SLUTT Å BE MEG OM PENGER

Nå skal jeg ta opp en sak som flere av dere kanskje vil mene at er teit av meg, men det har gått såpass langt at jeg ikke lenger klarer å holde smella igjen. Jeg prater nemlig om meldinger og mailer som jeg får tilsendt daglig. Hver eneste dag får jeg spørsmål om ikke jeg kan gi vedkommende penger. De forsvarer det med at jeg “har jo så masse og tjener jo så bra”. 

Her er noen av forespørslene jeg har fått:

– Jeg orker ikke gå ned i vekt ved hjelp av trening og kostholdsendringer. Hadde du kunnet donert penger til en slankeoperasjon til meg?

– Jeg lever på en såpass lav sum hver måned, og derfor lurer jeg på om du kan vipse meg 2.000 kroner? Du kommer jo ikke til å merke at de pengene er borte.

– Jeg har en gjeld som jeg sliter med å betale ned. Kunne du hjulpet meg?

Skjønner dere greia? Dette er noen få eksempler, og det er alltid laaange mailer jeg får tilsendt. Jeg synes for det første at det er sinnsykt frekt å be noen om penger. Spesielt når det er snakk om en person du IKKE kjenner. Da begynner jeg å lure på hva som foregår i topplokket til vedkommende. Om det nå er slik at du har en gjeld som du ikke klarer å betale ned, så er ikke det å be fremmede mennesker som har gjort det bra selv, om penger. Et bedre alternativ kan være å for eksempel få seg en jobb? Eventuelt en ekstra jobb, dersom inntekten ikke strekker til? Hvorfor skal jeg bruke mine opptjente penger på å betale ned din gjeld? For meg gir det virkelig ingen mening.

Jeg vil egentlig ta opp dette på bloggen fordi at jeg vil få slutt på disse teite forespørslene. Det er ikke min jobb å donere penger til en fettsuging fordi at du ikke gidder å trene. Det er ikke min jobb å vipse deg penger fordi at du ikke tjener nok. Det er heller ikke min jobb å betale ned din gjeld, som du selv har klart å få. At jeg i det hele tatt får slike meldinger er for meg helt.. utenkelig. Jeg tuller ikke når jeg sier at jeg får slike spørsmål minst en gang hver eneste dag. Og det verste? Det kommer fra godt voksne mennesker 98% av gangene. 

51 kommentarer
    1. Du vet at mange kjendiser har donert til folk som spør? Eks en student som spurte Nicki Minaj for noen måneder siden om hun kunne hjelpe henne å betale for skolebøkene sine, og dette gjorde Nicki Minaj. Btw kvalm av pengesnakket ditt

    2. Frekkheten lenge leve.folk må ta ansvar for det de gjør i livet.du gjør rett å ikke gi de penger.da spør de om bare mer.ta ansvar for ditt eget liv og gjør noe med det.

    3. Hei. Jeg er en godt voksen dame som lurer på om du kan kjøpe en Chanel veske og en rumpeoperasjon til meg?

    4. Men hvorfor må du skryte så fælt over hva du tjener? Jeg skjønner du er stolt, men går det an å være stolt uten at det havner på bloggen? Altså hva har du å bevise? Slike henvendelser ber du jo om selv egentlig..

    5. Anonym: Å donere penger til veldedighet og til mennesker som VIRKELIG trenger det er en helt annen sak. Og en annen ting; det er veldig stor forskjell på Nicky Minaj og meg. Haha.

    6. Du skryter hele tiden av penger og hvor mye du tjener. Har aldri opplevd at noen andre skryter så mye av pengene sine slik du gjør. Bortsett fra noen som tjener ekstremt mye mer enn deg da. Det er jo ganske kvalmt å lese. Asså hvorfor skal andre vite hva du tjener? Du er så rar

    7. Det som er morsomt er at folk spør deg om det i det hele tatt, alle burde skjønne det at du ikke er interessert i å bruke penger på andre enn deg selv. Du skryter så ekstremt mye om hvor mye penger du har å hvor fett det er å være deg.. du tenker aldri på at du ikke har vært en toppblogger med masse cash hele livet? Du er bare så grusomt opptatt av å vise alle rundt deg hvor mye penger du har 😂😂😂 altså det er ikke noe pent å spørre andre som du ikke kjenner om disse pengene, men det du ikke tenker på er at kanskje disse menneskene sliter og sitter å leser bloggen din og ser på de kvalme bildene dine og tenker at du kanskje har litt penger å gi bort siden du basically bare Bruker penger på unødvendig shit😂😂 hvem trenger å handle klær for 15-20.000 hver jævla måned???? Blir så Kvalm av deg noen ganger…..

    8. En ting er at det er frekt. En annen ting er hvem de velger å spørre. Skjønner ikke helt hvorfor folk spør akkurat deg, når de vet at du ikke bryr deg om annet enn deg selv og dine. De burde vite at du aldri ville prioritert bort egen luksus til fordel for at andre har mat på bordet.

    9. Omg folkens.. Hvis dere hadde hatt 150k på sparekontoen deres og ikke hadde eid leilighet/hus eller bil, hadde dere da gitt bort disse pengene til noen dere ikke kjenner slik at de kunne operere seg, betale ned på lånet sitt eller noen som ikke klarer å prioritere månedslønnen på ting de virkelig trenger ELLER hadde dere spart disse pengene for å en gang kunne kjøpe et eget sted å bo??
      Jeg har 11k i mnd og bor i en leilighet der jeg betaler strøm, internett, mat, 3700kr i fellesgjeld på leiligheten og alt annet jeg måtte trenge. Jeg har som oftest flere tusenlapper igjen på konto i slutten av hver mnd fordi jeg prioriterer pengene mine rett og er flink til å spare penger hvor det lar seg gjøre (feks på strøm og mat).

    10. Er det ikke flaut at du er snart 24år uten jobb og utdanning? Orker ikke å forklare lille hjeren din at blogging er hobby ikke en jobb.Du skryter hele tiden av hvor mye du tjener i måneden. Det du tjener er ikke mye siden du ikke har en fast lønn. Ingen vil spørre deg om penger når du bor på en hotel, som er sponset. Later som du har vært i dubai i 4 dager når vi begge vet at du måtte vente i 2 dager for å bytte fly. Reisen din ti bali var også sponset så ikke lur dine lesere. Ved å si at du elsker å bruke penger på ferie når du bare drar ti fyllesteder og sverige.

    11. Du hadde sikkert ikke hjulpet om noen hadde spurt om hjelp til en livsviktig operasjon for kjæledyret sitt heller. For deg er det viktigere å kjøpe sinnsykt mye klær hver mnd. Det som gjør meg direkte KVALM er tanken på at dere er rike og sikkert ikke gir penger til organisasjoner eller barn i fattige land. Bloggere er så selvopptatte. Hadde jeg hatt så mye penger hadde jeg gitt litt og beholdt litt selv også.

    12. Så lenge du føler pengene dine går til viktige ting, så har det vel ikke noe å si. Syntes også det er viktig, uansett hvor mye noen skulle tjene, å støtte med penger månedlig til en organisasjon man liker.
      Kanskje du kunne ha skrevet om organisasjoner du donerer til? 🙂

    13. Lite å skrive om? Lage ett innlegg bare for å fortelle dette? Leit at folk ikke har penger og må be om de. Sikkert ikke gøy for de som må be. Og «tiggerbrev» er heller ikke noe nytt fenomen. Tror nok de fleste får de. Men de har vel viktigere ting å skrive om kanskje…

    14. Beklager. Skriver ikke for å mobbe. Men du er helt ærlig det mest overfladiske menneske jeg vet om. Slutt å snakk om penger å begynn å bry deg om viktige ting. Dette er bare trist Isabel…

    15. Sånn selvopptatt egoistisk som du er gjør meg kvalm du tenker bare på deg selv og faktisk ikke hjelper når du får tiggerbrev. Kanskje de trodde du var en god person som hadde hjulpet når de ber deg hjelpe bare med 2000kr som er ingenting for deg, men så kvalm personlighet som du har så lager du innlegg heller om det at de ikke skal be deg om penger. Blir direkte kvalm av deg. Fy faen så kvalm du er Isabel! Egoistiske selvopptatte gjerrige kvalme blogger av et menneske!!!

    16. De eksemplene du har lagt ut her høres helt sinnsykt ut🙈 Kunne ikke falt meg inn å be en fremmed om penger til noen av de tingene du nevner her😂 men kan til en viss grad forstå mennesker i desperate situasjoner, typ medisin til barnet ditt koster en million kroner og staten vil ikke støtte det. Da pleier jeg som regel å bidra hvis det blir kronerulling, men igjen så ber jo som regel ikke disse menneske om penger selv, men samfunnet ønsker å hjelpe😊 Du har vell nevnt før at du bidrar månedlig til veldedighet og det sikkert mer enn hvermannsen i gata😊 Så tenker du kan kose deg med pengene dine med god samvittighet. I know I would🙈😆

    17. Hei
      Jeg er en av dem som har sendt deg Mail i fjor og spurt om du har mulighet å betale smellet jeg fikk på skatten i fjor mot å lage mat eller vaske leiligheten din når du trenger. Den mailen var veldig vanskelig for meg å skrive og jeg skammet meg i det jeg trykket på send. Beklager så mye for det, det var ren desperasjon.. jeg skammet meg så mye og var redd for at du kanskje skulle publisere e-posten min på bloggen og le av den, men heldigvis så gjorde du ikke det. Du har rett, det er bare latterlig å be om penger fra mennesker som man ikke en gang kjenner. Du burde være så stolt av det du har oppnådd uansett hvor mange hatere du har, den lønnen du får er helt syk, jeg hadde aldri klart å oppnå noe sånt. Hvis det er noen du skal hjelpe så er det familien din, noe det ser ut som du gjør uansett. Masse lykke til videre Isabel og beklager igjen.
      Hilsen
      Jente 24

    18. Hvorfor ikke vinkle det litt annerledes, og se dette fra et realistisk perspektiv? Istedenfor å se på det som et irritasjonsmoment burde du kanskje heller se på grunner for at voksne mennesker er nødt til å “tigge” om penger. Burde ikke det være unødvendig i et land som norge? Men det er tydelig nødvendig for mange, hvilket jo bare er trist. At du ikke har noen relasjon til økonomiske vansker tror jeg de fleste forstår, men husk at du er svært privilegert i et økonomisk tøft samfunn. Selv om norge er “verdens rikeste land” er ikke det ensbetydende med at menneskene som bor her er verdens mest velstående folk. Det er forøvrig et avdanket utsagn, men jeg vet ikke hvor mye du er oppdatert på økonomien i verden generelt. Og det å synes det er frekt å spørre om penger, og å klandre folk for å ha satt seg i en økonomi dårlig situasjon på egen hånd, vitner om uvitenhet og arroganse. Du kan, og burde, prise deg selv lykkelig for at du har det så komfortabelt som du har det. Og ha litt empati i det minste for de som er så desperat at de spør deg om penger. Ikke drit de ut i et blogginnlegg, så de må sitte der og føle seg enda mer mislykket enn de nok helt sikkert i utgangspunktet gjør. Penger til slankeoperasjon grunnet mangel på ork til å trene er en ting, men håper virkelig at den type henvendelse er unntaket. Du vet ikke hvor mye skade det å ha gjeld og lite penger kan påføre mennesker, så bare ha det i bakhodet når tiggerbrevene kommer inn. Mest slitsomt å motta forespørsler om penger, eller å måtte være den som sender den? Det sistnevnte høres mest sannsynlig ut i mine ører, men igjen; kommer an på øyet som ser. 🙂 Og tenk at det faktisk trolig er dine egne blogglesere som “maser” om slike ting, og er det ikke da på sin plass å i det minste forsøke å finne en løsning på hvordan å hjelpe disse menneskene? Sånn for å framstå litt medmenneskelig.

    19. Er det mulig? Finnes det mennesker som gjør slik her i landet? Eier ikke folk verken folkeskikk eller selvrespekt? Og til dere som i kommentarfeltet her gir uttrykk for at det er greit å gjøre slik, hva feiler det dere? Sikkert dumt å spørre, for fornuften er vel uansett på ferie laaangt vekk et sted. Blir helt sjokka av folk jeg. Tullinger.
      Men uansett Isabell, ett råd til deg, slutt å skriv om hvor mye penger du har og bruker. Hold det privat. Alt for mange folk der ute som blir gale i hodet av det. Det kalles misunnelse egentlig da.
      Stå på. Klem

    20. Anonym: Penger har akkurat samme valuta uansett hvor lite eller mye penger man har. Om du synes at jeg er en selvopptatt egoistisk person fordi at jeg ikke deler ut pengene mine til random folk som tigger, så er det din tankegang det er noe feil med. Hadde du gitt pengene dine til en random person som sendte deg mail og bedde deg om penger til en slankeoperasjon fordi at vedkommende ikke orket å trene? Tror ikke det, du.

    21. Du ber oss gå inn å lese de “syke” kommentarene du får men ren konstruktiv kritikk-kommentarer godtar du ikke? Kun det du ser på som “rent hat” eller positivt. Feig much?

    22. Man kan jo nesten regne med at slike forespørsler kommer når man støtt og stadig legger ut hvor mye penger man tjener, hva man har på kontoen og hva man legger ut tusenvis av kroner på hver måned. Super bra for deg at du er i en situasjon der du har den lønna du har, men å skrive et slik innlegg som dette og drite ut de som sendt deg disse forespørslene er ganske barnslig. Du kan jo bare ignorere forespørslene, it?s that simple.

    23. Okei, must say, er ikke noe fan av isabel selv – iallfall ikke måten hun driver blogg på – men herregud, folkens…. som OM dere hadde kasta rundt dere med penger til folk som dere ikke kjente.. og som spurte om penger til slankeoperasjon, nei vet du hva, altså…

    24. Det er helt sjokkerende å se hvor frekk du faktisk er!!! Jeg pleide å følge deg hele tiden med ingen mening. Men nå angrer jeg faktisk fordi jeg støttet deg av og til. Dette her er første gang jeg kommenterer på noe av dine innlegg. Jeg blir bare så irritert. Du kan svare dem på en pen måte, du trenger ikke å ta opp det på bloggen med masse frekke kommentarer. Du har jo selv lekt med kroppen din med mange operasjoner. Skjønner ikke hvorfor du er så frekk og gjerrig i tillegg. Herregud as. Dem du er frekk mot nå, er faktisk de du lever av. Tenk deg igjennom før du rett og slett deler noe i media.

    25. Er enig med deg at det er frekt å tigge om penger men det er ikke rart at folk gjør det, du driver jo og skryter om hvor mye penger du har, hele jævla tiden.

    26. Kan du blogge om noe annet som ikke omhandler penger? Alle innleggene dine er jo like om dagen. 👎🏼

    27. Ok, nå skal jeg være helt ærlig med deg Isabel.
      Jeg kan godt forstå at mennesker som sliter økonomisk spør om du kan være grei å hjelpe dem. Jeg tenker at det er faktisk ingenting galt i å spørre mennesker om hjelp, og skulle vel nesten ønske flere turte å gjøre det. Her mener jeg ikke at alle som har lyst på ny designerveske eller en tur til syden skal kontakte Isabel og be om penger – absolutt ikke! Men at mennesker som sliter med gjeld eller som ikke har råd til medisiner de trenger for å fungere i hverdagen kontakter en “rik” person og spør pent om et lite lån eller en liten pengegave, synes jeg faktisk er helt ok.
      Jeg mener absolutt ikke at du skal føle deg pliktig til å hjelpe. Du er IKKE et navkontor, Isabel, og dine penger er DINE penger, som du selv får bruke slik du selv har lyst til. Folk må også tåle å få et avslag uten å bli stygge i munnen.
      Jeg kan også forstå at dette er irriterende for deg. Du tenker kanskje at dette er mennesker som selv er skyld i at de ikke har nok penger, og at de kontakter bloggere for å få penger på den lette måten, fremfor å “få ræva opp av sofaen og gjøre noe selv”, enten det er å gå ned i vekt, eller skaffe seg en bedre betalt jobb. Jeg forstår den tankegangen, men jeg forstår også dem som mener at du har en “lettvint jobb” der du får “penger kastet etter deg bare for å ta selfies” etc. Jeg forstår også dem som blir provosert av at du punger ut i hauger og lass for klær og sko, og som tenker at da kan du like gjerne avse en tusenlapp eller to til å hjelpe noen som trenger den tusenlappen mer enn du gjør.
      Jeg tror at det i bunn og grunn dreier seg om fordommer fra begges side. Folk som ikke selv er toppbloggere tror at jobben din kun består av å ta selfies og skrive et par setninger om hvor rik du er. Du som ikke har økonomiske problemer, har kanskje vanskelig for å se hvor vanskelig det kan være å få jobb i dag – spesielt dersom man kanskje ikke har hatt råd til å ta seg førerkort, kanskje ikke har så mye arbeidserfaring, kanskje mangler en utdannelse etc.
      Dette ble en voldsomt lang kommentar, men i bunn og grunn: det er ingenting galt å spørre, og det er ingenting galt i å si nei.

    28. Du vet ikke helt hvordan det er i dagens samfunn. Det er veldig vanskelig å få seg jobb iblandt. Så man kan ikke alltid bare få en ekstrajobb.

    29. Herremin, penger, penger og penger! Det er alt bloggen din handler om! Du har så lite å ta opp at du skriver de teite overskriftene dine for å sikle etter klikk😂😂 håper virkelig blogging sluttes for godt, så du havner på gata med andre tiggere eller leter etter jobb på finn.no for å innse hvordan livet virkelig er. Er det en som virkelig har bra blogg så er det mammatilmichelle !!

    30. Marie: Hahaha! Du sier at jeg er teit med mine overskrifter som “sikler etter klikk”, men samtidig mener du at Mammatilmichelle har den beste bloggen? Det henger ikke helt på greip, i og med at hun ikke direkte er kjent for å ha milde overskrifter hun heller. Men forsåvidt enig med deg, digger Anna selv! 🙂

    31. Du må ta til tanke at kanskje mange av disse folkene har ingen støtte rundt seg. Og det er synd de tror at du er en person de kan spørre om slikt hvis dette er utfallet.
      Selv jobber jeg 20 timer i uken en plass dvs mandag-torsdag. Også fant jeg en jobb så har arbeidstider på søndager så jeg får også jobba fredag-lørdag-søndag. Allikevel er det vanskelig og få ting til å gå rundt for visste du at man skatter mer med 2 jobber? Utbetalt i mnd har jeg 14000 og jeg jobber mandag-søndag. Så går 8500 til leie, Strøm og internett 1500, div forsikring 700, telefon 500. Så sitter jeg igjen med 2800 så skal dekke evnt lege, mat, gjeld, sosialt og skole. Så du bør tenke deg om før du kommer med slike uttalelser “skaff deg en ekstrajobb”. Jeg hadde betalt deg månedslønna mi for å droppe bloggen din 1,5 mnd og prøve å få deg jobb i virkeligheten som får din livsstil til å gå rundt.

    32. Jasmin: Tror ikke du at jeg har hatt et liv før denne bloggen? Jeg hadde to jobber, i tillegg til å studere til vernepleier. Jeg har bodd alene siden jeg var 17 år, betalt leie, strøm, internett og mat helt på egenhånd. Jeg vet utrolig godt hvordan det r å “skaffe seg en ekstrajobb” og hvordan det er å ha en “vanlig” jobb.

    33. ..siden du var 17 år? Hvor gammel er du nå da, er ikke du 20? Blogget i hva, to-tre år? Gatulerer med de 6-12 månedene dine der du åpenbart har fått kjenne på hvor hardt livet kan være. Hurra for deg

    34. TAKK for at skriver som det er !!!! Selv om du har mye penger skal du bruke pengene på deg selv !!!! Det har du din fulle rett til gjøre uten dårlig samvittighet . Folk får faen ta meg skaffe seg penger til å betjene sitt eget forbruk selv ! Jeg personlig deler ikke med meg av noe som helst av mitt . Jeg lar leiligheten i Spania stå tom om jeg ikke bruker den . Det samme gjelder mitt hus i Sverige . Kunne ikke tenkt meg å dele med meg godene med noen tiggere !!!! Nei . Kos deg med pengene selv og drit i tiggere !!! Ha en fin dag 😊 .

    35. Hadde nok ikke gitt penger til disse. Ikke fordi jeg ikke ville gitt, men fordi det er så shady måte å gjøre det på. Er jo ingen måte du kan forsikre deg om at faktaene stemmer. Si at en ber om penger til å betale skolebøker; hvordan vet du om det er sant, eller bare personer som ønsker å utnytte deg.
      Sannheten er at du står i veldig lett tilgjengelig for utnyttelse. Ikke bare hos blogglesere, men også hos sponsere og andre selskap som ønsker å «bruke» deg og bloggen din. Så du bør helt klart være forsiktig med hvor du investerer pengene dine. Det er et stort ansvar.
      Og vet du, folk hadde klagd på deg om dette innlegget hadde vært du som faktisk ga penger til disse folkene. For da snur folk på det plutselig og sier «å, du har så mye penger og vil bare skryte av det til alle. Kaster penger rundt!» osv. Så jeg føler du ikke kan vinne uansett hva du gjør.
      Er vell en del av sjarmen med fame..
      Tror de fleste som har negativt å si er sjalu eller å ønske å trykke deg ned fordi de sliter med noe selv.
      Jeg er ikke noen fan av deg, men har ingenting mot deg. Og jeg skal hvertfall ikke få deg til å føle deg ille fordi du har «fått det til» eller gjør det bra for deg selv.
      Har mer respekt for deg som medmenneske, og respekt for meg selv, til å bruke energi på å spre negative kommentarer.

    36. Ble litt lei meg av å lese dette innlegge og kommentarene her. Jeg er enig at du ikke kan kaste pengene dine til enhver som spør, ei heller til fettsuging fordi enn ikke «gidder» å trene. Men blir ganske oppgitt av at du bruker «når vi bor i et så bra land som Norge». Hvis du tenker på din situasjon da hvor du dekker utgiftene til din mor og dine søsken, har du tenkt på at det er maaaange andre også som sliter like mye/mer men som ikke har noen som kan hjelpe. Mener ei heller ikke at du skal hjelpe alle disse, men at det er et fryktelig dårlig utsagn når det er såå mange mennnesker som ikke får oppleve alle godene som du opplever i Norge!
      Samtidig synes jeg du er veldig heldig som får hjelpe dine nærmeste, og gi de turer som blir en opplevelse for livet!
      Stå på <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg