FEM SPØRSMÅL & SVAR OM REISING I CORONA-TIDER

Merket du stor forskjell på å fly nå, kontra før corona?

– Ja, til en viss del. De store forskjellene er at man må bruke munnbind på flyet, at man må holde 1-meters avstand så klart og generelt at flyplassene er veldig tomme. Nå har jeg riktignok bare reist på en tur, og dette er min erfaring fra den reisen. Med det sagt var de mye strengere på reglene ift. corona på flyplassen i København, kontra på Gardermoen. Der måtte man ha på seg munnbind over alt på flyplassen, i mens på Gardermoen må man kun det på flyet. I tillegg var det vakter som gikk rundt å passet på at alle forholdt seg til det, samt at vi holdt 1-meter avstand ved bagasjebåndet. Det har vi ikke her i Norge.

Følte du deg trygg på tur?

– Ja, det gjorde jeg. Men igjen – jeg reiste ikke så langt, men bare til Danmark. Og der var de mye strengere på reglene enn vi er her hjemme, som tidligere nevnt.

Synes du det er trygt å reise nå?

– Jeg personlig føler det, så lenge man reiser til de “grønne” landene. Jeg har også forholdt meg til artikkelen på TV2 Nyhetene HER, hvor den assisterende helsedirektøren uttaler seg om at reising nå. Jeg siterer fra artikkelen på TV2: – Hvis man er frisk når man reiser, tar forholdsregler og følger smittevernregler i landet man reiser til, kan man reise med god samvittighet. Og det er viktig at hvis du kommer tilbake og blir syk, så skal du ta ansvar for å teste deg. Gjør du det, da kan du ha god samvittighet, sier Nakstad.

Han har ikke noen sans for at folk blir utsatt for harselering på sosiale medier fordi de velger å reise.

– Det er ingen grunn til det. For noen uker siden var noen av landene røde, og da kan jeg skjønne hvis folk reagerer, men nå er situasjonen bedre og smittetallene er på vei ned. Risikoen for å bli smittet er mye lavere, sier Nakstad.

– Når landene er «grønne» er det ingen grunn til å skamme seg for å reiser, legger han til.

Må man ha med munnbind selv, eller får man på flyplassen?

– Man må enten ta med selv, eller kjøpe på flyplassen på de ulike kioskene. Det kostet vel rundt 35 kroner for en maske, dersom jeg husker riktig.

Føler du deg ikke egoistisk som reiser nå?

– Nei. Jeg forholder meg til det myndighetene sier, som jeg har gjort hele veien. Jeg har ikke reist før de ga signal på at det er OK å gjøre nå, så jeg føler absolutt ikke jeg gjør noe feil. Dessuten kommer jeg ikke til å reise til et land som ikke er “grønt” og godkjent av myndighetene, da smittetallene i de “grønne” landene er lave og dermed trygge. I tillegg har vi åpnet opp for turisme her hjemme i Norge også, så det kommer jo tross alt turister hit óg. 

I tillegg er jeg veldig forsiktig selv, med tanke på å holde avstand til andre, samt bruke munnbind og smøre hendene med antibac ofte.

13 kommentarer
    1. Jeg syns at det er greit å reise til Danmark, siden der det er strengt og lite smittetall. Men jeg syns det blir unødvendig å reise til Spania som har hatt mye smitte, bare for å få litt sol🤷‍♀️

    2. Selv om land er grønne så kan de fort bli røde, slik som Spania ble. Det er jo en eller annen av alle reiser til grønne land som kommer til å ta med corona tilbake. Det er litt naivt å tenke at bare fordi at det er grønt så vil man ikke bli smittet der. Det er nesten verre at det er grønt, fordi du slipper karantene og kan faktisk gå rundt med corona og smitte folk i mange dager før du selv oppdager det.

      Hva tenker du om helsepersonell som blir helt stressa av at folk på liv og død må reise, noe som betyr at ved en evt. oppblomstring så må de muligens ofre livene sine igjen i kampen mot corona? Eller at gamlemor på gamlehjem må spise alene, fordi at de må isolere seg. Foreldre med dødssyke barn som er livredde for å gå på butikken? Ingen karantene betyr at utsatte grupper igjen må gjemme seg i sitt eget land for at du og andre skal få et par dager med sol eller andre omgivelser.

      Antibac dreper bakterier.. ikke virus. Tror denne debatten er viktig. Fordi at sannheten er at frihet til å reise kommer kanskje ikke med en høy pris for deg eller meg personlig, men det er andre der ute som faktisk betaler en høy pris for at andre skal ta seg rettighetene til å reise ut av/inn i landet. Selv om vi vil ha god samvittighet til å reise, så fortjener de menneskene å hvertfall bli tenkt på i 10 sek.

      1. Kommer folk på ferie hit fra både Tyskland og Danmark uten karantene krav. Like trygt å reise til andre grønn land som det er for andre å komme hit, alt kan endre seg.

        Og ikke alle reiser på grunn av sol, noen har familie i utlandet som de ønsker å besøke.

      2. Helt enig. Man reiser ikke under en pandemi. Å reise er absolutt ikke en nødvendighet.
        Det at man fikk reiselov osv er kun pga økonomien.
        Det norske helsedirektoratet dret seg ut da pandemien ankom Norge og sa alt var under kontroll. De kan lett feile igjen, og for å ikke snakke om alle som risikerer livet sitt for oss alle. Usmakelig rett og slett.

      3. De fleste som dro til Spania dro når det var grønt. Og da må jo det være lov. Jeg personlig var i Spania og dro hjem til Norge. Der jeg var i Spania var det mindre smitte enn det er mange steder i Norge. Det er to regioner i Spania som har fått økt smittetall. Ikke hele Spania;)

    3. Hentet fra regjeringens sider om reiser under koronapandemien: Hver enkelt bør tenke nøye gjennom om det er nødvendig å reise.

      Hvor nødvendig er det å reise, Isabel? For å «endelig få litt sol på kroppen»? «Fordi jeg fortjener det nå?» «Jeg blir så rastløs her hjemme i Norge»? Ingen av argumentene over er nødvendige reiser. En nødvendig reise er blant annet for å se et familiemedlem man ikke har sett på lenge, trenger høye temperaturer av helsemessige årsaker, eller under tvil se til en fritidsbolig som trenger tilsyn.

      En avgjørelse om å reise nå, og ikke holde seg hjemme i Norge EN sommer, er regelrett egoistisk. Man tar ikke hensyn til alle i risikogruppen, de som arbeider seg i hjel i helsevesenet og som frykter ny oppblomstring, eller de tusenvis av mennesker som blir permitterte og mister jobben.

      Men.. så lenge du kan få litt sol på kroppen og deretter reklamere litt for det for andre og få innhold til bloggen din, så må det da være nødvendig… Nok en tabbe du kan «beklage» for på et senere tidspunkt..

    4. Men helt ærlig… hvorfor MÅ du reise nå? Bare for å reise og å få litt sol. Hold deg hjemme i Norge med mindre du MÅ reise.

    5. Jeg synes det er helt idiotisk at vi har åpnet opp for turisme her! De som kommer hit går jo ikke i karantene i 2 uker liksom… Jeg blir så irritert at jeg blir kvalm!

    6. Enig med flere over her! Nødvendige reiser er ok. Alt annet er ikke greit! Jeg syns alle som drar til utlandet skulle fått karantene, uansett grønt eller rødt land! Det hadde skapt myyye med sikkerhet! Dette viruset har jo spredt seg nettopp p.g.a reising!!! ALLE som velger å reise er med på å spre dette på sett og vis! Det er ren idioti og egoistisk å reise nå!!!

    7. Enig med Christina, helsepersonell har jobbet dag ut og dag inn under pandemien, utsatt seg selv for smitte, for å hjelpe dem som er smittet! Selv om Danmark er grønn, kan det like fort bli rødt. Og selv om du ikke føler deg syk, kan du være smittebærer! Jeg jobber i helse og sinnsykt Gla i å reise, men vent nå er år! Landene drar ingen plass.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg