EN UBEHAGELIG NØDLANDING I TYRKIA

Hei fra Dubai, dere! 

Jeg kan nesten ikke skjønne det selv – MEN hver gang jeg reiser, skjer det et eller annet. Jeg vet at mange pleier å “le” av det på Jodel, for hver gang har jeg noe “sykt” å fortelle etter reisene mine. Og dere? I can’t help it!! Jeg skjønner det ikke selv, og tro meg når jeg sier at jeg skulle ønske jeg hadde helt straighte reiser uten noe ekstraordinært å fortelle i etterkant.

Denne flyturen tok dog virkelig kaken. Ting jeg tidligere har opplevd har ikke vært på langt hold så alvorlig som dette, så denne opplevelsen var skikkelig ubehagelig.

Når vi var i lufta og hadde flydd i kanskje 2-3 timer, etterlyser flyvertinnen en lege ombord på flyet. Rett etter blir lysene i hele kabinen tent. Et par folk samlet seg rundt et sete langt bak på flyet, og vi skjønte fort at det var noe alvorlig. Spesielt på grunn av at det var behov for en lege.

Etter mye om og men, fikk vi omsider en beskjed på høyttaleren om at vi var nødt til å nødlande i Tyrkia, som da var den nærmeste muligheten vi hadde.

Når vi landet i Tyrkia stod ambulanse og helsepersonell klar på stedet. De kom fort inn på flyet, og etterhvert ble den personen som hadde blitt dårlig tatt med ut av flyet. Det var så sjukt ubehagelig å være vitne til, og fy søren så hjertet mitt følte med vedkommende. Det må være ekstremt skummelt å bli såpass dårlig når man er ombord på et fly. Usch, dere.. Jeg kan ikke forestille meg det ubehaget en gang.

Jeg håper virkelig at det går bra med personen det gjaldt og at h*n får den behandlingen og hjelpen som trengs. Jeg klarte seriøst ikke å tenke på noe annet etterpå. Så forferdelig.

Når vedkommende hadde blitt hentet ut av flyet, skulle vi egentlig bare fly videre. Men slik ble det ikke. Det ble masse styr med flyplassen i Ankara, for vi behøvde nemlig å fylle på drivstoff, men det var tydeligvis ikke bare-bare. Så vi ble stående i kanskje to timer, før vi endelig fikk den hjelpen vi skulle få.

Vi skulle egentlig ha landet i Dubai klokken 09:00 i morges, men istedenfor landet vi flere timer senere. Jeg tror vi ble rundt fire timer forsinket. Men det er det jo så klart full forståelse for! Helsen kommer først, og jeg må si at jeg er utrolig stolt over flyvertinnene som var ombord på flyet. Fy søren som de stod på, ordnet og virkelig brydde seg om personen som hadde det vondt. Det var skikkelig fint å se! Ikke minst en stor kudos til Norwegian som tok det på alvor og nødlandet på sekundet.

44 kommentarer
    1. Så fint at du poengterer at det er personen som ble syk det er synd på. Kan lett tenkte meg fram til et par bloggere som slettes ikke hadde fokusert på det. Men du viser deg jo gang etter gang for å være en veldig sympatisk og god person.

    2. Det samme skjedde med meg i fjor sommer på vei til Rhodos! En gammel dame fikk et illebefinnende, og hun satt på setet FORRAN meg! 😩 utrolig ekkelt! Heldigvis var det to-tre leger på flyet som kunne hjelpe. Vi måtte nødlande i København, og damen fikk den hjelpen hun trengte. Det gikk heldigvis bra med henne, for på hjemturen en uke etterpå så jeg henne på flyplassen!

    3. Dette er løgn ! Jeg var på det samme flyet. Grunnen til at vi måtte mellomlande er fordi Norwegian ikke tør å fly over Iran (pga trusselbildet i regionen). Så de må fly rundt og det krever mer drivstoff. Så da mellomlander man og fyller på drivstoff. Jeg skjønner at du vil ha en interessant blogg men ikke skriv løgner. Lavmål !

      1. LOL!!! Dette her er så sinnsykt tragisk! Og et perfekt eksempel på HVOR enkelt folk, som deg, kan finne på ren løgn og få folk til å tro på det. Hadde du vært på samme fly hadde du visst at akkurat det jeg skriver, skjedde. Beklager, men du burde få deg et liv. Hvem i alle dager hadde FUNNET PÅ at en person trengte akutt hjelp??? Seriøst.

        1. Og hvorfor kom ambulansen da om det ikke var nødvendig helsehjelp??
          Shit!! Folk må begynne å bruke huet ass!!!

        2. Pluss at det overhodet ikke er noen omvei å unngå Iransk luftrom for å komme seg til Dubai fra Norge. I tillegg kan fly av den størrelsen fly betraktelig lenger enn til Dubai uten å fylle mer bensin. Latterlig kommentar altså.

          1. Må bare kommentere tilbake hit. Er tidligere flyvertinne for Norwegian, så kan si at Dubai er den lengste Short Haul flyvningen Norwegian har fordi flyene ikke klarer så veldig mye lenger 🙂

            1. Maren: Norwegian har direkteflyvninger til Thailand som er mye lengre enn til Dubai.

          2. Hei!
            Jobber også som flyvertinne. Norwegian mellomlander på Kypros for å fylle drivstoff på tur til Dubai, pga omveien de må ta for å ikke fly over Iran. Etter de har fylt på drivstoff flyr de over Saudi Arabia.
            På grunn av dette blir det en 1-3 timers lengre flytur.

            1. Ja det var dette som skjedde på denne flyturen. Helt tragisk at hun skal lyve om dette.

        3. Dette er bullshit Emma 🙂
          Jeg har flyskrekk og skal fly samme rute, og har vært litt urolig på grunn av alt som skjer med fly for tiden, så før dette innlegget kom ut fikk jeg bekreftet av Norwegian at det var en syk person som var skyld i nødlandingen. Du er bare god Isabel❤️

        4. Jeg jobber som flyvert og helt seriøst- dette er helt normalt.
          Vi «diverter» til nærmeste flyplass oftest pga sykdom.
          Air traffic controllers (ATC) krever ingen nødlandinger pga Irans airspace.
          Enkelte selskap endrer kanskje på rutene for å unngå området akkurat nå etter hendelsene men de kommer ikke til å FORSINKE ET FLY MED FLERE TIMER for å «fylle på tanken».. Skjønner ikke at folk klarer å komme med så mye dritt rett fra ræva..

          1. Norwegian fløy ikke over Iransk luftrom. De mellomlandet i Kypros og fylte drivstoff og flyturen ble 10,5 timer.

      2. Hei du! Flyvertinne her…
        Få fakta på bordet før du prøver å lage falske rykter om at denne er oppfunnet. Kan tenke meg du gjemmer deg bak slike kommentarer på Jodel også. Ufint.
        Til info:
        Norwegian mellomlander IKKE i Tyrkia, pga de ikke vil fly over Iran, men Kypros. Dette med å ikke fly over Iran har det også nylig blitt satt en stopper for, så nå flyr vi direkte igjen.
        En ambulanse kommer ikke til flyet for refuel……
        Kan også informere om at grunnen til at ting tar tid ved en slik uforutsett mellomlanding, har med at vi må ha tillatelser for å fly videre fra Tyrkia og over alle de landene vi skal fly videre over..

      3. Forstår heller hvorfor du må komme med sånn spydig kommentar, jeg var også nylig i Dubai og da mellomlandet man forresten i Kypros for å fylle på! Hvorfor i all verden skulle Isabel ha løyet om noe sånt!

      4. Jeg tror ikke du skal uttale deg når du ikke er orientert med luftfartsreglene eller kan dine fakta om flyplasser og fly generelt. Etter å ha jobbet på en flyplass, kan jeg lett lese at du ikke har peiling på hva du egentlig sier eller snakker om…. lavmål å bare måtte skrive noe piss for å ha sakt noe piss. Just saying.

      5. Hei! Jeg flyr for norwegian og kan fortelle deg at våre planlagte fuel stop for dubai aldri er i Tyrkia.
        Så det du sier er ikke sant .

        Det er derimot helt vanlig og først få mer fuel på den flyplassen man er på hvis man må gjøre en nødlanding som i dette tilfelle var pga sykdom!

      6. Kjære Emma. Dette var jo et klassisk forsøk shame, som funka dårlig desverre.😂 Har flere ganger opplevd at vi må nødlande for å fylle. Det kreves ikke ventende ambulanse og blålys, for å fylle litt diesel kjære deg. Skjerp deg, og spar oss for slikt crap. Det oppgulpet her kom du svært dårlig ut av.. 😂🙈

      7. Det er faktisk sant at vi nå mellomlander på vei til og fra Dubai for å fuel’e nettopp fordi vi flyr rundt iransk luftrom.

    4. Hei fine, går du fortsatt på p piller? Føler du at du får noe mer cravings eller mood swings av dem🙄Kos deg masse på tur!

    5. Jeg syntes at den kommentaren fra Emma Holten bare var dum, da du viser bilde av ambulansen, og vi ville nok funnet det ut fort om du løy. -Men det som irriterer meg mest er faktisk måten du svarer henne på. Ja det er tåpelig og irriterende med slikt, men å svare med «LOL!!! Dette her er så sinnsykt tragisk!» og «Beklager, men du burde få deg et liv» blir for gale.

    6. Opplevde lignende selv i 2015 men med Ryanair, og der løp kabincrewet hysterisk rundt i kabinen og fant ikke engang oksygen til pasienten, vi nødlandet i København på vei til Kreta og ble 3-4 timer forsinket ned. (pga påfyll av drivstoff, tømming av det og påfyll av mat/drikke. Vedkommende med hjertestans satt på raden 2 hakk foran meg, og veldig ubehagelig når jeg satt der og fikk med meg alt av hlr (av private) når di ansatte ble så panisk som dem ble. Ei dame på raden mellom meg og pasienten jobbet som sykepleier på A-hus og det var en tysk lege (mener jeg å huske), så veldig flaks sånn sett. Når pasienten ble hentet ut av ambulansepersonellet så tror du jaggu ikke Ryanair begynte å kreve dokumenter fra sykepleier og lege? Dem hadde jo ikke med seg noe id fra jobbene sine ut på ferien. Men fikk telefon nr og ringe osv om det skulle bli nødvendig. Di ansatte nevnte det i forbindelse med å bli saksøkt som jeg skjønte det.

    7. Kjære Isabel. Er enig med deg i det du skriver her om at det går ikke ann å bli så lavmålt som den kommentaren hennes. Herregud. Noen burde vite fakta før man kommenterer. Fortsett med bloggen og det du gjør best😊💗Hilsen Natalie Marie

    8. Peace and love ✌🏾 Slutt å hatttt, unødvendig kommentar!! Om du mener hu lyver la hu lyve, men skal du kommentere dette så må du ha fakta. Du har verken fakta men bare masse påstand.. du kommer ikke langt med dette!! Til da så må du leve med Isabelle’s sanne historie.. spar din tid til noe annet enn å skrive her, for mye negativt fra deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg