EN GANG UTRO, ALLTID UTRO

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tror dere på det utsagnet? At dersom man har vært utro en gang, betyr det at man alltid vil kunne gjøre det igjen? Jeg synes at det er helt bak mål, for å være ærlig. Vi er alle mennesker, og vi gjør alle feil. Ikke sant? Noen feilsteg er verre enn andre. Så klart. Det å gå bak ryggen på en man holder på med, eller er i et forhold med, er ikke noe jeg personlig kunne gjort. Aldri. Men samtidig kan jeg forstå at det forekommer. Jeg tror det kommer an på hvor seriøse man er med hverandre. Hvor forelsket man er. Om kjærligheten er ekte. Misforstå meg ikke, for jeg mener absolutt ikke at det finnes greit overhode. Men samtidig kan jeg sette meg inn i situasjonen, og prøve å forstå. 

Jeg er ikke redd for at det skal skje i forholdet jeg er i i dag. Jeg merker at kjærligheten jeg har for han er gjensidig. Jeg merker at han er like forelsket i meg, som det jeg er i han. Jeg merker at han elsker meg. Jeg tror virkelig på det at vi alle lærer av våre feil – SÅ LENGE man selv synes at det vi gjorde faktisk var dumt. Så lenge vi er innforstått med at det vi gjorde ikke er okei. Da tror jeg ikke at vi vil gjenta det igjen. Vi lærer så lenge vi lever, ikke sant?

Personlig synes jeg at det er dumt at det er så mange som virkelig lever og ånder for utsagnet “en gang utro, alltid utro”, for det behøver ikke nødvendigvis å stemme. Så fort noen hører at kjæresten til venninna har vært utro, blir han med en gang stemplet som en cheater for alltid. Jeg har vært en av de venninnene selv, men så har jeg innsett at det ikke stemmer. På lik linje som å gjøre hvilket som helst annet feilsteg her i livet. Selv om du har gjort en feil, behøver det da å si at du kommer til å gjøre det samme om og om igjen, bare fordi at du har gjort det en gang? Neppe.

34 kommentarer
    1. Veldig enig med deg der! Det blir som å si at noen må leve med noe galt en har gjort for resten av sitt liv, og det er ikke rettferdig! Folk kan faktisk forandre seg!

    2. Veldig enig med deg, snakker av erfaring og har også veldig sterk tro på at mennesker kan drite seg fullstendig ut, kun én gang. Etter det er gjort vet nok vedkommende hvor jævelig det er, hvertfall hvis det er mot en han/hun elsker.
      Folk trekk veldig raske beslutninger og skjærer alle over én kam.
      Jeg går nå gjennom prosessen å gi kjæresten en ny sjanse, og håper på at ting går bra.
      Så det var veldig deilig å lese et slikt innlegg nå, takk Isabel!
      Hilsen såra, elskende og alt for snill jente.

    3. Takk for du skrev dette innlegget. Er i en veldig tøff situasjon for øyeblikket og det hjelper å lese slikt..

    4. Det kommer nok også veldig ann på hva slags “type” forhold man er i, tror jeg.
      Jeg var utro en gang i et tidligere forhold, min nåværende kjæreste var også utro min sin tidligere kjæreste. I dag kunne det aldri i mitt liv falt meg inn å gjøre det igjen, verken mot han eller meg selv. Det samme sier han. Av den samme grunnen, vi hadde det ikke bra noen av oss i de tidligere forholdene av flere grunner. Så nei, man er ikke alltid utro kun fordi det skjedde én gang 🙂 Tullete utsagn.

    5. Noen mennesker gjør hverandre gode i et forhold og har man tryggheten og tilliten,skulle ikke behovet for å være utro,være tilstede.i det ene forholdet jeg var i,gjorde vi hverandre ikke gode.det var han som var utro,med dårlige unnskyldninger.kommunikasjon betyr så mye i et forhold.vil man det beste for den man er sammen med,så ta vare på det man har.gresset er ikke alltid grønnere på andre siden.du og pierre er bare skjønne sammen😊.

    6. Enig med deg! Aldri tenk en gang utro, alltid utro 🙂 selvom alle mine 3 tidligere forhold var utro mot meg, så vil jeg påstå at de er gode personer! De gjorde feil og jeg tenker heller at det er noe galt med meg (haha) når 3 av 3 er utro mot meg og ingen andre.. Er nok av den enkle grunn at jeg var mye mer forelsket enn dem, MEN: jeg tenker at det ikke bare “skjer” at man havner i buksa på ei/en annen. Man føler noe ikke stemmer (som oftest) i det forholdet du er i/holder på med, så det må jo gå an å avslutte det FØR man er utro? Det ødelegger en person, meg selv inkludert, å oppleve noe sånt. Det tok 2 år før jeg stolte på min nåværende kjæreste, pga tidligere “hendelser”. Jeg klandrer de ikke, mest meg selv for å bli så blind på kjærligheten, men jeg liker å tro at folk tenker på andre mennesker før man sårer de, ved å si ifra/gjøre det slutt først.
      Denne ble lang.. haha, men utroskap kan ødelegge så mye ved en person. Jeg forstår bare ikke hvorfor man ikke gjør det slutt først når du vet du ikke er på det samme stadiet?

    7. Nei, det stemmer ikke. Jeg kan skrive under på at det utsagnet ikke stemmer. Jeg har selv vært utro en gang, og jeg kommer aldri i mitt liv til å være det igjen. Jeg har ikke angret så mye på noe noen gang. Det er helt ekstremt. Det skjer aldri, aldri, aldri igjen

    8. Utsagnet er ikke skrevet for individet personer, men er til for å påminne at det er enklere for folk som har gjort noe slikt å gjøre det igjen. Det er alltid den første gangen som er ” vanskeligst”, er det gjort en gang har personen er dårligere moral en en person som ikke har gjort det til å kunne noe slikt (igjen).

    9. Jeg er enig i at folk kan gjøre feil. Men derimot om min samboer hadde vært utro mot meg så hadde jeg aldri stolt på han igjen. Jeg kunne aldri gått fra han for vi har det mest perfekte forholdet. Men jeg hadde alltid vært nervøs for at det kunne skjedd igjen. Å uten tillitt så er forholdet dødt. Det er min mening 🙂

    10. Er vel mer sviktet. Utsagne kommer fra at veldig mange ofte er gjentagende utro selv om de egentlig er forelsket. Det går på fristelse. Er man svak for fristelser så vil det skje, men selvsagt gjelder det ikke alle. Likevel er det vanskeligere å stole på en som har vært utro enn en som ikke har vært det.

    11. Jeg var utro en gang med en tidligere kjæreste og det kommer aldri til å skje igjen – den dårlige samvittigheten jeg hadde i laaaaang tid etterpå var like vond (om ikke værre ) som om det var kjæresten min som bedro meg .
      Det utsagnet der er bare tull ja .

    12. Hei! Leser bloggen din rett ofte, og finner den interessant. Synes det hadde vært superkult om du hadde skrevet et innlegg om ditt syn på feminisme. Jeg er selv feminist.

    13. Tenker gode folk kan gjøre dårlige valg, men det definerer ikke dem som person. Det viktigste er å ta lærdom av det man har gjort.

    14. Jeg er veldig enig.. men synes utsagnet stemmer om det gjelder samme forhold. Altså at hvis typen din har vært utro en gang, er det stor sannsynlighet at han gjør det igjen senere også hvis du tilgir han/ ikke vet om det..

    15. Skal vi virkelig si at det å være utro er greit her? Om en ikke er lykkelig i et forhold, så ender man det. Dette blir for dumt for min del.. Nei, det er ikke slik at om en har vært utro, så vil en gjøre det igjen.. men om min samboer hadde vært utro mot meg hadde jeg aldri tilgitt han for det. Jeg hadde ikke hatt tillit til han, og tillit et alt i et forhold. Utroskap er ikke greit. Uansett om det gjentar seg eller ikke.

    16. Skal ikke dømme alle som har vært utro men vil tro at det er enklere for de som allerede har vært det engang og være det igjen selv om det ikke er noe selvfølge at det skjer. For min del så har jeg heller valgt å ikke ha kjæreste da jeg ofte går fort lei vil ikke såre noen. Er ikke ung så det endrer seg nok ikke med årene.

    17. En gang utro altid utro er feil men det ligger en logikk bak utsagnet også, fordi mange av de som har vært utro en gang gjør det igjen(understreker mange).

    18. Kjempe flott at du skriver om dette!
      Jeg var selv desverre utro en gang og jeg har aldri angret så forferdelig mye på noe i hele mitt liv. Jeg ble alvorlig syk av angeren og det kom til det punktet hvor det nesten gikk galt. (ja, velfortjent) Skammen og følelsen av å ha gjort noe av det mest grusomme man kan gjøre mot en man er i et forhold med var bare for stor for meg. Jeg vet at jeg ALDRI, ALDRI, AAALDRI vil utsette hverken meg selv eller partneren for dette igjen. Det er forferdelig trist å bli dratt under en kamp av “de vil alltid være en cheater ” når jeg har gått igjennom en kjempe kamp og endret meg for hele livet og vet at noe som dette aldri under noen som helst forhold ville skjedd igjen.

    19. Sterkt uenig.
      Nei, det er ikke alle som er utro igjen, men om man først klarer å gjøre et annet menneske så vondt så har man nok ikke empatien til å være i et forhold. Hadde jeg visst av noen som har vært utro med noen før meg kunne jeg ikke blitt sammen med personen overhode fordi at uansett hvor dårlig man har det i et forhold så skal man kunne unne den andre personen å slå opp først vertfall! Så nei, kanskje personen aldri gjør det igjen, men det at personen kan kunne gjøre det i det hele tatt tenker jeg er sykt. Ødelegge den andre parten sitt syn på kjærlighet. Tenk om jeg og han har det dårlig i en periode.. skal jeg eller han være utro for det? NEI.

    20. ah tusen tusen takk.. det var godt å lese. selv sliter jeg forferdelig med dårlig samvittighet etter at alt og alle jeg hadde i livet mitt utstøtte meg etter jeg gjorde noe dumt mot kjæresten min… overraskende nok er han den eneste som er igjen og ønsker å ordne opp i det, og nå har vi kommet oss videre og har det bedre enn noen gang.. likevel har jeg en vondt klump inni meg som jeg føler egentlig ødelegger meg på innsiden…

    21. Før pleide jeg helt ærlig å tenke at dette utsagnet stemte, fordi han jeg var sammen med på den tiden var utro mot meg opp til flere ganger. Det viste seg også at han var utro mot hu han var sammen med etter meg og, så var vel ganske overbevist om at det utsagnet var sant.
      Men en dag for 5 år siden gjorde jeg den samme feilen, mot en annen jeg var sammen med.. Absolutt ikke noe jeg er stolt av, faktisk så angrer jeg på det enda. Var mye som foregikk akkurat da, som førte til at jeg var utro. Gjorde det ikke ut av det blå, selvom det jeg gjorde var helt klart feil måte å løse ting på.. enda jeg visste hvor jævlig det føles at noen er utro. Og det føltes faktisk like jævlig å være den som var utro. Nå vet jeg hvertfall at jeg ALDRI skal gjøre det igjen, uansett hva. Jeg har lært av denne feilen, og vet hvordan jeg skal løse det om jeg havner i samme situasjonen igjen. Eller, hvertfall hvordan jeg IKKE skal løse det!
      Så, hver gang jeg hører/leser det utsagnet “en gang utro, alltid utro”, så blir jeg faktisk litt forbanna, og litt fornærma! Hahaha. For nå vet jeg at det absolutt IKKE gjelder ALLE.

    22. Av alle tilfellene som jeg kjenner til så har det utsagnet vist seg å være riktig faktisk.
      Selv er jeg sterkt i mot utroskap på alle måter. Hadde aldri godtatt at partneren min var utro. Not even once.

    23. forstår helt at det at om man var utro en gang, betyr ikke man er det igjen, for folk forandrer seg jo faktisk.. men er lettere å leve etter en gang utro alltid utro, for da kan man beskytte seg selv og følelsene sine når man er redd for å bli såret, for man vet aldri

    24. Synes det er flott at du skriver om dette. Jeg beundrer deg virkelig for å kunne ha forståelse og for være så åpensinnet for å kunne sette deg inn i situasjonen og se det fra et annet synspunkt enn ditt eget. Utroskap er ikke greit, men folk er raske til å dømme før de vet hele historien. Vi har alle forskjellige meninger men jeg er enig med deg her. Stå på<3

    25. Det har ikke nødvendigvis med forholdet å gjøre. Jeg har vært utro én gang, og jeg var i et godt, trygt forhold i over 3 år med masse kjærlighet. Han betyr enda mye for meg den dag i dag, 1,5 år senere. Jeg elsket han himmelhøyt, og det var fullstendig gjensidig. Det jeg derimot vet nå er at jeg ALDRI kommer til å gjøre det igjen. Den følelsen av å ødelegge den personen du elsker mest i hele verden så mye er virkelig den verste følelsen jeg har hatt noen sinne. Vet med sikkerhet at jeg aldri skal utsette meg selv eller den jeg er glad i for noe sånt igjen. Man lærer av sine feil!

    26. Æ kan bare være i utro-forhold men det e oga en god grunn.. men hadde æ bare blitt likt før den æ e, så hadde æ sluppe det.. men sånn e det dessværre ikje og æ må leve me det om æ ska i ett forhold… :-/

    27. Jeg var alltid utro med xen, hver gang han var påjobb(jobbet borte i 2uker av gangen). Så møtte jeg mannen min for Snart 10år siden og har ikke tenkt tanken en gang! Så det kommer nok Ann på….

    28. K.:
      Haha, dette er det dummeste jeg har lest! Finn deg heller noen som liker deg da? Jeg tror du er ganske ung enda, utifra det jeg har lest fra deg her inne. Skjønner ikke hvorfor du skal være i et såkalt “utroforhold som du sier(?). Mye bedre å finne en som liker deg for den du er ja 😉

    29. Huff.. At noen kan gjøre noe så grusomt mot noen som er glad i dem er nok til at jeg styrer unna.
      Jeg har selv en ex som var utro mot meg, for så å være utro mot hun han forlot meg for. Det ødela mitt syn på menn, og nå tenker jeg kjapt det verste. Når jeg ser hvor mange som er utro eller har opplevd utroskap så mister jeg mer og mer troa på mennesker..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg