Å FLYTTE HJEMMEFRA

Dette å flytte hjemmefra, dere. Det er ikke bare-bare. Selv flyttet jeg hjemmefra, og ut i egen leilighet da jeg var 17 år. Det var beintøft i starten, og jeg gikk på noen smeller. Det hele høres jo så fint ut, men tro meg – det ligger mer bak det enn du tror. Jeg vil påpeke det at å flytte for seg selv når man er 17 år, og ikke engang myndig, ikke er det lureste. Jeg skulle ønske jeg bodde hjemme lenger, faktisk. Det er mye enklere, og som tenåring er man ikke moden nok til å ha et så stort ansvar som det å bo alene faktisk er.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

MINE BESTE TIPS TIL DEG SOM SKAL FLYTTE HJEMMEFRA

ØKONOMI

Yes, du. Det koster å bo alene! Den første leiligheten du flytter ut i er som oftest som leietaker, og husleia bruker ikke være lav. Dessuten skal du ha råd til mat, rengjøringsmidler, internett og strømregning. Det lureste er å ha en grei økonomi slik at du har råd til å faktisk stå på egne ben.

KLESVASK & RENGJØRING

Jeg lærte meg ingen av delene før jeg flyttet for meg selv. Plutselig skulle jeg vaske klær! Hvordan i alle dager skrur man av og på vaskemaskinen? Kan rødt vaskes med rosa? Hvilke grader skal undertøy og håndklær vaskes på? Her gikk jeg på maaange smeller, og det gjør jeg fortsatt. Derfor har jeg overlatt klesvasken til mamma! Ha ha. Leiligheten skal ryddes og vaskes. Det skal jo holdes rent og fint! Det er så fryyyktelig kjedelig, men det hører til.

ALENE

Plutselig er du helt alene, hele tiden. Du er gjerne vandt med å ha søsken og/eller foreldre rundt deg, men det blir det brått slutt på nå. Du vil gjerne føle på savnet, det gjorde jeg mye i starten. Det var veldig uvandt å ikke kunne rope på mor å spørre hva det var til middag. Hjemlengsel er helt normalt, og det er helt greit å savne det innimellom.

MÅLTID

All mat må du nå kokkelere frem på egenhånd. Lær deg noen gode oppskrifter, eller kjøp deg gjerne en oppskriftsbok. Kanskje mormor har noen deilige oppskrifter hun kan skrive ned til deg? I og med at jeg er elending på kjøkkenet gikk det mye i knekkebrød og pølse i brød. Ikke så veldig spennende, akkurat.

FRIHET

Dette punktet her kan jeg jo ikke unnlate å ta med. Friheten man får er ubeskrivelig deilig. Man kan spise hva F man vil, få besøk når man vil, høre på høy musikk uten å forstyrre andre, legge deg og stå opp når du vil. Ja, alt er helt enkelt på dine egne primisser, og du slipper å ta hensyn til andre enn deg selv.

INTERIØR

Man må jo innrede hjemmet! Dette er super gøy, spesielt for oss jenter vil jeg tro. Jeg husker hvor mye jeg svidde av på møbler. Spesielt på senga mi <3 Ah, den var deilig. Husk å invister i god madrass og god sofa! Det er det viktigste, i følge denne frøkna. 

17 kommentarer
    1. Flytta ut da jeg var 16. Beste valget jeg noensinne jeg har tatt. Ja, mat koster penger osv., men helt ærlig så kan ikke det måle seg med friheten man får.

    2. Gøyalt innlegg.
      Hadde du noen jobb eller noe da du flyttet hjemmenifra? Går no utifra det, siden penger og slikt. Hva jobbet du som?

    3. anbefaler du at man flytter ut for studie, tenkte å bo i studentbolig i Bergen. men er litt smånervøs.

    4. Mange gode punkter du kommer med, masse å tenke på når man plutselig skal bo for seg selv. Men jeg vil påstå at det ER lurt å flytte hjemmefra i tidlig alder! Jeg flyttet selv hjemmefra da jeg var 16 år og ser veldig store forskjeller mellom meg selv og mine jevnaldrende som kanskje fortsatt bor gratis hjemme. Jeg er mye mer selvstendig og tar ansvar. Jo lenger man venter med å flytte ut, jo mer avhengig blir man av foreldrene.

    5. God søndag! Jeg var seksten år da jeg flyttet hjemmefra og det gikk helt fint for meg. Tror det handler om modenhet og noen tenåringer er mer modne enn andre. 🙂

    6. Flotte tips! Ikke verst å flytte hjemmefra som 17- åring. Selv var jeg 19, og synes det beste med å flytte hjemmefra er at man blir så selvstendig 🙂 Jeg håper søndagen din er fin <3

    7. Å bo alene f eks på hybel under vgs er absolutt en fin måte å lære seg dette å bo alene og stå på egne ben. Som regel er det billig, enkelt og fint! Jeg lærte i hvertfall mye ut av mitt år på hybel, og merket fort hvor mye jeg savnet både alenetiden og friheten når jeg flyttet hjem igjen. Men jeg husker også at jeg var ensom og savnet mamma sin mat når jeg bodde borte. Og om noen måneder flytter jeg faktisk ut for alvor, jeg blir 19 år så det er jo på tide, MEN JEG ER SÅ NERVØS OG SPENT, For jeg kan jo liksom ikke flytte hjem til mamma igjen når jeg blir lei. Men tror heldigvis det vil gå bra takket være erfaringen min fra vg2, så jeg ANBEFALER virkelig å prøve hybel eller kollektiv bosted før du flytter før alvor😊😊
      Det burde du adde i punktene dine Isabel, jeg kjenner meg igjen i alle du skrev og det er gode råd! ❤️

    8. Flyttet ut når jeg var 16. Jeg hadde ikke noe valg da jeg ikke hadde en foreldre som kunne ta vare på meg. Men det er veldig vanlig og flytte ut når man er ung, og ikke lever under luxus. Det er sånn det er og bli våksen. Så er ikke så sykt “wow” at du flyttet ut da du var 17. Men bra du skrev om de vange tingene som føler med når man flytter og ikke så mye “meg , 17 år , jeg 17 år ” for det spiller ikke så stor rolle 🙂

    9. Var et av tipsene dine at man bør gi klesvasken til mor?.. Jeg ønsker ikke å hakke ned på deg men jeg syntes bare ikke at overskriften din passet helt med alle punktene dine. Du forklarte mer om din opplevelse av å flytte hjemme fra, ikke så mange tips. Ville bare at du skulle tenke over det 😀
      Ha en fin kveld videre😊

    10. Jeg flyttet også hjemmefra da jeg var 17 år, null stress. Vaske klær osv er jo ikke noe vanskelig. Jeg hadde ikke inntrykk av at du var SÅ korket.
      Mørke klær (vanlige): 30-40 grader
      Hvite klær (vanlige): 30-40 grader – bruk f. eks. omo white eller lignende til dette, så holder det seg mye finere og hvitere
      Undertøy: 60 grader (de fleste bh’er tåler ikke vask, men jeg syns håndvask er nasty og vasker de på 60 likevel)
      Sengetøy og håndklær: 60-90 grader
      Du skrur på hjulet til “bomull”, velger grader og trykker play. Easy as that!

    11. Hei Isabell! Jeg vet nøyaktig hvordan du opplevde det når du flyttet hjemme ifra. Jeg flyttet hjemmefra for 6 måneder siden og jeg bodde alene i 6 mnd og det var styr. Det var så mye å tenke på, men heldigvis så flytta mamma oppover til bygda der jeg bor, så jeg flyttet hjem igjen, men jeg betaler en del av husleia, så jeg er ikke helt kvitt økonomi stresset og det vil jeg aldri bli kvitt heller, men det er greit.
      Det er absolutt en erfaring til senere som jeg tar med meg som jeg er sikker på at du også gjorde 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg