Læreren slang skjellsord etter oss

Jeg er noe bitter her jeg befinner meg i Spania.

Da vi landet kom jeg inn på dette med det spanske språket, og det at jeg har hatt spansk på VGS. Det kjipe er at jeg ikke kan så mye av språket, selv om jeg burde kunne prate nok så greit på spansk med tanke på at jeg har hatt spansk i 2 år.

Da jeg fortalte det til Pierre, ble jeg mer og mer bitter.

Læreren vi hadde i spanskfaget var noe spesiell, om jeg kan si det sånn. Det er den type lærer du ikkje kan begripe at har bestått lærerutdannelsen, og faktisk blitt godkjent som lærer. Hun var jo flink til å snakke spansk, hun pratet språket flytende. Det var ikke det som var problemet. Problemet var at hun ikke hadde en sjanse til å lære det bort. Hun ble forbannet om vi ikkje skjønte hva hun mente, eller hvis vi ikke kunne svare på spørsmålet hennes. Da steiket og bannet hun. Det høres overdrevent ut, men tro meg – det er ikke det. 

Ved et tilfelle kastet hun ut elever fra klasserommet, og kallet oss horer. Det er helt sjukt! Hvem gjør sånn? Hun hadde et rimelig dårlig rykte på min skole allerede da vi startet i 1. vgs, hun hadde tydeligvis vært på det viset i flere år. Det jeg ikke skjønner i slike situasjoner er hvordan en lærer som driver å holder på slik, ikke får sparken? Man må vel få konsekvenser om man behandler elever uakseptabelt?

Vi sa ifra til rektor ved en anledning, da vi alle hadde fått nok. Hun hadde strøket flere av elevene i klassen i sluttprøven, som skulle være en av de største delene til å gi oss karakter i faget. Dette uten noe form for forklaring, for resultatet på prøvene var ikke på stryk-nivået i det hele tatt. Vi fikk heldigvis en ny lærer som skulle se over prøvene en gang til, og vurdere oss på ny. Da ble det ikke stryk likevel, gitt! 

Jeg kjenner at jeg er så bitter. Bitter fordi at jeg rett og slett skulle ønske at jeg hadde en dyktig lærer som kunne lært meg språket da jeg gikk på skolen. Enkelte er virkelig ikke egnet som lærere. Synd at det går utover lærevillige elever.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

20 kommentarer
    1. Jeg er spansklærer selv,men er etnisk norsk. Mitt inntrykk er at skoler/arbeidsgivere før trodde at det å prate flytende spansk var ensbetydende med at de var gode spansklærere. Nå tror jeg trenden har snudd mer mot at pedagogikken også er en vesentlig del av faget. Det har jo også nylig blitt påbudt for alle lærere å ha pedagogisk utdanning, men før var det ikke så nøye. Jeg føler selv at ordforrådet mitt er noe begrenset, og en etnisk spansk person er åpenbart ganske mye bedre enn meg i både uttale og ordforråd. Likevel føler jeg at jeg er en god pedagog,og elevene har god framgang i faget,selv om jeg ikke er etnisk spansk. Det kan også være en fordel å være etnisk norsk, fordi man selv har opplevd å lære spansk på samme måte som elevene. En etnisk spansk person har vokst opp med spansk, og har ikke vært i samme situasjon.

    2. Enig med deg, går på vidergående i stavanger og det er så sinnsykt mange lærere som ikke klarer å lære videre til oss, og spesielt i fremmedspråk, de forventer mye og kjefter når vi ikke kan svare… Syntes skolesystemet og en del lærere er helt oppskryt!

    3. Huff av meg. Jeg kjenner meg igjen. Jeg ble mobbet av elever og lærere på skolen i 8 år. Lærerne sa jeg aldri kom til og bli noe. Jeg ble slått og sparket. Men det værste var utfrysningen og at jeg hadde ingen venner. Er ikke før de siste årene jeg har fått gode venner. Og det i en alder av 29. Jeg måtte bytte skole og gikk de siste to årene på en annen skole. Skolen jeg gikk på hvor jeg ble mobbet kom til og med på nyhetene og greier. Jeg slet veldig i ettertid. Men går heldigvis bedre nå. Men tok meg mange år.
      Sender deg en klem <3
      // Benedicte

    4. Tror nok språk tar litt lengre tid å lære enn 2 år. Jeg hadde tysk i 5 år og føler ikke jeg kan språket mer enn at jeg forstår mye skriftlig

    5. Ey, jeg kjenner det såå igjen!! Jeg grudde meg til hver eneste spansktime fordi jeg ble direkte hengt ut foran klassen dersom jeg ikke greide oppgavene!

    6. Jeg må vel også legge til at det ikke er forventet at man skal kunne kjempemye spansk etter å bare ha hatt nivå 1 (tilsvarer 3 år på ungdomsskole og 2 år på vgs). Å kunne bøye verb og å kunne enkle, dagligdagse fraser er det mest vesentlige.

    7. Jeg kjeda meg igår og hadde ingenting å se på og sånn,ingenting gikk på TV, så jeg så jeg på paradise fra ifjor, og Herregud som du har forandra deg. Du er ikke samme person som du var(perligheten din) og alt liksom, men jeg så hele sesong fra dere liksom,men ville bare se litt igjen for å se hvordan du egentlig var,hadde glemt liksom 😛 og herregud du burde se den igjen, episoden 21 😛 da du og Martine kledde dere ut som “lesber/gutter” hahaha da kompisen hennes skulle skjenke inn, det med piere og marine og alt dette haha gøy 😀

    8. Skjønner deg så godt, hadde en helt fryktelig norsklærer som behandlet meg så dårlig at jeg sluttet å gå i timene. Han ga meg toere og sa alt jeg skrev var elendig, uansett hvor mye jeg hadde jobbet med oppgaven. Endte opp med å ta faget som privatist og fikk 6 i både muntlig og skriftlig. Var visst ikke jeg som var problemet nei!

    9. Hei!
      Du framstaar som utrolig usikker paa snappene dine:/ hvorfor jobber du ikke med ditt “indre”, du kommer mest sannsynelig til aa gaa paa en smell naar du gjor inngrep etter inngrep paa utseende ditt. Som sagt det lyser igjennom paa snapchat. Dsv virker virker du som en 14 aar gammel jente som gjor seg veldig til. Er det ikke bedre aa vaere fin og jordnaer, og heller vaere kjent for det? Enn aa bli kjent gjennom aa vaere den jenta som pierre var utro med.. Det var jo der “karrieren” din starta, pga blogginnlegget til martine.. Sry at det virker veldig kritisk, men det er jo sant :/

    10. Helt horribelt. Det er utrolig uheldig for dere som elever. Det er ikke mulig å lære et språk under slike forutsetninger. Fordi læreren ikke mestret sitt eget fag:undervisning, så strøk hun dere. Det var vel en måte for henne å forsvare seg selv på. for en idiot! Det er faktisk ikke din feil at du ikke kan mer spansk.

    11. Hatt en mannlig lærer på VGs, som slenger sånne kommentarer til oss.
      “Bitch, kjerringer, osv”
      Skjønner meg ikke på han.

    12. Fyfaen, hvordan i alle dager taklet dere det? Hadde en lærer kalt meg eller noen andre i klassen hore eller mindre stygge ord hadde jeg blitt flyyyyforbannet, synes dritsynd på dere og at du måtte oppleve det. Husker at på ungdommsskolen jeg gikk på i Sandnes, hadde vi en helt sinnssykt bra lærer i fremmedspråk, fransk. Hun er den beste læreren jeg har hatt ever, går i vg2 nå i Stavanger så har hatt en del lærere. Hun var fransk også. Men som i ditt tilfelle, hvor læreren var dritt, hadde jeg vært usikker på hvordan jeg ville ta det fordi det er jo i de fleste tilfeller at man får dårligere karakter når lærerne ikke liker deg…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg