EN BRUTALT ÆRLIG OPPDATERING

Hei elskede dere. <3

Dette føles rart. I løpet av mine fem (snart seks) år som blogger, har jeg aldri gått mer enn maks to dager uten å oppdatere her inne. Nå har det gått 26 dager. 

Som sagt, dette føles rart.

Jeg må bare komme med en helt brutalt ærlig oppdatering til dere her nå, kjenner jeg..

Jeg har hatt et veldig opp og ned liv i de siste to månedene. Jeg har ikke helt vært på topp psykisk, for å være helt ærlig med dere. Denne tilværelsen som vi alle lever i og som vi alle har blitt påvirket av dette året går utover oss på forskjellige måter. For meg har det tært mer på psyken enn jeg har hatt lyst til å innrømme ovenfor meg selv. 

Jeg er en person som har mye bagasje og mye tanker som jeg vanligvis rømmer fra ved å alltid være på reise og alltid ha noe å gjøre. Jeg er avhengig av å alltid ha noe å kunne gjøre for å rømme fra egne tanker og ting jeg sliter med. Livet mitt er vanligvis fullt kjør, non stop. Da jeg skrev boken min sammen med Kjersti i 2018, fortalte hun meg at det var ekstremt mye jeg fortrengte. Mye jeg rømte fra. Og det er så sant. Det er derfor jeg hele mitt voksne liv har hatt et så stort behov for å ikke gi meg selv for mye tid og rom til å drukne i eget sinn. Jeg er livredd for det.

Dette er sjukt privat for meg og ikke noe jeg egentlig liker å snakke høyt om, selv om jeg vet det egentlig bare er fint å fortelle om. Psykisk uhelse er ofte tabubelagt, noe jeg synes er synd, men likevel liker jeg jo ikke å åpne meg opp om det selv. Jeg klarer meg jo vanligvis så bra, men nå dette året har jeg ikke hatt mulighet til å rømme fra eget hode. Jeg har, på lik linje som resten av verden, blitt tvunget til å leve annerledes. Tvunget til å ha et mer “stille” liv, hvor lite skjer. Det påvirker meg veldig mentalt.

Jeg har prøvd å prioritere det av jobb som må prioriteres først den siste måneden, som har vært mine sosiale medier. YouTube har jeg vært stille på, og det samme gjelder åpenbart her inne på bloggen.

Til tross for at livet har vært noe vanskeligere den siste tiden, har jeg lyst til å prøve å gi mer av meg selv igjen på godt og vondt. Alt trenger ikke alltid være på topp. Har jeg det kjipt, er det også fint å kunne dele. Jeg var jo veldig sånn før, at jeg delte alt – uansett hva det måtte være. Dit vil jeg komme igjen. <3

Det føles så uvant å i det hele tatt skrive en tekst her inne igjen. Jeg føler meg rusten. Det er i hvert fall viktig for meg å komme med et livstegn til dere og være ærlig om hvordan ståa er. Mange av dere har lest her inne og støttet meg i såpass mange år nå at jeg får sjukt dårlig samvittighet av å ikke ha postet på så lenge. For det vil jeg beklage. <3

Jeg vil også bare si at jeg tenker på alle dere som sliter psykisk i disse tider. Jeg vet vi er veldig mange som føler på det, til og med mennesker som aldri noensinne har slitt mentalt tidligere. Det er ikke rart at vi kjenner på det, spesielt nå som det har gått så lang tid og at vi dessuten i tillegg er midt i mørketiden. Ta vare på dere selv, de dere er glad i, og ikke minst: gjør det DU trenger for å ta vare på din egen mentale helse. Den er minst like viktig som all fokus på smittevern osv. Du må passe på deg selv også, midt oppi alt dette kaoset.

For å være helt ærlig er jeg bekymret for å se resultatet av hvordan denne pandemien har påvirket oss når det kommer til mental helse, alkoholisme, selvmordsstatistik osv når alt dette er over. Det skremmer meg noe enormt og gjør meg veldig redd. Lov meg å pass på dere selv, fininger.

Men dere – det var godt å få skrevet av seg litt. Jeg har savnet dere! <3 Så – med det vil jeg si at oppdateringer her inne vil komme igjen som vanlig. Jeg har savnet dere enormt, og jeg må si at det har varmet hjertet mitt å få meldinger på Instagram hvor dere etterspør nye innlegg og oppdateringer her inne igjen. Det gjør meg glad. <3

31 kommentarer
    1. Ååå Isabel! Skjønne du, håper at ting blir bedre for deg snart ❤️

      Tusen takk for at du velger å gå ut med dette. Er tåpelig at psykisk helse og psykolog skal være tabubelagt. Alle har en psykisk helse- og de aller fleste kunne hatt nytte av å teste ut psykolog. Så at dette faktisk er tabubelagt er i mine øyne sykt.

      Jeg tror de aller fleste har en dårlig tid, og at ting er veldig veldig annerledes enn det var. Men jeg håper og tror vi kan stå sammen sterke i det, og komme oss sterkere ut av dette når pandemien er over.

      Jeg sender deg masse gode tanker og klemmer- ønsker deg og dine en god jul og godt nyttår! ❤️ Stå på til deg, og til alle andre der ute.

    2. Du er ikke alene, og det er fint at du tar opp dette temaet. Jeg begynte selv å gå til psykolog for 4 uker siden pga jeg takler også dårlig å være altfor mye alene med tankene mine uten muligheter til å rømme fra alt det vonde. Å ha en upartisk person å prate med hjelper utrolig mye.

      Fint å se deg tilbake igjen på bloggen. Ta vare på deg selv. Ha en fin jul ❤️

    3. Så fint å lese ett innlegg fra deg igjen ♥️ uvant at det har vært så stille, i tillegg til den triste episoden på podkasten med skjønne Golnaz. Håper det går bra med både deg og henne ♥️

    4. Tror du må snakke med psykolog om alt du fortrenger, for du ser jo nå at du kan ikke rømme bort fra det for alltid. Det vil alltid komme tilbake til deg på et tidspunkt, og det er bedre å ta tak i det nå enn å la det bli enda større. Reise til andre land for å fortrenge sin egen psykisk helse er den dårligste invisteringen, bruk heller de flybillett og hotell-pengene på å fikse det som spiser deg opp. Det er vel så viktig og faktisk ta tak i det, som å snakke om det høyt. Lykke til <3

    5. Hurra for åpenhet! You rock – men av og til må man kjenne litt på hva man egentlig tenker og føler. Alle gode ønsker for juletiden 🎄🎉

    6. Kjære Isabel ❤️
      Tro meg, jeg skjønner. Jeg er en voksen dame, med en ryggsekk som er så tung, at jeg skulle ønske noen kunne hjelpe meg å bære den.. eller kvitte seg med den. Nå er jula her og jeg er alenemor etter at pappaen døde. Jeg sitter å teller på kroner og ører, for å få det til å bli en koselig jul. Minner strømmer på og det er så uendelig tungt. Jeg vil så gjerne gi barna det de ønsker seg, men å ha mat på bordet er viktigere. Ofte spiser jeg ikke middag selv. Jeg har en del sykdommer, som gjør at jeg ikke kan jobbe, selv om jeg mer enn gjerne vil. Jeg tar meg ofte i å tenke; hvorfor må det være sånn? Hvorfor kan man ikke få ha ro i sjela? Hva har jeg gjort for å fortjene så mye vondt? Hadde jeg ikke hatt mine kjære barn, så må Gud vite hvor jeg hadde vært idag.. Jeg føler ofte for å bare kaste inn håndkleet og si jeg klarer ikke mer. Ikke er det enkelt å få hjelp av nav eller i psykiatrien heller.. Ventelister overalt.. Jeg gruer meg til julaften, for jeg skulle ønske jeg kunne få se den store gleden i barna mine sine øyne, men sånn blir det ikke..
      Jeg håper du får ro i sjela di, Isabel ❤️ Og så ønsker jeg deg og familien din en riktig god jul ❤️

      1. Kondolerer. Så vondt at det skal være sånn. Skulle ønske det ikke var ventelister når det er død involvert. For en vond sorg å bære på i tillegg til å overleve hverdagen med å telle kroner. Jeg ble selv alenemamma i april og kjenner meg igjen i det å telle kroner.
        Men jeg heier på meg og jeg heier på deg! Så når alt virker mørkt og tungt, så finnes det minst én persone der ute som har trua på deg og som heier på deg ❤️

      2. Gråmusa:
        Kan jeg hjelpe på noe vis? Hvor gamle er barna dine?
        Isabel kan videresende eposten min til deg om du vil😊 jeg vil så gjerne bidra med noe for en bedre jul for deg og dine❤️
        Mvh Gro
        Ps. Godt å ha deg tilbake Isabel❤️

        1. Kjære Gro ❤️
          Jeg vet ikke hva jeg skal skrive, for jeg setter så uendelig stor pris på det du skriver ❤️ Isabel kan gjerne gi deg e-posten min, så kan jeg fortelle mer der 🌸

    7. Fint innlegg om noe veldig viktig ❤️ Lykke til med ditt, heier på deg og åpenheten rundt mental helse. God jul ⭐️

    8. Dette var fint å lese, tror vi er mange som kjenner på det samme. Takk for at du deler. Skulle ønske jeg kunne gi deg en klem, skulle ønske jeg kunne gi alle en klem.
      En dag- skal vi klemme igjen❤️ Det blir bra igjen.

    9. Tusen takk for et åpent og ærlig blogginnlegg, Isabel. Det er en slags lettelse og forfriskende at du deler med oss om din mentale helse. Eneste måten å fjerne tabuet er at vi alle snakker like åpent om det som om når vi drar til legen for influensa, brekket bein eller ja, like åpent som vi snakker om den fysiske helsen vår.

      Alle som er mennesker har en fysisk helse og en psykisk helse. Og vi mennesker er flokkdyr. Vi er avhengig av hverandre og må ta vare på hverandre. Dessverre har vi en reptilhjerne også, som gjør oss konkurranseinnstillte, men som vi mennesker har vært avhengig av å bruke for overlevelse. Vi klarer fint å overleve idag i det norske moderne samfunnet, men likevel er det fortsatt en konkurranse gående blant mennesker. Normen er å ha en 100% jobb, hvor vi skal prestere 100% og jammen er det forventet å prestere 100% på privaten også. Er det rart vi møter veggen og blir utbrent? Er det rart nordmenn er på topp i verden når det kommer til sykemelding og psykisk uhelse? Vi er verdens beste land å bo i, men til hvilken pris?

      Nordmannen er så besatt på være verdensmester at vi glemmer å være medmennesker. Vi glemmer empati og sympati. Vi glemmer flokken. Og da glemmer vi også hvordan ta vare på hverandre , men ikke minst hvordan ta vare på seg selv.

      Jeg tror så lenge vi er åpne og rause med hverandre, at vi tør å stå i det ubehagelige vi deler med hverandre, da er det håp. Jeg håper vi en dag kan snakke åpent med hverandre om hverandres psykiske utfordringer. Det er “godt” å vite og kjenne på at en ikke er alene. Vi er unike sammen.

    10. Du som har råd til det burde ta rådet til Bianca og skaffe deg en psykolog som kan hjelpe deg å greie ut litt saker så hverdagen blir lettere!❤️

      God jul❤️

    11. Hva eer det du sier i podcasten din! 😂 du visste ike hvor dypt penis må for å få orgasme?
      Vet du at kun 10% av kvinner får orgasme ved penis penetrering? Resten, så si alle trenger klitorisstimulasjon😅 du kan så lite om alt !

    12. Ser alltid på bildene dine og tenker at du stråler sånn, ser ut som livet ditt er fantastisk.

      Husk på å være takknemlig over at du er frisk og at du har en så fin familie, osv, det hjelper meg veldig når jeg er deprimert. Du er heldig som har egen leilighet, egen hund, små søsken og penger til å kjøpe det du vil. Og hadde det ikke vært for din bakgrunn så hadde du kanskje ikke vært der du er i dag heller.

      Det er bare tanker som har hjulpet meg etter å ha vært deprimert i mange år. Mange klemmer til deg 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg