Vi skal bli en familie på tre

Vi er klar for å utvide vår lille familie. Vi skal gå fra to til tre! Jeg har hatt hundefeber litt for lenge nå, så nå klarer jeg ikke vente lenger. Vi har avventet det en stund av den enkle grunn at vi reiser og farter ganske mye, og da følte vi at det gjerne kunne bli egoistisk med tanke på at vi da kommer til å reise fra den. Vi har tenkt over dette valget lenge nå, og vi har kommet frem til en løsning. Vi skal ikke reise så mye nå, og om vi drar på en reise, er mamma og spesielt min lillesøster Sidra, alltid tilgjengelige til å passe den. Sidra er den største hundeentusiasten jeg kjenner, så hun blir sjeleglad dersom hun får kose og passe på en liten søtnos.

I går var vi å så på Chihuahua babyene hunden til søsteren til Hampus hadde født dagen før. ALTSÅ, noe så søtt!! Jeg smelter i hjel, jeg. Se på denne skjønningen som holdt meg med selskap:


Selv om chihuahuaer er utrolig fine, har vi valgt å gå for en Pomeranian. Altså, jeg smelter bare av å se på en! Søtere hund skal man lete lenge etter. I utgangspunktet ønsket jeg å få tak i en såkalt Teacup Pomeranian, som er en miniversjon. Men etter at jeg ble informert om at de ikke har det så bra, i og med at de er så bitte små, har jeg gått bort i fra det. Jeg ønsker jo selvsagt en frisk og rask liten kompis! 🙂 Åh, dette skal bli så fantastisk koselig! Endelig skal vi får oss en liten søtnos. <3 Jeg har hatt hund i 6 år før, da jeg bodde i fosterhjemmet. Så jeg vet veldig godt hva det å ha hund innebærer. Så mye kjærlighet som det finnes i en hund er bare helt vanvittig. AH, jeg får lykkerus gjennom kroppen når jeg skriver dette. JEG GLEDER MEG SÅNN!

Nå gjenstår det bare å finne den rette for vår lille familie. Jeg har vært inne å sett på Finn enn så lenge, men vi har fortsatt ikke valgt ut en. Vi har litt kriterier – mørk i pelsen og veldig liten. Om det er noen av dere som vet om noen med bra stamtavle og hele den pakken – skriv gjerne til meg!

57 kommentarer
    1. Vet om en bra kennel som ligger i Trøndelag.
      Den heter Machiggian, du kan søke den opp på nett.
      Den har bare prisvinnere med nyyydelige hunder!

    2. Hvem er hunden på bilde sin? Den var nydelig. Har alltid vært redd for hunder, men de er så søte..

    3. Det er jo ikke lenge siden du sa du IKKE ønsket hund, fordi du er for travel og reiser mye.
      Blir ikke dette å handle litt vel på impuls?
      Lykke til meg jakten på hund. Du finner nok en! En “for liten” valp kan også fort bli stor;)

    4. Åå så koselig! Jeg gleder meg så sinnssykt til å bli ferdig med skole og utdanning sånn at jeg kan skaffe hund selv <3 kan jeg spørre hvorfor dere ønsker akkurat den rasen? 🙂
      Selv skal jeg ha en berner sennen som jeg har ønsket meg i hele 14 (!!!!) år. De er jo opprinnelig vakthunder men nå "gått over" til å være selskapshunder, siden jeg ikke gjør noe spesielt passer det meg perfekt 🙂 viktig å gå etter raser som passer seg og ikke bare pga utseende, så flaks at jeg falt pladask for den rasen 14 år siden! Hehe. Også elsker jeg store hunder jeg kan "leke-sloss" med og være bajas med 😀

    5. Hei
      Å ha hund er virkerlig fantastisk! Har også min egen og er 22 år. I likhet med deg/ dere reiser jeg også masse og tenkte dermed tipse dere om å ha ham/ henne med. Jeg og min lille hund har reist mange plasser sammen, rundt om i hele verden. Under 8kg får du nemlig ha hunden med inn i kabinen. Pass får du hos veterinæren og med de rette vaksinene kan du reise rundt i EU uten noe stress. Min lille syns faktisk det er gøy og spennende å se nye plasser. Å ta med hunden på reise er dermed faktisk ett veldig godt alternativ!

    6. Å, så koselig! 🙂
      Pomeranian er en så vakker og herlig rase. Elsker de. Ikke rart at de er så poulære for tiden. Derfor er de blitt så dyre å kjøpe også.
      Selv har jeg en fantastisk Bichon Havanaise tispe, herlig med hund.:)
      Lykke, lykke til. Nå blir det snart fullt liv og røre hos deg og Pierre. Hvalpetiden er kjempetravel, og veldig, veldig morsom. 🙂
      Klem.

    7. Så sykt lei av at du hauser opp hvert eneste innlegg på snap. Mister litt av effekten på lang sikt.

    8. Så koselig! En hund er en lykke å ha i hverdagen, og lyser opp mørke stunder. De er vandrende lykkepiller! Man kommer seg mer ut og, noe jeg setter pris på med min eurasier.
      Ønsker deg lykke til i hundejakten, dette blir bra <3

    9. Bare pass på at dere får med stamtavle, hvis hunden noen gang skal bli syk er det veldig veldig viktig! Har selv pomeranian og betalte 20k for den. Sett flere svindlere selger for rundt 10k, finner du en så billig en er det ofte en grunn til at den er så billig. Så vær obs, har du noen spørsmål angående rasen er det bare å spørre. Selv hatt pomeranian i 11 år, verdens herligste hund😍

    10. Så godt å høre at du går for den “friske varianten”! Lykke til med valpekjøp😊 Gjem skoene dine!!! Bikkja mi spiste sånn 1 sko av hvert par når hu var valp😂 Utrolig gøy med valp, men også mye arbeid! Ønsker dere fortsatt lykke til😊 Og ha en fortsatt fin dag! <3 Klem

    11. Åååå sååå heldig 😀
      Sjekk disse finn-kodan –
      82198326 – såå søt ♡
      82188620 – denna e såå fin, hadde dødd av og få den i hus rætt og slætt ♡
      81572925 – veldig søt ♡
      81833026 – såå søt ♡
      81184507 – sykt søøt ♡
      80256159 – nydelig ♡
      79347819 – dissa må du bare se, wow ♡
      💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖

    12. Gå inn å se på finn på hunder Rogaland:) der e det veldig mangen herlige pomeranian valpa:) lykke te me å finna “the one”!:D

    13. Hei! Lurte bare på hva du synes om bloggen til sophie elise for tiden? Du sa tidligere at du selv leste bloggen, og det sjønner jeg godt siden dere var ganske like i bloggstilen. Men nå har hun endret skrivemåte og image, leser du forsatt bloggen? Jeg var fast leser av SE før men nå som hun oppdaterer mindre og prøver for mye på det nye image, må jeg innrømme at du er mye mer interessang! den nye SE!

    14. Lykke til med valpekjøpet! Ha i bakhodet at den minste i kullet ofte har lett for å bli den største i voksen alder!😅

    15. Vil heller anbefale dere å søke litt dypere ved å søke opp oppdrettere av denne rasen, men ikke igjennom Finn.no..er veldig mye useriøst der!! Eg gikk ganske grundig til verks når eg skulle kjøpe min japanske spisshund:) Men masse lykke til..

    16. Jeg synes dere skal ha en av babyene til hunden dere besøkte i går . Så nydelig hund og så glad mamma hunden dere holder vil bli hvis dere to snille💖 skjønne vil ha en hennes fine babyvalper . Såå søt hun er den mamma hund med de nydelige øynene 🐶Lykke til med hva dere velger . Hunden blir heldig som kommer til dere .

    17. Håper dere kommer til å følge opp denne forpliktelsen på en god måte. Det er ikke akkurat mangw dager siden du mente at det ikke var ansvarlig av dere å skaffe hund i den situasjonen dere er i. Jeg håpe dere har tenkt å endre livsstil til hundens beste hvis dere kjøper dere en hund.

    18. Hva med å adoptere en hund fra f eks FOD-gården isteden? Mange hunder som trenger et hjem. Bedre å støtte det enn folk som skal tjene penger på oppdrett. Man vet jo at enkelte hunderaser avles frem for å være “søte” selv om det betyr at de får helseproblemer tidlig f eks. Du har jo nevnt tidligere at du kanskje skulle begynne å spise mindre kjøtt. Det har det jo ikke blitt noe av akkurat virker det som. Kanskje dette kan være et godt tidspunkt å vise at du tar bittelitt hensyn til dyrevelferd, og ikke bare er opptatt av en liten søt hund fordi det er kult her og nå?

    19. Har selv pomeranian (hatt hund i alle år) og det er muligens den flotteste rasen jeg har hatt! Vil anbefale deg å sjekke ut Bella Klein´s kennel.Serriøse og har veldige fine kull!
      Når det kommer til valpene (dette vet du vel sikkert ) så kan fargen endre seg utrolig mye. Min lille pom pom var ulvegrå og veldig mørk som valp,mens hun i dag er ildorange/rød 🙂 masse lykke til – dere vil IKKE angre! 😀

    20. Hei, Isabell!
      Har sendt deg en Mail angående tips til oppdrettere 😊
      Å jeg legger til oppdretter bella klein i tillegg jeg også, som hun over her ☺️

    21. Dette kommer aldri til å gå bra. Vær så snill å revurder det valget. Du som reiser så mye kan ikke ha hund. Ingen hund har godt av å bli plassert vekk til andre hele tiden heller. Selvfølgelig helt ok å reise vekk iblandt men du reiser mye…
      Bare det at du vil ha en som er minst mulig sier og noe om dine holdninger og kunnskap om hund. En pomeranien krever en del og de blir fort bjeffete og tverre om de ikke får nok hjernetrim osv. Det er ikke pyntehunder. De trenger turer, regler,hjernetrim og en eier som er tilstede og ikke sender den avgårde til andre hver gang de skal på ferie..
      Ser ikke for meg at du er den som holder ut lenge om du får en problemhund.

    22. Anbefaler deg å prate med en seriøs hundeoppdretter- ikke på finn, da det er mye useriøst der ute.
      Pomeranian er en rase som kan ha mange helseplager, derfor er det utrolig viktig å kjøpe valp fra en seriøs oppdretter som tar helsa til rasen seriøst. Når du
      skal skaffe valp, så er det utrolig viktig å spørre om sykdomshistorikken til forfedrene, slik at du vet om valpen har gode gener.
      På pomeranianklubben.no er det en oversikt over alle pomeranianoppdretterne som er med i Norsk Kennelklubb.
      Masse lykke til med valp! Pomeranian er en stor hund i liten kropp, med mye personlighet og energi!

    23. Du vet at du kan vaksinere hunden og ha pass til den. Så kan du ta den med deg overalt. På ferie og sånn liksom.

    24. Masse lykke til med valpekjøpet! Viktig å huske på å velge en rase som passer til ditt behov, og ikke bare en som er søt. Ellers synes jeg det er en super ide, det er få ting som er like givende som å ha dyr. 🙂

    25. Vi har to pommer på 8 og 3 år, verdens søteste og snilleste hunder ❤️
      Disse hundene blir veldig knyttet til eieren sin, når vi har reist
      Har de såogsi blitt syke pga de har savnet oss, når jeg skulle føde var vi borte i et par dager og de hadde masse blod i avføringen sin , dyrlegen sa at alt var fint med begge to… Så sier jo litt om disse små…
      Sjekk litt ut selv, ta deg en tur på pomme treff på Ekebergsletta på søndager der kam du møte mange mennesker med masse erfaring!
      Se etter gode oppdrettere..
      Lykke til med pomme kjøp ❤️

    26. Ikke se etter valper på Finn.no.. Der er det veldig mye useriøst, og du kan risikere å betale veldig mye penger for en hund med dårlig avl, eller en valp fra såkalte “valpefabrikker”, altså folk som ikke tenker på hundens beste og setter en haug med kull på tispene sine for å tjene mest mulig.
      Ta kontakt med raseklubben og valpeformidleren der og finn en seriøs kennel!
      Ikke stress med å få dere hund.. Det er bedre å vente en stund på å få fra et seriøst sted enn å hastekjøpe en fra en useriøs selger.

    27. Anbefaler at du prater med seriøse oppdrettere. Du kan finne rase grupper på fb, der skal du nok få gode råd og veiledning hos erfarne oppdrettere. De kjenner som regel til hvor du skal kjøpe og hva og hvem du skal unngå! Anbefaler egentlig ikke de små søte. Hvorfor tar du ikke en omplasserings hund istedet som har god økonomi itilfelle problemer? Det er langt flere av de som virkelig trenger ett hjem.

    28. En burde ta fri fra alt og holde seg hjemme med valpen i 2-3 uker, og helst ikke introdusere den for andre mennesker eller dyr iløpet av den tiden. Ikke skal de ha lange turer de første månedene heller. Det er utrolig masse annet dere må sette dere inn i for å ha en frisk, oppegående hund. Masse lykke til!

    29. HELDIG!! Jeg gleder meg til masse hundebaby- oppdateringer her inne <3 Finnes vell ikke noe søtere enn valper?? God helg, fina!

    30. Er du ute etter pomeranian er IKKE finn.no plassen å lete.
      Der importerer de ofte hunder fra “fabrikker” hvor hundene blir avlet frem i små bur kun for å tjene penger.
      Snakk med en seriøs oppdretter som lever for hundene sine.
      Machiggian er en kennel av pomeranian, og det er verdt å reise litt for å finne den perfekte hunden med bra stamtavle og prisvinnende foreldre.
      Lykke til 🙂 min pomeranian fra Machiggian blir snart 11år, like frisk å fin som hun var da hun var valp.

    31. Du ser sikkert ikke denne kommentaren, men hvis du gjør så MÅ du søke opp Shetland sheepdogs! De er sååå fine og kosete, ikke så store heller😻 Har en og han er min sjelevenn😊 Er noen flinke oppdrettere i Kongsberg som selger💗

    32. Elsker pomeranian. Har en selv, men hun er litt stor. Men hun er mørk i pelsen og ordentlig pen 👌🏻hadde kull på hun i fjor og regner med å ha ett i år også 😄

    33. Grattis! Jeg har tre hunder, chihuahua, pomerian og en
      Nakenhund. Er så koselig med hund men selvsagt mye jobb.. nå har jeg barn i tillegg da.. men ville gi deg et råd og det er å lese om de forskjellige hunde rasene før dere bestemmer dere for pomerian. Ja de er små og helt nydelige
      Men viss man skal velge hund utifra søthets skalaen så kan du ende opp med å sitte igjen med en hund som overhodet ikke passer deres liv/livsstil.. så råder jeg enketlig ingen til å skaffe seg hund før de har “roet seg ned”er vanskelig å ha dyr viss man reiser mye og selvom man har mange som vil passe voffsen så kan hunden ogaå bli veldig stresset av det.. nå er min yngste hund 5 år.. i begynnelsen når jeg fikk hund (pomerian) reiste jeg masse.. tenkte jo at det ikke var noe problem for hadde jo veedens snilleste tante som passet voffsen men hunden min ble kjempe usikker og fikk veeeldig separasjons angst! Så jeg sier ikk æe dette for å slenge dritt.m jeg er sikker på at deres fremtidige hund kommer til å få masse kjærlighet og ha et fantastisk liv men tenk litt over rasen og titt litt rundt og les om raser 🙂 pomerian er en flott rase men den er veeeldig knyttet til eier så noe å tenke over. 🙂

    34. Syns at dette med hunder er også ett litt viktig tema! Hvorfor bruke penger på en dyr valp istedet for å ta en omplasserings hund og gi det ett godt hjem? Syns det blir en litt feil fokusert om det og være klar for å ta vare på ett liv, og en egoistisk grunnlag for å skaffe en hund.

    35. Ikke skaff deg hund. Den krever nesten like mye som ett barn og med din livsstil passer det absolutt ikke inn!

    36. Hei, jeg har 2 pomeranian selv og vil gjerne gi deg litt råd. De er nå 8 år gamle, og har alltid vært helt friske! Det er ikke alltid en selvfølge selvom de kommer fra topp oppdretter skal jeg si deg! Min søster har rasen cavalier king charles spaniel, og den kommer fra kjent og seriøs norsk oppdretter, men hun har vært veldig uheldig! Holdt på å miste henne 2 ganger allerede og nå er hunden 7 år, og masse høye dyrlege regninger! Hun har forsikring, men ikke alt som blir dekket!
      Mine 2 pomeranian den ene kjøpte jeg fra usa med topp stamtavle til en brøkdel av norsk pris, de amerikanske er kjent for å ha fantastisk pels! Den andre er fra spania bitte lita. Også en helt annen pris enn norge. Begge to har fantastisk gemytt! Jeg vet ikke hvorfor norge har satt den prisen de har, synes faktisk det er helt uhørt!!!
      Uansett de er kjent for å bjeffe mye og få seperasjonsangst, altså at de binder seg fryktelig til eieren mer enn noen annen rase. Så det er viktig i begynnelsen og hvertfall prøve å lære den å være alene! Det er enormt viktig faktisk. Ellers kan du få store problemer i ettertid! Klage fra naboer om hundebjeff! Slik at du må ta den med overalt og det går jo ikke! Mange butikker og steder som ikke lar deg ta med hund, og da sitter du fint i det! Så jeg kan ikke få sagt det nok. Men hvis dere flytter til eget hus blir det jo mye lettere enn i leilighet med tanke på naboer da.
      Og det å sosialisere den med andre hunder, så den ikke blir redd av seg er også veldig viktig for hundens adferd.
      Og hvis du planlegger å bruke søsteren din som hundepasser la henne være så mye som mulig med hunden fra starten slik at hunden blir vandt til henne. Da blir det mye lettere. For pomeranian har lett for å bli nervøse. Og bare gå rundt og rundt om de ikke har det bra eller savner noen helt fryktelig.
      Det er også veldig lett å fly med dem i kabinen, så lenge du har pass og alle vaksiner som kreves!
      Men husk det at alle hunder har forskjellige personligheter, du vil fort finne ut hvilken personlighet den lille har. 🙂
      Er helt sikker på du kommer til å bli en fantastisk hundemamma! <3

    37. https://www.youtube.com/watch?v=SqtgIVOJOGc
      http://forskning.no/husdyr-biologi/2015/05/avler-fram-sykdom-og-lidelse#.V2PHw0xMcgY.facebook
      ta deg tid til å se på disse linkene!! små hunder (like mye som store hunder) er rett og slett dyreplageri. de er avla frem basert på utseende og får veldig ofte problemer. ikke kjøp en overavla hund enkelt og greit. noen raser burde faktisk dø ut. hvis du kan litt biologi hadde du visst at dette ikke er noe bra. vær så snill å ta deg tid til å sette deg litt inn i dette! er så mange som ikke er opplyste om det..
      “? Helse- og velferdsproblemene i selskapshundrasene er et resultat av bevisst avl for å få til et rasespesifikt utseende, som ofte er usunt eller fører til tilstander som er et resultat av påført arvelig sykdom.”
      “Ifølge Vangen er avlen på enkelte raser så ekstrem at dyrene får en rekke lidelser som må klassifiseres som dyreplageri eller som alvorlige lidelser.”
      “Seleksjon for mye hud og skrukkete ansiktstrekk har ført til en tilstand hvor øyelokkene folder seg innover og gnisser på overflaten av øyet. Tilstanden fører til sårdannelse på øyet. Symptomene er ubehag, sårhet og mulig blindhet.” Her er pomeranian listet opp under alvorlige øyeproblemer.

    38. Du burde vente med å skaffe deg hund til dere er mer etablerte. Kan ikke farte slik da. Hunden trenger stabilitet og at du er med den. Tror det vil bli for mye for deg og så ender du opp med å selge den videre. Ikke bra for hunden.

    39. Hei Isabell, vet om et par som driver veldig seriøs hunde avl på pomeranien, di er fra Notodden rundt der ich. Di er super fantastiske med hundene, jeg har hund selv ikke pomeranien da, og for meg er det sykt viktig med en god oppdretter og skikkelig seriøse mennesker som er genuint glade i dyr, ta en titt på denne linken http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=80699593&fks=80699593 masse lykke til. Du er en super fantastisk jente med en genuin personlighet, fortsett og stå opp for deg selv, det kommer du langt med. Drit i alle som sier stygge ting til deg, di taper og er bare tvers igjennom sjalu på deg😘

    40. Vær så snill, ikke gjør dette. Det er ikke lenge siden du sa at du ikke var klar for å skaffe deg en hund, på grunn av livsstilen din, med mye reising og farting. En hund trenger god oppdragelse (som er krevende), tur flere ganger om dagen, stabilitet og eiere som er til stede. Synes egentlig det er egoistisk å skaffe en hund når du hele tiden reiser, og har en så “spontan” livsstil.
      Det er virkelig ikke meningen å være ufin, men gi nå dette en til tanke før du skaffer deg en hund. Virker ikke som om dette er så veldig gjennomtenkt.

    41. “teacup” er ingen spesiell rase. De har bare avlet på de minste og svakeste hundene av rasen for å få de så små som mulig. “teacup” er en betegnelse laget av dem som avler på disse dyrene, for folk er jo tullete etter små hunder og betaler ofte ekstra pga det ordet.
      Kjempebra at du ikke vil støtte den trenden! Lykke til med deres nye baby 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg