Hvorfor anonym?

Det er en sak jeg har fundert over i det siste. Dette med kommentarer. Hvorfor skal man være anonym når man legger igjen en kommentar? Hvorfor skal man skjule sine egne meninger? Står man ikke for dem? Hva er det, er det redsel? Jeg tror sistnevnte stemmer.

Når jeg går gjennom kommentarene som blir lagt igjen i kommentarsfeltet mitt, er det kun de kritiske/stygge kommentarene som er lagt igjen av “anonym”. Når mine lesere legger igjen en fin kommentar, skriver de både sitt navn og eventuelt link til sin egen blogg. Hvorfor er det slik? De som legger igjen en nedlatende kommentar skjuler ALLTID hvem de er. Alltid. Tørr de ikke stå for det de skriver? Jeg synes at det sier en hel del. Synes ikke dere?

Jeg synes at man skal kunne stå for sine meninger, uansett. Spesielt om du er så tøff (dum) som ønsker å nettmobbe andre. Jeg har heldigvis et filter, som gjør at jeg må godkjenne kommentarer før de går gjennom og vises på bloggen. Om jeg leser en negativ kommentar, sletter jeg den fortere enn svint. Den blir aldri vist, og jeg fjerner den. Det tror jeg faktisk at fått disse netttrollene til og innse at jeg ikke gir dem oppmerksomhet, og deretter har de latt meg være i fred også. Heldigvis får jeg mange fine og støttende kommentarer fra dere hver eneste dag, som gjør meg så ufattelig giret og glad! Dere får meg til å ville dele med meg om mitt liv, min hverdag og gjerne til og med mer av privatlivet.

Fortell meg! Hva tror dere ligger i grunnen for at man ikke tørr å stå for sine meninger og vise hvem man er? La oss diskutere, mine fine lesere 😀

58 kommentarer
    1. Du er nydelig <3 Du er også min favoritt blandt bloggere nå! Fineste og beste blogg, og Norges peneste jente! Stå på :*

    2. Wow! Du har et poeng, som jeg satt og tenkte på at du opererte nesen din, er litt for og imot plastiske operasjoner. Jeg synes at du kledde den gamle nesen bedre, men det viktigste er at DU er fornøyd med deg selv. Ikke bry deg og alle andre fordi om du liker deg selv, er du bra nok! Det har ikke noe å si om jeg eller en annen leser ikke liker stilen din. Du skal like den! Det er viktigst!(Digger forresten stilen din) Elsket forresten de innleggene om paradise hotel, kan du lage fler! <333

    3. Jeg tror selv at folk ikke har bedre og gjøre på…
      Det er ikke bra! Hvorfor kan de ikke skrive noe
      positivt i stedet?! Det er helt utrolig at de skriver
      det når du GIDDER og dele Og bruke MYE tid
      på og informere oss om hva du holder på med.
      Det er dårligt gjort! Du fortjener det beste Isabell

    4. Oi, mange Amalier her nå hahah
      Men ja, jeg er enig i det du skriver. Skjønner ikke hvorfor folk ikke står for det de skriver eller sier.. Uansett så er det veldig unødvendig av folk å skrive dritt. Selvfølgelig har folk forskjellige meninger, men syntes det er unødvendig hvis den meningen de har rakker ned på en person.. Da kan de holde kommentaren for seg selv
      Ha en fin kveld <3

    5. Haha, virkelig, vil ikke være slem men herregud innlegget er jo helt teit…jeg legger igjen kommentarer på forskjellige blogger av og til, både positive og negative, og jeg skriver ALDRI navnet mitt. Det er ikke fordi jeg ikke står det jeg skriver eller tør ikke å vise hvem jeg er. For det første så er jeg aldri logget inn eller noe, og for det andre så gidder jeg rett og slett ikke..eller bare glemmer å skrive navnet mitt i det feltet som heter “navn”. Det er ofte folk skriver positive ting OG skriver anonymt…glemt det eller? Tør de ikke å si snille ting nå da?

    6. Du er en veldig pen jente, MEN, det jeg lurer på er hvorfor
      fikse på lepper, bryst og nese – kanskje mer også uten at jeg har fått det med meg.Du var jo pen før du gikk gjennom alle disse operasjonene. De som indirekte “betaler” for dine operasjoner er jo dine følgere på bloggen
      Dere som blogger blir lett et forbilde for andre.
      Mange av dine følgere har ikke penger til å gjennomføre disse operasjonene og blir veldig misfornøyd med sitt eget utseende selv om de sikkert er vakker i utgangspunktet.
      Skulle ønske du fortsetter å blogge men uten disse vanvittige operasjonene.

    7. Hva hjelper det om det er anonym eller om det står et navn der? Du ser/vet fortsatt ikke hvem denne personen er:p

    8. Jeg kunne lett skrivd navnet mitt der.. Jeg heter Tone og er 15 år, men det er ikke alltid jeg husker å skrive
      navnet mitt. Om jeg skriver navnet mitt eller ikke har
      ikke noe å si, for du svarer ikke på kommentarene mine uansett. At jeg skriver en kommentar der jeg ikke er helt enig i det du skriver betyr ikke st jeg ikke liker deg som blogger. Jeg bare syntes det var en litt dum måte å skrive det på som fek. Da du sa at du tjente like bra som en lege og advokat til sammen, det stemmer vel ikke helt fordi det kommer jo Ann på hvor mange som klikker seg inn og leser…

    9. Jeg er enig i “gidder ikke” det er ikke alltid man gidder å skrive navnet. Men igjen hva får du ut av at noen skriver Dina, Ole, eller Anna, du vet fortsatt ikke hvem de er!
      Du bestemmer jo selv hvilke kommentarer som blir publisert, så du kunne jo ha kutta ut all negativ kommentar.
      Siden du er så åpen og ærlig synes jeg det var veldig umodent og helt ærlig teit av deg å stenge kommentarfeltet etter opperasjonen din. Hvis du legger sjela de i bloggen, og mener det er så hardt å blogge, og vil være ærlig, så teller det vel noe å få både positive og negative tilbakemeldinger så du kan endre på noe om leserne dine gir deg kritikk, er jo altså av de du tjener på.

    10. Anonym: Hei! Hmm, jeg prøver så godt jeg kan å svare på alle kommentarer jeg får. Jeg beklager om jeg ikke har svart på din. Men jo, jeg har en arbeidskontrakt som tilsier hvor mye jeg får i årslønn feks. 🙂

    11. bitch nr.5: Hei. Det har du rett i, men de som kommer med fine kommentarer skrives ofte både fornavn og etternavn, og da er det jo ikke så vanskelig å vite hvem en person er.

      I forhold til det du skriver angående innlegget om operasjonen er jeg noe uenig. Selvsagt ønsker jeg å være åpen og ærlig med leserne mine, men når jeg har gjort noe såpass drastisk på grunn av min egen usikkerthet når det kom til nesen min, er jeg ikke så veldig keen på å lese negativitet. Da var jeg allerede ganske tappet for energi, og da hadde jeg helt ærlig ikke taklet å få hat. Desverre er det hat som hagler inn når man er åpen om et slikt tabu emne, og det er ikke så hyggelig for meg 🙂

    12. Jeg kunne mer enn gjerne skrevet navnet mitt. Jeg tror det har lite å si for å være helt ærlig. Når jeg skriver en kommentar, så vil jeg skrive en kommentar til innlegget rett og slett.

    13. Jeg prøvde en gang å legge igjen en litt kritisk kommentar hos en blogger – en gang med fult navn, og en gang med kun fornavn, men e-post. Når jeg brukte fult navn ble jeg oppsøkt på facebook av sinte lesere, og fikk drapstrusler og mye hat. Når jeg skrev e-post, ble jeg kontaktet av vennene til denne bloggeren, som angrep meg. Derfor velger jeg alltid å være anonym.

    14. Så hyggelig at du svarer!
      Ja de som kommenterer med fornavn og etternavn vet du hvem er, men det er flere som kommentere med bare fornavn enn begge deler.
      Liker også du er uenig, og at du forklarer meg og andre som kanskje kan være enig med meg, om hva du mener er rett for deg og din blogg. Og selfølgelig forstår jeg at det er kjipt med negative kommentarer og hat etter en sånn påkjennelse.
      Men som jeg sa så står jeg for det at jeg synes det var teit at den ble steng, men gjort er gjort.
      selv om jeg kom kritikk så liker jeg bloggen din og jeg har deg på på snap, men den er også stengt.

    15. Hei
      Jeg tror det kommer litt av at man ikke vil at andre bekjente av deg skal kunne lese dine kommentarer. Jeg har bare en trang til at alle ikke skal se hva jeg skriver. Jeg skriver nesten aldri mitt navn, men benytter meg av et random navn. Selv om jeg benytter et annet navn, skriver jeg ALDRI nedlatende til noen

    16. Personlig gjør jeg det fordi det er spennende. Liker å være anonym, kan jo skrive navn , er ikke. Har aldri kommentert negativt, kommer ikke til å gjøres heller..hehe. Men det er nok mange som leser kommentarene dine, så føler det blir litt gøy å holde anonymt. 😛

    17. Jeg skriver bare positive kommentarer, men tør aldri å skrive hele navnet mitt, dette fordi da kan man finne alt jeg har skrevet opp igjennom årene om man søker på mitt fulle navn, noe jeg synes er ubehagelig. Selv om det bare er fine kommentarer, synes jeg at jeg blir alt for “åpen”, men samtidig som jeg virkelig ønsker å gi av meg til de fine folkene bak bloggene jeg leser. Så ja, de som ikke tør å skrive det fulle navnet vil vel bare ikke at andre skal vite hvem den personene er, som man hadde gjort om man skrev fulle navnet, og andre hadde funnet disse kommentarene om man søkte på det fulle navnet her i kommentarfeltet. Det er jo også mange som skriver hatekommentarer som bare skriver et navn som ikke tilhører den selv. Synes de burde stå for sine meninger, er så tåpelig å gjemme seg som en liten unge for å skrive dritt…
      God helg Isabel!

    18. Åååh herregud hva er greia med alle de som slenger dritt jeg kjønner ikke hvorfor dere orker å bruke tiden deres på å rykke ned på andre.
      Jeg synes du er utrolig flink Isabell!! Jeg har elsket deg og bloggen din helt siden jeg så den for første gang😽

    19. Er vel de færreste som skriver både fornavn og etternavn. Uansett, hva hjelper det om folk skriver navnet sitt?
      Det sier jo ikke deg så mye at jeg er Elle? Du kjenner meg ikke, uansett.

    20. Jeg bruker som regel bare å kommentere fint, og skriver navnet mitt. Men de gangene jeg kommenterer “stygt” (kritikk eller noe som kan oppfattes som slemt) så hender det at jeg kommenterer som anonym fordi jeg ikke vil at navnet mitt skal kobles til andre kommentarer jeg skriver. Man er på en måte to personer, altså med gode og dårlige sider, og vi ønsker ikke å koble dem sammen. Gir det mening? Men jeg er alltid oppriktig i det jeg skriver, og vil aldri prøve å rive noen ned unødvendig.

    21. De tør jo rett å slett ikke å stå for sine meninger da, mener jeg. Jeg skjønner heller ikke hva som er vitsen med å kommentere stygt til andre, helt unødvendig 👎 bare stå på😉 jeg leser bloggen din hver dag

    22. For min del tror jeg det handler om at det ofte ikke er stuereint (på et vis) å være mot hva massen mener. Eks: flyktningekrisen. Dersom man legger ut at man er helt i mot det som skjer, og i mot å ta i mot flyktninger så blir man stemplet som rasist ol. Da er det enklere å være kritisk bak “anonym” i stedet for med fult navn. Jeg ser at det ofte i diskusjoner hvor noen ytrer seg i mot hva “alle” mener så er det ikke måte på hvor mye dritt de må tåle. Kanskje noen bruker det som skjold, hvor de får uttalt seg uten å få masse kritikk tilbake.
      Eller kanskje de som kommenterer på en blogg ikke ønsker å være tilknyttet den bloggen, og dermed ikke legger ut fult navn ol.

    23. Hvis jeg skriver navnet mitt, hva hjelper det deg? Jeg vil ikke at du og alle andre som leser bloggen din skal vite hvem jeg er, hvor jeg kommer fra osv. Det blir å legge ut for mye informasjon for min del. En funksjon kunne vært at kun du får se navnet?

    24. Jeg tror at mange er usikre på seg selv, sine egne meninger og utseende, så derfor angriper de andre mennesker bak en helt annen “identitet”, som i denne sammenhengen er Anonym, på grunn av at de ikke er fornøyd med seg selv. Jeg tror at det å skrive nedlatende kommentarer på andre sine blogger kan være med på å gjøre det enda verre for dem psykisk, for hva hjelper det liksom? Stå på, Isabel! Du er en fantastisk person med en utrolig personlighet.

    25. Bra at du bringer dette opp! Hvis en person fikk tilbudet om å send ulykke til en annen valgfri person anonymt tror jeg de ville gjort det! Vi mennesker gjør så mange synder, men å stå for det man har gjort er det ikke mange som gjør…
      Jeg kan selv innrømme at jeg ikke er Perekt, jeg tenker på meg selv. Selvfølge bryr jeg meg om andre og er snill osv, men jeg tenker på meg selv også!
      Bare litt av mine meninger, ønsker deg en fortsatt fin kveld!
      Klem❤️Vakkre deg

    26. Hei isabel
      Sellom vi kan ha andre
      Meninger om anonyme greier
      Så synes jeg uansett at vi
      Må respektere din valg så
      Lenge du ikke liker “anonym”
      Å skrive ned navnet!! Klem

    27. Først og fremst fordi de aldri hadde turt å si det face to face, og for det andre: De står egentlig ikke for det de skriver. De er bare ute etter å trykke en annen ned, for å føle seg selv bedre, fordi de sliter med usikkerhet. Misunnelse, som de ikke kan innrømme med navn 🙂

    28. Om man skriver navn eller ikke føler jeg ikke har noen betydning. Det er jo superlett å bare finne på et random navn uansett, så jeg skjønner ikke helt hvilken betydning det har for deg. Til de som skriver navnet sitt så kan du jo aldri være 100 % sikker på at de faktisk heter det? Det finnes jo mange eksempler på folk som ytrer sine meninger med fullt navn og som deretter opplever å bli hengt ut. “Du skrev dine meninger med fullt navn og i sosiale medier, da har jeg rett til å henge deg ut”. Jeg skjønner godt at folk ikke tør.

    29. Jeg tror folk rett og slett har så lite liv at de bare kjeder seg og mobber andre som har det bedre enn dem for kanskje de ikke guts nok til å gjøre de samme tingene som du gjør. Jeg syntes du er veldig fin, og hvis de ikke kjenner deg personlig så trenger man ikke ta det personlig heller, de vet jeg at du ikke gjør heller da, men nettrollene får heller gå å sutre i sin egen krok for sånt syntes jeg er lattlerlig gjort og utrolig barnslig. Klem fra cornelia🙆🏽

    30. Du er en av de vakreste personene jeg vet om, herregud for en perfeksjon. Skjønner ikke hvordan mennesker kan oppføre seg, når de slenger dritt til en så perfekt og nydelig jente som deg. STÅ PÅ! <3
      Klem

    31. Har aldri kommentert på bloggen til Isabell, men etter å ha sett alle spydige og nedlatende kommentarer hun får så mister jeg all håpet på menneskeheten. Folk tror at siden de har klikket seg inn på en blogg så er det fritt fram for hva de kan skrive, men ingen tenker på at onde kommentarer kan påvirke en person. Hva om dere lesere hadde selv en blogg og deres lesere skriver onde kommentarer daglig angående utseendet deres. Hadde dere blitt glade? Hva skjedde med “vær mot andre slik dere vil andre skal være mot dere”? Hvorfor tenker ikke folk seg om to ganger før de skriver en frekk kommentar? Neste gang bør dere tenke, hadde DERE blitt glade om noen hadde skrevet slikt til dere gang på gang? Regner med at svaret er nei. Dersom Isabell selv er fornøyd hvorfor skal dere blande dere inn? Konstruktiv kritikk er en ting, men å skrive slemme kommentarer for å prøve å såre en person er ikke riktig. Isabell er et menneske som alle oss andre med følelser.Ser dere ikke at f.eks Sophie Elise stengte kommentarfeltet pga at hun ikke klarte å få slengt etter seg onde kommentarer? Å trekke opp andre får meg til å føle meg bedre, men tydeligvis så føler flesteparten av Isabell sine lesere seg bedre ved å trekke NED andre. Husk bare en ting, KARMA! Det du gir får du tilbake en dag:)

    32. Du har et virkelig stort poeng! De som skriver hat som anonym, er som du sier redd eller så er de rett og slett misunnelig på deg! Jeg digger deg og din blogg<3 fortsett med det du gjør, fordi du brenner virkelig for det, så ikke la deg bli tråkket på av sånne domme, misunnelige anonyme!

    33. Det er en menneskerett å si sin mening. Vi har ytringsfrihet i dette landet. Det blir for meg noe diktatorisk og ufritt for meg at bloggere selv kan redigere bort kommentarer de ikke liker. Er du i offentligheten, så er du det. Deal with it!
      A være anonym er en viktig mulighet, for vitner evt i en rettssak, for mennesker som vil bryte med udemokratiske regimer.
      For anonymitet!
      Det er ikke min feil at du som blogger velger å blottlegge livet ditt. Det er INGEN som tvinger deg. Du må kunne stå for dine valg og avgjørelser her i livet.
      Takk for meg.

    34. Hei Isbael. Jeg pleier å kommentere bloggen din med positive kommentarer, men legger aldri igjen navnet mitt. Grunnen til det er at etter endt utdannelse ønsker jeg ikke at en eventuell arbeidsgiver skal google meg å finne kommentarer fra meg skrevet på en blogg(hvilken som helst blogg, ikke bare din så klart.) – det vil jeg ikke bli assosiert med. Så du kan jo tenke at de som skriver stygge kommentarer skjuler identiteten sin på grunn av at de er feige, men også for å skåne sin framtid.
      Men jeg er helt enig med deg. Skal man si noe stygt/konstruktiv, bør man skrive navnet sitt og stå for de eventuelt frekke og nedlatende meningene sine når man først tok seg bryet med å skriv de i utgangspunktet. Jeg leste blant annet på Annais sin blogg at hun har fått mailer fra folk som har spurt om hun kunne slette stygge kommentarer fra 2008 – så ting på internett henger igjen, og er man smart skjuler man sin identitet og ligger lavt – uansett hvilken feedback man kommer med, fordi ting kan spores tilbake til deg. Både på facebook, twitter og blogg.
      Med det sagt, så liker jeg hvilken retning bloggen din tar. Mye bra tekst og bilder. Man ser at du legger arbeid ned i mange av innleggene. Håper ikke de stygge kommentarene “knekker” deg. Det er en gunn til at de velger å være anonyme. Prøv så godt du kan å ikke les de, og nyt denne bloggjobben så lenge som mulig:-)
      Stor klem. Ha en fin dag 🙂

    35. vel.. hvorfor ikke være anonym? jeg mener, hvilken forskjell gjør det om jeg skriver et navn. Er dette egentlig Pernille eller er det Trond som sitter bak skjermen.. kanskje Isabel eller Bernt. Er kun er navn man skriver uansett, og mye har det ikke å si, heller ikke for deg. For sist gang jeg “Pernille” skrev en kritisk kommentar til deg (selv med visende navn) så postet du den ikke uansett, så anonym eller nei, redd eller ikke hvorfor gidde å skrive navn når det ikke har noe betydning.

    36. Synes at de som skriver drittkommentarer kan identifisere seg selv litt mere i stedet for og holde seg anonym… Bla Sofie Elise fikk jo oppsøkt et nettroll som hun fikk snakket med i real life og da er de ikke så tøffe lengre når de plutselig får den de skriver til på døra. Lykke til til dere haters! Med og komme dere videre. Hva hjelper det og hete “anonym” dette er din mening og du må stå for den ikke skjule deg…å isabell du må huske. Haters make you stronger! ❤️😻

    37. Å gjemme seg bak ytringsfriheten er så kvalmt (svar til kommentarer over). Bare fordi vi har ytringsfrihet betyr det ikke at man er fri til å slenge ubegrenset dritt. Take care Isa

    38. Har du tenkt på hvor få kommentarer du hadde fått på din blogg om det ikke gikk an å kommentere anonymt? Sett pris på de anonyme kommentatorene dine du😉😉 og vet du hva? Med min smartphone er det ikke alltid jeg klarer å få lagt inn navn i feltet. Akkurat som at formatet på skjermen ikke stemmer helt

    39. Hva mener du med anonym da? Regner du de som bare skriver fornavn for å være anonyme eller ikke? For de er jo egentlig like anonyme som de som ikke skriver navn. Og personlig er ikke jeg anonym fordi jeg ikke tør å vise DEG hvem jeg er. Jeg vil ikke at noen jeg kjenner skal finne navnet mitt i et kommentarfelt på en blogg. Let’s face it; man blir sett på som litt dum både hvis man skriver og leser blogg,og det vil jeg ikke ha på meg. DERFOR kommenterer aldri JEG med fullt navn.

    40. Ikke for å være kjip men du ser litt ut som en neandertaler i profil. Når nesa er så høyt oppe må du tone ned leppene. Ellers ser du strålende ut 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg