andre hadde sagt om laserbehandling ikke var historier fra Norge.

    92. Jeg har tatt! Tok min behandling på Memira og gikk fra -7 til 0(!!!!) aldri angret et sekund. Jeg og trodde på det å bli blind, men ble fortalt at det verste som kunne skje var at man ble tørr på øynene. Jeg ble det desverre, men det har aldri vært noe problem 😊

    93. Hei, jeg kan ingenting om syn og sånn, men hvor dårlig er egentlig -10? Hva er vanlig liksom?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg