JEG ER LIVREDD⎟ NÅ SKJER DET

annonse ⎟ lenker nelly

NIKE SPORTS-BH HER ⎟ NIKE SHORTS HER

Jeg har tenkt på å ta tak i treningen igjen en god stund nå, uten å faktisk gjøre noe mer med det. Når jeg våknet i dag, bestemte jeg meg for å hoppe rett i treningstøyet og dra ut på en løpetur. Det var det første jeg gjorde i dag, og herregud så glad jeg er for det! Jeg hadde glemt hvor forfriskende og deilig det er å svette skikkelig! Solen skinte, himmelen var blå, jeg hadde favoritt spillelista på ørene, vannflaske i hånden. Man kan ikke be om noe mer. Dette var en helt perfekt start på søndagen! Jeg skal virkelig sette i gang på ordentlig nå. Ikke fordi jeg vil endre noe spesielt ved kroppen min, men mest fordi jeg vil tenke litt mer på helsen min. Jobben min består av å sitte fremfor mac-en stort sett hele tiden, så det blir med andre ord ikke veldig mye bevegelse på meg. Alle har godt av å trene!

Her løp jeg i dag!

Jeg har jo alltid vært utrolig glad i trening. Jeg spilte fotball i 8-9 år, gikk idrettslinja på VGS og jeg trente seriøst to ganger daglig på Elixia. Trening var livet mitt før. Men så slet jeg veldig med anoreksi på den tiden, og da trente jeg mest fordi jeg ville enda mer ned i vekt. Alt jeg tenkte var tall. I dag eier jeg ingen badevekt her hjemme (det har jeg for så vidt ikke gjort på flere år), og jeg tenker ikke lengre på hvor mange kilo jeg veier. Spiseforstyrrelsen som jeg slet med i mange år er hovedgrunnen til at jeg er redd for å starte skikkelig med trening igjen og grunnen til hvorfor jeg sluttet helt.

Jeg er livredd for at jeg skal falle tilbake i et usunt mønster, og det er det siste jeg vil. Det er nok den absolutt jævligste perioden i livet mitt. Jeg tror nok at jeg likevel kommer til å klare meg helt fint, så lenge jeg er klar over hva jeg ikke burde gjøre. Det er dumt at det skal stå i veien for at jeg skal bli i bedre form. 

Vi får se, men jeg er innstilt på å starte å trene igjen, bare at jeg tar det helt med ro. Jeg skal ikke la det bli altoppslukende, slik som det har en tendens til å bli for meg.

21 kommentarer
    1. Last ned appen «Nike Training», her kan du lage ditt eget program. Jeg trener styrke, da jeg ikke vil gå ned i vekt. Du kan også trene hjemme. Det er helt genialt, og jeg ser gode resultater!

    2. Trening hjalp meg ut av anoreksien for 7 år siden 🙂 dog styrketrening! Da løping (i starten av behandlinga) var mer triggende enn befriende. Anbefaler styrke hvis du er litt redd for tilbakefall! Da kan du forme kroppen som du vil og beste av alt: du blir stram 😀 ren løping blir du bare dvask i kroppen av

    3. Vet om flere som har komt seg ut av spiseforstyrrelse gjennom styrketrening. Ville ikke anbefalt deg å trene veldig mye kondisjonstrening, men en slags blanding mellom muskeltrening og kondisjon. Gjerne bare kondisjon for å varme opp før du begynner en styrke-økt.

    4. Hei! Prøvde å sende en DM på insta, men regner med du får ganske mange av de, så da spør jeg her. Får man toll hvis man bestiller på Zara Home?:)

    5. Hei, Isabel! Må si jeg blir litt oppgitt over kommentarene du får over, som tar så lite hensyn til hvor du kommer fra. Jeg synes du viser stor selvinnsikt som innrømmer at siden du tvangstrente da du var anorektisk, så er du redd litt redd for å ta opp igjen treningen for du er redd for å bli hektet igjen. Trening er i utgangspunktet en bra ting, men blir den for omfattende og altoppslukende og bryter deg ned mer enn den bygger deg opp, er den ikke helsebringende lenger. Noen her sier at du bør satse på styrketrening foran kondisjonstrening fordi det er lettere å bli hektet av løping og med styrketrening så kan du forme kroppen som du vil, få sixpack osv. Synes det er korttenkte råd du får her. Her råder dere en eks-anorektiker til å trene sånn og sånn for å få den perfekte kroppen, når det hun vil er å komme i gang igjen med treningen av helsemessige årsaker og fordi hun savner gleden hun fikk av å trene da hun var yngre. Fitnessindustrien er i kraftig vekst i Norge om dagen og med den følger en overopptatthet av utseende, diett og trening og mange ender opp med spiseforstyrrelser som ortoreksi og anoreksi. Å trene timesvis i treningsstudio med vekter hver dag og klikke i vinkel om du går glipp av én treningsøkt, ikke kunne ta et kakestykke i tantebarnet ditt sin bursdag fordi du går på fitness-diett, er like sykt som å løpe og løpe og spise restriktvt, selv om du kanskje ikke er undervektig. All trening innebærer en fare for å bli hektet. En god startplan for en nybegynner kan være å trene f.eks. annenhver dag: 2 dager med helkroppsstyrke (1t) og 1 dag med intervalltrening (30 min). De andre dagene bør du likevel ha fokus på å få inn litt hverdagsaktivitet f.eks. en søndagstur i Marka med en venninne, sykle/gå til jobben, yoga, en rolig joggetur. Kanskje det kunne vært lurt å få en PT til å sette opp et fornuftig program til deg med bakgrunn i din forhistorie og det nivået du er på nå formmessig. Lykke til 😘. P.S. Som blogger står en i en sårbar situasjon og en må være litt hardhudet for ikke å ta innover seg alle sårende eller korttenkte kommentarer, og det er ikke så lett alltid, så jeg håper du har venner og familie rundt deg som du kan støtte deg når det stormer som verst ❤️.

    6. Bare et spørsmål helt ut av sammenheng; sjekket du ikke opp litt grundigere hvor det var trygt å operere seg, før du gjorde det? Hva var det som fikk deg til å dra til akkurat den klinikken i Istanbul? Den har vel ikke fått alle dårlige tilbakemeldinger etter du opererte deg?

    7. Hei Isabel 😊
      Jeg har bestilt meg time til hårfjerning med laser om 2 uker, men så ble jeg plutselig usikker på om man ikke kan barbere som vanlig før timen, eller har det ingen ting å si?

    8. Sikkert kjekt å ha masse penger, men når du føler deg som dritt, virker ulykkelig, blir latterliggjort av ukjente og uten plan om å utvikle verdensbildet utenfor bobla di, da tenker jeg Shit! Så nice å være meg😅Livet ditt er så slitsomt

    9. Så kult at du prøver! Har også vært redd for å begynne å trene igjen etter jeg hadde spiseforstyrrelse. Ingen badevekt her og det skal det heller aldri bli.
      Bestemte meg for å trene for helsen sin del, ikke utseende. Så har jeg agoraforbi og panikkangst, så blir første gang på treningsstudio på 1 år ( da gikk jeg halv 5 for da var ingen der ) før det hadde jeg aldri vært på treningssenter 😳
      Masse lykke til 😄💕

    10. Endelig leser jeg om noe ang trening jeg kan kjenne meg igjen i!! Jeg var anorektiker i 12 år før jeg greide å komme meg ut. Men fyf så lett det kan være å havne i samme syklus igjen om noe blir overdrevent. Selv trener jeg ikke lengre fordi jeg automatisk tenker at jeg må slankes osv.. Får heldigvis per nå hjelp av ernæringsfysiolog som skal hjelpe meg med mat og drikke inntak, slik at jeg endelig får kontroll på det igjen -, så kanskje treningen blir det neste. Takk for at du er ærlig! Og skriver om ting som er relevant ❤️👍🏻

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg