FLYPLASSENE I NORGE STENGER

Jeg som ikke hadde tenkt å ha flere lange innlegg om Korona, ettersom at vi allerede har pratet så mye om det her på bloggen, har jeg ikke noe valg akkurat nå. Innboksen min på Instagram har svømt over av DM’s fra mange av dere, hvor dere forteller meg hva Erna Solberg akkurat sa i pressekonferansen. Jeg gikk så klart inn og så den selv, for å skjønne hva det dreier seg om. Jeg skal være ærlig å si at jeg ble sjukt stressa når det kom så mange meldinger om at jeg ikke kommer meg hjem nå.

Takk og lov sa Erna at vi nordmenn skal få fly hjem og at de tar oss i mot. Men er man derimot ikke norsk statsborger, får du ikke komme inn i landet. I tillegg stenges flyplasser for utreise. Men vi nordmenn som er i utlandet nå, får fly hjem og blir tatt i mot på flyplassen.

Jeg pustet lettet ut i det jeg hørte henne si det. Fy søren.

Jeg har også gjort en del undersøking her for å se hvilke muligheter jeg har for å fly hjem tidligere. Jeg er dessuten ikke den eneste nordmannen på campen her heller, så vi er flere som skal hjem på mandag. Uansett – skulle jeg booket et tidligere fly, hadde jeg likevel ikke vært hjemme før noen timer tidligere enn jeg skal i utgangspunktet, ettersom at mellomlandingen i Doha vil være i mange, mange timer. Så uansett har jeg ikke så mye valg, når det kun dreier seg om at jeg er hjemme et par timer tidligere bare. 

I tillegg har vi forhørt oss med Qatar Airlines som vi reiser med, og de flyr for vanlig.

Akkurat nå føler jeg meg ikke så bra over å være på ferie i disse tider, men det var laaangt i fra samme tilstander når jeg reiste hit. Da var det ikke på dette nivået overhodet – da hadde jeg selvfølgelig ikke valgt å reise nå. Alt eskalerte jo super fort. På torsdag ble det plutselig kaos, og da var jeg jo allerede halvveis i ferien min her nede.

Jeg kommer meg hjem, altså. <3 Og rett hjem i karantene – så klart!!

24 kommentarer
    1. Syns faktisk at du burde tenkt deg om før du dro på denne turen.
      Tenk hvordan du utsetter andre for smitte ved å dra på reise på flyplasser, osv.. Bare det å sette seg i en taxi , stakkars sjåfører bare fordi du har lyst å være ego å reise på ferie. Ærlig talt.

      1. Hei Elisabeth, dette er ikke en ferie ‘bare fordi’, men et samarbeid med LaPoint. Så vidt jeg forstår saken er det altså de du burde sende klagemail til (om det bryr deg så veldig) istedenfor å angripe enkeltmennesker som i dette tilfellet er på jobb-oppdrag for dem. At du tilfeldigvis var hjemme og ikke på Granka er liksom ikke grunnlag nok for å hate alle som ikke så hvordan situasjonen ville eskalere de kommende dagene.

    2. Du må ikke ha dårlig samvittighet for at du dra på ferie! Ting har eskalert så fort her i landet og hvem kunne forutsett det?!😄 Du får så mange moraloprekner og pekefingre til vanlig, så syns virkelig du skal få slippe det igjen, du skjønner jo alvoret😅😄 Du må kose deg i den siste tiden av ferien!🍺🌞 Du kommer til å komme hjem til en helt merkelig hverdag, men det er bare for en periode😄 God tur hjem! 😄❤️

    3. Og da rekker du å komme deg hjem før flyplassen stenger på Mandag kl. 08.00???
      Huff, du deler fyll og viser null ansvar! Her mister du meg altså! Så synd! Du har vokst sååå mye i mine øyne den seneste tiden!😢

    4. Nå sa hun jo at hun dessverre ikke kan love at de klarer å hente alle hjem 😕 men det øker jo sjansen betraktelig at dere er flere nordmenn der og at det fremdeles er muligheter for utreise. Krysser fingrene for at dere kommer trygt hjem ❤️ I skrivende stund er det registrert 1077 smittede i Norge, og 3 dødsfall. 😢 men nå tester de ikke flere så mørketallene er nok mye høyere! Min eldste sønn var en av de siste som ble testet i går morges og vi har ikke fått svar ennå. Så her er det foreløpig karantene på meg og 6 barn. 😕 Stay safe og god tur hjem ❤️

    5. Les Isabell. Mange nordmenn sitter fast i andre land. Håper du kommer deg hjem, men en har ingen garantier.

    6. Virker ut som folk tror du er dum i hode som ikke ser på nyheter🤔
      Siden folk tror dei må informere deg om hva som skjer i norge

    7. Til alle: vi som er i utlandet og har meldt ifra til ud om det får email: flyplassene ikke stengt for nordmenn som skal hjem

    8. Du burde kanskje ha lest signalene i pressekonferanser og utallige utalelser som er kommet helt siden onsdag kveld. I tillegg sier du at leserne dine har bedt deg komme hjem fort i flere dager. De har skjønt hva som vil skje, du burde kanskje hørt på dem!? Vi skjønte alle hva dette gikk mot for flere dagen siden. Håper du har lært at neste gang handler du heller føre var enn etter snar. Man kan ikke sitte på gjerdet å vente i en slik presset situasjon. Dersom flyplassene stenger er det en enormt stor belastning for samfunnet å få nordmenn hjem. Dette kunne vært unngått dersom dere hadde lest signaler fra regjeringen, tatt ansvar og komt hjem!

    9. Dette var ganske seriøst og eskalert da du reiste også. Hadde du fulgt med så var veldig lett å se hvilken vei dette gikk, og uansett om de ikke hadde stengt av flyplassene så var smittefaren stor da også, og folk som reiser er med på å spre dette. Men for visse mennesker er deg viktigere å reise.
      Du sa jo også at moren og søsteren din hadde frarådet deg å reise, men at du ikke lot de stoppe deg.
      Veldig uansvarlig må jeg si, men håper du kommer deg hjem i god behold.
      Også håper jeg dette kan være en lekse dersom det skulle dukke opp noe lignende i fremtiden.

    10. Herregud så dum du er. Er helt sjokkert. Samtidig deler du at du er på fest med masse folk. Helt på bærtur er du. Håper du i det minste leser hva karantene betyr og innebærer, for du leser tydeligvis ikke så mye annet. Ikke noe garanti for at du kommer deg hjem i morgen heller.

    11. Since you love and support animals, please share:
      Follow #catstohome and support our work with homeless cats in Dubai, Sharjah and Ajman. We work with neutering (TNR) , adoption and run a sanctuary.

    12. 18 COVID-19 patients confirmed in Sri Lanka.

      Kjenner mange tamiler. De kombinerer gjerne India/Sri Lanka reiser. Og mange Sri Lankere har familier i India. Du er i et utviklingsland. Helsesystemet fungerer ikke så effektivt. Så tallene er sannsynligvis mye høyere.

      De lokale snakker kanskje i god tro, og skjønner kanskje ikke at de kommer til å bli truffet hardt snart.

      I India er det stort utbrudd på gang. De fleste reiser til Sri Lanka går via India.

      Kineserene bygger veier i Sri Lanka. Kommer med egne folk.

      I noen land med grense til Kina, er de offisielle tallene meget lave. Merkelig om det stemmer. Ikke så åpne de regimene, som styrer mange av de asiatiske landene.

      Et merkverdig valg å reise nå.

      Dette går fort. Watch out.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg