NÅR SKAL DU VOKSE OPP?

reklame

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Aldersnoia, hva er det? Vel, jeg kjenner mer og mer på det. For en liten stund siden nevnte jeg i et innlegg at jeg begynner å bli litt stresset av å se alle de rundt meg på min alder. Jeg mener, de fleste er enten gravid og/eller forlovet. Det ser ut som at de fleste har funnet roen og gjør det som er “forventet” av deg her i samfunnet. Men, finnes det egentlig en fasit? Finnes det rett og galt når det kommer til når man skal slå seg til ro? Når man skal få barn? Når man skal finne seg en partner å dele resten av livet med? Jeg synes egentlig at det er skikkelig irriterende at jeg kjenner på presset, for jeg mener.. Hvorfor? Hvem bestemmer at det er slik man skal leve livet? For alt jeg vet kommer jeg aldri til å hverken få barn, stifte familie eller i det hele tatt gifte meg. Gudene vet hvordan livet mitt vil utspille seg. Dere som er litt eldre enn meg himler sikkert godt med øynene i det dere leser dette, for dere tenker vel at jeg fortsatt er ung og dermed ikke behøver å stresse enda. Jeg er forholdvis enig med dere, men når jeg allerede kjenner på presset, vil jeg ikke engang se for meg hvordan det blir om enda et par år frem i tid. For jeg tror helt ærlig ikke at jeg kommer til å følge “malen” som er satt. Jeg tror oppriktig ikke det. Jeg er jo ikke akkurat kjent for å ta de samme valgene som alle andre. Jeg går min egen vei og gjør det som føles rett for meg – press eller ei.

(annonselenker) GENSER HER // JEANS HER

“Når skal du egentlig vokse opp?”. Det er et spørsmål jeg får stilt fra tid til annen. Til og med familiemedlemmer undrer. Og vet dere? Jeg kan ikke gi hverken dere eller familien mitt et svar. Jeg vil ikke vokse opp. Tanken på å bli ordentlig “voksen” (hva nå enn det er) skremmer meg. Jeg er spontan av meg, jeg liker å leve i nuet. Det å ha forpliktelser er ikke det jeg liker best her i livet. Jeg verdsetter det å kunne gjøre hva jeg vil, når jeg vil. Det høres gjerne litt egoistisk ut, og det er det også. Derfor tror jeg at det blir lenge til jeg er klar til å “vokse opp” på ordentlig. Tankegangen min er fortsatt litt.. ung? Barnslig? Kall det hva du vil. Så lenge jeg føler at jeg gjør det som er rett for meg er jeg fornøyd. For det er nemlig slik at man skal please seg selv, og ikke samfunnet. Det håper jeg at DU som leser dette også gjør. Se til å først og fremst gjør deg selv lykkelig. ❤️

27 kommentarer
    1. Jeg er enig i det du sier! Jeg har ikke fylt 21 enda, og har begynt å kjenne litt på dette presset du snakker om selv. Det er veldig fint skrevet av deg og det er også kjekt å høre at jeg ikke er den eneste som føler det slik. 🙂

    2. Dette er ikke hat, men på en måte konstruktiv kritikk.
      Men for å si det rett ut: du ser ut som en blanding av fjortis, men som samtidig ser eldre ut, som bruker alt for mye sminke og ja – alt det gjør at du virker veldig mye yngre og mer umoden enn du helt sikkert er. Jeg dømmer deg ikke for at du bruker mye sminke og bryr deg om utseende og kropp, men jeg sier bare at mange på din alder bryr seg kanskje mer om andre ting. Som f.eks studier, barn, finne én mann osv – og ikke dra til rhodos og feste osv. Hver sin smak, absolutt, men det handler kanskje litt om verdiene man har i livet, og at livet former seg litt deretter. Jeg tror det er forskjellen, at du bryr deg så mye om det overfladiske, og at du dermed ikke helt har beina på jorda slik at du får den stabiliteten kanskje andre på din alder har da. Men det er ingen fasit på noen ting, men dette er bare et perspektiv å se det på.

    3. Helt enig med deg Isabel. Det er veldig fælt når man skal måtte kjenne presset. Bestemmer ikke alle jenter over sin kropp og sitt liv?? Etter alt jeg vet så gjør man det☺☺😁😁 Jeg kommer heller aldri til og få barn eller gifte meg, heldigvis så har jeg en stor familie, venner, og faktisk kjæreste som alle respekter dette og har akseptert det for lenge siden. Til og med min svigerfamilie elsker meg for det og bryr seg ikke om hva jeg og min kjære gjør ut av livet. Ønsker alle andre jenter som kjenner et press hadde det så enkelt som meg. I min flotte omgangskrets godtas alle type forskjellige ønsker og livsstiler. ( og 20 årene er fryktelig tidlig, og det kan være skadelig psykisk og bli presset for mye)

    4. Mine brødre og min søster, min samboer og min mor pluss meg selv, støtter deg fullt ut i dette Isabel!

    5. Det er ikke mange på 21 som har barn eller gifter seg, detfor følger du malen/ det som er forventet 😉. Gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende er over 30 og over 31 ved giftemål. Så nyt livet uten forpliktelser 😊

    6. Jeg er 30 år, har hverken barn(vil ikke ha) eller egen leilighet. Har kjæreste, men hadde virkelig ikke stresset hadde jeg ikke hatt det! Mange av vennene mine har der helt likt! Vi lever i 2017, det er ingen som skal sitte å himle med øya bare fordi man ikke lever et typisk “A4-liv”. Jeg er kjempelykkelig! Og skal bruke resten av livet på å reise, jobbe, og lære meg nye ting!😍

    7. Hallo du er 23 år, jeg er 23 år og kun 1 jeg kjenner på mitt kull er forlovet og ingen gravide, så vet ikke helt hvem du er venner med, men det jeg ser her på bloggen din ift venner er ikke akkurat voksne mennesker som er forlovet eller gravide

    8. Wow! Dette var et fint og classy outfit i forhold til det andre slutty du pleier å kle deg i. Mer av dette!!

    9. Ååå Isabel du er så jævli peen❤️❤️ Du er one of a kind❤️❤️ Men vil ha meer av deg, kan du ikke legge ut flere vlogger, eeelsker vloggene dine😍😍 og btw kan du legge ut flere innlegg til dagen siden du i det siste bare har lagt ut et innlegg om dagen

    10. Ta en dag av gangen Bella – alle kan ikke leve det samme livet. Lev i nuet og ta det som det kommer 😃 en enkel og grei oppskrift 😜

    11. Ja, ta en dag om gangen. Det er virkelig det beste rådet som finnes. Da blir man ikke så skuffet om man ikke oppnår akkurat det man ville, eller da er ikke veien like lang om man ser på alt det man ikke har men som man vil få til.

    12. synes ikke samfunnet er sånn lenger jeg. Synes det er mye fokus på å ta egne veier og at man fint kan ta valg som forskjellige fra andres. Fordi en selv føler det er riktig. Men om du har så mange som lurer på om
      Du skal vokse opp snart- er det kanskje ikke vokse opp- få mann- få barn- stasjonsvogn pakken de mener. Å vokse opp kan bety mye mer enn det… og de fleste på 23 er heller ikke gravide. Jeg fikk barn da jeg var 21 år. Og følte vel at jeg tok ett valg motsatt av hva samfunnet ville forventet av en jente på 21 år. Så tror nok du har noen år igjen til å finne ut av ting. Ikke en eneste i din gjeng er vel uansett i den fasen av livet. Chill pill;-) du bør endre tankesettet ditt. Du stresser deg selv mer enn nødvendig

    13. Jøss, de fleste gravide og/eller forlovet? Det er veldig spesielt når gjennomsnittsalder for førstegangsfødende i Norge er 28,7 år. Og i Oslo, hvor du bor, er det 30,2. Har kanskje ikke all verdens utdanning da, vennene dine?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg