DET PÅVIRKER MEG MER ENN JEG TROR

Hver gang jeg skal skrive et blogginnlegg blir jeg litt stressa. Jeg får nemlig alltid høre hvordan jeg hele tiden skriver setninger som ikke er bygget opp korrekt på det norske språk, og at jeg skriver svenske ord støtt og stadig. Jeg er så klar over det selv, men jeg trodde faktisk ikke at det å omgås med svensker hadde påvirket språket mitt SÅ mye. Jeg vet jo at det har gjort det til en viss grad, men ikke så mye som det tydeligvis har. Jeg mener, jeg tenker til og med på svensk – haha. Da har det nok gått litt over styr. Likevel synes jeg at det er helt naturlig at det har skjedd meg med tanke på at eks-kjæresten min var svensk og han var jeg tross alt sammen med i over 1,5 år. Jeg la om litt i starten av forholdet vårt, da han ikke forstod dialekten min noe særlig bra. Norsk var vanskelig nok å sette seg inn i, men Stavanger-dialekten i tillegg? Jeg blamer han ikke, ass. Haha! I tillegg til det har jeg mange svenske venner, og de har jeg hengt med døgnet rundt i 7-8 uker. Det er jo klart at det setter sine spor. Faktisk har jeg så og si KUN vært rundt svensker hele sommeren.

Jeg skjønner at enkelte av dere irriterer dere over de svenske ordene som lurer seg inn i tekstene mine i blant. Jeg skal prøve å huske på å gå ordentlig gjennom tekstene mine før jeg poster, og få bort eventuelle språk-feil. Det blir vanskeligere og vanskeligere da, men jeg tror at det går tilbake til normalen ganske kjapt nå som jeg er hjemme igjen. 

21 kommentarer
    1. Nei vet du hva, Isabel, det burde virkelig ikke være et problem for folk! Haha kjære vene. Skriv akkurat som du vil du, det er din blogg og dine ord ❤️

    2. Det som er irriterende er at du bruke kun 2 ord av svenske språket eller engelsk og resten er norsk
      Ser nesten ut som en fjortis unge som bruke slang eller noe
      Er det svensker som sier craving ??
      huske ikke hvilke flere det er

    3. Anonym: Du legger jammen meg mange stygge kommentarer igjen etter deg i løpet av en dag, kjære anonym. Husk at jeg kan se din IP-adresse. Kanskje på tide å finne en ny hobby enn å spy ut stygge kommentarer her, som dessuten sjeldent blir godkjent? Nå er jeg temmelig lei.

    4. Kan du ikke få noen andre til å lese gjennom tekstene, da? Fin deltidsjobb for f. Eks en student eller lignende. Gode tekster kommer jo ikke av seg selv, spesielt hvis man ikke øver/jobber hardt med det. Og teksten er jo et viktig element på bloggen 🙂

    5. Var ikke du og pierre sammen i 1 år kun? Var det du skrev når dere slo opp, og når man teller månedene deres. Her skriver du over 1 og ett halvt år? You gotta decide gurl

    6. Synes du skriver bra❤️ Godt å se at du “tar igjen” med fæle nettroll som bare har negativt å komme med. Følg en annen blogg hvis du er misfornøyd enkelt og greit 🙄👌

    7. Jeg synes du skriver veldig bra jeg. Har ikke lagt merke til noen svenske ord heller, men hva har det å si? Enkelte leter etter ting å kritsere, er det ikke utseende ditt så er det ting du gjør eller ikke gjør “riktig”. Det er da bare gøy å krydre norsken med engelske slanguttrykk el svenske i ditt tilfelle. Hjelpe meg, alt folk skal henge seg opp i…

    8. Det er DIN Blogg og da skriver Du som
      Du vil.De som ik liker d kan jo la være å
      lese her.Har aldri opplevd noe her som er
      vanskelig å lese…
      Stå På♥️

    9. Kan du skrive om hvilken stroppeløs bh du bruker? Føler at man får null støtte av de 🙂 Hadde vært greit med en anbefaling 🙂

    10. At du skriver svensk innimellom skjønner jeg, men bloggere som skriver feil norsk grammatikk er for meg helt uforståelig. Å skrive riktig er en bloggers jobb!

    11. Har ikke noe med dette å gjøre, men.. jeg vet ikke om det er vits å spørre en gang. Jeg har ventet på sminkevideo av deg i evigheter 🙁

    12. Syns ikke du er så ille jeg! Men det er litt ujevnt noen ganger! En av de tingene du gjør mye er f eks “jeg blir ikke å gjøre det igjen” eller lignende. Den er fæl. Det er jo ikke svensk eller norsk eller noe.

    13. Helt naturlig, tenker jeg! Pappa flyttet til Stockholm for 10 år siden og prater fortsatt norsk – men med svenske ord og svensk oppsetting av setninger. Jeg har bodd der litt selv, og når jeg da feks kommer hjem etter å ha vært på besøk hos han så snakker jeg litt sånn selv. Sier blant annet “min pappa” isteden for “pappaen min”, som man sier i Norge. Det er fullstendig normalt å bli påvirket av språket til de man tilbringer mye tid med. Så disse som “disser” deg for dette, kan umulig ha tilbrakt mye tid med folk med annet språk/dialekt :)))

    14. Din blogg, ditt fristed, dine ord.Det er jo nettopp pga av måten du skriver på at noen klikker seg inn akkurat hos deg.
      Husk at noen bare er her for å lete etter feil og for å kritisere deg. Du skal ikke måtte trenge å rette deg etter dem.
      Vær deg selv alltid ❤️ og det innebærer noen svenske eller engelske ord, who cares?
      “Haters make us famous” ❤️

    15. Jag har inte märkt noe jag, men jag skriver selv litt svorsk:)
      Det är ju din blogg, så du skriver exakt hur du vill. Är det någon som klagar över det så är det enbart dennes problem…

    16. Du skriver veldig bra og du skriver akkurat som du vil på din egen Blogg . Språket vårt blandes mer og mer med andre språk og verre vil det bli. Jeg har ikke tenkt over at du skriver svensk – men om du gjør det så er det jo ikke så rart da – man blir preget av de man henger mye med. Engelske ord har kommet for å bli i norsken – vi blir stadig mer internasjonale og det er nok grunnen kanskje.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg