DERE TROR FOR MYE PÅ RYKTENE

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg har fått ganske mye kritikk for å gå i kjole og bikini her nede, spesielt etter at jeg postet bilder hvor jeg viser hud, og ikke går kledd i langbukser og dekker til skuldrene, som mange av dere påstår at man MÅ her nede dersom man ikke vil havne i trøbbel. De fleste av dere reagerer enormt sterkt på at jeg ikke dekker meg nok til, i og med at jeg er i et såpass muslimsk land. Jeg forstår virkelig hvor dere kommer fra, for jeg trodde selv at det var så strengt som dere ser ut til å ha inntrykket av. Men vet dere? Det er bare rykter. Til en viss grad, så klart. Man kan gå i singlet, og man kan gå i shorts. Det er ikke så nazi som dere tror. Selv var jeg veldig skeptisk når vi landet her. Jeg turte ikke gå uten den tynne jakken min når vi gikk på flyplassen. Jeg trodde det var skikkelig strengt, og at jeg nesten kom til å bli arrestert dersom jeg gikk i singlet. Jeg svettet ihjel som en fucking idiot, for jeg var for paranoid. Så fort vi kom oss til hotellet, gjorde vi litt research og spurte etter tips fra de av dere som har vært her selv, og da fikk vi fort et annet inntrykk. Det er nemlig veldig fritt her! Jeg tror at det har mye med det faktumet å gjøre at vi er midt i Dubai sentrum, hvor det kryr over av turister. De er vandt med oss. Det vi har fått høre her nede, er at innbyggerne ikke bryr seg så lenge man ikke er av samme religion. Skjønner dere tegninga? 

Så: vi kan absolutt gå kledd etter gradestokken her – heldigvis. Det er over 40 varmegrader her, til og med på kvelden. Det er jo fysisk umulig å kle seg i langbukser og langermet som mange av dere pålegger oss å gjøre. Jeg svetter bort så fort jeg trår utenfor dørstokken her. Det er fryktelig varmt! Det eneste vi merker til når det kommer til bekledning, er at man kanskje får et par ekstra øyner på seg. Spesielt fra eldre menn, noe som ikke er spesielt komfortabelt. De sier ingenting da, ei heller gjør de deg noe. Så sånn sett går det jo helt fint, dersom man ikke vil stryke med av hetesjokk – haha. Så klart er det jo viktig å respektere innbyggerne her, og det gjør man jo som turist – så langt det lar seg gjøre. Jeg mener, jeg er ikke så keen på å gå i bukser og langermet genser, men jeg går så klart heller ikke i de mest utfordrende klærne jeg har. ☺️

46 kommentarer
    1. Det handler om respekt og kultur. Gjorde dere egentlig noe annet en og shoppe, eller å bade? Hvis man drar på ferie kun for den grunnen er det noe rart as XD

    2. Det er IKKE fysisk umulig å gå i langbukser og dekke til ulike kroppsdeler. Det er jo TROSS ALT det mulismene gjør i Dubai.

    3. Er enig med deg at det denne mannen gjorde er helt på trynet, det samme er mange av kommentarene her. Men én ting må jeg få sagt Isabel. Måten du ordlegger deg på? Og da refererer jeg til den ranten på snapchatten din. Du beter deg virkelig umodent ved å velge ord som «ASSÅ KA FEILÅR DET DOKKKE E DOKKE HEILT SKADA???» Du er 23-24 (?) år gammel, du kan bedre enn å bete deg som en premenstruell 14-åring. Jeg er enig med deg i dette her, men du vil få mye mer respekt fra meg, OG mange andre ved å oppføre deg som alderen din tilsier.

    4. Dere må ta noen drinker på Sidharta lounge (på et tak) rett ovenfor inngangen til Buddha Bar! Cavalli club er også kult å gå ut. Har vært i Dubai fem ganger nå 😀

    5. Har vært der to ganger selv. Det dreier seg ikke om noe lover eller normer bare, men og vise respekt ovenfor andre kulturer når du er i et annens hjemland. Selfølgelig går man i det man vil, men jeg følte meg ikke komfortabel av å gå lett kledd, fikk mange blikk, veldig mange menn prøvde seg på meg, og jeg er kun 17 liksom. Jeg har så også si reist jorden rundt, på grunn av familien min som drar på eksotiske reiser hele tiden. Har vært i mange land i Afrika og Asia, og noen av landene har en «streng og gammeldags» kultur. Så tenk deg om, dreier mere om respekt, er ikke sånn at en muslimsk kvinne kommer til å skrike hore til deg liksom.

    6. Hei! Har du lest “Dubai’s new code of conduct”? Utarbeidet av det styrende rådet i Dubai. Der står det i klartekst hva lovverket sier om påkledning for kvinner, bl.a ikke korte, utringede eller ettersittende klær. Gjelder ikke på private områder, men på feks shopping-områder. Du KAN altså risikere å bli arrestert og straffet for å i minikjole på shopping. Ofte lar man det passere allikevel, men vær litt forsiktig. Vær ekstra oppmerksom på reglene i og ved offentlige bygninger – feks regjeringsbygg hvis du skulle finne på å bevege deg utenfor hotell- eller shoppingområder.

    7. Ja det er lov å gå lettkledd, og det er lov å gå vulgært kledd. Men du skal vite at det også er mer sannsynlig å bli behandlet på en annen måte enn i Norge, da slike klær sender helt andre signaler der enn de gjør her. Her er det mer normalt, men som du selv har sett så skaper dine antrekk til og med reaksjoner her, så da må man tenke seg om en halv gang ekstra når man kler seg i Dubai. Sier absolutt ikke at du ber om det ene eller det andre ved å gå lettkledd, men du viser heller ikke særlig stor forståelse angående kulturen du befinner deg i.

    8. Kan du skrive noen innlegg med reisetips? helst med steder man kan overnatte, beste restauranter, shopping og områder man MÅ dra. du er flink og kos deg i Dubai:)) klem

    9. Heia😘
      Vet du hvem Camilla Jacobsen er? Hun var glamourmodell før iallefall, så flyttet hun til Dubai for noen år siden, jobber innenfor utelivsbransjen der tror jeg, ta kontakt med henne hvis dere ikke har funnet the place to be, hun vet garantert hvor dere skal gå. Kos dere masse videre fininger😘

    10. Fengel havner du nok ikke i, men handler om respekt ovenfor landet man besøker. Den yngre genrasjon er nok mer åpen for hvordan vi i vesten kler oss, men Det at du får beskjed om å dekke deg til er faktisk ikke rykter. Så og si alle nettsider forteller man skal dekke seg noe til. Ikke at du trenger og ta den helt ut og sette på deg burka, men du kan jo kanskje velge noe som går litt lenger enn rumpa.
      Finnes både tynne langarmet bukser og genser som man ikke koker av. Har selv vært på ferie der jeg klarte
      og finne klær som dekket meg til uten og svette unormalt mye. ´´Kleskode: Man kan i utgangspunktet kle seg som man vil i Emiratene, men det settes pris på om man kler seg noe mer konservativt enn i Vesten. Dette innebærer at man dekker til skuldre og knær.´´ <- Hentet fra: https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_emiratene/id2428549/ 🙂

    11. Jeg har vært i Dubai flere ganger. Om sommeren.. da er det enda varmere enn det er der nå. Jeg dekket knær og skuldre. Det er ikke snakk om langbukser, men feks skjørt/shorts til/rett over knærne og en tskjorte. Jeg var også midt i Dubai sentrum. Jeg vet mange turister kler seg utenfor kleskode, og er jo en grunn til at de får blikk også. Når det står skilt om å dekke knær og skuldre så synes jeg man skal følge det.

    12. Bikini er selvfølgelig helt ok på hotellene og stranda. Også på den offentlige stranda 🙂 Men utenfor hotellområdene bør man dekke skuldre og knær.

    13. Du er i Dubai, og det eneste du skriver om er shopping og fest. Du har virkelig ikke noe å komme meg. Ta bilder av steder som på en eller annen måte er interessante. Bilde av deg selv tar du hele tiden ellers. Så utrolig kjedelig…..

    14. synes alle skal få gå i akkurat det de ønsker uten ar det er horete eller det stikk motsatte. det er din egen kropp, bær den med stolthet! med eller uten klær, vi er alle mennesker <3 stå på isabel

    15. Har aldri sett så fine bilder av deg før som disse med lyserosa antrekk og sort langt hår!!! You are stunning senorita:-)

    16. Can I get an amen?? Har en venn som bor midt i sentrum der borte og har selv fortalt det ikke er så ekstremt. Trolig nok kysser turister (eller de som ikke er i den samme religionen) hverandre uten å få noen slags problemer.

    17. Du velger å gå lettkledd i g streng i muslimsk land det sier hvor dum person du er….og du får faen meg slutte å lage drama for at noen velger å se på deg som et objekt. Du er ikke akkurat en ordentlig bra jente heller da du viser ræva din til hele verden og du tror folk liker det? Du ber om det selv!

    18. Hvorfor skal vi vise respekt?? Utlendinger kommer til Norge, tar over hele landet. DE viser faen ikke mye respekt.

    19. Haha, hjelpes. Her er det tydeligvis mange som er sjalu for at du er i Dubai og koser deg. Det vil dessverre alltid være noen bedrevitere, men 90% av disse bedreviterne ville nok ikke gått i langbukse og genser i 40 varmegrader selv. Dette er flaut. Gjør som du vil du, Isabel!

    20. Hehehe – det er ikke vits Bella – enkelte folk er komplett tett i skallen . Selv om du skriver at det er ok å gå slik og at dere har sjekket “lover og regler” så fortsetter de jaggu med det samme maset . Ojojoj – det er helt utrolig .
      Dubai er jo der gribbene bor – jeg tror ikke de tør å kreve så mye av turistene – de vil jo ikke skremme bort inntektene sine. Enkelte plasser må man nok passe på – men ikke på shopping senterne og de typiske “turiststripene” .
      Selv om jeg tar sterk avstand fra Dubai – (ikke pga religion – men på grunn av måten de har bygd opp formuene sine på) -så klarer jeg å glede meg over at Isabel har en utrolig flott ferie der borte og jeg synes også hun ser helt fantastisk ut – svalt og elegant kledd – altså vakker som alltid <3

    21. Haha veldig morsomt med de som skriver at du burde få gå kledd som du vil.. dere kan jo fortelle det til myndighetene i Dubai først

    22. Det å reise til disse landene er det samme som å underkaste seg for et menneskesyn som hører hjemme i steinalderen.
      Folk får gjøre som de selv ønsker, men hvis man er så sjokkert over kulturen i Midt-Østen så er jo det å dra dit ned det dummeste man kan gjøre. Da sier man seg jo enig i undertrykkelsen av kvinner, siden man aksepterer at kvinnene som bor det ikke kan vise hud offentlig, for det har en MANN bestemt, mens gjestene kan nyte alkohol halvnakne rundt bassengkanten. Hørte jeg noen si “Apartheid”??
      Jeg tror de fleste forstår hvor absurd dette er…
      PS: ikke noe vondt om bloggeren her, hun virker å ha et varmt hjerte, tross alt..

    23. Enig med silje. Utlendinger kommer hit og går kledd i hijab og burka, det skal respekteres, da kan faen meg dere naive jenter her slutte og klage på at Isabel går kledd som hun vil Dubai. Hadde aldri dratt til et land som er så kvinnediskriminerende heller. Får man ikke kle på seg hva man vil så dra heller til et land hvor man ikke blir fengslet for feil klær…latterligt

    24. Drar ikke til et land for og respektere mennesker som ikke respekterer kvinner. Elsker miniskjørt, korte kjoler og litt utringning. Vest og øst europeiske menn og kvinner er flinke genererlt til og både elske og respektere kvinner i sexy klær. Nei, jeg holder meg til Florida, California, og Europa. Det er også fint i sørøst Asia. Man bør ikke reise til et land hvor man risikerer og bli fengslet hvis man viser mye hud!! Ser folk her sier så fint ‘kultur’ men det det er er ren kvinneundertrykkelse og diskriminering på høyeste nivå.

    25. Du har nok helt rett med at de ikke tenker sånt om turister uten den religionen, men husk at du har et utenlandsk opprinnelse/utseende 🙂 det kan være at de tror du er muslimsk eller derfra, og da blir ting plutselig mye verre dessverre :/ bare håper du er forsiktig i offentligheten <3 så at du gikk med langermet når dere shoppa, det er jo kjempe bra! Så forstår ikke hva folk klager over jeg egentlig.

    26. Står det i våre lover at ingen kvinne får kle seg i vide klær, får ikke dekke til puppene, rumpen og knærne og får ikke bruke hijab?
      Nei…
      Det står derimot i lovene i Dubai at man SKAL dekke til skuldrer, rumpe, pupper og ned til knærne. Når man går i det offentlige rom. Er heller ikke lov å være synlig beruset på gatene, vise kjærlighet i form av kyssing eller lignende. Sånn er det bare.
      Hotellene er «fristeder» hvor turister kan drikke og gå i bikini uten at myndighetene gjør noe, men går man ut på gatene må man følge reglene.
      Det er til og med slik noen steder at par må ha med seg vielsesattester for å få rom sammen fordi utenomekteskapelig sex er forbudt. Dette er blant annet tilfelle noen steder i Egypt også.
      Skjerp dere, og lær dere litt om kultur og religion før dere spyr ut eder og galle slik dere gjør her.
      Ekle folk.

    27. Dere vet at Tyrkia er et muslimsk land også? Ikke kom her å fortell meg at dere har på dere knelang shorts og t skjorte der.

    28. anonym: det er noe som kalles ytringsfrihet og religionsfrihet her i Norge. noen ganger lurer jeg på hvor mye dere har i hjernen

    29. Å herre jemeni folkens. Ro dere ned to hakk. Ja hun gikk i bikini, ved BADEBASSENGET eller STRANDEN, ikke midt i byen. Og ja, det er fysisk mulig å gå med langbukse og langermet genser i 40 grader om man er vandt med det. De som bor i Dubai er vandt med den varmen. Det er ikke vi.
      Neste gang dere er på ferie der det er 40 grader i skyggen foreslår jeg at dere tar på dere langbukse og langermet genser og går med det i solsteiken en hel dag. Lykke til med det.

    30. Man trenger ikke ha genser og langbukse! Man skal dekke knær og skuldre. Hørt om t-skjorte? Til dere som sier hun kan gå i hva hun vil og folk er sjalu.. har dere vært i Dubai? Jeg har vært der.. midt i juli.. da er det 50 varmegrader. Man går ikke rundt på pga varmen, man tar taxi/kollektivt dit man skal. Det også generelt store avstander i Dubai. Bor man feks på JBR, Palm Jumeira, Marinaen osv så kan man ikke gå til Dubai Mall osv, det er for langt, man tar bane eller taxi. Er heller ikke lagt til rette for at man skal gå rundt. Man kan gå rundt på JBR eller på Marinaen feks eller i Deira, men er ikke beregnet for å gå mellom stedene. Er fullt mulig å dekke knær og skuldre fordi det er air condition innendørs absolutt alle steder. Til og med busskurene har air condition.

    31. Herregud folk! Nå må dokk ta dokk samen! Tyrkia e jo for svarte og et muslimsk land, folk går for søren mg rundt å sprade i bikini der og! Ååårh kvinnfolk avogte! Ikje bry dg isabell❤️

    32. Anonym 09: 15. Tyrkia og Dubai er ikke det samme. De har ikke like lover og regler bare fordi begge er muslimske land…
      Dessuten er det ikke snakk om å ikke bruke bikini. Men det handler om å dekke skuldre og knær utenfor hotellet.

    33. Bare fordi du ikke stoppes på gaten og får bot eller straff betyr ikke det at det du går kledd i er greit. Tro meg, jeg har reist mye til Dubai ifb. med jobb. Både menn og kvinner snakker åpenlyst om at du i deres øyne er en vulgær hore.
      Hjelper ikke å ta frem ghettobitch attituden din, det er deres kultur og du som er på besøk. Skjerp deg. Få deg en utdannelse. Om noen få år er det ingen som gidder å lese om rumpeimplantatene dine og at du plasker rundt på harry plasser og drikker deg drita. Du ender på nav.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg