Å MISTE JOMFRUDOMMEN

Det er en ting jeg har på hjertet, som jeg gjerne vil prate med dere om. Jeg er klar over at jeg har mange unge lesere, og jeg vil så gjerne kunne være en dere føler at dere kan vende dere til. Jeg har forstått hvor viktig det er å prate om ting som dette, for det er ganske “tabubelagt” og kanskje flaut for enkelte å åpne seg om.

Det vi skal prate om i dag, er sex. Nærmere bestemt: det å miste jomfrudommen.

Jeg kan med hånden på hjertet si at nærmest alle vennene mine som forteller om den første gangen de hadde sex, altså da de mistet jomfrudommen, ikke har en positivt historie å komme med. Hvor mange har ikke du hørt om som hadde sex for aller første gang, fordi de følte på presset i vennegjengen? Jeg kjenner mange som har opplevd det. Det er å kjipt! Jeg er så vanvittig glad for at jeg  ventet til det året jeg fylte 18 år. Jeg følte meg ikke komfortabel med noen andre gutter som jeg holdt på med eller som jeg var betatt av. Når jeg endelig fikk meg kjæreste, følte jeg meg trygg. Tenk det, at jeg var jomfru til jeg var rundt 18? Mange synes det er super merkelig, noe jeg kan forstå ettersom at majoriteten mister jomfrudommen når de er mye yngre enn som så. Jeg er dødsstolt over meg selv som klarte å stå i mot presset! Venninnene mine hadde sex mange år før meg, og tro meg – sex var et hett tema som ble pratet om hele tiden. Hvem hadde hatt sex alt, og hvem var egentlig jomfru enda? Folk pratet. Vi pratet. Likevel lot jeg meg ikke bli presset av det faktum at jeg så og si var den eneste som fortsatt ikke hadde “gjort det”.

For meg var det alltid veldig viktig at jeg skulle kunne se tilbake på min “første gang” som noe fint, om du forstår hva jeg mener? Og viktigst av alt: jeg skulle føle meg hundre prosent komfortabel med partneren min. Det siste jeg ønsket var å ha sex bare for å ha det, og spesielt ville jeg ikke at det skulle være slik som alle andre: når man var full, på fest, med en random person, kun for å få det gjort. Det er skikkelig standard, for det er såpass mange som stresser så sykt med å nettopp få det unnagjort.

Første gangen man har sex er veldig spesiel. Det er en veldig uvant situasjon, og man vet ikke helt hvordan man kommer til å føle seg hverken underveis eller etter. Derfor er det ekstra viktig å være trygg på partneren sin, og ikke minst trygg på seg selv. Jeg håper at de av dere som leser dette, som ikke har mistet jomfrudommen enda, kan finne litt styrke og støtte i dette innlegget. Jeg vil så gjerne at dere ikke stresser, at dere venter til dere er klar og så klart, at partneren din er en person du stoler på og som du føler deg trygg på. 

Jeg skulle ønske at jeg kunne få lest et slikt innlegg som dette når jeg selv var yngre. Så klart følte jeg meg rar og kanskje til og med litt “unormal”, for alle andre hadde jo tross alt allerede hatt sex, bortsett fra meg. Jeg vil bare at dere skal vite at det er helt normalt! Det er helt greit å vente. Det er viktig å gjøre det som føles rett for nettopp deg. ❤️

Jo, og en siste ting: husk beskyttelse!! Du vil hverken bli gravid eller få kjønnssykdom.

Klem fra storesøster Isabel. Hehe!

57 kommentarer
    1. Jeg synes egentlig 18 er for tidlig også jeg, i og med at man vokser så utrolig mye de neste årene. Sex er en privatsak, og det er altfor mange som begynner for tidlig. Selv mistet jeg jomfrudommen i en alder av 22 år, og føler ikke jeg “gikk glipp av noe” i tenårene.

    2. Helt fantastisk flott innlegg Isabel. Akkurat som deg. Glemmer aldri smilet du gav meg på en flyplass da jeg sa hei til deg. Det fantastisk flotte smilet – det gikk rett til hjertet på meg. en Det varmer meg ennå. Derfor leser jeg bloggen din. Du virker som en hjertegod person. Lev mens du lever. Alt godt ønskes deg fra meg 🙂

    3. Syns det er bra at du ventet til du fant en du hadde masse følelser for
      Men tenk om man ikke finne noen iløpet av dei årene ? Er det teit å være i 20årene og være jomfru ?

    4. Så bra innlegg! Tror virkelig mange føler støtte i innlegget her, fordi å være jomfru kan virkelig være vanskelig for mange.

    5. Jeg ventet til jeg var 21 år, så 18 er ikke spesielt gammelt. Er veldig gla jeg venta. Kunne sikkert venta lenger også. Sex er absolutt ikke alt. Det må være med den rette!

    6. Jeg er 19 og er jomfru, rett og slett fordi jeg ikke vil ha sex enda og fordi jeg ikke har lyst til å gjøre det bare for å bli ferdig med det. Hva er vitsen med det? Man har jo hele livet sitt på å ha sex hvis man vil så hvorfor stresse så jævlig.

    7. Veldig bra innlegg!
      Og til deg over her: nei, det er absolutt IKKE teit å være jomfru i 20 årene. VENT til du er klar og til du vil. Ingenting galt i det!! ❤️ Ting skjer når de skjer, ikke la deg stresse selv om du er eneste i gjengen som ikke har hatt seg.
      Hilsen jente i 20-årene

    8. Enig med deg i at det aller beste er å vente til man er klar og har en partner man stoler på, men skjønner ikke helt hvorfor det er så ”sykt” eller spesielt at du ventet til du var 18, som om det er en stor bragd eller noe. Selv mistet jeg jomfrudommen når jeg var 19, og føler egentlig ikke at det var spesielt sent.
      Ja, de fleste vennene mine hadde mistet jomfrudommen, men de var jo også flere andre som fortsatt var jomfru eller hadde mistet den litt ”senere” enn hva folk tror.
      Men jeg føler ikke stolthet akkurat for at jeg ventet, det er en personlig sak og det er like greit å miste jomfrudommen enten man er 14 eller 20 for den sags skyld, så lenge man føler seg klar og har en man kan stole på.

    9. Hei Isabel! Jeg ser din side av denne saken her også, men jeg syntes det er viktige ting du utelater når du har skrevet et så viktig innlegg som dette. Selv om du har mange lesere som ikke har hatt sex enda, har du også mange lesere som har hatt sex. Noen av disse hadde kanskje sex for første gang på en fest eller med en person de ikke kjente veldig godt. Selv om det var viktig for deg å vente til den rette betyr ikke det at det er riktig for alle. Noen kan føle at å miste jomfrudommen på en fest var helt greit for de, men om man da leser et innlegg som dette hvor du nærmest sier at det er feil måte, kan man føle at man ikke er bra nok.

    10. Supert at du skriver om dette! Sikkert mange unge og usikre jenter som blir lettet av å lese dette.. 🙂 føler det har blitt enda mere press på å miste jonfrudommen nå , enn når vi var «unge» (jeg er like ganmel som deg). Men når det er sagt, skulle jeg ønske at det var enda mere snakk om dette når jeg var yngre. Jeg var 14 år første gang. Det var heldigvis med en kompis, og en morsom hendelse når jeg tenker tilbake på det i dag. Men igjen, jeg skulle veldig gjerne ønsket at jeg ventet noen år ekstra..

    11. Ååååå Isabell!! Du aner ikke hvor mye dette hjalp meg!! Å lese igjennom noe som dette gir meg styrke til å vente til jeg er 100% klar!! Stå på Isabell!!!❤️
      Hilsen 16 år gammel jente som føler på presset

    12. Jeg mista også jomfrudommen da jeg var 18, med en random på fylletur til Hellas! Haha angrer ikke da, morsom historie innad i vennegjengen. Men følte ikke noe press, og det er vel kanskje grunnen til at jeg ikke angrer 🙂 sex trenger ikke være noe spesielt for meg. Det er spesielt hvis jeg er i et forhold, men kan også bare være “fordi jeg er kåt” når jeg er singel liksom. Sex skal være gøy! Gjør det man føler for, om det så er å ha sex når du er 14, 16, 22. Fylla eller ikke. Gjør man ting fordi man SELV har lyst, så angrer man som regel ikke 🙂

    13. er jente og hadde mye sex som 14-åring, av den enkle grunn av at jeg var kåt. Skjønner ikke hvorfor mange jenter må vente så lenge, er de aldri kåt og har behov for sex?

    14. Jeg tror ikke det alderen som er viktig her, mer at man har LYST til å ha sex. Det er bedre å ha lystbetont sex som 16-åring, enn de som har pliktsex med ektefelle når de er 30, tenker jeg… og 18 er ikke så automatisk så voksent.
      Jeg må også ta opp en ting til, og det er at du og mange kaller det å «miste jomfrudommen». Det høres veldig stort ut, og også kanskje litt negativt? Som om det er noe viktig du mister. Jeg tenker at de fleste har sex mer enn en gang i livet, og at det kan være vel så spesielt og fint andre gang eller førtiende gang du har sex. Det å snakke om jomfrudom som noe spesielt kan fort føre med seg forhåpninger om at det skal være ekstra spesielt, ekstra godt, ekstra deilig osv. Men ofte blir jo sex bedre når man har funnet ut hva man liker, og når man blir skikkelig kåt, eller superforelska! Og det kan jo like godt være når man er 16! Jeg tror faktisk at man har større sjans til å føle seg presset når man allerede er seksuelt aktiv, og kanskje til og med når man har partner som har forventninger til deg. Og det kan være vel så skadelig å leve opp til de forventningene, og kanskje enda vanskeligere å si nei når lysten ikke er der.

    15. Tusen takk! Det trengte jeg virkelig å høre og at det ikke bare er jeg som har lyst til at det skal være spesielt første gangen! Elsker når du legger ut innlegg som dette! ❤️❤️❤️❤️❤️

    16. Jeg er 14 og skal ha sex for første gang med kjæresten min i morgen. Gleder meg egentlig bare drit mye 🙂 Føler meg også veldig klar for det.

    17. Jeg tenker alder ikke har noe å si når det gjelder å ha sex for første gang, så lenge man føler seg klar og trygg på seg selv

    18. S : ikke alle får seg sex når dei er 14 og kåte ,ikke alltid det hjelpe å bare være kåt hvis man ikke er mye sosial i tillegg

    19. Hei! Jeg er helt enig med deg! For et flott innlegg👏
      Jeg var akkurat fylt 18 når jeg hadde sex første gang.. Jeg ville å vente! Å nå 8 år senere, så er jeg gift med mannen min, som er den eneste mannen jeg noen gang har hatt sex med å SUPERSTOLT!❤

    20. Tusen takk for at du skrev innlegget❤️ Er selv 18 år og den eneste i vennegjengen som ikke har hatt sex, og synes det er litt vanskelig. Jeg har hatt mine muligheter, men føler det for min del blir for dumt å ha sex med noen bare for å ha det

    21. Jeg er 14 år og bestevenninnen min mista jomfrudommen ved nyttår når hun var 13 og flere i vennegjengen har snakket om å gjøre det, selv jeg har blitt spurt av en eldre på snap om han kan ta jomfrudommen min, er usikker på om jeg skal gjøre det og bare få det gjort

    22. Veldig bra innlegg! Eneste jeg vil tilføye er at jentenes gjennomsnittsalder for å miste jomfrudommen i Norge er litt over 18 år, så det er veldig vanlig å vente så “lenge” som det du gjorde :))) Men som sagt, veldig bra innlegg som setter fokus på et veldig viktig tema!!

    23. Husker når jeg var 16 år og «alle» hadde mistet jomfrudommen utenom meg. Jeg var rett og slett ikke klar. Hadde sex første gangen når jeg var 18 år gammel. Nå er jeg 24 år og er så glad jeg ventet til jeg var klar. Første gangen var ikke med noen spesiell, og det trenger det heller ikke å være. Det burde bare skje når man er KLAR for det.
      Så er det sikkert godt å vite for dere som er tenåringer og føler dere «rar», at dere absolutt ikke er det. Når jeg fortalte at jeg var jomfru synes gutten det var kjempestas, og likte det faktum at jeg hadde ventet til jeg var klar.
      Og til du på 14 år over her, så er det ikke slik at man må ha sex om man er kåt. Vil tro alle onanerer før de har sex. Innser med åra at sex er en intim aktivitet som blir bedre av at det er følelser mellom de involverte.
      INGEN er klar for sex når de er 14 år gamle. Dere er bare barn. Og jeg får vondt av tanken på at dere føler så stor trang til å «bli voksne» så raskt. De fleste som har sex i så tidlig alder, har mangel på tilstedeværende foreldre og grensesetting.

    24. Mista jomfrudommen min når jeg var 17, men med min nåværende kjæreste. Jeg var også en av de som ikke hadde hatt sex mens vennene mine hadde, men jeg stressa egentlig aldri med det, og følte heller ikke press. Hadde mulighet til tidligere og drev på med gutter uten at jeg følte meg klar eller ville. Da jeg derimot kom med min nåværende og første kjærest skjedde det så naturlig og jeg visste at dette var riktig! Har hatt en veldig positiv opplevelse, og jeg skulle ønske at alle fikk det slik, og at folk ikke brydde seg om hva andre tenker og mener. Jeg tenkte vertfall aldri på at jeg ikke hadde hatt sex, og gjorde det når jeg følte meg klar og ville.
      Jeg er nå 20 år 🙂
      Bra du tar det opp! Mange der ut som sikkert kjenner på det, og jeg håper de får litt mer guts til å bare vente til de er klare og de merker at dette er noe de har lyst til!

    25. Jeg mistet jonfrudommen min som 13-åring i 8. Klasse men en som gikk i 10. Klasse og var 2 år eldre enn meg. Det var ikke noe galt med han, men jeg var ikke klar for det i det heletatt. Altså 13 år?! Det er alt for tidlig.

    26. Jeg måtte nesten screene dette innlegget, blir så emosjonell over dette temaet. Jeg er nå 17 år og jomfru, 98% av venninnene mine har hatt sex, hver helg når vi har «jeg har aldri» sitter de å snakkker om sex sex sex sex sex og hvem som er jomfru. Mine 2 nærmeste bestevenner pusher meg og ser rart på meg hver gang jeg sier jeg ikke er keen enda. De vil nok bare det beste, men føler meg uanett ekstra presset til å ha det snart. Takk for at du deler dette, det betyr faktisk utrolig mye!

    27. Jeg er 22 og jomfru, jeg bryr meg ikke å ha sex haha. Ikke viktig as. Har aldri hatt kjæreste heller så. Ukysset og jomfru! Men syntes fra 18 og oppover er normalt å ha sex hvertfall.

    28. Jeg er 17 og mistet jomfrudommen i sommer. På en fest i fylla, på en fotballbane. Jeg kjente ikke fyren så godt. Men jeg følte meg klar og trygg, og jeg hadde det gøy. Om man har lyst til å ha random sex første gangen synes jeg det er helt greit, så lenge man er trygg og vil det der og da. Jeg angrer i alle fall ikke:)

    29. Bare til rettelse: statistisk er debutalder for jenter i Norge 17 år, så langt yngre blir litt feil, selv om mange så klart er yngre også. Ellers et flott innlegg, du er til tider et veldig godt forbilde, og fortsett med å tenke på de yngre leserne!:D

    30. Utrolig viktig tema! Personlig så er jeg helt for å vente til man har møtt en man er helt komfortabel med slik at opplevelsen blir den beste. Det er ikke noe gøy å tenke tilbake, så senere møte den du faktisk likte. Godt skrevet, velgjort innlegg!
      Mvh,
      Jævelungene

    31. Jeg var 16 og ble så og si presset til det. Jeg var på besøk med en gutt som bare antok jeg var ute etter å ligge med han. Jeg var IKKE interessert i han på noen som helst måte, annet enn et vennskap. Han var to år eldre og jeg turte ikke å si imot. Det hele var veldig vondt, ekkelt og skummelt. Jeg kuttet kontakten med han og tåler ikke å se han nå. Den jeg er idag hadde aldri gått med på dette. Jeg ønsker ingen den vonde opplevelsen jeg hadde som min første gang

    32. He i fine! Hvor er den hvite bamse jakken fra? Som du har på snap? Hadde blitt utrolig glad for et svar <3

    33. Veldig fint innlegg av deg, men en absolutt god intensjon <3 Synes kanskje det ble vinklet litt feil. Selv hadde jeg sex første gang som 15 åring, med en kjæreste jeg hadde vært sammen med i noen måneder og var helt trygg på. Som jeg forøvrig enda er sammen med, i en alder av 23 når.
      Det viktigste er at man ønsker og føler seg klar, med en man stoler på og helt oppriktig vil ha sex med. Alder er egentlig litt urelevant så lenge alt det andre er på plass, så sant man ikke er 9 år da selvfølgelig..
      Men uansett, et veldig fint innlegg som sikkert mange unge trenger <3

    34. Jeg er 20 år gammel, og er fortsatt jomfru. Ja vi finnes fortsatt 🙂 kunne ikke vært mer stolt over det, og har aldri skjønt det «presset» som folk har følt overfor det..

    35. Veldig bra du tar opp dette temaet! Men hvis jeg husker riktig er den gjennomsnittlige debutalderen for jenter i Norge 17 år, så det blir feil å si at de fleste mister jomfrudommen mye tidligere. det er veldig variert 🙂

    36. Bra skrevet. Jeg var 24. Min første gang var med en som var veldig spesiell for meg. Min første skikkelige kjæreste. Og det var fint og flott. Et godt minne. Jeg hang jo laaangt etter vennene mine, og kjente på presset. Men min første gang var en god opplevelse, der det føltes riktig og fint. De fleste jeg kjenner har ikke sin første gang som et godt minne. Så det er viktig å ha is i magen og vente til man er klar. Barndommen er så kort, så nyt den. Resten av livet kommer du til å være voksen, og du får aldri barndommen tilbake. Ingenting er bedre enn å ha hatt en god barndom og ungdomstid. Det kommer utrolig mange bekymringer med seg i voksen alder, så sett på bremsene og nyt barndom og tenårene. Helt klart lettere sagt enn gjort å ikke føle på press i ung alder, men du kommer ikke til å angre når du er blitt voksen 🙂 Og husk, sex kan være privat. Du trenger ikke dele detaljene med alle, du har all rett til å holde det for deg selv.

    37. Da gjennomsnittet for debutanter i Norge er 17 år blir det litt feil å si at majoriteten debuterer langt tidligere enn deg. Det er mulig det er majoriteten i din krets, men det er lurt å sjekke hva statistikken tilsier før man skjærer alle under én kam. 18 år slettes ikke å vente lenge. Kjenner flere som var jomfru til de var tidlig i 20-årene, og det var av eget valg ikke fordi de ikke hadde muligheten tidligere.

    38. Viktig tema! Ikke ofte jeg er innom blogger, og kom tilfeldigvis over dette. Har lest kommentarfeltet, og registrerer at mange av dine lesere er unge jenter ned i 12-14-årsalder. Reagerte spesielt på 2 anonyme kommentarer fra jenter på 14 år, den ene skulle ha sex for første gang med kjæresten i går og følte seg klar, den andre følte på press fra venninnegjengen, og vurderer å takke ja til tilbudet på insta fra en eldre person om å “ta jomfrudommen” hennes for å få det overstått. Synes absolutt du burde svart på deres kommentarer, faktisk uansvarlig av deg å ikke gjøre det selv om du ikke nødvendigvis er kvalifisert til å gi råd. Men som blogger og voksenperson bør du være ditt ansvar bevisst, du burde i hvertfall presisere at den seksuelle lavalder i Norge er 16 år, den kriminelle lavalder 15 år. Dvs at 14-åringen som nå mest sannsynlig har hatt sex med kjæresten, risiketer at han kan bli anmeldt og dømt hvis han er over den kriminelle lavalder. Prevensjon burde også vært nevnt.
      Til hun/ deg som vurderer å ta imot tilbudet fra en eldre person, burde ditt råd være et klart NEI!!!
      Forøvrig kunne du henvist de til andre som er bedre kvalifiserte og tar ansvar for å svare, som f.eks “helse’sista” el helsestasjon for ungdom, evt foreldre og eldre søsken.
      Hadde vært interessant å vite grunnen til hvorfor du ikke svarte de to, og hva du tenker…

    39. Detta var eit utrulig fint innlegg ! Trur det kan hjelpe mange og synest det er så viktig at du tar opp slike tema.

    40. Jeg var 15 år og veldig forelsket i en fyr som var 5 år eldre enn meg. Vi hadde vært med hverandre i flere mnd og en kveld var vi på fest hos han. Han presset meg aldri til sex, men den kvelden bestemte jeg meg for at jeg ville og skulle gjøre det. Jeg nærmest dytta folk ut av døren når de skulle på byen og kastet meg over han, haha. Jeg husker at jeg smilte hele veien hjem, det var en flott opplevelse. Nå er jeg 27 og har aldri angret et sekund 🙂 Så, when you know, you know 🙂 Forskjellig for alle hvilken alder som føles riktig. Man skal aldri gjøre det pga press.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg