Hvem f*en er du til å dømme meg?

Jeg støtter de narkomane. Har dere sett den nye artikkelen på Dagbladet? Dere kan lese det her. Jeg, Pierre og Mathias var på en fotoshoot for ikke så lenge siden. Dette handlet om en utrolig fin og sterk sak, synes vi. Derfor takket vi alle tre ja til å bli med og være ansiktene utad. Jeg synes at det er så forferdelig å se alle de som går rundt i Oslo. Det er så ufattelig mange av dem. Hvor er staten? Sånn helt seriøst? Hvorfor får ikke alle disse stakkarslige menneskene hjelp? Jeg får så vondt i hjertet. Hvordan kan vi gå forbi disse menneskene som sitter på gaten, fryser i minusgrader og er helt utmatta? Ingen mat eller væske i magen. Ikke en eneste krone til å kjøpe seg næring. Ja, – jeg skjønner at pengene de til slutt får kavet til seg mest sannsynlig går til dop, men hva om de får real hjelp? Blir plassert på rehab, får livet sitt på rett kjør igjen? Jeg forstår ikke. Nå er ikke jeg en person som er veldig engasjert i politikk, men jeg tror at det må være ganske “enkelt” å gjøre noe med saken. Vi må ta vare på hverandre! Ikke bare gå forbi.

14 kommentarer
    1. Helt enig. Ganske latterlig å prøve å hjelpe alle andre som kommer til Norge som er såkalte “flyktninger” når vi ikke engang klarer å hjelpe de vi allerede har. Vi må hjelpe de som er i nød, men hva er vits med å ta de inn i Norge hvis vi ikke har noe hjelp å tilby.

    2. Jeg er enig i at noe trengs å gjøres med saken!
      Men om du virkelig er så engasjert som du later til.. hvorfor kjøper du ikke mat til dem, drikke til dem, invitere dem på middag? jobbe på “suppekjøkken”. Hjelper lite å bare skrive det ned. Vi har alle forskjellige meninger om forskjellige temaer. Men bnp’en i Norge er absolutt høy nok til at vi kan hjelpe alle disse menneskene —-> OG flyktningene. Vi må bare være forberedt på at hver enkelt må legge inn en pengestøtte i form av skatt. 🙂

    3. Faktisk så får mange hjelp. Det er noe som heter blå kors i oslo som tar inn narkomane. Men mange av de vil ikke ha hjelpen de får pga retningslinjene de må leve etter. Mange blir rusfri å detter på kjøret igjen etter de kommer ut. Det er kansje ikke nok hjelp men det finnes noe. Pappa har jobbet med dette i 40 år reddet mange 100 narkomane i oslo risikert sitt eget liv å fått tuberkelose smitte til og med. Men tro det eller ei. Noen av disse narkomane vil bare ikke ha hjelp. Det finnes også varmestuer i regi av frelsesarmeen som gir både varm og kald mat i sine lokaler samt krisesenter for mødre

    4. Hjelper lite å bare skrive det på en blogg, når man faktisk ikke løfter en finer for å hjelpe.. handling før ord eller hva? Om du virkelig hadde vært engasjert, ville du visst at mange får hjelp, det finnes organisasjoner der ute og flotte mennesker som jobber frivillig. Så veldig enig med Lena og Ida Iselin.

    5. Juliane: Hva vet du om hva jeg gjør? Jeg er svært sjeldent i Norge for tiden, da jeg hele tiden reiser. Derfor er det vanskelig for meg å binde meg til organisasjoner/bli veldig engasjert. Det jeg derimot gjør er at jeg veldig ofte hjelper de jeg ser med en pengeslant.

    6. Tror du det er enkelt? HAHA! Som julianne over her sier så ER det hjelp å få så slutt å bland inn flyktingene her, for det har ingenting med dem å gjøre. Slutt å sett folk opp mot hverandre.
      Hjelp er det absolutt å få og jeg snakker med erfaring med tanke på jobben min, men mange vil ikke ha hjelp fordi de må inn på “rehab”. Det er ikke BARE å få dem inn på rehab. De har en avhenginghet, de kan ikke bare slutte fordi noen forteller dem at livet kan bli bedre.

    7. Du hjelper de til å kjøpe mer narkotika, når du gir de en pengeslant på gaten. Gi de heller et “stipend” på et behandlingssenter. Ettersom du ofte bruker 8000,- på byen vil du kunne hjelpe mange narkomane for slike summer.

    8. Det er litt rart at du sier de ikke får hjelp, de får hjelp. Min mor var narkoman, hun fikk utrolig bra hjelp. Staten gjør så godt de kan. Men narkomane er vanskelige å håndtere fordi de er så avhengige og sta på sitt.

    9. Hvorfor gi de narkomane en pengeslant, de er så avhengige og langt nedi det at de kommer til å bli enda verre vis du gir penger til de i hånden. Gi pengene til en orginasjon for det er de som virkelig trenger det. For de hjelper de.

    10. Hadde du brukt de 8000kr på de som trenger det, og ikke på alkohol på byen så hadde de kommet langt.. Tenk på det før du slenger 8000kr på bardisken neste gang.

    11. Min bror er narkoman. Det handler ikke om at de ikke får hjelp, men om de ønsker å motta den. De kan ikke tvinges ut av avhengigheten – de må ønske det selv. Tilbudet er likevel for dårlig, men alt er ikke så enkelt som du tror. Som narkoman får man tak over hodet og en god del penger. Når de får dette tildelt er det ikke rart de fortsetter slik som de gjør – om du får alt du trenger ved å ruse deg, og du liker det, hvorfor skal du da gå ut av avhengigheten? Det er lurt å undersøke litt før man uttaler seg 🙂

    12. Ka i allverden har krise senter for mødre med saken og gjør ? Du Ida som sir d
      Kristentro for mødre er det samme som krise senter for kvinner ! ( bli slått(banket) i sitt eget hjem fins krise senter for menn med vetdu Ida.

    13. Problemet er ikke at de ikke blir tilbudt rehab, problemet er at de fleste IKKE VIL på rehab. Og blir de lagt inn på tvang er det tilbake til det samme gamle livet igjen med en gang de er ute igjen. Fokuset burde ligge på hva vi kan gjøre bedre ETTER rehab, for å unngå at de havner i samme miljø igjen. I Norge får man all støtte å hjelp, men hva hjelper det, når det er med på og opprettholde de vonde vanene til folk? Hadde systemet sittet hardt mot hardt tror jeg flere narkomane hadde tatt seg sammen og blitt tvingt til å klare seg litt selv. Og kanskje til og med åpnet øynene deres. I Norge har vi en mentalitet som sier at vi kan kjøre oss på ræv, men fortsatt få hjelp ett sted. Det er ett stort sammfunnsproblem.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg