BORT MED P-PILLA!

Reklame

Jeg er en av de jentene som alltid glemmer å ta p-pilla. Jeg klarer aldri å ta den til samme tidspunkt hver dag, og det er ikke hver dag jeg engang husker å ta den. Når jeg legger meg spør jeg alltid meg selv det samme spørsmålet; “husket jeg å ta den?”. Ikke så smart ettersom jeg absolutt ikke vil bli gravid med det første, haha. Det er mange på min alder som begynner å stifte familie og føder barn, men det stadiet i livet får vente en god stund for meg. Jeg har gått på p-piller helt siden jeg var 18 år. Jeg kjenner at nå har jeg fått nok. Helt siden jeg startet på det har matlysten økt betraktelig og jeg har lagt på meg. I tillegg har humøret mitt vært veldig opp og ned, noe jeg tror er på grunn av alle hormonene jeg stapper i kroppen hver dag. 

Men dere! Vi er i 2015 og heldigvis har teknologien utviklet seg. Jeg har faktisk sluttet på p-pillen nå og gått over til noe annet. Nemlig Natural Cycles! Det er enkelt å greit en temperaturmåler som du måler kroppstempen med i 30 sekunder hver morgen. Du tar bare måleren i munnen og måler temperaturen deretter. Slik forteller måleren deg om du er fruktbar eller ikke. Hvor genialt, og ikke minst enkelt, er ikke det? Natural Cycles passer på at du ikke blir gravid før du selv ønsker det, på et sikkert vis.

Det du gjør er at du loggfører temperaturen din i Natural Cycles appen, eller på nettsiden deres, hver dag. I startperioden er det fler røde enn grønne dager, men det er bare fordi at den må bli kjent med kroppen og syklusen din. Det er helt naturlig. Så dersom man har kjæreste, bør man kanskje anvende seg av andre prevensjonsmidler i mens dersom du ikke ønsker å bli gravid. 

Jeg gleder meg masse til å se hvordan dette spiller seg ut! Jeg har nettopp startet på det selv, og er derfor spent på å se om jeg liker dette bedre enn pillene. Det tror jeg! 🙂 Bort med kunstige hormoner!

25 kommentarer
    1. Dette er ingen frekk meldig❤️Vil bare at du skal være obs på at det er mange som har blitt gravid av den metoden. Håper du har det kult i tailand jeg sitter i nornorge å fryser ræva av meg haha

    2. Er du ikke litt skeptisk til en så omstridt prevensjonsmetode som ikke er anerkjent i noe som helst medisinsk tidsskrift? Særlig hvis du ikke ønsker å bli gravid for øyeblikket. Det spiller veldig på tilfeldigheter.
      Og til anonym over her, så synes jeg ikke kommentaren din er veldig saklig.

    3. Den vet jeg ikke om jeg kunne stolt på akkurat. Kan fint skje at du blir gravid om du ikke er fruktbar. Selv har jeg gått på p-pillen siden jeg var 20 0g er i dag 32. Har ofte glemt p-pillen, og jeg tar den aldri på samme tidspunktet. Men er heller ikke blitt gravid enda 🙂 Men lykke til med “febermåleren” 😉

    4. Caroline Berg Eriksen fikk akkurat masse kritikk for å poste noe lignende som dette. Og ulike forskerne og eksperter gikk ut å advarte mot sånt. Litt rart at du som har så mange unge lesere velger å reklame for noe slikt. Ingen prevansjon er 100% sikker. Men man burde bare være litt obs.

    5. “Dersom du blir syk, har drukket store mengder alkohol eller fått betydelig mindre søvn enn du er vant til, kan dette forstyrre målingene – og hvor pålitelig den er.” Utdrag fra KK artikkelen.. Hvordan går det med denne metoden da, der du må måle til nøyaktig samme tid hver eneste morgen, hvis du glemmer pilla lett? Skjønner ikke at man tør ta sjangser så lett..

    6. Hei Isabel. Jeg har alltid lurt på hvor du kommer fra, kan du vær så snill å svare på det? Takk❤️

    7. Av erfaring, så vil jeg ikke anbefale at festglade unge damer bruker denne prevensjonsmetoden, med mindre de kanskje plutselig ønsker seg en STOOR overraskelse.
      …..helt utrolig at natural cycles kan være så uansvarlige å la deg reklamere for noe som de bør vite, ikke passer for deg med din unge glade livsstil. Natural cycles bør virkelig tenke seg om om gang til om hvem den passer best for.
      Når det er sagt, FINE BILDER og tro meg, jeg er misunnelig på deg, positivt ment 😊
      Stoor klem til dere to og kos dere max 😊😊

    8. Hadde ikke turt å stole på at en temperaturmåler skulle vise om jeg kan bli gravid eller ikke. Sædceller kan leve opp mot 48t, om du da tror du er sikker ved at en grønn dag kommer opp, kommer kanskje en rød dag etterpå, å vipps.. Da er det gjort! Hehe, men det var bare en liten tankevekker fra ei som tror mer på pilla:)

    9. Er det ikke mer stress å vær nødt til å måle temperaturen sin og loggføre den hver dag, i stedet for å ta ei lita pille? I tillegg er ikke Natural cycles en sikker metode i det hele tatt 🙂

    10. I tilfelle hva? P- piller bruker rundt 7 dager før de er sikre, og hvis natural cycles er så sikkert, hvorfor ta med p- piller?:)

    11. Blir helt matt av all uvitenheten rundt.. Først og fremst så er ikke dette et prevensjonsmiddel. Det er en temperaturmåler som man må bruke hver dag. Etter eggløsningen, når egget er på vei ned i egglederen øker kroppen temperaturen med ca 0,5 grader, og det er dette temperaturmåleren måler.
      Når man har brukt temp-måleren regelmessig, så vil man selv kunne se når man har eggløsning og mulighet for å bli gravid.
      Det som er minuset her, er at sædceller kan overleve i egglederen i opptil 5 døgn (Google det, hvis det er noen tvil)
      Og om da eggløsningen skulle inntreffe tidligere enn først antatt, fordi man ikke har regelmessig syklus, så kan egget møte på en 5 dager gammel sædcelle, og man kan dermed bli gravid.
      I tillegg til andre faktorer som kan påvirke temperaturen.
      Når dette er sagt, så har det ingenting å gjøre med deg, Isabel😊 jeg mener det ikke negativt. Bare litt trist at folk faktisk ikke vet mer om hvordan kroppen fungerer..

    12. Hei, først vil jeg bare si at jeg liker bloggen din:) men kjente jeg ble litt skeptisk til natural cycles… Flott at det finnes et alternativ til prevensjonsmiddel uten alle disse hormonene.. Men jeg tenker: hva vis man får “grønt lys” og har samleie.. også dagen etter har man rødtlys.. Hvordan fungerer det med det faktum at en sædcelle faktisk kan leve inni deg i opptil fem dager.. Da er jo risikoen for å bli gravid der…

    13. Jeg sitter med en liten krabat i magen etter bruk av denne metoden – ved nøye og riktig bruk! Den er absolutt ikke 100% sikker, og man skal være inneforstått med at sjansen for graviditet med denne metoden er vesentlig større enn med p-piller!

    14. oi da.. Jeg ville ALDRI brukt denne om jeg var singel… Den er ikke trygg, og vet om flere som har blitt gravide. Håper virkelig du er nøye med å ha beskyttet sex i alle fall, hvis ikke kan du få deg litt av en overraskelse, og det er ikke særlig moro basert på en one night stand……

    15. Hvordan kan du greie å måle hver morgen hvis du ikke greier å huske p-pilla?
      Du sier du ikke ønsker å bli gravid, derfor du tar med deg p-piller!
      Men hvis jeg var deg, så ville jeg heller ha anbefalt andre former for prevensjon som er mer retten mot gruppen som leser bloggen din. Hormonspiral? Det sikreste, ingen bruksfeil og hormonell prevensjon som inneholder minst hormoner?
      Skaff deg nødvendig informasjon før du reklamerer for noe du aldri ville ha brukt selv. Er så lite troverdig, dette er ikke for ungdom som ABSOLUTT ikke vil ha barn!!!

    16. Er dette 100% trygt altså? Jeg har selv gått på P-piller i mange år nå og har sikkert flere av de samme bivirkningene som deg, bare uten å tenke over det nå. Men jeg tror jeg aldri hadde turt dette? Basere seg på et lite apparat som måler temperaturen i munnen? Haha, kanskje jeg som er i overkant skeptisk når det kommer til slike ting 🙂

    17. Det prevensjonsmidlet jeg foretrekker er Evra P-plaster! Det har man på i 7 dager før man bytter det. Begynte på det da jeg fikk så bivirkninger av Loette p-piller. Nå har jeg ingen bivirkninger overhodet og trenger kun å huske å sette på et plaster hver fredag. Istedet for å huske å ta en pille hver eneste dag. Det er virkelig det beste prevensjonsmidlet jeg har brukt. Setter det på låret eller hoften. Temperaturmåleren tror jeg er greit for de som vil minske sjansen for å bli gravid, men hvor det ikke er noen krise hvis de skulle bli det 🙂 den er ihvertfall langt fra så sikker som p-piller, p-plaster, spiral o.l. Når man reklamerer for et slikt produkt er det viktig å få fram hvor sikkert det er (ihvertfall i forhold til hormonell prevensjon). Fotballfrue skrev vel 99 % tror jeg, og måtte senere trekke dette tilbake da det ikke var noe hold i dette.

    18. Hej alla med funderingar!
      Vi lovar att NaturalCycles är så säkert som vi säger att det är.
      Det är såklart upp till var och en att bestämma sig för vad som passar en bäst.
      NaturalCycles är en fertilitetsmonitor som hittar en kvinnas fertila och icke-fertila dagar med 99,95% säkerhet genom att analysera hennes basala kroppstemperatur. Detta genom att kroppstemperaturen ökar med mellan 0,2 och 0,5 grader efter ägglossningen. Detta kan även kombineras med att mäta LH.
      NaturalCycles är baserat på en avancerad bio-statistisk algoritm som, i fastställandet av fertila och icke-fertila dagar bl.a. tar hänsyn till faktorer som variation av cykellängd och ägglossningsdag, spermieöverlevnad, temperaturfluktuationer, mm.NaturalCycles är kliniskt testad, vår första studie publicerades i The European Journal of Contraception and Reproductive HealthCare här:http://informahealthcare.com/doi/abs/10.3109/13625187.2014.988210
      Vår andra studie är precis klar, detta är vår Pearl Index studie som är baserad på data från mer än 4000 kvinnor. Studien är inte publicerad ännu, men siffrorna är slutgiltiga. Denna studie liksom den första genomfördes i samarbete med Karolinska Institutet i Sverige. Resultaten visar på att de gröna dagarna är 99,5 % icke fertila dagar vid perfekt användning och vid normal användning en högre procent än vissa andra godkända preventivmedel.
      Om ni undrar över något får ni gärna mejla till [email protected] .
      Bästa hälsningar,
      NC

    19. Tørr å vedde på at du kun anbefaler/ blogger om dette for pengenes skyld. Tviler på st du er ei dame som tørr å ta sjansen på noe så usikkert. Så jeg tipper du ikke bruker den en gang, men heller bruker p-pillene og kun blogger om dette for pengenes skyld. Blir litt desperat denne blogge. Im out!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg