en ærlig oppdatering

Jeg merker at jeg er på vei til å virkelig føle på en slags tomhet/rastløshet/tristhet (whatever you’ll call it) for tiden. Jeg pratet lenge med både mamma og Jasmine i går om hvor mye jeg trenger at noe helt nytt skjer i livet mitt asap. Jeg er super heldig som har det livet jeg har, men jeg har en del mer “fritid” enn vennene mine som har arbeidstider de må forholde seg til og lignende. Jeg styrer dagene mine helt selv, og derfor har jeg en stor frihet som ikke de i min omgangskrets har. Jeg vil så gjerne være super spontan og booke en reise med vennegjengen min, helst i morgen, men det går jo ikke.

Samtidig som jeg har masse jobb og saker som holder meg igjen i Oslo, trenger jeg sårt å komme meg litt bort. Ta en uke ferie. Jeg har ikke vært værende i Oslo i så mange måneder i strekk på flere år. Den forrige reisen jeg var på var Ibiza i August, dere. Det er uvanlig til meg å være – å reise så sjeldent. Jeg er avhengig av å “change scenario” i blant. Det er når jeg er ute å reiser at jeg får inspirasjon, motivasjon og fremfor alt: glede. 

Denne kulden her hjemme gjør at jeg knapt vil utfor døren, og la oss ikke en gang gå innpå mørket… Jeg klarer ikke. Det gjør det så mye vanskeligere å ta bilder til både blogg og sosiale medier, for det blir jo mørkt fortere enn jeg rekker å kaste i meg lunsjen.

Jeg har aldri reist helt alene før, men vet dere? Jeg tror faktisk at jeg skal begi meg ut på et lite “eventyr” på egenhånd. Jeg tror jeg hadde hatt godt av det. 

*drømmer meg til sol og varmere breddgrader….*

Har noen av dere reist alene før? Del gjerne deres erfaringer med meg i kommentarfeltet, om dere føler for det. <3 Tanken på det skremmer meg naturligvis litt, men hey – hva kan gå galt? Det er når man beveger seg utenfor sin komfortsone man vokser som person!

Har dere noen gode forslag til hvor man kan reise for å få sol på kroppen på denne tiden av året, som ikke er på andre siden av jordkloden? 🌴

Noe må i hvert fall skje, før det klikker for meg haha.

Med vennlig hilsen frøken rastløs as heeeell.

67 kommentarer
    1. Alicante eller Málaga i Spania pleier å være veldig fint på denne tiden av året! Tror det er bortimot 20°C der nå. Har ikke reist alene men tror en liten selvpleietur ville vært balsam for både kropp og sjel ❤️

    2. Gran Canaria er fint nå, strand, party og shopping. Trygt og fint å reise alene 😊 de har noen amazing fine sanddyner hvor du kan ta råfine bloggbilder 🎉😊🏖️

      Kan bli med å ta bilder for deg 😁

    3. Jeg reiser 90% av tiden alene. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg elsker å reise alene. Du kommer nok til å føle at det er rart i starten, men det er så bra for både kropp og sjel å ha kun seg selv å forholde seg til. Det er også en fantastisk mulighet til å komme i kontakt med andre mennesker. Du som har så mange følgere kan jo bare spør om noen av følgerne dine er der du vil reise, så kan de vise deg rundt/henge med deg når du har behov for å være med folk. Det verste som kan skje er jo at du finner ut at du ikke trives med å reise alene 🙂

    4. Hei 🙂 Var i november/desember 3 uker alene backpacking på Hawaii, anbefales virkelig. Ta gjerne kontakt på insta viss du vil vite noe mer @theresenordbo. Jeg tror du kommer til å elske å reise alene. Du oppsøker folk om du vil og koser deg alene når du ønsker det 🙂

    5. Dette her er en vanlig problemstilling som veldig mange føler på, både personer i samme situasjon som deg, men også «vanlige» folk som går på skole eller jobber. Kuren er ikke å reise bort, for det er bare en midlertidig løsning og vil ikke fikse problemet. Det du burde gjøre, som mange andre også blir oppfordret til i din situasjon, er å finne deg en hobby, begynne å trene (feks), aktivt engasjere deg i noe. (Å donere penger er ikke å aktivt engasjere seg, det er passivt, og det er veldig bra det også, men vil ikke bidra til å fylle den «tomheten» eller rastløsheten du føler på).
      Jeg tror det vil få deg til å føle deg bedre på mange måter, og jeg tror ikke du da vil ha det samme behovet for å reise ørten ganger ila året.

      1. Skriver under på det Vilje sa. Jeg opplever samme rastløsheten selv om jeg har en vanvittig hektisk hverdag med turnus-arbeid. Det eneste som slukker det ønsket om å komme meg bort, og trangen til noe nytt er en ny aktivitet. Trening, hobby eller ny sosial aktivitet. Trangen til å reise er fortsatt der, men ikke fordi jeg trenger endringer i omgivelsene mine, men fordi jeg rett og slett vil besøke det spesifikke stedet.

        1. Reis til et annet land og jobb som frivillig. Enten med med mennesker eller dyr. Du blir kjent med landet, deg selv og andre frivillige og lokale på en helt annen måte.
          Du liker jo å hjelpe dyr, så kanskje det hadde vært noe. Mange av de andre frivillige reiser også alene, og dermed er dere litt i “i samme båt.”
          Om du en dag ønsker å finne på noe sånt, så undersøk nøye. Ikke alle organisasjoner er det de utgir seg for. Noen ønsker bare å utnytte dyrene for å få penger fra frivillige og turister.
          Trenger du tips så er det bare å spørre.

      2. Veldig enig med Vilje her! For Guds skyld, ta deg en tur alene, men også det med en fast hobby er sååå viktig i det lange löp! Du skulle jo å starte å trene eller? Håper det! 😀

    6. Dro alene til New York og LA da jeg var 19! Noe av det beste jeg har gjort. Var kjempedeilig å gjøre akkurat hva man ville når man ville, uten å vente på noen eller overtale noen til ting bare du selv har lyst til. Følte meg veldig selvstendig og det var en god følelse å gå ut av komfortsonen og stå på helt egne bein 🥳

    7. Jeg har reist alene flere ganger, og selv om det absolutt er kjempe bra med venner, er det noen ganger minst like bra alene!
      Jeg har aldri angret på at jeg reiste alene.
      Hvis du vil føle den ultimate frihet, anbefaler jeg det på det sterkeste. Du kan stå opp når du vil, spise når og hvor du vil, dra på de aktivitetene du vil, bruke så lang tid du vil. Det er liksom ingen som maser på deg når du står og poserer i din fineste kjole foran Eiffeltårnet i “en evighet” for å ta det perfekte bildet.
      Jeg har absolutt elsket hvert sekund jeg har reist alene!

      Min anbefaling er å starte med relativt kortere turer, så man får kjent på hvordan det føles å være alene såpass lenge. En uke maks, feks. Som flere skriver her, er det lett å utfylle det sosiale behovet, hvis man får det. Spesielt hvis man er ganske utadvendt fra før av og til vanlig liker å omgåes folk. Jeg har truffet mange flotte og inspirerende mennesker åå mine utflukter.

      Til slutt, til Vilje: Jeg er helt uenig i det du skriver. For meg vil jeg aldri oppnå det samme av å løfte vekter innesperret i et treningsstudio eller løpe en tur i skogen, som å reise til et nytt sted. Hvis man ikke er disponert med det genet som gjør at du hele tiden søker nye opplevelser, steder, kulturer og folk, er det vanskelig å beskrive hvor viktig det er. For noen mennesker betyr ikke det å reise så mye, og det er greit! Men for andre er det nesten som medisin for sjelen!

    8. Jeg foretrekker å reise med 1 person. Jeg er litt for reddhare til å reise på egenhånd (med mindre det er til et sted jeg har vært før). Reiser man med en gruppe blir det fort mye venting og lite opplevelser. Men reiser man med 1 person som man er på bølgelengde med når det kommer til interesser og ønsker på reisen så er det det ultimate. Du virket jo til å trives veldig med hun svenske du dro på ferie med.

    9. Hei!

      Det høres NYDELIG ut å reise alene til varmen🤩Jeg er mamma til to, før jeg traff mannen min reiste jeg to ganger alene til dette FANTASTISKE hotellet på Meloneras🤩Har også reist flere ganger til dette hotellet med mann og barn, like perfekt alene og sammen med familie. Meloneras har ingen harry faktor og masse bra shopping🤩Nydelig strandpromenade og Melonerasørkenen like ved, også nydelig strand. You go girl!! Her er linken til et paradis🤩

      https://www.lopesan.com/en/hotels/spain/gran-canaria/meloneras/baobab-resort/

      Janne

    10. Kanskje ikke helt svar på spørsmålet, men med tanke på rastløsheten/tomheten – hva med å jobbe som frivillig hos Dyrebeskyttelsen/omplasseringssenter for hunder/besøksvenn for eldre eller noe annet du interesserer deg for et par timer i uken eller mnd? 😊 Du får gjøre noe nytt som opptar tiden din, og som betyr mye for andre. Er bare å sende mail til forskjellige organisasjoner du kunne vært interessert i, de setter stor pris på all hjelp de kan få ☺️

      Evt. ta noen enkle og korte nettstudier i IT eller markedsføring, for å løfte businessen din enda mer. Der gjør du allerede en veldig bra jobb, men er kult å ha det på CV’en også!

    11. Reiste alene rundt i Asia i 2 mnd på backpacking. Møtte andre mennesker underveis, men kjente ingen før jeg reiste☺️ var også 3 uker helt alene i Australia! Elsket det, du kan gjøre hva du måtte ønske uten å ta hensyn til andre. Anbefales 😍

    12. Hei. Jeg har reist flere ganger alene til Gran Canaria. Syns det var deilig. Ingen andre enn deg selv å ta hensyn til, bare kose om seg selv. Også blir man jo kjent med folk.

      Ha en fin ferie ❤️

    13. Hvorfor tar du ikke å samarbeider med ef og tar en slags språkreise en plass? Perfekt mulighet for å lære, treffe nye mennesker å oppleve nye ting 😀

    14. Æ kan bli me dæ vest du vil 🙂 <3 Eposten min ligg hær om du føle før og kontakt mæ 🙂

      Kan omså te hælga 😂👌😀

    15. Ingen tvil! Det må bli Kapp Verde. Les litt om det. Det beste av alt, er at det går direkte fly!!!

    16. Jeg vil anbefale deg Gran Canaria. Vi har hus der og det er varmt året rundt. Et tips hvis du skal dit, kom deg langt ned på øyen. Feks amadores, mogan og puerto rico. Der er det sjeldent overskyet, rolige omgivelser og utrolig fint. Gran Canaria er ikke så harry som alle skal ha det til, det er hva du gjør det til selv. Finnes veldig mange fine hoteller der. Ta bussen inn til Las Palmas en dag med musikk på ørene, så får du oppleve øyen på veien samtidig som du shopper. Det gjør jeg ofte alene. Jeg drar ofte alene dit, legger meg på stranden en dag hvis jeg føler for det eller chiller ved bassenget.

    17. Å reise alene er fantastisk, dog har jeg aldri reist på “høy-budsjett” ferie alene. Muligens er det da vanskeligere å komme i kontakt med folk?!

      Reist alene på backpacking i Thailand, var ikke ensom ett sekund! Typ hosteler og backpacking overnattingssteder kreler av folk i alle aldre som reiser alene og som er kontaktsøkende.

      Alicante er ett annet alternativ, om du ikke vil reise så langt, godt og varmt nok på denne tiden av året samt det pleier å være enkelt å komme i kontakt med folk. Både fastboende og turister. Fine restauranter og tapas barer & vinbarer, både nøkterne og litt mer eksklusive. Strender rundt sentrumskjernen er ett absolutt pluss, det samme er kort flytid og avstand til flyplass. Shopping på corte ingles hadde du nok likt!

      Hiv deg uti det – er sikker på at du ville vokst enormt på hele opplevelsen! Du har mye erfaring fra å reise, så dette fikser du!

      Uansett hva du bestemmer deg for, god tur ♥️ Gleder meg til eventuelt å følge deg på alene-reise 🙂

    18. Jeg hadde det akkurat slik som deg i fjor, så da booket jeg en all inclusive uke i Dubai. Været er bra, det vet vel du 😛 også tenkte jeg all inclusive ville være smart, for da kunne jeg bare bli liggende på hotellet om jeg ikke turte noe annet.
      Noe av det beste jeg har gjort! Var rart å spise alene de to første dagene, men etter det så brydde jeg meg ikke et sekund om det.

      Jeg syntes vi alle burde reise alene minst en gang, utrolig lærerikt!
      Håper du finner ut av det <3

    19. Jeg har reist masse alene! Startet allerede etter videregående med å reise rundt hele jorden helt alene! Jeg elsket det, selvom det til tider jo var ensomt. Dro senere til Australia og ble der i 8 mnd alene! Å reise alene er spennende, utfordrende og som oftest ikke ensomt! Nå bodde jeg på hostel da, så møtte mange som reiste alene og var i samme situasjon som meg. Men man blir alltids kjent med noen, og ja – kjør på!!❤️ Absolutt en erfaring og opplevelse ikke mange (i min vennekrets hvertfall) har opplevd!!

    20. det er veldig sunt å lære seg å trives i eget selskap, og en alenereise er vel perfekt for det. Kanskje også en større utfordring å reise til en storby og være typisk turist og dra på kulturelle steder som museum, gamle bygg og teater og utvide horisonten din istedefor syden – hvor man kanskje bare ligger i sola for det meste. Har hvertfall veldig lyst til å gjøre det selv:-) sliter alltid med å få med meg folk på ferie

    21. du kan jo også dra på språkreise, EF har alt fra to uker til flere måneder, uansett hvor du drar så møter du folk fra hele verden og lærer språk samtidig

    22. Kjenner litt misunnelse på det at du bare kan reise liksom! Ta deg lett råd til det med god samvittighet 😅

      Selv har jeg reist en del, men kunne liksom ikke bare ta en spontantur 😅 Alene har jeg også reist!

      Men ville også anbefalt deg å finne en hobby her hjemme, noe du brenner for og kan bruke den tiden nå.
      Gadventures har forresten turer de setter sammen som man kan være alene på og møte andre. Kanskje sjekk det opp?
      Ellers så er det facebook grupper: girls that loves to travel, eller noe sånt! Så kan du kanskje møte/planlegge noe med andre på den gruppa!

      🙂

    23. Reste till marbella själv vilket är en av mina bästa resor. Där är det lätt att vara social och träffa på folk med om man vill! Jag var även själv i Singapore och hade underbart kul men blev sjuk så vet ej om jag skulle rekommendera att resa själv för långt

    24. Hvorfor ikke reise til Australia og jobbe litt frivillig for å hjelpe de stakkars dyrene som lider der nede? 🙂 eller som andre foreslår, reise med en av leserne dine 🙂 eller så har jeg som to barns mor drømt om siden jeg ble mamma og gift og dra på cruise i caribien HELT ALENE 🙈

    25. Anbefaler virkelig å begynne og trene! Høres så kjipt ut, men er virkelig helt sykt hva det gjør med humøret😁

    26. Hvorfor ikke reise til Australia og jobbe litt frivillig for å hjelpe de stakkars dyrene som lider der nede? 🙂 eller som andre foreslår, reise med en av leserne dine 🙂 eller så har jeg som to barns mor drømt om siden jeg ble mamma og gift og dra på cruise i caribien HELT ALENE 🙈

    27. Jeg synes det er utrolig deilig å reise alene! Som noen har nevnt tidligere, du har en helt annen frihet, og ingen å ta hensyn til utenom deg selv. Er ikke til å legge under en stol at de fleste har nok litt behov for alenetid og eventuelt pleie seg selv også, og hva er vel da bedre enn å dra til varmere strøk alene? Jeg synes du skal gå for det jeg 🙂

    28. Jeg reiste rundt i Australia alene i 9mnder i fjor, og det er helt klart den beste avgjørelsen jeg noen sinne har tatt! Så deilig med friheten til å gjøre akkurat hva du vil, uten å være avhengig av at alle de andre vil det samme som deg. Dette er også en super måte å bli kjent med andre personer på! Nå regner jeg vel egt at vi reiser på litt forskjellig type måter, da jeg ikke hadde råd til hotell, og bodde på hostel istedet. Trodde helt ærlig ikke det var noe for meg før jeg dro, men nå foretrekker jeg nesten det, med tanke på alle de fantastiske menneskene man møter. Med tanke på varme nå så hadde kanskje gran canaria funka? Tror det er rimelig varmt der på dagtid nå hvertfall. Eller kanskje marroco eller Egypt?

    29. Elsker å reise alene. Deilig å kunne gjøre akkurat hva du selv vil uten å forholde seg til andre. Kapp Verde er superfint nå! Varmere enn Spania og gran canaria 🙂 og er ikke så langt unna gran canaria så man kan jo like godt fly dit!

    30. Jeg har backpacket 2 måneder alene i India etter å ha backpacket 5 måneder med venninner. Det gikk veldig fint. Folk er alltid behjelpelige hvis du er usikker eller ikke vet hvor du skal. Det høres skummelt ut. Men det er alltid folk som ønsker å hjelpe om du føler deg lost. Jeg håper du tar deg turen alene. Om du drar steder som er populært for backpackere blir du alltid kjent med folk. Backpackermiljøet er fantastisk og burde så absolutt oppleves!! Jeg klarer ikke å vente til ny tur!

    31. Jeg er en jente i 20-årene som deg og jeg har reist en del alene 🙂 Både til storbyer og strand ferier. Skal straks på en 6-ukers tur til andre siden av verden, helt solo. Har også mer fri enn vennene mine da jeg jobber i en turnus som jeg får lange perioder fri av gangen i.

      Det blir til at man aldri reiser om man alltid må vente på at det blir det perfekte tidspunktet for venner og familie som ikke har den samme friheten. Jeg har aldri angret på en reise. Vil man bli kjent med folk så er ikke det vanskelig som en attraktiv, ung jente.. lets be honest. Og om man vil chille alene og nyte sitt eget selskap så er det også helt ok. Ta med deg masse gode bøker, dra på nydelig spisesteder og nyt gode måltider, finn bra shopping, lat deg på stranden, utforsk byen du er i.. bare kjenn på hvordan det er å leve helt fritt. Ta masse dooopee bilder av deg selv, slå på tinder om du kjeder deg en kveld 😉 haha! Bare nyt friheten. Om du har det kjipt er det jo ikke verre enn å sette seg på flyet hjem. Da har du i det minste prøvd og sett hvordan det var ❤️✨ Tror det kommer bli helt magisk for deg!

    32. Misforstå meg rett her! Jeg har fulgt deg lenge, og aldri sett på deg som overfladisk før. Men etter det innlegget her endret jeg litt mening.. Du av alle kan velge å bo hver faen du vill, at det er kaldt å mørkt i Norge under vinteren kommer vell ikke som noe sjokk? Se deg rundt og vær glad for tilværelsen din! du er heldig 😊

    33. Jeg reiste til Puerto rico, det var helt fantastisk hadde bare 1 uke men kinne vært der mye lengre, styre dagen helt selv ikke forholde seg til noen andre enn seg selv, reise rundt på gran Canaria. Jeg tok mye buss og gikk av der jeg følte for egentlig, det var så deilig med egen tid🥰

    34. Jeg reiste til Puerto rico, det var helt fantastisk hadde bare 1 uke men kinne vært der mye lengre, styre dagen helt selv ikke forholde seg til noen andre enn seg selv, reise rundt på gran Canaria. Jeg tok mye buss og gikk av der jeg følte for egentlig, det var så deilig med egen tid🥰

    35. Jeg har friår nå, og jobber en del. Når jeg har spart nok, så reiser jeg bort. Anbefaler veldig mye å reise alene, du lærer masse, føler deg mer selvstendig og er fri til å gjøre akkurat hva du vil!! Er alltid litt skummelt å være alene i utlandet, men er veldig lett å bli kjent med folk og man får opplevd så mye. Jeg reiser snart alene til marokko i vinterferien ☀️☀️

    36. Jeg har bare hatt mulighet til å reise alene en gang, men fy søren så gøy det var! Kan anbefale det til alle🤩 Det kjentes litt rart til å begynne med, spesielt når det gjelder å spise på en ordentlig restaurant alene og ikke bare en café😅 Men etter litt tid så koste jeg meg med middag og vin på en fortausrestaurant i Paris helt på egenhånd❤️ Og jeg følte jeg fikk slappet ordentlig av og bare gjort alt jeg hadde lyst til på den turen.

    37. Tror dessverre dette bare forblir i tankene dine, du er nok ikke en som tør å begi deg ut på en reise alene. Trist, for det er virkelig å anbefale 🙂 start med en langhelg først, så det ikke blir så lenge tilfelle du skulle hate det

    38. Jeg reiste alene for 3 år siden til Spania en sommer, gikk litt lei av meg selv på slutten og jeg var der i 5 dager. Absolutt helt fantastisk! Du kan gjøre som du vil, spise det du vil, gå hvor du vil når du vil uten og ta hensyn til andre! Også møter du mest sannsynligvis masse mennesker og åpner horisonten litt.

        1. Arguineguin på Gran Canaria! Var der for noen år siden å hadde det helt fantastisk. Viss du trenger å koble utav eller bare slappe av med det du vil så anbefaler jeg det virkelig. Folk der er så hyggelig og vennlige der.

    39. Anbefaler virkelig Afrika! Zimbabwe eller Kenya! Dro alene til Zimbabwe for er par år siden og dro på et animal sanctuary og for en opplevelse!! Der kunne du sitte ved bassenget på dagen om du ville og hjelpe til med frokost og middag til dyrene! Var veldig lærerikt og sååå koselig med så mange dyr rundt seg!

    40. Vil ikke anbefale Alicante nå.. Både januar, februar og mars er ustabilt.. Eg har vært 17 ganger i spania på vintertids og det er serdeles varierende.. Er det varme du ser etter så er granka, evt Kapp Verde osv som nevnt over mye bedre alternativ… Eg skjønner at folk vil du skal reise til Australia for å ta vare på dyrene som er berørt av brannen, men det blir jo ikke sol ferie i den forstand.. Veldig fint om du velger frivillig arbeid i ferien men det er altså ikke ferie.. Lykke til hvot enn du drar, om du i det hele tatt leser kommentaren 🙂

    41. Tenerife er perfekt på denne årstiden. Ikke veldig lang flytur.
      Litt varmere enn norsk sommer, og favoritt byen Playa de las americas har mange strender, restauranter, og shopping muligheter.

    42. Et sted du kunne reist som du sikkert ikke har besøkt MÅ være BUDVA i Montenegro også tettstedene rundt. Det stedet passer deg perfekt. Ulempen må være at du reiser mellom mai – september.
      Det er 2 1/2 time med fly fra Norge og ligger i Europa. Hilsen reiseguide

    43. Jeg har reist alene siden september og er fortsatt på reise 😅 jeg har vokst mye og blitt kjent med mange fantastiske mennesker fra hele verden. Anbefales!

    44. Ser noen skriver Malaga – men det er ikke kjempe varmt i Malaga i januar. Ja, sol er det og temperaturen ligger på rundt 16-18 grader. Bukse og genser vær 🙂 har i skrivende stund familie som bor der nede – så d er ikke dit man drar i januar hvis du vil bade og sole deg 🙂

    45. Málaga perfekt nå❤ fantastisk by. Med kule shoppe muligheter👏👏👏💓 du kommer til å elske den byen. Vært der 4 ganger. Å gifta meg like ved🌃🌃

    46. Hei, jeg vet mye av hva du mener og har det samme problemet. Jeg hater kulden i Norge å elsker å reise bort. Jeg kan reise når som helst men har sjeldent noen å dra med. Jeg reiser ca 1 gang i mnd nye steder, kanskje vi kunne reist ilag?

    47. Gjør det Isabell!!! Jeg har selv vært på mange turer alene, du komme alltid i kontakt med mange nye og spennende mennesker. Jeg jobber turnus og har mye fritid. Denne gangen skal jeg prøve et nytt land Brasil, gleder meg. Reiser nå denne mnd!

    48. Føler jeg har lært mye av å reise alene, blitt mer trygg på meg selv på andre områder i livet også. Når man er med venner har man lett for å bare følge etter, men når man er alene må man klare alt selv. Og så er det litt spesiell følelse å bare «shit, nå er jeg fri til å gjøre hva enn jeg vil.» Kan bli litt ensomt i lengden da, men man har jo alltids tinder 🙊 Reis til et land hvor du unngår å bli halshogget av IS iallefall! Ville f eks ikke dratt til Marokko alene, selv om det ser veldig fint ut.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg