JEG KLARER IKKE LATE SOM MER

Enda en morgen hvor vi våkner opp til fæle nyheter om nok et terrorangrep. Jeg finner ikke ord. Det har gått så langt at jeg ikke lenger klarer å late som at jeg ikke er redd lenger. At jeg ikke tenker mer og mer på om det muligens plutselig kan sprenge foran meg. Jeg klarer ikke late som om at jeg ikke blir skremt. Det sies at man ikke skal prate om det eller gi det for mye oppmerksomhet, for det er nettopp det disse terroristene vil oppnå. De vil se oss redde. Men hvor går grensen? Hvor mange terrorangrep har det vært i det siste? Jeg blir så vanvittig trist på vegne av alle pårørende. Jeg kan ikke engang forestille meg sorgen, sinnet og frustrasjonen. Det skjer forferdelige ting hver eneste dag på denne jordkloden – så mye elendighet. Jeg vet ikke en gang hva jeg skal si.
I dag går alle mine tanker til London. 💔

32 kommentarer
    1. Alle sier vi ikke skal være redde, og leve som før.. Men det er jo faktisk ikke mulig. Ikke for min del. Jeg skal til Paris om noen måneder. Jeg gleder meg veldig, samtidig som jeg faktisk er redd. Det er helt ufattelig at vi skal måtte ha det sånn! Verden er et grusomt sted, dessverre.

    2. Det er helt forferdelig!
      Synes det er ganske skummelt å bo så nært Oslo (bor ca 1 – 1 & 1 halv time unna), i tilfelle det skulle skje noe. Er bare ett tidsspørsmål om når slikt skjer i Norge. :/

    3. Hvorfor skrev du ikke lignende innlegg da bombe smalt i afghanistan for kun 4 dager siden hvorav 90 ble drept og 300 skadd? Ellers er vestlige liv mer verdt for deg og du kondolerer kun til dem?????

    4. Hei. Siden tema er tatt opp: Er folk redde, og på hvilken måte? Jeg er ofte redd og plages med angst, men er liksom ikke merkbart redd det med terror. Kan få klaus og begynne å tenke på terror på t banen, men det har mer med at vi er i en tunell å gjøre. Jeg har imidlertid to ganger gått langt unna noen som opptrådte litt mistenkelig mtp om det var noe rart på gang, og var redd da. Men i etterkant er jeg ikke redd. Oddsene er jo så små, og trafikken er mye farligere. Men skjønner på en måte at folk blir redd, men lurer på i hvilken grad. Ingen svar er “gale”, bare lurer. Sorry langt innlegg, bare lurer på hva folk tenker. 🙂

    5. Herregud…!!! I dagens samfunn går det pokker meg ikke an å si NOE som helst uten at blåste nett-troll skal spy ut galle og rakke ned på andre. Er det mulig? Jeg kjenner jeg blir helt svett over at enkelte klarer å vende om dette flotte blogginnlegget til noe negativt. Man kan ikke skrive om hver eneste hendelse som skjer her i verden; da ville ikke bloggene handlet om noe annet. Når vonde ting skjer i Europa føles det nært og kjært, og behovet for å uttrykke tankene sine rundt det blir dermed større. Det betyr vel på ingen måte at man ikke bryr seg om at det skjer grusomme ting ellers i verden. Hva gir dere rett til å påstå dette? Nei, nå er det på tide at nett-trollene finner seg en hobby. Hva som helst! Join gymmet, spill dart eller biljard, gå på bowling, start opp med hesteridning, se en film eller ti, lær deg å spille et instrument… FINN PÅ NOE ANNET Å BRUKE TIDEN DIN PÅ enn å være et ufordragelig, usaklig og fælt menneske mot noen dere faktisk ikke kjenner! Jeg fatter ikke hva dere får ut av å være så spydig, krass og jævlig mot andre. Skjerp dere! Og be foreldrene deres om å lære dere litt om etikk, moral, respekt og nestekjærlighet. For det har de tydeligvis glemt når dere har vokst opp.

    6. Hvorfor skriver du ikke om Afghanistan hvor mange uskyldige ble drept, og mange hardt skadet. Du bryr deg nå og ikke da? Hva er galt med folk , seeeriøst

    7. Hvorfor skriver du ikke noe om Afghanistan? Det har vært 3 terror angrep der siste uken. Men over 100 drept og mange hundre er skadet? Er ikke deres liv verdt noe? Hvorfor skal det bare nevnes når det skjer noe i Europa? Det gjør meg så sinnsykt forbanna!!

    8. Kan ikke bare folk la være? Det er selvfølgelig terror andre plasser enn Vesten, men det er helt naturlig at vi bryr oss om det som føles nærmere. Det blir ikke like fjernt. Kan ikke folk bare være “fornøyd” med at hun tenker på London?

    9. Folk nå må dere gi dere med “hvorfor skriver du ikke om Afghanistan”.. ville dere blitt like påvirket om et innbrudd og drap ble begått hos Jensen i byen som er 5 timer unna, som dere ville blitt om det skjedde i nabohuset? Nei. Ville dere blitt like overasket om et skytedrama brøyt ut i Bjørgsvei som i en gate i Detroit? Nei. Det at det skjer i Europa er et større sjokk, og føles mye nærmere, nettopp fordi det er det. Det gjør det ikke noe mer grusomt, men faktum er at det påvirker oss mer.

    10. Alle terrorangrepene som har skjedd i det siste? Med en gang det er et angrep i vesten, snur verden seg helt opp ned. Er 29 i engeland som har mistet livet. Ja det er trist, men vær dag dør flere hundre i Midtøsten. Vi hører nesten ikke noe om dette i media. Hvorfor er vestlige menneskers liv mere verdt? Har aldri sett noen sørge for angrepene som skjer i Midtøsten eller Asia. Er bare uvitende mennesker som sørger så sterkt over dette. Det var en minnekonsert i Manchester i går. Hvorfor? Kan vi ikke heller holde en minnekonsert for fred, en konsert som setter alle mennesker i fokus, og ikke bare Manchester hendelsen? For sannheten er at England angrepene er små terror angrep. Skjønner ikke dette hysteriet. I går klagde nrk over at 551 er drept i terror angrep de siste 2 1/2 årene. “551 er drept i terrorangrep de siste 2 1/2 årene”. Aner du hvor fucka det høres ut? Fordi de 551 er KUN vestlige folk. Ved den overskriften, antyder de at de som er dødd i Midtøsten ikke er folk. 500 er et månedlig antall døde mennesker i for eks Syria. Og vesten klager over et så lite tall som går nesten over 3 år? Dette er helt sykt, og uhumansk. Skulle trodd du med Midtøsten gener ville vært litt mere åpen, og forståelsesfull, for jeg er rett og slett lei nordmenn og vesten som gråter over 7 døde i London når 70 døde samme dag, bare på en annen lokasjon.

    11. Kommenterer sjeldent til aldri på blogger og i kommentarfelt. Men du er faktisk ein av få (rosa)bloggere som har nemt terrorangrepet i London. Liker at du skriver om det, vil gjerne se mer samfunnsengasjemang frå deg. Du har ei viktig stemme som påvirker bloggnorge!
      J23

    12. Du Nora? Tydeligvis lett å være tøff på nett. Men måten du fremstår på er både rasistisk, idiotisk og patetisk. Foreldrene dine er sikkert veldig stolte av deg.

    13. Hvis jeg ville holde meg anonym hadde jeg kanskje ikke skrevet navnet mitt? Har ingen problemer med å ytre meningene mine. Og hva er rasistisk med det jeg skriver? Er det patetisk at jeg ønsker mere bevissthet over hva som skjer i Midtøsten og Asia? Alle menneskers liv er like viktig, og er lei nordmenn og vesten kun gråte over London terroren, når det skjer så mye mere. Er ikke rasist? Er også norsk til den info.

    14. Kjære alle som kommenterer “Hvorfor skriver du ikke om Afghanistan”, ja, det som har skjedd i Afghanistan er like grusomt som det i London. Terror er grusomt uansett hvor det skjer hen. Men, vi reagerer kanskje mest når det er såpass nærme landet vårt! Som en lenger opp i kommentarfeltet nevnte: Ville du bli mest redd hvis det var et ran og mord i et hus fem timer unna eller ville du blitt mest redd hvis det skjedde i nabohuset? Jeg synes terror er utrolig trist, uansett by, uansett land og uansett kontinent, men man blir jo mer redd jo nærmere det er. Takk for meg.

    15. Å skrive ” ikke lek norsk din pakkis”, er mildt sagt rasistisk for meg, Nora. Hadde det vært min datter som hadde ytret noe sånt til et annet menneske, hadde jeg blitt skuffet og flau langt inn i margen.
      Og hvor har du det fra at bloggeier og andre ikke bryr seg om andre terrorhandlinger? Er temmelig sikker på at både Sraad og de fleste andre bryr seg, men skulle vi snakket om den terroren som skjer hver dag rundt omkring i verden, så hadde vi ikke gjort annet. Og jeg gidder ihvertfall ikke lese en blogg som tar opp all terrorvirksomhet i verden. Det kan jeg lese om i avisen. Det finnes sikkert mange blogger som tar for seg flere terrorhandlinger enn det denne bloggen gjør. Da anbefaler jeg at du finner fram til disse, og så lar du denne bloggeieren skrive hva hun vil på sin egen blogg, UTEN å måtte få rasistiske ytringer fra folk som deg, kun fordi du er uenig i blogginnholdet hennes.

    16. Nora du kan spare deg for dine usmakelige og utrolig lite gjennomtenkte svar takk!
      Det har ingenting med hvem som er mest verdt, alvorlig talt… At du kan si noe sånt forteller ganske mye om deg da, latterlig tragisk sier jeg bare.
      Grunnen for at det ikke blir skrevet om terrorhandlinger i midtøsten på lik linje som det blir i vesten er fordi det er nærmest “daglig kost”. Det er noe som dessverre skjer “hver” eneste dag. Enten om det er i Afghanistan, Irak, Nigeria eller Pakistan.
      Du vet at bare i disse 4 landene stod for hele 78% av alle terror ofrene??? Dette er tall fra 2015! Og regner med at det ikke direkte har blitt mindre med de 2 årene.
      Så igjen kjære Nora, skulle vi skrevet om alle terrorangrepene i midtøsten hadde VG’s saker kun omhandlet det og nærmest ingenting annet da det finnes en grense for hvilke kapasitet de også har.
      Når det er snakk om enten Skandinavia eller i Europa som England, Tyskland, Nederland og andre land som ligger “tett” på oss. Så blir det litt mer “personlig” om jeg kan ordlegge meg på den måten.
      Det rammer oss mer da det er mye nærmere oss. Hadde vi bodd i Midtøsten hadde vi brydd oss like mye om dem som vi hadde gjort med ofrene i London om du skjønner meg.
      Det er sjeldent og uventet her i forhold til de andre landene som jeg nevnte tidligere, derfor man kanskje reagerer kraftigere.
      Viktig å se litt opp fra nesetippen din og sette det litt i perspektiv. Ikke døm og så mye og vei terrorhandlinger opp mot hverandre – hva som betyr mest? Hallo!! . Det tyder bare på uvitenhet og at du er meget lite reflektert over hva du snakker om.
      Takk for meg!

    17. Nora du kan spare deg for dine usmakelige og utrolig lite gjennomtenkte svar takk!
      Det har ingenting med hvem som er mest verdt, alvorlig talt… At du kan si noe sånt forteller ganske mye om deg da, latterlig tragisk sier jeg bare.
      Grunnen for at det ikke blir skrevet om terrorhandlinger i midtøsten på lik linje som det blir i vesten er fordi det er nærmest “daglig kost”. Det er noe som dessverre skjer “hver” eneste dag. Enten om det er i Afghanistan, Irak, Nigeria eller Pakistan.
      Du vet at bare i disse 4 landene stod for hele 78% av alle terror ofrene??? Dette er tall fra 2015! Og regner med at det ikke direkte har blitt mindre med de 2 årene.
      Så igjen kjære Nora, skulle vi skrevet om alle terrorangrepene i midtøsten hadde VG’s saker kun omhandlet det og nærmest ingenting annet da det finnes en grense for hvilke kapasitet de også har.
      Når det er snakk om enten Skandinavia eller i Europa som England, Tyskland, Nederland og andre land som ligger “tett” på oss. Så blir det litt mer “personlig” om jeg kan ordlegge meg på den måten.
      Det rammer oss mer da det er mye nærmere oss. Hadde vi bodd i Midtøsten hadde vi brydd oss like mye om dem som vi hadde gjort med ofrene i London om du skjønner meg.
      Det er sjeldent og uventet her i forhold til de andre landene som jeg nevnte tidligere, derfor man kanskje reagerer kraftigere.
      Viktig å se litt opp fra nesetippen din og sette det litt i perspektiv. Ikke døm så mye og vei terrorhandlinger opp mot hverandre – hva som betyr mest? Hallo!! . Det tyder bare på uvitenhet og at du er meget lite reflektert over hva du snakker om.
      Takk for meg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg