BRUTALT ÆRLIG

Her ligger jeg, på sofaen, klokken 01:08 på en søndagskveld. Jeg tenker på hvordan jeg egentlig dealer med alt som har skjedd den siste tiden og hvordan jeg i grunn bare fortrenger alt. Jeg er en person som ikke er “flink” til å gå gjennom tøffe perioder. Er noen det, egentlig? Jeg har fått høre det siden jeg var et barn, at jeg alltid fortrenger. At jeg ikke lar meg selv kjenne på de vonde følelsene. Jeg trodde kanskje at jeg hadde endret meg i voksen alder, men det går mer og mer opp for meg at det ikke er tilfelle. Jeg er akkurat som jeg alltid har vært. Jeg har ikke forandret meg. 

Det har vært noen tøffe måneder når det kommer til privatlivet mitt. Mye av det som skjer deler jeg ikke, rett og slett fordi det angår flere andre enn kun meg selv. I tillegg vil jeg skjerme enkelte personer. Dette er min blogg hvor jeg har valgt å dele det som skjer i livet mitt, men det betyr ikke at de som tar del av livet mitt har gjort det samme. Det er veldig viktig for meg å respektere. Derfor har jeg ikke delt grunnene til hvorfor jeg har hatt mange søvnløse netter de siste månedene. Det har vært og er fortsatt tungt.

Det som toppet begeret nå var dødsfallet. Jeg har grått meg ihjel og jeg går konstant med en stor klump i magen. Men hver gang jeg tenker på det, tvinger jeg tankene over på noe annet. Jeg klarer ikke å håndtere smerten. Jeg har skrevet et eget innlegg hvor jeg hedrer han, men jeg klarer ikke å poste det. Hvorfor? For da føles det så ekte.

Mange av dere påpeker at jeg drar ut litt vel mye for tiden, og det har fått meg til å tenke. Jeg vet innerst inne hvorfor jeg gjør det. Når jeg er ute med vennene mine får jeg ikke tid for meg selv til å tenke på de tingene som gjør at hjertet mitt knuses. Da blir jeg distrahert og omringet av glade mennesker. Det er grunnen til hvorfor jeg ikke sier nei så fort jeg får muligheten til å dra ut. Jeg ser jo selv at det ikke er sunt. Jeg ser selv hva jeg gjør. Jeg er klar over at jeg bare prøver å skyve bort smertene. I det lange løp vet jeg at det kommer til å backfire noe enormt, og det er vel derfor jeg har innsett at jeg er nødt til å bremse ned. 

Når det blir for mye vondt som skjer, har jeg en tendens til å bli sånn her. Fortrenge. Late som at ting ikke har skjedd. Tvinge tankene over på noe annet. Det er jeg god på. Jeg får panikk så fort jeg er alene, for da kommer tankene krypende tilbake, da har jeg ingen til å distrahere meg. 

Om det så ikke hadde vært for at jeg måtte flytte til søsteren min nå, hadde jeg uansett gjort det. For jeg vil ikke være alene. Jeg vil ha noen rundt meg konstant, som jeg kan lene meg på så fort jeg merker at jeg lar følelsene presse på. Det er bare veldig mye på en gang. Det har vært en on going nedover bane på privaten de siste månedene i tillegg som har gjort at jeg generelt har vært veldig psykisk utslitt. Jeg må stoppe opp og la meg selv kjenne på det og bearbeide, for det kommer ikke til å forsvinne uansett hvor mye jeg selv vil.

Jeg er veldig opptatt av å fremstå som den livsglade, sprudlende og smilende jenta som jeg normalt er. Jeg har et bra liv og jeg har mye å smile over. Men jeg kjemper mine kamper jeg også, selv om jeg ikke deler så mye av det. Jeg vil at dette skal være et positivt sted å klikke seg inn på. Jeg vil at dere skal sitte igjen med en god følelse når dere har lest innleggene mine. Men det er også viktig for meg å være ekte. Dere er tross alt ikke bare leserne mine, men også bestevennene og støttespillerne mine. Jeg verdsetter dere så vanvittig høyt! Derfor vil jeg også kunne skrive innlegg som dette, som er helt brutalt ærlig om hvordan realiteten min egentlig er.

Det var godt å få skrevet dette.. Jeg skal prøve å koble av nå og forhåpentligvis sove. Jeg har tatt sovepiller i det siste, men det gir meg panikk. Jeg hater å ta tabletter, men jeg gikk så og si uten noe som helst søvn i over lengre periode at jeg til slutt ikke hadde noe valg. Jeg har trappet ned og nå prøver jeg meg på å klare meg uten de. Krysser fingrene! 

God natt. Jeg er utrolig glad i dere.

26 kommentarer
    1. Det hjelper å snakke om det som er jævelig. Jeg er bipolar, så jeg har flere store, tunge depresjoner i løpet av hver eneste år. Det å tillate seg å være svak, det er jævlig viktig. Jeg kommer meg gjennom det som er vanskelig med å tvære svak.. Man kan ikke være sterk uten å ha vært svak først, og å innrømme og tillate seg å ikke være perfekt og så sinnsykt sterk hele tide , så får man det mye mye bedre.
      Jeg hater når folk sier at “du er så sterk, du kommer deg gjennom dette”, for det er ikke riktig. Man kan ikke brøyte seg veg gjennom noe vondt og late som ingenting. Styrke er så oppskrytt.

      Jeg gjør ofte alt annet enn å tenke på mine egne tanker. Setter på lydbok, spiller spill på mobilen mens jeg hører på musikk eller ser på serier og filmer. Alt for å unngå tankene jeg vet kommer krypende når det blir stille. Så jeg vet. Men reaksjonen kommer, og da kommer den kraftig, uventet og som noe helt annet enn smerte. Sinne, irritasjon, oppgitthet, alt som går ut over mine nærmeste. Hadde jeg bare vært ærlig med meg selv og med dem hele tiden, så kunne de vært der for meg, og det hadde gjort så vi hadde vært enda nærere. Og jeg hadde aldri villet at de skulle holde noe sånt fra meg.

      Uansett. Sett av noen timer. Uten TV, mobil eller annen distrahering, tillat deg å være svak. Det er så godt. Og så kan du begynne å heale.

    2. Håper ting ordner seg for deg, virkelig. Hva enn det måtte være som plager deg, så kommer det til å ordne seg til slutt. Du er en sterk kvinne! Ønsker deg alt vell, og ikke glem at vi alle støtter deg å er veldig takknemlige for at du viser oss realitet og ikke bare «det perfekte influencer livet» !❤️

    3. Uff, det er ikke noe godt å høre at du sliter så mye Isabel😞 Ting er vanskelig og sårt nå, men med tiden så blir ting bedre! ❤️ Det er bra at du har gode venner og familie rundt deg som hjelper deg gjennom denne vanskelige tiden!

      Kan jeg spørre deg om personen som du mistet, var Kim? Som døde i Sarpsborg? Det er en kompis, og mistet han selv natt til 17 mai😢

    4. Guuurrlll you got this❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
      ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️😍
      ❤️❤️❤️❤️❤️L🏀VE You

    5. Har også lagt merke til at du er mye ute for tiden og at du drikker nesten hver dag.. Håper du er bevisst på at alkoholisme er en reell fare for deg nå. Det er ikke alltid lett å se når man står oppi det, og man tenker at man klarer å slutte når man vil, men plutselig klarer man det ikke. Og da har du et j**lig stort problem. Håper du får tatt tak før dette går for langt og at du finner andre mestringsstrategier fort <3

    6. Jeg vil sterkt anbefale deg og gå til en psykolog!! Det høres ut som du har mye bagasje som trenges og håndteres på en best mulig måte, og dette tror jeg ikke du vil klare alene. Problemene sitter dypt, som du sier vært sånn i mange år! Her må det profesjonell hjelp til!

      Lykke til😊

    7. Håper det går seg til! Godt du har Newa og søskenbarnet ditt. Lenge siden vi har sett noe til moren din også. Man tenker jo da også at det er noe krøll der. Hun var jo mye på snappene dine og insta-storyene dine.
      Hva med Joss? Avstandsforhold er heller ikke lett. Dere er så fine sammen. Omgi deg med personer som gir deg energi ihvertfall. Håper du får en fin sommer, finner leilighet og får det bra igjen.

    8. Det vil komme lysere tider❤️ Hold motet oppe og surround yourself med ekte, ærlig og herlige mennesker som vil deg kun godt. Håper alt er bra med deg og Joss også! Klem!

    9. Utrulig viktig at du er så åpen om dette, det er nok flere som går gjennom det samme! Eg veit sjøl at av og til så må man bare ta en skikkelig dyp pust og bare kjenne litt etter hva som skjer.. For det er sundt for deg-vi vil jo bare ha det godt og som deg har eg før satt til side vonde tanker for eg vil heller fokusere på det gode. Eg gikk på en smell og grein ukontrollerbart i over to uker, men da tvang eg meg sjøl til å kjenne på det vonde for å bearbeide det. Det hjelpe og å ha gode støttespillere rundt seg:) tørr å kjenne litt etter og få ut det som blir for masse! Til slutt har klumpen i magen forsvunne og søvnen kommer letter til❤️ Masse lykke til❤️

    10. Har du tenkt noe på å gå til psykolog? Jeg tror det kunne hjulpet deg mye. Og kanskje det hadde vært bra for deg å bo sammen noen, som f eks Newa eller Golnaz?

      Jeg skjønner veldig godt at det er enkelt å skyve følelsene til side og fokusere på andre ting, om å dra ut og ha det gøy, men det er viktig at du tar vare på deg selv også!

    11. Hei!
      Jeg mener virkelig ikke å kaste dette på deg, men jeg er en bekjent av Amalie Rosland Bø som døde nylig av kreft. Hun sa at dere to var ganske nære da du i din barndom bodde i fosterhjem, og at du ga henne en rosa sparkesykkel? Visste du om dette og var dere veldig nære?

    12. Kjære Isabel <3
      Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver og føler med deg. For ca. to år siden mistet jeg noen som sto meg veldig nært og jeg reagerte på samme måte som du gjør nå. Skjøv det unna, latet som ingenting hadde skjedd, var mye ute og prøvde å leve som «normalt». Som du sier så funker ikke det i det lange løp, og det slo tilbake på meg noe enormt. Jeg anbefaler deg virkelig å roe ned, kjenne på følelsene dine og ha noen å snakke ut med. Enten en psykolog eller noen andre. Jeg måtte til slutt gå til psykolog, og jeg følte det hjalp til en viss grad. Men jeg sliter fortsatt, og jeg tenker ofte på om jeg hadde hatt det sånn nå om jeg bare prøvde å bearbeide sorgen med en gang. Sender deg mange klemmer og håper alt ordner seg <3

    13. Fyflate fikk frysninger! Husk at du bare er et menneske med følelser, og ikke noen ufølsom “maskin”<3 Vi elsker deg og heier på deg, stor klem

    14. Hvordan går det med deg å Joss nå som du har det vanskelig? Skal dere på noen tur sammen?❤️
      Du er en helt fantastisk person!!

    15. Er det noe jeg selv har fått kjent på de siste mnd er det sorg. Mistet vårt ufødte barn som kom til verden for tidlig i januar, og min bror i mai. Det er regelrett pyton og “stå i sorgen”. Jeg skyver det ikke unna, men har måttet gjort ting for at hodet skal kunne få en pause. F.eks, kino, stand-up, ut å spise etc. Jeg har derimot sagt null alkohol for min del, dette er fordi sorg og alkohol hos meg fungerer dårlig. Det som hjelper meg er å stå i sorgen når den river som verst, gråte mine tårer, kjenne på tapet, prate med gode venner og familie, men også tillate seg en pause innimellom, for sorgarbeid er kjempetøft. Men man må nok gjennom det, og kan ikke gå verken over eller under. Mine tips er derfor, stå i det, men også tillatt deg pauser hvor du ikke trenger å føle på alt hele tiden, bruk venner og familie og gjør ting som er godt for kroppen.

    16. Du bør prøve og få det stygge til og gå inn det ene øre og ut det andre <3 Det e sååå hærlig !

      God morgen og God natt <3

    17. Fineste Isabel. <3 Du må ta vare på deg selv, det er så viktig for din egen del! <3
      Hva med å ta deg en dag fri fra blogg og sosiale medier, og bare la all sorg og frustrasjon slippe ut? Det tror jeg hadde vært godt for deg. <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg