JEG HAR ET STORT PROBLEM

Okei, dere. Jeg står ovenfor et stort dilemma. Det har seg nemlig slik at denne frøkna har begynt å sikle på et nytt kamera, men det er ikke hvilket kamera som helst (så klart…). La meg presentere Leica Q for dere, et kamera som koster 41.000 kroner. Jada, dere leste riktig. Jeg er jo forholdsvis fornøyd med de to kameraene jeg bruker per dags dato, men bildene som blir tatt med Leica Q er på et heeeelt nytt nivå. Vi snakker proff, fantastisk og AMAZING kvalitet på bildene. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal ta denne beslutningen, men jeg mener egentlig at det er innafor i og med at kameraet i seg selv er en vanvittig stor del av jobben min. Å ha et fantastisk kamera gjør jo bloggen enda bedre, og jeg høyer kvaliteten på bildene med tusen hakk ved å skaffe meg Leica Q. Så sånn sett synes jeg at det er en god idé å gå til innkjøp av det, men samtidig får jeg litt vondt i magen. Jeg mener, 41.000 kroner er jo ikke bare bare. Det er mye penger! Er det verdt det, tror dere? Jeg tror ja, men at jeg kanskje burde vente litt med det i og med at det ikke er så fryktelig lenge siden jeg kjøpte Canon-kameraet. Hva synes dere?

Til dere som lurer på hvilke kameraer jeg bruker per dags dato:

____

📸 Olympus Pen EPL7 med to forskjellige linser.

📸 Canon Powershot G7X.

32 kommentarer
    1. Vlogger Jon Olsson har vlogget mye med dette kameraet, du kan jo sjekke ut de “gamle” vloggene hans for å se kvalitet/omtale! Virker som et utrolig bra og lettvint kamera i alle fall!

    2. Grunnen til at det er så dyrt er fordi det er så komplisert og har funksjoner du ikke har bruk for når du tar outfitbilder. Du kommer nok bare til å bruke 1/10 del av kameras funksjoner med de enkle outfitbildene dine.. å få til fine bilder med bra kvalitet handler også om fotografen og å kunne instillinger i forhold til lys, ikke bare å kjøpe et bra kamera.. Så helt ærlig synes jeg det er bortkastet penger når du kan finne mer enn nok i et kamera til halvparten av prisen eller til og med en tredjedel av prisen 😊

    3. Hvis du kan kjøpe en veske til 50k er vel ikke et kamera til 41k noe å lure på, eller?
      Prioriteringene dine er helt på jordet.

    4. Er et ekstremt bra kamera, har testa det selv! Men det er sikkert lurt og vente, blir nok satt ned en del i pris etterhvert.

    5. Kjør på <3
      Hadde jeg hatt penger til det så hadde jeg kjøpt det med en gang 😍 Det er verdt det 🙂 syns nå jeg da. 🙂 men skjønner hva du mener med at det er mye penger. Hehe

    6. Hvorfor skal folk spre så mye negativitet og babble om at hennes prioteringer er helt på jorde? ALLE bruker pengene sine hvordan de selv liker det, er ikke noe rett eller galt, og hva hun kjøper er hennes ting;))

    7. Du bruker pengene dine slik du ønsker det, men hvis jeg var deg hadde jeg ikke gjort det med tanke på at jeg regner med at du skal bruke kameraet til outfitbilder og selfies. Det blir på en måte bortkastet penger. Som sagt, du bestemmer hvordan du bruker pengene dine, men det er stive penger for et kamera? 🙂

    8. Hadde aldri brukt 40.000 kr på et kompaktkamera som kun har et fastmontert objektiv. Leica Q er et fantastisk kamera, men det har altså sine begrensninger. Siden fotofaget er en stor del av bloggen, anbefaler jeg deg å lære det. De du har holder lenge til outfitbilder.

    9. Bloggen er den du lever av.
      Her legger du ut bilder nesten hver dag.
      Hadde jeg vært deg å tenkt smart hadde jeg betalt den summen dersom det kameraet er verdt pengene.
      Med tanke på at du ikke nølte like mye når du kjøpte en dyr veske:)
      Det at du betaler en del for et kamera er noe du gjør får å få enda bedre bilder, å det er dette du lever av.
      Du kan sammenligne dette tilfelle med andre som jobber en plass som vil bytte ut for eks: et kasse apparat med et bedre👌

    10. Jeg syns det er en god ide jeg:) Du kommer jo til å tjene på det til slutt med tanke på at lesertallet sikkert vil stige når bildene på bloggen din blir bedre. Det handler jo alltid om å gjøre bloggen bedre så jeg ville gjort det!

    11. Selg de to andre og kjøp dette. Du nøler jo ikke akkurat med å smashe telefonen i bakken og kjøpe ny hver måned

    12. Hei Isabell. Du får fradragsført dette i regnskapet ditt så slik sett blir det ikke SÅ dyrt. Samtidig er dette det du lever av og dermed må du påregne slike investeringer innimellom for å holde topp kvalitet på bloggen.
      Hvis du fremover skal roe ned på byturene siden du er lei alkohol så vil du ha et lavere forbruk sammenlignet med hvordan det har vært det siste halve året. Langt bedre å investere enn å forbruke!:-) Jeg sier ” go for it!” Ser frem til de fremtidige bildene:-)

    13. Nei hva faen, er over 40 tusen!!!!
      Altså bloggen din er heller ikke noe foto blogg, og for outfit og bilder av nox er ikke et sånt kamera nødvendig what so ever! Du har drit bra kvalitet nå

    14. Jeg synes du skal selge det kameraet du har mens det ennå er såpass nytt og deretter kjøpe dette. Da har du ingen grunn til å ha dårlig samvittighet, du trenger jo et bra kamera for bloggen. Regner med du kan skrive av beløpet på skatten ettersom det er jobbrelatert.

    15. Gi pengene heller til veldedighet og de som virkelig trenger det. Du trenger ikke et bedre kamera for outfitbilder.

    16. Hvis du har pengene til det hadde jeg definitivt kjøpt det!!
      Sjekk ut de litt eldre vlogene til Jon Olsson og Janni Deler.
      Det er ganske så kompakt også, så lett og ta med seg. Og kvalitet på bildene blir så bra. Men ville anbefalt deg å få et lite kurs i kameraet hvis du kjenner noen som kan det.

    17. Hvis du er veldig opptatt av fotografi syntes jeg du kan vurdere det. 41.000kr er mye penger men i det store og det hele er det lite penger i forhold til hva du bruker på shopping, reise, festing, mat, knuste iPhoner osv. Dessuten kjøpte jo du deg veske til over 50.000, så er vel ikke så drøyt å kjøpe et så dyrt kamera da. Du må nesten vurdere etter behov om du virkelig tror bildene kommer til å bli så mye bedre med dette kameraet.
      Hvis du bruker litt mindre penger på andre ting som jeg nevnte over så kan du kjøpe dette kameraet med god samvittighet!
      Er bare å ikke raide Nelly fullt så mye i et par-tre måneder, liksom.

    18. Du får snakke med regnskapsføreren din. Dette er jo et verktøy du bruker i selskapet ditt så da kan du fradragsføre det på firmaet ditt

    19. Helt enig med S! Det der er helt bortkastet for litt autfitbilder… Jeg syntes du har bra bilder nå jeg🙂

    20. Hehe, jeg er fotograf og bruker kamera til 20 000kr. Så klart kommer objektiver og annet ustyr utenom. Men nå tar jeg helt andre bilder enn det du tar. Hadde du satt deg inn i fotografering og virkelig elsket fotografering og levd for fotografering så kunne jeg forstått det. Men jeg lever på et kamera til 20 000kr. Profesjonelle bilder så klart. 😉

    21. Jeg har faktisk lagt merke til at bildene dine i det siste har vært super fine og i super bra kvalitet, så ble faktisk litt overassket over at du vil ha enda bedre kvalitet, viste ikke det var mulig..
      41 tusen er kanskje litt i overkant når du allerede har et par kameraer som tar fantastiske bilder fra før av?

    22. Dette er jo noe du må velge helt selv, men jeg personlig ville ikke gjort det. Å betale såpass mye for et kamera du hovedsakelig kommer til å bruke til å ta selfies og outfitbilder med, kanskje også et par bilder av mat og leilighet i ny og ne, blir i mine øyne litt bortkastet. Hadde du hatt planer om å bli fotograf på ordentlig, ta kurs og hele pakka, så hadde det vært èn ting, men ellers.. Nei. De bildene du har er gode nok fra før og det finnes også redigeringsprogrammer du kan bruke for å gjøre bildene skarpere eller få frem mer detaljer.

    23. Du kan ikke beherske ett 40.000kr kamera? Det er så dyrt pga funksjoner som lukkertid, speil, ISO, og fokus. Og uansett hvor bra kvalitet det er så klarer ikke blogg.no å laste opp i like pixler. Det blir kkun bra i photoshop eller plakat-utskriving

    24. 41.000 for ett kamera, hvis du har bloggfirma så kan du jo skrive det av på kontorrekvisita 😇😇😇

    25. Som sagt over her så trenger du ikke et så dyrt kamera til ditt bruk, og blogg.no klarer nok ikke levere den kvaliteten som kamera egentlig har. Samtidig hadde jeg aldri brukt så mye penger på et kompaktkamera som du ikke kan bytte objektiv på! Jeg sverger til Canon speilrefleks, evt. Nikon, det er det profffotogafene bruker! Tenk heller på alt utstyret du kan få kjøpt til det, med fine makroobjektiver for å ta nærbilde av detaljer osv.
      Og hvis du bruker bra kameraer og kun setter på Auto, da går du glipp av mye og det er absolutt ikke verdt å kjøpe et dyrt kamera… så håper du kan bruke de manuelle innstillingene, ellers burde du virkelig lære deg det!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg