Halve lønna mi går til skatt

Jeg skrev litt kort om at jeg var på skattekontoret i dag. Hva tenker egentlig dere om skatt? Jeg synes at det er helt fantastisk at vi er en velferdsstat som gir oss mange goder. Det er utmerket! Jeg synes at det er helt greit at vi skatter. Helt til i dag. I dag fikk jeg vite hvor mye jeg er nødt til å skatte fra nå av. Jeg har jo inngått ny avtale med bloggen, og dermed er også lønningen selvfølgelig høyere. Tidligere har jeg skattet “normal” prosent, mens nå må jeg faktisk skatte nesten halve lønna mi. Det synes jeg er ganske sykt… Jeg føler at det er litt sånn at dersom man er suksessfull og tjener gode penger, blir man “straffet” av staten. For da må man plutselig skatte svimlende høye summer. Jeg skjønner jo selvsagt at det er forskjell på folk, og at ikke alle kan skatte samme prosent, og det har jeg full forståelse over. Men er det virkelig rimelig å la noen skatte 40-50%? Greit nok at dersom man tjener bra så skal man også skatte mer, men halvparten synes jeg blir overdrevent. 

Hva mener dere? Jeg synes det er ganske interessant å ha diskusjoner som dette 🙂

85 kommentarer
    1. Hmm det er jo så utrolig mye skattepengene går til, mye mer enn man tror, selvfølgelig er det kjipt, helt til man finner ut hva de går til/at man trenger det!

    2. Ka tjene du sånn cirka? I året over eller under 1 million? Innlegg om d! Ikke for å vere frekk men d e interessant!

    3. Syntes ikke man burde skatte mye mer med tanken på at ved den samme prosenten som andre utgjøre det uansett en større del penger pga man tjener mer

    4. Ikke overdrevent i det hele tatt. Verden er for alle, uansett hvor suksessrik du er. Man MÅ dele på godene, og det er ikke ett krav om å tjene nok penger til hus + bil + 4 ferier i året +++ uansett om du er suksessrik. Synes du skal være fornøyd med at du har kommet dit du er, og at du har en stabil økonomi, og heller tenke på å spare litt for å få råd til det som er ekstra til det ekstra du sikkert har råd til uten å spare.
      Verste jeg vet er folk som har god råd som klager på at de må skatte mye, forstår de ikke at det er supert for de, da det bare betyr at de har mer enn nok til å klare seg i hverdagen……

    5. Hei Isabel!
      Digger bloggen din! Lurer bare på hvor du og Pierre bor i Oslo, eller bor dere fast på et hotellrom? Ha en fin kveld 🙂

    6. Emilie: Hei! Takk <3 Nei, jeg bor i leilighet. Mamma bor på hotell akkurat nå mens hun pusser opp hjemme 🙂 Så når jeg er på hotellrom så er jeg hos mamma. Klem!

    7. Tanken er at hvis du har MYE og gir fra deg halvparten, så har du fortsatt nok til å leve et bra liv. Det er mange som ikke har mye, og da mener jeg det er på sin plass at de som har overflod, hjelper dem som har lite.

    8. Jeg har alltid ment at det er synd og kjipt for de som tjener mye å betale nesten halve lønna i skatt.. Så er veldig enig med deg! Synes skattesystemet i Norge skulle vært annerledes.

    9. Jeg er såå enig med deg!
      Jobber man hardt og tjener mer, skal man ikke “straffes” med å bare måtte betale enda mer skatt. Heia FrP!

    10. Det hadde nok vært sykere å skatte 40-50% vist man hadde jobbet seg i hjel for det. Men nå er dette snakk om blogging og ikke en sikkelig jobb.

    11. Jeg jobber deltid på kiwi, et par dager i uken ved siden av studier. Tjener rundt 15000 i måneden. Skatter 30%. Det at du skatter 10% mer men tjener ufortjent mye i forhold til mennesker med familie, maange år med utdanning osv, burde du ikke engang gidde å uttalle deg om. Da har du faktisk lite å klage på, det er slik velferdsstaten fungerer, for hvis ikke du hadde skattet mer, så måtte de med mindre lønn enn deg (ganske mange som tjener mindre enn 100k i måneden. Syntes du det er rettferdig da? Du må kanskje se på hva du gjør, i motsetning til andre. For et år siden så tjente du ikke i nærheten, takket være publisitet på paradise og provoserende overskrifter så klarer du å klamre deg fast til topplisten, for å så klage over posisjonen din. Skriv heller om hvor heldig du fortsatt er, istedet for å syte. Det er typisk ny-rike, i forhold til hardtarbeidende mennesker som har fortjent sin plass i samfunnet. Du bør se deg selv i speilet, når jeg som student og butikkmedarbeider ikke klager, selvom jeg bare skatter 10% mindre enn deg.

    12. Helt enig med deg i dette altså. Egentlig syns jeg at alle burde betale like stor andel av inntekten sin uansett hva man tjener, f. eks alle betaler 25-30 %? Da hadde det blitt rettferdig ! Selvfølgelig så kunne jo de som lever på minstelønn kanskje slippe unna med litt mindre da. Men ellers syns jeg det burde gjelde for alle som tjener gjennomsnittlig og oppover.

    13. Det er jo ikke akkurat synd i deg! 🙂 du får tilbake mye av pengene når du blir pensjonist og i tillegg kan det ikke være slik at de som er fattig eller mindre penger kan skatte like mye som de som har mye penger. Jeg bor selv i en familie hvor faren min tjener veldig store summer mens mamma er ikke i arbeid pga hun er helt utbrent. Om pappa og andre rike eller folk med mer penger ikke hadde betalt så mye skatt som dere gjør hadde ikke mamma fått utbetalt slik som hun gjør nå, og hun er itillegg på minste lønn. Jeg tror du må ha vært på den svake siden for å forstå at det ikke er rett å klage over hvor mye skatt du må betale. Dessuten mener jeg at det er andre folk her i landet som har tatt lang utdanning og jobbet hardt for å komme dit de er så at du skal klage bare for at du skriver noen blogginnlegg syntes ikke jeg er på sin plass. Nå vet ikke jeg særlig mye om blogg men jeg går ut i fra at du tjener ganske mye i og med at du har såpass mye reklame. Tenk positivt og hvis du og andre ikke hadde betalt så mye skatt som dere gjør hadde ikke Norge vært en velferdsstat, du og andre hadde ikke fått like høy pensjon og måtte mest sannsynlig jobbet mye lengre og det er også mange andre goder rundt det. Selvfølgelig kjipt å se at så mye forsvinner men tro meg – det blir verdt det 🙂

    14. Herregud, er du seriøs no? Du driver det du kaller for ein blogg, og eg er daglig inne å lese for den. Men her har eg faen ikkje noko sympati med deg i det heile tatt. Stakkars vesle Isabell for at du må betale 50% i skatt, dumt å ha eit velferdssystem og sånt altså! Herregud, kan jo bare ha eit slikt system som i Amerika. Kva så? Kanskje du ikkje får kjøpa ei VL veska til? Er det virkelig verdens undergang?

    15. Er ganske enig med deg Isabel! er jo nesten ikke vits i å få en lang utdannelse i Norge når de stikker av med halvparten av pengene våres.. 50% skatt er alt for høyt.. hvertfall når folk jobber og sliter

    16. Enig med deg Isabel. Bare fordi du klarer deg veldig bra økonomisk, burde du ikke “straffes” med å skatte 40-50 (!)%. La oss si du tjener 50000kr i mnd og andre tjener 30000kr i mnd og begge skatter 36%. Du skatter alikavel mer enn den personen som tjener mindre enn deg. Så de som sier du tenker kun på deg selv og blabla, skjønner sikkert ikke greia. Alle burde skatte max 36% uansett hva de tjener. Noen har også tabelltrekk. Men sånn er Norge. Fantastisk mye bra med dette landet, men også mye man kan vri hjernen på. Er vel sikkert for deg og ditt eget beste at du nå skatte så mye for å ikke få en saftig smell. Stå på Isabel! 💪🏼

    17. Etter at jeg fødte syke barn er jeg evig takknemlig for at vi faktisk betaler mye i skatt. Hadde det ikke vært for skatten hadde vi hatt skyhøye regninger fra sykehuset i alltid, men verste av alt kanskje mistet det dyrbareste vi har. Jeg har værtfall fått et annet syn på skatt og tenk på så mange med mennesker du hjelper. Ha det i bakhodet

    18. Anonym: Det er supert! Men det jeg synes er dumt er at jeg må skatte SÅ mye. Har ingenting imot å skatte mer enn andre, men som jeg skriver så synes jeg at 40-50% er litt overdrevent.. God bedring til ditt barn og lykke til <3 klem!

    19. Du er heldig som får lov til å jobbe med noe du elsker, og du tjener nok godt på det også. Du fortjener det selvfølgelig, det er en jobb på lik linje med andre jobber. På lik linje. Likevel kjenner jeg mange som jobber livet av seg for en tredjedel av det jeg antar at du tjener. Har du tatt noen spesiell utdannelse for å jobbe som du gjør? Dette vet jeg ingenting om men jeg antar at du ikke har det. Suksessfull, hva legger du i det? Tjene mye penger? Jeg tror ikke man er suksessfull om man tjener mye penger. Jeg tror heller at noen er heldigere enn andre, og at muligheter blir kastet i fanget på noen. Jeg sier ikke at du ikke har jobbet hardt for å nå dit du er idag, selvfølgelig har du det! Men hva skal du med mer enn du trenger? Er det ikke godt å være en av de som bidrar mye til samfunnet? Tenk heller på alt det du får, fremfor det du må gi fra deg. Stå på!

    20. Jeg er kjempe glad for at vi skatter men blir fort mye. Nå vet ikke jeg hvor stor inntekt du har, men regner med at det er en god del mer enn meg. Jeg tjener mellom 10-15tusen hver mnd og skatter 33%, så hvis du skatter 40% er det ikke så mye mer. Men helt ærlig, 50%!!!! Fy så vondt det må svi. Da får du hvertfall ikke baksmell :O

    21. Faren min betaler toppskatt, og skatter halvparten av lønnen sin. Dette syns jeg er helt overdrevent. Han har gått mange år på skole og har store studielån, han jobber på båt og er dermed borte 5 uker, og hjemme 4. Det er hardt arbeid han driver med, og jeg synst at når du legger i så mye penger og energi på en bra jobb at det er urettferdig å betale 50% skatt. I løpet av faren min sitt liv kommer han til å skatte ca 20millioner kr.. Forstår at for å opprettholde velferdsstaten må alle skatte, men å skatte 50%? Sick. Svigerfar har jobb som vaktmester med litt over to hundre tusen brutto i lønn å skatter 34%.. Veldig lite igjen å leve av i måneden da, ca 15 tusen..

    22. Hvor mye penger man sitter igjen med etter skatt blir nesten likt som i USA. I USA har man selvfølgelig ikke like mye i skatt, men da må du kjøpe alt det man ikke får av staten på egenhånd. Det kan godt hende at de da har brukt 50% av lønna si til det lille de har i skatt og det resterende går jo da til helsekort osv..

    23. Nå må du gi deg. Er helt enig med Ingrid som skriver øverst, jeg studere medisin i utlandet og jobber kunn til ferier og blir fuckings skattet 40prosent og må itillegg betale gjeldet mitt. Slapp helt av. Du er heldig, sett pris på hva du har.

    24. Nivetha Nantharuban: Hei. Jeg skjønner at du synes det er frustrerende, akkurat som JEG synes det er frustrerende. Vi har forskjellige liv, men vi kan vel fortsatt irritere oss over ting 🙂 Dette er min blogg hvor jeg ytrer mine meninger, og det gjør jeg her. 🙂 Lykke til videre med studier!

    25. Som Kristine Ullebø skrev en gang, er det skatt som fører til sosial utjevning og bidrar til å dekke gapet mellom rike og mindre rike.
      Jeg skjønner at det er kjipt å skatte av halve lønna, men det er jo fordi du er i en god økonomisk posisjon. Du vil ikke ta skade av å betale høyere skatt, du vil fortsatt tjene over gjennomsnittet godt.
      Jeg synes det er greit at de fysisk sterkeste bærer det tyngste:)

    26. Du har bodd i fosterhjem etter hva jeg har lest. Der har du fått noe av skatten. Kan ikke snakke for fosterhjem, men barnevernet(kommunen) betaler flesk i døgnpris for å ha en ungdom på barnevernsinstiusjon så jeg vil tro det koster litt i fosterhjem å. Jeg betaler mine 30% uten å klage. Jeg får nokk aldri betalt ned så mye som jeg har fått. Lege, skoletannlege, legevakt, sykehuset, bupp, barnevernet, nav osv… Er det ikke godt å tenke på at om du en gang blir syk, så blir du hvertfall ikke plassert på gata. “Den som gir, den får”. Tenk å sette litt pris på hva du har istedet for det du ikke har. Jeg har igjen 2-3000 etter husleia og jeg klarer meg fint. Lykke er ikke penger. Gud så materialistiske mennesker er nå om dagen

    27. Synes skatten er en bra greie, for den går stort sett til ting som kommer oss til gode 🙂 Vet at noen betaler ganske mye av lønna si i skatt, opptil 40-50%, av den grunn at de da ikke kan gå på en kjempe skattesmell. Er ikke helt sikker på hvordan det er med det, men noen gjør det for at det da kan være mindre risiko for den smellen. Vet ikke helt hvordan det er med deg, men som sagt er ikke helt sikker.

    28. Hei! Stor fan av bloggen din og har nettopp bestilt 5 pakker av ansiktsmasken du anbefalte. Når eg prøvde den ut synst eg det var veldig vondt og ta den av og eg er ikke sikker på kor i ansiktet eg skal legge den for å unngå hår osv.. Kunne du laget en liten film der du viser hvordan du tar på masken, hvor lenge du har den på og hvordan du tar den av? Evt hvilke produkter som du bruker etter masken som feks fuktighetskrem? Håper du kan gjøre det fordi eg har virkelig lyst til å bruke ansiktsmasken riktig for å få ett bra/bedre resultat😃

    29. Ingrid: 15.000 i måneden på et par dager i uka? Jeg jobber hver eneste dag i butikk og tjener det samme. Så det der får jeg ikke til å gå opp.

    30. Hvis din blogg er din hovedinntekt og du har fått et skattekort hvor du må betale forhåndskatt på mellom 40% og 50% tjener du så bra at jeg ikke synes synd på deg.
      Jeg skatter ca 38% med mine 600.000 i arbeids og leieinntekt. Helt OK.
      Jeg mistenker imidlertid at de 40-50% du sikter til er forhåndskatt av biintekt(de fleste har ikke bloggen som hovedinntekt).
      Når man får økte inntekter utover hovedinntekt, øker også skattesatsen. Derfor kan man ikke betale eks. 36% av biintekt, fordi da ville man få en baksmell hvert. år. Hvis du betaler inn for mye i forhåndskatt kan du glede deg over tilbakebetaling med relativt gode renter neste sommer. Greie feriepenger å ta med seg det 🙂

    31. Jeg er 17 år, jobber på Narvesen 3-4 dager i uken, samtidig som jeg går på studiespess på videregående. Det er et helvetes slit prestere 100% på skolen når jeg har jobben i tillegg, og jeg føler at jeg jobber ræva av meg. Jeg tjener mellom 7-8000 kr i mnd, men må skatte 33%. Jeg er 17 år. Da mister jeg en del tusen til denne kravstore staten, noe som faktisk suger noe så jævlig.
      Så jaa, jeg er helt enig med deg her! Staten krever ALT FOR MYE penger av oss

    32. Ja, det kan vi, gitt- men syns du virkelig det er greit å whine over noe sånt? Altså du får jo bra inntekt? Du har råd til det meste? Du har råd til å reise, ta plastikk operasjoner osv. Syns du virkelig det er noe å klage over?
      Ut i fra bloggen din, virker det som du lever livet 🙂 Ja, du ytrer meningen din, men når den er så offentlig burde du kanskje ta hensyn til hvem som leser også. Det skjer mye urettferdigheter i denne verden, men å bli skatta 50prosent til et land hvor utgiftene faktisk går til pensjon og samfunnstjenester er det ikke så mye å klage over,mener da jeg 🙂

    33. Merker penger er en veldig triggende sak for mange. Til og med jeg begynte å irritere meg over hvor mye penger jeg skatter, som jeg føler jeg egentlig fortjente. Jeg jobber 40-45 timer i uka, jeg er lærling så jeg tjener litt mindre selvfølgelig. Når lønninga mi kommer sitter jeg igjen med 9,10 tusen. Veldig lite å leve for! Merker jeg blir så sinna, fordi jeg er sliten konstant og har nesten ikke noe energi til overs. Frisør er yrket jeg holder på med, noe som krever at jeg må stå hele dagen (nesten). Kun hver tredje helg fri. Så ja, jeg er ganske irritert over hvor lite penger jeg får for jobben jeg gjør

    34. Jeg er enig. Det skal være rettferdig.
      Det er en grunn til at mange suksessfulle som står på egne ben søker statsborgerskap i land med lavere skatt. Feks John Fredriksen med sitt kypriotiske statsborgerskap mens han er bosatt i London, om jeg husker riktig.
      Hvis Kari tjener tidobbelt så mye som Ola, og begge skatter 35% vil jo naturligvis Kari “bidra” med mere samtidig som det er rettferdig.

    35. Her er det en del personer som må begynne å bruke hodet sitt litt. Klart 36% av 7000 er mer enn 36% av 4000 kr. Men synes dere det blir rett da? 36% av pengene er 36% av pengene uansett hvor mye man tjener. Ja det blir mer for de som tjener mer, de bidrar med mer, men det de vil uansett sitte igjen med mer enn de som tjener 5000 i mnd.
      Det er fascinerende at folk vil skatte mindre men klager på tannlegeregninger (som er det som ikke går under dekket av staten).. tenk nå heller at en person som tjener 600.000 i mnd og skatter 40% vil ha igjen mer enn de som tjener 300.000 i mnd og skatter 32%.
      Førstnevnte vil ha igjen 360.000 kr etter skatt.
      Sistnevnte vil ha igjen 204.000.

    36. Hei Isabell ! Jeg synes du har en topp blogg ! Det hadde vært så utrolig gøy å høre om hva du tjener?

    37. Har du husket å endre opplysningene dine på skatteetaten? Da du gjerne betaler mer om skattekortet ikke stemmer overens med hva du tjener

    38. Selv synes jeg du har ingenting å klage over. Du har selv valgt denne jobben og slik er det. Synes heller ikke at å skatte 40-50 prosent er mye iforhold til meg som jobber på ett sykehjem som må skatte 36% og tjener cirka 1/10 del av hva du tjener. Synes du skal også tenke på de som sitter uten jobb nå med tanke på oljekrisen. Dette er voksne mennesker og du har såvidt fult 21. Synes du skal være fornøyd å ikke ta sånn på vei kun pga skatt. Synes det rett å slett er egoistisk. De pengene du skatter ekstra hadde uansett gått til botox, fiksing av bryn eller nye klær. Tenk litt på det heller isteden for å ta sånn på vei at du skatter 40-50% når normale folk i en 100% stilling med en normal inntekt faktisk betaler 36% skatt. Slik er livet.

    39. Har du husket å endre opplysningene dine på skatteetaten? Da du gjerne betaler mer om skattekortet ikke stemmer overens med hva du tjener

    40. Hvis du setter deg litt inn i skattemodellen så vil du se at det ikke er slik at du betaler samme skatteprosent av hele lønna di. Vi har “trinnskatt” i Norge, som vil si at du betaler mer skatt jo mer du tjener, men kun av det du tjener over en viss sum. Dette kalles toppskatt. Du skal betale toppskatt av personinntekten for den del av inntekten som overstiger et visst beløp. Jeg mener toppskatten ligger på ca 550.000 i året. Det vil si at alle som tjener under dette betaler like mye skatt (35%). Tjener du for eksempel 650.000 må du betale ekstra skatt på 35% + 9% av de 100.000. På den måten har vi et retferdig system. Men det er viktig å påpeke at tjener du vesentlig mer enn toppskatten vil man fort få et inntrykk av at skatten totalt sett virker høyere for hele lønna.

    41. Hei. Jeg merker dette provoserer meg veldig. Skatt betaler man med glede, tenk om du eller noen som står deg nære blir svært syke. Da er de i akutt hjelp, noe vi faktisk kan få til her i Norge, i og med at velferdssystemet er såpass bra. At du klager over dette er for meg helt vilt. Jeg klarer ikke forstå meg på tankegangen din? Tror du at du er den eneste i Norge som betaler såpass mye i skatt? Hvor mye mener du at du selv burde ha betalt i skatt? I og med at du mener 40-50% er for mye?
      Det finnes mange land her i verden der du unngår denne skatten, hvis du mener den er så drøy, men da kan du heller ikke forvente hjelp dersom du eller en av dine nærmeste av en eller en annen grunn skulle blitt alvorlig syk.
      Smak litt på denne: Har du mer enn 2 kr i lommeboken din, er du rikere enn 50 % av verdens befolkning. Tenk litt på det du, før du våger å skrive et innlegg som dette igjen.

    42. Det er syyykt enkelt å sitte og dømme Isabel for at hun “klager” nå som hun tjener mye. Men med mindre du også tjener like mye og skatter like mye så har ikke dine argumenter så mye å si. Viss situasjonen var omvendt så tviler jeg sterkt på at de som er i “mot” Isabell fortsatt hadde kommet med sine argumenter.

    43. Jeg er litt sånn både og.. Jeg syns at de som har lang utdannelse og som derfor tjener godt ikke skal skatte mer enn de med “vanlig” skatt. Men for å være ærlig syntes jeg at bloggere, fotballspillere osv, som egentlig bare har vært heldige (selvom det ligger mye jobb bak det også selvfølgelig) bør skatte litt mer. Særlig dere bloggere som får masse frynsegoder som sponset frisørtimer, negletimer, sminke osv osv.. Da syns jeg egentlig at det er ok at dere må skatte mer enn vanlig skatt. Men de som har gått på skole i mange, mange år de syns jeg skal skatte som normalt. Men så er jo ikke akkurat verden rettferdig heller da
      no hate, liker bloggen din veldig godt og syntes det er kjekt å følge med på livet ditt 🙂

    44. Haha herregud altså! Mye vil ha mer? Du sitter uansett igjen med mer enn en som skatter 30% så vær heller fornøyd med det! Ingen har en rett på å ha mye penger

    45. Syns det er rett og rimelig at du skal betale så mye skatt. Nå må u huske på at om du skatter for mye, så får du det igjen med gode renter neste sommer. Det er jo en måte spare penger på også. I tillegg så burde du forsøke å se på skatt på en annen måte, det er goder til samfunnet. om vi vil fortsette å ha de gode velferdstilbudene vi har i dag, må de som tjener mest bidra med slike summer. Ellers går det ikke opp, hvertfall nå når oljen snart tar slutt.
      Du sier du skatter nesten 40-50%, det er en stor forskjell på 40% og 50%, normalt skatter folk med vanlige jobber også 33-36%, mange også 40%. Så dette burde ikke være ett stort problem.
      I tillegg lever du av bloggen din, du lever faktisk av leserene dine. Ja, du jobber hardt og er flink. Men, du kan jo se på det som at du gir noe tilbake til de som leser bloggen din og gjør deg suksessfull. Du er jo faktisk ingenting uten bloggleserene dine. Vet ikke helt hvor gamle de er, 12-18 år kanskje? De går på skole, trenger helsetilbud og velferd.
      Du forstår det sikkert bedre når du ikke lenger kan leve av bloggen og er avhengig av de som tjener mest selv.

    46. Vi betaler oppimot 70% av lønnen vår til staten gjennom skatter og avgifter til sammen, selv om staten gang på gang viser seg å ikke kunne gjennomføre de statlige oppgavene like godt som private kan. Hadde vi hatt fks 4% skatt og staten kun hadde ansvaret for politi, militær og domstol, så hadde folk flest hatt råd til mye mer enn i dag. Da hadde man sotte igjen med nok penger til både privatskoler, private sykehus og alt annet som skattepengene våre i dag går til, og man kan da i tillegg velge hvilke tjenester man skal betale for. I forhold til hva vi betaler, så får vi lite igjen. Vi har blant annet nordens dårligste skolesystem, helsekøer som er så lange at folk dør før de får behandling, et velferdssystem som er gjennomsyret av byråkrati og statlige reguleringer som gjør det nærmest umulig å bli vellykket som selvstendig næringsdrivende i Norge.

    47. Grunnen til at vi må skatte så mye er fordi vi tar inn så sinnsykt mange utlendinger og de fleste av de mottar penger fra Nav. Norge er kjent for å nesten sagt “kaste penger etter utlendinger. Norge er et land alle utlendingene vil reise til fordi de får en haug penger! Synes faktisk at det er jævlig fjollette at du syter på hvor mye du må betale i skatt når de pengene du skatter faktisk mesteparten går til å finansiere alle pengene som går til våre “nye landsmenn”… Hadde det ikke vært for all skatten hadde kanskje ikke du som Perser hatt muligheten til å komme å bo her i Norge i utgangspunktet! Uten skatten så hadde landet vårt blitt konkurs! Ikke syt fordi livet ditt er jo som en drøm,du reiser verden rundt,du kan handle en haug klær hele tiden,bo gratis på hotell,du får tilsendt en haug klær og sminke etc gratis osv osv..livet ditt består jo bare av å skrive en slags online dagbok og knipse en haug bilder av deg selv og livet ditt også får du en haug med penger for det! Så ikke klag fordi du lever enhver persons store drøm! Alt dette takket være Paradise hotell og all oppmerksomheten over trekant dramaet så uten det hadde du nå bare skrivd en ukjent blogg uten å tjene noe på det! Så vær fornøyd!!!

    48. Jeg har 20.000 hver måned. Må betale 30% i skatt. Holder til husleie, regninger, litt klær og litt mat.

    49. Jeg syns faktisk det er ganske sykt at jo mer suksessfull man er, dess mer må man skatte. Det er å straffe de som virkelig jobber hardt her i landet! Jeg syns at hvis man er flink og jobber hardt så skal lønna være deretter. Jeg mener dette selv om jeg har tjent dårlig i alle år, og burde være en av de som sier at de lavtlønnede kommer dårligst ut på skattelette osv, for jeg mener det at har du oppnådd suksess så SKAL du få kose deg med suksessen din!! jeg unner dem det faktisk! det gir meg motivasjon til å stå på hardere.. 🙂 jeg har tatt en ny utdannelse, og jobber nå kun fra kontor og pc, istedenfor som frisør, for det er bedre lønn, og i et så dyrt land som Norge så har man ikke noe valg – man må gå etter lønn fremfor yrkesgrupper som landet trenger. 🙂 kos dere i syden!

    50. Hei Isabell! Jeg er kjempe stor fæn av deg og hadde blitt veldig glad om du kanskje kunne ringe meg da hadde jeg blir kjempe gla❤️ Og jeg vil gjerne har bilde av deg og Pierre med autograf❤️ Trur du kanskje du kunne ha tenkt deg og sende et bilde te mæ❤️ Pliss❤️ KLEM FRA VERDENS STØRSTE FÆN❤️

    51. Du ser sikkert ikke denne kommentaren, men man kan jo prøve!
      Ta opp ett lån, da skatter du automatisk mindre.. Du skatter nesten 50% pga du ikke har så masse utgifter fra før av! Trenger ikke være ett stort lån heller!
      Digger bloggen btw!

    52. “Suksessfull”.. Sa jenta som tjener penger på å ta bilder av seg selv og poste det på en blogg.

    53. Hvis du skatter nærmere 50% så tjener du over 2mill.
      Å ikke glem at man har fratrekk som reduserer skatten du skal innbetale.
      Skulle bare mangle at dem som tjener godt også betaler mere.

    54. Heii.. dette er ingen angrep på din mening, eller en ny kommentar av hvor hardt jeg sliter og betaler skatt osv..
      En gjennomsnittlig forbruker i Norge forurenser opp til 2,5 jordkloder samtidig, med forbruk av 10 tonn av CO2 i atmosfæren årlig. Den norske levestandarden skiller seg også ut fra verden, da den er i lik linje med såkalte ?middle class?? i land som USA eller UK, som igjen kun er en minoritet av befolkningen.
      I følge FN vil en bærekraftig utvikling innebære at per innbygger i et land forurenser 1,5 tonn årlig, dette vil si at Norge står over for en utfordring på å måtte redusere sitt forbruk på minst 9 tonn og samtidig beholde en høy levestandard.. Du tenker sikkert at dette er umulig, da vår levestandard er basert på høye inntekter og materialisme, ingen vil jo leve med mindre inntekter for å redde planeten right?
      Faktisk så er det ett eneste land i verden som har klart og fortsatt lever på denne bærekraftige utviklingen, som er Kuba. Kuba lever under hardt sanksjonspolitikk påført av USA som snart har vart i over 50 år, og dette på grunn av deres etablerte politiske system. I Kuba betaler befolkningen så mye skatt at det nesten ikke finnes ?upper-class? eller ?under-class? i samfunnet. Faktisk så kan du i Kuba få deg gratis boob-job gratis fra staten om du ikke er fornøyd med dine egne… men gjett hva? Samfunnet deres er ikke basert på materielle goder som oss i vesten, men nettopp gratis tjenester som helse, utdanning, infrastruktur, sosial og økonomisk sikkerhet for en og hver innebygger. Du vil nok ikke finne en eneste person i Kuba med iphone 6, om du så er lege eller vaskemann/dame, men heller vil du ikke finne noen protestere eller klage over det.. Du lurer sikkert hvorfor noen da gidder å studere seg suksessfulle i Kuba da det ikke finnes noe ?belønning? i form av penger. Faktisk så er Kuba den største eksportøren av leger i verden.. setter dette noe i perspektiv nå? Spør deg selv nå hva du setter i ordet ?straffet? av å gjøre mer suksess.. for hva om du ikke ble? Om du så fikk mer inntekt og ?belønnet? så ville jo du mest sannsynligvis brukt disse på mer velferd, mer forbruk, mer goder. Men når vil mer være nok i en slik utvikling? Aldri.. i tillegg til at inntekten din er basert på innflytelse for mer forbruk(sponsing). Du gjør det du gjør, fordi du liker å blogge(håper jeg) og ikke for pengene det kommer av jobben din.. da vil jo ikke inntekten din ha noe så si så lenge den dekker dine nødvendige behov.. resten vil jo bare gå til cheap crap made in China av slave arbeidere, solgt til bedrifts eiere som tjener billioner av ditt forbruk og nyter av slave inntekter for sine arbeidere. Isteden går ?straffen? din til å bidra til et tryggere samfunn for enhver.. ikke vær bitter over det vel.. 😀

    55. Alt i alt går ca 70% av lønnen din til skatt – Dette vet jeg fordi jeg skriver masteroppgaven min om det i samfunnsøkonomi.

    56. Skatt er kjipt ja. Men du skal være glad for mye som du faktisk slipper å betale, du får sponset frisørtimer, masse sminke og masse klær! Sikkert mye mer utenom det også.. Dette er ting som alle vi andre må betale selv, i tillegg til at vi tjener myye mindre enn deg.

    57. Hei Isabel.
      For å sette ting i perspektiv: jeg er førskolelærer og tjener bare såvidt til å dekke utgiftene mine. Jeg skatter 35 %.
      At du da skatter rundt 10 % mer med en såpass høy inntekt og muligheten til å leve et slik liv du gjør synes jeg ikke er noe annet enn rettferdig. Med all informasjonen vi får i dag om flyktningstrømmer og folk som nesten fryser i hjel på gata (du bor jo og i Oslo og ser dette), så burde man kanskje heller være glad for det man har tenker jeg! Skattepengene går jo stort sett til noe godt og gir oss den tryggheten av at vi blir ivaretatt dersom noe skulle skje oss! Visste du at i Danmark betaler de enda høyere skatt enn oss? Vi har faktisk ingenting å klage over!

    58. Jeg dør av dere som skriver “du har nok penger” vær fornøyd” haha. Jantelov – Norge altså. Isabaell har mest sannsynlig mer penger enn dere. Man får betalt etter hvor mye jobb du selv er villig til å legge ned. Om det så betyr at du er blogger eller jobber på mcdonalds. Prosenten av skatten som trekkes burde ikke stige selvom lønna blir høyere. Om alle hadde betalt for eksempel 30 % i skatt, så hadde vel uansett Isabel bidratt til staten med ganske mye mer enn oss andre, fordi hun også tjener mer? Tror det er det hun vil fram til. Slutt å kommentere som om hun har sagt at hun ikke liker å betale skatt i det hele tatt.

    59. Det eneste rettferdige er om alle betaler samme prosenten. Synes det er urettferdig at du skal betale mye mer, bare fordi du har fått det til!

    60. Syns det er helt greit at du og andre bloggere skatter så mye. De fleste av dere har ikke høyere utdanning enn videregående (noen lavere), blogging er ikke en ordentlig jobb engang. Tror ikke du sitter igjen med lite penger etter skattetrekken heller, så slutt å klag.

    61. Dette kalles “den norske velferdsstatsmodellen”, og ordningen er slik den er for å hindre store økonomiske forskjeller i befolkningen, og for å opprettholde gode helse- og skoleordninger (samt sikkerhetsnett for de som faller utenfor, slik at de ikke havner på gaten). Se feks på USA, hvor de to rikeste prosentene eier mere i kapital enn de resterende 98 prosentene til sammen. Den modellen som føres i USA, fører også til at mennesker ikke har rett til gratis helsetjenester, og dette pga at de to rikeste prosentene sitter på ALT for mye penger, pga en RASSHØL skatteordning. Dette hindres i Norge som følger av den norske (eller nordiske) modellen, ved at de som tjener mest må skatte mer, slik at forskjellene på velferd ikke gjør at “lavere arbeiderklasse” utgjør den største klassen i Norge. Uten denne ordningen, ville nettopp dette vært tilfelle, sammenlignet med det som faktisk er tilfelle,- at middelklassen utgjør den største klassen.

    62. Fint bilde.
      Tror ikke jeg skal uttale meg så mye om dette, da jeg ikke vet så mye om akkurat dette. Burde sette meg inn i det, nå som jeg snart er voksen.

    63. Jeg synes ikke synd på deg, ettersom du tjener ganske så godt på bloggen din! Vær takknemlig over at du tjener over gjennomsnittet iverhtfall!

    64. heilt greit at du skatter så mye som du gjør. Kjenner folk som tar lange utdanninger og jobber hardt for å tjene mindre enn det du gjør. Det at bloggere skal tjene så mye har blitt helt sykt!
      Setter man ting i perspektiv er det helt sinnsykt å se at jenter som skriver blogger kan tjene mer enn det f.eks leger gjør?
      det er lett for deg å klage når du er på den “rike” siden , men ettersom du ikke har utdanning og tar livet som det kommer kunne du også havnet på “andre siden”, da hadde du virkelig ikke klaget på skatteordningene her i Norge.
      så vær fornøyd og vær glad:D VI BOR I VERDENS BESTE LAND

    65. Er ikke unormalt. Tjener du over en viss sum å du skatte opptil 50%, er ikke noe nytt det. Faren min har skattet mellom 40-50% skatt så lenge jeg har visst hva skatt var, og vi har aldri hatt noe problem. Tjener du så mye, har du fortsatt “nok” å leve av (et godt liv, vel og merke) Får mer utbetalt enn “vanlige” uansett.
      Det at du har klart å komme deg opp til det nivået bør du være stolt av 🙂 Og godta lønnen og skatten som andre må for sånne høye lønninger.
      Det at det er ufortjent å tjene så mye “bare på å blogge” er jo bare feil tankegang … Ligger mye jobb bak – og alle som tenker det er lett kan jo bare forsøke! Ain’t nobody stopping them

    66. Du betaler bare toppskatt av det som er over toppskatt summen. Det som er under betaler du vanlig personskatt for. Så at halve inntekten din går til skatt er vel å overdrive godt?
      Men ja, det er ganske irriterende at man må betale mer jo mer man tjener.

    67. Jeg er helt enig med deg! Her i Norge viser det seg å ikke være lov å ha litt mer penger enn andre her i landet. De som jobber masse og tjener over snittet skal lide av det når det kommer til skattepenger. Jeg er veldig enig med deg Isabel og mange har det helt likt som deg der, veldig irriterende desverre..

    68. Ikke nok med at du var heldig nok til å bli født inn i Norges velferdsordninger, men du har mage nok til å klage på at du betaler toppskatt på å blogge! Om du betaler toppskatt betyr det at du tjener rundt 2 millioner, og det uten noen som helst utdanning. Du var heldig som fikk være med på PH, og du får leve noen år hvor du tjener millioner i året på å blogge og legge ut bilder av antrekkene dine. Det at du, som ikke en gang har skikkelig utdanning kan tjene mer en leger og advokater, som i tillegg sitter igjen med studielån bør du føle deg griseheldig over.

    69. Skjønner at du føler deg “snytt”og urettferdig behandlet. Men når alt kommer til alt sitter du uansett igjen med MYE mer penger enn de som må betale færre skatteprosent. Du er ikke I en utsatt gruppe I samunnet, og bør føle deg svært privilegert som kan bidra med så mye og samtidig sitte igjen med mer enn nok.

    70. At du gidder å bry deg? Det viktigste må jo være at vi er lykkelige og har det bra, og Norge er kåret til en av de beste landene i verden å bo i, så noe riktig må jo staten gjøre.
      Og du som har vært innenfor “systemet”, med fosterhjem og har slektninger/foreldre som er immigranter. Se for deg hvordan livet deres hadde vært i dag, uten all den hjelpen dere har fått fra den norske stat.

    71. Jeg er faktisk helt enig! Jeg synes til og med 30% er alt for mye…. Hva er vitsen med å prøve å være suksessfull hvis man blir straffet for det

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg