EN JULAFTEN MED PAPPA

God 1. juledag, verdens fineste dere! Jeg er skikkelig følsom i dag. Jeg blir helt tårevåt av å tenke på hvor bra julaften var i år. Den var utrolig fin, men også veldig annerledes. Jeg har vært usikker på om jeg ønsket å dele dette med omverdenen, på grunn av hvor ekstremt privat og sårt dette er. Men igjen så føler jeg meg komfortabel med å dele, og jeg føler alltid et behov for å fortelle dere når merkverdige saker skjer i livet mitt. Dere er tross alt mine beste venner som jeg har delt livet mitt med i snart fem år.

Vel…

Det er ingen hemmelighet at Rami og Sidra blir eldre og eldre for hvert år som går. Nå er de 14 og 16 år. De er ungdommer. De får stadig sterkere meninger, de blir mer reflekterte og modne. De forteller mer om følelsene sine og hva de tenker. Og det har vært noe som har ført til at jeg har innsett at jeg, som storesøster og deres klippe, må ignorere mine egne følelser og sette mine småsøsken først.

Jeg merket allerede i fjor at stemningen på julaften var annerledes. Jeg merket på dem at det var noe som tynget dem, og jeg merket også at de kviet seg til å dele det med meg. Men det behøvde de ikke, for jeg forstod. Jeg skjønte hva som var galt, uten at de behøvde å si det selv. Jeg så det på dem. 

Pappa. Det er første gangen jeg skriver det ordet på denne bloggen, tror jeg. 

Småsøsknene mine har daglig kontakt med han. De elsker han. Han er verdens beste far til Rami og Sidra. Det føles rart å skrive det, og det skjønner nok de av dere som har lest boken min. Jeg har ikke hatt kontakt med han på årevis. Jeg vil ikke gå inn på detaljer på barndommen min i dette innlegget, for det er ikke det som er viktig nå. Det som er viktig er søsknene mine.

På julaften i fjor merket jeg som sagt at det var noe som tynget dem. Det som betyr alt for meg i denne verden, er Rami og Sidra. Oppriktig. De er livet mitt. Så når jeg forstod at vi hadde kommet til den alderen/tiden hvor de følte på tristhet over at faren deres tilbringer julaften alene, var det det øyeblikket jeg for første gang la absolutt ALLE mine følelser til side. Hver eneste en. Ingenting av mitt sinne, frustrasjon og hat fra min barndom spilte noen rolle fra det sekundet.

Jeg tok opp telefonen, ba mamma om nummeret hans og trykket på “ring”.

Tårene hans rant. Tårene mine rant. Tårene til mamma rant. Jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle formulere meg eller hva jeg skulle si. Men på en eller annen måte klarte jeg til slutt å få frem at jeg ønsket å tilgi ham. For Rami og Sidras skyld. At jeg ønsket å ha han med oss på julaften til neste år.

Det øyeblikket der er nok det jeg husker best fra året som gikk. Det var så emosjonelt og sterkt. 

Jeg hentet Rami og Sidra til stuen, hadde pappa på FaceTime i mens jeg fortalte dem at pappa skulle feire jul med oss neste gang. Jeg har nok aldri sett Rami og Sidra så i sjokk før, ei heller så glade. Vi satt alle der med tårer rennende nedover kinnet, i mens vi ga hverandre verdens lengste og hardeste klem. 

Åh gud, jeg får helt gåsehud av å skrive dette.. Jeg trodde ikke at jeg kom til å dele det øyeblikket med omverdenen, men jeg synes det er viktig å få fortalt dere hvordan denne julaften var. Det var en stor milepæl i livet mitt, å kunne sette mine søsken fremfor meg selv på et såpass høyt nivå. Jeg sliter med å formulere meg riktig, jeg vet ikke hvordan jeg skal få forklart hvordan alt det føltes. Det å se hvor mye det betydde for Rami og Sidra får meg oppriktig til å gråte i skrivende stund. De er virkelig hele min verden, og selv om det krevde ekstremt mye av meg for å klare å ta den telefonen og å legge bort alle mine vonde følelser som har vært der i så mange år, er det det øyeblikket jeg er mest stolt over i voksen alder.

Jeg svelget de største kamelene noensinne, gjorde det jeg visste var riktig for mine søsken, og la bort alt jeg måtte føle på. Rami og Sidra kommer alltid først for meg, og det knuste hjertet mitt å føle på det at de savnet sin pappa på julaften.

Så i år har julen vært annerledes. For første gang har hele familien vært samlet, inkludert pappa. Og dere? Det var den fineste julen jeg har hatt på veldig mange år. Kan jeg til og med si “noensinne”? Rami og Sidra smilte fra øre til øre gjennom hele dagen og kvelden. De lyste virkelig opp. Jeg måtte ta meg en tur på badet for å låse meg inn og få ut litt følelser midt på kvelden. Jeg var så stolt over meg selv, jeg var så lykkelig over å se hvor lykkelige barna var og hvor mye det ikke minst betydde for pappa og mamma.

Det var en fin og viktig julaften i år. ❤️ Jeg gleder meg til å gjøre det igjen til neste år. Dette var så viktig for familien min. Rami har bursdag den 30. desember, og for første gang skal vi alle være samlet på hans dag også. Det samme når Sidra fyller år. Da skal pappaen deres også være tilstede. Jeg vet hvor mye det betyr for dem, og jeg vet også at de vet hvor mye det krevde av meg for å tilgi han og sette dem først. De betyr alt for meg, og det å se de så lykkelige som det jeg gjorde i går er.. jeg vet ikke hvilket ord jeg skal bruke en gang. Det er så stort. Det betyr bare ekstremt mye for meg, at jeg blir helt emosjonell bare av tanken.

79 kommentarer
    1. WOW. For et menneske du er. Du er helt fantastisk. Tror ikke jeg trenger skrive mer, dette er det fineste jeg har lest på veldig veldig lenge. Jeg håper du en dag får all den kjærligheten du gir, tilbake. Wow wow wow😭❤️

    2. Det må ha vært så tungt for deg.. men viser bare hvor sterk menneske du egentlig er. Tror neppe mange hadde gjort det du gjor, å tilgi en som har ødelagt din barndom er ikke akseptabelt for alle. Husk, å tilgi noen betyr også at du en dag i livet kommer til å få belønning for det. Du er en bra person Isabell, stå på 🙂

    3. Dette står det sinnsykt respekt av! Du er virkelig en god søster som klarer å gjøre dette for søskene dine❤️❤️

    4. Så utrolig modig gjort av deg, det der er ekte kjærlighet! Tilgivelse er ikke nødvendigvis for den «skyldige», men for deg selv også❤️ Veldig inspirerende Isabel, elsker sånne innlegg som dette, der du blir helt sårbar, da lærer vi å kjenne deg🥰 Stå på, kos dere masse i romjulen, karma kommer til å gi deg tilbake❤️

    5. Det må ha vært fryktelig vanskelig for deg….men dog så godt.
      En vil alltid ha sår etter vonde minner, men og skape seg nye kan muligens være med på og gjøre smerten mindre.
      For et nydelig menneske du er,med sunne gode verdier♥️
      Fra voksen dame-mamma til tre💫

    6. Det er så viktig at bloggere også skriver om slike ting som dette. Det er disse tingene som virkelig og dessverre er «relatable» for mange.❤️

    7. Det at du klarer å gjøre noe så vondt, sårt og vanskelig til noe så betydningsfullt sier så mye om deg som menneske. Du har så gode verdier Isabel, og det er så fint at du gjorde dette. Det kan være en fin begynnelse på en «ny familie». Du er god.❤️

    8. Tårene triller her jeg sitter. Dette er det fineste jeg noen gang har lest. For et fantastisk nydelig menneske du er, du viser alltid så utrolig tydelig hvor mye småsøsknene dine betyr for deg, men dette var virkelig rett og slett vakkert, og noe jeg tror svært få ville gjort for noen andre. Helt utrolig vakkert. Jeg har alltid hatt sansen for deg, og har fulgt bloggen din stort sett siden du begynte, og har alltid likt deg, men de siste ca 1,5 årene (?)har noe endret seg. Det virker som du har vokst helt utrolig mye, du skriver så utrolig reflektert og vakkert, og hele deg stråler kjærlighet og positiv energi. Du et virkelig en stor inspirasjon, ikke bare karrieremessig (for der er du også helt rå), men også som menneske. Du inspirerer meg til å bli et bedre menneske, og å vise mer kjærlighet. Du er et viktig forbilde som unge (som meg) trenger. Tusen takk.
      Håper resten av julen din blir fredfull og fylt med kjærlighet. Stor klem<3

    9. Det viser at du er god tvers igjennom❤️Rami og Sidra er så heldig som har en så god og omtenksom storesøster som deg❤️Ønsker dere en god jul videre❤️😊

    10. Wow ❤️❤️❤️ Vilken stark kvinna du är! Beundrar dig väldigt och ska köpa din bok.. har verkligen velat det länge!!
      Stor kram

    11. Woooow!! Dette e det fineste eg har lest på denne bloggen någen gang <3 Det va nok den største gaven søsknene dine kunne fått. Det slår nok alle di dyre gavene du kjøpe 🙏 å veldig tøft gjort av deg å tilgi någen som har behandle seg så fælt, kun på vegne av andre sin glede. Håpe det gjorde litt godt for din del og, at du klare å legga den delen av livet litt bak deg nå 🙂 god jul!

    12. Så utrolig god og uselvisk du er <3 ønsker deg og familien en riktig god jul videre <3 stor klem fra meg 🙂

    13. Så sterk du er!❤️ Har du noen gang fått en beklagelse fra din far? (Du trenger ikke svare om det blir for privat)

    14. Frysninger og tårene triller. Du er en fantastisk storesøster, så stort gjort av deg. Good jul videre❤️

    15. Det er ikke ofte jeg kommenterer her, men idag så følte jeg at jeg måtte. Du er et så fint, jordnært, og empatisk menneske. Og det vises så godt at familie, og deres beste er det viktigste for deg. Synes det er så fint, at selvom din barndom var tøff, så gjør du alt i din makt for at søsknene dine, og familien din skal ha det bra, og godt. Det er så fint å se, det varmer hjerte❤️ Jeg kan kjenne meg godt igjen i barndommen din, og det at julen er vanskelig, men det er så fint at du finner glede i nye tradisjoner, nye tider, og fine stunder sammen me familien din.
      Om du noen gang får barn, så vet jeg, av hele mitt hjerte, at det barnet/barna kommer til å få den beste mammaen, og den beste oppveksten som de noen gang kunne bedt om. Håper du får en fin og fredelig romjuls tid sammen med de du er glad i, slapp av og nyt tiden, for det fortjener du❤️

    16. Pleier aldri å kommentere innlegg på blogg osv. Men her kjente jeg at jeg måtte! Jeg hadde gjort alt for lillebroren min, og når du skriver hvor mye dine småsøsken betyr for deg treffer det virkelig! Du er en kjempeflink storesøster og det skal du være dritstolt av! Ikke alle hadde klart å gjøre det du har gjort.

    17. Hei Isabell 😊 i mine øyne har du blitt ett helt nytt menneske den tiden jeg har fulgt med på deg. Jeg kan ærlig si jeg ikke var så fan av deg før men nå elsker jeg å følge deg. Dette innlegget begynte jeg faktisk grine av 😭 fortsatt god jul Og godt nyttår 😊❤️

    18. Kjære Isabel, det her gjorde både godt og vondt å lese. Jeg vil at i julen så skal du bruke tid på å verdsette deg selv, jeg vil du skal unne deg litt tid til deg selv, enten det er alene, med venner, eller med familie. Noe så fint, har jeg ikke lest før. Det står så mye respekt i ditt navn nå. Jeg vil fortelle deg at et så fint menneske som det du har vert for dine nærmeste, har jeg ikke sett makan til. Jeg vil ønske deg alt det beste i fremtiden din, all respekt til deg, dette var hjerteskjærende

    19. Wow, dette står det virkelig stor respekt av, Isabel!❤ Du er et stort menneske! Ønsker deg og dine alt godt, og en virkelig god jul!🌟

    20. Slik som alle andre, tårene kom frem.
      Selv har jeg aldri møtt faren min. Jeg kjenner til han og har hatt kontakt med han før men bare via tlf. Har aldri møtt han på ekte. I en alder av 27 står jeg fast mellom å treffe han/ ha kontakt eller bare la vær. Han har uansett aldri vært en del av livet mitt så hvorfor skal jeg gidde å bry meg nå. Jeg har fortsatt ikke mannet meg opp til å tørre å møte han.. såå du er kjempe tøff og flink!

    21. Wow! Dette må jeg si gjorde inntrykk på meg. Så utrolig sterk du er som person! Har stor respekt for deg! Du er en utrolig inspirerende dame 🤗 Ønsker deg og familien din en god jul og alt godt i det nye året 2020. ❤️

    22. Å hærregud kor fint og røranes innlægg 💜 Det satt en støkk i mæ også, begynte næsten og gråte men det passa sæ ikje hær æ e no.. haha 😍❤

      Kan vi få se ka du, sidra og rami fikk fra dæ og du hos dæm ? 😀🥰🌷❤

    23. Hei da jeg leste dette innlegget så ble jeg skikkelig rørt, jeg har også feiret min første jul sammen med lillesøsteren min i år (men det er ikke samme historie i det hele tatt da – vi har det nok litt enklere når det kommer til akkurat det der temaet der, eneste som er, er det at lillesøsteren min har annen mamma enn det jeg og broren min har også bor ikke pappa og moren hennes sammen lengre – så som sagt ganske så mye enklere)❤️💕 men det har vært en helt perfekt jul i år og som vanelig😍😍💕❤️❤️❤️🎄a😍🥰🥰🎄🎄🎁💞

    24. Hei! Da jeg leste dette så ble jeg egentlig ganske så rørt, men jeg satt hele tiden og lurte på det der med «slektstreet» jeg bare skjønte det ikke helt – har du og søskene dine samme far eller er de halvsøsken – og hva/hvorfor kunne du ikke tilgi han for før? Hva var det som hadde skjedd mellom deg og han/faren?
      – du trenger ikke og svare vis du ikke vil, fordi at det skjønner jeg om du syns at dette er for sårt til og svare på i kommentarfeltet på ett blogginnlegg❤️💕
      – masse kjærlighet💕💞
      – Nora❤️💕💞

    25. Dette står det så utrolig respekt av , min egen barndom kan sammenlignes med din så dette er større enn hva folk skjønner… med mindre di har opplevd lignende selv. Så igjen, dette står det respekt av🙌🏻 Vær stolt av deg selv, all grunn for det, den satt langt inne så dette er nøkkelen for ett lykkeligere liv for ikke bare deg selv men også di rundt deg som står nærmest.

    26. Ble helt rørt her jeg. Så fint gjort av deg Isabel ❤️ Må ha vært veldig tungt også, men viser bare hvor god du er. Ønsker deg og familien din en fortsatt god jul og måtte alle deres ønsker bli oppfylt i det nye året som kommer <3

    27. Jeg kommenterer aldri på blogger, men dette var virkelig rørende. Du er en stor person som klarer å gjøre noe sånn. Det står det virkelig respekt av! Hilsen mor til to <3

    28. For et rørende og nydelig innlegg<3 tårene rant virkelig!
      Kjempe stolt av deg Isabel, du er sterk.

    29. Så ut som dere fikk en kjempe fin julefeiring. Og det fortjente dere virkelig alle sammen❤️Men spesielt du❤️

      Visst det ikke er greit jeg legger igjen denne linken så er det bare og slette den/fjerne den.

      spleis.no/camy24

      Ønsker deg og dine en fortreffelig jul videre❤️

    30. EN TANKE JEG HAR BARE: Hvorfor skal det være så trist at far skulle være alene hjemme i jula hvis familien er muslim? Er det ikke som en helt vanlig dag for han?

      1. Muslimer feirer også jul på samme måte som andre.
        Vi feirer bare annerledes og ikke nødvendigvis Kristi fødsel.

        1. A, kan du forklare hva du mener?
          Lurte på dette akkurat som Lisa gjør og hørte med mine muslimske venner etter jeg leste det du svarte. De har alle svart meg at jul på ingen måte er en religiøs høytid for muslimer eller vanligvis feires i muslimske land. Det er altså ingen muslimske høytider som er lagt opp i samme periode som jul, etter det jeg ble fortalt av mine muslimske venner, og etter det jeg selv også kan lese meg opp til fra nettet. Men det er selvfølgelig helt forståelig er kjipt for Isabel sin far å sitte alene når mennesker rundt han er samlet og har det hyggelig sammen, og når han bor i et land hvor mange feirer jul. Jeg bare lurer altså 🙂 på hvilken måte vil du si jul feires av muslimer på samme måte som alle andre? No shade, jeg bare ble nysgjerrig 🙂 ❤️

        2. Muslimer feirer ikke juleaften. Kan hende enkelte gjør det for barna sine som går på norsk skole, at de er såppass integrert. Men nei muslimer i hjemlandene sine osv. feirer IKKE jul.

    31. Hadde sluttet å lese bloggen din, på grunn av at du delte såå utrolig mye før, men ikke nå lengre.. Dette var godt! Endelig å
      Komme litt inn på deg igjen <3 så fint

    32. Altså, wow!!!! Dette var så fint å lese, vær stolt over deg selv og personen du har blitt!! De har du all grunn til å være. Kjente jeg ble emosjonell av å lese det, men så glad på deres vegne

    33. Nå begynte jeg å gråte! For er sterkt, personlig og rørende og flott innlegg❤️ De er virkelig heldig som har deg, for fysørn hvor du står på for deg og dine.
      For et fantastisk menneske du er ❤️ Du er så god og hærlig! Alle skulle ha hatt en Isabell i livet.

      Dette var en kjempe fin ting å gjøre. Du fortjener å ha det godt. Ta vare på deg selv og ha en fortsatt fin og fredelig jul og nyttår

    34. Du er en helt fantastisk person, Isabel! <3 skulle virkelig ønske at det fantes flere som deg. Livet kan by på mange vanskelige hendelser, og jeg synes det er så fint at man kan tilgi til en viss grad uansett hvor tungt ting kan være. Du er så fin, du aner ikke. Ikke bare på utsiden men også på innsiden! Rett og slett fantastisk! Håper du får en fin jul videre, du er best!

    35. Kunne ønske mammaen min kunne gjøre det samme for meg, ingen av min nærmeste familie kjenner faren min fordi mamma ikke vil ha han i mine bursdager, konfirmasjonen min osv. Lillebroren min som hun har med ny mann har heller aldri møtt han, å det gjør så vondt i hjertet mitt. Jeg vet hvor glad jeg hadde blitt hvis mamma kunne legge bak seg sine følelser, kun for en dag.

    36. WOW! Om jeg ikke så opp til deg fra før så gjør jeg det hvertfall nå! Tårene triller når jeg leser dette og til og med jeg kjente en stor gledesfølelse av dette! Ha en fantastisk jul videre og et nydelig nyttår ❤️❤️

    37. Du er så sykt bra du!! Skulle ønske vi var bestevenner!! For du er helt lik meg på mange måter hehe.. du er faen så sterkt og flinke! Aldri gi opp! For du er virkelig eneste bloggeren jeg liker i Norge ass!! Ikke sammenlign deg med Kim kardashian for du er sååå mye finere og kulere enn ho!!

    38. Så fint gjort! Jeg håper du får kjenne på det at tilgivelse også er noe man gir seg selv. Det å gi slipp på sinnet og alle negative følelser man har rettet mot denne personen er veldig befriende for en selv. Du fortjener å slippe det, og Rami og Sidra fortjener å ha pappa rundt seg.

    39. Utrolig rørende innlegg! Du er helt fantastisk, de er så heldige som har deg, og dere er så heldige som har hverandre. Virkelig stort av deg, Isabel. Fikk helt frysninger nå! Dere fortjener bare det beste

    40. Du er et flott menneske, Isabel. Søskene dine er nok ikke et sekund i tvil om hvor heldige de er som har deg som søster, og om hvor mye du elsker dem. Jeg håper det gikk bra med deg ❤️ Og! Du blir en fantastisk mor en dag hvis du velger å få barn!

    41. Jeg gjorde faktisk noe av det samme i år. Jeg fikk vite at min stefar ville bli alene i år, og han er nå en gammel mann. Min halvsøster forsto fullt ut om jeg sa nei, men etter en liten tenkepause ( og tlf til barna mine) så sa vi ja. På betingelse av at han kjørte hjem om kvelden, ingen overnatting. Det ble en fin julaften for alle- og jeg er glad jeg klarte å være så raus. Jeg tok tilbake makten på en måte for alle vonde julaftener.

    42. Det krever ett skikkelig sterkt menneske med et enormt hjerte å kunne gjøre det du har gjort. Vet du har sagt du bekymrer deg for å en dag være en mor, men det hjertet og styrken du har vist gjennom dette viser at du kan absolutt være en skikkelig god mor. Og du er HELT tydelig en fantastisk kjærlig og uselvisk søster. Jeg beundrer deg!

    43. Jeg elska alt med dette innlegget! Jeg pleier ikke å lese blogger, men når jeg så at du hadde skrevet «pappa» så klikka jeg så fort inn. Jeg leste boka di på en dag og jeg har aldri elska en bok så mye før! Jeg elsker hvor ekte du var i boka! Du er sykt sterk som klarer å sette fra deg følelsene dine for søsknene dine! Du er et utrolig godhjertet og fantastisk menneske! Fortsett som du gjør, du er rå❤️

    44. Dette her. Fy fader altså, jeg kan ikke forstå hvor du får styrke fra , du er jo en fantastisk søster uten tvil! Du burde være så ubeskrivelig stolt over deg selv. Virkelig !

    45. Kjære Isabel

      Jeg har sagt det før, og jeg sier igjen: jeg BEUNDRER hvordan du elsker småsøskene dine. Jeg får tårer i øynene for jeg deler samme kjærlighet for mine småsøsken, det to år i mellom dem akkurat som dine. Det er så rart å se dem vokse opp… og det betyr så mye når de viser at de ser opp til oss. Det du gjorde her var stort, og jeg håper det ga deg fred og ro i sjelen. Det var sterkt av deg. Dine nærmeste kommer alltid til å huske på denne stunden her og være takknemlige, spesielt småsøskene dine. <3

      Jeg ønsker dere alle en riktig god romjul videre. Klem.

    46. Isabel du er fantastisk!!😭❤️ Du inspirerer meg til å tilgi mine foreldre, tusen tusen takk<3 Det finnes ikke et eneste ont fiber i deg, godheten din stråler tvers gjennom!
      "You glow different when you're not hating, hurting, bitter or messy" – er den viben jeg får når jeg leser bloggen din og følger deg på insta og YT. Du er en rollemodell for meg fordi jeg digger personligheten din og positiviteten du sprer, og fordi suksessen din og alt du får til inspirerer meg til å jobbe hardt for mine drømmer✨💘

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg