DETTE GJØR MEG SÅ FORBANNA STOLT!

ÅH for en fantastisk dag! Dette har vi ventet på LENGE, dere! Endelig forbyr Norge pels! Lov om pelsforbud ble vedtatt natt til i går. Vedtaket fører til at pelsdyroppdrett skal avvikles i Norge innen 2025. Hvor bra er ikke det? Jeg ble så sinnsykt glad når jeg leste det! At vi mennesker skal pine dyr for å kunne kle oss i en jakke med pelskrage er direkte kvalmt og noe som lenge har gjort meg fly forbanna. Endelig vant dyrene! Det viser bare at det nytter å kjempe, engasjere seg og si i fra. 

Jeg har ikke brukt pels på mange år som dere allerede vet, og det fordi jeg ble gjort oppmerksom på hvor forferdelig den bransjen var. Jeg var ikke klar over det på den tiden, men så fort jeg skjønte hvordan prosessen pågikk for å få den pelskragen på jakken min, boikottet jeg det tooootalt! Jeg ble nesten sur på meg selv for at jeg hadde bært ekte pels i det hele tatt. Jeg følte meg dum som ikke visste bedre. Men man lærer så lenge man lever, og da kan man alltids forandre seg til det bedre. Jeg har også gjort venner og familie obs på hvordan pelsindustrien fungerer, og etter at de har fått infoen har de alle boikottet det like hardt som meg. Det er noe jeg er stolt over!

Jeg håper så inderlig at vi ser færre og færre mennesker som bærer ekte pels fremover. Det er helt forferdelig å vite hvor mye dyrene lider for at vi skal “pynte” oss. 

Nei, i dag er jeg stolt av å være norsk! 

Foto: NOAHs hjemmeside, Roger Brendhagen

Det neste steget nå er å forby pelsimport også, slik at Norge ikke tillater import av pelsvarer fra andre land. På den måten støtter vi ikke at dyr lider andre steder heller. Det er det 200.000 signeringer på NOAHs underskriftkampanje for forbud mot pelsdyropprett, og det endte jo opp med at vi vant den kampen! Nå må vi gjøre det samme for å få importforbud i tillegg!

SIGNER HER FOR FORBUD MOT IMPORT AV PELS!

 

22 kommentarer
    1. Kim K bruker jo pels ofte og kler gjerne opp unga i det også. Hva tenker du om det du som er så fan av henne?

      1. Kim K har faktisk byttet ut all den ekte pelsen sin med faux fur!
        Se en av de siste insta postene hennes.

    2. Hei Isabel. Jeg har lest din blogg i 2 år nå og det har vært sykt gøy å følge med på livet ditt! <3 Men i det siste føler jeg dine innleg blir for formelt. Vi har ventet et halvt år på det "spennende prosjektet", kan du kjappe deg med prosessen? I tillegg vet jeg du skal kjøpe hus, og det skriver du i mange innlegg. Så hva er nytt? Jeg savner når du skrev om kjærlighetslivet, dine dype tanker og drama. Nå er det bare nelly rabatt, spørsmålsrunder med svar som jeg kan fra før av, og clickbait for kjedelige innlegg. Så plis gjør noe med det, start ditt eget merkeklær, bli modell, join realityserier for jeg elsker å se deg på tv osv! <333

    3. Hadde politikernebtat skikkelig tak i endringen i abort loven også så har vi kommet enda lengre! Du som har en slik fin måte å levere synspunkter på og har en stor platform burde sette deg inn i det horible endringene som er gjort..

    4. Jeg også ble såååå glad for det! Stakkars dyr! Kan du skrive noe om testing av sminke på dyr også??? Det er og såååå stygt! Klem! ❤️

    5. Huff, det kunne aldri falt meg inn å gå med pels, og det så bra at flere og flere blir bevisst på det. Da jeg var i tenårene (typ 10 år siden nå) så var ingen bevisst på at man ikke burde på med pels. Tvert i mot var folk stolte over at kragen på jakken deres var laget av ekte pels. Glad folk har mer vett nå.

    6. Er dere helt forskrudd? Jeg håper virkelig de snur i denne saken. Det er overhodet ikke noe å være stolt av å avvikle pelsdyrnæringen. Du har gjort venner og familie obs på hvordan pelsdyrindustrien fungerer sier du Isabel. Hvorfor beskriver du ikke det, legger ved autoriserte artikler, linker til forskning etc. De siste plassene som ble sjekket opp fant man INGEN feil, mangler eller at dyrene led, og avlivningen var også human. Så dette er bare tullball. Gleder meg til å bære jaktpelsen min med stolthet.

      1. Uansett om dyrene blir behandlet “bra” eller dårlig så er det totalt unødvendig med pels. Før brukte man det fordi man trengte det, nå bruker folk det som pynt. Det at du syntes at dyr skal dø for at folk skal pynte seg sier litt om deg som person. Tror heller ikke de dyrene har det så forbanna bra i de små og trange burene de blir plassert i.

    7. Hva tenker du om pels fra dyr som uansett blir jaktet på for kjøttet og maten sin del? All pels er ikke «dårlig» pels?

    8. Ja det er absolutt bra MEN ikke på bekostning av kvinnerettigheter!!!! Samme dag ble abortloven innskrenket, og pelsindustrien ble brukt som et forhandlingskort i regjeringa som byttehandel “hvis vi skal stemme for deres sak(mot pelsindustrien) må dere stemme for vår sak (færre abort rettigheter) slik at flere av partiene stemte imot sine egne partiprogram bare for å kunne beholde makten. Det er et sykt spill og en døråpner til KRFs ønske om et fullstendig forbud for abort.

      Endringen går ut på at nå må man møte i en nemd, slags rettsak for å få fosterreduksjon. Tenk på det, forklare seg for et panel hvorfor man vil ha abort, et dømmende panel som allerede har lagt skam på deg, som om abort i utgangspunktet er en lett avgjørelse for kvinnen! Det er ingen andres business hvorfor man vil ta abort. På tre år har det foregått bare 38 fosterreduksjoner i Norge. I omlag 1/3 av tilfellene har alvorlig sykdom hos fosteret vært årsaken. Dette er sykdom oppdaget før uke 12 i svangerskapet, altså veldig tidlig! Selvom man ikke kan påvise sykdom så tidlig i svangerskapet så er risikoen mye større for senere sykt og dødfødt barn når man har flere i magen, og den enes sykdom og død kan også gå ut over den friske tvillingen. Ikke kult å få den beskjeden utover i svangerskapet og måtte føde sitt døde barn eller vite at risikoen for at noe kan skje en eller begge gjennom hele svangerskapet er så stor.. Risikoen for alvorlige komplikasjoner hos mor under svangerskap og død under fødsel øker også når man bærer og føder flerlinger. Før kunne kvinnen selv ta avgjørelsen om fosterreduksjon ut fra de forhold og risikoer som gjelder, også ut fra for eksempel livssituasjon, økonomi og helse. Det er ikke alle som har kapasitet til å ha flere barn rett og slett, og det kan gjøre kronisk syke mødre enda sykere, og kjøre familier ut i fattigdom. Erna har for kort tiden også redusert støtten til barnefamilier med funksjonshemmede barn og økt egenandelen for assistenthjelp og hjelpemidler. Nå har de startet med endringer der det rammer få for å slippe unna med minst mulig motstand, men målet til KRF er jo totalforbud mot all abort. Og selv et forbud mot fosterreduksjon som rammer færre, kan påvirke liv fatalt, og viser at regjeringa umyndiggjør kvinnen til å vite hva som er best for sitt eget liv, helse, livssituasjon og familie. Det er en ganske hårreisende reversering av en kamp som startet for mer enn 50 og 100 år siden, og etter all sannsynlighet bare blitt en døråpner for flere innskrenkinger senere. Saken ble brukt som et forhandlingskort i pelsindustrisaken på tinget, “hvis dere stemmer det så stemmer vi det for dere tilbake” og det er ingen tvil om at dette er et maktspill. Rødt, MDG, AP og SV stemte mot endringen, resten av regjeringspartiene stemte for og enkelte gikk dermed i mot sitt eget partiprogram. Husk dette til neste valg!

      Please skriv om dette! Hadde det ikke vært for at kvinnene før oss kjempet hadde vi hverken hatt stemmerett eller abort i dag, nå er det vår oppgave for fremtidens jenter å kjempe og opplyse og få uvitende til å forstå alvoret. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/WbJQba/jo-retten-til-selvbestemmelse-ble-innskrenket-i-natt

    9. Faktisk så er det sånn at de bildene dere som ikke bor på gård ser er tatt fra et fåtall av gårder som driver dårlig. Men la oss si at 1/500 driver dårlig så går denne låven utover de 499 andre bøndene. Mangen mister jobben sin og går i minus på grunn av denne låven. Greit nok at noen driver dårlig å de burde bli straffet, men de som driver dårlig ødelegger for de som driver bra fordi at media fokuserer bare på de fåtalls personene som drivet dårlig. Dette er mitt synspunkt og alle har lov og velge det de vill. I Norge har vi Mattilsynet og nettop så fant de ut at de har meld om dyreplageri i et Mink hus, men så hadde de «fantasert» litt. Så kanskje det er mindre dyremishandling av pelsdyr i Norge en det Mattilsynet har sagt. Men det verste er dyrevernsorganisasjoner (ikke alle) som sniker seg inn i pelsdyr hus for å ta bilde. De sier at sånn som de har det i et godt hus er dyreplageri. Så gå med norsk pels men utenlandsimporten må stoppes for der er det myyyye mer dyremishandling .Dette er ikke et sinnainnlegg men bare til å informere deg og de som leser kommentaren om.

      1. syns du skal sjekke dokumentaren på nrk om pelsdyr og se om de lever i paradis…det er det jøvligste og mattilsynet gjør feil hele tiden ikl avlivning av gravide kyr og sauer pga feil opplysninger, men film sammen med pelsdyroppdrettere og dvinebonder lyger ikkje, de bare visste ikkje at de ble filmet, men viste sitt sanne jeg
        På pelsfarmen stapper de levende mink inn i en maskin mens de hyler og skriker for livet – og f spiser åå hvarandre og pelsoppdretterene sier det er helt normalt og noe de kaller kannibalisme tiden…..avlvningskurs på 27 minutter på et hotell….går ikkje an.så om NOEN pelsoppdettere kanskej liker dyrene sine så gjør ikkje alle det..syns det er altfor lenge til 2024

    10. Åå så glad jeg blir når mennesker med store plattformer fremmer gode saker!
      Ble like glad selv når jeg fikk vite at pelsdyrnæringen skal avvikles 🙌

    11. Så bra! Og deilig å vite at dyr endelig får respekt og hjelp som de trenger!

      Lite side spørsmål!
      Vil du være med på å boikotte Coca Cola Company?? De er med på å støtte et selskap “good life” tror jeg det het. De har de største kugårdene i USA. Det kom nylig frem at på disse gårdene blir kuer og kalver mishandlet hver eneste dag. Arbeiderne gror og røyker hasj, drikker alkohol, snorter kokain osv på gården rundt dyrene, mens de jobber selv. Dette er den værste saken dyrepoliti har sett på over 10 år!

      Vær så snill å bli med å boikotte Coca Cola, og bruk den stemmen du har, gjør det kjent for Norske folk!
      Det gjelder cola, fanta, urge, Telemark, tidligere kjent som Bonaqua osv…
      Coca cola har så mye makt og en så stor stemme internasjonalt! De bør slutte støtten til disse gårdene eller få gjort noe NÅ!

    12. De folka som er imot pelsproduksjon i norge er en av di største dyrplagerne som fins. Norge har di strengeste reglene for dyrevelferd og 98% av dyra har de bra i norge. De folk ikke forstår er at når produksjonen går ned i norge går produksjonen opp i andre land, mest asiatiske land. Der er dyrevelferden mye dårligere. Så de dyre du følte du redda med og stoppe produksjonen her i Norge lir kansje i et anna land. Men folk som kjempe for miljøet og dyra tror så lenge de ikke sjer i Norge så har ikke de noe med samvittigheten deres å gjer. Og norsk mink vil trolig bli utryddet når produskjonen blir forbudt fordi den er ikke levedyktig i de fri. Dei som kansje overlever ender garantert opp i hønsehuset til noen å drep alle hønså. Ikke bare en eller to men alle den kommer over, pga den dreper bare for og drepe. Og begrunn av Norge har hatt så ufattelig god kvalitet på skinn er pga trivsel, har du ein mink som har det dårlig ser skinnet der ut også. Ikke minst alle familiene som går konk pga dette her.

      1. Marita, jeg er så enig, disse såkalte influenserne og vennene dems, samt unge jenter som kun følger trender aner ikke hva de snakker om. Det er liksom bare sånn «å stakkars små dyrene som har det vondt» De aner jo ikke hva de snakker om…pelsdyrnæringen i Norge er så viktig for å hindre dritt-oppdrett i andre land😕

    13. Jeg personlig er ekstremt imot dyrepelsproduksjon, på dyr hvor vi KUN bruker pelsen. DET er dyreplageri. Derimot, hvis det er jakt, helt med! Jakt på dyr hvor bestanden er såpass stor, at det ikke gjør så mye, og på det dyret du får mest utbytte av! F.eks elg, sau, rådyr osv osv… for der har vi mulighet til å bruke skinnet, og innmaten! Så lenge man bruker hele dyret, IKKE KUN FOR PELS!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg