DEMONSTRASJONEN – DEN MEKTIGSTE DAGEN JEG HAR OPPLEVD

Hei, dere. <3 Håper dere har det bra!

Uken som gikk var utrolig viktig, emosjonell, tung men også fin. Alt på en og samme gang. På fredag dro jeg, alle søsknene mine og noen av vennene mine på demonstrasjonen her i Oslo. Og altså… WOW.

Jeg har aldri opplevd noe så powerfullt i hele mitt liv! Jeg fikk gåsehud hele tiden, og jeg følte på konstant styrke og stolthet strømme gjennom kroppen min. Fy søren så fint det var å se hvor mange som kom og stod opp i mot rasisme og for rettferdighet for George Floyd. Denne revolusjonen som nå pågår i verden mot rasisme er så sinnsykt MEKTIG og VIKTIG! Jeg har ikke ord!

Jeg er så STOLT over å ha fått være en del av en så historisk og viktig dag som fredag, 5 juni var for oss her i Norge. Den demonstrasjonen var helt sinnsykt rå, dere!! Å se så mange mennesker (15.000 stk bare fremfor Stortinget) samle seg for å stå opp i mot noe så viktig sammen er så ubeskrivelig vakkert. Jeg har ikke ord.

Å være vitne til å se hvor mange som tydelig er engasjerte i dette, høre på talene og appelene som ble holdt fremfor Stortinget, og det å se hvor mange stemmer som nå blir hørt er fantastisk. Tårene rant og rant. Jeg er helt sikker på at mange – selv i vårt lille land – har godt av at dette er et såpass stort tema nå. Det åpner øynene til veldig mange i disse tider, og det er fryktelig bra!

Så sterkt!! 

For en dag. Jeg kommer for alltid til å minnes den fredagen.

Jeg leste noe i går som lød som følger: “You fucked with the wrong generation”, og fy FAEN så sant det er!!!

Oh, og en siste ting:

81 kommentarer
    1. Du burde gå i karantene som de andre
      15 000 menneskene. Skal vedde på det kommer en ny smittebølge nå pga av dere!!
      Takk !

    2. Kjempebra tiltak for en kjempebra sak, men kjempedårlig tidspunkt.. Jeg må ærlig innrømme at jeg ble sinnsykt skuffa over alle som dreit i svittevern den dagen. Tenker på de som har mistet jobben, bedrifter som går konkurs, de som har mistet besteforeldre uten å få sagt hadet.. Det må føles ut som en vits for de. Alt de har måttet ofre for dette viruset, mens de som demonstrerte bare kan kjøre sitt eget løp uten å tenke på konsekvensene. I Oslo, som er stedet i Norge med mest smitte. 15.000 personer på en plass. Kunne godt tenkt meg å vært på demonstrasjonen selv, fordi det er en sak jeg brenner for. Men ikke når det setter andres liv i fare.

      Fikk så respekt for deg for måten du tok smittevern på alvor i starten av denne pandemien. Now, not so much..

      1. Pga de som demonstrerte? Og ikke alle de som har befinnet seg i parker, strender og gater i disse dager? Det er så lett å skylde på corona som grunnen til at man er i mot demonstrasjonen, selv om man egt bare ikke står for at alle mennesker skal behandles helt likt på tvers av hudfarge, fordi man innerst inne ikke vil gi opp sin hvite privilege og akspetere faktumet at hele samfunnet vårt er bygget på det. Takk selv🤠

        1. Men er man så mange klemt sammen på en gang på alle de stedene du never, jeg var ikke her men jeg var i Stavanger og det er sånn at flere av mine kollegiar har blitt bedt om å gå i karantene pga jobb

        2. Å herre Gud. Vi kritiserer kun hvordan demonstrasjonen ble utført, så ikke kom her og kritiser oss for hvordan vi er som mennesker når du ikke vet noen ting om hvem det er du snakker til. Men jaja. Da er det visst bare 15 000 mennesker i hele Norge som mener at alle mennesker skal behandles likt uansett hudfarge da:/// og nei, sier ikke at rasisme ikke finnes her i Norge, tvert om, men vit nå hvem du snakker til.

          1. Hvis den var til meg, så er jeg litt usikker på hva du sikter til. Jeg kritiserer ikke at det var en demostrasjon, men jeg kritiserer at det sammenlignes med kjøpsenter, strand parker osv.

          2. Sier ikke at det bare er 15 000stk som bryr seg om at alle mennesker i Oslo skal behandles likt uavhengig av hudfarge. Men det er bare rundt 15 000 (++) som er klare for å virkelig jobbe for å få det til å skje.
            Om man først og fremst ikke har kritisert hvordan Oslo har sett ut de siste ukene, men klikker over demonstrasjonen, Så er det et problem i seg selv.
            Om man skal komme her å skrive at vi som var på demonstrasjonen ødelegger fordi vi kan ha forårsaket en ny smittebølge, så beklager jeg på bekostning av min mørke hud. Skal prøve å ikke bli trakassert, mishandlet eller oppleve rasisme den neste tiden siden det passet så dårlig for dere andre🤠

            1. Sophie: Du har åpenbart misforstått poenget til oss som er kritiske til en gigantisk demonstrasjon i Korona tiden🤦

    3. Viktig sak!! Men var det nødvendig akkurat NÅ, å risikere livene til 1000vis av uskyldige mennesker?? For noen uker siden så var covid 19 en av dine hjertesaker, å du gikk hardt ut mot de som trosset rådene til helsemyndihetene. Men “våre” liv var plutselig ikke så viktig mer?
      Helt enig i at rasisme er en viktig sak, men NÅ var ikke rette tidspunktet å gjøre dette på, denne saken er like aktuell den dagen det er trygt å samles igjenn, så dette skulle blitt gjennomført på en annen måte akkurat nå!!!!

    4. Håper virkelig du, familien og de andre 15000 går i karantene nå.

      Resten av Norge har jobbet steinhardt de siste mndene for å få stoppet smittebølgen. Veldig frustrerende for meg som jobber i helsevesenet og som har måttet endre livet mitt så mye den siste tiden for å holde smitte unna de svake og utsatte, har valgt å holde meg unna besteforeldre og alt i snart 3 mnd nå.
      Støtter saken fult ut, og er i mot rasisme. Men dette er helt feil tidspukt å dra et folkehav til Oslo sentrum.

      1. Oslos gater har vært fylt opp av mennesker de to siste ukene uansett. Jeg vil heller se gatene fylt opp grunnet en viktig demonstrasjon, enn at folk skal handle eller sole seg. Og hvis der kommer enda en smittebølge, så er nok det grunnet pinsen – men det snakker vi ikke om? Munnbind, antibac osv ble brukt av de fleste, noe som mange i hverdagen ikke bryr seg noe om. Så bruk tiden på å kritisere de som samler seg i gatene daglig, ikke bare for én dag – for en viktig demonstrasjon.

    5. Fy søren og skuffa jeg ble når alle dere mennesker tråkker dere sammen MIDT oppi en pandemi! Dere ALLE burde gå i 14 dagers karantene! Alle på min jobb og flere andre selskaper ber sine ansatte holde seg hjemme om de har vært i demonstrasjon!

      Og jeg er IKKE rasist selv jeg skriver dette! Kalles sunn fornuft!!

      Burde faen meg feira 17 mai! Er faen meg like ille! Uff!

    6. Du deltok i demonstrasjonen og lurte på om du kan skrive et innlegg der hvor du svarer innlegget av Siv Jensen om demonstrasjonen?
      “Uakseptabelt å gi blaffen i smittevernråd. Det er rett og slett uansvarlig at tusenvis av mennesker i Oslo velger å trosse den nasjonale dugnaden og smittevernreglene. Å bekjempe rasisme er svært viktig, men å gi blaffen i alle smittevernråd og potensielt utsette andre mennesker for økt smitterisiko er uakseptabelt.”

    7. Fint innlegg! Kjempe viktig sak. Jeg ser argumentene for Coronasituasjonen, men jeg tenker også at det var helt nødvendig med en demonstrasjon. Jeg bor med en i risikogruppen og valgte derfor å demonstrere på nett istedenfor. Jeg tenker at det viktigste er at de som deltok fysisk på demonstrasjonen kanskje bør være litt forsiktig nå i ettertid med å være obs på symptomer og holde avstand. Dessuten ønsker jeg å rose arrangørene for å tilrette lagt så godt som mulig. Takk for at du er en god stemme i kampen mot rasisme <3

    8. Synes de fredfulle demonstrasjonene er et utrolig fint tiltak mot å bevisstgjøre rasismen både i USA og hele verden. Men «15.000 stk bare foran Stortinget» kan ikke unnskyldes med at «jammen alle strender og parker er jo stappfulle av mennesker» ja det er sant og det er heller ikke bra, men det er fortsatt noen meter med avstand som kan være avgjørende og ikke minst (!!) sitter man ikke i parken og roper hverandre oppi ansiktet og mest sannsynlig sender noen spyttdråper i ansiktet på de rundt. Flere videoer viser at mange både går med munnbind, uten munnbind eller har munnbindet nede på halsen mens de roper. Det er en viktig forskjell fra hvordan vi går ute til vanlig. Vi kan ikke glemme at corona fortsatt eksisterer! Det er en utrolig bra sak som tas opp, men skal vi være villige til å sette hele Norge i risiko igjen? Det ville vært utrolig trist og tragisk om det skulle komme et tilbakefall nå etter alt man har ofret. Flere har mistet jobbene sine og ikke fått en eneste krone i inntekt de siste månedene for å bidra i denne fellesdugnaden. Jeg sier ikke at blm saken betyr noe mindre av den grunn! Men la oss støtte den med avstand eller på et tidspunkt som er tryggere. Vær så snill la oss bli kvitt corona først, så kan vi kjempe enda sterkere i kampen mot rasisme.

      Og dette er selvfølgelig ikke bare en kommentar til deg, det gjelder hele Norge!

    9. Viktig sak,men TOTALT feil måte å demonstrere på med tanke på hva Norge og verden har vært igjennom og ER fortsatt noe man går igjennom!!! Covid 19 pandemien er ikke over! Så ufattelig hodeløst å drite så kraftig i smitteverns reglene. Du og alle de 1000 vis av andre burde gått i karantene umiddelbart! Du argumenterer med at folk er på stranden,står i kø og med det ene og det andre. Det at noen idioter velger å bryte reglene og har totalt glemt hva som faktisk hender ennå i verden er ingen gyldig grunn til at alle andre skal gi faen nå! Er ett hån mot de som er døde,familiene til de døde,de som lider av etterskader fordi de ble lagt i respirator etter at de fikk korona,de som har mistet jobbene sine,de som ennå er permiterte,de som fortsatt venter på penger fra Nav,helsevesenet som har jobbet ræva av seg,de som risikerer å bli smittet når de er på jobb i dagligvare butikkene. Listen er LANG!!!
      Rasisme er en av de viktigste kampene som skal bekjempes! At rasisme ennå finnes er kvalmende. Rasisme er lavmål. Rasisme er patetisk!!! Men det å risikere at smitten øker igjen er også lavmål!
      Det kunne ha vært demonstrert på totalt andre måter. Man har jo klart å vært så kreativ de siste månedene med alternative måter å gjøre ting på. Istedenfor å feste og være med venner har man sittet hjemme å snakket på eks facetime. Artister har hatt konsert på nett. Hvorfor i alle dager kunne man ikke gjort noe lignende nå?!

      Håper virkelig ikke at dette får alvorlige konsekvenser og at det ender opp med at veldig mange andre heller ikke får puste til slutt pga smitte!!!

    10. Altfor mange av dere som har kommentert at vi av oss som gikk i demonstrasjon på fredag burde gå i karantene blæ blæ …så dere mener dere ikke har vært rundt folk i det hele tatt eller gjort noe som helst sosialt i løpet av disse månedene? Altså nå må dere stå opp litt , i det minste så gjorde de 15 000 av oss det pga noe viktig og for menneskers rettigheter og ikke for å sitte på en park med venner for å ta meg noen øl eller bare det å gjøre noe sosialt i det hele tatt. Liksom hvor mange svarte mennesker skal dø før du bryr deg ? Corona har hvert i noen måneder , men urettferdighet mot svarte har hvert i 400år . Så stfu.

      1. Vanessa: Har faktisk gjort alt i min makt for å unngå å gjøre mest mulig unødvendige sosiale ting. Nesten ikke tatt buss,begrenser butikk turene til max 2 ganger i uken og da gjerne tidlig på dagen. Jeg har hatt noen faste folk jeg har vært med i denne perioden,ikke besøkt mine familie medlemmer som er i risiko gruppen,min datter fikk ikke gå i barnehagen eller være med sine venner. Hvis folk velger å feste,sitte som sild i tønne i parker,strender osv så sier det noe om dem. Det er desverre noen som skal ødelegge for alle de som faktisk gjør sin del for at dette skal gå bra,noe som man da så i demonstrasjonen.

        Og jeg gjør mitt for rasisme. Jeg snakker aldri ned om andre med annen hudfarge eller religion. Jeg sier ifra hvis noen sier noe totalt upassende,jeg har skrevet under på Amnesty sin underskriftskampanje,jeg skal lære min datter om å ha respekt for andre uansett hvor de er ifra,hvilken legning de har osv. Sååå jeg gjør mitt og det gjør mange andre også uten å risikere det som demonstrasjonen nå har gjort!

      2. Sorry as men for et teit argument. Hvor i helvete er demonstrasjonen mot 11. 12 og 13 år gamle jenter som blir giftet bort til 56 åringer.
        Hvor var demonstrasjonen når usa stjal landet fra indianerne?
        Ja mange år med slaveri er kjipt å dritt. Men get the fuck over it.
        Skal hele norge boikotte Tyskland for noe som skjedde under krigen også? Nei vi har gått videre.
        Jeg er for alle farger og fasonger så finnes ikke rasist. Men nok er nok. Det er maaange ting i verden som er mye værre en dette.

      3. Synes det blir helt feil å si «hvor mange svarte skal dø før bryr deg?» hvem sier at vi ikke bryr oss??? Det går an å bry seg, vise støtte og prøve å bidra på aksjoner og innsamlinger uten å måtte stappe 15000 mennesker på et lite område. Helt idiotisk å sammenligne det med parkene, ja det skulle også blitt gjort endringer der for det er ikke greit det heller, men om alle skal tenke «de gjør sånn og sånn så da kan vi også gjøre sånn og sånn» da går vi bare enda raskere i motsatt retning. Og folk må forstå at det er større risiko for smitte når så mange står og roper i ansiktene på hverandre. For det er ikke alle som var så flinke med munnbind, og bare noen er nok til å øke smitten igjen

    11. Du har så utrolig lite selvinnsikt….
      Det der argumentet med at folk bader På Sørenga er oppbrukt foR lenge siden.
      Tenk heller på alle oss andre som har brukt flere måneder på å følge smitteverns regler, barn som har blitt mishandlet hjemme fordi skole og alt har vært stengt, gamle folk som har dødd alene. Har ikke ord…håper du setter deg selv i karantene !!!

      1. Munnbind er for de som er syke, sånn at de ikke skal smitte andre like lett, men det er fortsatt smittefare. Munnbind hjelper ikke for smitten skjer gjennom øynene, så om man er frisk og bruker munnbind så hjelper det ikke, man blir fortsatt syk.

    12. Helt tullete å demonstrere i disse coronatider. Kunne ha ventet til det gidde seg. Nå har alle hatt en felles dugnad så kommer dere og gjør dette. Kan jo risikere ny smittebølge som fører til at flere eldre dør. Er enig i at blacklivesmatter men oldlivesmatter også. Har du tenkt over det?

    13. Hei… Jeg kommenterer veldig sjeldent på noe generelt.
      Men jeg føler jeg må si at jeg håper virkelig du tar selvpåført karantene dersom du stod under en meter fra andre. At noen folk var på stranden forrige helg er ingen unnskyldning for deg eller andre til å la være. Synes det er fantastisk bra engasjement fra deg og andre, og jeg beundrer alle som demonstrerte – men jeg synes dere bør være ansvarlige nok til å ta en karantenetid nå.

      Hilsen en som hele tiden har prøvd å holde anbefalt avstand hele tiden, og som overhodet ikke var på stranden forrige helg…

    14. Til de av dere som slenger så mye dritt kommentarer her, hva er galt med dere? Dere er problemet. Om det hadde vært under andre «tider» dere hadde ikke blitt med da heller. Dere som må alltid finne på så mye negativitet ville aldri ha funnet noe positivt i denne saken uansettttttt!
      Ingen av de 15000 menneskene skal i karantene, så sug på den.

      Og til Isabell, du gjør meg og sjelen min så glad haha, tusentakk for at du bruker din stemme sånn her. U ARE THE SHIIII🙏🏾🙏🏾🙏🏾🙏🏾👸🏽

      1. Det går an å være uenige og å ha en saklig debatt om dette temaet uten at det betyr å slenge dritt

      2. Jwan E : Jeg hadde LETT blitt med på en demonstrasjon hadde det ikke vært for korona!! Det er positivt at folk ENDELIG får øynene litt mer opp for rasisme,det er positivt at dette faktisk får skikkelig oppmerksomhet nå. Men det er ikke positivt å samle tusenvis av mennesker på denne måten nå!!! Det er tankeløst!

        1. Woooow.., jeg kunne ønske du kunne føle/se hvordan det er å gå i mine sko KUN for en dag. 🧏🏾‍♀️

          1. Om du får corona så vil du ikke kunne gå i dine sko lenger om du ender opp med den verste sorten av viruset. Er det verdt å gjøre noe som vil ta livet av masse mennesker her hjemme i Norge, når det er USA’s politi som suger og ikke de her hjemme?

    15. Og det som frustrerer meg enda mer er at nesten alle som er for demonstrasjonen tror at vi som mener det er best å vise sin støtte på avstand frem til det er trygt å samles så mange, ikke bryr oss om black lives. Hva får dere til å tro det? Er en superviktig sak, men dere glemmer at det å dra på demonstrasjoner er bare en av mange måter å bevisstgjøre denne rasismen på.

    16. Vi kan bare ikke gjøre unntak uansett hvor viktig saken er. Vi er nødt til å bli kvitt viruset først slik at vi kan få ting på stell igjen og gå 100% inn i denne kampen om frihet

    17. Jeg kjenner jeg blir skikkelig forbanna. På vegne av alle de som ikke vil overleve om de får korona. På vegne av bedrifter som har gått konkurs, på vegne av alle de som har mistet jobben og sliter med å få endene til å møtes. Arbeidsledigheten i Norge er over 4 % nå. Og så går dere hen og klumper dere sammen, 15.000 stk. Har vi virkelig isolert oss og vært i karantene i en evighet, for at dere skulle ødelegge hele dugnaden på noen få timer? Håper alle de 15.000 i det minste har vett til å gå i karantene nå. Dette syns jeg var ufattelig lite gjennomtenkt og ikke minst egoistisk.

    18. Demonstrasjonen var VIKTIG og det måtte skje akkurat no!!! Eg blir så glad når eg ser korleis du har stått fram i denna tiden Isabell, du gjer ein enormt nødvendig jobb. Viss folk vil begynna å setta rasisme og corona opp mot kvarandre så må dei ta seg ein bolle. Mange som har vore veldig strenge på tiltakene har plutselig av egoistiske grunna brutt tiltakene sjølv, men da e det liksom greit. Når sola kjemme fram da går ALLE på kafe, møtes i store vennegjenga i parka, reise på stranda osvosv. Hold kjeft plis! Ver eit medmenneske og still opp for folk som har vore i ein jævlig situasjon i hundrevis av år, og som fortsatt er det den dag i dag!

    19. Helt seriøst?!! Hva er det med dere i kommentarfeltet og kritisere en så viktig sak i disse tider? Ja, vi alle har hatt dugnad og det har vært en tøff tid, men denne demonstrasjonen vil ikke øke mer risiko enn det vi opplever daglig! Mener jeg da! Alle skoler og barnehager er åpne og barna sitter i samme klasserom som før(hoster og er snørrete)! Vi koser oss på stranden og bader i samme vann(hvor både spytt og snørr ligger og flyter), noe jeg er sikker på kommer til å bli mye av fremover også. Jeg valgte ikke å dra, da vi hjemme hadde symptomer, men støtter dette fult ut! STÅ PÅ ISABEL!!!

    20. Alle som var med bør gå i karantene! Hvor mange som ikke har kunnet gått i begravelse til sine nærmeste, ikke fått vært på sykehuset sammen med nyfødt barn, mistet jobber, ikke har fått penger på flere måneder, mange har dødd! Helt sykt å samles sååå mange sååå nærme hverandre! Kan ikke sammenlignes med å bade på sørenga eller å sitte å spise/drikke i parken. Men jeg syns de som gjør det også, skal i karantene, for det er absolutt heller ikke greit! Heller ikke å feste mange sammen på 17. Mai!

    21. Okey, skjønner folk er sinna for dette. Men skal vi være ærlig med oss selv nå. Det å være mørk i huden er jo nesten mer dødelig enn corona. Om dere har fulgt med på statistikken i amerika så er 13% av amerikanere svarte. Rundt 60% av de som har fått og dødd av corona er svarte. Dvs de resterende 40 ish % som har dødd er hvite. Ja smittevern er viktig selvfølgelig men tviler sterkt på at folk som er i risikogruppen eller folk som har familie de bor hjemme med i risiko gruppen drar på en demonstrasjon. Menneskene som møtte opp var unge voksne og voksne.
      Men i amerika er det ca 60% av de som er svarte som dør, vet dere hvorfor? Fordi mange av de går under kategorien underklassen. De får ikke den hjelpen eller støtten. Fordi de er svarte. JA mennesker dør av corona, ja våres besteforeldre eller syke venner og familie har hatt tøffe tider eller verste fall dødd. MEN de fleste som har dødd av corona (i amerika) de er svarte. Dette er fordi rasisme. Dette er fordi de blir sett ned på samfunnet, disse blir skutt og drept, det er de som lider mest av corona i forhold til hvite. De er DE vi fighter for! Fordi de har gått gjennom så mye helvete, så mye dritt i så jævli lang tid. Da kan dere tenke hvordan det er for dem, å miste sin kjære mamma, eller sine besteforeldre, eller sitt eget barn fordi de har en annen farge i huden. Vi fighter for deres rettigheter, for de går gjennom et større helvete enn dere kan tenke dere. De går gjennom både corona og det å være mørk i huden, det er to ting de må leve i frykt for.
      Men ja, vi som var på demonstrajonen kan gjøre tak nå for å hindre evt smitte, vi kan holde oss hjemme! Men ta også pass på dere selv, så passer vi på oss selv.
      Jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjempet for rettighetene til svarte. Ikke et eneste sekund. BLM

    22. Du er en influencer. Du burde forstå at å drive å demonstrere i disse tider er helt uforsvarlig. Og det at du sier at folk sitter på kafé og i parker blir et tullete argument. Så det du mener er om andre dreper andre mennesker så betyr det at du også skal ta livet av andre mennesker. Altså for en oppførsel. Voks opp. Og ta ansvar for de som er i risikogruppen. Tenk det kan kanskje være DIN feil at et menneske dør. Tenk på det. Og da er du like ondskapsfullt menneske som de politimennene.

    23. Okei, bare for å legge den død, dere som bruker det at mennesker er i parker, strender? Det er ikke samme smittefare fordi
      nr1: det er ikke maange tusen mennesker samlet innenfor et området med en diameter på 200m på en strand.
      Nr 2, mennesker som er i parker å strender står ikke å roper i 1time i strekk, det å stå så tett å rope i en demonstrasjon har høyere smittefare en strender/parker.
      Nå kan dere diskutere videre, men skal man diskutere, holde seg sakelig til temaet det faktisk gjelder.

    24. Absolutt tragisk at en person dør under en arrestasjon. Men jeg personlig synes rasismeordet har sporet av. Hvem er det som stjeler, røyker hasj, osv, det er typisk mørke folk. Ikke rart man tenker sitt om dem, det slår jo aldri feil.
      Dessuten har det blitt så «kult» å være utlending i Norge nå, at det er begynt å bli rasisme mot hvite. Har mange utlendingvenner som ikke får ha norske kjærester, er ikke det rasistisk? Skal vi bare godta og godta til vi selv blir utryddet, pga vår dum-snille moral?
      Igjen, det var tragisk at en person endte med døden bare for å ha betalt med fake penger, men han kunne unngått å bli arrestert i utgangspunktet. Det er så enkelt.

      1. Ignoranse på høyeste nivå.. Er det mulig? Blir forbauset over at du i det hele tatt tør å utbetale deg når du åpenbart kan så lite om black history..

      2. Du har misforstått veldig mye… synes synd på deg som ikke forstår at rasisme fortsatt eksisterer. Kommer jo med med rasistiske utsagn bare i den lille kommentaren din.

    25. Nå synes jeg alle som kommenterer her skal roe seg litt ned, Isabel stod for en viktig sak og hun skal ikke få kritikk for dt. Hun tok forhåndsregler under demonstrasjonen mot covid-19. Er ikke det beste tidspunktet for demonstrasjon men det er en så pass viktig sak at det måtte gjøres! Tror alle burde se seg selv i speilet en ekstra gang før en prøver og komme med litt søt/ekle/kritikk kommentarer. Hun har ikke brutt noen regler. Vi bor i Norge et demokratisk land, så klart skal vil protestere for Floyd som ble ett offer for politivold.

      Takk for meg og håper alt er vell med alle som var på demonstrasjonen eller som sitter hjemme og gråter for at det ble gjort en demonstrasjon mot rasisme.. på tide og finne på bedre ting og gjøre enn og sitte her og kommentere på en enkeltperson!

      1. Gunni, nå har du misforstått fullstendig. De fleste av oss i faresonen er mye hjemme, men sitter virkelig ikke å griner pga demonstrasjonen. Jeg personlig er fly forbanna på egoismen til alle disse demonstrantene, og særlig influensere som gjør dette for å få oppmerksomhet. Se, så flink jeg er, jeg holder et skilt som maange ser. Blir det flere likes? Puh, dette er så barnslig. Jeg er gift med en Afrikaner fra guinea. Klart vi støtter og jobber mot rasisme, men det kan gjøres på andre måter i denne pandrmi tiden. Beklager å si det, .en dere så ut som umodne tenåringer som kaster seg ut i ting uten å tenke konsekvenser.

      2. Gunni: Ingen som har kritisert saken hun står for,men hvordan hun og 15000 andre dreit i smittevernsreglene! Når man velger å bli med på noe som går imot alt man har jobbet for de siste månedene,så må man forvente og tåle den kritikken!

    26. Skam deg!!Rett i karantene med alle som var med og demonstrerte!Ble fly forbanna når jeg såg nyhetene på fredag!Mye hjernedøde folk i dette landet altså,som MÅTTE trøkke seg sammen akkurat NÅ😡😡😡😡

    27. Liker hvordan dere klager over at de demonstrerer mot en så viktig sak og sier alle må gå i karantene. Jeg jobber som vekter I Oslo å er tett oppå folk heletiden å Alle bryter smittevernsreglene, folk går tett oppå hverandre, hoster å nyser uten å holde seg for munn, bruker ikke antibakk og holder seg ikke 1 meter fra hverandre. Dere går på stranda når den er smekkfull, går oppå folk i butikker, fester med mase folk dere ikke aner om kan ha korona og russen får feste fritt å kom ikke å si de overholder smittevernsreglene hver gang de fester… også videre også videre. Folk må roe seg ned. Har man ikke noe positivt å si så ikke si noe, si det til deg selv istede for å slenge ut en dritt kommentar over Internett.

    28. Jeg elsker engasjementet ditt! Jeg har alltid stått opp for de mørkhudete hver familiemiddag da enkelte i familien (dessverre) er rasister. Kunne ikke brydd meg mindre om å lage en scene, urettferdighet er det verste jeg vet.
      Jeg er dog litt bekymret for at nå som rasisme er så godt fremme i lyset, at hvis en mørkhudet faktisk gjør noe ulovlig så vil ikke politiet tørre å gjøre det rette nettopp pga rasisme vil bli dratt opp. Håper jo inderlig det ikke skjer, for kriminell er kriminell uansett hudfarge.

      Håper forresten du har åpnet øynene og får like stort engasjement angående Dubai og all urettferdighet der også ved å ikke feriere der mer 🙂

    29. Alle vett du gjør dette her for å oppnå pr og “se meg, så bra menneske jeg er*. Dette er ikke noe nytt og har alltid vært ett problem og gruppa blm oppsto i 2013 etter Trayvon Martin ble skutt og taggen I cant breathe kom etter Eric Garner døde etter å blitt lagt i bakken i New York eller Fks 2016 når Philando Castle ble skutt i armen 4 ganger under en trafikk kontroll av politi og kona filmet hele hendelsen. DETTE HAR ALLTID SKJEDD, dette handler så mye mer om den enkelthendselen som har tatt av i sosiale medier siste ukene å dere bruker det for å promotere dere selv. Uvitende og dumme influencere som aldri skulle fått lov å ha en plattform i det hele tatt.

    30. Til Isabel: jeg regner med at du ikke vil la deg påvirke av tendensen til å leke korona-politi blant enkelte (tilsynelatende en stor andel, i hvertfall målt i antall kommentarer) medborgere. Det er ikke ofte jeg er enig med deg eller tar din side men engasjementet ditt i denne saken har virkelig vært positivt og oppløftende. Jeg er meget takknemlig for at du står frem og svarer på all hatet som kommer mot de som demonstrerte. Jeg er helt enig på grunnleggende nivå at smittevernshensyn står sterkt, men det er som mange tidligere har sagt, merkelig at regjeringen og andre skal bry seg så mye om dette da byen ellers er full av mennesker. Gå til hvilket som helst kjøpesenter, hvilken som helst strand i pinsehelgen eller til Oslo sentrum i kveld, det yrer av mennesker overalt. Hvis man nå faktisk skal bry seg så mye, som Erna påstår at hun gjør, burde en rette kritikk mot disse handlingene, i like stor eller kanskje større grad enn demonstrasjonen. Takk for engasjementet og ser frem til slike viktige utspill fra deg fremover (gjerne istedenfor eller i hvertfall i tillegg til sminke og klesfokuserte innlegg ellers)!

    31. La meg bare begynne med, rasisme er ikke greit uansett hudfarge!
      Dette er reff til det du la ut på snap i går kveld.
      Blir du kvalm av at folk har andre meninger enn det du har? eller blir du kvalm for at ikke alle roser deg opp i skyene for å ha brutt smittevernreglene? Du var den som skrek høyest å pekte lett ut alle som ikke fulgte disse i en periode, husker du det?? Dette er vel definisjonen på hykleri!
      Denne demonstrasjonen kunne lett å vært utført digitalt, men nei. Dere møtte opp, skal det være likhet for loven skal alle få 15000 i bot og 14 dagers karantene. Dere valgte rett å slett å spytte i ansiktet på alle de som har mistet sitt levebrød ,inntekt, samt alle som har satt egen helse på spill forandre!
      Når det kommer til rasisme har jeg opplevd dette flere ganger , men siden jeg er hvit skal jeg bare takke å TIE.
      Kanskje du burde lese deg litt opp på venstre siden i USA og Antifa så kanskje du skjønner at Floyd ble brukt som en brikke i et veldig skittent spill.

    32. jeg har ikke gjort noe av det du har listet opp, og klager over at du og 15 000 andre var på demonstrasjonen fordi det utgjør stor smittefare og at dere egentlig forteller følgerne at man kan gi faen i covid-19. Rasisme er det største problemet i verden, men ikke det aller, aller mest kritiske akkurat nå. Folk, inkludert meg selv, har ikke fått mulighet til å tatt farvel med besteforeldre pga dette.

      Hilsen en 🤡

    33. Så om din mor, som du sier er i risikogruppen nå blir smittet, så mener du at det var verdt det?

    34. Irriterer meg sånn inn i grenseland faktisk at RUSS får låv å feste fritt frem å møtes 300-500 stykk på en liten parkeringsplass å står tett inn i hverandre, politiet ser dette men bryr seg ikke. Å så synd på russen for at di ikke fikk skikkelig russetid så vi utvider den enda i over 1mnd asså så det er viktigere at folk får gå i dresser å feste uten noe som helst mål å mening men at vi demonstrerer å står for noe og faktisk prøver å kjemper for noe som er så utrolig viktig må i karantene å blir HARDT hakket ned på fordi VI bryter di så kalte smittevernsreglene? Kan noen plis forklare meg hva som skjer med dette landet?

    35. Hva tenker du om folk som feks ofret å ikke dra i begravelsen til sine egne fedre pga covid -19? Mens dere 15.000 stk driter i viruset?

    36. Supert å se at du sto opp mot rasisme. Folk kommenterer i hytt og pine om at man skal gå karantene og dreit i smittevernet men altså hvis valget er mellom å sitte i karantene 2 uker av mitt liv eller fortsette å leve med rasisme i 36 år til, vel da er valget super lett dor meg.
      Denne bølgen om AllBlackLivesMatter er så mye mer enn covid19. SKAM DERE alle dere hvite priviligerte idioter som kun tenker på seg selv og kommenterer her med en liten hint av skaprasisme. Jeg er utrolig stolt over at du Isabel Raad står opp for oss mørkhudet mennesker.
      U go girl✊🏾✊🏿✊🏼

      1. Imaan: Så det at folk er kritiske til at 15 000 folk samler seg i en klynge i koronatiden betyr at vi kun tenker på oss selv? Man kan ha to tanker i hodet samtidig!! Det at jeg ikke velger å stille opp i demonstrasjonen,men skriver under på Amnesty sin anti rasisme kampanje betyr at jeg står opp mot rasisme,men samtidig så respekterer jeg smitteverns reglene! Det er mange andre måter man kunne gjort dette på og det burde de fleste skjønne! Jeg står opp for de med annen hudfarge og religion selv om jeg ikke vil risikere smittespredning!

        Jeg synes rasisme er grusomt og totalt lavmål! Det burde ikke eksistere i 2020. Men synes også det er grusomt at min venninne som mistet hennes bestemor ikke kunne gå i hennes begravelse pga korona!!

      2. Glemte å skrive, hva med at alle liv betyr noe. Den eneste som fremstår som skap rasist her, er deg selv. BTW det samme som skjedde med floyd skjedde med en hvit mann også. Ingen demonstrasjoner da..

    37. Dette er er hån mot landet som har vært under dugnad for å stoppe smittespredning. Eldre har ikke sett pårørende på flere uker, mange har vært ensomme, skoler har vært stengt, bedrifter går konkurs og mennesker sitter igjen med MYE lavere lønn pga permitteringer. Og her tropper det opp 15.000 stykker, som trykker seg sammen på et lite sted. Jeg er HELT for saken, og mener at rasisme og politivold mot fargede MÅ stoppes og jeg har skrevet under på signeringer og donert penger. Men, dette blir feil måte å gjøre det på. 17.mai-tog ble sendt digitalt, Pride-paraden blir sendt digitalt, man kunne gjort noe lignende med demonstrasjonen. Jeg ser folk benyttet munnbind, men mange brukte dette feil. Munnbind ble også brukt for å virke «kule» på bilder. I forhold til å bruke munnbind er dette en egen smittevernrutine, noe jeg vet MANGE av disse 15.000 ikke kan. Så kommer det en oppblomstring av corona nå, hvor vi igjen blir satt tilbake som samfunn, da vet vi hvem vi har å takke.

    38. Dette er så viktig! Så flott at du deltok, skulle ønske jeg kunne deltatt selv. Denne kampen har gått i hundrevis av år, og kan ikke vente, pandemi eller ei. Smittevern kan ikke trumfe menneskeverd. Denne kampen handler også om liv eller død.

    39. Blir kraftig provosert når du presterer å påstå at vi som klager kun er white priviliged people! Og at demonstrasjonen betyr mer for dere som var der enn de som ikke stilte opp og som synes at det er totalt unødvendig å risikere smittespredning?? Det er jo bare tull!! Jeg har heldigvis aldri følt rasisme på kroppen,men har to nære venninner som har opplevd det,så vet hvor fælt det kan føles! Synes det er lavmål av deg å sette oss som er imot demonstrasjonen i bås som hvite mennesker som gir faen. For det er ikke sant!

    40. Dei som var med på demonstrasjonen har IKKJE brutt smittevernreglane fordi det var IKKJE forbudt å gå i demonstrasjon. Alle skal vera so sinnsjukt gla for at me leve i eit land der ytringsfrihet og retten til å demonstrera står sterkare enn alt anna!!! Dessverre e da mange som leve i land der det ikkje e mulig. Og i USA som liksom skal vere «det beste landet i verden» der blir dei slått ned, skutt på med gummikule, tåregassa og det som værre e av sine eigne politimenn som liksom skal beskytta dei fordi dei går i demonstrasjon. Tenk litt på det.

    41. Herregud folk må åpne opp øynene sine å lære seg å ta avstand ifra rasisme en gang for alle! Landet har åpnet opp på uteserveringer, tannleger, barnehage, skoler osv, men viktigst av ALT er grunnloven vår! Som sier at vi har lov til å ytre oss fritt! Det er grunnlovsfestet og ytringsfrihet! Å dette er den viktigste loven av alle! Ingen smittevernslov bør komme over grunnloven! Da hadde jeg mistet håpet helt! Jeg synes også folk skal være forsiktige med å peke fing mot andre å skylde på andre når det kommer Covid-19 smitte. Er drittlei av folk som klager på demonstrasjonen. Vi alle har ett ansvar selv, som “mannen i gata” å det får være opp til ett hvert enkelt mennesker å faktisk gå i demonstrasjonen, jeg blamer ingen for å ha gått eller for å ikke ha gått med tanke på selve situasjonen vi er i men jeg er jævla glad for at grunnloven står uansett! Og vi alle velger å bo her under disse lover å regler.

    42. Jeg må bare få sagt at jeg er fullstendig enig i at den protesten var nødvendig, men det var virkelig ikke riktig tidspunkt. Jeg håper du ikke tar denne kommentaren som hat, men at du kanskje kan forstå den ene gruppen som føler seg sviktet og spyttet i trynet, og da sikter jeg ikke til de som går ut av huset. Hvis du prøver å sette deg inn i situasjonen til foreldre som har mistet barna sine, og ikke får begrave de engang, men bare må kremere de og sette de på en hylle. Hvis du prøver å tenke at moren eller smøsøsknene dine døde, og de bare måtte blitt brent og satt på en hylle, du hadde ikke fått gitt de en verdig begravelse. For de så kan jeg skjønne at dette er vondt med tanke på tidspunktet, men de har også vært full av sinne bare noen har spist ute på resturant eller gått på stranden.. Jeg håper du kan se en litt annen side av saken med denne kommentaren, for jeg syns du er et fantastisk forbilde.

    43. Det dere glemmer å tenke ved å bruke kortet om at alle andre gir f så da er det vel greit da, er at når folk samler seg på forskjellige steder så er de ikke 15.000 trykket sammen på en plass og roper hverandre i munnen, det trengs bare én smittet og så er potensielt flere tusen smittet. På stranda er det kanskje 100 som er i kontakt med hverandre (i verste fall) det gjelder også kjøpesentere, buss osv. og man kan få kontroll igjen, det er ikke mulig når det er 15000 som reiser fra alle landets kroker for så å dra med seg eventuell smitte hjem igjen eller smitte andre i rekordfart der man var. Da mister man kontrollen… Ekstremt viktig sak, og jeg støtter det fullt ut! Jeg skulle vært den første til å demonstrere når som helst en annen tid
      For dette er en hjertesak for meg! Og støtter det nå på andre måter samtidig som jeg har også andres menneskers liv i tankene, for jeg selv er ikke helt hvit og har kjent på det. Men nå? Ikke f! Ikke fordi svarte liv er mindre verdt, men JEG vil ikke bidra til at folk dør!

      Det er så vanvittig provoserende å se at noen bare potensielt “kaster” bort alt det folk har “jobbet” for de siste månedene og ikke minst å sette liv i fare! Demonstrasjonen har en motsatt effekt, for forståelig nok så er mange forbanna og redde og det er så ekstremt synd at en slik viktig sak skal havne i bakteppet.

      Hadde bare ALLE satt seg selv i karantene i to uker i ettertid så hadde dere høstet så mye mer respekt, men ser jo at det blir tatt veldig lett på da du løper rundt i byen som ellers og omgåes masse folk, og også de i risikogruppa! Skulle jo tro engasjementet for å hindre smitte og at du var så flink en periode kom fordi du skulle ha skryt og høste likes… Om smitten blusser opp igjen pga dette så kan det ikke føles godt å vite at man har bidratt med dette.

    44. Helt utrolig at du kan forsvare denne handlingen når vi står oppi en pandemi hvor det eneste virkemiddelet vi har er og holde avstand frem til en vaksine kommer.

      Ja, og bekjempe rasisme er kjempeviktig! Men, time and place… Nå er ikke tid og sted for store folkemengder! Vi har i flere måneder holdt oss unna folk, folk mister jobbene sine, gravide risikerer og føde alene og eldre på sykehjem blir “innelåst” og får ikke ta imot besøk. Tenker du heller ikke på helsepersonell som står fremst i denne pandemien?

      Ja, jeg er hvit men jeg vet at rasisme er et stort problem. Jeg er sammen med en som ikke er etnisk norsk. Vi har fått barn og har snakket mye om etternavn på barnet – om vi skal la barnet få hans etternavn som vi ønsker, fordi vi er redd for at et “utenlandsk” etternavn vil gjøre det vanskelig for barnet og få seg jobb i fremtiden feks. Så ja, jeg vet at rasisme eksisterer og at det er et problem som må bekjempes. Men ikke nå når dette viruset herjer! Ihvertfall ikke ved og samle tusenvis av mennesker på et sted.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg