Ja, jeg er et fosterbarn.

Hele mitt liv har vært en berg og dalbane. På godt og vondt, men mest vondt. Det var vondt hele min barndom typ. Eller, jeg hadde egentlig aldri en barndom, ikke en skikkelig en hvor jeg bare kunne være et barn. Ett barn uten bekymringer. Uten å måtte ha ett ansvar som tilhører en voksen. Uten å måtte være vitne til ting ett barn aaaldri skal måtte vitne, i hverken ung eller voksen alder. Men jeg er faktisk glad for at jeg gjennomgikk det jeg gjorde, den dag i dag. Jeg får ofte spørsmål om jeg kan fortelle om det, og da regner jeg med at spørsmålene kommer fra folk som bor der jeg vokste opp eller som kjenner/vet hvem jeg er fra før. Jeg har egentlig ikke lyst til å fortelle så mye om det, annet enn at ja, jeg er et fosterbarn. Og ja, jeg har bodd i fosterfamilie. Jeg føler at det å brette ut om såpass private ting kun er et skrik om oppmerksomhet og “synd synd på meg” faktorer. Og det er ikke meg. Jeg forteller aldri noen om min oppvekst eller det vonde. Det er svært få som faktisk vet. Pierre vet ikke, Sara vet ikke. Det sier litt, da de er to av mine næreste. Jeg liker ikke å prate om det rett og slett, så det er ikke vits å spørre mer om det.

Men nå skal dere høre hva jeg vil frem til! Grunnen til at jeg skriver dette innlegget er fordi at jeg kom over en blogg som plutselig lå på 3. plass på topplisten. Det var en mann som skrev ett innlegg; “Ja, vi er et fosterhjem”. Han forteller om hvor trangsynte mennesker er når det kommer til nettopp det å ta inn barn og bli et fosterhjem. Om hvordan folk dømmer og mener om saker de ikke har noen som helst peiling på. “Dere er fosterfamilie kun for å tjene penger, du blir jo nærmest millionær”. “Kan bare sitte på ræva og hanke inn penger”. Det traff meg. Jeg føler med han.

Barnevernet har vært innblandet i mitt liv helt siden dagen jeg ble født. Da jeg var 10 år ble jeg flyttet i beredskapshjem hvor jeg bodde i ett år. Jeg flyttet inn i fosterfamilie da jeg var 11 år. Fosterfamilien som tok meg i mot viste seg å være helt fantastiske. Fosterforeldrene mine var enestående, de lærte meg så utrolig mye i løpet av de 6 årene jeg bodde hos dem. De lærte meg forskjellen på rett og galt. De lærte meg å akseptere grenser som, ja, deres barn hadde lært seg i sine tidligste år. De tok meg med på fjellturer, de fikk meg til å starte på ulike sporter. De hjalp meg med skolearbeidet, og det var ikke bare bare da jeg hadde gått glipp av nesten hele 5. klasse. De måtte legge mye arbeid i å oppfostre meg til å bli ett fungerende menneske. Jeg skal ærlig innrømme at jeg var utrolig krevende, og sleit med mitt. Det kan ikke ha vært lett å ta seg av meg, i tillegg til sine egne 3 barn. Men de klarte det. Og jeg vet hvor hardt det har vært for dem til tider.
Men det som gjør vondt er det jeg leser og ser. Jeg synes at fosterfamilier får så utrolig mye ufortjent pes. Mange tror at det er så utrolig enkelt å være et fosterhjem. At det rett og slett er en super lett måte å bli rik på. Man blir ikke rik på penger av å være et fosterhjem. Man blir rik på erfaringer, kjærlighet og et ubeskrivelig fint bånd. Tenk at en helt ukjent familie velger å ta DEG inn og ville at du skal bli en del av familien. At du skal bli deres barn. Det sier sitt, synes jeg.
Selv om det ikke endte så fint for min del, da jeg så og si ikke har hatt kontakt med fosterfamilien min på over 4 år, er jeg uendelig takknemlig for alt de gjorde for meg. De reddet meg. Så til dere som har deres forvrengte syn på forsterhjem; tenk dere om! Dere vet ikke jack shit dersom det er deres synspunkt. Hvis det virkelig hadde vært så lett, tror du ikke at hele Norge hadde signet seg opp? Nettopp.

Det er nok utrolig mange av dere som blir overrasket nå. Dette trodde du vel ikke om meg? Dette visste du mest sannsyling ei. Husk at du vet aldri hvilken kamp andre kjemper – alle har sitt. Så vær så snill og tenk dere om. Tenk dere om før dere slenger ut stygge gloser til folk, for dere vet ikke. Dere vet ingenting om personen som mottar hatfulle kommentarer og de som må høre på usanne rykter. Jeg fikk blandt annet høre at pappaen min tydeligvis skulle ha skutt mammaen min, og at det var grunnen for at jeg ble plassert i fosterfamilie. Det var det mange som trodde. Det er absolutt ikke sant. Mammaen min lever og er verdens beste mor for meg. Hun var aldri problemet – hun er best.

Nå er jeg litt all over the place her… Sånn er det når jeg begynner å skrive, og ikke helt vet hva jeg skal dele. Men men.. Hvis du som leser dette er et fosterbarn selv, og kanskje ikke har det så lett? Husk at alt ordner seg til slutt! Alltid! Jeg vil si at jeg har blitt en veldig sterk person psykisk, takket være alt jeg gikk gjennom. Jeg klarer meg supert, og du skal se at du kommer til å gjøre det samme! Jeg lover. Skriv gjerne til meg hvis det føles betryggende, så skal jeg svare og hjelpe så godt jeg kan. Stor klem! <3

23 kommentarer
    1. Skjønner at du ikke vil fortelle alt om barndommen din😕 men holder me det du har fortalt nå😘 fekk eg svar på spml! Du Virke som ei sterk å unik jenta😘 noken gonger så må man holde privatlive for seg selv. Kan tenke meg at du har hatt det tøft!
      Viser bare kor sterk du e nå å kje minst vakker.
      Ha en god søndag frøken strøken😜😘

    2. Hei Shirog (Isabel) ☺️ Klare ikje heilt å bli vandt me Isabel 😉Hehe
      Eg e så utrolig glad for å se at du har blitt ei så sterke, flotte å klart deg så bra ☺️
      Eg har snakka me deg å shehed litt gjennom årene på msn/Facebook itte dokk flytta fra randaberg (selv om d e noen år siden nå siden sist)å eg vett alt har ikje vert liga lett for dokk å ingen skulle ha måtta oppleva å se d dokker gjorde som barn!!!men d e godt å se at dokk har d så bra nå☺️ Bloggen din har eg følgt siden oppstart, eg e stolt av deg☺️☺️
      Keep up the good work!!☺️
      Stooor klem fra Liza

    3. Hei isabel! Ville bare siifra at bloggen din ikke funke optimalt på mobil, bildene er veldig dratt og får ikke zomet ut av dem for å få dem normal størelse,,,
      Elsker bloggen din:) og leser den mest på mobil! Kjempe fint innlegg, enig at man ikke skal dømme før man vet 🙂

    4. Du er så sterk menneske Isabel som har oppnådd så mye i livet tross alt dette! Blir facinert! Stå på!
      Men moren og familien din på snap osv er det din ekte familie som du er med nå?

    5. Veldig sterkt skrevet! Fint innlegg, og jeg syntes det er veldig bra at det blir skrevet om i media slik at det blir mindre tabu. Jeg har selv hatt det vanskelig, jeg ble dratt ut av mitt trygge hjem og havnet på en barnevernsinstitusjon. Det var ikke lett. Det føltes så feil, jeg følte at barnevernet hadde misforstått helt.
      Du er sterk, stå på og fortsett å vis hvilken flott og tøff person du er!

    6. Hei Isabel! Veldig fint innlegg du har skrevet, er veldig glad for at du har skrevet det, for det er mange dårlige syn på fosterhjem! Jeg er også et fosterbarn (hater det ordet forresten haha) jeg kom inn i barnevernet når jeg var 6 år og har ikke gått inn i en fosterfamilie før nå for 2år siden ca. Jeg har det helt fantastisk og trives utrolig godt, samtidig som jeg får sett mammaen min som jeg elsker så mye! Er glad for at du er så ærlig og deler dette med så mange, for det får meg til ikke å føle meg så annerledes og rar! Tusen takk! Elsker bloggen din❤️

    7. Hei. Jeg må bare si at jeg syns det er så rart å få vite at vellykkete flotte deg har hatt en så turbulent oppvekst å at du nå har det så bra med alt å alle 🙂 jeg bodde selv i fosterhjem fra jeg var 15-18 år for foreldrene mine fant ut at de ikke ville ha meg mer så de satte meg på gata som en hund… Jeg klarer ikke vri hodet mitt rundt at du takler dette så bra for jeg sitter her nå 10 år senere med 3 barn mann og hus å sliter psykisk pga dette… Noen dager orker jeg ikke en gang kle på meg å gå ut av huset 🙁 hvordan klarer du helt ærlig å ha en så fantastisk måte å være på etter alt? Jeg beundrer deg virkelig. Vet ikke hva mer jeg skal skrive jeg… Håper du får det livet du alltid har drømt om 😘 mange klemmer fra meg 😊

    8. Anonym: Hei! Åh, denne kommentaren din var virkelig fin. Så utrolig snill du er! Jeg har egentlig alltid bare “fortrengt” alt og prøver som hardest å aldri tenke på fortiden. 🙂 Da går det fint! Det var vanskelig da jeg var yngre selvsagt, men nå har det jo gått en stund siden ting var bad. Håper ting ordner seg for deg også! Dette klarer du:) Stor klem fra meg <3

    9. Hei! Du e bare god!
      Håpe du har det kjempebra nå! Miss u! 😘 me va jo bare best på fotballbanen! Haha hatt så utrulig mange gode minner med deg! Håper alt går bra 😊

    10. Hei! Må bare si at du er en utrolig skjønn jente med sterk personlighet! Jeg har selv hatt venner som har bodd på fosterhjem så jeg kan tenke meg hvor tøft det kan være men det er bra du er så optimistisk som du er misunner deg for det! Har du blitt gjenforent med dine biologiske foreldre noen gang ? Jeg håper du har det bra nå og om du føler at du må snakke ut om det en dag så får du gjort det å med tanke på at du er omringet med så fantastiske venner. Jeg har så lyst til å bli kjent med deg å, men synes det kan bli litt creepy om jeg bare kommer bort til deg som ukjent. Men men du får stå på videre! Elsker bloggen din! Ta vare !

    11. Hei Shirog, det er dumt at du ikkje bur hær på Onnai lenger med Leif og Sture:( Har faktisk lurt litt på koss d gjekk med deg, men er jo høad for at du har det bra nå:) Lykke til videre

    12. hei jeg lurte på om du er fra kosovo eller albania fordi jeg er fra kosovo send tilbake medlding det ser ut som du er i fra kosovo eller albania

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg